فهرست مطالب

دست آوردهای روانشناسی بالینی - سال یکم شماره 1 (بهار 1394)

نشریه دست آوردهای روانشناسی بالینی
سال یکم شماره 1 (بهار 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/03/28
  • تعداد عناوین: 8
|
  • مقاله پژوهشی
  • محمد علی بشارت *، حمید بهرامی زاده، لادن فتی، حمیدرضا حسن آبادی صفحات 1-24
    پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطه ای باورهای فراشناختی و حساسیت اضطرابی در رابطه بین روان سازه های ناسازگار اولیه با همبودی اضطراب و افسردگی، در قالب یک طرح همبستگی، انجام شد. تعداد 229 داوطلب (121 مرد، 108 زن) از جمعیت عمومی شهر تهران با تکمیل فرم کوتاه پرسشنامه روان سازه یانگ (SH-YSQ)، پرسشنامه باورهای فراشناختی (MCQ)، مقیاس حساسیت اضطرابی (ASI) و مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس (DASS)، در این پژوهش شرکت کردند. نتایج تحلیل همبستگی نشان داد که روان سازه های ناسازگار اولیه، باورهای فراشناختی و حساسیت اضطرابی با همبودی اضطراب و افسردگی رابطه مثبت و معنادار دارند. نتایج تحلیل مسیر نیز نشان داد که باورهای فراشناختی و حساسیت اضطرابی در رابطه بین روان سازه های ناسازگار اولیه با همبودی اضطراب و افسردگی نقش واسطه ای دارند. براساس یافته های این پژوهش، می توان نتیجه گرفت که همزمان با روان سازه های ناسازگار اولیه، باید به نقش باورهای فراشناختی و حساسیت اضطرابی در شکل گیری، تداوم و درمان اختلال های اضطرابی و افسردگی توجه کرد.
    کلیدواژگان: روان سازه ناسازگار، حساسیت اضطرابی، باور فراشناختی، اضطراب، افسردگی
  • مریم پوررحیمی مرنی، حسن احدی *، پرویز عسگری، سعید بختیارپور صفحات 25-40
    پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی برنامه تاب آوری پنسیلوانیا بر راهبردهای مقابله ای، کیفیت زندگی و خوش بینی دانشجویان انجام شد. این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون همراه با پیگیری و گروه کنترل انحام شده است، مشارکت کنندگان با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و سپس40 نفر از آن ها به صورت تصادفی انتخاب گردیده و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل، گمارده شدند. قبل و بعد از آموزش به پرسشنامه کیفیت زندگی و راهبردهای مقابله ای لازاروس و فولکمن و آزمون جهت گیری زندگی پاسخ دادند. آموزش برنامه پیشگیری پنسیلوانیا به شیوه گروهی برای گروه آزمایش طی 7 جلسه دو ساعته اجرا شد اما گروه کنترل مداخله ای دریافت نکردند. برای تجزیه و تحلیل یافته ها از روش تجزیه و تحلیل کوواریانس استفاده گردید. نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که میان دو گروه آزمایش و کنترل از لحاظ خوش بینی و کیفیت زندگی تفاوت معنی داری وجود دارد. یعنی میزان خوش بینی و کیفیت زندگی در گروه آزمایش نسبت به پس آزمون و گروه کنترل به طور معنی داری افزایش یافته بود. این نتایج به طور معنی داری در دوره پیگیری تداوم یافت. به طور کلی می توان گفت برنامه مداخله ای در افزایش کیفیت زندگی و خوش بینی دانشجویان موثر بوده است و آموزش این برنامه بر سبک مساله مدار دانشجویان اثربخش بود اما بر سبک هیجان مدار آنان تاثیری نداشت. نتایج مطالعه حاضر نشان داد که برنامه تاب آوری پنسیلوانیا از طریق اثربخشی بر میزان خوش بینی و راهبردهای مقابله ای مساله مدار در ارتقای کیفیت زندگی دانشجویان از نقش موثری برخوردار است.
    کلیدواژگان: برنامه تاب آوری پنسیلوانیا، راهبردهای مقابله ای، کیفیت زندگی، خوش بینی
  • عباس ابوالقاسمی *، شیرین یحیی نژاد، محمد نریمانی، علیرضا نبی دوست صفحات 41-60
    هدف پژوهش حاضر، مقایسه بازداری پاسخ، خود آگاهی شناختی و تجربیات تجزیه ای در بیماران مبتلا به اختلال وسواس فکری- عملی (زیر گروه های وارسی و شستشو) می باشد. این پژوهش علی- مقایسه ای است. نمونه پژوهش80 بیمار مبتلا به اختلال وسواس فکری- عملی (زیر گروه های وارسی و شستشو) است که به صورت در دسترس انتخاب شدند. ملاک های ورود شامل سن بالای 25 سال ، مدرک تحصیلی حداقل سیکل و عدم ابتلا به بیماری های حاد جسمانی و روانی دیگر بود. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه وسواس فکری- عملی، آزمون رنگ- واژه استروپ، پرسشنامه فراشناخت و مقیاس تجربیات تجزیه ای بود. داده های پژوهش، با روش تحلیل واریانس چند متغیری (مانوا) تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که میانگین زمان پاسخ و میزان خطا در آزمون استروپ در بیماران زیر گروه وارسی از بیماران زیر گروه شستشو به طور معنا داری بیشتر است (001/0P<). در صورتی که بین میانگین نمرات خودآگاهی شناختی بیماران مبتلا به اختلال وسواس فکری- عملی (زیر گروه های وارسی و شستشو) تفاوت معنا داری، بدست نیامد. این یافته ها نشان می دهند که بازداری پاسخ و تجربیات تجزیه ای می تواند به عنوان متغیرهای تاثیرگذار در فهم سبب شناسی، پیشگیری و درمان بیماران مبتلا به اختلال وسواس فکری- عملی نقش مهمی ایفا کند.
    کلیدواژگان: بازداری پاسخ، خودآگاهی شناختی، تجربیات تجزیه ای، اختلال وسواس فکری، عملی
  • نسیم شمس علیزاده، کیوان کاکابرایی، حمزه احمدیان، مریم ضابط، نرگس شمس علیزاده * صفحات 61-76
    این تحقیق با هدف بررسی تاثیر آموزش جراتمندی بر خودپنداره دانشجویان پزشکی انجام شد. طرح پژوهش به صورت نیمه آزمایشی با پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل انجام شد. نمونه گیری به روش در دسترس صورت گرفت. گروه آزمایش شامل 50 دانشجوی ترم دوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کردستان بود. 50 دانشجوی ترم دوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه که سابقه شرکت درکلاس های آموزش جراتمندی را نداشتند به عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شدند. هم چنین در گروه آزمایش 19 مرد و 31 زن و در گروه کنترل 20 مرد و 30 زن شرکت داشتند. این دو گروه از لحاظ سن، وضعیت اجتماعی اقتصادی، عدم ابتلا به بیماری های حاد جسمانی و روانی و سایر متغیرهای مورد نظر در پژوهش کاملا همتا سازی شده بودند. در گروه آزمایش مهارت جراتمندی به مدت 4 هفته آموزش داده شد اما گروه کنترل مداخله ای دریافت نکرده بودند. قبل و بعد از مداخله هر دو گروه مورد ارزیابی با پرسشنامه مفهوم خویشتن بک قرار گرفتند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که میانگین نمره پیش آزمون در دو گروه مشابه بود. اما میان گروه آزمایش و کنترل از لحاظ خودپنداره تفاوت معنی داری وجود داشت. میانگین خودپنداره گروه آزمایش نسبت به پیش آزمون و گروه کنترل به طور معنی داری بالاتر بوده است (001/0>p). این یافته، نشان دهنده این است که آموزش مهارت های زندگی به طور معنی داری خودپنداره را افزایش می دهد. آموزش مهارت جراتمندی بر بهبود خودپنداره تاثیر مثبت دارد. بنابراین،آموزش کوتاه مدت مهارت جراتمندی در دانشگاه ها و مدارس توصیه می گردد.
    کلیدواژگان: جراتمندی، خودپنداره، دانشجویان
  • خسرو رمضانی *، فاطمه احتشامی صفحات 77-92
    این پژوهش با هدف بررسی اثر بخشی واقعیت درمانی گروهی بر افزایش تاب آوری بیماران
    ام. اس. شهر اصفهان به مرحله اجرا درآمده است. این پژوهش، از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. به منظور دسترسی به هدف فوق از بین کلیه بیماران مبتلا به ام. اس. که در سال 93-92 عضو انجمن ام. اس. شهر اصفهان بودند، 30 نفر که نمره آن ها در پرسشنامه تاب آوری کونر و دیویدسون کمتر از 60 بودند، برای انجام تحقیق انتخاب شدند، که به صورت تصادفی 15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند. برنامه واقعیت درمانی در 8 جلسه 90 دقیقه ای روی گروه آزمایشی انجام شد. روایی پرسشنامه با استفاده از همسانی درونی 1 می باشد و مورد تایید قرار گرفت. پژوهش در دو گروه آزمایشی و کنترل با استفاده از روش آماری تحلیل کواریانس و تی تست مستقل بر روی تفاضل پس آزمون ها مورد تحلیل قرار گرفت. نتیجه حاصل نشان داد که آموزش واقعیت درمانی گروهی بر افزایش تاب آوری تاثیر معناداری دارد. هم چنین آموزش واقعیت درمانی گروهی بر میزان شایستگی، اعتماد به غرایز فردی، تحمل عواطف منفی و استحکام شخصی تاثیر معناداری دارد. آموزش واقعیت درمانی گروهی می تواند منجر به افزایش تاب آوری شود.
    کلیدواژگان: واقعیت درمانی گروهی، تاب آوری، بیماران ام، اس
  • بهرام پیمان نیا *، قاسم محمدیاری، رضا لطیفی، محسن هاشمی نسب، آرش جواهری صفحات 93-108
    پژوهش حاضر، با هدف بررسی سوگیری حافظه ضمنی نسبت به پردازش اطلاعات هیجانی منفی و راهبردهای مقابله ای، در دانشجویان سیگاری و غیر سیگاری، انجام گردید.بر این اساس پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی از نوعی علی- مقایسه ای است. جامعه آماری آن شامل تمامی دانشجویان پسر ساکن خوابگاه دانشگاه علوم پزشکی تبریز است، بدین منظور 100 نفر از دانشجویان سیگاری و100 نفر دانشجوی غیرسیگاری از جامعه مذکور، به صورت نمونه، تصادفی انتخاب شدند. هر دو گروه توسط آزمون های تکمیل ریشه کلمه (سوگیری حافظه ضمنی) و راهبرهای مقابله ای لازاروس و فالکمن، مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و تحلیل واریانس چند متغیره (مانوا) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های پژوهش نشان داد که دانشجویان سیگاری نسبت به دانشجویان غیرسیگاری در آزمون تکمیل ریشه کلمه، لغات بیشتری را به شکل هیجان منفی تکمیل نمودند؛ که حاکی از وجود سوگیری حافظه ضمنی نسبت به پردازش اطلاعات هیجانی منفی در دانشجویان سیگاری بود. هم چنین دانشجویان سیگاری بیشتر از راهبردهای مقابله ای هیجان مدار، در هنگام مواجهه با مسائل استفاده می کنند. در مجموع، این نتایج تلویحات نظری و عملی مهمی در عرصه ی پیشگیری از مصرف سیگار در دانشجویان داشته و نشان می دهند؛ که سوگیری حافظه ضمنی نسبت به پردازش اطلاعات هیجانی منفی و چگونگی استفاده از راهبردهای مقابله ای؛ به عنوان عوامل زمینه ساز، حائز نقش احتمالی در گرایش دانشجویان به مصرف سیگار است.
    کلیدواژگان: سوگیری حافظه ضمنی، پردازش اطلاعات هیجانی، راهبردهای مقابله ای، سیگار
  • مهناز علی اکبری دهکردی * صفحات 109-124
    مطالعات حاکی از این است که بسیاری از کودکان و نوجوانان به انواع مشکلات و اختلالات رفتاری مبتلا هستند. در این میان اختلالات برونی سازی شده به عنوان محور اختلالات رفتاری شناخته شده است. از طرفی شیوع اضافه وزن در این رده سنی نیز افزایش پبدا کرده است. لذا هدف این مطالعه مقایسه اختلالات رفتاری برونی سازی شده در پسران دارای اضافه وزن با پسران دارای وزن طبیعی می باشد. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی شهر تهران می باشد که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای، منطقه شش انتخاب و در بین مدارس موجود در این منطفه دو مدرسه پسرانه و به طور کلی 220 دانش آموز به عنوان نمونه مورد پژوهش انتخاب شدند. از چک لیست رفتاری کودکان (CBCL) به عنوان ابزار پژوهش در این مطالعه استفاده گردید. نتایج با استفاده از روش تحلیل واریانس چند متغیری نشان داد که به طور کلی میان اختلالات رفتاری برونی سازی شده بین پسران دارای اضافه وزن با پسران دارای وزن طبیعی تفاوت معنی داری وجود دارد (05/0 P<). این تفاوت در اختلال سلوک و اختلال بی اعتنایی مقابله ای مشاهده شد در حالی که بین این دو گروه در اختلال بیش فعالی- کمبود توجه تفاوت معنی داری وجود نداشت (05/0 P<). با توجه به نتایج پژوهش حاضر آگاهی دادن و تغییر نگرش والدین در پیشگیری از بروز چاقی و اضافه وزن و در نهایت مشکلات رفتاری ضروری به نظر می رسد و از آنجایی که انحراف از وزن طبیعی با رفتارهای نامناسب و پرخطر مرتبط است مداخلات زود هنگام و برنامه ریزی های مناسب در این زمینه در دوران حساس کودکی بسیار موثر و ضروری است.
    کلیدواژگان: اختلالات رفتاری برونی سازی شده، اضافه وزن، پسران
  • معصومه پارسه *، فرح نادری، مهناز مهرابی زاده هنرمند صفحات 125-148
    هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی خانواده درمانی شناختی- رفتاری بر تعارضات زناشویی و رضایت جنسی در زوجین مراجعه کننده به مراکز روان شناختی شهر شوشتر است. طرح پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با پیش آزمون، پس آزمون، پیگیری و گروه گواه بود. نمونه تحقیق شامل 30 زوج بوده است که از لحاظ سن، وضعیت فرهنگی اقتصادی، طول مدت ازدواج، عدم ابتلاء به بیماری های حاد جسمانی و روانی و سایر متغیرهای مورد نظر در پژوهش نسبتا همگون بودند. سپس این افراد به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه تعارضات زناشویی (MCQ) و پرسشنامه رضایت جنسی (SSQ) استفاده شد. پس از گزینش تصادفی گروه ها از گروه آزمایش و گواه، پیش آزمون به عمل آمد. سپس بر روی گروه آزمایش مداخله خانواده درمانی شناختی- رفتاری (داتیلیو اپستین، 2003) در 8 جلسه 90 دقیقه ای اجرا گردید اما در مورد گروه گواه مداخله ای اعمال نگردید. پس از پایان برنامه آموزشی از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد. سپس بعد از یک ماه، پیگیری به عمل آمد. برای تحلیل داده ها از روش تحلیل کواریانس چند متغییری (مانکوا) استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل داده ها نشان داد، خانواده درمانی شناختی- رفتاری بر تعارضات زناشویی و رضایت جنسی گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه تاثیر داشته است و این تاثیر بعد از یک ماه پیگیری نیز پایدار بود. می توان با اصلاح تحریف های شناختی زوج ها و ارتقای سطح رضایت جنسی و آموزش سبک های مناسب حل تعارض به آن ها علاوه بر کمک به حل تعارضاتشان باعث افزایش رضایت جنسی و استحکام بنیان خانواده نیز شد.
    کلیدواژگان: خانواده درمانی شناختی، رفتاری، تعارضات زناشویی و رضایت جنسی
|
  • M.A. Besharat *, H. Bahramizadeh, L. Fata, H. Hasanabadi Pages 1-24
    The aim of the present study was to examine the mediating role of met a cognitive beliefs and anxiety sensitivity in the relationship between early maladaptive schemas with anxiety and depression co morbidity in a correlational design. A total of 229 volunteers (121 men, 108 women) from Tehran general population participated in this study. All participants were asked to complete Young Schema Questionnaire-Short Form (YSQ-SF), Metacognitive Questionnaire (MCQ), Anxiety Sensitivity Inventory (ASI), and Depression Anxiety Stress Scale (DASS). The results of correlation analysis showed a significant positive correlation among early maladaptive schemas, metacognitive beliefs and anxiety sensitivity with anxiety and depression co morbidity. The results of path analysis also revealed that both metacognitive beliefs and anxiety sensitivity mediated the correlation of early maladaptive schemas with anxiety and depression co morbidity. Based on the results of the present study, it can be concluded that attention must be paid to the role of anxiety and depression co morbidity as well as early maladaptive schemas to the development, perpetuation, and treatment of anxiety/ depressive disorders.
    Keywords: maladaptive schema_anxiety sensitivity_met a cognitive belief_anxiety_depression
  • M. Porrahimi Mrny, H. Ahadi *, P. Askary, S. Bkhtyarpoor Pages 25-40
    The purpose of this study was to investigate the effectiveness of penn resiliency program on students’ coping strategies, quality of life & optimism. The research method was quasi experimental with pre- test, post-test, follow up and control group. Among Islamic Azad University, central Tehran branch, 40 students were selected and were matched from age, educational status, sex and other criteria considered in this research. Then they were randomly divided into two experimental and control groups. The experimental group received 7 sessions of penn resiliency program 2 hours per session but the control group did not receive any intervention. We used quality of life, life orientation test & ways of coping questionnaires. The data were analyzed with covariance. The results indicated that there was a significant difference between experimental and control group in quality of life, optimism and problem-focused strategies. The rate of optimism, quality of life and problem-focused strategies in experimental group were higher in comparison with test, and control group. These results persisted after follow up. These results suggest that pen resiliency program increased the optimism, quality of life and problem-focused strategies.
    Keywords: penn resiliency program, coping strategies, Quality of Life, optimism
  • A. Abolghasemi *, Sh. Yahyanejad, M. Narimani, A.R. Nabidoost Pages 41-60
    The aim of the present study was the comparison of response inhibition, cognitive self-consciousness and dissociative experiences in patients with OCD (checkers and washers sub-groups). The research method was causal-comparative. The sample consisted of 80 patients with OCD (checkers and washers sub-groups) who were selected as accessible. Entry criteria include those who are above 25 years old, who have passed secondary education and have no other physical or mental illnesses. To collect the data we used the obsessive- compulsive questionnaire, strop color-word test, meta-cognition inventory of meta cognition questionnaire and dissociative experience scale. Data were analyzed by MANOVA analysis statistical method. The results showed that response error, response time and dissociative experiences in patients with washers sub-group were significantly higher than checkers sub-group. The results also showed that there was not significant differences between patients with checkers and washers in cognitive self-consciousness (P
    Keywords: response inhibition, cognitive self, consciousness, dissociative experiences, OCD
  • N. Shams Alizadeh, K. Kakabraee, H. Ahmadian, M. Zabet, N. Shams Alizadeh * Pages 61-76
    The purpose of this study was to investigate the effectiveness of an assertiveness training program on medical students’ self-concept. This research method was a semi-experimental study with pretest, post test and control group. The sample consisted of 50 second semester students of Kermanshah university. Beck self concept questionnaire was used. Assertiveness skill training was offered to 50 second semester medical students of Kurdistan University in four sessions (each 2 hours). To analyze the data, descriptive and inferential statistics, were employed. The results indicated that there was a significant difference between experimental and control groups in self concept (P
    Keywords: assertiveness training, self concept, Students
  • K. Ramezani *, F. Ehteshami Pages 77-92
    The aim of this research was to study the effectiveness of group reality therapy on increasing resiliency in MS Patients of Isfahan. This study was quasi experimental designed with pretest, and posttest and, control group. Of all MS patients in the year 92-93 member of Isfahan, 30 persons, who scored less than 60 in the questionnaire of Kanr and Davidson were selected for this research. Randomly, 15 people in the group were chosen for the experiment and 15 were in the control group. Reality therapy program was carried out in a 90 minute meeting in 8 sessions. Validity questionnaire 0.64 internal consistency and stability with Cranach’s 0.83 is confirmed. The findings of this study in both test and control with the use of statistical methodology ANCOVA and independent t-test on the post test difference were analyzed. The result showed that reality training group therapy on increasing sway- collection of significant impact. As well as training group therapy reality on the amount of competence, confidence in the individual instincts, negative emotions and personal stiffness is of significant impact. Teaching group reality therapy enhances resilience.
    Keywords: reality therapy group, resilience, M.S. patients
  • B. Peymannia *, Gh. Mohamadyari, R. Latifi, M. Hashemi, A. Javaheri Pages 93-108
    This study aimed to examine the bias of implicit memory toward processing of negative emotional information and coping strategy between smoker and non-smoker students. This study is a descriptive and type of study is causal-comparative. The statistical population includes all Medical Sciences University students of Tabriz. The Sample included 200 students, 100 smoker students and 100 non-smoker students that were selected randomly. Both groups were evaluated by (A) Root test words (bias of implicit memory) and (B) Lazarus coping strategies questionnaire. Data were analyzed by descriptive statistics and multivariate analysis of variance (MANOVA).The results showed that smoker students completed more root words test in negative emotion form than non-smokers’ student that implies existence of a bias of implicit memory to a process of negative emotional information near the smoker students. Also, smoker students used more coping strategies when dealing with problems. Finally, results had importantly theoretical and practical implications in the fields of prevention of smoking among university students and also results showed that bias of implicit memory to process of negative emotional information and how to use coping strategies as predisposing factors that possible had an important role in the tendency to smoking among students.
    Keywords: implicit memory bias, emotional information processing, coping strategies, smoker
  • M. Aliakbari Dehkordi * Pages 109-124
    Investigations imply that many of children and adolescents have kinds of behavioral problems and disorders. In this case, externalized problems have been distinguished as central problems. On the one hand overweighting prevalence has strongly increased in this age range. Therefore, the aim of this study is the comparison of externalized behavioral problems in overweighting and normal children. Statistical population consist of all Tehran city elementary students that were selected by cluster sampling; in the way that among education and training sections, section 6 was selected and among schools in this section two male school and 220 students were selected as research sample. Children Behavioral Check List (CBCL) was research tool. The results of multivariate variance (MANOVA) showed that behavioral problems have significant difference in overweighting and normal children (p0/05). According to the results of this research awareness and parents attitude changing is needed in prevention of overweighting and obesity and finally behavioral problems. As deviation of normal weight is related to risky and inappropriate behaviors, on-time interventions and appropriate planning are necessary and effective at childhood sensitive period.
    Keywords: externalized behavioral problems, overweighting, children conduct disorder
  • M. Parseh *, F. Naderi, M. Mehrabizade Honarmand Pages 125-148
    The main aim of this study was to investigate the effectiveness of cognitive- behavioral family therapy on marital conflict, and sexual satisfaction in couples referred to psychology centers in Shuster city. The research method was semi experimental with pre- protest, fallow- up and control group. The sample was consisted of 30 couples who were matched from age, educational status, duration of marriage, not suffering from acute physical and mental disorders and other criteria considered in this research. Then randomly divided in to two groups as experimental and control (15 couples in experimental group and 15 couples in control group, respectively). The instruments were Marital Conflict (MCQ) and Sexual Satisfaction Questionnaire (SSQ). Both groups were tested before the intervention. Then experimental group administered 8 sessions of cognitive- behavioral family therapy but the control group did not receive any intervention. Data were analyzed by multi- variable analysis of covariance (MANCOVA). The results indicated that cognitive- behavioral family significantly affected marital conflict, couple burnout and sexual satisfaction in experimental group. The results significantly persisted after one month of follow- up.
    Keywords: cognitive, behavioral family therapy, marital conflict, sexual satisfaction