فهرست مطالب

علوم پزشکی رازی - سال بیست و چهارم شماره 11 (پیاپی 164، بهمن 1396)

مجله علوم پزشکی رازی
سال بیست و چهارم شماره 11 (پیاپی 164، بهمن 1396)

  • تاریخ انتشار: 1396/11/30
  • تعداد عناوین: 11
|
  • منصور بیرامی، یزدان موحدی* صفحات 1-8
    زمینه و هدف
    در دو دهه ی گذشته، افزایش چشمگیری در پژوهش های بالینی با هدف بررسی سازوکارهای زیرین اختلال هراس اجتماعی روی داده است. پژوهش حاضر نیز با هدف مقایسه ی توان حل مسئله اجتماعی و باورهای فراشناختی در دانشجویان با نشانگان اختلال هراس اجتماعی و عادی انجام شد.
    روش کار
    تعداد 284 پسر از دانشجویان دانشگاه تبریز به صورت تصادفی انتخاب و علاوه بر پرسشنامه هراس اجتماعی به پرسش نامه های توان حل مسئله اجتماعی و باورهای فراشناختی پاسخ دادند. از این بین تعداد 70 نفر به عنوان نمونه پژوهش در نظر گرفته شد. تحلیل داده ها با روش های آماری توصیفی و تحلیل واریانس چندمتغیره انجام شد.
    یافته ها
    تحلیل داده ها نشان داد که بین نمرات دانشجویان با نشانگان اختلال هراس اجتماعی و عادی در توان حل مسئله اجتماعی و باورهای فراشناختی تفاوت معناداری وجود داشت (01/0p<)، به گونه ای که دانشجویان با نشانگان اختلال هراس اجتماعی از توان حل مسئله اجتماعی کمتر و باورهای فراشناختی مختل تری برخوردار بودند.
    نتیجه گیری
    توان حل مسئله اجتماعی و باورهای فراشناختی از عوامل موثر در سلامت روانی هستند و می توان با تغییر فراشناخت هایی که شیوه ناسازگارانه ی تفکرات منفی را زیاد می کنند و یا باعث افزایش باورهای منفی عمومی می گردند به بهبود وضعیت سلامت روانی دانشجویان کمک کرد.
    کلیدواژگان: توان حل مسئله اجتماعی، باورهای فراشناختی، هراس اجتماعی
  • الهام شیرازی*، حمیدرضا احمدخانی ها، شیرین سیاح فر، رزیتا حسینی شمس آبادی، لادن افشارخاص صفحات 8-12
  • علی اصغر وحیدی، علی حسینی نسب*، مهدی شفیعی، سعیده پرورش، حکیمه زیدآبادی صفحات 13-20
    زمینه و هدف
    هپاتیت B یکی از بیماری های عفونی مهم بوده که گسترش جهانی دارد و عفونت با این ویروس یکی از مشکلات عمده بهداشتی در جهان و ایران می باشد. واکسینه کردن افراد میتواند از ایجاد بیماری حاد، مزمن هپاتیت B و نهایتا از سیروز، فیبروز و هپاتوسلولار کارسینوما جلوگیری نماید. اگر نوزادان با HBV آلوده شوند، در حدود 90 درصد موارد ممکن است بیماری به حالت مزمن درآید. هدف این مطالعه تعیین ایمنی نسبت به واکسن هپاتیت B بود که در سن یک سالگی 6 ماه از تزریق آخرین دوز آن گذشته است.
    روش کار
    به صورت یک مطالعه مقطعی شیرخواران 12 ماهه ای که برای انجام واکسیناسیون این سن به مراکز بهداشتی و درمانی شهر کرمان مراجعه کرده بودند پرسشنامه و فرم جمع آوری اطلاعات با کمک والدین و رضایت آنها و با استفاده از اطلاعات موجود در کارت واکسن تکمیل شد. پس از آن، 3-4 سی سی خون از کودک گرفته شد و جهت جداکردن سرم و انجام آزمایش به آزمایشگاه فرستاده شد. در آزمایشگاه مذکور تیتر آنتی بادی به روش الایزا اندازه گیری شد. تیتر کمتر از 10 واحد بین المللی به عنوان عدم پاسخ ایمنی و تیتر بالای 100 واحد بین المللی به عنوان پاسخ خوب در نظر گرفته شد. برای تیتر بین 10 تا 100 نیز ایمنی زایی نسبی مطرح شد. سطح معنی داری کمتر از 05/0 درنظر گرفته شد.
    یافته ها
    نتایج این مطالعه نشان داد که ایمنی زایی واکسن هپاتیت B در شیرخواران 12 ماه شهر کرمان 98 نفر از مجموع 120 کودک و 7/81 درصد بود. شش نفر (5 درصد) شیرخواران به واکسن پاسخ ندادند و برای 16 نفر (3/13 درصد) نیز ایمنی زایی نسبی مطرح شد. ایمنی زایی برای کودکان با وزن تولد بیشتر از 2500 گرم 9/86 درصد بود، درحالی که این رقم برای کودکان با وزن تولد مساوی و یا کمتر از 2500 گرم تنها 1/57 درصد بود که این اختلاف از نظر آماری نیز معنی دار می باشد. در کودکان با وزن کنونی بیشتر یا مساوی ده کیلوگرم ایمنی زایی 60 درصد در مقابل 6/82 درصد کودکان کمتر از ده کیلوگرم بود اما این اختلاف از نظر آماری معنی دار نشد. ایمن زایی واکسن هپاتیت B برحسب جنس و سن بارداری (ترم، پره ترم) تفاوت معنی داری نداشت. سابقه خانوادگی ابتلا به هپاتیت B نیز در همه ی افراد مورد مطالعه منفی بود.
    نتیجه گیری
    میزان ایمنی زایی واکسن هپاتیت B در شیرخواران 12 ماهه شهر (تیتر بالاتر از 10 واحد بین المللی) 95 درصد می باشد که به نظر مناسب باشد. واکسن هپاتیت B در کودکانی که با وزن طبیعی به دنیا می آیند ایمنی زایی بهتری نسبیت به کودکان با وزن تولد کم دارد.
    کلیدواژگان: ایمنی زایی، واکسن هپاتیت B، وزن بارداری، شیرخوار 12 ماهه، کرمان
  • مریم هادیان* صفحات 21-34
    زمینه و هدف
    درمان پذیرش و تعهد، یکی از درمان های رفتاری موج سوم در زمینه درمان اختلالات اضطرابی است. هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اختلال اضطراب جدایی کودکان مبتلا به دیابت نوع یک است.
    روش کار
    این مطالعه به شیوه نیمه تجربی و با طرح پیش آزمون – پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل اجرا شد. جامعه پژوهش حاضر کلیه دختران 12-8 ساله مبتلا به دیابت نوع یک، مراجعه کننده به مراکز درمان دیابت نجف آباد در سال 1393 بودند. از بین این مراکز درمانی دو مرکز به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسش نامه اختلالات مرتبط با اضطراب کودکان Screen for Child Anxiety Related Emotional) Disorders-SCARED) بود. کودکان مقیاس سنجش اضطراب را تکمیل کردند و از میان آنان 24 نفرکه مبتلا به اختلال اضطراب جدایی بودند، انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. برای آزمودنی های گروه آزمایش، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد طی 8 جلسه، 120 دقیقه ای ارائه شد و به آزمودنی های گروه کنترل درمانی ارائه نشد و 6 ماه بعد پیگیری انجام شد. داده ها با استفاده از روش تحلیل کواریانس (ANCOVA) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    یافته ها نشان داد که در گروه آزمایش میانگین نمره اضطراب جدایی کودکان در مرحله پس آزمون و پیگیری در مقایسه با پیش آزمون کاهش قابل توجهی داشته است. با کنترل نمرات پیش آزمون، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، به طور معناداری باعث کاهش نمره اختلال اضطراب جدایی در کودکان مبتلا به دیابت نوع یک در پس آزمون شد (0001/0≥p، 78/92= F) و نیز باعث کاهش اضطراب کودکان در پایان دوره پیگیری 6 ماهه شد (0001/0≥p،77/43= F).
    نتیجه گیری
    مجموع نتایج این پژوهش نشان می دهد که از درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد برای کاهش اختلال اضطراب جدایی کودکان مبتلا به دیابت نوع یک می توان استفاده نمود.
    کلیدواژگان: اختلال اضطراب جدایی، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، دیابت نوع یک، کودکان
  • طاهره ناجی، ارسلان همت زاده، پوریا مولوی، ساناز نوروزی، بهروز صابری* صفحات 35-42
    زمینه و هدف
    مطالعات مختلف نشان می دهند که نوتروفیل ها در اثر محرک های انگلی می توانند کموکاین های مختلف تولید کنند. این کموکاین ها باعث فراخوانی لوکوسیت ها، لنفوسیت های T، سلول های دندریتیکی، مونوسیت ها، سلول های کشنده طبیعی و نوتروفیل ها به محل عفونت می شوند. هدف از این مطالعه بررسی بیان ژن های CXCL8، CCL4، CCL3 در نوتروفیل های مواجهه یافته با انگل لیشمانیا اینفانتوم می باشد.
    روش کار
    طی این مطالعه تجربی-آزمایشگاهی از 30 فرد سالم خونگیری شد و نوتروفیل های خون محیطی با استفاده از روش هیستوپاک -1077، دکستران و سانتریفیوژ جدا شدند. پس از انجام آزمون تعیین درصد زنده بودن و خلوص، سلول ها شمارش شدند. سپس این سلول ها با اشکال پروماستیگوت انگل لیشمانیا اینفانتوم که از بخش ایمونولوژی انستیتو پاستور تهیه شده بود، در فاز ایستا مجاور شد و در انکوباتور CO2 به مدت یک ساعت انکوبه شد، نوتروفیل های تحریک نشده به عنوان شاهد استفاده شدند. پس از استخراج RNA، RNA توسط مجموعه آنزیمی به cDNA تبدیل شد. از cDNA برای انجام Real Time PCR استفاده شد. ژن های انتخاب شده، ژن کموکاین های CCL3، CCL4، CXCL8 بوده و از β –Actin هم به عنوان ژن رفرانس استفاده شد و سپس توسط روش آماری ANOVA تغییر بیان ژن ها بررسی شد.
    یافته ها
    نتایج این تحقیق نشان دادند که بیان ژن CXCL8 در نوتروفیل های مواجهه یافته با انگل لیشمانیا دچار افزایش معنا دار نسبت به نوتروفیل های شاهد گردید (001/0 p<). از سویی بیان ژن های CCL3 و CCL4 در نوتروفیل های مواجهه با انگل لیشمانیا نسبت به نوتروفیل های شاهد بیانگر تغییر معنا داری نگردید.
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه نشان می دهد که مواجهه با انگل لیشمانیا سبب تغییری در بیان mRNA ژن های CCL3،CCL4 در میان نوتروفیل های تحریک شده مشاهده نگردید اما باعث افزایش بیان بالایی از CXCL8 گردید. بر این مبنا، اندازه گیری بیان ژن CXCL8 می تواند به عنوان معیاری جهت تشخیص ابتلا به انگل لیشمانیا مطرح باشد.
    کلیدواژگان: لیشمانیا، نوتروفیل، CCL3، CCL4، CXCL8
  • سجاد مرادی، لیلا خرمی نژاد، ژیلا مقبولی، خدیجه میرزایی* صفحات 43-51
    زمینه و هدف
    امروزه از از ژنتیک به عنوان عامل مهم و بسیار تاثیرگذار در ابتلا به پوکی استخوان و چاقی یاد می شود. به همین منظور این مطالعه با هدف بررسی ارتباط واریانت ژن TGF-β1 با نتایج تن سنجی و تراکم استخوان در زنان یائسه تهرانی مراجعه کننده به بیمارستان شریعتی تهران طراحی و اجرا گردید.
    روش کار
    به منظور انجام این پژوهش مقطعی، 254 خانم یائسه در سنین 46 تا 78 سال مورد بررسی قرار گرفتند. ترکیب بدنی توسط دستگاه سنجش توده بدنی اندازه گیری گردید. ارزیابی فعالیت بدنی با استفاده از فرم کوتاه شده پرسش نامه فعالیت بدنی انجام شد. اندازه گیری تراکم معدنی استخوان نیز به روش DEXA انجام گرفت. همچنین شناسایی پلی مورفیسم فاکتور رشد تغییر دهنده بتا 1 (1800470rs:) به روش RFLP–PCR انجام گرفت. یافته های حاصل با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 20 و با روش ANOVA مورد آنالیز قرار گرفت.
    یافته ها
    نتایج این مطالعه شیوع پوکی استخوان زنان تهرانی را در ناحیه ستون مهره ها و لگن به ترتیب 7/17 و 4/2 درصد نشان داد. بررسی توزیع فراوانی ژنوتایپ های ژن (1800470rs:) TGF-β1 برای اولین بار در ایران نشان داد که فراوانی ژنوتایپ های این واریانت به ترتیب عبارتند از (TT)3/28 درصد، (TC) 48 درصد و (CC) 6/23 درصد. نتایج نشان داده اند این واریانت از (1800470rs:) TGF-β1 بعد از تنظیم برای وزن، سن، سن یائسگی، فعالیت بدنی و کالری دریافتی فاقد ارتباط مستقیم با ویژگی های تن سنجی و تراکم استخوان است (05/0< p).
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد که واریانت (1800470rs:) TGF-β1 در خانم های یائسه نقش مستقیمی بر تراکم معدنی استخوان و ترکیب بدن نداشته باشد.
    کلیدواژگان: پوکی استخوان، TGFβ1، یائسگی، ترکیب بدن، تراکم استخوان
  • فرشته شهیدی، سودا محرم زاده* صفحات 52-62
    زمینه و هدف
    اضافه وزن وچاقی از جمله ناهنجاری های بدنی است که می تواند از جوانب مختلف، سلامتی را تهدید کند. در مطالعات مختلف انجام گرفته در این زمینه، فعالیت منظم ورزشی (تمرین ورزشی) به عنوان عاملی برای بهبود ترکیب بدن و آمادگی قلبی- تنفسی در افراد دچار اضافه وزن و چاقی معرفی شده است. با این حال، میزان شدت فعالیت، به عنوان یکی از اصول تمرین، در تجویز تمرینات با هدف کاهش وزن، هنوز چالش برانگیز است. مطالعات بسیاری با هدف تعیین بهترین شدت تمرینی برای دستیابی به بیشترین میزان چربی سوزی انجام شده است که تحت عنوان FATmax شناخته می شود. این مقاله سعی در مرور مطالعاتی دارد که در مورد فواید شدت های مختلف تمرینی تحقیق کرده و نتایج خود را گزارش کرده اند.
    روش کار
    این مطالعه به صورت مروری به تحقیقاتی می پردازد که تاثیرات تمرینات با شدت FATmax را بررسی کرده اند. به این منظور کلیه مطالعات مرتبط با عناوین مورد بحث، صرف نظر از سال انجام آن ها، استفاده شده است و تنها مقالاتی مورد استناد قرار گرفته اند که در مجلات دارای ضریب تاثیر بیشتر از یک انتشار یافته اند.
    یافته ها
    بر طبق تعریف ارائه شده در بیشتر مطالعات، FATmax بیانگر شدتی از فعالیت ورزشی است که بیشترین متابولیسم چربی در آن اتفاق می افتد و در هر فردی متفاوت و قابل اندازه گیری است. بر طبق بررسی نتایج مطالعات، FATmax به طور متوسط در شدت بین 39% تا 65% VO2max اتفاق می افتد و می تواند از ژنتیک، جنسیت، ترکیب بدن، سطح فعالیت بدنی و رژیم غذایی افراد تاثیر بپذیرد. تعیین شدت FATmax، قبل از تجویز تمرین، هم در افراد سالم و هم در بیماران، به آگاهی فرد تمرین دهنده از وضعیت متابولیک وزشکار و کنترل بهتر آن جهت سهولت در نیل به هدف تمرین، بسیار کمک کننده خواهد بود. علی رغم موثر بودن این روش تمرینی، هنوز پرسش های بسیاری مطرح است، ازجمله اینکه آیا این نوع تمرینات بر دیگر تمرینات، مانند تمرینات تناوبی شدید ارجحیت دارد یا خیر، که پاسخ به آن ها تحقیقات بیشتری در این زمینه می طلبد.
    نتیجه گیری
    مرور مطالعات نشان می دهد که یافتن شدت FATmax در هر فرد می تواند به طراحی بهینه تمرین با هدف چربی سوزی کمک موثری کند. با این حال بیشتر مطالعات انجام شده در این زمینه روی افراد سالم و افراد دارای اضافه وزن متوسط انجام شده است. این مطالعه مروری نشان داد که برای اظهار نظر قطعی درباره ارجحیت تجویز تمرینات FATmax، نسبت به سایر پروتکل های تمرینی، هنوز نتایج کافی در دست نیست و بهتر است مطالعاتی با هدف مقایسه این نوع تمرینات با انواع پروتکل های تمرینی، بر روی اقشار مختلف و همچنین بررسی دقیق تر نتایج بیولوژیک تمرینات FATmax طراحی و انجام شود.
    کلیدواژگان: FATmax، متابولیسم چربی، تمرینات تداومی
  • جعفر آقاجانی، سید بشیر میرتاجانی، سامان ایوبی*، مریم حبیب پور صفحات 63-73
    زمینه و هدف
    باکتری های اسید لاکتیک در بهبود طعم فرآورده های غذایی دخالت کرده و با تولید مواد ضد میکروبی به نام باکتریوسین، نقش عمده ای را در جلوگیری از رشد ارگانیسم های فاسدکننده غذا و پاتوژن ها به عهده دارند. هدف از این مطالعه بررسی اثر آنتاگونیستی لاکتوباسیل های جدا شده از خاک محل فرآوری ماست محلی بر علیه باکتری های بیماری زا بوده است.
    روش کار
    در این مطالعه از نمونه خاک آلوده به پساب ماست محلی، لاکتوباسیلوس ها جداسازی و به کمک روش های بیوشیمیایی شناسایی شدند. خاصیت ضد میکروبی مایع رویی کشت آن ها برعلیه 5 باکتری بیماری زا به کمک روش چاهک (Well Diffusion Agar) و دیسک Diffusion Disk) Agar) مورد بررسی قرار گرفت. به منظور کاهش خطا هر آزمون سه بار تکرار شد و قطر هاله عدم رشد اندازه گیری و توانایی ضد میکروبی آن ها با هم مقایسه گردید.
    یافته ها
    مطابق با نتایج، سه گونه لاکتوباسیلوس شناسایی شد. این باکتری ها شامل لاکتوباسیلوس کازئی، پلانتاروم و دلبروکی بود. همچنین این باکتری ها توان ضد میکروبی خوبی را در مقابل باکتری های بیماری زا از خود نشان دادند. بیشترین اثر ضد باکتریایی از لاکتوباسیلوس کازئی بر علیه استافیلوکوکوس اورئوس در روش چاهک با میانگین قطر هاله عدم رشد 66/18 میلی متر مشاهده شد.
    نتیجه گیری
    تنوع ارزشمندی از باکتری های تولید کننده باکتریوسین با فعالیت ضد باکتریایی بر علیه باکتری های بیماری زا در لبنیاتی که به صورت سنتی تهیه می شوند وجود دارد و استفاده از آن ها در تولید فرآورده های لبنی صنعتی توصیه می شود.
    کلیدواژگان: لاکتوباسیلوس، فعالیت ضد میکروبی، باکتری های بیماری زا
  • ناصر میرازی*، مریم خزایی صفحات 74-84
    زمینه و هدف
    جنتامایسین یکی از آنتی بیوتیک های آمینوگلیکوزیدی است که در درمان انواع عفونت های باکتریایی استفاده می شود. هدف از این مطالعه بررسی اثر عصاره سیاهدانه بر سمیت کبدی و میزان سطح سرمی آنزیم های کبدی در موش های صحرایی نر القا شده با جنتامایسین بود.
    روش کار
    در این مطالعه تجربی، 42 سر موش صحرایی نر از نژاد ویستار به 6 گروه 7 سری شامل: کنترل (2 میلی لیتر بر کیلوگرم سالین نرمال)، دریافت کننده جنتامایسین (جنتامایسین 80 میلی گرم بر کیلوگرم)، کنترل مثبت (عصاره سیاهدانه 400 میلی گرم بر کیلوگرم)، تیمار 1، 2 و 3 (جنتامایسین با دوز 80 میلی گرم بر کیلوگرم به علاوه عصاره سیاهدانه به ترتیب در دوزهای متفاوت 200، 400 و 800 میلی گرم بر کیلوگرم) تقسیم شدند. تزریق جنتامایسین به صورت درون صفاقی و به مدت 10 روز و پس از آن تجویز عصاره سیاهدانه به مدت 7 روز متوالی و به صورت درون صفاقی انجام گرفت. پس از پایان آزمایشات خونگیری مستقیم از قلب جهت تهیه سرم خون و مطالعات بافتی کبد نیز انجام شد. داده ها با استفاده از آزمون آماری آنووا (آنالیز واریانس یک طرفه) و تست تعقیبی توکی تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    جنتامایسین باعث ایجاد نکروز و التهاب در بافت کبد و افزایش معنادار سطح سرمی آنزیم های کبدی گردید (001/0 p<). درمان با عصاره سیاهدانه سبب کاهش معنادار سطح سرمی آنزیم های کبدی در گروه های تیمار در مقایسه با گروه دریافت کننده جنتامایسین شد. بیشترین تاثیر معنادار را دوز بالای عصاره سیاهدانه ایجاد نمود (001/0 p<).
    نتیجه گیری
    جنتامایسین باعث ایجاد التهاب و نکروز در بافت کبد می شود. عصاره سیاهدانه به دلیل دارا بودن ترکیبات آنتی اکسیدانی و فلاونوئیدی می تواند اثر سمی ناشی از جنتامایسین را در کبد کاهش دهد.
    کلیدواژگان: سیاهدانه، سمیت کبدی، آنزیم های کبدی، جنتامایسین، موش صحرایی
  • رضوان شیروانی*، الهه مدنی پور صفحات 85-92
    زمینه و هدف
    انتروکوک ها، بخشی از فلور طبیعی دستگاه گوارش انسان را تشکیل می دهد که توانمندی بالایی در کسب ژن های مقاومت به آنتی بیوتیک دارند. استفاده ی گسترده از آنتی بیوتیک ها در بخش های کشاورزی و صنایع غذایی منجر به انتشار ژن های مقاومت در باکتری های پاتوژن و فلور طبیعی، انتقال به انسان و نیز ایجاد بیماری می شود که یک تهدید جدی برای بهداشت و سلامت انسان است. هدف از این مطالعه بررسی شیوع ژن bla CTX-M در سویه های انتروکوکوس فکالیس مقاوم به جنتامایسین جدا شده از گوشت های قرمز مصرفی می باشد.
    روش کار
    در این مطالعه ی مقطعی،190 نمونه انتروکوکوس از گوشت های قرمز کشتارگاه شهرستان بروجرد جمع آوری و 90 سویه انتروکوکوس فکالیس با استفاده از تست های بیوشیمیایی شناسایی و جداسازی شد، سپس آزمون تعیین حساسیت آنتی بیوتیکی با روش دیسک دیفیوژن مطابق با دستورالعمل CLSI انجام شد. در نهایت فراوانی ژن bla CTX-M در سویه های مقاوم به جنتامایسین با استفاده از پرایمر اختصاصی، توسط PCR موردبررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    بیشترین میزان مقاومت به آنتی بیوتیک های اریترومایسین و پنی سیلین به ترتیب با 44/94% و 66/56% گزارش شد و سویه ها حساسیت بالایی نسبت به نیتروفورانتئین، مروپنم و سیپروفلوکساسین داشتند. از 90 نمونه مورد آزمایش، 9 نمونه (10%) مقاوم به جنتامایسین بودند که ژن مذکور در هیچ یک از 9 سویه مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    با توجه به انتقال آسان ژن های مولد آنزیم های بتالاکتاماز از طریق پلاسمید، عدم ردیابی ژن مذکور در میان باکتری های موردبررسی نشان می دهد که این ژن همراه ژن های عامل مقاومت به جنتامایسین منتقل نمی شود، بنابراین رابطه ی معنی داری بین این ژن و آنتی بیوتیک مورد بررسی مشاهده نشد.
    کلیدواژگان: انتروکوکوس فکالیس، جنتامایسین، بتالاکتاماز، واکنش زنجیره ای پلیمرازی
  • مینا زرین گل* صفحات 93-105
    ROS (گونه های فعال اکسیژن) مولکول های کوچک، ناپایدار و بسیار واکنش پذیری هستند که می توانند پروتئین ها، لیپیدها و DNA را اکسید کنند. ROS به وسیله احیاء ناقص یک الکترون اکسیژن تشکیل می شوند. ROS شامل آنیون های اکسیژن، رادیکال های آزاد از جمله سوپر اکسید و رادیکال های هیدروکسیل و پر اکسید ها مانند پراکسید هیدروژن (H2O2) می شوند.
    اتوفاژی یک مسیر کاتابولیکی برای تجزیه اندامک ها و پروتئین های داخل سلولی از طریق لیزوزوم است. اتوفاژی تحت شرایط استرس مانند گرسنگی، ایسکمی/خون رسانی مجدد (Ischemia/reperfusion) و عفونت پاتوژن فعال می شود و در شرایط پاتولوژیکی مختلف شامل سرطان و بیماری های دژنراسیون مغزی ایجاد می شود. معمولا پذیرفته می شود که ROS، اتوفاژی را القاء می کنند و اتوفاژی برای کاهش آسیب اکسیداتیو عمل می کند.
    سلول ها عوامل آنتی اکسیدانی آنزیمی و غیر آنزیمی مختلفی برای سم زدایی ROS و جلوگیری از استرس اکسیداتیو دارند که شامل گلوتاتیون، تیوردوکسین، سوپراکسید دیس موتاز (SOD)، کاتالاز و پراکسیداز می باشد. ROS تولید شده به وسیله میتوکندری های آسیب دیده ممکن است میتوفاژی را القاء کنند که باعث حذف ارگانل های آسیب دیده می شود. دو پاتولوژی وابسته به تجمع ROS، سرطان و ایسکمی / خون رسانی مجدد می باشند.
    نقش میتوکندری بعنوان تولیدکننده ROS، برای فعال سازی اتوفاژی ضروری است. اتوفاژی یک مکانیسم بقاء سلولی در پاسخ به ROS است. حذف میتوکندری های آسیب دیده و پروتئین های اکسیدشده در بیشتر موارد بقاء سلول را حمایت می کند.
    کلیدواژگان: اتوفاژی، گونه های فعال اکسیژن، آنتی اکسیدان، میتوفاژی
|
  • Mansour Bayrami, Yazdan Movahedi * Pages 1-8
    Background
    In the past two decades, there we see a significant increase in clinical research to determine the underlying mechanisms of social anxiety disorders. This study is aimed to compare the ability of solving socio -metacognition of students with social phobia disorder symptoms and normal samples.
    Methods
    284 male students were selected from University of Tabriz using cluster-random sampling. All of the subjects were asked to answer demographic questions and social problem solving and metacognition and social phobia questionnaires. Of these 70 subjects were enrolled in the study. Data were analysized using descriptive statistics and multivariate analysis of variance.
    Results
    Research findings showed different significance between students with symptoms of social phobia disorder and normal ones.
    Conclusion
    Social problem solving and metacognitive beliefs are effective factors in general health. Also, it is possible to promote students’ mental health by changing metacognition beliefs which enhance maladaptive and negative thinking styles or general negative beliefs.
    Keywords: social problem solving, metacognition, social phobia
  • Elham Shirazi *, Hamid Reza Ahmadkhaniha, Shirin Sayyahfar, Rozita Hoseini Shams Abadi, Ladan Afsharkhas Pages 8-12
  • Aliasghar Vahidi, Ali Hosseininasab *, Mehdi Shafie, Saeideh Parvaresh, Hakimeh Zaidabadi Dr Pages 13-20
    Background
    Infection with HBV is the most common chronic viral infection and mortality in children. Prevention of this infection with vaccination is vital. This study was done to compare the antibody level in post hepatitis B vaccination in children with 12 months of age.
    Methods
    This descriptive study was carried out on 120 healthy children with 12 months of age who had not infected with hepatitis B infection in Kerman, Iran during 2014. Gender, body weight, birth weight, gestational age were recorded for each child. Hepatitis B antibody level was measured with ELISA method. Data were analyzed using SPSS-16.
    Results
    Antibody level was high- protective for 81.7% of children, low-responders for 13.3% and no-protective level for 13.3% of children in our study. For 86.9% children over 2500 kg of birth weight the antibody level was highly protective in comparison with 57.1% of fewer than 2500 kg of birth weight. This difference was significant. There was no significantly correlated with gender, bodyweight, and gestational age and antibody level. The family history for hepatitis B infection was negative for all samples.
    Conclusion
    This study showed that the 95% of children have adequate levels of anti-HBs (≥ 10 IU/L) after vaccination. In addition, immune response was higher in normal birth weight children.
    Keywords: HepatitisB, Vaccine, Antibody, 12 month age, kerman
  • Maryam Hadiyan* Pages 21-34
    Background
    The purpose of the present study was to investigate the effectiveness of acceptance & commitment therapy on separation anxiety disorder in children with type 1 diabetes.
    Methods
    A semi-experimental method with pretest-posttest and follow up, including control group were used. Statistical population included all children with type 1 diabetes that had referred to diabetes treatment centers in Najaf Abad town in 2014-2015. The instrument used in this study was Screen for Child Anxiety Related Disorders (SCARED). All students filled the questionnaires and among them, 24 students whose scores were higher were selected and randomly assigned into two experimental and control groups (n1=n2=12). Students in the experimental group were offered eight sessions of acceptance & commitment therapy and control subjects received no therapy in this while then after six month follow up was executed. Data were analyzed by Analyze of covariance method (ANCOVA).
    Results
    Findings showed that mean score of separation anxiety in children in post-test and follow-up in comparison with pretest had a significant decline. With controlling pretest scores, Acceptance & Commitment therapy caused a significant decrease in separation anxiety scores of children suffering with diabetes type 1, in post-test (F=92.78, p≤0.0001) and also caused significant decrease in anxiety of children, at the end of 6 month follow-up period (F=43.77, p≤0.0001).
    Conclusion
    After all, results of the current study showed that acceptance & commitment therapy can be used for reducing separation anxiety disorder.
    Keywords: Separation anxiety disorder_Acceptance_commitment therapy_Type 1 Diabetes_Children
  • Tahereh Naji, Arsalan Hematzadeh, Pooria Moulavi, Sanaz Noroozi, Behrooz Saberi * Pages 35-42
    Background
    Studies have shown that neutrophils in effect by parasitic triggers can produce many different chemokines.These chemokines are called leukocytes,T lymphocytes, dendritic cells, monocytes, lethal cells and neutrophils to the site of infection. The aim of this study is to investigate the expression of neutrophils exposure with leishmania infantum.
    Methods
    During this experimental-laboratorial study the blood was collected from 30 healthy individuals. Peripheral blood neutrophils were isolated by HYSTOPAQUE 1077, dextran and centrifuge. Then cells were exposed to the promastigote forms of the Leishmania infantum parasite, which was prepared from the immunology department of the Pasteur Institute in stationary phase and was incubated for one hour in co2 incubator, not stimulated neutrophils were used as control. After extracting RNA, RNA was converted to cDNA by enzyme complex. cDNA was used for Real Time PCR. Selected gene been gene of CCL3,CCL4 and CXCL8 chemokines and β-Actin was used as references gene and then gene expression change was evaluated by ANOVA statistical methods.
    Results
    The results indicated that CXCL8 gene expression were significantly increased in the face of leishmania compared to control neutrophils (p
    Conclusion
    The results show that exposure with leishmania parasite caused no change in expression of CCL3 and CCL4 mRNA genes among of simulation neutrophilsbut lead to increases high expression of CXCL8. On this basis measuring of CXCL8 can consider as a criterion for detecting leishmania infection level.
    Keywords: Leishmania, Neutrophils, CCL3, CCL4, CXCL8
  • Sajjad Moradi, Leila Khorrami, Zhila Maghbooli, Khadijeh Mirzaei * Pages 43-51
    Background
    Currently, genetics is considered to be a major factor in the risk of osteoporosis and obesity.Therefore, we investigated possible association between TGFβ1 polymorphisms (rs: 1800470) with anthropometric and bone mineral density characteristics in postmenopausal women referred to Shariati Hospital in Tehran.
    Methods
    In this study, 254 postmenopausal women aged 46 to 78 years were examined. Body composition measured by Body Composition Analyzer. Physical activity using the short form of physical activity questionnaire (IPAQ) was performed. Bone mineral density was measured by DEXA method. DNA samples from participants were genotyped using RFLP-PCR method. The results were analyzed by SPSS software version 20 and ANOVA method.
    Results
    Our results showed that prevalence of osteoporosis in lumber and hip Tehranian women were 17.7% and 2.4% respectively. For first time in Iran, we found that genotype frequencies for TGFβ1 polymorphism (rs1800470) were: TT: 28.3%, TC: 48%, CC: 23.6% respectively. TGFβ1 polymorphism (rs1800470) in Iranian postmenopausal women after adjustment for age, age of menopause weight, physical activity, calorie intake were not associated with demography, body composition and bone bharacteristics (p>0.05).
    Conclusion
    It seems that TGF-β1 variants (rs: 1800470) in postmenopausal Iranian women did not have direct association with bone mineral density and body composition.
    Keywords: Key Words TGF?1, Osteoporosis, Body composition, Postmenopausal women
  • Fereshteh Shahidi, Sevda Moharamzadeh * Pages 52-62
    Background
    Overweight and obesity, as physical disorders, can threaten health in different ways. Regular exercise (training) is defined as an improving factor for body composition and cardiorespiratory fitness in overweight and obese people. However, the intensity of exercise, as one of the training principles, for attaining the highest fat burning effect, is still challenged. This paper reviewed the studies that have investigated the benefits of different intensities of exercise on fat burning.
    Methods
    This paper provides an overview of the researches that have investigated the effects of exercise with intensity of FATmax, disregard the date of published material. Journals with impact factor ≥1 have been documented.
    Results
    According to most of the studies, FATmax presents an intensity of exercise that the greatest fat metabolism rate occurred in which varies and is measurable in different individuals. According to the results of investigations, FATmax occurs between the range of 39 to 65%VO2max and can be affected by genetics, gender, body composition, physical activity level and diet. It can be helpful to determine FATmax intensity, before exercise prescribing in both healthy and unhealthy individuals. So, the trainer could be aware of metabolic situation of client for better control and reaching the training goal. Although this method of practice is effective, there are a lot of questions in this regard. Whether this type of training is preferred to other exercise protocols, such as high intensity interval training or not, is still unclear and needs more research.
    Conclusion
    The literature review showed that determining the FATmax intensity can lead to the optimal training design to help effective fat burning. However, many of investigations in this regard are performed on healthy and mild overweight people. This review showed that there is not enough evidence to prefer the FATmax training to other exercise protocols. More studies are needed in different groups to compare this type of training with others, with certain determination of biologic pathways in FATmax training.
    Keywords: FATmax, fat metabolism, continuous training
  • Jafar Aghajani, Seyed Bashir Mirtajani, Saman Ayoubi *, Maryam Habibpour Pages 63-73
    Background
    Lactic acid bacteria interfere to improve the taste of food products and and to prevent the growth of food spoilage organisms and pathogens with producing antimicrobial substances called bacteriocin. To study the antagonistic effect of isolated Lactobacillus from soil where native yogurt is processed against pathogenic bacteria is the purpose of this study.
    Methods
    In this cross-sectional study, Lactobacillus isolated from the soil contaminated with native yogurt waste were identified with the help of biochemical methods. The antimicrobial quality of supernatant fluid was tested against five pathogenic bacteria using diffusion agar and disk diffusion agar methods. Each test was repeated three times to reduce error and inhibition zone diameter measured then their antimicrobial ability were compared.
    Results
    According to the results, three species of Lactobacillus were identified. These bacteria included Lactobacillus casei, plantarum and delbrueckii. Also, these bacteria showed their good antimicrobial ability against pathogenic bacteria. The most antibacterial effect was abserved from Lactobacillus casei against Staphylococcus aureus in well diffusion agar method with inhibition zone diameter of 18.66 mm.
    Conclusion
    A great variety of bacteria producing bacteriocin with antibacterial activity against pathogenic bacteria exist in traditional dairy products, and it is recommended to use them in the production of industrial dairy products.
    Keywords: Lactobacillus, Antimicrobial activity, Pathogenic bacteria
  • Naser Mirazi *, Maryam Khazaei Pages 74-84
    Background
    Gentamicin is an aminoglycosides antibiotic which is used to treat several types of bacterial infections. The aim of this study was to evaluate the effects of Nigella sativa L. extract (NSE) on liver toxicity and serum level of liver enzymes in rats induced by gentamicin.
    Methods
    In the present experimental study, 42 Wistar male rats were divided randomly into 6 groups includes: control (normal saline 2ml/kg, i.p), gentamicin (gentamicin 80mg/kg/day, i.p), positive control (400mg/kg NSE, i.p) and treated groups 1, 2, 3 (gentamicin 80mg/kg/day NSE 200, 400 and 800 mg/kg respectively, i.p). Nigella sativa extract was injected for 7 days after ten days period of gentamicin injection. After the examination the blood samples were collected from heart directly and the serum of ALT, AST and ALP liver enzymes were measured. Microscopic studies of hepatic tissue were done. All data analyzed with ANOVA and Tukey test.
    Results
    Gentamicin caused necrosis and inflammation in the liver tissue and significantly increased serum level of liver enzymes (p
    Conclusion
    Gentamicin can cause necrosis and inflammation effect in liver tissue. The Nigella sativa seed extract have antioxidant and flavonoid compounds that can decrease toxic effect of gentamicin in liver tissue.
    Keywords: Nigella sativa, liver toxicity, Liver enzymes, Gentamicin, Rat
  • Rezvan Shirvani *, Elahe Madanipur Pages 85-92
    Background
    Enterococci are part of normal flora of the human gastrointestinal tract, which have a high potential for acquiring antibiotic resistance genes. The widespread use of antibiotics in the agricultural and food industriel leads to release of resistance genes in pathogens and normal flora bacteria, transfer to human and also the cause of the disease, which is a serious menace to human health. So, the purpose of this study was evaluation prevalence of bla CTX-M gene in gentamicin resistant Enterococcus faecalis isolated from consumption red meats.
    Methods
    In this cross-sectional study 190 Enterococcus isolates were collected from consumption red meats Boroujerd Slaughterhouse. 90 E.faecalis strains were identified by routine microbiological tests. The antibiotic susceptibility testing on isolates by disk diffusion method according to the CLSI was performed. Finally, to assess the frequency of bla CTX-M gene in gentamicin resistant Enterococcus faecalis isolated from consumption red meats were performed by using PCR and specific primer.
    Results
    In this study, the highest antibiotic resistance was observed against erythromycin and penicillin (94.44% and 56.66% respectively), strains had a high sensitivity to nitrofurantoin, meropenem and ciprofloxacin.Out of 90 samples 9(10%) were resistant to gentamicin, the gene was not found in any of the 9 strains.
    Conclusion
    Given that the genes producing Betalactamase enzymes are easily transferred via plasmids, lack of tracking the mentioned genes among the studied bacteria suggests, this gene is not transferred along with genes inducing resistance to gentamicin. Thus significant relationship between these gene and investigated antibiotic was not observed
    Keywords: Enterococcus faecalis, Gentamicins, beta-Lactamases, Polymerase Chain Reaction.
  • Mina Zarringol * Pages 93-105
    ROS (Reactive Oxygen Species) are small, short-lived and highly reactive molecules that can oxidize proteins, lipids and DNA. ROS are formed by incomplete one-electron reduction of oxygen. ROS include oxygen anions, free radicals, including superoxide and hydroxyl radicals, and peroxides such as hydrogen peroxide (H2O2). Autophagy is a catabolic pathway for degradation of intracellular proteins and organelles via the lysosome. Autophagy is activated under stress conditions such as starvation, ischemia/reperfusion and pathogen infection, and is deregulated in various pathological conditions, including cancer and neurodegenerative diseases. It is generally accepted that ROS induce autophagy, and that autophagy, in turn, serves to reduce oxidative damage. Cells have developed various non-enzymatic and enzymatic antioxidizing agents to detoxify ROS and prevent oxidative stress. These include glutathione, thioredoxin, superopxide dismutase (SOD), catalase and peroxidases. ROS produced by damaged mitochondria might induce mitophagy, which in turn eliminates the damaged organelles. Two pathologies highly associated with the accumulation of ROS are cancer and ischemia/reperfusion. The role of mitochondria as ROS generators, essential for the activation of autophagy. Autophagy is a survival mechanism in response to ROS. Removal of damaged mitochondria and oxidized proteins, in most cases, supports survival.
    Keywords: Autophagy, Reactive oxygen species, Antioxidants, Mitophagy