فهرست مطالب
نشریه فلسفه
سال چهل و پنجم شماره 1 (بهار و تابستان 1396)
- تاریخ انتشار: 1396/06/30
- تعداد عناوین: 6
-
- علمی - پژوهشی
-
صفحات 1-13این مقاله به تبیین نگاه ابن عربی به زن به عنوان مظهر جمال الهی اختصاص دارد. نگاه وی از نظر عرفانی، کامل ترین و عمیق ترین آراء در میان عرفای پیش و حتی پس از خودست. از نظر شیخ اکبر انسان چه زن و چه مرد از عشق الهی و از اسم جمیل الهی سرچشمه گرفته و همه موجودات مظهر جمال خداوند هستند اما زن مهمترین و کامل ترین مظهر این جمال است. زن و مرد در اصل انسانیت با هم برابرند و انسانیت حقیقی میان این دو گروه انسانی، جامع و مشترک است. ذکورت و انوثت امری عارضی بوده و هر کمال ممکن برای مرد، برای زن نیز ممکن است. زنان از هیچ کمال و مرتبه ای مهجور نبوده چنانکه حتی در مرتبه والای ولایت و قطبیت که در نظر ابن عربی در مرتبه ای ورای نبوت است، می باشند. زن آیینه ای است که مرد در آن خود را می بیند و با عشق به او، به حق عشق می ورزد و این عشق او را به مبدئی که از آن خلق شده و همان اصل و هستی اوست می رساند. ابن عربی حضور و وجود زنان را در نظام ارشادی و عرفانی خود لازم دانسته و بدون وجود زنان این نظام عرفانی را ناقص می شمارد. این مقاله نیز در پی آن است که جایگاه زن را در نظام هستی شناختی عرفانی ابن عربی تبیین نماید.کلیدواژگان: عشق، زیبایی، زن، ابن عربی، جمال
-
صفحات 15-36نلسون گودمن، در 1956، یک نظریه ی نومینالیسم مرئولوژیکی وضع می کند، که طبق آن وجود چیزی جز فردهای انضمامی تصدیق نمی شود. این مقاله، که به بررسی رابطه ی زیبایی شناسی با نومینالیسم در فلسفه ی گودمن می پردازد، نشان می دهد که زیبایی شناسی گودمن یک زیبایی شناسی نومینالیستی است. این ادعا از طریق بررسی نظریه های گودمن در مسائل تعریف هنر، محتوای هنر، و ارزش هنر توجیه می شود: (1) در مسئله ی تعریف، هنر ازطریق بعضی ویژگی های نحوی و معنایی آثار هنری تعریف می شود، اما چنین نیست که این ویژگی ها، ذاتی یا فصل ممیز هنر باشند؛ (2) در مسئله ی محتوا، در خصوص بازنمایی کلیات و ناموجودها و نیز در خصوص بیان، به جای فرض قلمروی وجودشناسانه ای غیر از جهان فردها به منزله ی مرجع آثار هنری، ارجاع این آثار از طریق دلالت و تمثل همچنان به فردهای انضمامی است؛ (3) در مسئله ی ارزش، اگرچه شناخت به منزله ی ارزش هنری مشترک میان همه ی آثار هنری دانسته می شود و رابطه ای درونی با آنها دارد، خاص آثار هنری نیست. از این رو، نمی تواند یک کارکرد ذاتی هنر باشد. این عدم تخطی زیبایی شناسی گودمن از نومینالیسم، خود، نتیجه ی رعایت الزامات نومینالیسم در نظریه ی نظام های نمادی است، نظریه ای که گودمن مسائل زیبایی شناسی را در چارچوب آن پاسخ می دهدکلیدواژگان: نومینالیسم، فرد، تعریف هنر، بازنمایی، بیان، ارزش هنر
-
صفحات 37-54تبیین کثرت و ارتباط آن با وحدت از کهن ترین مسائل عرفان و فلسفه است. مشائیان در ربط کثرت به وحدت از قاعده الواحد و سلسله طولی علل، مدد گرفته اند. عرفا کثرت را با تشکیک در مظاهر و با ارجاع به واحدیت توضیح داده اند. حکمت متعالیه در دیدگاه نهایی خود با گذر از تشکیک خاصی و پذیرش تشکیک اخص به تبیین عرفانی در ربط کثرت به وحدت پرداخته است. به نظر می رسد تشکیک خاص و اخص در اتصال نهایی کثرت به وحدت توفیق کامل نیافته است. در این مقاله با روش تحلیلی نشان داده ایم که می توان با تصویر نحوه دیگری از تشکیک که با وجوب وجود منافی نبوده بلکه موکد وجوب و وحدت است، تبیینی از ارتباط احدیت با ذات الهی ارائه نمود. در این نگاه اساسا تشکیک از وجود به وحدت منتقل شده و برای وحدت قابلیتی لحاظ شده که نوعی تشکیک در ظهور وبطون را پذیراست، می توان آن را در عالم وجوبی فرض نمود و منشا کثرت اندماجی در احدیت تلقی کرد. این نظریه، قابل جمع با دیدگاه حکما و صدرا و عرفا را بوده و تبیینی نو از این مساله به شمار می آید.کلیدواژگان: احدیت، واحدیت، عرفان، اعیان ثابته، فلسفه، کثرت
-
صفحات 55-74بازشناسی عقاید و باورهای صحیح از خطا وکافی از ناکافی، یکی از دلمشغولی های عمده فلاسفه است. در این مقاله از آرای دو تن از فلاسفه ای که در این مورد به بحث پرداخته اند سخن به میان خواهد آمد. پیرس، موسس پراگماتیسم در قرن بیستم، از چهار روش تثبیت عقیده سخن می گوید: جزمی، سلطه جو، پیشینی و علمی. وی پس از معرفی و ذکر محاسن و معایب این روش ها، در پایان، روش علمی را به عنوان روش برتر برمی گزیند. از آنجا که پیرس خود اذعان دارد اندیشه اش، به طور کلی، تحت تاثیر افکار سقراط شکل گرفته است بر آن شدیم تا، فارغ از مباحث دیگر، اثرپذیری پیرس را از سقراط در بحث انواع تعریف در دیالکتیک های سقراطی پی گیری کرده و نشان دهیم چگونه، به قول پیرس، پراگماتیسم، گویی واقعا فلسفه سقراط است. در بررسی نظر سقراط، از شیوه دیالکتیکی او برای رسیدن به تعریف کلی بهره برده ایم که در رساله دینداری یا اثوفرون افلاطون به کار گرفته شده است.کلیدواژگان: پیرس، سقراط، دیالکتیک، پراگماتیسم، تثبیت عقیده، رساله دینداری
-
صفحات 75-93از آنجا که ارسطو، در هر دو زمینه اخلاق و هنر دارای رسالاتی مستقل است، لذا مطالعه آن دو و توجه به رویکرد اخلاقی در هنر از مباحثی است که غالب شارحان فلسفه ارسطو به نحوی از انحا به آن پرداخته اند. اما نظریات ایشان دارای اختلافات و بعضا تناقضات آشکار با یکدیگر، و گاه حتی در تقابل با آرای ارسطو است. این نکته را می توان از یکسو ناشی از مفقود شدن بخشی از رساله فن شعر و دیگر آثار ارسطو و از سوی دیگر، به دلیل اختلاط دو نوع حکمت عملی و ابداعی دانست؛ از آنجا که در رسالات ارسطو پیوند حکمت عملی و اخلاق بدیهی است؛ لذا این ارتباط به حکمت ابداعی و اخلاق نیز تسری یافته است. همچنین در تبیین مفهوم کاتارسیس، ارسطو دو نوع هدف اخلاقی و آموزشی در هنر را از یکدیگر تفکیک نموده و کاتارسیس را صرفا مربوط به گونه پر شور و شوق و برانگیزاننده هنر دانسته است و نه گونه اخلاقی آن. نوشتار حاضر پس از بیان کلیات آرای ارسطو در باب هنر و اخلاق، روشن می کند که بر خلاف آنچه غالب شارحان ارسطو در ادوار مختلف تاریخی عنوان داشته اند، نگاه ارسطو به هنر نگاهی مستقل از فواید مادی و اخلاقی است.کلیدواژگان: ارسطو، رابطه اخلاق و هنر، کاتارسیس، فلسفه هنر ارسطو
-
صفحات 95-111تحلیل فلسفی-تجربی از معنای زندگی در موقعیت مرگ ناظر به حضور در جنگ، با تکیه بر گفته ها و کنش های عملی ویتگنشتاین موضوع این پژوهش است. روش استخراج و تحلیل داده های مرتبط با مسئله تحقیق، نظریه پردازی داده بنیاد بوده است. بدین منظور نوشته های ویتگنشتاین با تکیه بر خاطرات و نامه ها و نیز مطالبی که در باب زندگی و احوالات درونی ویتگنشتاین نگاشته شده ، مورد بررسی قرار گرفته است. با تحلیل داده های مستخرج شده و دسته بندی آنها در قالب کدهای باز، کدهای محوری و... مشخص می شود که ویتگنشتاین در شرایط حضور در موقعیت مرگ، دیدگاه فراطبیعت گرایانه خدامحور داشته است. ویتگنشتاین در این دوره با خواندن اناجیل تولستوی و تاثیرپذیری از داستایفسکی، به گونه ای بیداری دینی دست یافته بود. در دوره قبل و بعد از جنگ ارزش های اخلاقی برای او اهمیت داشته است و لذا معنای زندگی برای او در این دوره ها را می توان از سنخ ارزش دانست.کلیدواژگان: لودویگ ویتگنشتاین، معنای زندگی در موقعیت مرگ، فراطبیعت گرایی خدامحور، طبیعت گرایی، نظریه پردازی داده بنیاد
-
Pages 1-13In this article we study Ibn Arabi's views on women. His mystical look, is the most complete and deepest vote. In his view man comes from the love of God and the beauty of God's name whether female or male; and all of creatures show the beauty of God's but the woman is the most important and most complete symbol. Men and women are equal in the principle of humanity and the true humanity of the human groups is comprehensive and collaborative. Being man or woman was incidental and every possible perfection for men, is also possible for women. As women are not obsolete any degree of perfection even at a higher level of tutorship and polarity. The woman is a mirror in which male sees himself and to love him, loves God and this love brings him to the origin (which created), the principle and his existence. Ibn Arabi requires the presence of women in the guidance of their mystical system. He regards incomplete this mystical system without women. The most perfect example of beauty in this world is woman. Love and friendship of God has been manifested in many things but if the mystic, looks good, he finds it to be perfect manifestations of the presence.Keywords: Love, beauty, woman, Ibn Arabi
-
Pages 15-36In 1956, Nelson Goodman offers a theory of mereological nominalism, according to which there is nothing but concrete individuals. This paper examines the relation of aesthetics to nominalism in Goodmans philosophy and shows that Goodmans aesthetics is a nominalist aesthetics. This claim is justified by exploring Goodmans theories of definition of art, artworks content, and value of art: (1) in the problem of definition, art is defined by some syntactical and semantic features of works of art. But, these features are not essential parts; (2) in the problem of content, in the case of representation of universals and non-existents and in the case of expression, it does not suppose an ontological realm, but world of individuals as the referent of artworks. But, works of art still refer to individuals; (3) in the problem of value, although cognition as artistic value is common among all works of art and their relation is intrinsic, it is not unique to art. Hence, this cannot be an essential function of art. That Goodmans aesthetics does not violate nominalism is itself the result of that Goodmans theory of symbols, in which Goodman solves the aesthetic problems, does not violate nominalism.Keywords: Nominalism, Individual, Definition of Art, Representation, Expression, Value of Art
-
Pages 37-54Explaining multiplicity and its relation to unity is one of the oldest problems of philosophy and mysticism. Peripatetic Philosophers have solves this problem by introducing the vertical hierarchy of transcendent causes. Mystics have explained the multiplicity with the gradation of manifestations and returning it to the second manifestation. In its ultimate view, Transcendent wisdom with transition from particular gradation to more particular gradation, justifies the mystical relationship between unity and multiplicity. But it seems that these two types of gradation have failed to explain the connection of multiplicity to simplicity of being. Using an analytical method, this study introduces a new kind of gradation in the unity itself which is not only compatible with necessity and simplicity of being, but also confirms them. According to this new explanation, gradation is transformed from being to unity and the gradation of exoteric and esoteric is incorporated in unity. So the necessity of divine essence can be compatible with multiplicity, and this multiplicity in divine essence can be regarded as the principle of succinct multiplicity in the first manifestation.Keywords: Unity, Multiplicity, Gradation, Mysticism, Philosophy
-
Pages 55-74Identifying right and wrong beliefs, adequate and inadequate convictions, is one of philosophers concerns. In this paper, we discuss about ideas of two philosophers (Pierce and Socrates) on this issue. Pierce, the founder of pragmatism in the twentieth century, discusses about four methods of the fixation of belief: tenacity method, authority method, a priori method, and scientific method. He introduces these four methods and represents their advantages and disadvantages. Ultimately, he designates the scientific method as the best method. Pierce, himself, acknowledges that his ideas are influenced by Socratess thoughts. This acknowledgment led us to investigate how Pierces ideas are influenced by Socrates thoughts on the types of definition in Socratic dialectics and how, in Pierces words, pragmatism is really the philosophy of Socrates. To study Socratess thoughts, we used a Socratic dialectic method on universal definition - that has been used in Platos EuthyphronKeywords: Peirce, Socrates, dialectic, Pragmatism, fixation of belief, Euthyphro
-
Pages 75-93Aristotle, the great Greek philosopher has many treatises on the subject of ethics and art, therefore, study of moral approach in art is among the subjects that has often engaged the commentators of Aristotles writings. Their opinions however, differ and at times are inconsistent with each other. Some even confront Aristotles view and oppose it. This in part may stem from the partially lost treatises on poetry and other subjects and on the other hand, because of the mixing of the two types of practical and innovative wisdom. Since in Aristotles treatises the relation between practical wisdom and ethics is evident, hence, it is also apparent in innovative wisdom and ethics. Also, in determining the meaning of catharsis, Aristotle separates the two ethical and educational objectives in art and regards catharsis merely related to epicurean form of art and not ethical. The current article reviews Aristotles opinion on art and ethics and clarifies that contrary to what the commentators of Aristotles writings have expressed in various historical periods, Aristotles perception of art is independent from materialistic and moral benefits.Keywords: Aristotle, the Relation of Art, Ethics, Catharsis, Aristotle's philosophy of art
-
Pages 95-111This study focuses on Experimental philosophical analysis of the meaning of life in death situation, according to Wittgensteins actions and utterances in war. The method of extraction and analysis of information is grounded theory. For this purpose Wittgensteins writings such as his letters and memories, and others texts about his life and his internal moods were analyzed. After analyzing gained information and categorizing them in frames of opened codes, axial codes, etc. it is observed that Wittgenstein has supernatural God-centered point of view in death situation. In this period of his life Wittgenstein has achieved a kind of religious awakening by reading Tolstoy gospel and Dostoyevsky. He upheld moral values prior to and after war, so the meaning of life in his point of view in these parts of his life can be seen as a normative matter.Keywords: : Ludwig Wittgenstein, Meaning of life in Death Situation, Supernatural God-centered Point of View, Grounded theory