فهرست مطالب

توسعه اجتماعی - سال هفتم شماره 3 (بهار 1392)

فصلنامه توسعه اجتماعی
سال هفتم شماره 3 (بهار 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/03/20
  • تعداد عناوین: 7
|
  • ناهید سجادیان، مرتضی نعمتی، علی شجاعیان، صفیه دامن باغ صفحات 7-32
    پژوهش حاضر با هدف ارزیابی وضعیت شاخص های ده گانه منتخب اشتغال، درآمد، حمل و نقل، مسکن، آموزش، بهداشت و سلامت، امنیت، اوقات فراغت، وابستگی و تعلق به محله و ICT از نگاه شهروندان محلات کیانپارس، گلستان و عامری شهر اهواز صورت گرفته است. به منظور دستیابی به هدف پژوهش، روش « توصیفی تحلیلی پیمایشی » مبنای گردآوری داده ها قرار گرفته است. به منظور تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS و روش های آماری نظیر تحلیل واریانس یک راهه و تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد. بر اساس یافته های پژوهش به لحاظ رضایتمندی و سطح کیفیت زندگی بین محلات مورد مطالعه تفاوت معناداری وجود دارد. در مجموع از نظر شاخص های منتخب، محله ی کیانپارس با بیشترین سطح کیفیت زندگی به عنوان محله ی برتر، محله ی گلستان به عنوان محله ی متوسط و محله ی عامری نیز به عنوان محله ی دارای پایین ترین سطح رضایتمندی و کیفیت زندگی مشخص شدند؛ همچنین ارتباط معناداری بین مولفه های منتخب پژوهش با بهبود کیفیت زندگی در محلات سه گانه مورد مطالعه وجود دارد؛ بطوری که مولفه های منتخب می توانند در بهبود کیفیت زندگی در محلات مورد مطالعه مفید و موثر باشند با توجه به یافته ها و نتایج تحقیق راهکارهای مناسب نیز ارائه گردیده است.
    کلیدواژگان: کیفیت زندگی شهری، رضایتمندی، کیانپارس، گلستان، عامری، شاخص ها
  • جواد افشارکهن، سلیمان پاک سرشت، فاطمه زندی صفحات 33-62
    امروزه وجود خرده فرهنگ های متعدد در جوامع و ارتباط آن با وفاق اجتماعی به مسئله ای مهم در ساختار جهان مدرن تبدیل شده است. هویت قومی تنها یکی از هویت های جمعی چندگانه ی فرد است که چگونگی ارتباط آن با هویت ملی نقش مهمی در انسجام و یا عدم انسجام جامعه دارد. این مقاله با طرح رابطه ی بین هویت ملی و هویت قومی در دو سطح خرد و کلان و با تاکید بر نظریه ی تاجفل و جنکینز در خصوص نظریه ی هویت اجتماعی و مقوله بندی در سطح خرد و دیدگاه تکثرگرایی در سطح کلان به بررسی این رابطه می پردازد. جمعیت آماری این پژوهش را جوانان 30-20 سال شهر خرم آباد تشکیل می دهند. نمونه گیری با روش خوشه ایانجام شده و حجم نمونه 360 نفر بوده است. اطلاعات مورد نیاز با کاربرد روش پیمایش و ابزار پرسشنامه جمع آوری و سپس تجزیه و تحلیل شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که بین میزان گرایش به هویت ملی و گرایش به هویت قومی رابطه ی معنی داری وجود دارد به نحوی که با افزایش میزان گرایش هویت ملی، میزان گرایش به هویت قومی نیز افزایش می یابد و برعکس. علاوه بر آن بین میزان گرایش به هویت قومی و جنسیت، رابطه ی معناداری وجود ندارد در حالی که بین متغیرهای وضعیت اشتغال و سطح سواد و تحصیلات با گرایش به هویت قومی رابطه ی معنی دار و مثبتی برقرار است.
    کلیدواژگان: هویت، هویت اجتماعی، هویت ملی، هویت قومی، تکثرگرایی فرهنگی، مقوله بندی
  • حسن فرازمند، مریم مشایخ، مریم حسامی صفحات 63-78
    در دنیای تجاری امروز، فنآوری اطلاعات منابع مالی زیادی را جذب کرده است، زیرا انتظار این است که گسترش فناوری اطلاعات، رقابت پذیری سازمان ها را افزایش دهد. از این رو، هدف مقاله بررسی رابطه ی بین سرمایه گذاری در فناوری اطلاعات با بهره وری نیروی انسانی و سرمایه در شرکت های پذیرفته شده در بازار بورس اوراق بهادار تهران است. برای بررسی فناوری اطلاعات و بهره وری نمونه ای تصادفی به میزان 86 شرکت از میان شرکت هایی که صورت های مالی آن ها در سال 1386 انتشار یافته بود، انتخاب شد. با استفاده از صورت های مالی این شرکت ها، اطلاعات کمی مورد نیاز استخراج گردید و با استفاده از نرم افزار SPSS و روش های اقتصادسنجی پارامترها برآورد گردید. نتایج کمی حاصل از برآورد رگرسیون به روش حداقل مربعات معمولی (OLS) در سطح خطای پنج درصد نشان می دهد که رابطه ی سرمایه گذاری در فناوری اطلاعات شرکت ها در بازار بورس تهران با بهره وری نیروی انسانی منفی است ولی با بهره وری سرمایه رابطه ی مثبت دارد.
    کلیدواژگان: فناوری اطلاعات، بهره وری نیروی انسانی، بهره وری سرمایه، بازار بورس
  • پروانه سلحشوری، علیرضا کلدی صفحات 79-104
    توانمندسازی زنان از جمله مقولات مهم در مباحث مرتبط با زنان و توسعه است. از آنجا که عوامل متعددی بر توانمندسازی زنان تاثیر دارند و در مباحث توانمندسازی به مقولاتی چون توانمندی اقتصادی و یا روانشناختی زنان توجه شده است، در حالیکه نقش عوامل ساختاری دیگری چون تاثیر امنیت بر توانمندسازی زنان کمتر مورد توجه بوده است. در این تحقیق سعی بر این است که به تاثیر احساس امنیت اجتماعی بر توانمندسازی زنان پرداخته شود. بدین منظور شاخص های احساس امنیت اجتماعی که شامل خشونت خانگی، ترس از آزار و اذیت در محیط خارج از خانه، نقش رسانه ها در ایجاد احساس امنیت و عملکرد نیروی انتظامی مورد بررسی قرار گرفت. روش تحقیق بصورت کمی بوده و داده ها از طریق پیمایش و با ابزار پرسشنامه جمع-آوری شد. حجم نمونه شامل 400 نفر از زنان متاهل 18 تا 60 ساله ی ساکن شهر تهران بود. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران برآورد شد و نمونه گیری بصورت خوشه ایصورت پذیرفت. روش تحلیل داده ها بصورت توصیفی تحلیلی بوده است و از آمار توصیفی و استنباطی برای تحلیل داده ها استفاده شد. نتایج تحقیق حاصله با رگرسیون چندگانه نشان می دهد که خشونت خانگی با ضریب بتای (28-) و ترس از آزار و اذیت با ضریب بتای (19-) قابلیت پیش بینی توانمندسازی کل را داشته اند. بدین معنی که با افزایش خشونت و ترس از آزار و اذیت توانمندسازی کل در زنان کاهش پیدا کرده است. عواملی چون عملکرد نیروی انتظامی و رسانه در این تحقیق قابلیت تببین توانمندسازی را نداشته اند.
    کلیدواژگان: توانمندسازی زنان، احساس امنیت، خشونت خانگی، ترس از آزار و اذیت، عملکرد نیروی انتظامی
  • جعفر ترک زاده، غلامرضا مومنی صفحات 105-122
    هدف کلی از انجام این تحقیق پیش بینی وضعیت توسعه ی سازمانی بر اساس میزان تواناسازی و بازدارندگی ساختار سازمانی بوده است. جامعه ی آماری تحقیق شامل مدیران و اعضای هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز بود. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای ساده تعداد 243 نفر از اعضای هیات علمی و به روش کل شماری مدیران دانشگاه انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسش نامه ی ارزیابی توسعه ی سازمانی و مقیاس نوع ساختار سازمانی بوده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون های t وابسته، تحلیل واریانس اندازه گیری های مکرر، ماتریس همبستگی، رگرسیون چندمتغیره و t تک نمونه ای استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان داد که توسعه ی سازمانی دانشگاه قلمرو پژوهش از سطح کفایت و کیفیت مطلوب برخوردار نبوده و وضعیت متوازنی ندارد، بعلاوه ساختارهای بازدارنده و تواناساز به یک میزان در این دانشگاه شیوع داشته و نوع ساختار پیش بینی کننده ی معنادار توسعه ی سازمانی است.
    کلیدواژگان: ساختار سازمانی، توسعه ی سازمانی، دانشگاه
  • اکبر علیوردی نیا صفحات 123-154
    هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی وضعیت رفتارهای پرخطر در میان دانشجویان دانشگاه مازندران بوده است. لذا، از نظریه های فشار عمومی اگنیو، پیوند اجتماعی هیرشی، نظریه ی عمومی جرم گاتفردسون و هیرشی، یادگیری اجتماعی ایکرز و برچسب زنی برای بررسی و تبیین رفتارهای پرخطر دانشجویان استفاده شد. این تحقیق علاوه بر توصیف وضعیت رفتارهای پرخطر در میان دانشجویان، به دنبال تبیین عوامل اجتماعی موثر بر میزان رفتارهای پرخطر بوده است تا از این طریق بتواند سهم هریک از متغیرهای مستقل را شناسایی و تعیین نماید. روش این پژوهش، پیمایشی است و ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه می باشد. جمعیت تحقیق نیز، شامل کلیه ی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه مازندران در سال تحصیلی (92-91) بوده اند. نمونه گیری دانشجویان به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب انجام شد و نهایتا تعداد 404 نفر مورد تحلیل قرار گرفت. داده های توصیفی تحقیق نشان می دهد که تفاوت معناداری بین میانگین رفتارهای پرخطر پسران (63/1) و میانگین رفتارهای پرخطر دختران (31/1)، وجود دارد و به طور کلی میانگین تمامی ابعاد رفتارهای پرخطر در میان پسران (به غیر از اقدام به خودکشی) بیشتر از دختران می باشد. نتایج حاصل از تحلیل های رگرسیونی چندگانه ی ابعاد رفتارهای پرخطر نشان داده است که از میان تمامی متغیرهای وارد شده در مدل رگرسیونی، پیوند افتراقی تنها متغیری بوده است که با تمام ابعاد رفتارهای پرخطر ارتباط مستقیم و معناداری داشته است و متغیرهای این تحقیق قادر بوده است 55 درصد از نوسانات متغیر رفتارهای پرخطر را توضیح دهد. در حالی که این میزان برای ابعاد مصرف مواد و الکل، انحراف جنسی، خشونت و اقدام به خودکشی به ترتیب 48، 43، 31 و 12 درصد می باشد.
    کلیدواژگان: رفتارهای پر خطر، اقدام به خودکشی، خشونت، مصرف مواد و الکل، دانشجویان
  • علیرضا آقاحسینی، نجات محمدی فر، داوود نجفی صفحات 155-181
    مقاله ی حاضر در جستجوی آن است که با سنجش تجربی مفاهیم سرمایه ی اجتماعی و مشروعیت سیاسی، رابطه ی ابعاد مختلف سرمایه ی اجتماعی را با مشروعیت نظام سیاسی بررسی نماید و همبستگی سرمایه ی اجتماعی با ابعاد مختلف مشروعیت سیاسی را مورد مطالعه قرار دهد. روش تحقیق در این پژوهش، پیمایش و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه می باشد. جامعه ی آماری مورد مطالعه، دانشجویان دانشگاه اصفهان می باشد. تعداد 200 نفر دانشجو، به شیوه ی تصادفی سیستماتیک برای مطالعه انتخاب شدند. از روایی صوری و سازه برای ارزیابی سوالات، آلفای کرونباخ برای پایایی آنها و از روش های آماری ضریب پیرسون و تحلیل واریانس و تکنیک رگرسیون برای سنجش مدل و فرضیات تحقیق استفاده شد. بر اساس یافته های تحقیق، بین دو متغیر سرمایه ی اجتماعی و مشروعیت نظام سیاسی کشور ارتباط معناداری وجود دارد. اما این معناداری در جامعه ی مورد مطالعه بدین صورت است که سرمایه ی اجتماعی با مشروعیت سیاسی در دو بعد عقلانی و کاریزماتیکی آن رابطه ی معناداری دارد، اما با بعد سنتی از مشروعیت سیاسی این معناداری وجود ندارد.
    کلیدواژگان: مشروعیت سیاسی، سرمایه ی اجتماعی، دانشجویان، دانشگاه اصفهان
|
  • Nahid Sajadian , Morteza Nemati , Ali Shojaeian, Safieh Damanbagh Pages 7-32
    The aim of the present study was to evaluate the ten selected indicarors employment, income, transportation, housing, education, health, security, leisure, affiliation and belonging to the community and ICT from the perspective of citizens, neighborhoods Kianpars, Golestan and Ameri in Ahvaz. To achieve the research goal, the way 'analytical - descriptive - survey "is based on data collected. For data analysis SPSS software, statistical methods such as ANOVA and multiple regression analysis were used. Based on the findings in terms of satisfaction and quality of life, there are significant differences between the study sites. In terms of selection criteria, Kianpars neighborhood with the highest quality of life as superior, Golestan district as the neighborhood medium and Ameri district as neighborhood has the lowest level of satisfaction and quality of life were identified. There is a significant correlation between selected components of quality of life research in three areas studied. According to research findings Suitable solutions have been proposed.
    Keywords: Urban Quality of Life, Satisfaction, Kianpars, Golestan, Ameri, Indicarors
  • Javad Afsharkohan , Soleyman Pakseresht Fatemeh Zandi Pages 33-62
    A study on the relationships between national and ethinc identity among khorramabad youth. Today the existance of numerious subculture in human societies and their relationships with socia; integrity has turned to an important problem in the struchre of the modern world.ethnic identity is just one of the several identity that each individual possesses,this type of identity and its ties with national identity playes an important role in the integerity of society.this research use from some theoritical apporoches of identity and especiallaly emphesises on theories of tagfel and jenkens.statiscal population of the research includes young people between 20-30 years old. Sampling process was conducted through cluster sampling method with the volume of 360 persons. The results show that there is a meaningful relationship between national identity and ethical identity.In addition, there is not any relations between ethnic identity and gender, while, there is meaningful and positive relation between that and employment situation and education level.
    Keywords: Identity, Social Identity, National Identity, Ethnic Identity
  • Hassan Farazmand , Maryam Mashayekh, Maryam Hesami Pages 63-78
    It seems that investment in Information Technology (IT) will lead to increase in organization competition. This is the reason for attraction of financial resources by the IT in the current business world. In this paper, thus, we are examining the relationship between investment in IT and both labor and capital productivity among registered companies in Tehran Stock Exchange market in 2007. To do this, a random sample of 86 companies was chosen, among which their financial data documents were available. Employing these data and using SPSS software the necessary data were computed. The extracted data, then, were employed to estimate parameters using econometrics approach i.e. OLS in 5 percent error level. The results reveal that while investment in IT in Tehran Stock Exchange Market has a negative relationship with labor productivity, it has a positive relationship with capital productivity.
    Keywords: Information, Information Technology, IT Investments, Capital Productivity, Labor Productivity
  • Parvaneh Salahshouri, Alireza Kaldi Pages 79-104
    Women's empowerment is one of the important issues related to women and development. Numerous factors affect women's empowerment. Empowerment studies consider issues such as psychological and economical empowerment while the role of other structural factors such as the impact of security on women's empowerment has not been much considered. The aim of this study is the impact of societal security on the empowerment of women. Dimensions of societal security were domestic violence, fear of persecution on the outside of the house, media's role in creating a sense of security and police functions were examined. Method of the study was quantitative and the data were collected through a survey and questionnaire. The sample size calculated according to the Cochran's formula consisted of 400 married women 18 to 60 years living in Tehran. A cluster sampling was conducted. Data analysis was descriptive and descriptive and inferential statistics were used for data analysis. The results obtained show that the regression coefficient beta of domestic violence (-28) and fear of harassment by a factor beta (-19) have the predictability on women’s empowerment. This means that by increasing in violence and fear of persecution empowerment of women has declined. Factors such as police performance and media did not have considerable impact on women’s empowerment.
    Keywords: Women Empowerment, a Sense of Societal Security, Domestic Violence, Fears of Harassment, Police Performance
  • Jafar Tork Zadeh , Gholam Reza Momeni Pages 105-122
    The aim of this study was to predict the status of organizational development based on enabling and hindering abilities of organizational structure. The statistical population includes managers and faculty members of Shahid Chamran University of Ahwaz. Through simple stratified random sampling, 243 individuals were selected from faculty members through total counting of university managers and heads. The research instrument has been organizational development evaluation questionnaire and the scale has been the type of organizational structure. For data analysis, dependent t-test, repeated measurement variance analysis, correlation matrix, multivariate regression and one sample T-test were used. The findings showed that organizational development of research area in universities has not benefited from desired quality and efficiency and has not a balanced status. In addition, hindering and enabling structures have been prevalent in this university to the same extent. Moreover, it was found that type of structure is a good and significant predictor of organizational development.
    Keywords: Organizational Structure, Organizational Development, University
  • Akbar Aliverdinia Pages 123-154
    High risk behavior is an element which has many economic, psychological, social and personal dysfunctions. The main objective of the present study has been to identify and to analyze the influential social factors on high risk behaviors. The method of the study was survey and data collected through self-administrated questionnaire which its reliability was tested by Cronbach’s test and its validity was confirmed by Construct and content validity. The universe of survey included all students of University of Mazandaran. Totally, 404 students were selected. Theoretical frameworks were labeling theory, Akers’ social learning theory, general theory of crime, Agnew’s theory of general strain and social bond theory of Hirschi. The descriptive data research has shown that gender differences in High risk behaviors among Mazandaran University students have been significant. Also, the results of regression analysis showed that differential assiciation was the most important variable (with coefficient β= 0.55) for predicting the High risk behavior.
    Keywords: High Risk Behavior, Suicide Attempt, Alcohol, Drug Use, Violence, Students
  • Alireza Aghahosseini , Nejat Mohammadifar, Davood Najafi Pages 155-181
    Based upon experimental assessment, the Present paper aims at studying the correlation between social capital and Political legitimacy. This research conducted based on survey method and gathered the data with questionnaire. Sample contained 200 students and selected through systematic random sampling. Face and construct validity have been used to verify the validity and alpha Cronbach’s to assess the reliability of the measurement. To test the hypotheses, Pearson correlation coefficient and analysis of variance were employed. Based on the findings of the research, there emerged dominant a Positive meaningful relationship between the social capital and Political legitimacy. However, such a meaningful impact only surfaced evident with regard to rational and Charismatic legitimacy. This meaningful impact did not gain currency regarding traditional legitimacy.
    Keywords: Political Legitimacy, Social Capital, Students, University of Isfahan