فهرست مطالب

مشرق موعود - پیاپی 44 (زمستان 1396)
  • پیاپی 44 (زمستان 1396)
  • 376 صفحه، بهای روی جلد: 295,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1396/12/28
  • تعداد عناوین: 12
|
  • رقیه موسی زاده *، فتح الله نجارزادگان، علی راد صفحه 7
    عدالت گستری مهدوی به عنوان ارزشمندترین ره آورد عصر ظهور، است. یکی از راه های درک این تعبیر و شناخت ابعاد و عمق آن، بررسی همه جانبه از تعبیر «ظلم بشری» پیش از ظهور است؛ زیرا تعابیر «عدالت» و «قسط» با «ظلم» و «جور» جایگزین یکدیگرند. مقوله «ظلم» در مصادر فریقین به سه نوع تقسیم شده است؛ ظلم نابخشودنی، ظلم غیر واگذاشتنی و ظلم بخشودنی. چون در ماهیت این سه نوع ظلم درنگ کنیم ریشه همه آن ها را در شرک خفی و جلی انسان با غفلت او از یکتاپرستی می یابیم، پس عدالت بعد از ظهور، نقطه مقابل شرک، در توحید شناسی و توحیدگرایی است. عصر ظهور، عصر تجلی حقیقت توحید و ظهور حقیقت در عالم است و آینده بشریت دین داری خواهد بود و زمین از آن بندگان صالح خداست. از راه های رسیدن به توحید در روایات، معرفت امام است. این مقاله به دنبال بررسی چگونگی رسیدن انسان ها به معرفت توحیدی از رهگذر معرفت امام در عصر ظهور است و به این نتیجه می رسد که معرفت امام به معرفت توحیدی هم طریقیت دارد و هم موضوعیت. هر چند در عصر غیبت رسیدن به این معرفت امکان دارد؛ ولی در عصر ظهور که عصر غالب آمدن دین ولایی بر جهان هستی است، با حضور امام تحقق می یابد و کل بشر به سهم خود به معرفت توحیدی نائل می آید و امام با سیره گفتاری و سیره ولایی خود باعث معرفت توحیدی می شود.
    کلیدواژگان: توحیدگرایی، عصر ظهور، معرفت طریقی امام، معرفت موضوعی امام، ولایت تکوینی
  • مهدی جعفرزاده *، محمدرضا قاسمی، سیدمسعود پورسیدآقایی صفحه 35
    آموزه اعتقادی «رجعت» به عنوان یکی از نظریه های مهم درباره چگونگی تداوم حاکمیت اسلام بعد از امام زمان (ع) در میان اندیشمندان اسلامی مورد توجه قرار دارد. بررسی ابعاد و زوایای مختلف رجعت معصومین، ضمن نشان دادن تصویر روشن تری از آینده، نظریه های رقیب _ که برخی از آنها امروزه دستاویز گمراهان و دشمنان برای ضربه زدن به اسلام و آموزه انتظار و مهدویت قرار گرفته است را به حاشیه خواهد راند.
    این تحقیق، با هدف سنجش و ارزیابی روایات رجعت معصومین از نظر اعتبار و دلالت، پس از بررسی روایات به این نتیجه رسید که این روایات بر اساس دلالت خاص یا عام بر رجعت معصومین به پنج دسته تقسیم می شوند؛ روایاتی که بر رجعت مومنین محض دلالت دارند، روایاتی که بر رجعت پیامبران و امامان به طور کلی دلالت می کنند، روایاتی که رجعت پیامبر اسلام را اثبات می نمایند، روایاتی که از رجعت امام علی خبر می دهند و روایاتی که بر رجعت امام حسین(ع) دلالت دارند.
    هم چنین پس از بررسی اعتبار روایات به دست آمد که فراوانی روایات درباره رجعت معصومین به اندازه ای است که اصل رجعت آنها را به صورت تواتر معنوی، ثابت می کند، اما درباره جزئیات رجعت ایشان، تنها یازده روایت دارای سند معتبر هستند. البته اگر مشکل عمومی اعتبار روایات مختصر البصائر رفع گردد، ده روایت نیز به آن افزوده خواهد شد.
    این تحقیق در مقام گردآوری به روش اسنادی _ کتابخانه ای و در مقام داوری به روش توصیفی _ تحلیلی انجام شد.
    کلیدواژگان: رجعت، رجعت معصومین، رجعت امامان معصوم (ع)، آخرالزمان، پس از امام زمان (ع)
  • محمدعلی برزنونی * صفحه 77
    در این مقاله، پس از بازشناسی مفهوم پیچیده ، سهل و ممتنع معنویت، به کاربرد گسترده این واژه در زبان دینی و در عین حال تحریف ها، سوءتعبیرها و برداشت های متفاوت و در بسیاری موارد متناقض اشاره شده و با اشاره به تجلیات مختلف آن در طول تاریخ تاکید شده که معنویت اصولا جز در دین در جای دیگری بی ریشه و مبنا است. انسان موجودی معناطلب است و معناجویی نیز ماهیت اصلی هستی بشریت و حقیقت انکارناپذیر در زندگی انسان است که ساخته و پرداخته خود انسان نیست، بلکه آدمی آن را جستجو و کشف می کند تا از «اضطراب بی معنایی» و از دست دادن گره گاهی معنوی برهد. امور معنوی در بافت وجودی و حیات انسانی تنیده شده و روح انسان و دغدغه انسان برای «شدن»، منشا معنویت است. گرایش به معنویات نیز، امتیاز مهم انسان بر حیوان است. اگرچه آدمی گاه نسبت به آن ادبار مقطعی و موقتی می یابد. در ادامه بحران معنویت در دوران آخرالزمان واکاوی شده و ویژگی ها و علل آن را برشمرده شده است. در نهایت نیز چگونگی سخن گفتن از معنویت و شرایط آن در عصر آخرالزمان با نگاهی انتظاری و منتظر ظهور با مولفه های ایجابی بیان شده است.
    روش تحقیق ما در این نوشتار، توصیفی تحلیلی _ استنباطی است و با تکیه بر داده های کتابخانه ای به بحث و بررسی پرداخته ایم.
    کلیدواژگان: معنویت، معناطلبی، بی معنایی، بحران معنویت، مولفه های معنویت، آخرالزمان
  • محمدمهدی حائری پور * صفحه 119
    بی شک حکومت امام مهدی(ع) که میراث حکومت انبیاء و عصاره و خلاصه همه فضائل حکومت خوبان عالم است دستاوردهای فراوانی در حوزه های مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و تربیتی برای جامعه بشری خواهد داشت که در این مقاله تنها به برخی از دستاوردهای اجتماعی آن خواهیم پرداخت.
    هدف بزرگ امام مهدی (ع) از قیام و انقلاب و حکومت دینی، برقراری عدالت به معنای وسیع آن است که شامل همه بخش های زندگی خواهد شد. او قرآن و سنت پیامبر و اهل بیت را زنده کرده و با رشد علمی و عقلی بشر، همه کجی ها و ناراستی ها را به هدایت الهی و صراط مستقیم برمی گرداند. این مقاله درصدد است که تحقق اهداف امام را در حوزه های مختلف اجتماعی با استفاده از روایات ترسیم کند.
    کلیدواژگان: عدالت مهدویت، امام مهدی (ع)، اهداف حکومت مهدوی، دستاوردهای حکومت امام زمان (ع)
  • رضا قزی *، سید صمصام الدین قوامی صفحه 145
    روایات معتبری دال بر وجود سیره و روش واحد مدیریتی بین پیامبراکرم (ص)، و امام مهدی وجود دارد، علاوه بر مشابهت های صوری، تشابه محتوای مدیریت هر دو بزرگوار در روش، اهداف و ابزار، همگی نشان از وجود دستاوردهای واحدی از حضرت رسول اکرم، و امام مهدی دارند. بر این اساس، می توان گفت که برنامه های عملیاتی امام زمان بر اساس تعالیم قرآن کریم و سنت پیامبر اکرم، تنظیم گردیده است. بنابراین دستاوردهای مدیریتی این انقلاب عظیم، بسیار چشم گیر و شایان توجه است. مقاله حاضر تلاش دارد به شیوه نقلی و تحلیلی دستاوردهای مدیریتی حکومت حضرت مهدی(ع) را توصیف و تحلیل نماید. بر این اساس مهم ترین دستاوردهای مدیریتی حکومت ایشان در این مقاله عبارتند از نظم، رشد، انگیختگی و معنویت.
    کلیدواژگان: امام مهدی (ع)، مدیریت، وظایف مدیر، منابع مدیریت، رفتار سازمانی و فرهنگ سازمانی
  • صغرا ملاولی *، عذرا جعفری موحد، فرح رامین صفحه 173
    نوشتار حاضر در پی پاسخ به این سوال است که بر اساس روایات اهل بیت حکومت جهانی حضرت مهدی به لحاظ تربیتی چه نتایج و دستاوردهایی برای مردم به ارمغان خواهد آورد؟ آن چه که از کلام معصومین در این رابطه برداشت می شود این است که حضرت ولی عصر که آخرین ذخیره الهی و واسطه فیض حضرت حق برای انسان ها می باشد پس از ظهور در راستای تربیت بشر و هدایت آنها به سوی هدف نهایی که قرب الهی است، اقداماتی انجام می دهد که نتایج این اقدامات به عنوان دستاوردهای تربیتی حکومت حضرت مطرح می گردد. این دستاوردها در سه بعد معرفت، عاطفه و رفتار جای می گیرد به این صورت که حضرت حجت با بالا بردن سطح معرفت مردم، در بعد عاطفی آنها تغییراتی ایجاد می کند چرا که عواطف مبتنی بر معرفت می باشند و تغییر در معرفت، تغییر در عواطف را به دنبال دارد. از طرفی با توجه به این که عمل و رفتار انسان تابع نگرش و انگیزش اوست؛ انسان های عصر ظهور پس از این که به واسطه امام به معرفت شایسته خود رسیدند و عواطف آنها تعدیل شد، در بعد عمل و رفتار، عدالت محور خواهند شد و تمام همت آنها در راستای رضایت تنها معبود و معشوق حقیقی، پروردگار هستی خواهد بود؛ از این رو رذائل، جای خود را به فضائل خواهند داد و وحدت و یکپارچگی و انس و الفت بین مردم رایج خواهد شد و همه افراد آن جامعه در سایه حکومت حضرت، استعدادهای شان شکوفا شده و به اعتدال روحی می رسند و فضائل اخلاقی را سرلوحه رفتار خود قرار خواهند داد. در این مقاله سعی شده است به دستاوردهای تربیتی حکومت حضرت ولی عصر در سه بعد معرفت، عاطفه و رفتار از نگاه روایات پرداخته شود.
    کلیدواژگان: دستاورد، تربیت، حکومت، امام مهدی (ع)، عصر ظهور
  • محمد جواد فلاح *، زهرا عواطفی صفحه 205
    زبان اخلاق که امری همگانی، فطری و مطلوب همه جوامع است پای اخلاق جهانی را به میان آورد. مراد از اخلاق جهانی، مجموعه ای از اصول مشترک مورد اتفاق ادیان، فرهنگ ها، شهود عام، عقلانیت جمعی و انتظارات همگانی است. موافقان این نظریه با ارائه چنین دیدگاهی سعی داشته اند جوامع را به سمت یک زیست اخلاقی سوق دهند. تمام تلاش این افراد در جهت هم گرایی پیش می رفت ولی متاسفانه این نظریه کارآیی چندانی نداشت. حال با این وجود آیا باز انتظار دست یابی به یک اجماع و وفاق اخلاقی با وجود اختلافات موجود رهیافتی واقعی خواهد بود؟ ادیان الهی چنین وعده ای را به ارمغان آورده اند و دین اسلام به ویژه تشیع، راه را برای تحقق چنین وعده ای هموار ساخته است. وعده ای که در آن اخلاق جهانی شده و از ورای آن، جهانی اخلاقی تحقق خواهد یافت. مسئله این مقاله واکاوی چنین مسئله ای در پرتو آموزه ها و معارف تشیع در باب ظهور منجی و گسترش اخلاق جهانی است. بر این اساس جهانی که در زمان ظهور تصویر شده است، عاری از هرگونه نقص و اختلاف خواهد بود. آن چه جهانی شدن مرهون آن است، زبان اخلاق است که امام با بهره مندی از آن، جان تشنه مردمان را بدان سرازیر می سازد و این ابزار و روش آئینی است که حکومت مهدوی را می گستراند. دلیل فطرت، خرد، و سیره نبوی در تشکیل حکومت الهی، بر این امر صحه گذاشته است.
    کلیدواژگان: اخلاق جهانی، جهانی شدن اخلاق، حکومت مهدوی، زبان اخلاق، اخلاق مهدوی
  • یاسر ابوزاده گتابی *، سیدعلی حسنی صفحه 233
    جنبش پنطیکاستی در دهه 1990م و با تاکید بر مسئله آخرالزمان، نزول روح القدس و ظهور عطایا، به عنوان سند حقانیت و نشانه نزدیک شدن عصر مسیحایی، ظهور کرد. پنطیکاستی ها معتقد بودند که پس از گذشت هفت سال رنج و محنت، آخرالزمان و عصر ظهور شروع خواهد شد و کلیسا عروسش (مسیح) را ملاقات خواهد کرد. از این رو با جدیت به تبشیر عصر ظهور روی آوردند. پس از گذشت چند دهه از آغاز جنبش و نیامدن مسیح، موجی از نومیدی در میان پنطیکاستی ها شکل گرفت. از این رو برای کنترل اوضاع، تفسیر جدیدی از عصر ظهور ارائه دادند. در همین راستا، با اتخاذ رویکردها و عملکردهای اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی بر آن شدند تا با فراهم آوردن مقدمات تشکیل کلیسای جامع مسیحی، به بازگشت مجدد مسیح سرعت بخشند. این نوشتار درصدد است تا با روش توصیفی _ تحلیلی پس از معرفی آخرالزمان شناسی پنطیکاستی و ابعاد مختلف آن، ادعای تشکیل کلیسای جامع و رویکردهای پنطیکاستی را به چالش بکشاند.
    کلیدواژگان: مسیحیت پنطیکاستی، آخرالزمان شناسی(عصر ظهور)، روح القدس، تبشیر، رویکرد
  • علیرضا افضلی، علی اصغر پورعزت *، غلامرضا گودرزی صفحه 255
    فهم سنن الهی از دستاوردهای بسیار مهم شاگردی در محضر آیات قرآن کریم و روایات معصومین، بوده و جایگاه مهمی را در جهان بینی اسلامی به خود اختصاص می دهد. بنابر لحاظ این سنت ها در آینده پژوهی در پرتو رهنمودهای دینی، می توان گفت آینده پژوهی دینی از جایگاه ویژه و ممتازی نسبت به آینده پژوهی رایج برخوردار است. ما در این مقاله در صدد ارائه روشی نوین در آینده پژوهی دینی مبتنی بر سنن الهی به نام «سنت پژوهی» بوده ایم. این مقاله در چهار بخش تنظیم شده است: در بخش اول برای تبیین مسئله به ضرورت آینده پژوهی دینی اشاره شده، در بخش دوم ادبیات موضوع در مورد سنت مرور شده، در بخش سوم چرایی و چگونگی «سنت پژوهی» به منزله رویکردی برای فهم از سنن، در آینده پژوهی مورد بحث قرار گرفته و در نهایت در بخش چهارم، به سنت پژوهی در ارتباط با مهدویت پرداخته شده است. روش تحقیق در این مقاله، مبتنی بر مطالعات کتابخانه ای و تحقیق در پرتو آیات قرآن کریم، با استفاده از روش های تفسیری بوده است.
    کلیدواژگان: مهدویت، آینده پژوهی، آینده پژوهی دینی، سنن الهی، سنت پژوهی
  • اکرم حسین زاده، محمد شریفی * صفحه 285
    معرفت نفس و تذکیه عقل با هر بار اقراء قرآن موجب تعالی مفسر از مرتبه آفاقی به انفسی می گردد. در این مرتبه مفسر به لایه های باطنی آیات الهی دست یافته، تفسیری از قرآن ارائه می کند که تفسیر انفسی نامیده می شود. نگارش حاضر با روش توصیفی _ تحلیلی ضمن معرفی تفسیر انفسی و مفسران برجسته آن، کیفیت رجعت را از دید انفسی مورد بررسی قرار می دهد. نتایج حاصل از بررسی نشان می دهد که رجعت، نوعی معاد جسمانی است که با تبیین ابن عربی از نفس و خصوصیات آن و تاثیر افکار او بر دیگر مفسران انفسی آغاز و در حکمت متعالیه صدرایی به شبهات وارده برآن پاسخ داده شده است. در خصوص کیفیت رجعت تا قبل از قرن معاصر تبیینی صورت نگرفته و تفسیر ارائه شده بر مبنای معاد و چگونگی آن است. در قرن حاضر، علامه طباطبایی، به بسط معاد جسمانی بر رجعت همت گماشته و امام خمینی (ره)، علامه حسن زاده آملی، علامه جوادی آملی به تبیین کیفیت رجعت پرداختند. آن چه از دید مفسران انفسی قابل برداشت است این است که رجعت با بدن عنصری امکان پذیر بوده و محذوریتی ندارد گرچه برای نفوس متعالی، رجعت به معنای بازگشت در هر زمان و هر مکان به عالم مادی و عالم برزخی و عالم ملکوتی بابدنی متناسب با هر نشئه امکان پذیر است.
    کلیدواژگان: کیفیت رجعت، تفسیر انفسی، مفسر انفسی، بدن عنصری
  • محمد حقانی فضل * صفحه 307
    متون دینی در ادیان ابراهیمی، سرشارند از عباراتی که درباره آینده سخن می گویند؛ آینده ای که آبستن حوادثی بزرگ و دهشتناک خواهد بود. طبق مشهورترین تفسیر، این عبارات پیش گویی نشانه های ظهور و علائم وقوع آخرالزمان هستند؛ اما نگاهی به تفسیرهای مسیحی نشان می دهد مسیحیان در این زمینه اتفاق نظر ندارند و گروه های مختلف مسیحی راه های بسیار متفاوتی را در فهم و تفسیر عبارات آخرالزمانی پیموده اند. دیدگاه های مسیحیان در تفسیر عبارات آخرالزمانی را می توان ذیل چهار دسته و مکتب دسته بندی کرد: تمثیلی، تاریخ نگر، گذشته نگر، و آینده نگر. این مقاله به معرفی و بررسی این مکاتب می پردازد. در معرفی هر مکتب تلاش شده است تا مسائل اصلی مانند جهت گیری کلی، تاریخچه، اصول و روش های تفسیری، و نیز برخی نقاط قوت و ضعف آن مکتب بیان شود. در کنار معرفی، دو مسئله نیز مورد توجه قرار گرفته است: زمینه سیاسی و اجتماعی هر مکتب و همچنین نگاه الاهیاتی این مکاتب به روند تاریخ. چرا که شرایط سیاسی و اختلافات مذهبی تاثیر بسیاری بر شکل گیری و رواج این دیدگاه های تفسیری داشته است. همچنین درباره حکومت این جهانی حضرت مسیح نیز طرفداران هر مکتب تفسیری دیدگاهی را برگزیده اند که با کلیت نگاه آن مکتب سازگار است و می توان رابطه معناداری را بین اصول تفسیری آن مکتب با فهمی که از هزاره حکومت مسیح ارائه می دهد نشان داد.
    کلیدواژگان: آخرالزمان، نشانه های ظهور، هزاره گرایی، مکاتب تفسیری مسیحی، کتاب مقدس، مکاشفه یوحنا
  • امید وطن دوست *، محمدرضا برزویی صفحه 332
    مهم ترین منطقه ژئوپلتیکی در جهان، غرب آسیا است که نقش مهمی نیز در جغرافیای عصر ظهور بر عهده دارد. این محدوده به سرزمین های میان دریای مدیترانه و خلیج فارس گفته می شود که از لحاظ موقعیت جغرافیایی در مرکز تقاطع سه قاره اروپا، آسیا و آفریقا قرار دارد به طوری که از ناحیه کشور ترکیه به اروپا و از سرزمین مصر به قاره آفریقا متصل است.
    مفهوم آخرالزمان نیز، همواره یکی از کلمات کلیدی ادیان الهی به منظور ایجاد شوق برای پیروان می باشد تا ایشان در زمانی که در سختی های دنیوی قراردارند همواره آینده ای روشن را پیش روی خود فرض کنند. آخرالزمان در ادیان مختلف الهی خصوصا سه دین اسلام، یهودیت و مسیحیت به همین خاطر از اهمیت خاصی برخوردار بوده و بدین منظور، تفاسیر مختلفی از کتب مقدس این سه دین درموضوع آخرالزمان انجام شده است. شباهت های بسیاری نیز میان این سه دین در توصیف آینده جهان خصوصا دوران ظهور منجی (در هر کدام از این ادیان) وجود دارد اما یکی از مهم ترین نکات، نبردهایی است که از منظر این سه دین ابراهیمی در آخرالزمان رخ خواهد داد و بشریت را درگیر خود کرده تا پیروان ادیان پس از زدودن تاریکی های ضلالت، به آرامشی مثال زدنی دست یابند. این مقاله در پی پاسخ به این سئوال است که؛ جایگاه و نقش ژئوپلتیک غرب آسیا در نبردهای آخرالزمان از منظر ادیان ابراهیمی اسلام، مسیحیت و یهودیت چه کیفیتی دارد و تفاسیر و دیدگاه های علمای این ادیان چه شباهت ها و تفاوت هایی داراست؟ روش انجام این تحقیق، به صورت تحلیلی و توصیفی است که با الهام گیری از تحلیل محتوای بیش از هزار و پانصد روایت در موضوع نشانه های ظهور و مباحث مرتبط با آخرالزمان و نبردهای آخرالزمانی، استخراج و احصاء شده است. در نهایت این مقاله برآن است تا با مطالعه ای تطبیقی میان روایات رسیده از این سه دین درموضوع جنگ های آخرالزمان و برخی تفاسیر آنها، نقش ژئوپلتیک غرب آسیا را در این مبارزات، مورد بررسی قرار دهد.
    کلیدواژگان: ژئوپلتیک، خاورمیانه، غرب آسیا، آخرالزمان، آرمگدون، سفیانی، امام مهدی (ع)، اسلام، کتاب مقدس
|
  • R. Moosazadeh *, F.Najarzadegan, A.Rad Page 7
    Mahdi's justice is considered to be the most valuable year-round adventure. One way of understanding this interpretation and recognizing its dimensions and depth is to look at the comprehensive definition of "human oppression" before its emergence because the concepts of "justice" and "installment" are replaced by "oppression" and "law". The category of "cruelty" in the case of both sects is divided into three categories: unpardonable oppression, nonviolent oppression and oppression. If we look at the nature of these three kinds of oppression, we find the root of all of them in the clear and secret polytheism of man with his neglect of monotheism, then justice after the emergence is the opposite of polytheism in monotheism and monotheism.The Age of Advent is the age of manifestation of the truth of monotheism and the emergence of truth in the universe, and the future of humanity will be religious, and the earth is for God's righteous servants. The path to achieving monotheism the traditions is the knowledge of the Imam.
    This article seeks to examine how humans come to the knowledge of monotheism through the knowledge of the Imam in the Age of Advent, and concludes that the knowledge of the Imam has both the knowledge of monotheism and its relevance.
    Although in the time of absence, it is possible to reach this knowledge; however, in the age of the emergence thst is the age of domination of guardianship religion on the universe, by the presence of the Imam will be realized, and the whole of man will be attained by his contribution to the knowledge of monotheism, and the Imam with the oral and practicable language causes to the monotheism's knowledge.
    Keywords: monotheism, the age of advent, the rule of imam's life, the knowledge of the Imam, the creational guardianship
  • M.Jafarzadeh *, M.Ghasemi, M.Pourseyed Aghayi Page 35
    The "Rajat" (which translates to "The Return"), as one of the significant theories regarding how Islam sovereignty continues after Imam Mahdi, has gained great attention among the Islamic intellectuals. The examination of different dimensions and aspects of this concept not only brings about a brightener image of the future, but also will diminish contender's theories-some of which have already turned into a pretext for the misled and enemies to injure the Islam and Mahdaviat (Imam Mahdi Reappearance).
    The present study aimed to examine and assess reports on the Fourteen Infallible's Rajat in terms of their content evidentiary proof (dilalah). The results revealed that the reports on Rajat on the basis of specific or general content evidentiary proof are divided into five groups: those which signify the pure Faithful Rajat, those which prove the holy Prophet (Muhammad) Rajat, those indicating the Commander of the Faithful (Imam Ali) Rajat, and those which reveal Imam Hussain (the third Shia Imam) Rajat.
    Moreover, the results proved that the frequency of hadiths on the Fourteen Infallible's Rajat is to the extent that the very concept of Rajat is proved in terms of meaning succession (tavator). However, only 11 hadiths on Rajat are considered as valid in terms of their chain of transmission (sanad). In the case that the general weakness of the hadiths within the "Mukhtasar-Al Bassair" in terms of their validity is removed, 10 hadiths can also be added to them.
    The data of the present study were collected through documentary method and analyzed through descriptive-analytical method.
    Keywords: The Rajat, The Fourteen Infallibles Rajat, The End Time (the Reappearance of Imam Mahdi), after Imam Mahdi
  • Ma. Barzanouni * Page 77
    In this paper, after the recognition of the complex, easy & unobstructive concept of spirituality, the widespread use of the term in religious language and its distortion, misunderstandings, misperceptions and various considerations and paradoxes is discussed. This article by using descriptive-analytical method refers to the various manifestations of the Last Time and emphasizes that spirituality is not rooted elsewhere except in religion. The findings shows that human being is a creature of meaning and “meaningfulness” is the essence of human existence and it is also an undeniable truth in human life which is not human made. Instead, the Man searches for it so that he Liberate himself from the “meaningless anxiety” and the loss of the spiritual knots. Spiritual affairs are tied in human tissue and life and the human spirit and concern for “Being” is the root of Spirituality. Although The Man sometimes finds himself temporary separated from spirituality, his tendency toward it, is also an important human advantage on the animal. Then , in this paper , the crisis of spirituality in The Last Time has been analyzed and its features and causes is mentioned .In Conclusion, how to talk about spirituality and its conditions in with positive components is explained.
    Keywords: Spirituality, Meaningfulness, Meaninglessness, Crisis of Spirituality, The Last Time
  • Mm. Haeri Pour * Page 119
    Undoubtedly, the rule of Imam Mahdi (PBUH), which is the legacy of the prophets, and the extract of all the virtues of the glorious government in the world, will have many achievements in the various social, economic, cultural, political and educational fields for the human community. This article only refers to some social achievements that this paper will pay attention to.
    The great purpose of Imam Mahdi (PBUH) from his uprising and revolution is holding the religious government to do real justice in the broad sense, which includes all parts of life. He would revive the Quran and the path of the Prophet (PBUH), and with knowledge and directs the guidance of people through their own spiritual growth, and helps the crooked and neglected divisions to return with the rightly guided direction. This paper seeks to show the realization of Imam's purposes in various social domains using an analysis of Narratives.
    Keywords: Achievements, Justice, Imam Mahdi (AS), Holy Quran, Tradition, Deviations, Goals of Government
  • R.Ghezi *, S.Ghavami Page 145
    There are authentic narratives indicating the existence of the mode and the management unit between the Prophet Muhammad and Imam Mahdi, in addition to the formal and material similarities of the management of the two magnates in the method, goals and tools, all indicate the existence of a single achievement of the Prophet Mohammad (p.b.u.h) and Imam Have a Mehdi On this basis, it can be said that his operational plans are based on the teachings of the Holy Quran and the tradition of the Prophet Muhammad. So the achievements of this massive management revolution are very noticeable and worthwhile. The present article tries to describe and analyze the achievements of the administration of Imam Mahdi's government in a narrative and analytical way. Accordingly, the most important achievements of his government in this paper are order, growth, arousal and spirituality.
    Keywords: Imam Mahdi, Management, Administering Tasks, Management Resources, Organizational Behavior, Organizational Culture
  • S.Mollavali *, O.Jafari, F.Ramin Page 173
    Ollowing written is aimed at the answer to this question which is based on Ahl_e_beit's (peace Fbe upon them) narratives that universal dominion of holiness Mahdi ( soon be his epiphany), what effects and consequences whill bring from the point of view of training?
    What understood from the statements of innocent people about this issue is that Imam Mahdi (p) who is the last divinity 's reserve and inductor God's grace for human beings, after his epiphany ,will do proceedings on treatment and training of human beings lead them to the final goal which is God's immediacy and outcomes of these proceedings introduce as manneral consequences of his dominion.
    These consquences outbreaks in three dimensions of cognition, sentiments and treatment. In the way that Imam Mahdi (p) through upraising the human's cognition 's level, make changes in their sentimental dimensions, because sentiments are predicted to the cognition. And changes in the cognition succeeds changes in the sentiments.
    Besides , as regards that acts and treatments of human, depends on his or her theory and inanition. Humans of epiphany age , after achieving their proper cognition , and adjusting their sentiments, by Imam Mahdi (p) , will be justice_ based people , in dimensions of act and treatment. And all of their volition will be with acquiescence of the sole actual idol and soul mate , creator of the universe (demiurge)
    Accordingly , rascalities would be replaced by excellences and unity and familiarity and kindness would be passed among people and the talents of all of the individuals of that society will dehiscence and they will achieve the moral temperance under the shadow of his dominion and they put the moral preponderances as their signboard to their manner.
    This essay is tried to refer to the manneral consequences of Imam Mahdi , in three dimensions of sentimental, cognitional and treatment.
    Keywords: consequence, training, dominion, Imam Mahdi, epiphany age
  • Dr. Mohammad Javad Fallah *, Zahra Avatefi Page 205
    The language of ethics, which is a universal, innate and desirable precept in all societies, is concerned the global ethics. The term "global ethics" is a collection of common principles’ unanimity amongst religions, cultures, public intuitions, the wisdom of the community, and universal expectations. Proponents of this theory have tried to incline societies to a moral life. The whole efforts of them were in the direction of moral convergence; however, this theory has not been much practical enough. Is it expected to achieve a consensus and moral agreement despite differences between approaches? Divine religions have brought such a promise, and Islam, especially Shiism, has paved the way for such a promise. A promise in which ethics will be globalized; as a result, the moral world will be reformed. The issue of this paper is to examine such a problem under teachings of Shiism regarding the reappearance of the Savior and the expansion of universal morality. Accordingly, the world which is portrayed at the time of the reappearance of Imam Mahdi (May Allah hasten his reappearance) will be pure of any flaws and discordances. Something that globalization is indebted to is the language of ethics that Imam (AS) conduct the people via it, and this is a war that spreads the Mahdavi government. The nature, wisdom, and conduct of the Prophet (PBUH) are as reasons for the establishment of the divine government, has confirmed this.
    Keywords: Global Ethics, Globalization of Ethics, Mahdavi's Rule, the Language of Ethics, Ethics of Mahdavi
  • Yaser Abozadeh Gatabi *, Dr. Seyed Ali Hasani Page 233
    The Pentecostal movement emerged in the 1990s, with the emphasis on the eschatological issue, the revelation of the Holy Spirit and the advent of the gifts, as a document of truth and sign of the coming of the Messianic age. Pentecostals believed that after seven years of suffering and tribulation, the eschatology and the Age of Appearance would begin and the church would meet its bride (Christ). Because of this, they began to evangelize with the age of advent. After decades of the beginning of the movement and the coming of Christ, a wave of disillusionment was formed among Pentecostals. Therefore, to control the situation, they presented a new interpretation of the Age of Advent. In the same vein, they adopted social, cultural, political, and economic approaches and practices to speed up Christ's return by providing the foundations for a comprehensive Christian church. This article attempts to challenge the formation of a cathedral and Pentecostal approaches with the descriptive-analytical method after the introduction of Pentecostal eschatology and its various dimensions.
    Keywords: Pentecostal Christianity, Eschatology (Age of Advent), Spirituality, Evangelism, Approach
  • Ali Reza Afzali, Dr. Ali Asgar Pourezzat *, Dr. Golamreza Goudarzi Page 255
    Divine Universal Rules are one of the main teachings that are obviously elicited from the Holy Quran and Imams Speeches, and have an important position in Islamic ideology. By using this Universal Rules in Islamic futures studies for estimating the futures, Islamic futures studies has a more special position related to the modern futures studies. This article presents a new approach in Islamic futures studies, based on Divine Universal Rules, named Universal Rules Research. It is presented in four parts: first part is related to the Islamic futures studies and its necessity, second part concerns with Universal Rule and its definition and sorts, third part is linked to the Universal Rules Research and how it is performed. And finally in the fourth part, Mahdism Universal Rules Research and some Universal Rules that are related to mahdism, are presented. Research methodology is based on library studies in available references and research on Holy Quran Verses based on interpretational methodology.
    Keywords: Mahdism, futures studies, Islamic futures studies, Universal Rules, Universal Rules Research
  • Akram Hosseinzade, Dr. Mohammad Sharifi * Page 285
    Self-knowledge and wisdom refinement with each time of Quran reading will promote a commentator from the "worldly" state into an "ego-related" state, in which the commentator will obtain the inner layers of divine revelations and providea commentary of the Quran called anfosi(subjective) commentary. Using the descriptive-analytical method, this paper introduces subjective commentaryand prominent subjective commentators, and evaluates the quality of rojah(return) from the subjective point of view. There was no explanation for the quality of rojahuntil before the contemporary century, and the presented commentary was on the basis of Resurrection and how it occurred. It was in the current century that AllamehTabatabaitried to develop the bodily resurrection with rojah and Imam Khomeini (RA), AllamehHassanzadehAmoli, and AllamaJavadiAmoli explained the quality of rojah. The results of this research show that rojah is a bodily resurrection which started with IbnArabi's explanation for the egoand its characteristics and his influence on other commentators, and the questions and doubts related to it were answered in Hekmat-e MotaaliSadraei (MollaSadra's Transcendent Wisdom). What can be implied from the perspective of subjective commentators is that rojah is possible with the material body, although, for the transcendent egos, rojah means return at any time and place to the material world, purgatory world and heavenly world and is possible with a body tailored to each world.
    Keywords: quality of rojah, subjective commentary, subjective commentator, material body, bodily resurrection
  • Dr. Mohammad Haghani Fazl * Page 307
    Religious texts of Abrahamic Religions are replete with prophecies about a future which is filled with dramatic events and disasters. According to the most famous interpretation, these prophecies speak of the signs of the end times. However, a review of Christian exegetical works suggests that there is not a unanimous agreement among Christians in this respect and various Christian groups have understood these verses of the Bible in a different way. The Christian views in this regard can be classified into four groups/schools: allegorical interpretation, historicism, preterism, and futurism. These schools have been reviewed in this paper. In the introduction of each school, I will try to describe the main issues such as the general orientation, history, principles and exegetical methods. I will also refer to some of their advantages and disadvantages. In addition to this introduction, two issues have also been taken into account: the social and political context of each school and how it has considered the course of history, because socio-political situation and religious disputes have had a significant impact on the development and prevalence of exegetical views. Moreover, about the second coming of Jesus Christ and his reign on the earth, the advocates of each school have chosen a standpoint which is in harmony with other principles of the same school. Therefore, a meaningful correlation between the principles of each school and its view about the earthly kingdom of Christ could be demonstrated.
    Keywords: Apocalypse, Signs of the end times, millennialism, Christian interpretation, the Bible, the Book of Revelation
  • Omid Vatandoost *, Dr. Mohammadreza Borzooei Page 332
    The most important geopolitical region around the world placed across the middle-east which has a vital role for the Apocalypse. Middle-east is a term that stands for the countries that placed between Mediterranean Sea and the Persian Gulf which is the cross-road between three continents including Europe (by the side of Turkey), Asia and Africa (by the side of Egypt).
    The concept of Apocalypse also is one of the essential words used among the celestial religions in order to encourage their followers, when they are living under heavy pressures in the world, they will see a glittered future in front of them. That's why the word "Apocalypse" is a keyword among celestial religions particularly Islam, Christianity and Judaism so we can see many interpretations of their holy books about Apocalypse.
    There are many similarities between these religions on the future describing specially about the time when the Savior will be coming out of latency (or be born), but the most important thing is that we will see wars in that future based on these interpretations which will give a hand to the followers of these religions to go out form the darkness to a pure prosperity.
    This article is looking for an answer for this question: "What is the role of the middle-east in the Apocalypse wars from the eyes of the three religions and what similarities and differences we can find among the interpretations of this prospective event?"
    Keywords: Geopolitics, Middle-east, Apocalypse, Armageddon, Sofiani, Mahdi (PBUH), Islam, The Holy Book