فهرست مطالب

نقد کتاب اطلاع رسانی و ارتباطات - پیاپی 15 (پاییز 1396)

فصلنامه نقد کتاب اطلاع رسانی و ارتباطات
پیاپی 15 (پاییز 1396)

  • 260 صفحه، بهای روی جلد: 100,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1397/02/10
  • تعداد عناوین: 18
|
  • سخن سردبیر
  • نقد اطلاع رسانی
  • یعقوب نوروزی صفحه 5
    عرصه های مختلف کتابداری و اطلاع رسانی همواره بر اثر فناوری های زمانه خود دچار تغییر بوده اند. هرچند کم وکیف این تغییرات یکسان نبوده است و به لحاظ زمان و مکان تفاوت عمده ای با هم داشته اند، اما آن چه هم اکنون اتفاق افتاده است، نقشی پررنگ دارد و بدون درک شرایط فناورانه کنونی و آشنایی با اصول آن، فعالیت ها و فرایندها در محیط اطلاع رسانی و خدمات اطلاعاتی چنان که باید نخواهد توانست نیازهای کاربران و مخاطبان را برآورده کند. ضمن این که علاوه بر امر اطلاع رسانی محض، نقش ها و سازوکارهای دیگری نیز برعهده متخصصان علم اطلاعات گذاشته شده است که ارزش افزوده مشاغل اطلاعاتی را بیش ازپیش نمایان می سازد؛ بنابراین، آشنایی با پیاده سازی این گونه فناوری ها که هدف کتاب حاضر نیز هست، می تواند موفقیت های بیشتری را نصیب کسب وکارهای مرتبط با حرفه کتابداری و علم اطلاعات کند. کتاب حاضر با درک این دغدغه به دنبال این بوده تا در رابطه با ابعاد مختلف مشاغل اطلاعاتی و فرایندهای اطلاع رسانی، مطالبی را در اختیار مخاطبان خود قرار دهد، اما در یک برداشت کلی می توان گفت که به خوبی ازعهده این رسالت خود برنیامده است. در این مقاله ضمن تشریح ویژگی کتاب، نقاط ضعف و قوت آن نیز بیان شده است تا خواننده بهتر بتواند در انتخاب منبع اطلاعاتی خود تصمیم گیری کند.
    کلیدواژگان: فناوری اطلاعات، کتابداری و اطلاع رسانی، کتابخانه های دیجیتالی، مجموعه سازی، پیاده سازی
  • غلامرضا عزیزی صفحه 15
    نوشته حاضر، معرفی و نقد ترجمه کتاب کتابخانه ها و آرشیوها: بررسی مقایسه ای است. یکی از دلایل اصلی اهمیت این کتاب -که در 6 فصل سامان یافته است- به سوابق کاری مولف بازمی گردد؛ زیرا وی علاوه بر تجربه کار و مدیریت، در آرشیو ملی و کتابخانه ملی سوئد، سالیانی چند با سازمان ها و نهادهای ملی و بین المللی آرشیوی و کتابداری همکاری کرده است. همه این موارد سبب شده تا نویسنده نه تنها به عنوان پژوهشگر، بلکه به عنوان متخصص حرفه مند، به مقایسه آرشیوها و کتابخانه ها بپردازد و ضمن ارائه تاریخچه ای از پیدایش آرشیو، کتابخانه و تحول و توسعه آن (با تاکیدبر جوامع اروپایی)، تفاوت های این دو نهاد را در طول تاریخ تحولاتشان و با نگاه به آینده، نشان دهد.
    کلیدواژگان: آرشیو، کتابخانه، توسعه و تحول، اهداف و وظایف، کارکرد، منابع، اطلاعات رقمی
  • رسول زوارقی صفحه 27
    یکی از موضوعات اساسی که فکر و ذهن دانش پژوهان حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی را از همان آغاز ایجاد رشته به خود مشغول ساخته مفهوم اطلاعات و ابعاد متنوع آن است. متونی که عمدتا در این راستا تولید شده اند کمتر به بحث درخصوص ماهیت اطلاعات دیجیتال پرداخته اند و رویکرد انتقادی و تحلیلی آن ها نیز نسبتا ضعیف بود. کتاب رهیافت های نظری برای فهم اطلاعات دیجیتال که توسط لوک تریدنیک نگارش شده است، کتاب خوب و جامعی درجهت مطالعه مفهوم اطلاعات دیجیتال از منظرها و نقطه نظرات مختلف با رویکردی تحلیلی انتقادی است. این جستار به بررسی و تحلیل این کتاب که به تازگی به فارسی نیز ترجمه شده است، اختصاص دارد و درون مایه های اساسی آن را به اشتراک می گذارد.
    کلیدواژگان: اطلاعات دیجیتال، رویکردهای انتقادی بررسی اطلاعات دیجیتال، مبانی نظری اطلاعات دیجیتال، معرفت شناسی اطلاعات دیجیتال
  • حسن اشرفی ریزی صفحه 41
    امروزه فعالیت در کتابخانه های سلامت یکی از وظایف و نقش های کتابداران و اطلاع رسانان پزشکی است. در نگاه جدید، این فعالیت ها در حوزه سلامت بسیار متعدد و موثر خواهد بود. این رویکرد نو برخاسته از نیازهای مختلف در حوزه سلامت به اطلاعات بوده است. کتاب کتابداری پزشکی یک کتاب درسی مقدماتی با رویکردی جامع در زمینه صلاحیت های حرفه ای موردنیاز کتابداران پزشکی است و هدف از تالیف آن را تثبیت جایگاه کتابداران و اطلاع رسانان پزشکی به عنوان رهبران و عاملان تغییر در نظام سلامت عنوان کرده اند. این نقد با هدف ارزیابی موضوعات این کتاب نوشته شده است.
    کلیدواژگان: کتابداران پزشکی، کتابداری پزشکی، نقش ها
  • نقد ارتباطات
  • امیدعلی مسعودی صفحه 49
    اصول برندسازی با رویکرد ارتباطات یکپارچه بازاریابی در بخش خصوصی موضوعی است که پیش ازاین بحث و بررسی شده بود. کتاب برندسازی در بخش عمومی به این موضوع می پردازد که چرا برندسازی برای بخش عمومی اهمیت دارد و این برندسازی باید چگونه صورت پذیرد؟ برندسازی بخش عمومی به چه معناست و چرا سازمان های بخش عمومی به برندسازی احتیاج دارند و منافع حاصل از آن کدام است؟ کتاب به تعامل میان بخش خصوصی و عمومی و اثرات مثبت یا منفی این تعامل بر برندسازی سخن می گوید. اگرچه برندسازی فنی برای بخش خصوصی است، اما در بخش عمومی نیز به کار می رود. ازجمله نقاط قوت کتاب پرداختن به فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی و تاثیر آن بر برندسازی بخش عمومی است و از نقاط قابل بهبود کتاب که باید به آن توجه شود، افزودن بحث بازسازی جایگاه برند بخش عمومی در عصر رقابت، دگرگونی و بحران است. همچنین معرفی نکردن نویسنده، فقدان نمایه و فرهنگ واژگان تخصصی نیز از کمبودهای این کتاب است که باید بدان افزوده شود.
    کلیدواژگان: برندسازی، بخش خصوصی، بخش عمومی، بازاریابی، ارتباطات، استراتژی برند
  • حمیدرضا آیت اللهی صفحه 59
    در کتاب تخته پاره ها، درآمدی به فلسفه ارتباطات در زمینه مبانی نظری ارتباطات بحث شده و ضمن ارائه دیدگاه های مهمی که در این موضوع نگارش یافته خود به تجزیه وتحلیل این دیدگاه ها و درنهایت نظر نویسندگان درباره فلسفه ارتباطات پرداخته شده است. نویسندگان پس از تعریف فلسفه ارتباطات در فصل دوم هویت نظری دانش ارتباطات را بیان کرده اند. ازآن جاکه موضوع رشته بودن و نظام دانشگاهی بودن ارتباطات در معرض تردیدهایی بوده است؛ لذا در فصل سوم به این موضوع پرداخته شده است. در فصل چهارم فلسفه ارتباطات از منظر فرانظریه بودن و پیش فرض های آن ارزیابی شده است. نویسندگان در فصل پنجم و ششم به چشم اندازهای فرانظریه ارتباطات و انسان شناسی ارتباطات پرداخته اند و در فصل هفتم مشخص کرده اند که اگر بخواهیم مدلی برای فلسفه ارتباطات از منظری اسلامی ارائه کنیم، چگونه چنین امری می تواند انجام شود.
    کلیدواژگان: فلسفه ارتباطات، رشتگی، فرانظریه، هویت نظری، انسان شناسی، فلسفه اسلامی ارتباطات
  • عبدالرسول دیوسالار صفحه 67
    تحولات نظامی امنیتی سال های منتهی به جنگ جهانی دوم تا اوایل دهه 60 میلادی نه تنها تاثیرات شگرفی بر ساخت و رشد علوم طبیعی و فناوری های مدرن داشته است، بلکه نقش به سزایی در شکل گیری و تحول گرایش های مختلف علوم اجتماعی نیز ایفا کرد. تاثیر نیروهای نظامی بر علوم اجتماعی در سال های جنگ سرد به اوج می رسد و سپس در سال های بعد روندهای جدیدی از ارتباط میان نهادهای امنیتی با علوم اجتماعی برقرار می شود. این مقاله به دنبال تبیین این مسئله است که علوم اجتماعی در سال های پس از جنگ جهانی دوم چه رابطه ای با نهادهای امنیتی برقرار کرد و این رابطه تاکنون چگونه متحول شده و چه تاثیراتی بر ساخت علوم اجتماعی نهاده است؟ به این منظور کتاب دانش ارتباطات و جنگ روانی اثر کریستوفر سیمپسون به عنوان نقطه آغازین بحث انتخاب شده و یافته های وی درخصوص نقش تعیین کننده برنامه جنگ روانی دولت آمریکا در شکل گیری دانش ارتباطات مدرن به عنوان یک مطالعه موردی در زمینه رابطه نهادهای امنیتی با علوم اجتماعی استفاده می شود. در ادامه این رابطه در عرصه وسیع تری بررسی و تحلیل می گردد و سه دوره اصلی در این رابطه شناسایی و تبیین می شود. سپس تاثیرات روابط نهادهای امنیتی با پژوهشگران بر ساخت علوم اجتماعی در قالب 5 تاثیر کلیدی بررسی می شود. در پایان توصیه های برای ارتقاء رابطه نهادهای امنیتی در ایران با علوم اجتماعی پیشنهاد شده است.
    کلیدواژگان: نهادهای امنیتی، ارتباطات، جنگ روانی، ساخت علوم اجتماعی، سیاست گذاری علوم و تحقیقات
  • نقد حوزه ی بین رشته ای
  • محمد هدایی صفحه 85
    پژوهش یا تحقیق تلاشی انسانی است برای یافتن پاسخ پرسشی به صورت نظام مند و علمی که حاصلش افزایش دانش بشری است و کسی که به چنین تلاشی دست می زند، پژوهشگر خوانده می شود. پژوهشگران معمولا پژوهش خود را با پرسشی اساسی به گفته ریچارد اندروز: پرسش پژوهش آغاز می کنند؛ پرسشی روشن و دقیق، قابل پاسخ دادن، مبتنی بر الگویی (پارادایمی) علمی، قابل آزمودن با روشی علمی و با قابلیت سنجش اثر یا تاثیر متغیر مستقلش بر متغیر وابسته که درمجموع، مسیر و روش پژوهش را تعیین می کند. مخاطب کتاب اندروز، پژوهشگری است آشنا به روش و اصول تحقیق و آگاه به اصطلاحات پژوهشی که در محضر این استاد توانمند می نشیند تا راه ها و روش های بهبودبخشیدن به پرسش پژوهش را بهتر و دقیق تر فراگیرد. کتاب پرسش های پژوهش ریچارد اندروز را دو تن از اساتید دانشگاه بیرجند، به صورت آزاد ترجمه کرده اند و تاحدودی توانسته اند، افکار او را به فارسی برگردانند. کتاب یادشده علاوه بر مواردی از ضعف ترجمه و افزایش چکیده ها و زیرنویس های غیرضروری در متن ترجمه، ایرادهایی در ساختار دارد؛ ازجمله در ناهمخوانی صفحه آرایی اش با متن اصلی و گاهی خطاهای چاپی و ویرایشی.
    کلیدواژگان: پژوهش، پرسش پژوهش، تعریف و ماهیت، تدوین، پرسش اصلی، پرسش فرعی، پرسش کمکی
  • نقد نقد
  • احمد شعبانی، زهره میرحسینی صفحه 111
    مقاله ای تحت عنوان «از کتابخانه و کتابداری تا مقدمه ای بر علم اطلاعات و دانش شناسی» در شماره 11 (پاییز 1395) فصلنامه نقد کتاب اطلاع رسانی و ارتباطات به قلم دکتر مرتضی کوکبی استاد بازنشسته دانشگاه شهیدچمران چاپ شده است. این مقاله در دو وجه محتوایی و ساختاری، کتاب مقدمه ای بر علم اطلاعات و دانش شناسی تالیف احمد شعبانی و زهره میرحسینی را واکاوی کرده است. مقاله حاضر ضمن بررسی تحلیلی جایگاه کتاب مزبور برای دانشجویان این رشته، تغییر در نگرش های تاریخی، چگونگی شیوه های ارائه مطالب و استفاده از منابع جدید، جنبه های مورداختلاف در نگاه و سلیقه مولفان و ناقد را به نحو مختصر شرح می دهد.
    کلیدواژگان: علم اطلاعات، دانش شناسی، کتابداری، علوم اطلاع رسانی، نقد بر نقد، مرتضی کوکبی
  • حمیدرضا عریضی صفحه 119
    مقاله حاضر به بررسی کتاب بااهمیت روش تحقیق در علم اطلاعات و دانش شناسی و نقد آن توسط ابراهیم افشار تحت عنوان «پر، اما ناپرداخته» در مجله اطلاع رسانی و ارتباطات پرداخته است. هرچند بسیاری از رویکردها در کتاب منصوریان ارائه شده است، اما تمرکز اصلی در مقاله حاضر بر گراندد تئوری است. ترجمه های متفاوت و گاهی بحث برانگیزی از آن در زبان فارسی وجود دارد که در این مقاله ارائه و بررسی شده است. پژوهش حاضر به مزیت ها و ضعف های کتاب منصوریان به خصوص در گراندد تئوری علی رغم تلاش او برای بسط مفاهیم اصلی آن است. من برخی از اشکالات او (به زعم خودم) را مشخص کرده ام. هرچند نقاط قوت او را بر بقیه کتاب ها در حیطه روش تحقیق در علوم کتابداری را نشان داده ام. ازنظر من نقد افشار بر کتاب او فقط به ضعف های ویرایشی و ساختار محدود مانده و از محتوا غفلت کرده است. عنوان این مقاله اشاره به این غفلت است.
    کلیدواژگان: نظریه زمینه ای، واژه گزینی، نقد نقد کتاب، حساسیت نظریه ای، تولید نظریه
  • نقد شفاهی
  • صفحه 141
    مدیریت رسانه، علمی است که سابقه شکل گیری آن به آغاز فعالیت رسانه های نوین ارتباطی مانند روزنامه ها و مجلات، رادیو و تلویزیون برمی گردد و این نشان می دهد علمی دیرپاست؛ ولی اگر به سابقه شکل گیری آن به عنوان یک رشته دانشگاهی نگاه کنیم عمر آن در ایران و جهان بیش از سه دهه نیست. در چند دهه گذشته بین رشته ها و در مواقعی گرایش های جدیدی از علوم به ویژه علم مدیریت با توجه به نیازهای روزافزون بازار کسب و کار شکل گرفته اند که هدفشان بیشتر سروسامان دادن به مسائل جدید این کسب و کارهاست و رشته مدیریت رسانه، هم با ترکیب دانش مدیریت و ارتباطات، و به منظور تربیت مدیر برای سازمان های رسانه ای، جایی در نظام دانشگاهی برای خود باز کرده است. در این نشست، با حضور چهره های شاخص حوزه مدیریت رسانه، در خصوص چیستی رشته مدیریت رسانه، سابقه و ضرورت شکل گیری، وضعیت تولید محتوا، ارتباط مدیریت رسانه با سایر رشته ها و... صحبت کرده ایم که مشروح آن برای مطالعه خوانندگان محترم منتشر شده است.
  • شایسته ترجمه
  • گلنسا گلینی مقدم صفحه 167
    آلتمتریکس مفهومی است که ریشه در واژه دگرسنجی دارد و اغلب تصور می شود که مفهومی جایگزین برای شاخص های سنتی استنادی است؛ هرچند باید توجه کرد که آلتمتریکس دلالت بر شاخص های حقیقی دارد که در سیستم های ارزیابی پژوهش استفاده می شوند. بسیاری از پژوهشگران با ایده جایگزینی دگرسنجی به جای شاخص های استنادی سنتی موافق نیستند و معتقدند آلتمتریکس از پیامدهای فناوری نوین است که با حضور شبکه های اجتماعی مجازی در سنجش ارتباطات علمی پژوهشی و تاثیر پژوهش به کار گرفته می شود و بین پژوهشگران دراین باره توافق عمومی وجود دارد. این مقاله به معرفی یکی از کتاب هایی که درباره آلتمتریکس و برای متخصصان علم اطلاعات نوشته شده است، می پردازد.
    کلیدواژگان: آلتمتریکس، تاثیر پژوهش، ارزیابی پژوهش، متخصصان اطلاعات
  • جستار
  • سبین بومان ترجمه: حسین امجدی صفحه 173
    با توجه به ویژگی های رسانه ها و ساختارهای بازار تا پیش از آن زمان که پلتفرم های چندرسانه ای تعاملی از راه برسند، موفقیت تولیدات و خدمات رسانه ای تا حد زیادی متکی به قابلیت اعتماد برند آن ها و شهرت خوبشان بود. تحقیقات مدیریت یا بازاریابی، مدیریت رسانه و اقتصاد بخش گسترده ای از ادبیات را پوشش نمی دهند. یکی از حوزه هایی که از آن بیشتر غفلت شده، وضعیت تعامل B2B در کسب وکار الکترونیک است. با استفاده از رسانه ها، تحقیقات مدیریت و بازاریابی، به عنوان یک موردخاص برای مسئله برندسازی مجموعه ای در محیط های بازار چندلایه که به شدت ناپایدار هستند و ذی نفعان متفاوتی دارند، به طور یکسان تحت تاثیر قرار گرفته اند. ازاین رو، این مقاله، در جست وجوی ویژگی ها و خصیصه های مدیریت برند رسانه ها و سازمان در مقایسه با وضعیت ارائه شده در ادبیات برندسازی است. براین اساس، بحث این مقاله درخصوص مفاهیمی درمورد هر دو موضوع مدیریت رسانه و تحقیقات اقتصادی است.
    کلیدواژگان: معماری برند، برند شرکت، برند محصول، استراتژی برند رسانه، ذی نفعان، برندسازی مشارکتی، اتحاد برند، B2B، روایت چندرسانه ای، سازمان
  • مارت اورتس، بنجامین جی هراتمن ترجمه: اسماعیل افقهی صفحه 197
    در این مقاله فرایند برندسازی را به عنوان واسط میان مالکان برند، مصرف کنندگان، فرهنگ عامه و سایر ذی نفعان نشان می دهیم. این وابستگی متقابل بین روش های مدیریت و محیط خارجی کاملا واضح است و فقط مختص رسانه نیست. در دنیای رسانه های اجتماعی و تعاملی، مصرف کنندگان فرصت های بیشتری برای تعامل با برندهای موردعلاقه خود دارند. ازیک سو، این تعامل ها، ارزش های عمیق و صادقانه را به بار می آورند و ازسوی دیگر، کنترل یا هدایت برندها را از نگاه مدیریتی دشوار و دشوارتر می سازند. این امر باعث شده است که مدیران برند و محققان مجبور شوند تا رویکردهای جدید درمورد فرهنگ های برند را شناسایی کنند. تحقیق درباره فرهنگ مصرف کننده که در دهه های گذشته تکامل یافته است، می تواند هدایت گر باشد. این مقاله، مقدمه ای بر پژوهش و نظریه پردازی دراین باره است که مصرف کنندگان چگونه در ساخت اجتماعی برندهای رسانه مشارکت دارند و در ادامه برخی از حوزه های پژوهشی نویدبخش را معرفی می کند.
    کلیدواژگان: برندهای رسانه، فرهنگ مصرف کننده، فرهنگ برند، معنای برند، ارزش آفرینی مشترک، مصرف، نمادگرایی برند، روش های کاربر
  • فریده عصاره، فرزانه عفیفیان صفحه 213
    در دنیای رقابتی امروز، کشورها به منظور تقویت اقتدار ملی خود در تلاش اند تا در زمینه های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی ارتقاء یابند. آیین نامه ارتقاء اعضای هیئت علمی دانشگاه ها و مراکز علمی تحقیقاتی نیز با ارزیابی مستمر و مداوم جامعه علمی، به منظور ارتقاء کیفی آنان، می تواند نقش مهم و برجسته ای در پیشرفت و توسعه فرهنگی کشور داشته باشد. هدف این مطالعه نقدی بر آیین نامه ارتقاء اعضای هیئت علمی دانشگاه ها و مراکز علمی تحقیقاتی کشور است تا در این راستا ضمن آسیب شناسی آن راهکارهایی را در قالب پیشنهاد ارائه کند. مطالعه حاضر به لحاظ هدف کاربردی است و ازطریق مطالعه متون مربوط و بررسی آیین نامه های موجود در این زمینه انجام شده است. در این مطالعه ضمن بررسی آیین نامه ارتقاء، چالش های آن به تفصیل بیان و راهکارهایی جهت بهبود آن ها پیشنهاد شده است. پس از بررسی و مطالعه مشخص شد، بین آیین نامه مصوب و خط مشی و استراتژی دانشگاه ها گاهی تناقض هایی مشاهده می شود و به تبع این تناقض، یکدستی در اجرای آیین نامه در میان دانشگاه ها و موسسات آموزشی و پژوهشی گوناگون دچار لغزش می شود. اجرای آیین نامه ارتقاء در مواردی تحت تاثیر سلیقه ها و سیاست های گوناگون دانشگاه ها و افراد به شیوه های متفاوتی اجرا می شود.
    کلیدواژگان: آیین نامه ارتقاء، ارتقاء مرتبه اعضای هیئت علمی ایران، تولیدات علمی ایران، نقدی بر آیین نامه ارتقاء
  • سلطان امالدیهانی، آلان آبراهامز ترجمه: نفیسه گلدانی، دکتر محمد حاجی زین الدین صفحه 225
    این مطالعه رویکرد متن کاوی را برای اطلاعات مهم توییتی کتابخانه های دانشگاهی به کار می برد. مجموعه اطلاعات این پژوهش از تایم لاین های[i] کامل توییتر 10 کتابخانه دانشگاهی جمع آوری شد. کل مجموعه اطلاعات شامل 23707 توییت با 17848 اشاره و یادآوری، 7625 برچسب (هشتگ) و 5974 توییت تکراری است. کتابخانه های دانشگاهی از این اطلاعات معمولا کمتر از 50 توییت در ماه ارسال کرده اند، اما حجم توییت به سرعت در اواخر سال 2013 تا 2014 رشد یافت. نتایج حاکی از اختلاف بین کتابخانه های دانشگاهی در توزیع توییت ها در گذر زمان است. پرتکرارترین کلمه «باز[ii]» بود که در زمینه های مختلف توسط کتابخانه های دانشگاهی استفاده شده بود. پرتکرارترین دنباله های دوکلمه ای در توییت های جمع آوری شده «مجموعه های خاص[iii]» بود. پرتکرارترین دنباله 3 کلمه ای «صرفه جویی در زمان[iv]» بود. پرتکرارترین حوزه کلمات در تحلیل های معنایی برای بیشتر کتابخانه ها مربوط به «دانش، بصیرت و اطلاعات مربوط به روابط شخصی و فرهنگی[v]» بود. عمومی ترین و متداول ترین دسته توییت ها کلمه «منابع[vi]» در بین همه کتابخانه های دانشگاهی انتخاب شده بود. این نتایج اهمیت استفاده از روش های داده کاوی و متن کاوی را در فهم مجموعه اطلاعات اجتماعی کتابخانه های دانشگاهی درجهت کمک به تصمیم گیری و برنامه ریزی استراتژیکی برای دسترسی به مشتری بیشتر و بازاریابی خدمات روشن می سازد.
    کلیدواژگان: داده کاوی، متن کاوی، توییتر، شبکه اجتماعی، تحلیل محتوا
|
  • Yaqoub Norouzi Page 5
    Different arenas of Librarianship and information technology have always been changing due to their time technologies. Although these shortcomings were not the same and, due to the time and place, there was a significant difference, but what has already happened now plays a significant role. And without understanding the current technological conditions and principles, activities and processes in the information environment and information services cannot be able to meet the needs of users and audiences. Also, in addition to informing role, other roles and mechanisms have been put forward by information science professionals that shows the add value to the information business more often; therefore, familiarity with the implementation of such technologies, which is also the purpose of the book, can bring more success to business related to librarianship and information science. By understanding this concern, the book was intended to provide information to its audience regarding various aspects of information and information services. But in a general view we can say the book could not succeed in this aim. In this paper, while outlining the book’s features, mentioning weaknesses and strengths so that the reader can decide on his source of information.
    Keywords: Information Technology, Librarianship, Information Science, Digital Libraries, Collection, Implementation
  • Gholamreza Azizi Page 15
    The present writing introduces and criticizes the translation of the book entitled “Libraries and Archives: A Comparative Study”. One of the main reasons for the importance of this book –which has been organized in six chapters - returns to the work experience of the author. In addition to the experience of working in the National Archives and National Library of Swedish and management experiences, he has collaborated with national and international archives and library organizations and institutions. All of this has led the author to compare archives and libraries not only as a researcher but also as a dedicated expert; alongside presenting a history of the establishment of archives and libraries and their evolution and development (emphasizing on European societies), he has revealed the differences between these two institutions during the history of their evolution by a focus on their future.
    Keywords: Archives, library, development, transformation, goals, tasks, function, resources, digital information
  • Rasoul Zavvareqi Page 27
    One of the main issues in minds of students in the field of Information Science and Knowledge Studies from the very beginning is the concept of information and its various dimensions. The texts that are mainly produced in this regard are less concerned with the nature of digital information, and their critical and analytical approach was relatively weak. The book “The Theoretical Approaches to Understanding Digital Information,” written by Luke Trendik, is a good and comprehensive book on the study of the concept of digital information from different perspectives along with an analytical approach. This essay is dedicated to the analysis and investigation of this newly translated Farsi book, and shares its basic themes.
    Keywords: Digital Information, Critical Approaches to Digital Information Review, Theoretical Foundations of Digital Information, Digital Information Epistemology
  • Hassan Ashrafi Rizi * Page 41
    Today, activity in health libraries is one of the tasks and roles of medical librarians. In new outlook, these activities will be numerous and effective in health area. This new approach resulted from different needs in health field to new information and services. The book “Medical Librarianship” is an introductory textbook with a comprehensive approach to the professional competencies required for medical librarians and its purpose is to promote their position as the leaders and agents of change in health field. This review is written to evaluate the subjects of the book.
    Keywords: Medical Librarians, Medical Librarianship, Roles
  • Omid Ali Masoudi Page 49
    The principles of branding with integrated marketing communications approach in the private sector are a subject that has been discussed previously. The book “branding in the public sector” addresses why branding is important for the public sector and how should branding be done? What does the branding of the public sector mean and why public sector organizations need branding and what are the benefits? The book talks about the interaction between the private sector and the public and the positive or negative effects of this interaction on branding. Although technical branding is for the private sector, it is also used in the public sector. One of the strengths of the book is to address information and communication technologies and its impact on the public sector branding; and one of the most respected points of the book deserve to be considered is discussion about the restructuring of the public sector brand in the era of competition, change and crisis. Also, there are some shortcomings in book need to be added as follows: absent of the introduction of the author, the lack of index and literature vocabulary.
    Keywords: Branding, private sector, public sector, marketing, communications, brand strategy
  • Hamid Reza Ayatollahi Page 59
    The book “Chipboard, an introduction to the philosophy of communication” discusses in the field of theoretical foundations of communication, while presenting important views on this topic, analyzing these perspectives and, finally it offers the authors’ views on the philosophy of communication. The authors, after defining the philosophy of communication, in the second chapter express the theoretical identity of information science. Since there is hesitation for the subject of communication knowledge, and also being a discipline in university, therefore, the third chapter addresses this issue. In chapter four, the philosophy of communication has been evaluated in terms of its meta-theory and its assumptions. The authors in Chapter 5 and Chapter 6 outline the perspectives of communication Metatheory and communication anthropology and, in Chapter VII, they indicated that how can this be done if we are to provide a model for the philosophy of communication based on an Islamic perspective.
    Keywords: Philosophy of communication, discipline, meta-theory, theoretical identity, anthropology, Islamic philosophy of communication
  • Abdul Rasul Divsalar Page 67
    The military-security changes of the years leading up to the Second World War until the early 60’s had not only great effects on the fabrication and growth of the natural sciences and modern technologies, but also played a significant role in shaping and transforming the various social sciences trends. The impact of military forces on the social sciences in the years of the Cold War were at highest level, and then there were new trends in the relationship between security agencies and the social sciences in the years later. This article seeks to explain what kind of relationship the social sciences in the years after the Second World War have established a relationship with the security institutions; how this relationship has evolved so far and how it has influenced the development of the social sciences? To this end, the book “the communication and psychological warfare” by Christopher Simpson was selected as the starting point for the discussion. And his findings about the role of the US government’s psychological war program in shaping modern communication knowledge has been used as a case study on the relationship between security agencies and Social science. In the wider context, this relationship is being explored and analyzed and the three main courses are identified and explained. Then, the effects of the relationships of security agencies with researchers on building social science were considered in key effects. At the end, recommendations have been made to promote the relationship between security agencies in Iran and the social sciences.
    Keywords: Security agencies, communications, psychological warfare, making social science, science, research policy
  • Mohammad Hodaei Page 85
    Research or investigation is a human effort to find the answer using systematic and scientific method which increase human knowledge, and whoever makes such an effort is called a researcher. Researchers usually start their research with a fundamental question, according to Richard Andrews, a fundamental question; a clear, precise, responsive, scientific-paradigmatic, scientifically verifiable question, with the ability to measure the effect or influence of its independent variable on the dependent variable, which collectively determines the path and method of research. Andrews’s book reader is familiar with the research met hodology and knowledge of the research terminology that listen to this professor to learn ways and means to improve the research question better and more accurately. Two professors of the University of Birjand freely translated the book “research questions” of Richard Andrews, and to some extent have been able to translate his thoughts into Persian. In addition to the mistakes in translation and the increase in abstracts and unnecessary subtitles in translation, the book also has some problems in the structure; including the discrepancy of its page layout with the original text, and sometimes the printing and editing errors.
    Keywords: Research, research question, definition, nature, compilation, main question, sub question, auxiliary question
  • Ahmad Shabani, Zohreh Mirhosseini Page 111
    An essay entitled “From Library and Library Science to Introduction Information Science and Knowledge Studies “ has been published in Journal Book Review in Information Communication fields, Number 11 (Autumn 1395), by Dr. Morteza Kokabi, Retired Professor of University Shahid Chamran. The essay aims at criticizing Ahmad Shabani and Zohreh Mirhosseini’s book “Introduction to Information Science and Knowledge Studies” in two aspects of content and form. The present article tries to analyze the position of the book for students in this field, and also briefly explain the change in historical attitudes, ways of presenting the materials, use of new sources and the disputed aspects of the writers and critic.
    Keywords: Information Science, Knowledge Studies, Librarianship, Informatics, Review on Criticism, Morteza Kokabe
  • Hamid Reza Oreyzi Page 119
    This paper explores both the significant book of Mansourian “research methods in Information science” and its criticism by Afshar in an article entitled “Comprehensive but raw”, published in Journal Information & Communication. Although many approaches were presented in Mansourian book, the main focus in the current paper is on Grounded Theory. There are different and sometimes controversial translation of GT in Persian literature that presented and investigated in this article. The Current paper explores the shortages and benefits of Mansourian book especially in GT, in spite of his effort to elaborate key concepts of GT. I present some pitfalls in his book, also review his strength especially in comparison with other Persian book in this domain. According to my view, Afshar objections were limited to editing weakness and structure of the book and neglected its content. The Title of the current paper point to this neglect.
    Keywords: contextual theory, selection of words, critique of book critique, theory sensitivity, theory production
  • Golnesa Golini Moghaddam Page 167
    The term altmetrics derives from alternative metrics, and often considered as an alternative to traditional, citation-based metrics. It may be noted that the term altmetrics refers to actual metric that are being used to evaluate research. Many researchers argued that altmetrics cannot be considered as alternatives to traditional citationbased indicators. They believe that it is a consequences of advances in information and communication technology using social network in evaluating scholarly communication and research impact; which is agreed by research community. This paper introduces and reviews a book on altmetrics which is written for information science professionals.
    Keywords: Altmetrics, research impact, research evaluation, information specialists
  • Farideh Osare, Farzaneh Afifian Page 213
    In today’s competitive world, countries are striving to promote their national authority in cultural, political and economic aspects. The Promotion Regulation of faculty members of universities and science research centers can also play a significant role in the development of the country, with a continuous evaluation of the scientific community in order to improve their quality. The purpose of this study is to criticize the Promotion Regulation in order to provide pathologic recommendations in the form of a proposal. The present study is intended for practical purposes and has been carried out through the study of related texts and review of existing regulations in this field. In this study, along with a review of the promotion plan, its challenges have been fully described and solutions are suggested to improve them. After reviewing and studying, it was found that there are contradictions between the approved regulations and the strategy and policies of universities, and as a result of this contradiction, there is not a uniformity in the implementation of the rules among universities and educational and research institutes. The implementation of the Promotion Regulation is sometimes carried out in different ways under the influence of various tastes and policies of universities and individuals.
    Keywords: Promotion Regulation, promotion of Iranian faculty members, scientific production of Iran, objections to Promotion Regulation