فهرست مطالب

مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز - سال چهل و هفتم شماره 4 (پیاپی 89، زمستان 1396)

نشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز
سال چهل و هفتم شماره 4 (پیاپی 89، زمستان 1396)

  • تاریخ انتشار: 1397/01/22
  • تعداد عناوین: 10
|
  • مسعود رنجبرنیا *، نیما رحیم پور صفحات 1-13
    این مطالعه در ارتباط با ارائه روش تحلیلی جدیدی است که بر اساس آن، تغییر شکل شعاعی دیواره تونل های دایره ای با استفاده از منحنی تنش- کرنش توده سنگ اطراف تونل تخمین زده می شود. کرنش دیواره تونل از مجموع بخش «الاستیک» منحنی و بخش «پلاستیک» آن شامل دو قسمت نرم شوندگی موسوم به قسمت «نرم شوندگی کرنش اولیه» و قسمت «نرم شوندگی ثانویه» حاصل می شود. در این منحنی، شیب قسمت نرم شوندگی اولیه ضریبی از شیب بخش الاستیک منحنی بوده که این ضریب تابعی از عمق تونل و کیفیت اولیه توده سنگ است. با این اصول، شیب ناچیز قسمت نرم شوندگی ثانویه نیز با توجه به کیفیت توده سنگ شکسته شده محاسبه می شود. زمان انتقال بین این دو قسمت، برحسب تنش و به صورت ضریبی از مقاومت ماندگار توده سنگ پیشنهاد می شود. محاسبه این ضریب با نمودارهایی برحسب عمق تونل و خصوصیات مکانیکی توده سنگ ارائه می شود که از منطبق کردن نتایج این روش با نتایج روش های تحلیلی معتبر به دست آمده اند. مثال های حل شده و مقایسه نتایج، سادگی و کارایی این روش را برای تخمین اولیه کرنش دیواره تونل نشان می دهد.
    کلیدواژگان: روش تحلیلی، تونل دایروی، همگرایی تونل، منحنی تنش، کرنش توده سنگ
  • کیهان ساجدی، جعفر بلوری بزاز *، محمد رضایی پژند صفحات 15-26
    امروزه برتری اقتصادی استفاده از پی های پوسته ای و همچنین افزایش ظرفیت باربری این نوع پی ها در صورت اجرای وارون، باعث گسترش تحقیق و پژوهش بر روی پی پوسته ای وارون گشته است. در سال های اخیر، پژوهش های زیادی بر روی پی های پوسته ای با شکل های مختلف انجام شده است. شالیگرام در سال 2011 و Rinaldi در سال 2012 تحقیقات وسیعی بر روی پی پوسته ای تاشده وارون انجام داده اند. Rinaldi عملکرد پی پوسته ای معکوس و مستقیم نواری را در خاک ماسه ای با تحلیل آزمایشگاهی و عددی مورد بررسی قرار داد. بر پایه پژوهش های انجام گرفته توسط Rinaldi و رابطه تحلیلی، که برای محاسبه ظرفیت باربری پی پوسته ای وارون نواری ارائه داده است، در این پژوهش رفتار کشسان- مومسان کامل و نیز سخت شونده همگن خاک ماسه ای واقع در زیر پی نواری پوسته ای تاشده در نرم افزارPlaxis مدل گردید. در تحقیق پیش روی از سطح تسلیم مور-کلمب استفاده شده است و اثر تغییر پهنای پی در افزایش باربری و نحوه توزیع نیروهای داخلی ایجاد شده در پی بررسی می گردد، همچنین دوازده الگوی هندسی با ضخامت و پهنای متنوع به کار می رود. بیش از 240 تحلیل غیر خطی مختلف برای این گونه پی پوسته ای انجام شده و رابطه تحلیلی ظرفیت باربری به دست آمده از تحقیق Rinaldi با نتیجه های تحلیل های عددی این پژوهش مقایسه خواهد شد. یافته های این مقاله آشکار می کند که افزایش پهنای پی پوسته ای باعث افزایش ظرفیت باربری می گردد و افزایش ضخامت آن تاثیر چندانی در افزایش ظرفیت باربری ندارد. تنش های تماسی خاک در مجاور پوسته غیر یکنواختند. ظرفیت باربری پی در تحلیل کشسان- مومسان کامل نزدیک به مقدار رابطه تحلیلی ارائه شده توسط دیگر محققین و مشخصا Rinaldi است، نتایج الگوی سخت شونده همگن در تحلیل عددی هم خوانی مناسبی با نتایج سایر محققین ندارد. در ادامه به تفصیل نتایج این پژوهش ارائه خواهد شد.
    کلیدواژگان: پی پوسته ای تا شده وارون، تحلیل کشسان، مومسان، سطح تسلیم مور، کلمب، سخت شونده همگن و ظرفیت باربری
  • الناز شرقی، وحید نورانی *، غلامرضا عندلیب صفحات 27-36
    در این مقاله مدل سازی چند ایستگاهه رواناب- نیترات در حوضه آبریز Little River Watershed (LRW)، با استفاده از تبدیل موجک و نقشه های خود سازمانده و مدل های هوش مصنوعی انجام گردید. به طوری که سری های زمانی رواناب- نیترات توسط تبدیل موجک تجزیه گشته و سپس زیرسری های تجزیه شده توسط نقشه های خود سازمانده خوشه بندی گردید. در ادامه، معیار استخراج ویژگی (اطلاعات مشترک) برای انتخاب نماینده از هر خوشه جهت ورود به مدل های هوش مصنوعی شبکه عصبی مصنوعی و ماشین بردار پشتیبان برای پیش بینی نیترات خروجی حوضه آبریز LRW به کار گرفته شد. مدل سازی چند ایستگاهه نیترات بر اساس خاصیت فصلی بودن انجام شده و با مدل سازی چند ایستگاهه بر اساس خاصیت مارکف مقایسه گردید. نتایج نشان داد که مدل های هوش مصنوعی ترکیب شده با تبدیل موجک، نقشه های خود سازمانده و اطلاعات مشترک توانایی پیش بینی نیترات چند ایستگاهه را نسبت به مدل های هوش مصنوعی که از خاصیت مارکف بهره می برند تا حد قابل قبولی بهبود می بخشد. به طور کلی، استفاده از خاصیت فصلی بودن پدیده ها به همراه کاهش ابعاد ورودی ها، می تواند به مدل های هوش مصنوعی در جهت استفاده از اطلاعات خالص داده های مشاهداتی کمک کند.
    کلیدواژگان: اطلاعات مشترک، تبدیل موجک، نقشه های خودسازمانده، هوش مصنوعی، حوضه آبریز LRW
  • آرمین صاحب کرم علمداری، امیر نجفی * صفحات 37-46
    روانگرایی خاک در اثر حوادث طبیعی یا انسان ساز به دلیل وارد آوردن خسارات مالی و گاهی جانی، جزء مباحث مهمی بوده است که در چند دهه اخیر توجه محققین امر را به خود جلب کرده است. در این بین بررسی احتمال وقوع روانگرایی خاک در اثر تحرکات لرزه ای زمین و البته شناخت پارامترهای موثر بر این امر بسیار حائز اهمیت می باشد. لذا در این مطالعه، ابتدا با استفاده از روش خوشه بندی فازی، داده های مطالعه موردی به گروه هایی از اعضای مشابه با خاصیت فیزیکی یکسان تقسیم گردیدند. سپس با توجه به نتایج خوشه بندی و بررسی داده های طبقه بندی شده در هر خوشه میزان حساسیت و تاثیر هر یک از پارامترهای موثر در روانگرایی خاک پرداخته شد. نتایج حاصل نشان داد گروه سه خوشه ایبهترین حالت را از نظر تفکیک داده ها با ویژگی های نزدیک به هم در هر خوشه ارائه کرده است. نتایج تحلیل حساسیت پارامترها نیز حاکی از تاثیر بالای پارامترهای عدد آزمایش نفوذ استاندارد (SPT) اصلاحی و حداکثر شتاب زلزله و تاثیر ناچیز عمق خاک در روانگرایی خاک بود. همچنین سعی شد با استفاده از داده های محلی آزمایش SPT جمع آوری شده از روانگرایی های به وقوع پیوسته در اثر زلزله در نقاط مختلف جهان (نیگاتای ژاپن و چی- چی تایوان)، مدلی به منظور بررسی احتمال وقوع روانگرایی با استفاده از روش برنامه ریزی ژنتیک توسعه داده شود. نتایج به دست آمده حاکی از دقت قابل قبول تخمین انجام شده به منظور احتمال وقوع روانگرایی بوده که مدلی با دقت معادل 77/94 درصد ارائه کرد.
    کلیدواژگان: احتمال وقوع، برنامه ریزی ژنتیک، خوشه بندی فازی، روانگرایی خاک
  • جواد مجروحی سردرود *، حسین حاجی آقابزرگی، محمد چهرزاد صفحات 47-60
    صنعت ساختمان پیشگام توسعه کشورها محسوب می شود و به دلیل گستردگی این صنعت و ارتباط تنگاتنگ آن با منابع طبیعی، آلاینده ها و بحث سلامت در دهه های اخیر از لحاظ زیست محیطی اهمیت ویژه ای یافته است. تاثیر این صنعت بر مباحث اقتصادی و اجتماعی در کنار مباحث زیست محیطی، توجه محققان در زمینه مباحث توسعه پایدار را بیش از پیش به این صنعت معطوف داشته است. در مقاله حاضر برخی از پرکاربردترین سیستم های رتبه بندی ساختمان های سبز در دنیا معرفی شده اند، سپس شاخص های ارزیابی موجود در این سیستم ها، که نشان دهنده میزان انطباق با مباحث زیست محیطی و توسعه پایدار می باشند، شناسایی و مورد بررسی قرار گرفته اند. در ادامه با بررسی چالش های استفاده از استانداردهای یاد شده و لزوم آموزش مسائل زیست محیطی، راهکارهای اجرایی و شاخص های پیشنهادی برای تدوین استاندارد ساختمان های سبز در ایران ارائه گردیده است.
    کلیدواژگان: توسعه پایدار، ساختمان سبز، رتبه بندی، آموزش، محیط زیست
  • وحید محسنیان، سید بهرام بهشتی اول *، رضا دربانیان صفحات 61-74
    وجود پتانسیل آسیب پذیری تحت پس لرزه ها، حتی در بسیاری از ساختمان هایی که بر اساس آیین نامه های طراحی لرزه ای معتبر طراحی شده اند، لزوم توجه به استفاده از یک سیستم مطمئن، بخصوص در مناطق لرزه خیز را آشکار می سازد. تجارب زلزله های پیشین و نتایج مطالعات صورت گرفته روی سیستم قالب تونلی مبین مقاومت بسیار قابل توجه این قبیل سازه ها در برابر زلزله های قوی می باشد. تاکنون مطالعه ای جهت بررسی مقاومت این سازه ها تحت زلزله های متوالی انجام نشده است. به نظر می رسد که این سیستم سازه ای، تحت زلزله های متوالی از اطمینان سلامت قابل قبولی برخوردار است. هدف این مطالعه، بررسی ظرفیت باقی مانده ساختمان های قالب تونلی آسیب دیده بعد از وقوع لرزش اصلی و نحوه عملکرد آنها تحت زلزله های متوالی حاوی لرزش اصلی و پس لرزه بوده است. بدین منظور، بعد از اعمال لرزش اصلی معادل با زلزله طرح استاندارد 2800 ایران، ساختمان های آسیب دیده، تحت تحلیل های دینامیکی افزایشی ناشی از پس لرزه ها و بارافزون قرار گرفته اند. ارائه منحنی های شکنندگی برای سطوح مختلف خرابی به وجود آمده در المان های اصلی قبل و بعد از وقوع لرزش اصلی، از دیگر دستاوردهای این پژوهش است. نتایج بیانگر ظرفیت و مقاومت بالای سیستم قالب تونلی در زلزله های متوالی و تامین سطح عملکرد قابلیت استفاده بی وقفه در زلزله طرح استاندارد 2800 می باشد. با استناد به نتایج حاصل از این مطالعه، نتیجه گردید که عدم آسیب قابل توجه تحت لرزش اصلی متناظر به خطر طراحی ساختگاه، بیشترین شانس را جهت تحمل پس لرزه ها برای این سیستم نوظهور فراهم کرده است. به علاوه، مشخص شد که اجزای اصلی در این ساختمان ها، حتی تحت پس لرزه های نسبتا قوی نیز، با احتمال ناچیزی به سطح عملکردی نامبرده می رسند.
    کلیدواژگان: سیستم قالب تونلی، پس لرزه، نگاشت های پی در پی، تحلیل دینامیکی افزایشی، منحنی های شکنندگی
  • یعقوب محمدی *، محسن داداشی صفحات 75-84
    با توجه به این که وزن سازه باعث افزایش نیروهای وارده به خصوص نیرو های جانبی مثل زلزله می باشد، پس به این دلیل هرقدر بتوانیم در مسیر سبک سازی ساختمان گام برداریم همان قدر توانسته ایم در برابر نیروی زلزله وارد بر سازه مقاوم باشیم. از آن جا که بررسی اثر هم زمان الیاف فولادی و نانوسیلیس با ترکیب های مختلف لیکا و پرلیت نتیجه گیری را بسیار دشوار می کند، در این مقاله از درصد بهینه لیکا و پرلیت حاصل از تحقیقات انجام شده (شفق نیا، 1392) استفاده کرده و به بررسی اثر الیاف فولادی و نانوسیلیس روی ترکیب ها می پردازیم. بدین منظور برای بررسی تاثیر الیاف فولادی و نانوسیلیس بر خواص مکانیکی بتن سبک ساخته شده، در مجموع 12 طرح اختلاط از ترکیب نسبت های حجمی مختلف دو سبکدانه لیکا و پرلیت همراه با الیاف فولادی و نانوسیلیس ساخته شد و درنهایت میزان مناسب به کارگیری الیاف فولادی و همچنین طرح اختلاط بهینه برای ترکیب لیکا و پرلیت برای حصول بتن سبک سازه ای با مقاومت بهینه تعیین گردید.
    کلیدواژگان: الیاف فولادی، بتن سبک، پرلیت، خواص مکانیکی، لیکا، نانوسیلیس
  • موسی مظلوم *، سیدعلی احمدی نژاد صفحات 85-96
    در این پژوهش دو قاب 5 و 15 طبقه که با استاندارهای قبل از سال 1970 میلادی طراحی شده اند مورد بررسی قرار گرفتند و با استفاده از مهاربند واگرای Y معکوس بهسازی لرزه ای گردیدند. سپس عوامل موثر در ضریب رفتار در این قاب ها قبل و بعد از بهسازی بررسی شدند. ضریب رفتار به پارامترهای مختلفی نظیر زمان تناوب، شکل پذیری و ضریب مقاومت افزون سازه بستگی دارد. از طرفی استفاده از تیر پیوند برشی قائم به عنوان شیوه ای برای بهسازی سازه های بتن مسلح می تواند علاوه بر استهلاک انرژی بر روی عوامل موثر در ضریب رفتار تاثیر بگذارد. نتایج نشان داد که این شیوه بهسازی به طور محسوسی بر روی این عوامل تاثیر می گذارد. پس از تحلیل استاتیکی غیرخطی، ضریب رفتار این گونه سازه ها بین 5/7 تا 8 به دست آمد. سپس این قاب ها با تیر پیوند برشی با طول های متفاوت (25 تا 35 سانتی متر برای قاب 5 طبقه و 30 تا 65 سانتی متر برای قاب 15 طبقه) دوباره مدل گردیدند و تحلیل تاریخچه زمانی به کمک شش شتاب نگاشت انجام شد و یک مدل نیز جهت مقایسه با مهاربند ضربدری ساخته شد. نتیجه تحلیل این بود که استفاده از این سیستم باعث کاهش برش پایه و لنگر ستون ها می گردد، ولی شتاب بام و نیروی محوری ستون ها را افزایش می دهد.
    کلیدواژگان: ضریب رفتار، ضریب مقاومت افزون، تیر پیوند برشی قائم، بهسازی لرزه ای
  • کاظم بدو *، مهرداد ارجمند قره قشلاقی صفحات 99-112
    در صنعت معدن از سیستم های پوششی روی مواد زائد معدنی به عنوان روشی موثر برای کاهش تولید زهاب اسیدی استفاده می شود. یکی از این روش ها استفاده از سیستم پوششی تک لایه است که در آن، تراز آب نزدیک سطح باطله ها باقی می نماند. در این تحقیق با استفاده از مدل سازی عددی، رفتار این نوع پوشش در کنترل اکسیژن ورودی از پوشش مورد ارزیابی قرار گرفت. سناریوهای مختلفی برای مدل سازی تعریف گردید که شامل چهار نوع پروفیل خاک سیستم پوشش شامل مصالح ریزدانه، درشت دانه و یا ترکیب ریزدانه و درشت دانه بود. با در نظر گرفتن شرایط تراز آب مختلف، این پروفیل ها برای توانایی مصالح باطله برای حفظ درجه اشباع بالا، برای کاهش حداکثر عمق نفوذ و شار اکسیژن، مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج محاسبات نشان داد که با کاهش عمق تراز آب، درجه اشباع خاک در پوشش افزایش یافته و موجب عملکرد مناسب پوشش می شود. برای یک عمق آب مشخص، نفوذ اکسیژن قویا به اندازه دانه های خاک و مقدار فشار ورود هوای باطله ها بستگی دارد. عمق تراز آب موثرترین پارامتر کنترلی بر ورود اکسیژن می باشد؛ طوری که هیچ پروفیلی با تراز آب یک متر اجازه اکسیداسیون باطله ها را نداده و شار اکسیژن ناچیز می شود. مصرف اکسیژن در پوشش باعث کاهش شار اکسیژن ورودی، عمق نفوذ اکسیژن و غلظت آن در سطح مشترک پوشش و باطله ها می شود.
    کلیدواژگان: سد باطله، زهاب اسیدی معدن، پوشش خاکی، اکسیداسیون، مدل سازی عددی
  • نازنین شاه کرمی * صفحات 113-121
    یکی از مهم ترین عوامل تخریب سازه های رودخانه ای، ایجاد فرسایش در فونداسیون پایه ای شکل آن ها است. با گسترش کنترل نشده این پدیده، چاله آبشستگی سبب تضعیف فونداسیون و در نتیجه ایجاد تهدید برای کل سازه خواهد شد. در این تحقیق به منظور بررسی عملکرد راهکارهای کنترل آبشستگی پایه پل، روش های آبپایه، طوق و سپس ترکیب آنها مورد ارزیابی قرار گرفت. ارزیابی به صورت آزمایشگاهی برای پایه استوانه ای در شرایط آب زلال صورت گرفت. بر اساس توصیه های منتج از تحقیقات مرور شده، آبپایه مماس بر وجه پایین دست پایه، هم عرض کانال، به صورت عمود از کف تا تراز رسوبات و طوق دایره ای با قطر خارجی 3 برابر پل، در تراز بستر نصب شد. در روش ترکیبی نیز از ادغام دو راهکار قبل به طوری که آبپایه مماس بر پایین دست طوق شود، استفاده گردید. مقایسه راهکارها با آزمایش شاهد نشان داد طوق سبب افزایش زمان تعادل شده ، اما آبپایه این زمان را کاهش داده است. در روش ترکیبی زمان تعادل، مابین زمان تعادل هر راهکار به تنهایی و تقریبا مشابه با آزمایش شاهد گردید. در کاهش عمق حداکثر آبشستگی، بهترین عملکرد مربوط به ترکیب طوق و آبپایه، سپس طوق و بعد از آن آبپایه به ترتیب با 75، 65 و 20 درصد کاهش در کل رودخانه و 100، 90 و 20 درصد کاهش در مجاور پل بود. طوق و روش ترکیبی توانسته اند اثرات تغییر تراز بستر را در محدوده پل کاملا بهبود دهند.
    کلیدواژگان: آبشستگی، پایه پل، آبپایه، طوق، راهکار کنترل، روش ترکیبی
|
  • Masoud Ranjbarnia *, Nima Rahimpour Pages 1-13
    The prediction of tunnel convergence at great depth is the important factor in tunneling design. A large number of analytical solutions have been presented for circular tunnels. However; it is not an easy task to use them in practice due to their either complexity or difficulty of stepwise computations, particularly when the stress-strain behavior of rock mass is the strain softening.
    Therefore; in this study, a simple analytical approach is presented to estimate circular tunnel convergence using the stress- strain curve of rock mass located on tunnel wall. This curve is obtained based on values of the principle stresses as well as their variation on tunnel wall due to tunnel face advancement.
    Keywords: Analytical approach, Circular tunnel, Tunnel Convergence, Stress, strain curve
  • Keyhan Sajedi, Jafar Bolouri Bazaz *, Mohammad Rezaee Pajand Pages 15-26
    In the present research, the elastic perfectly plastic and hardening behavior of the sandy soil, located under the inverted folded shell strip foundation, have been modeled in Plaxis software. The analysis is based on the Mohr–Coulomb theory. Moreover, the distribution of internal forces and the effects of variations in the width and thickness of the shell foundations on the bearing capacity have been investigated. The results of the numerical analysis have been compared with the analytical relations proposed by Rinaldi in 2012.
    Keywords: Inverted folded shell strip foundation, Elastic, perfectly Plastic model, Isotropic, hardening model, Mohr, Coulomb theory
  • Elnaz Sharghi, Vahid Nourani *, Gholamreza Andalib Pages 27-36
    The diffusion of nitrate pollution in watersheds is due to complex biochemical and hydrological procedures linked to the cycle of nitrogen and water. Nitrate load comes from different sources such as wastewater treatment plants, runoff of fertilized lawns and cropland, failing on-site septic systems, runoff of animal manure storage areas, and industrial discharges that contain corrosion inhibitors. Loss of nitrate to surface and groundwater can reduce farm productivity, harm the environment, and affect drinking water quality. Large uncertainties and limited physical understanding of the water quality such as nitrate barricade the process-based modeling and seek a black box relationship between driving and resultant variables. Therefore, in this paper Multi-Station (MS) modeling of nitrate of the Little River Watershed (LRW) has been done. Hence, MS nitrate modeling is considered whereby nitrate loads of the inside and outlet of the LRW could be predicted. As a more explanation, the nitrate of upper sub-basins are employed for predictions of the interior sub-basins nitrate loads, and then, central sub-basins are participated in outlet nitrate prediction of the LRW. So, MS model can prepare a reliable platform to get information about the amount of nitrate in crucial places of the LRW. For this purpose, two scenarios with distinct views are used for MS nitrate modeling to identify the suitable strategy for future hydro-environmental researches. In the first scenario, Markovian characteristics of the streamflow-nitrate process are proposed as the base of the MS model, where antecedent of streamflow and nitrate time series of sub-basins are shared in nitrate modeling. On the other hand, non-linear feature extraction criterion of MI that is more suitable measure regarding the linear measure of Correlation Coefficient (CC) is employed for the selection of appropriate inputs of the Least Square SVM (LSSVM) and Feed Forward Neural Network (FFNN) models to avoid from the time consuming trial-error process of input selection. In the second scenario, seasonality-based characteristics of the streamflow-nitrate process are focused. Where, streamflow and nitrate time series of the sub-basins are decomposed by the wavelet transforms at a suitable level for clarifying spectral and temporal information of the time series. Then, as a new feature extraction method, both SOM and MI are respectively employed for clustering homogeneous sub-series and selecting cluster's proper agents, to be fed into LSSVM and FFNN models for MS nitrate load modeling of the LRW.
    Keywords: Mutual information, Wavelet transform, Self, organizing map, Artificial intelligence, Little river watershed
  • Armin Sahebkaram Alamdari, Amir Najafi * Pages 37-46
    During several past decades, many researchers have conducted studies to develop the relationship between liquefaction resistance and seismic parameters of various soils. One of the methods to assess liquefaction which is widely used is the stress-based method, which was presented for the first time by Seed and Idriss (1971) and Whitman (1971). That is an experimental method and is based on experimental and local observations.
    Anyway, the relationships developed by the use of the traditional method based on experimental data are limited and don’t provide a proper and stable prediction, they also dont show major weaknesses in mathematical relations, complete structure and heterogeneous space of soil and liquefaction, while soils have quite complicated structures, there is simpler methods of examination that allow unlimited development of a model for all systems, such as genetic programming (GP), artificial neural networks (ANNS) and Neuro-fuzzy inference system (ANFIS) (Shahin et al., 2003). In this study, using fuzzy clustering, it has been initially tried to divide data to groups whose members are similar and have relatively same properties. So data with similar geotechnical and seismic properties can be placed in a cluster and hence, a closer study of the data to better understand the factors affecting soil liquefaction can be possible. Next, a model was presented for time estimation of the soil liquefaction probability using the method of genetic programming. Finally, considering the results of the conducted clustering and the study of data in each cluster, the sensitivity of parameters affecting soil liquefaction and their relative importance were analyzed using nonlinear methods.
    Keywords: Probability, genetic programming, fuzzy clustering, soil liquefaction
  • Javad Majrouhi Sardroud *, Hossein Haji Agha Bozorgi, Mohammad Chehrzad Pages 47-60
    The construction industry is known to be the pioneer of countries development. Because of intensive relationship with natural resources, pollution and health topic, this industry has received a great deal of attention in terms of environmental aspects, especially in the recent decades. The impact of this industry on economic and social issues in addition to environmental issues, has attracted the researchers of sustainable development topics on this industry more than before. The construction industry is responsible for the consumption of 40% of global resources, 12% of potable water reserves, 55% of wood products, 45-65% of produced waste, 40% of raw materials, and the emission of 48% of harmful greenhouse gases, which leads to air and water pollution, threat of depletion of natural resources, and global warming (Castro-Lacouture et al., 2009; Roodman & Lenssen, 1995).
    Keywords: Sustainable development, Green building, rating systems, Training, Environment
  • Vahid Mohsenian, S. Bahram Beheshti-Aval *, Reza Darbanian Pages 61-74
    In view of potential vulnerability of even exciting buildings designed based on seismic design codes under consecutive strong earthquakes, paying attention to the use of a secure system, especially in earthquake-prone regions is revealed. Tunnel form system is a new industrial construction system in which only the slabs and walls are used as lateral load resisting elements (Balkaya and Kalkan, 2004). Naming this system as the tunnel form is due to the installation of formworks in box manner (Fig. 1) (Mirghaderi et al., 2009).
    Previous earthquake experience and the results of laboratory and numerical studies of lateral resistance of tunnel form construction represent a very significant performance against strong earthquakes. So far no study has been conducted to assess the resistance of this construction system subjected to consecutive earthquakes. It seems that this structural system is able to retain safety against successive earthquakes. This study aims to quantify the post-earthquake capacity of the damaged tunnel form buildings after subjecting the main shock and also their performance assessment subjected to multiple earthquakes.
    Keywords: Tunnel form system, Aftershock, Multiple records, Incremental dynamic analysis, Fragility curves
  • Yaghoub Mohammadi *, Mohsen Dadashi Pages 75-84
    In this paper, our concern is to produce light-weight concrete with using different ingredients in the concrete mix. Specimens were satisfied the density and strength regulators of structural lightweight concretes. The final aim is to increase ultimate strength and effects of added Nano-silica and steel fiber on the mechanical behavior. Nano-silica increases tensile compression and flexural strength with improving the concrete structure (Quercia et al. 2010). In the other hand, using steel fibers reduces the crack width and parallelize their orientation by bridging between microcracks (Qing et al. 2007).
    Keywords: Leca, Lightweight concrete, Nano, silica, Perlite, Steel fiber
  • Moosa Mazloom *, S. Ali Ahmadinejad Pages 85-96
    Existing reinforced concrete (RC) frame buildings with non-ductile detailing represent a considerable hazard during earthquakes. These types of buildings suffered severe damages and were responsible for most of the loss of life during the major seismic events. Among seismic performance upgrading methods, several options are normally available, and one of them is to employ energy dissipation devices (Aniello, 2007). Energy input by a strong earthquake is expected to be greatly dissipated by these devices, (Ghobarah, 2001) and if they are damaged, the rehabilitation is quite easy after the earthquake since these devices are designed to be replaceable (Ramadan, 1995). In particular, this paper focuses on removable steel eccentric bracing systems (EBs).
    Keywords: Response modification factor, Overstrength factor, Vertical shear link, Seismic rehabilitation
  • Kazem Badv *, Mehrdad Arjmand Pages 99-112
    Acid mine drainage (AMD) produced by oxidation of sulphide minerals contained in mining wastes remains one of the critical environmental challenges for the mining industry (Wheeland and Feasby, 1991). The oxidation reaction can cause acidification and heavy metals release in surface and ground water (Dagenais et al., 2005). Use of cover system on mine waste is an effective method for prevention or reduction of acid mine drainage creation (Quangrawa et al., 2005). Use of single layer cover is a method in which the water level remains near the tailings surface (Demers et al, 2009). In this research, the behavior of single cover in controlling oxygen diffusion through cover system was evaluated.
    Keywords: Tailings dam, Acid mine drainage, Soil cover, Oxidation, Numerical modeling
  • Nazanin Shahkarami * Pages 113-121
    One of the main causes of the destruction of marine structures, is creating erosion in its pier foundation. The uncontrolled spread of scour hole undermines the foundation and thereby will threaten the entire structure. In this study, the performance of countermeasure strategies include bed sill, collar and then combination of them were evaluated. Experimental assessment for cylindrical pier has been conducted under the clear water condition. Based on the recommendations resulting from the studies reviewed, bed sill was attached to the downstream side of the pier, the width of the channel, vertically from floor to sediments and circular collar with an outer diameter equal to 3 times the pier diameter, was installed in the bed level. Also in the combination method the integration of last two solutions was used, while bed sill was placed tangent to the downstream of collar.
    Keywords: Scour, Bridge piers, Bed sill, collar, Countermeasure method, Combination method