فهرست مطالب

پرستاری و مامایی ارومیه - سال پانزدهم شماره 12 (پیاپی 101، اسفند 1396)

نشریه پرستاری و مامایی ارومیه
سال پانزدهم شماره 12 (پیاپی 101، اسفند 1396)

  • تاریخ انتشار: 1396/12/27
  • تعداد عناوین: 8
|
  • لیلا ولیزاده، فرزانه باقریه *، صغری حسنی نارنجباغی صفحات 874-884
    پیش زمینه و هدف
    سیستم اطلاعات پرستاری، بخشی از سیستم اطلاعات بیمارستانی و مراقبت بهداشتی است که برای کمک به پرستاران در ارائه مراقبت بهتر به بیمار طراحی شده است. عملکرد صحیح این سیستم ها منجر به بهبود یکپارچگی داده های بالینی، بهبود کیفیت مراقبت های پرستاری و تامین نیازهای کاربران می شود؛ اما سیستم اطلاعات پرستاری با مشکلات و چالش هایی روبه رو است. در این راستا مطالعه حاضر باهدف تعیین چالش های موجود در زمینه سیستم اطلاعات پرستاری و ارائه راهکارهایی برای رفع آن ها انجام شده است.
    مواد و روش کار
    مطالعه حاضر مروری یکپارچه از شواهد است که با استفاده از روش بروم انجام گردید. بدین منظور مطالعاتی که در راستای هدف پژوهشی بودند، به زبان انگلیسی یا فارسی نگارش شده بودند، دسترسی به متن کامل آن ها ممکن بود و سال چاپ آن ها مربوط به ده سال اخیر بود وارد مطالعه شدند و مقالات بی نام، بدون تاریخ از مطالعه حذف شدند. پایگاه های اطلاعاتی CINAHL، EBSCO، SID، Magiran، Iranmedex، PubMed، Medline، Google scholar، Scopus Elsevier، Sciencedirect با کلیدواژه های سیستم اطلاعات پرستاری، سیستم اطلاعاتی، پرستاری، سیستم اطلاعات بیمارستانی مورد جستجو قرار گرفت. درنهایت 23 مقاله وارد مطالعه شدند. داده ها بر اساس روش بروم مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    نتایج تحلیل ها نشان داد که چالش ها و موانع سیستم های اطلاعات پرستاری شامل شش دسته 1) عدم انطباق برنامه های طراحی شده با وظایف پرستاری به علت: الف- فقدان ترمینولوژی استاندارد پرستاری، ب- فقدان مجموعه حداقل داده های پرستاری، 2) فقدان سیستم طبقه بندی مناسب و جامع، 3) عدم پشتیبانی سیستم ها از تصمیم گیری بالینی پرستاری، 4) موانع مربوط به مستندسازی پرستاری: الف: فقدان قالب بندی و گروه بندی گزارش ها ب- بروز مشکلات کامپیوتری و فنی ج- مسائل محرمانگی و امنیت اطلاعات بیمار 5) فاکتورهای فردی، 6) فاکتورهای سازمانی می باشد.
    بحث و نتیجه گیری
    سیستم های اطلاعات پرستاری کامپیوتری به راحتی می توانند نیازهای اطلاعاتی پرستاری را برآورده کنند. این سیستم ها به منظور سازمان دهی اطلاعات، بهبود جریان کارها، اجرای فرایند پرستاری بهبود مراقبت های پرستاری و نیز برای مدیریت داده ها، اطلاعات و دانش به پرستاران کمک می کنند. در همین راستا توسعه سیستم های اطلاعات با از میان برداشتن چالش ها و موانع موجود ضرورت می یابد.
    کلیدواژگان: انفورماتیک پرستاری، سیستم اطلاعاتی، پرستاری، سیستم اطلاعات بیمارستانی
  • اسحاق مرادی * صفحات 882-887
    رفلکشن (Reflection) به فارسی، بازاندیشی یا تامل ترجمه شده است. در آموزش، رفلکشن به فرایندی اطلاق می شود که طی آن، افکار به عقب برمی گردند تا تفسیر و تحلیل شوند آغازگر این فرآیند یک واقعه یا یک موقعیت است و پیامد آن افزایش درک و آگاهی است. (1) گرچه اصطلاح رفلکشن بیشتر برای بررسی مقالات و شواهد آن استفاده می شود دیوید باود در کتاب خود به بیان استفاده از آن در یادگیری و آموزش می پردازد. وی رفلکشن را واژه ای عمومی شامل ایده ها و فعالیت های مهم می داند. (2) سندرز در مقاله خود با عنوان استفاده از رفلکشن در آموزش پزشکی، تامل را یک فرآیند فراشناختی می داند که قبل، حین و یا بعد از موقعیت ها رخ می دهد و هدف آن افزایش درک ما از خود (Self) و موقعیت است، به طوری که در موقعیت مشابه آینده آگاهانه تر با آن روبرو شویم (1). و گانیه بر این اعتقاد است که در فراشناخت (Metacognition)، پردازش درونی از راهبردهای شناختی برای نظارت و کنترل فرایند یادگیری استفاده می کند (3). نرمند و همکاران، اثر رفلکشن پیپر بر درک دانشجویان از دوره (AIS Course) را بررسی نموده و نتیجه گرفته که اثر انگیزشی مثبتی بر یادگیری آنان از دوره مذکور داشته است. (4) هاتون در طی پژوهش خود، یک چارچوب را برای انواع رفلکشن جهت آموزش معلمان ارائه می دهد. (5) یکی از ابزارهای انجام این کار، نوشتن گزارش بازاندیشی می باشد. رفلکشن پیپر (Reflection paper) یک ابزار خودارزیابی (Self-assessment) از شخص یا افراد است که می توان از اطلاعات به دست آمده از آن در موقعیت های مختلف آموزشی، در جهت شناسایی نیازهای آموزشی و نیز شناسایی دیدگاه و نظرات مختلف فراگیران استفاده کرد. گیلبرت در کتاب «راهنمای آموزش برای تعلیم بهداشت کاران از آقای ج. میلر چنین نقل قول می کند که: «دانشجویان بزرگ ترین منبع آموزشی یک موسسه آموزشی هستند که هیچ گاه مورد استفاده قرار نمی گیرند» که این گفته خود مبین اهمیت نظر و آرا دانشجو به عنوان درگیرترین عضو در فرایند آموزش می باشد که توجه به رفلکشن پیپرها از این نظر حائز اهمیت می باشد. رفلکشن پیپر، می تواند باعث تقویت مهارت فراشناختی (Metacognition) گردد.
    این راهبرد یا مهارت قابل آموزش است و ارتباط زیادی به دانش از پیش آموخته شده دارد. درواقع رفلکشن پیپر می تواند موارد مهمی را در اختیار معلم قرار دهد تا برای تسهیل و بهبود تدریس خود از آن استفاده کند. همچنین در رفلکشن پیپر مواردی توسط دانشجو به عنوان مشکل و معضل بیان می شود که این موارد می تواند طیف مختلفی را شامل شود از اینکه واقعا مشکل عمومی و گریبان گیر همه است یا اینکه یک نظر شخصی مبتنی بر تجربه یا شهود وی بوده است. مشکل ازآنجاست که طبیعتا فرادهنده یا معلم قادر به ذهن خوانی فراگیر یا دانشجو نیست و از سوی دیگر در بسیاری از موارد دانشجو قادر به بیان مناسب مشکلات نیست یا به هر دلیل دیگری نتوانسته به سیستم آموزشی بازخورد لازم را ارائه دهد. در رفلکشن پیپر دانشجو تجارب عینی خود را می نویسد که یکی از مراحل یادگیری بر طبق چرخه یادگیری کلب نیز می باشد، در نتیجه نوشتن رفلکشن پیپر به عنوان یک فعالیت یادگیری، می تواند باعث آگاهی و ارزیابی دانشجو از وضعیت خود گردد و مزایای دیگری مانند شناسایی و مشخص شدن مشکلات آموزشی، فرصت های یادگیری و نیز تعیین نقاط قوت و ضعف فراگیر و حتی سیستم آموزشی را نیز دارا می باشد از طرف دیگر فرایندهای یاددهی و یادگیری نیاز به بررسی و وجود ابزاری دارد که علاوه بر اینکه بایستی نقص آموزشی یا سیستمی را نشان دهد، منجر به -بهبود آن نیز گردد و نوشتن رفلکشن پیپر می تواند به این مهم، کمک شایانی نماید.
    کلیدواژگان: رفلکشن پیپر، یادگیری
  • فاطمه فتحی کردلر، سهیلا آهنگرزاده رضایی *، حمیدرضا خلخالی صفحات 888-901
    پیش زمینه و هدف
    جمله حذف شد ورود به دانشگاه، رویداد مهمی در زندگی دانشجویان است و افزایش فشار تکالیف درسی، نفوذ گروه همسالان، افزایش محبوبیت و دسترسی آسان به مواد، موجب گرایش به مصرف مواد می شود. سلامت و بهداشت روانی دانشجویان به عنوان نخبگان جامعه یکی از نگرانی های برنامه ریزان و تصمیم گیرندگان در سطح کلان است. لذا این پژوهش توصیفی-تحلیلی باهدف تعیین فراوانی مصرف مواد و عوامل موثر بر مصرف آن، در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهر ارومیه انجام شد.
    مواد و روش کار
    این مطالعه یک پژوهش توصیفی-تحلیلی و از نوع مقطعی می باشد که بر روی 538 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه که مشغول به تحصیل بودند انجام پذیرفت. نمونه گیری با روش نمونه گیری چندمرحله ای انجام پذیرفت. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه ی محقق ساخته استفاده شد. روایی صوری پرسشنامه توسط نظرات اصلاحی 6 نفر از اساتید صاحب نظر در این زمینه انجام و پایایی پرسشنامه با استفاده از روش آزمون-آزمون مجدد تعیین شد. داده ها با استفاده از نرم افزار spss نسخه ی 23 تجزیه و تحلیل شد. از آمار توصیفی، برای توصیف داده ها و آزمون کای دو، برای بررسی ارتباط بین متغیرهای مستقل بر مصرف مواد، استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد، (3/28 درصد) دانشجویان، مصرف سیگار و قلیان، (5/12 درصد)، مصرف مشروبات الکلی و (7/14 درصد)، مصرف مواد اعتیادآور داشتند. آزمون کای-دو نشان داد، بین مصرف سیگار و قلیان با جنسیت و وضعیت اقامت هم چنین، بین مصرف مشروبات الکلی با جنسیت، وضعیت اقتصادی خانواده و وضعیت اقامت و بین مصرف مواد اعتیادآور با وضعیت اقتصادی خانواده و وضعیت اقامت ارتباط معنادار وجود دارد (05/0p<). از عوامل موثر بر مصرف مواد، شکست عاطفی (7/57 درصد)، فشار روحی-روانی (9/54 درصد)، کمبود محبت والدین (36 درصد)، احساس تنهایی (6/32 درصد)، تسکین درد (30 درصد)، کسب لذت (8/26 درصد) و بی هدف بودن در زندگی (25 درصد) دارای بیشترین فراوانی بودند.
    بحث و نتیجه گیری
    با توجه به مصرف مواد در دانشجویان و نقش عوامل روحی- روانی در گرایش آن ها به مصرف مواد، پیشنهاد می شود، مسئولین و صاحب نظران آموزشی در سطح کلان، جهت کنترل عوامل موثر بر مصرف مواد و درنتیجه ارتقای سلامت جسمانی-روانی دانشجویان برنامه ریزی نمایند.
    کلیدواژگان: مصرف مواد، عوامل موثر، دانشجویان علوم پزشکی
  • محمد صادق ابوطالبی، سرور مصلح، نگین مسعودی علوی، نداالسادات فاطمی، سمیه حقیقت * صفحات 902-910
    پیش زمینه و هدف
    علاوه بر دردی که بیمار به علت شکایت اصلی خود ممکن است داشته باشد، مداخلات دردناک و درمانی اقداماتی هستند که می توانند باعث درد و رنج برای بیمار شوند. مطالعه حاضر باهدف تعیین فراوانی و نوع مداخلات دردناک صورت گرفته و روش های کنترل درد این مداخلات در بیماران ترومایی مراجعه کننده به اورژانس انجام گردید.
    مواد و روش کار
    این مطالعه یک پژوهش توصیفی مقطعی است که بر روی بیماران ترومایی مراجعه کننده به اورژانس در طول مدت 10 روز متوالی انجام شده است. بیماران با روش نمونه گیری غیر احتمالی مستمر و طبق معیارهای ورود وارد مطالعه گردیدند. جهت کسب اطلاعات از یک چک لیست محقق ساخته که شامل ابزار اندازه گیری شدت درد نمره ای و سایر اطلاعات مرتبط با مداخلات دردناک و روش کنترل درد بود، استفاده شد. اطلاعات در نرم افزار SPSS نسخه شانزده وارد و آزمون های آماری توصیفی و تحلیلی انجام شد.
    یافته ها
    میانگین سنی 400 بیمار تحت مطالعه 37/13±43/35 سال بود، که از این میان (7/81 درصد)326 نفر مذکر بودند. در کل برای (2/61 درصد)245 بیمار مداخله دردناک صورت گرفت. بیشترین مداخله دردناک صورت گرفته بخیه (8/21درصد) بوده است. میانگین شدت درد قبل و بعد از مداخله دردناک به ترتیب 69/2±35/6 و 6/2±57/5 از مقیاس درد ده نمره ای بود. آزمون تی زوجی تفاوت معنی داری را بین شدت درد قبل و بعد از مداخلات دردناک نشان داد (P=0/001).
    بحث و نتیجه گیری
    مطالعات بیشتر و جامع تر در مورد مداخلات دردناک و کنترل درد ناشی از آن که دردی در حد متوسط برای بیمار ایجاد می کند نیاز است. باید به اقدامات برای کنترل درد مداخلات، تنوع و کمیت آن ها با توجه به عوارض و محدودیت های هر روش توجه شود.
    کلیدواژگان: مداخلات دردناک، کنترل درد، صدمات و زخم، بخش اورژانس
  • فاطمه زرگرانی، محمد زمان کامکار *، علیرضا مقصودلو صفحات 911-920
    پیش زمینه و هدف
    خستگی و اختلالات خواب دو علامتی هستند که اکثر بیماران مبتلا به ام اس آن را تجربه می کنند و می تواند بر روی فعالیت های روزانه آن ها اثرگذار باشد. هدف از این مطالعه بررسی اثر تکنیک آرام سازی پیش رونده عضلانی بر روی خستگی و اختلالات خواب ناشی از ام اس در دو گروه مداخله و شاهد است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه نیمه تجربی بر روی 50 بیمار مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس با تخصیص تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل انجام شد که طی 7 هفته تحت مداخله آرام سازی عضلانی قرار گرفتند. ابزار تحقیق در این مطالعه شامل پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه سنجش شدت خستگی و پرسشنامه بررسی کیفیت خواب پترزبورگ بود. برای بررسی داده ها از آمار توصیفی، آنالیز واریانس یک طرفه، آزمون t زوجی و آزمون t مستقل استفاده شد.
    یافته ها
    جمع نمرات شدت خستگی پس از مداخله در گروه کنترل 31/0±06/5 بود که این میزان در گروه مداخله 39/0± 05/4 بود و مداخله توانسته بود به صورت معنی داری باعث کاهش شدت خستگی در بیماران ام اس شود (023/0=p). جمع نمرات کیفیت خواب پس از مداخله در گروه کنترل 91/0±04/12 بود و این میزان در گروه مداخله 62/0± 6 بود که این اختلاف نیز ازنظر آماری معنی دار بود و مداخله باعث افزایش کیفیت خواب در این بیماران شد (001/0>p).
    نتیجه گیری
    یافته های این پژوهش نشان داد که مداخله آرام سازی عضلانی می تواند به نحو موثری کیفیت خواب را در بیماران ام اس افزایش و شدت خستگی آن ها را به طور موثری کاهش دهد.
    کلیدواژگان: مولتیپل اسکلروزیس، آرام سازی پیش رونده عضلانی، خستگی، کیفیت خواب
  • زهرا حسینی، سکینه دادی پور، تیمور آقاملایی*، علی صفری مراد آبادی، امین قنبرنژاد صفحات 921-930
    پیش زمینه و هدف
    پرستاران به علت سروکار داشتن با اقشار جامعه و بیماران، نیاز به سلامت روان کامل برای ادامه حرفه پرستاری دارند. از طرفی سلامت روان با افزایش خودکارآمدی نیز می تواند بهبود یابد. هدف از مطالعه حاضر تعیین همبستگی خودکارآمدی با سلامت روان پرستاران و سرپرستاران شاغل در بیمارستان های آموزشی شهر بندرعباس می باشد.
    مواد و روش کار
    تحقیق حاضر مطالعه ای توصیفی - همبستگی است. 115 نفر از پرستاران و سرپرستاران شاغل در بیمارستان های آموزشی شهر بندرعباس در سال 1390 به روش نمونه گیری طبقه ای نسبتی وارد مطالعه شدند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه روا و پایا شده سه قسمتی متشکل از اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ، پرسشنامه خودکارآمدی عمومی بود. داده ها با استفاده از spss نسخه 18 و با آزمون های آماری توصیفی (میانگین-انحراف معیار) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون) در سطح معنی دار p<0.05 مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
    یافته ها
    میانگین سنی پرستاران 88/29 (09/6 =SD) و سرپرستاران 51/41 (64/5=SD) بود. 84 نفر پرستار و 31 نفر سرپرستار بودند. بین خودکارآمدی با سلامت روان در پرستاران (455/0-=R و 001/0> P) و سرپرستاران (642/0-=R و 001/0> P) ارتباط معنی دار از نوع همبستگی منفی وجود داشت. کارکرد اجتماعی در بین پرستاران و اضطراب، بی خوابی در بین سرپرستاران پیشگویی کننده قوی خودکارآمدی و سلامت روان بود.
    بحث و نتیجه گیری
    توجه به باورها و تصورات افراد از توانایی های خود برای بهبود بهداشت روانی، برگزاری کارگاه ها و کلاس های آموزشی مقابله با استرس شغلی، کاهش تعارضات شغلی، محیط سازگار و مساعد می تواند در ارتقاء هر چه بیشتر سلامت روان پرستاران و سرپرستاران مثمر ثمر واقع گردد.
    کلیدواژگان: خودکارآمدی، پرستاران، سلامت روان، بندرعباس
  • فاطمه باوزین *، محمدعلی سپهوندی صفحات 931-938
    پیش زمینه و هدف
    بهبود شرایط زندگی و افزایش طول عمر و امید به زندگی، پدیده سالمندی را به دنبال داشته است. پدیده افزایش جمعیت سالمندان یکی از مهم ترین چالش های اقتصادی، اجتماعی و بهداشتی در قرن حاضر به شمار می رود. لذا تحقیق حاضر، باهدف بررسی رابطه حمایت اجتماعی با سلامت اجتماعی و روانی در بین سالمندان شهر خرم آباد انجام شد.
    مواد و روش ها
    روش مورداستفاده در پژوهش، پیمایشی و ابزار جمع آوری اطلاعات پرسش نامه حمایت اجتماعی وایکس و پرسش نامه استاندارد سلامت عمومی گلدبرگ و هیلر بود. جامعه آماری، شامل کلیه شهروندان سالمند بالای 65 سال و حجم نمونه 337 نفر انتخاب شد. روش نمونه گیری ترکیبی از طبقه ای و خوشه ایچندمرحله ای بود که داده ها از شش محله منتخب در شهر خرم آباد در سال 1396 جمع آوری شدند. داده ها با روش ضریب همبستگی پیرسون، آزمون رگرسیون خطی چندگانه و آزمون مقایسه میانگین t مستقل با استفاده از نرم افزار SPSS-21 تحلیل شدند.
    یافته ها
    یافته ها حاکی است که مولفه های حمایت اجتماعی با سلامت اجتماعی و روانی سالمندان مرتبط است و این ارتباط ازنظر آماری معنی دار است (001/0
    بحث و نتیجه گیری
    با توجه به نتایج به دست آمده می توان گفت، هرچه حمایت اجتماعی از سالمندان بیشتر باشد آنان از سلامت اجتماعی و روانی بیش تری بهره مند می شوند. این یافته ها حاوی کاربردهای درمانی مهمی در خصوص اهمیت این متغیرها در افزایش سلامت اجتماعی و روانی سالمندان می باشد.
    کلیدواژگان: حمایت اجتماعی، سالمندان، سلامت اجتماعی، سلامت روانی
  • آیت الله فتحی*، سهیلا گلک خیبری گلک خیبری صفحات 939-949
    پیش زمینه و هدف
    هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه نگرانی های دوران بارداری، کیفیت زندگی و افسردگی با سلامت عمومی زنان باردار بود.
    مواد و روش کار
    روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری کلیه زنان باردار شهر تبریز که از اول تیر تا آخر مرداد 1395 به مطب متخصصان زنان و زایمان، بیمارستان ها و دفتر کار مامایی این شهر مراجعه کرده بودند، تشکیل می دادند که تعداد آن ها 420 نفر بودند. نمونه آماری تعداد 200 زن باردار است که به روش نمونه گیری در دسترس و بر اساس جدول مورگان از مطلب های متخصصین زنان و زایمان انتخاب شده و موردبررسی قرار گرفتند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های سلامت عمومی گلدبرگ، نگرانی های دوران بارداری آلدردسی و لین، کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی و افسردگی بک استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با روش آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون (هم زمان) انجام گرفت.
    یافته ها
    نتایج پژوهش نشان داد که متغیر سلامت جسمی کیفیت زندگی قادر به پیش بینی سلامت عمومی است. افسردگی با سلامت عمومی رابطه منفی و معنی داری وجود دارد. نگرانی درباره هیجان بارداری نیز قادر به پیش بینی سلامت عمومی است. از سویی نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که متغیرهای افسردگی، نگرانی های دوران بارداری و کیفیت زندگی قادر به پیش بینی متغیر سلامت عمومی در زنان باردار می باشند.
    بحث و نتیجه گیری
    سلامت عمومی زنان باردار یکی از مسائل مهم دوران بارداری است و نتایج این پژوهش می تواند مورداستفاده پزشکان و متخصصان حوزه بارداری قرار گیرد.
    کلیدواژگان: سلامت عمومی، نگرانی های دوران بارداری، کیفیت زندگی، افسردگی
|
  • Leila Valizadeh, Farzaneh Bagheriyeh *, Soghra Hasani Narenjbaghi Pages 874-884
    Background and Aims
    The Nursing Information System is part of the hospital information system and health care system, are designed to help nurses provide better patient care. The correct functioning of these systems will improve the integrity of clinical data, improve the quality of nursing care and meet the needs of users. The Nursing Information System facing barriers and challenges. This study has been conducted with the aim to identify the challenges and barriers of the Nursing Information System and provide strategies to address these barriers.
    Materials and Methods
    The present study is an integrated review of evidence and conducted based on the Broome approach. The studies that related to the purpose of study, being written in English or Persian, the full text were accessible and published in the last 10 years, entered into research. Articles without name, no date and non-scientific were excluded. A wide range of Keywords such as Nursing Information System, Information System, Nursing, and Hospital Information System was used to retrieve related studies. Besides studying library, Persian and International accredited online databases such as CINAHL, EBSCO, SID, Magiran, Iranmedex, PubMed, Medline, Google scholar, Elsevier, Sciencedirect were used. Ultimately, 23 articles were included. Data were analyzed based on Broom's method.
    Results
    Analysis results showed that barriers challenges and barriers of nursing information systems consist of six main categories: Non-compliance of designed programs with nursing duties: a) lack of nursing standard terminology; b) lack of minimum nursing data sets; 2) lack of proper and comprehensive classification system; 3) lack of system support from nursing clinical decision making; 4) Barriers to nursing documentation: a) Lack of formatting and grouping of reports; b) Computer and technical problems; c) confidentiality issues and patient information security; 5) individual factors; 6) organizational factors.
    Conclusion
    Nursing information systems can easily meet nursing information needs. These systems help nurses manage information, improve workflow, implement nursing processes, improve nursing care, and manage data, information, and knowledge. In this regard, the development of information systems is needed, removing existing challenges and obstacles.
    Keywords: Nursing Informatics, Information System, Nursing, Hospital Information System
  • Eshagh Moradi * Pages 882-887
    When someone does something and then thinks about it, he actually reflect. One way to improve the teaching and learning process is to rethink the individual (student, teacher, etc.). For this reason, students are asked to rethink about the patients they have seen, the teacher's teachings, the events that occur, the experiences and effects that come from an incident like taught. in education, reflection refers to a process in which thoughts go back to be interpreted and debugged, initiating this process is an event or a situation and the consequence of it is an increase in understanding and awareness.
    Keywords: reflection paper, learning
  • Fatemeh Fathi Kordlar, Soheila Ahangarizadeh Rezaei *, Hamidreza Khalkhali Pages 888-901
    Background and Aims
    Entry to the university is a gigantic change in the students’ lives and the increase in the assignments and homework pressures, the other peer students’ influence, the increase in popularity and easy access to the drugs causes them to become inclined to the drug use. The psychological health and hygiene of the students as the elites of the society is among the worries and concerns of the planners and decision-makers in a macro level. Thus, the current descriptive-analytical research aims at determining the factors contributing to the drug use in Urumia’s Medical Sciences University.
    Materials and Methods
    The present cross-sectional study has been carried out based on a descriptive-analytical method. The study sample volume includes 538 Urmia’s Medical Sciences University undergraduate students. The sampling was undertaken in multiple stages. To gather the required information, a researcher-made questionnaire was administered to the study subjects. The face validity of the questionnaire was conducted via inquiring six specialist professors for their corrective ideas and the questionnaire’s reliability was determined by taking advantage of test-retest method. The data were analyzed by means of SPSS software, ver.23. Descriptive statistical tests were applied to characterize the data and chi-square test was utilized to investigate the relationship between the various variables exerting an influence on the drug abuse.
    Results
    The results indicated that 28.3% of the university students had addictions to cigarettes and narghile, 12.5% of them were addicted to alcoholic drinks and 14.7% were drug abusers. Among the factors influencing the drug use, affective failures (57.7%), psychological-mental pressures (54.9%), feeling the lack of parents’ love (36%), loneliness (32.6%), relieving pain (30%), seeking pleasure (26.8%) and purposelessness (25%) were most prevalent. Moreover, Chi-square test showed a significant relationship between smoking and hookah with gender and residence status, between alcohol consumption with gender, family economic status, residency and field of study, and between addictive drug abuse and economic status of the family, residency status, and field of study (p
    Conclusion
    According to the drug use and fact that the psychological-mental factors play a considerable role in the university students’ tendencies towards drug abuse, the education authorities and experts are hereby suggested to make comprehensive plans regarding the control of factors giving rise to the drug abuse as a result of which the university students’ mental-psychological health can be enhanced.
    Keywords: Drug Abuse, risk factor, Medical Sciences University Students
  • Mohammad Sadegh Aboutalebi, Sorour Mosleh, Neghin Masoudi Alavi, Nedaollsadat Fatemi, Somayyeh Haghighat* Pages 902-910
    Background and Aims
    In addition to pain that the patients may have due to their chief complaint, painful and healing interventions are actions that can lead to affliction of the patients. The purpose of the present study was to determine the rate and kind of painful interventions and management methods of this pain in trauma patients in an emergency department.
    Materials and Methods
    This study is a descriptive cross-sectional study that has performed on traumatic patients referred to emergency department in ten days consecutively. Patients recruited to study with continuous non-probability sampling and according to entrance criteria. One self-created checklist was used for data collecting. The researcher and related colleague presented in 24 hours in emergency department and filled the checklist. The data analysis was conducted using SPSS software, version 16.
    Results
    The average age of 400 participants was 35.4 that 326 (81.7%) were male. The average of pain severity before and after painful procedure was 6.35±2.69 and 5.57±2.6 respectively that Paired T test showed significant difference between those measures (p=0.000). Totally for 245(%61.2) patients painful interventions were performed. Suture was the most painful intervention (%21.8).
    Conclusion
    Procedural pain is prevalent in emergency department and severity of this pain is moderate so it is necessary to implement more and comprehensive studies about procedural pain and management of this pain. Measures should be taken to pain management of interventions, their variety and quantity, with regard to the complications and limitations of each method.
    Keywords: Procedural pain, Pain management, Wounds, Injuries, Emergency Departments
  • Fatemeh Zargarani, Mohammad-Zaman Kamkar *, Alireza Maghsoudlou Pages 911-920
    Background and Aims
    Fatigue and sleep problems are experienced by most patients with multiple sclerosis (MS) that can interfere with a patient's daily functioning. Complementary therapies are widely used by multiple sclerosis patients and Progressive Muscle Relaxation Technique (PMRT (is a form of complementary therapies. This research was conducted to investigate to identify the effects of applying Progressive Muscle Relaxation Technique on of fatigue and sleep problems patients with multiple Sclerosis.
    Materials and Methods
    This is a study –experimental study on 50 patients with MS. Samples selected through convenience sampling method, and were allocated to intervention (7 weeks usual care and relaxation) and control (usual care only) groups randomly. Means of data collection included: demographic Information Questionnaire, Fatigue Severity Scale was used for measuring fatigue, and the Pittsburgh Sleep Quality Index was used for evaluating the sleep quality. Percentage, one way ANOVA, paired sample t-test and independent sample t test were used in the assessment of data.
    Results
    Independent t-test showed a significant difference (p
    Conclusion
    This study supports the effect of PMRT on fatigue and sleep quality in patients with MS, and it is recommended that further studies be conducted on this subject in the future.
    Keywords: Multiple sclerosis, PMRT, Fatigue, sleep quality
  • Zahra Hosseini, Teamur Aghamolaei *, Ali Safari-Moradabadi, Amin Ghanbarnezhad Pages 921-930
    Background and Aims
    Because of having relationships with the community and the patients, nurses need a thorough mental health to be able to continue their profession as a nurse. On the other hand, mental health can be improved through self-efficacy enhancement. The objective of this study is defining the correlation between self-efficacy and mental health of nurses and head nurses working in educational hospitals of the city of Bandar Abbas.
    Materials and Methods
    The present study is a descriptive-correlation study. 115 nurses and head nurses working in educational hospitals of the city of Bandar Abbas were selected through relative stratified sampling in 2011. Data collection tool was a three part questionnaire, having been checked for validity and reliability, including demographic data, general health questionnaire, and general self-efficacy questionnaire. Data collected was statistically analyzed using SPSS version 18. Descriptive tests (mean and standard deviations) and inferential statistic tests (Pearson correlation coefficient and regression) were performed with the significance level of p
    Results
    The average age was 29.88 (SD=6.09) for nurses and 41.51 (SD=5.64) for head nurses. 84 nurses and 31 head nurses took part in the study. A significant negative correlations between self-efficacy and mental health of nurses (P
    Conclusion
    Factors as individuals’ beliefs and expectations from their abilities for enhancing mental health, holding workshops and educational courses for coping with job stress, reducing job conflicts, and a compatible and appropriate environment can be effective in the enhancement of nurses and head nurses’ mental health.
    Keywords: self-efficacy, nurses, mental health, Bandar Abbas
  • Fatemeh Bavazin *, Mohammad Ali Sepahvandi Pages 931-938
    Background and Aims
    Improving living conditions and increasing longevity and life expectancy has led to an aging phenomenon. The phenomenon of increasing elderly population is one of the most important economic, social and health challenges of the present century. Therefore, this study was conducted to investigate the relationship between social support and social and psychological well-being among elderly people in city of Khorramabad.
    Material &
    Methods
    The method used in the research, survey and data collection tool was Wick's Social Support Questionnaire and Goldberg & Hiller's General Health Questionnaire. The statistical population consisted of all elderly citizens over 65 years old and a sample number of 337 people. The sampling method was multi-stage cluster and cluster sampling. Data was collected from 6 selected neighborhoods in city of Khorramabad in 2017. Data were analyzed by Pearson correlation coefficient, multiple linear regression test and Independent mean t-test using SPSS-21 software.
    Results
    Findings indicate that the social support components are related to the social and mental health of the elderly, and this relationship is statistically significant (P
    Conclusion
    According to the results, the social support of the elderly can be enhanced, and they benefit from more social and mental health. These findings contain important therapeutic applications regarding the importance of these variables in increasing the social and mental health of the elderly.
    Keywords: Social support, elderly, social health, mental health
  • Ayatolah Fathi *, Sohila Golakeh Khibari Pages 939-949
    Background and Aims
    The aim of this study was the relationship between prenatal concerns, depression and quality of life with general health of pregnant women.
    Material &
    Methods
    The study was descriptive and correlation. The population of all pregnant women in the city Tabriz that from May to July 2016 had been referred to the office of obstetricians and Gynecologists, the number of which 420 are formed. The sample of 200 pregnant women with available samples and based on Morgan table of content of gynecologists were selected and studied. To collect the data, general health, Alderdice & Lynn Prenatal Distress Questionnaire, World Health Organization Quality of Life and Beck Depression Inventory were used. Data analysis was performed using Pearson correlation and regression analysis.
    Results
    The results showed that there is a significant negative relationship between the quality of life and general health of pregnant women. Also there is a significant negative relationship between public health, concerns and depression during pregnancy. In addition, results of regression analysis showed that depression, anxiety and quality of life during pregnancy can predict the general health of pregnant women are variable.
    Conclusion
    General health of pregnant women is one of the important issues of pregnancy and the results of this study can be used by doctors and specialists in the field of pregnancy.
    Keywords: general health, prenatal concerns, quality of life, depression