فهرست مطالب

جستارهای سیاسی معاصر - سال هشتم شماره 3 (پیاپی 25، پاییز 1396)

نشریه جستارهای سیاسی معاصر
سال هشتم شماره 3 (پیاپی 25، پاییز 1396)

  • تاریخ انتشار: 1396/09/30
  • تعداد عناوین: 7
|
  • محمدحسین جمشیدی * صفحات 1-28
    اندیشمندان و مکاتب گوناگون بر اهمیت صلح و ضرورت تحقق آن به عنوان اصلی اساسی و ضرورتی بنیادی در حیات انسان، تاکید کرده اند. حکیمان مسلمان چون فارابی در جهان اسلام و فیلسوفان اخلاق گرای غرب معاصر چون کانت و پیروانش این موضوع را به صورت خاص مورد توجه قرار داده اند. بنابراین، هدف این پژوهش بررسی و تبیین صلح پایدار در نگرش ابونصر فارابی و کانت به شیوه ای مقایسه ای است. پرسش اصلی تحقیق این است که با توجه به جهان نگری این دو اندیشمند، کدامیک از دو نظریه صلح کانت و فارابی در تبیین ماهیت صلح و تحقق آن در قالبی پایدار توانایی لازم را دارند؟
    یافته های تحقیق نشان می دهد که در بررسی مقایسه ای، اتکای هردو نگرش بر انسان است و هردو به نحوی نگرش اخلاقی را در باب تحقق صلح مطرح ساخته اند؛ اما فارابی با نگاهی فراگیر و کمال طلبانه و فضیلت گرا، انسان و جامعه و نیازهای او چون صلح و آرامش را موردتوجه قرار می دهد. به علاوه مبانی صلح مطرح در فلسفه سیاسی فارابی به دلیل الهی- انسانی و فطری بودن، به عنوان یکی از سرچشمه های هویت انسانی و امنیت وجودی بشر، به مراتب قابلیت امکان و تحقق بالاتری در مقایسه با مبانی صلح پایدار موردنظر کانت در عرصه عمل دارد.
    کلیدواژگان: صلح، صلح عادلانه، ابونصر فارابی، مدینه صلح، کانت، صلح پایدار
  • عبدالرحمن حسنی فر * صفحات 29-52
    «امر سیاسی» یکی از مفاهیم اصلی در سیاست نظری و عملی است؛از مفاهیم مغلق و پیچیده ای که فهم نظری و تطبیق مصداقی آن دارای ظرافت های علمی خاصی است و اگر بدون در نظر داشتن روش و چارچوب مفهومی، دنبال شود که تابحال به این نحو بوده، هر موضوعی می تواند در حوزه و قلمرو «امر سیاسی» تعبیر یا نشود. در منابع جدی و مهم در زمینه ماهیت قدرت سیاسی، عموما«امر سیاسی» با توجه به «ساخت قدرت» و نگاه و رویکرد ناشی و حاصل از آن، تعریف و استخراج شده است.شایان ذکر است که ساختار قدرت می تواند محدوده امر سیاسی را تا حدودی تعریف کند اما باید گفت یک اشکال جدی در این میان وجود دارد و آن اینکه تعریف حاصل از توجه صرف به ساختار قدرت، جامع نیست.مثلا اینکه، مقوله هایی چون «جامعه» یا «مردم» و«افراد در عرصه عمومی» در آن کمتر مورد توجه هستند.یا اینکه اجزاء قدرت در لایه های پنهان داخل ساختار قدرت، مورد توجه قرار نمی گیرند.با توجه به این مسئله به نظر می آید می توان با ارائه چارچوبی معطوف به مفاهیمی چون سیاست، قدرت سیاسی، حاکمیت و انواع و منابع قدرت و اعمال آن در قالب سه حوزه جامعه، حکومت و قدرت ، دیدگاهی جامع تر برای شناخت «امر سیاسی«، طراحی و تنظیم کرد.
    کلیدواژگان: امر سیاسی، سیاست، قدرت سیاسی، جامعه شناسی سیاسی، ساخت قدرت
  • محمدباقر خرمشاد *، محمداسماعیل نوذری صفحات 53-83
    مقاله حاضر کوشیده است تا به این پرسش پاسخ دهد که فلسفه سیاسی از ابتدای شکل گیری تا کنون، چگونه ازحیث مضامین دستخوش تحول و تطور شده است؟ فرضیه این مقاله آن است که تحول در بینش موردپذیرش درباب هستی، معرفت و انسان، سبب تحول و تطور مضمونی فلسفه سیاسی و سرانجام انحلال آن گردیده است.
    یافته های این پژوهش نشان می دهد که فلسفه سیاسی با گذر از حقیقت مداری، فضیلت گرایی و سعادت گرایی شکل گرفته درچارچوب بینش سلسله مراتبی کی هان /خدامحور و مبانی معرفت شناسی قیاسی و انسان شناسی نخبه گرای متناظر با آن در پارادایم پیشامدرن، از یک سو به نوعی تلقی درزمانی و افقی برپایه مفاهیم حق، تاریخ و آزادی در پارادایم مدرن انسان محور و ازسوی دیگر، بنابر عنصرشکاکیت نهفته در عقل مدرن به طیفی از جریان های انتقادی و یا خواهان احیای فلسفه سیاسی کلاسیک می انجامد و سرانجام فلسفه سیاسی در پارادایم جوهرستیز، خردگریز و انسان ستیز پسامدرن به روایت تبدیل می شود. این نوشتار از رویکرد پارادایمی سود جسته و گونه شناسی از فلسفه سیاسی در سه پارادایم پیشامدرن، مدرن و پسامدرن ارائه کرده و درخلال آن، سیر تحول مضامین فلسفه سیاسی را نشان داده است.
    کلیدواژگان: فلسفه سیاسی، پارادایم، پیشامدرن، مدرن، پسامدرن، روایت
  • محمدصادق جلالی راد، رزیتا سپهرنیا * صفحات 85-105
    شاخص های فرهنگ سیاسی از ملزومات سیاست گذاری و برنامه ریزی استراتژیک در سیاست های فرهنگی کشورها محسوب می شود، از این رو احصاء و تبیین شاخص های فرهنگی سیاسی در نظام جمهوری اسلامی ایران می تواند ضرورتی برای سیاست گذاری های کلان و خرد را در کشور فراهم نماید.
    روش تحقیق در این پژوهش روش ترکیبی کیو می باشد و جامعه آماری شامل 54 نفر از اساتید و صاحب نظران سیاسی دانشکده های علوم سیاسی دانشگاه های دولتی و دانشگاه های آزاد اسلامی استان تهران و البرز می باشند که به صورت هدفمند و کاملا غیراحتمالی انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخت با گویه هایی مبتنی بر شاخص های مستخرج از مطالعات کتابخانه ای و مصاحبه های دلفی اساتید و کارشناسان سیاسی بوده و روایی پرسشنامه بصورت صوری و محتوایی مورد تایید صاحب نظران قرار گرفته و پایایی پرسشنامه نیز از طریق آلفای کرونباخ مورد توجه بوده است. تجزیه و تحلیل داده ها از طریق آمار توصیفی و استنباطی و تحلیل عاملی کیو انجام پذیرفته است.
    یافته های تحقیق نشان داد گزاره های «بازتولید مبانی دینی- سیاسی» و «افراط و تفریط گرایی» بیشترین اثرگذاری و « عاملیت سیاسی نخبگان» و «رضایت دائم از شرایط موجود» کمترین تبیین کنندگی را در بعد خرد فرهنگ سیاسی نظام جمهوری اسلامی ایران به خود اختصاص داده اند.
    کلیدواژگان: فرهنگ سیاسی، جمهوری اسلامی ایران، بعد خرد، روش کیو
  • منصور میراحمدی، عبدالرضا احمدی * صفحات 105-122
    مشغله ذهنی عمده آرامش دوستدار اثبات عقیم بودن فرهنگ دینی است و اینکه دین هرچه که باشد نه تنها نمی تواند مولد اندیشه و تفکر باشد، بلکه آن را در نطفه می کشد. این متفکر چنان که خود می گوید در تلاش است در دوره ها و پدیده های مهمی از ایران باستان و ایران اسلامی بنگرد و با تحلیل کاویده ها و نگریسته ها، فرهنگمان را چنان به ما بشناساند که تاکنون برایمان ناشناخته مانده است. بر این اساس او بر این باور است نخستین و تنها مشکل جدی در خودشناسی فرهنگی ما، مقاومت درونی جامعه ما در برابر شناخت خود است که این مقاومت، خود یکی از عوارض فرهنگ دینی است. این نوشتار، ضمن ارائه گزارشی از آراء آرامش دوستدار، تلاش می کند این دیدگاه را با سنجه واقعیات تاریخی و اجتماعی، عیارسنجی کند. از این رو جنبه «نقضی» در این نقد برجسته است و بیشتر به شواهدی پرداخته شده است که نظریه امتناع تفکر در فرهنگ دینی را نقض می کند.
    کلیدواژگان: آرامش دوستدار، تفکر، عقب ماندگی، فرهنگ دینی، اسلام
  • علی کریمی فیروزجایی *، حمید ناطق نوری، فرحناز نعیمی صفحات 123-144
    امام خمینی (ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی و از رهبران تاثیرگذار در کل تاریخ بشریت و بویژه جهان اسلام است. دیدگاه های امام خمینی همواره روشنگر و چراغ هدایت بشریت و مسلمانان می باشد. امام در حوزه های مختلف اجتماعی، حقوقی، سیاسی و فرهنگی دارای ایده ها و نظرات بدیع و منحصر بفردی است. ایده پردازی و گفتمان سازی پیرامون حکومت اسلامی، تشکیل نظام اسلامی و حقوق متقابل حکومت و مردم به وسیله امام از اصلی ترین ریشه های شکل گیری و استمرار نهضت های اسلامی قرن حاضر در ایران و سایر کشورهای اسلامی است. تحلیل گفتمان انتقادی علاوه بر ویژگی های زبان شناختی، به مناسبات و روابط اجتماعی و فرهنگی پرداخته، لایه های زیرین متن را بررسی نموده و نکات پنهان در متن را آشکار می کند. هدف پژوهش حاضر بررسی کلام امام خمینی(ره) درباره حکومت متقابل حکومت و مردم از دیدگاه تحلیل گفتمان انتقادی نورمن فرکلاف می باشد. روش تحقیق کیفی و از نوع تحلیل محتوی و جامعه آماری آن، کلام امام از مجموعه سخنرانی های امام در صحیفه است و نمونه های تحقیق به صورت هدفمند مرتبط با موضوع انتخاب شدند. یافته های این تحقیق نشان می دهد که در نگاه حقوقی و سیاسی امام، رابطه حکومت و مردم و حقوق و تکالیف این دو نسبت به هم، به صورت دوجانبه و متقابل است.
    کلیدواژگان: امام خمینی، حقوق متقابل، حکومت، مردم، تحلیل گفتمان، فرکلاف
  • فرهاد زیویار *، بهنام گودرزی فرد صفحات 145-166
    اولین مواجهه جدی ایران با جهان غرب در دوره قاجار اتفاق افتاد و این دوره ای است که هر دو طرف این مواجهه شرایطی خاص را تجربه می کردند. از یک طرف ایران در دوره کشمکش های بعد از فروپاشی حکومت صفویه بود که تا مدتها گریبانگیر دولتمردان قاجار بود و از طرف دیگر توسعه طلبی های پیشگامان مغرب زمین بعد از رنسانس بدنبال بسط و گسترش تسلط اقتصادی و فرهنگی خود در دیار شرق و سرزمین هایی چون ایران بود. نقطه عطف این توسعه طلبی ها در توجه به ایران در جنگ های ایران و روس رقم می خورد که نهایتا به شکست ایران در این جنگ ها ختم می شود و پیامدهایی برای ایران به دنبال دارد.
    دراین میان نقش آن نسل از نخبگان ایرانی که غرب را از نزدیک درک کرده و الگوهای موردنظر و عمل آن را انتقال داده بودند غیرقابل کتمان است که در قالب اندیشه های آزادی خواهی، دموکراسی، قانون اساسی، پارلمانیسم و حتی حیرت درمواجهه با ترقیات غرب نخستین بار ازطریق همین افراد و سفرنامه های آنها ایران مورد توجه قرار گرفت.
    در این پژوهش سفرنامه میرعبدالطیف شوشتری انتخاب شده است که می تواند ابزار مطالعاتی مناسبی در جهت بازخوانی نحوه و مبادی نگرش روشنفکران نسل اول قرار گیرد.
    کلیدواژگان: سفرنامه، عبدالطیف شوشتری، غرب، مدرنیته
|
  • Mohammad Hossein Jamshidi * Pages 1-28
    Different schools and scholars have emphasized the importance of peace and the necessity to realize it as the essential and fundamental necessity in human life. Muslim scholars such as Farabi in the Muslim world and Kant and his followers in contemporary the West, have focused on this issue in their own way. Therefore, the purpose of this study is to study and explain "sustainable peace" in Abu Nasr Farabi and Kant's attitude in a comparative manner. The main question of the research is that: Which of the Kant and Farabi's theories of peace, according to their worldviews, are capable of explaining the nature of peace and realizing it in a stable and steady state?
    In a comparative study, the findings of the research show that both theories are considered to be "human" and both put forward a moral attitude towards the realization of peace; but Farabi, with a comprehensive and virtuous look, observes and explains human and society, and the needs of both, such as peace and calmness. In addition, the foundations of peace in al-Farabi's political philosophy, in compared to the Kant's sustained foundations of peace, due to divine-humanity and innateness, as one of the sources of human identity and human security, has the potential to be more feasible and more realistic.
    Keywords: Peace, Fair Peace, Abu Nasr Farabi, Medina al Mussalemah, Kant, Permanent peace
  • Abdolrhman Hasanifar * Pages 29-52
    “The political” is one of main concepts in theoretical and operational politics. One of complex and problematic concepts that understanding the theoretical meaning and adaptation in eternal things is hard. If we don’t have method and conceptual frame everything or nothing can be “the political”. Structure of power can qualify the aspects of the political approximately but is not comprehensive for instance society or people is not prominent or hidden components of power did not pay attention to them. According to this subject it seems can have comprehensive frame with attention to some concepts like politics, political power, sovereignty and types of power in format of three dominations: society, state and power.
    Keywords: the political, politics, political sociology, structure of power
  • Mohammad Bagher Khorramshad *, Mohammad Ismael Nozari Pages 53-83
    This article has attempted to answer this question that: How political philosophy has been undergoing transformation and evolution in terms of its themes and contents from the beginning of its formation until now?
    This article has shown that Political philosophy passing through truth-oriented, virtue-oriented ethics and eudaimonism which formed within the framework of the hierarchical cosmos/god based attitude and the foundations corresponing with it, consisting of the deductive epistemology and the elitistic anthropology at the pre-modern paradigm, at one hand resulted in one type of diachronic and historical ideas based upon concepts of the right, history and freedom in the humanistic modern paradigm and also resulted in the formation of the group of the critical currents and ones’ which demanding revival of the classic pre-modern political philosophy And eventually political philosophy is transformed to the narrative at the framework of the anti-essentialist, anti-rationalist and anti subject-oriented post-modern paradigm. This article by taking advantage of the paradigmic approach, has presented typology of the political philosophy at the three pre-modern, modern and post-modern paradigm and meantime, has shown the evolution and transformation of themes of the political philosophy.
    Keywords: Political Philosophy, Paradigm, Pre, modern, Modern, Post, modern, Narrative
  • Mohammad Sadegh Jalalirad, Rozita Sepehrnia * Pages 85-105
    Indicators of political culture are the requirements of policy and strategic planning in the cultural policies of countries. Therefore, the inventing and explaining the cultural-political indicators in the Islamic Republic of Iran system can provide the necessity for macro and micro policy in the country.
    Methodology in this research is the combination of (quantitative - qualitative). The population consisted of54 professors and political pundits of Political science departments of public and Azad universities in Tehran and Alborz. In this research, sampling method was done purposefully and quite improbable. The data collection instruments have been formed of researcher made questionnaire with propositions derived from a literature review and Delphi interviews of experts. Questionnaire validity is confirmed as face and content, and its reliability was emphasized by experts through Cronbach's alpha. Data analysis was conducted through descriptive and inferential statistics and Q factor analysis.
    The findings of the research showed that the statements of "reproduction of religious-political foundations" and "extremes and extremism" Most Effective And "agency Political elites" and "permanent satisfaction of existing conditions" The least explanatory In the wisdom of the political culture of the Islamic Republic of Iran.
    Keywords: Political Culture, Islamic Republic of Iran, dimension Wisdom, Q, methodology
  • Mansoor Mirahmadi, Abdorreza Amadi * Pages 105-122
    In his multiple writings, Aramesh Doostdar asserts that religious culture is in contrast with thinking. In his view, religious insight of believers is full of evidences and certainties. In addition, sense of duty against God, captures the mind of believers so their thought is not free. Doostdar thinks that western human has progressed because he has released his thought from the chain of religion so he could overcome the nature and the problems of life. Eastern human's effort for development is bootless unless he learn the way of thinking from western human. Thus to rise of progress, effect of religious culture must disappears from the mind of eastern human like western human did. This article views this argument with a critical perspective and elucidates its violation according to historical facts. Study of effect of eastern philosophy and science on western thought and review of some western scientists opinion about importance of Islamic sciences and its impact on formation of the new world, is some of the critics on Doostdar's view.
    Keywords: Aramesh Doostdar, thinking, Islam, religious culture
  • Ali Karimi Firoozjaei *, Hamid Nategh Noori, Farahnaz Naimi Pages 123-144
    Imam Khomeini is founder of Islamic revolution and from influential leaders in whole of history of humanity and specially Islam. Imam Khomeni's views always are leading and directing light of humanity and Muslims. Imam in different social, legal political and cultural domains has ideas and new and unique ideas. Idealization and enunciation around Islamic government, forming Islamic system and government and people mutual rights by him is from the main roots of forming and continuing Islamic movement of current centuries in Iran and other Islamic governments. Critical discourse analysis deals with not only linguistic properties, but with social and cultural relations, investigating underlying layers of text and reveals hidden points of the text. The aim of this research is studying Imam Khomeini's statements from the critical discourse analysis of Fairclough. The statistical population is one of speech of Imam that was selected from Imam’s speech in Sahife and this selection was purposefully within sources related to this study. Findings of this research show that in legal and political view of Imam, the relation between government and people and rights and responsibilities of these two are mutual and reciprocal.
    Keywords: Imam Khomeini, mutual rights, government, people, discourse analysis, Farirclough
  • Farhad Zivyar *, Behnam Goudarzi Fard Pages 145-166
    The first serious encounter between Iran and the Western world occurred during the Qajar period, and this is the period in which both sides of the encounter experienced specific circumstances. On the one hand, Iran was in the aftermath of the collapse of the Safavid government, which had long been confronted by Qajar statesmen, and on the other hand, the post-Renaissance postwar developmentists sought to expand their economic and cultural domination in the east. Territories like Iran. The turning point of these developmental stances in Iran's attention to Iran-Russia wars will eventually end in Iran's defeat in these wars and will have implications for Iran.
    In this regard, the role of this generation of Iranian elites who transcended the West from their immediate perspective, their implications and actions, are unreliable, which, in terms of liberalism, democracy, The constitution, parliamentarism, and even astonishment in the context of the West, were first noticed by the same people and their travel logs to Iran.
    In this research, the travelogue of Mir Abdollatif Shushtari has been chosen that can be considered as an appropriate study tool for revising the attitudes of first-generation intellectuals
    Keywords: Travelogue, Abdul Latif Shooshtari, West, Modernity