فهرست مطالب

سلامت و بهداشت - سال نهم شماره 1 (پیاپی 35، بهار 1397)

مجله سلامت و بهداشت
سال نهم شماره 1 (پیاپی 35، بهار 1397)

  • تاریخ انتشار: 1397/01/23
  • تعداد عناوین: 10
|
  • سید عباس رادمرد *، حسین حاجی آقا علیزاده، رحمن سیفی صفحات 7-17
    زمینه و هدف
    بازیافت انرژی از پسماندها روشی مناسب برای مدیریت پسماندها و تولید انرژی از پسماندهای مواد غذایی می‫باشد. هضم بی هوازی پسماندها روشی مناسب برای تولید انرژی پاک می‫باشد. این مطالعه با هدف بررسی هضم بی هوازی پسماند مواد غذایی و تولید گاز متان بوسیله آماده سازی گرمایی و ترموشیمیایی در دمای ترموفیلیک ( ̊C55) در رآکتور بستر صافی با جریان رو به پایین (LBR DF) می‫باشد.
    روش کار
    در این مطالعه پسماند مواد غذایی از رستوران دانشگاه بوعلی سینا جمع آوری شد و آماده سازی گرمایی و ترموشیمیایی پسماندهای مواد غذایی، قبل از تغذیه رآکتور انجام گردید. در آماده سازی گرمایی مخلوط همگن پسماند مواد غذایی با دستگاه اتوکلاو و مایکروویو آماده شد و در آماده سازی ترموشیمیایی، ابتدا پسماند به مدت 60 دقیقه در معرض NaOH 5N قرار گرفت و سپس توسط اتوکلاو و مایکروویو آماده شد. رآکتور در دمای ترموفیلیک راه اندازی شد و مقادیر TS، VS، SCOD، TCOD قبل از بارگذاری و در انتهای آزمایش اندازه‫گیری شدند. مقادیر متان تجمعی آزمایشگاهی با کمک نرم افزار متلب1/8 بر مدل تغییر شکل یافته گمپرتز برازش شدند و مقادیر ضرایب B0، Rm و برای همه آزمایش ها مشخص شدند.
    یافته ها
    بر اساس نتایج، بهترین نتایج در آماده سازی مایکروویو همراه NaOH 5N که موجب افزایش SCOD/TCOD% به مقدار 25/82 درصد، گاز متان تجمعی به مقدار l 98/39 و TSremoved و VSremoved به ترتیب 01/6 و 1/7 درصد گردید. همچنین کمترین مقدار و بیشترین مقدار Rm در آماده سازی مایکروویو همراه NaOH 5N به ترتیب (day) 38/3 و (l/day) 8/1 مشاهده شد.
    نتیجه گیری
    بر اساس نتایج این تحقیق، بطور کلی آماده سازی ترموشیمیایی، عملکرد بهتری نسبت به آماده سازی گرمایی و شاهد دارد. آماده سازی پسماند مواد غذایی به روش ترموشیمیایی موجب تخریب بیشتر ساختار ذرات مواد جامد می‫شود که در نتیجه باعث افزایش مقدار SCOD/TCOD%، TSremoved و VSremoved و مقدار تولید گاز متان می‫گردد.
    کلیدواژگان: اتوکلاو، مایکروویو، هضم بی هوازی، پسماند مواد غذایی، متان
  • رضوان زنده دل، رویا صدقی، سهیلا خداکریم، اکبر اسمعیلی طهنه * صفحات 18-26
    زمینه و هدف
    مواجهه کارگران صنعت تولید کفش با مواد شیمیایی، مشکلاتی را در سلامت آنها ایجاد نموده است. تماس با مواد شیمیایی در این صنعت بطور عمده در فرآیند چسب زنی رخ می دهد، که کارگران ممکن است در معرض حلال های مختلف همچون ترکیبات آروماتیک و نرمال هگزان قرار بگیرند. هدف این مطالعه پایش مواجهه شغلی همزمان در کفاشان به نرمال هگزان، بنزن،تولوئن وزایلن در بعضی کارگاه های کفاشی به منظور بررسی وضعیت بهداشتی این گروه از شاغلین بود.
    روش کار
    دراین مطالعه 73 کفاش از 18 کارگاه در شهر تهران مطالعه شد. میزان مواجهه شغلی با ترکیبات آروماتیک (بنزن، تولوئن و زایلن) و نرمال هگزان به ترتیب از روش NIOSH method No.1501 و NIOSH method No.1500 و در دو نوبت فصل گرم (شهریور و مهر) و فصل سرد (دی و بهمن) اندازه گیری شد.
    یافته ها
    میزان مواجهه شغلی در فصل گرم با ترکیبات مورد بررسی (بنزن، تولوئن، زایلن و نرمال هگزان) به ترتیب برابر 07/0±33/2، 27/0±48/9، 01/0±2/2 و 11/0±64/3 و در فصل سرد برابر 07/0±1/3، 23/0±11/11، 05/0±17/3 و 11/0±4/4 برحسب پی پی ام بود و افزایش معنی‫داری در ماه های سرد نسبت به ماه های گرم نشان دادند (001/0>p). میانگین مواجهه افزایشی با ترکیبات نرمال هگزان و آروماتیک در هر دو نوبت نمونه برداری بالاتر از میزان حدود مجاز مواجهه شغلی ایران بوده است. نتایج مطالعه نشان داد بین میزان مواجهه با بنزن، دما و رطوبت هوا، همبستگی مثبت (001/0p<) وجود دارد. همچنین بین مواجهه با تولوئن و سرعت جریان هوا در فصل گرم (003/0p=) و سرد (001/0p<) همبستگی منفی مشاهده گردید.
    نتیجه گیری
    با توجه به اینکه مواجهه تجمعی با حلال های آروماتیک و نرمال هگزان بیشتر از مقادیر پیشنهاد شده توسط وزارت بهداشت ایران می باشد، احتمال بروز ریسک سمیت عصبی بعنوان اثر مشترک برای حلال های بررسی شده وجود دارد. لذا بکار گرفتن روش های مناسب کنترلی برای کاهش مواجهه با حلال های چسب، حائز اهمیت است.
    کلیدواژگان: هیدروکربن های آروماتیک، نرمال هگزان، مواجهه شغلی، کارگاه تولید کفش
  • نوشین یوشنی، نرجس بحری، محمدعلی مروتی شریف آباد، حمیده میهن پور *، علی دلشاد نوقابی صفحات 27-35
    زمینه و هدف
    یکی از بحرانی ترین مراحل زندگی زنان، دوران یائسگی است. حمایت و همراهی زنان در دوره گذر از یائسگی می تواند تا حد زیادی به آنان در مقابله با تنش های این دوره یاری کند. از آن جایی که همسر مهم ترین فردی است که می تواند منبع این حمایت باشد، این مطالعه با هدف بررسی تاثیر آموزش بر آگاهی و عملکرد همسران زنان واقع در سنین گذر از یائسگی درباره سلامت دوره یائسگی انجام شد.
    روش کار
    این مطالعه مداخله ای در سال 93 بر روی 200 مرد که زنان آن ها در سنین گذر از یائسگی بودند انجام گرفت. افراد به روش نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه مداخله (100 نفر) و گروه کنترل (100 نفر) قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه ای بود که در آن سوالاتی در رابطه با مشخصات دموگرافیک و سنجش میزان آگاهی و عملکرد نسبت به یائسگی در نظر گرفته شد که قبل و دو ماه بعد از مداخله در دو گروه تکمیل گردید. در گروه مداخله یک برنامه آموزشی در قالب سه جلسه شصت دقیقه ای با استفاده از روش سخنرانی انجام شد، اما گروه کنترل آموزشی دریافت نکردند. داده ها پس از گردآوری با استفاده از نرم افزار آماری SPSS-18 و آزمون های تی، کای اسکوئر و آنالیز واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. در این مطالعه سطح معنی‫داری 05/0 در نظر گرفته شد.
    یافته ها
    میانگین سنی مردان شرکت کننده در گروه مداخله و کنترل به ترتیب 86/49 و 6/50 بود. میانگین نمره آگاهی مردان در زمینه سلامت دوران یائسگی، در گروه مداخله، قبل از آموزش 77/2±08/9 بود و بعد از آموزش 65/4±42/14 و میانگین نمره عملکرد مردان در گروه مداخله به ترتیب قبل و بعد از آموزش 06/7 و 27/13 بود. یافته ها نشان دادند که در گروه مداخله میزان آگاهی و عملکرد مردان در مورد سلامت یائسگی دو ماه پس از برنامه آموزشی افزایش یافته و این افزایش از نظر آماری معنی دار بوده است (05/0p<)، اما در گروه کنترل نمره آگاهی و عملکرد اختلاف آماری معنی داری نشان نداد.
    نتیجه گیری
    با توجه به ضعف آگاهی و عملکرد آقایان در مورد سلامت دوران یائسگی، پیشنهاد می شود این گونه تحقیقات در مناطق مختلف انجام شود. همچنین برنامه هایی جهت بالا بردن میزان آگاهی و عملکرد آقایان انجام گیرد و برنامه های آموزشی مدون در زمینه یائسگی و حمایت از زنان یائسه برای همسران آن ها طرح ریزی و اجرا گردد.
    کلیدواژگان: آگاهی، عملکرد، آموزش، همسر، یائسگی
  • حمیدرضا ناصحی نیا، بهاره مرادی، مرضیه خان بیگی، کورش رحمانی، آیت رحمانی * صفحات 36-44
    زمینه و هدف
    مواد زائد خطرناک مشکلات زیادی را برای سلامتی انسان و محیط زیست به بارآورده است. با توجه به خطرات مستقیم و غیرمستقیم حاصل از مواد ذکر شده، جمع آوری اطلاعات و انجام مدیریت مناسب در خصوص این مواد در کشور بسیار حائز اهمیت می باشد. هدف از این تحقیق تعیین میزان پسماندهای خطرناک و نحوه مدیریت آنها در صنایع شهرستان سمنان در بهار سال 1394 بود.
    روش کار
    جهت انجام تحقیق ابتدا لیست صنایع موجود در شهرستان تهیه گردید و با هماهنگی ارگا‫ن‫های ذیربط، واحدهای فعال شناسایی و پس از بازدید، اطلاعات مربوط به پسماندهای تولیدی هر واحد از طریق تکمیل پرسشنامه جمع آوری گردید. سپس از برنامه نرم افزاری Excel جهت رسم نمودارهای مربوطه استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج حاصل نشان داد که کل پسماند های تولیدی خطرناک در صنایع مورد بررسی 15140 کیلوگرم در ماه بود. کارخانه ها 33/8 درصد مواد سمی، 25 درصد مواد خورنده، 67/41 درصد مواد قابل اشتعال و 25 درصد مواد واکنش‫پذیر تولید می‫کردند و هیچکدام از کارخانه ها دارای روش‫های کنترلی پس از دفن نبودند.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج مطالعه مشخص شد که فقط 66/41 درصد از صنایع دارای پرسنل مخصوص جهت جمع آوری مواد زائد خطرناک بودند. لذا جهت جلوگیری از آلودگی محیط زیست برقراری یک سیستم مدیریتی مناسب برای ساماندهی مواد زائد امری ضروری به نظر می‫رسد. همچنین شناخت صنایع، مواد اولیه مورد استفاده، محصولات و فرآورده های آنها و اثرات این مواد کمک قابل توجه به سیستم مدیریت صحیح خواهد نمود.
    کلیدواژگان: پسماندهای خطرناک، صنایع، سمنان
  • غلامرضا شریفی راد، حسین شهنازی *، الهه صدیقی، بهزاد مهکی صفحات 45-61
    زمینه و هدف
    با این که بیشتر مادران بلافاصله بعد از زایمان شیردهی را شروع می کنند، اما متاسفانه طی ماه های اول پس از زایمان این امر کاهش می یابد. در این رابطه، علی رغم اختلاف نظرها، حمایت از مادر شیرده یکی از بهترین راه کارهای تداوم شیردهی اعلام شده است و نقش پدر و سایر اعضای خانواده در حمایت و تشویق مادر در امر تغذیه شیرخوار بسیار پر اهمیت است، لذا این مطالعه با هدف بررسی تاثیر حضور همراه در کلاس های آموزش شیردهی بر آگاهی، نگرش و عملکرد شیردهی زنان نخست زا انجام گردید.
    روش کار
    این مطالعه بر روی 105 مادر باردار نخست زا انجام شد. مادران در هفته 30 تا 34 بارداری به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه (35 =n) مقایسه، گروه آموزش شیردهی بدون حضور همراه و گروه آموزش شیردهی با حضور همراه قرار گرفتند. گروه مقایسه تنها از آموزش های روتین بیمارستان بهره مند شدند و دو گروه مداخله توسط پژوهشگر آموزش دیدند. جمع آوری داده ها قبل و بعد از آموزش، بلافاصله پس از زایمان و در هفته 4 و 8 پس از زایمان انجام شد. سپس داده ها با استفاده از آزمون‫های آماری مرتبط و نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد.
    یافته ها
    براساس یافته های این مطالعه بین میانگین نمره آگاهی و نگرش در دو گروه مداخله قبل و بعد از مداخله آموزشی تفاوت معنی دار بود (0001p<). در مورد میانگین نمره عملکرد نیز نتایج نشان داد که میانگین نمره عملکرد بین گروه های مورد مطالعه در زمان های پس از زایمان اختلاف معناداری داشت (001/0>p). از طرفی نتایج به دست آمده نشان داد که گر چه میانگین نمرات آگاهی، نگرش و عملکرد در دو گروه مداخله دارای اختلاف معنی دار بود اما این تفاوت در گروه مداخله 2 (آموزش با حضور همراه) بیشتر و میانگین نمرات به طور کلی بیشتر از دو گروه دیگر بود.
    نتیجه گیری
    نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که آموزش های دوران بارداری و استفاده از نقش حمایتی خانواده قبل و بعد از زایمان، در افزایش میزان آگاهی و نگرش و ارتقاء سطح عملکرد شیردهی مادران بسیار موثر است.
    کلیدواژگان: آموزش، شیردهی، حمایت، زنان نخست زا
  • مریم خان احمدی، محمد حاج آقازاده، فتح الله غلامی بروجنی * صفحات 62-74
    زمینه و هدف
    هیدروکینون در صنعت به طور وسیعی استفاده می شود که برای ارگانیسم‫ها، آبزیان، گیاهان و انسان سمی بوده و حذف آن از فاضلاب صنعتی و آب یک مشکل جدی می‫باشد. هدف از این مطالعه بررسی کارایی استفاده از فرایند اکسیداسیون فتوکاتالیستی (UV-Fe2O3) در حذف هیدروکینون از محلول‫های آبی بود.
    روش کار
    این مطالعه از نوع مطالعات بنیادی- کاربردی بود. فرآیند اکسیداسیون هیدروکینون با اضافه کردن نانوذرات Fe2O3 به صورت سوسپانسیون در یک راکتور ناپیوسته شیشه ای به حجم 5/2 لیتر مطالعه شد. تاثیر متغیرهایی مانند غلظت آلاینده (50-10 میلی گرم در لیتر)، شدت تابش نور فرابنقش (20-12 وات در متر مربع)، غلظت نانوذرات اکسیدآهن (2-5/0گرم در لیتر)، زمان واکنش (90-5 دقیقه) و pH (5، 7، 10) بر راندمان فرایند اکسیداسیون فتوکاتالیستی و اثر فرایند بر بهبود قابلیت تصفیه بیولوژیکی این آلاینده مطالعه شد. برای ارزیابی اثرات اصلی و اثرات متقابل دوتایی عوامل مذکور بر راندمان حذف از آنالیز رگرسیون و تعیین ضریب همبستگی استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که حداکثر راندمان حذف (60%) در pH 5/7، غلظت40 میلی گرم در لیتر آلاینده، زمان تماس 60 دقیقه، مقدار نانو ذره 1 گرم در لیتر و شدت تابش 16 وات بر مترمربع بدست آمد. نسبت BOD5/COD قبل از فرایند 09/0 بوده که به 56/0 بعد از فرآیند افزایش یافت.
    نتیجه گیری
    نتایج نشان داد که فرآیند /Fe2O3 UV می‫تواند به عنوان یک روش موثر در حذف هیدروکینون از محیط‫های آبی بکار گرفته شود و قابلیت تجزیه بیولوژیکی هیدروکینون را افزایش دهد.
    کلیدواژگان: نانوذره اکسیدآهن، هیدروکینون، اکسیداسیون فتوکاتالیستی، قابلیت تجزیه بیولوژیکی، محلول?های آبی
  • سید سعید وصالی، رحمت میرزایی *، رضا فرجی صفحات 75-86
    زمینه و هدف
    خشونت خانوادگی شایع‫ترین شکل خشونت علیه زنان با بیشترین عوارض اجتماعی، روانی و اقتصادی است. خشونت شوهران مسئله ای است که حیات خانواده و جامعه را تهدید می‫کند. لذا هدف تحقیق حاضر، بررسی نگرش زنان متاهل شهر پاوه درباره تعیین ارتباط مولفه های تصورات فرمانبردارانه زن و اقتدارگرایانه مرد از نقش خود بر خشونت خانگی در سال 94-1393 بود.
    روش کار
    مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی بود که از بین زنانی که یک سال از ازدواج آنها گذشته بود بر اساس فرمول کوکران و با توجه به جمعیت جامعه (6400 نفر) تعداد 200 نفر با استفاده از روش نمونه‫گیری خوشه ایبه شیوه تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه خودایفای محقق ساخته بود که روایی و پایایی آن مورد محاسبه قرار گرفته بود. داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون توسط نرم افزار آماری spss-18 مورد تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    یافته های این بررسی نشان داد که شایع‫ترین خشونت اعمال شده علیه زنان گروه هدف خشونت روانی (5/82%) بود. بین تصور فرمانبردارانه زن از نقش خود با خشونت روانی (155/0 r=؛ 029/0p=) و خشونت کل (171/0r=، 017/0p=) همبستگی معنادار و مستقیمی وجود داشت. اما بین تصور فرمانبردارانه زن از نقش خود در خانواده با خشونت فیزیکی (046/0r=؛ 519/0p=) و جنسی (056/0r= ؛ 437/0p=) و اقتصادی (074/0r= ؛ 296/0p=) رابطه معناداری دیده نشد. همچنین نتایج نشان داد همبستگی مستقیم و معنی داری بین تصور سلطه گرایانه مرد با خشونت روانی (223/0r=؛ 001/0p=) و خشونت اقتصادی (239/0r=؛ 001/0p=) و خشونت کل (251/0r=؛ 000/0p=) وجود دارد. اما بین تصور سلطه گرایانه مرد با خشونت فیزیکی (125/0 r=؛ 79/0 p=) و جنسی (137/0 r=؛ 55/0p=) رابطه معناداری مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که میزان خشونت روانی بالا بوده و جای نگرانی دارد و هر چه تصورات فرمانبردارنه زن و تصورات سلطه گرایانه مرد از نقش خود بیشتر باشد میزان خشونت علیه زنان بیشتر است. لذا پیشنهاد می گردد که برای کاهش همسرآزاری بایستی با استفاده از کتاب های آموزشی و رسانه های جمعی از سنین کودکی نسبت به تغییر نگرش و باورهای نادرست فرهنگی اقدام نمود.
    کلیدواژگان: خشونت، همسرآزاری، تصور اقتدارگرایانه، تصور فرمانبردارنه
  • رضا شکوهی، ستار احمدی *، محمد تقی صمدی، عبدالمطلب صیدمحمدی، محمد ونایی تبار صفحات 87-99
    زمینه و هدف
    مالاتیون بعنوان یکی از پرمصرف ترین سموم ارگانوفسفره، با خاصیت تماسی، گوارشی، تدخینی و غیرسیستمیک، اثرات مخربی بر روی سیستم عصبی انسان می‫گذارد. اخیرا استفاده از فرایندهای فتوکاتالیستی بدلیل توانایی مطلوب در حذف آلاینده های آلی، بطور گسترده ای افزایش یافته است. در این مطالعه کارایی فرایند فتوکاتالیستی توام با پرسولفات و پراکسید هیدروژن در حذف سم مالاتیون بررسی گردید.
    روش کار
    این تحقیق در مقیاس آزمایشگاهی و در راکتوری با جریان ناپیوسته از جنس استیل که داخل آن لامپ بخار جیوه کم فشار 55 وات قرار داده شده بود، انجام گرفت. متغیرهای pH (3-9)، پرسولفات (gr/l01/0-05/0)، پراکسیدهیدروژن (1-8mM/l ) و مالاتیون (1-60 mg/l ) بعنوان پارامترهای موثر بر فرایند، بررسی شدند. غلظت مالاتیون بوسیله دستگاه HPLC، با روش ارائه شده در کتاب استاندارد متد اندازه گیری شد.
    یافته ها
    نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که فرایند مورد نظر در مقایسه با تحقیقات انجام گرفته دارای کارایی بالایی می باشد، بطوریکه در شرایط بهینه 3 pH=، پرسولفاتgr/l 03/0، پراکسید هیدروژن مصرفی mM 3 و غلظت اولیه mg/l 30 مالاتیون، این فرایند در مدت زمان 30 و60 دقیقه به ترتیب 94/99 درصد از مالاتیون و 31/88 درصد از COD محلول مورد نظر را حذف نمود.
    نتیجه گیری
    فرایند فتوکاتالیستی توام با پرسولفات و پراکسید هیدروژن بعنوان یکی از گزینه های فرایندهای اکسیداسیون پیشرفته قابلیت بالایی در کاهش بار آلودگی صنایع مختلف از جمله صنایع تولید سموم و... را داشته و می توان از آن بعنوان روشی کارامد جهت تصفیه فاضلاب صنایع و کاهش مشکلات زیست محیطی استفاده کرد.
    کلیدواژگان: فرایندهای فتوکاتالیستی، پرسولفات، پراکسیدهیدروژن، مالاتیون، محلول های آبی
  • حسین پناهی *، مهری عزیزی صفحات 100-114
    زمینه و هدف
    گردشگری سلامت، هرگونه مسافرت برای ارتقای سلامت را در برمی‫گیرد و به عنوان یکی از ابعاد گردشگری، به توسعه پایدار و پویایی اقتصاد کشور کمک کرده و به عنوان یک استراتژی ملی در راستای افزایش درآمد کشور و نیز بازوی امنیت ملی محسوب می‫شود. هدف مطالعه حاضر ارزیابی توانمندی بیمارستان‫های تبریز در زمینه جذب بیمار از کشورهای دیگر و شناسایی نقاط ضعف و قوت این بیمارستان‫ها در این زمینه به منظور ارائه راهکار برای رونق گردشگری سلامت شهر تبریز است.
    روش کار
    از بین بیمارستان های شهر تبریز، 4 بیمارستان (دو بیمارستان عمومی و دو بیمارستان خصوصی) که طبق آمار کمیته گردشگری سلامت تبریز بیش از دیگر بیمارستان‫ها در زمینه جذب بیمار از کشورهای دیگر فعال بودند به عنوان محیط پژوهش انتخاب گردیدند و نمونه ای 120 نفری با استفاده از فرمول کوکران از بین پزشکان، سوپروایزرها و سرپرستاران این 4 بیمارستان انتخاب شدند. تعداد کل جامعه آماری این مطالعه 889 نفر است که پرسشنامه ها تا زمان دستیابی به 120 پرسشنامه معتبر در میانشان توزیع گردید. ابزار گردآوری اطلاعات در این مطالعه، پرسشنامه ای پژوهشگرساخته است که گویه های آن در نتیجه بررسی مقالات مختلف در زمینه گردشگری سلامت استخراج شده اند. به منظور تحلیل نتایج حاصل از توزیع پرسشنامه ها از نرم افزار SPSS-19 استفاده گردید. روش پژوهش در این مقاله توصیفی- تحلیلی و رویکرد حاکم بر آن کاربردی است.
    یافته ها
    در بررسی های صورت گرفته در 4 بیمارستان منتخب، درصد بالایی از پاسخ دهندگان (3/43%) با موضوع گردشگری سلامت آشنایی نداشتند که این امر چالشی جدی برای موضوع گردشگری سلامت محسوب می‫شود. همچنین در بررسی آمار ثبت شده در بخش اسناد و مدارک پزشکی دو بیمارستان، در یک بیمارستان 100 درصد و در دیگری 6/95 درصد بیماران خارجی از کشور جمهوری آذربایجان پذیرش شده‫اند که این امر بیانگر اهمیتی است که این کشور برای رونق گردشگری سلامت شهر تبریز دارد و می‫بایست برای بهره گیری از این فرصت برنامه ریزی نمود.
    نتیجه گیری
    رقابت در عرصه گردشگری سلامت به معنی داشتن تمامی شرایط به صورت ایده آل نیست بلکه توجه به وجوه تمایزی است که با رقبای این عرصه وجود دارد و با سرمایه گذاری بر روی این وجوه می‫توان سهمی قابل توجه در این بازار به شهر تبریز اختصاص داد. لذا لازم است سیاست گذاران با اتخاذ برنامه های صحیح از این فرصت برای ترویج گردشگری پزشکی در منطقه استفاده نمایند.
    کلیدواژگان: گردشگری سلامت، توانمندی بیمارستان، تبریز
  • نوید بابایی پویا، لامع اخلاقی *، الهام رزمجو صفحات 115-123
    زمینه و هدف
    بررسی عفونت های انگلی روده ای می‫تواند به عنوان شاخصی جهت بررسی سطح بهداشت منطقه مورد بررسی قرار گیرد و نشان دهد که آیا مشکلات بهداشتی منطقه نیاز به مداخلات و بهبود شرایط دارد یا درحال حاضر وضعیت بهداشتی منطقه در حد قابل قبول می‫باشد. این مطالعه به منظور بررسی شیوع انگل‫های روده ای در بین مراجعین به مراکز بهداشتی شهر اردبیل برای دریافت کارت سلامت انجام شد. این بررسی حدود مداخلات را به ما نشان داد که آیاوضعیت بهداشتی موجود حفظ گردد یا نیاز به ارتقاء سطح بهداشت با بهسازی یا فرهنگ سازی با آموزش بهداشت فردی وجود دارد.
    روش کار
    این مطالعه از نوع توصیفی- مقطعی بوده، به روش نمونه گیری آسان بر روی 1000 نفر از افراد مراجعه‫کننده به آزمایشگاه مرکز بهداشت اردبیل جهت دریافت کارت سلامت شهرستان اردبیل انجام گرفت. داده های جمع آوری شده از پرسشنامه و نتیجه انجام آزمایشات که با استفاده از نرم افزار spss و آزمون مجذور کای مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و میزان ارتباط معنادار بودن و نبودن آیتم های پرسشنامه (جنس- سن- شغل- تحصیلات و دوره آموزش بهداشت) با نتایج آزمایشات بررسی شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که میزان شیوع آلودگی 1/3 درصد بود. بین جنسیت و سن افراد با داشتن آلودگی انگلی رابطه مثبت معنی داری وجود نداشت. اما بین شغل، تحصیلات افراد و گذراندن دوره آموزش بهداشت عمومی با داشتن آلودگی انگلی رابطه مثبت معنی داری وجود داشت. بین افراد دارای انگل بیشترین درصد را مشاغل رستوران (7/38%) و نانوایی (6/22%) و افراد دارای مدرک تحصیلی زیر دیپلم (2/74%) به خود اختصاص داده بودند.
    نتیجه گیری
    مطالعه نشان داد که آلودگی انگل‫های روده ای به ویژه تک یاخته های بیماریزا شیوع نسبتا بالایی دارند. جهت پایش و کاهش آلودگی این افراد مواردی مثل آزمایش مدفوع با روش‫های استاندارد مانند فرمالین- اتر نظارت و اعمال قوانین بهداشتی از سوی بازرسین بهداشت محیط و گذراندن دوره آموزش بهداشت عمومی و رعایت بهداشت فردی پیشنهاد می شود.
    کلیدواژگان: انگل های روده ای، کارت سلامت، اردبیل
|
  • S.A. Radmard *, H. Haji Agha Alizadeh, R. Seifi Pages 7-17
    Background and Objectives
    Energy recovery from waste is a proper way to waste management and energy production from foods waste. Anaerobic digestion of the waste is a suitable way to produce clean energy. This study aimed to investigate the anaerobic digestion of food waste and methane production by thermal and thermo-chemical pretreatments at a temperature of thermophilic (55 ˚C) in the Batch Leach Bed Reactor with Down Flow reactor (LBR DF).
    Methods
    In the present study, the food waste collected from Restaurant of Bu-Ali Sina University and autoclaving and microwave pretreatment was performed before feeding LBR DF. In the thermal pretreatments, homogeneous mixture of food waste pretreated using autoclave and microwave. In the thermo-chemical pretreatments, initially, food waste pretreated using NaOH 5N for 60 minutes and then pretreated using autoclave and microwave. LBR DF was launched at thermophilic temperature and SCOD, TCOD, TS and VS values were measured before loading and at the end of tests. By using MATLAB software, the cumulative methane was fitted on modified Gompertz model and B0, Rm and values were determined for all experiments.
    Results
    According to the results, the best results was in microwave along with NaOH 5N pretreatment that SCOD / TCOD value increased to the amount of 82.25%, methane production to the amount of 39.98 l, TSremoved and VSremoved to the amounts of 6.01% and 7.1% respectively. In addition, lowest of value and highest of Rm value was observed in microwave along with NaOH 5N pretreatment to the amounts of 3.38 (day) and 1.8 (l/day) respectively.
    Conclusion
    Generally, thermo-chemical pretreatment have the better performance than the thermal pretreatment and without pretreatment. Thermo-chemical pretreatment causes more damage the compounds of food waste and thereby increases the amount of SCOD / TCOD%, TSremoved, VSremoved and methane production.
    Keywords: Autoclave, Microwave, Anaerobic Digestion, Food Waste
  • R. Zendehdel, R. Sedghi, S. Khodakarim, A. Esmaeili Tahneh * Pages 18-26
    Background and Objectives
    Chemical exposure for the shoe makers has been created health hurdle. This exposure mainly occurs in the gum process which workers have been exposed to various solvents such aromatic hydrocarbons and n-hexane. This study was conducted to evaluate occupational exposure in some shoe makers for the co-exposure of benzene, toluene, xylene and n-hexane in order to monitor their health condition.
    Methods
    In this study 73 shoemakers of 18 workshops in Tehran were studied. Occupational exposure to aromatic hydrocarbons (benzene, toluene and xylene) and n-hexane was measured using NIOSH method No.1501 and 1500 in summery (September and October) and wintry season (January and February) respectively.
    Results
    The results show amount of occupational exposure to studied compounds (benzene, toluene and xylene) and n-hexane in warm and cold season (Mean±standard error) were 2.33±0.07, 9.48±0.27, 2.2±0.01, 3.64±0.11 and 3.1±0.07, 11.11±0.23, 2.2±0.01, 4.4±0.11 ppm respectively and in the colder months were significantly higher than the warmer months (p
    Conclusion
    When the cumulative exposure to aromatic compounds and n-hexane were higher than Occupational exposure Limit (OEL) accepted by Iran, there is a probable neurotoxic risk as a common effect for studied solvents. Therefore, the use of appropriate control methods is important to reduce solvents exposure of adhesives.
    Keywords: Aromatic Hydrocarbons, n, Hexane, Occupational Exposure, Shoe Makers Workshops
  • N. Yoshany, N. Bahri, M.A. Morovati Sharif Abad, H. Mihanpour *, A. Delshad Noghabi Pages 27-35
    Background and Objectives
    All women around the world undergo with menopause. Social support of women in transitional period helps them to have effective coping with menopause. Husband is most important person who can provide social support for woman in transitional period and beyond. This study was done to evaluate the effect of an educational program health on Knowledge and Performance of husbands with women during transitional period to menopause.
    Methods
    This experimental study was done on 2014 in Yazd-Iran. Participants were 200 men that their wife aged 45-55 years in early menopause transition, randomly allocated in intervention group (100 couples) and control group (100 couples). Three questioner was used for data gathering includes demographic questionnaire, menopausal health knowledge and performance assessment questionnaires. Those questionnaires were filled by participant before and two month after educational program. Educational program was done for intervention group in three sessions about health issues during transitional period. Control group was received no education. SPSS soft ware version 18 was used for data analysis. p
    Results
    The average age of men participating in the intervention and control groups were 49.86 and 50.6, respectively. The average score of knowledge in trained groups was 9.08±2.77 before and 14.42±4.65 after teaching. The average score for male performance in the intervention group before and after training was 7.06 and 13.27, respectively. Findings showed that the knowledge and Performance of husbands about menopausal health significantly increased two month after educational program in intervention group (p
    Conclusion
    Due to the lack of men,s knowledge and Performance about the menopause health, it is recommended to be done in different areas. We suggest educational program about menopause and ways of support from women during transitional period conduct for husbands.
    Keywords: Menopause, Educational Program, Knowledge, Performance
  • H. Nassehinia, B. Moradi, M. Khanbeigi, K. Rahmani, A. Rahmani * Pages 36-44
    Background and Objectives
    Hazardous waste have created many problems for human health and the environment. Due to the direct and indirect risks of the substances listed, data collecting and doing the proper management of hazardous waste in the country is very important. The aim of this study has been determining the amount of hazardous waste and how to manage them in the Semnan city industries in the spring of 1394.
    Methods
    Firstly, the list of city industries was prepared. In coordination with the concerned industries, units were identified and after visiting, information on each unit of waste was collected through questionnaires. After the data collecting, excel software program was used to draw the related diagrams.
    Results
    The results showed that the total hazardous waste produced by surveyed industries were 10140 kg per month. From total industries were being produced %8, 33 toxic materials, %25 corrosive materials, %41, 67 explosive materials and %25reactive materials. None of the industries have the control procedures after disposal.
    Conclusions
    The results revealed that only 41.66% of the industries had the personnel to collect hazardous waste. In order to avoid environmental pollution, to establish a management system for hazardous waste products appears to be necessary. As well as industry recognition, raw materials, goods and products and the effects of these materials will be very significant in helping to correct management system.
    Keywords: Hazardous Waste, Industries, Semnan
  • G. Sharifirad, H. Shahnazi *, E. Sedighi, B. Mahaki Pages 45-61
    Background and Objective
    Breastfeeding is one of the beneficial behaviors for preventing of diseases and promoting of health. Although, majority of mothers breastfeed their infants after delivery, immediately; however, breastfeeding usually decrease in the first month of delivery. Despite of contrary ideas, mother support has known as one of the effective techniques for continuation of breastfeeding and father and other family member's role play an important role to support mother in breastfeeding. Then the current survey was aimed to study the effect of supporter presence in education sessions of breastfeeding on knowledge, attitude and behavior of nulliparous women.
    Methods
    A cross-sectional study was conducted on 105 nulliparous mother. Mothers those between 30 to 34 weeks of pregnancy were selected using convenient sampling and then were randomly assigned in three groups (n=35) including control, breastfeeding education without supportive person and breastfeeding education group with supportive person. The control group only provided by hospital routine education, while two intervention groups educated by the current study researcher. Data were collected in different times comprising before and after intervention, instantly after delivery and also in 4 and 8 weeks after delivery. Data were finally analyzed using appropriate statistical tests and SPSS (version 20) software.
    Results
    It was statistically meaningful in the intervention group before and after intervention (p
    Conclusion
    Findings revealed that education in pregnancy period and family supportive role before and after delivery seems likely useful to improve knowledge, attitude and behavior of mothers.
    Keywords: Education, Breast Feeding, Social Support, Gravidity
  • M. Khanahmadi, M. Hajaghazadeh, F. Gholami-Borujeni * Pages 62-74
    Background and Objectives
    Hydroquinone used widely in industry. That is toxic for organisms, fish, plants, and humans. Its removal from industrial wastewater and water is a serious problem. The aim of this study was the investigation of the efficiency of photocatalytic oxidation process (UV-Fe2O3) in removal and on the biodegradability of hydroquinone from aqueous solutions.
    Methods
    Oxidation process of hydroquinone was studied by adding Fe2O3 nanoparticles in the form of suspension in a 2.5- liter volume glass batch reactor. The influence of variables such as the concentration of pollutants (10-50mg/l), ultraviolet light intensity (12-20w/m2), and dose of iron oxide nanoparticles (0.5-2gr/l), reaction time (5-90min), and pH (5-7-10) on the efficiency of photocatalytic oxidation process was studied.
    Results
    The results showed that the highest removal efficiency of 60% was yielded at pH of 7.5 the pollutant concentration of 40 g/L, contact time of 60 minutes, the nanoparticle dose of 1 g /L, and light intensity of 16 w/m2. The ratios of BOD5/COD for the absence and presence of photocatalytic oxidation in optimum condition were 0.09 and 0.56, respectively.
    Conclusion
    Totally the results showed that the UV/ Fe2O3 process could be used as an effective method for the removal of the hydroquinone from aqueous solutions and to increase its biodegradability.
    Keywords: Iron Oxide Nanoparticles, Hydroquinone, Photocatalytic Oxidation, Biodegradability, Aqueous Solution
  • Ss Vesali, R. Mirzaei *, R. Faraji Pages 75-86
    Background and Objectives
    Domestic violence is the most common form of violence against women with the highest social effects, the psychological and economic. Men violence is an issue that threatens the life of the family and society. The aim of the study is to investigate the attitudes of married women living in the paveh city; about the effect of Imagination obedient wife and Realistic male authority from your role is on domestic violence in 2014.
    Methods
    This study was a descriptive Analysis Cross-sectional That among women who had been married a year. Based on the Cochran's formula and based on the population (6,400 people) 200. Using cluster sampling was selected randomly. Of data collection tools, self-administered questionnaire was designed, that its validity and reliability was calculated. Data using Pearson correlation coefficients were analyzed by statistical software spss18.
    Results
    The findings of this study showed that the most frequent target of violence against women, psychological violence (82.5 percent). Between the conception of the role of a subservient woman with psychological violence (r=0.155; p=0.029) and total violence (r=0.171; p=0.017) and there is a direct correlation. But the idea of a subservient woman of her role within the family with physical violence (r=0.046; p=0.519) and sexual (r=0.056; p=0.437) and economic (r=0.074; p=0.296) there was no significant relationship. The results showed a direct and significant correlation between perceived hegemonic male and psychological violence (r=0.223; p=0.001) Economic violence (r=0.239; p=0.001) and total violence (r=0.251; p=0.000) there. But the idea of hegemonic male physical violence (r=0.125; p=0.79) and sex (r=0.137; p=0.55) had no significant relationship.
    Results
    The psychological violence is high and concern. Also whatever Acceptance of the authority of men by women and hegemonic conceptions of man its role is more, Most of the violence against women. The proposed strategy to reduce domestic violence is change attitudes and cultural false beliefs. Using educational books from an early age and use of the mass media.
    Keywords: Violence, Domestic Violence, Authoritarian Notion, the Notion of Obedience
  • R. Shokoohi, S. Ahmadi *, M.T. Samadi, A. Seid Mohammadi, M. Vanaei Tabar Pages 87-99
    Background and Objectives
    Malathion known as one of the most used organophosphates, with contact, digestive, fumigants and non-systemic properties has detrimental effects on ones nervous system. Recently use of photocatalyctic processes has grown widely because of its desirable ability to remove organic pollutants. In this study efficiency of photocatalytic process with persulfate and hydrogen peroxide for the removal of malathion was studied.
    Methods
    this study was carried out in laboratory scale and in batch flow reactors of steel which the low-pressure mercury vapor lamps of 55 watts was placed in it. The influence of parameters such as pH(3-9), H2O2(1-8Mm/l), perslfate dose(0.01-0.05 gr/l), and malathion (1-60 mg/l) was investigated. The malathion concentration in solution has been determined with the HPLC.
    Results
    the results of this study showed that the discussed process has high efficiency in compare with other done studies, so that in optimum conditions – pH=3, concentration of persulfate 0.03 gr, consumed hydrogen peroxide 3mM and initial concentration of malathion 30mg/l – this process after 30 and 60 minutes, removed respectively 99.94% of malathion and 88.31% of COD.
    Conclusion
    photocatalytic process with persulfate and hydrogen peroxide as one of the advanced oxidation process alternatives has a high potential in reducing pollution load of different industries, including manufacture of pesticides and can be effective as a method for wastewater treatment and reduce the environmental problems.
    Keywords: Photocatalytic Process, Persulfate, Hydrogen Peroxide, Malathion, Aqueous Solutions
  • H. Panahi *, M. Azizi Pages 100-114
    Background and Objectives
    Health tourism includes any travel for health promotion. As a tourism dimension it helps to develop sustainable and dynamic economic, and as a national strategy it leads to an increase in country's income. It is known as national security lever. The purpose of this study is to evaluate capability of Tabriz hospitals in attracting patients from other countries and identifying their weakness and strength in order to offer solution for promoting Tabriz health tourism.
    Methods
    120 samples among doctors, supervisors and matron were analyzed among 4 hospitals, which were known as more active in attracting foreign patient based on tourism committee data.
    Results
    The results show that a high percent of respondent (%43.3) were unfamiliar with health tourism and this is a drastic problem in health tourism field. Investigating on the two hospital's medical records in Tabriz indicates that about 100 percent of demand for the medical services of one of those two hospital's and %95.6 of the other one are from foreign patients who they were came from Azerbaijan country seeking for a better and qualified services in Iran.
    Conclusion
    It is necessary for policy makers and managerial board of those two and also other hospitals in Tabriz to have a plan to use this opportunity for promotion of the medical tourism in the region.
    Keywords: Health Tourism, Hospital Capacity, Tabriz
  • N. Babaei Pouya, L. Akhlaghi *, E. Razmjou Pages 115-123
    Background and Objectives
    Intestinal parasitic infections can be considered as an indicator for assessing the level of health in the region. Intestinal parasitic infections indicate if health problems in the area require interventions and improve conditions, or that the health status of the region is currently acceptable. This study was conducted to evaluate the prevalence of intestinal parasites among clients referring to health centers in Ardabil for obtaining a health card. This review shows the extent to which interventions are maintained to maintain existing health status or the need to promote a healthcare level by upgrading or promoting culture through individual health education
    Methods
    This descriptive cross-sectional study was carried out using simple sampling method on 1000 people referring to the Ardabil Health Center Laboratory for obtaining health cards in Ardebil.Data collected using software SPSS and chi-square test were analyzed. The relationship between questionnaire items (gender, age, occupation, education, and health education) was tested with the results of the tests.
    Results
    The results showed that the prevalence of infection was 3.1%. There is no meaningful positive correlation between sex and age of people with the parasitic infection. But there is a meaningful positive relationship between occupation, education and public health education with parasitic infection. Among the parasite, the highest percentages were restaurants (38.7%) and bakery (22.6%), and those with a postgraduate qualification (74.2%).
    Conclusion
    The study showed that infestation of intestinal parasites, especially protozoa, has a high prevalence. In order to monitor and reduce the contamination of these people, it is suggested by environmental health inspectors to carry out public health education and personal hygiene practices such as stool testing with standard methods such as formalin-ethers and health regulations.
    Keywords: Intestinal Parasites, Health Cards, Ardebil