فهرست مطالب

پژوهشنامه تاریخ تمدن اسلامی - سال چهل و هشتم شماره 2 (پیاپی 101، پای ی ز و زمستان 1394)

پژوهشنامه تاریخ تمدن اسلامی
سال چهل و هشتم شماره 2 (پیاپی 101، پای ی ز و زمستان 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/12/20
  • تعداد عناوین: 7
|
  • مقاله پژوهشی
  • فاطمه اربابی فر *، امیرمحمد گمینی صفحات 111-121
    برخی از پژوهشگران قطب الدین شیرازی را صاحب دستاوردهایی مهم در علم اپتیک یا مناظر دانسته اند. تحقیق حاضر که بر اساس سه کتاب مهم قطب الدین شیرازی در علم هیئت با نام های نهایه الإدراک فی درایه الافلاک و اختیارات مظفری و التحفه الشاهیه انجام شده است، نشان می دهد قطب الدین شیرازی در هیچ بخشی از آثار مذکور به بحث رنگین کمان نپرداخته است. نتیجه این پژوهش همچنین نشان می دهد که با اینکه شیرازی در زمینه علم هیئت نظریه های نویی مطرح کرده، اما در علم مناظر دستاورد مهمی نداشته است. آنچه در آثار قطب الدین شیرازی در علم مناظر دیده می شود نه تنها نو نیست، بلکه حتی از آثار ابن هیثم و علاء بن سهل نیز عقب تر است.
    کلیدواژگان: علم المناظر، اپتیک، قطب الدین شیرازی، ابن هیثم
  • نگار ذیلابی * صفحات 123-132
    حرفه عصاری/ معصره از مشاغل مهم و پربسامد در مناطق مختلف جهان اسلام بود که روغن گیری از دانه های روغنی برای مصارف غذایی، صنعتی، سوخت و دارو، از اصلی ترین کارکردهای آن به شمار می رفت. در این مقاله با بررسی طیف وسیعی از منابع تاریخی، ادبی و اجتماعی، الگوی شغل عصاری در ساختار و بافتار جهان سنتی اسلامی، در بستر تاریخی با رهیافت توصیف غلیظ (توصیف پرجزئیات) بازجسته و استخراج شده است. استخراج الگوی عمومی شغل عصاری با پژوهش ابعاد پدیداری آن از جمله کارکردهای متنوع، ابزارها و ادوات کار، فضای حرفه ای (دکان عصاری)، اخلاق حرفه ای، نظارت و احتساب عصاران و درآمدهای اصلی و فرعی و پایگاه شغلی و جایگاه اجتماعی آنها صورت گرفته است. عصاران به سبب تنوع وسیع در تولیدات و نیاز گروه های مختلف جامعه به محصولات شان، جزو اصناف پردرآمد بوده اند و اعضای این صنف را در جهان اسلام اغلب گروه های ثروتمند تشکیل می داده اند.
    کلیدواژگان: عصاری، معصره، روغن کشی، کارگاه عصاری
  • داریوش رحمانیان *، محسن معصومی، حسین بیاتلو * صفحات 133-151
    لوطی گری به عنوان میراث زوال یافته عیاری و جوانمردی، در دوره قاجاریه اهمیت و جایگاه بالایی یافت و لوطیان در حیات اجتماعی و سیاسی این دوره نقش مهم و اساسی ایفا کردند. این گروه در آشوب های دوره مشروطه سهم چشمگیری داشتند. به علاوه در عرصه اجتماعی و به ویژه در ارتباط با ناآرامی ها و سرقت های شهری، عاملی تعیین کننده و موثر بودند. وضع نابسامان سیاسی و اجتماعی دوره قاجاریه و ناصری، مناسبات لوطیان با کانون های قدرت، نفوذ و قدرت آنها در محلات، انسجام گروهی و نیز ویژگی های شخصیتی لوطیان از جمله جسارت و بی باکی، فعالیت های سارقانه آنان را تشدید می کرد. در مقاله حاضر ضمن بررسی زمینه ها و بسترهای موثر بر افزایش و تشدید فعالیت های ناامن کننده لوطیان در دوره ناصری، تاثیر این اقدامات و فعالیت ها در ایجاد ناآرامی های شهری و نیز انواع و چگونگی این اقدامات، بررسی شده است.
    کلیدواژگان: دوره ناصری، سرقت و ناامنی، قاجاریه، لوطیان
  • مجتبی سلطانی احمدی * صفحات 153-166
    تشکیل دولت صفویان شروعی برای استقرار نظم شیعی در ایران بود. استقرار نظم شیعی تحولی شگرف و عظیم بود که بسیاری از مناسبات تثبیت یافته و مستقر پیشین را دگرگون ساخت و مرزبندی های سیاسی و ایدئولوژیک در جهان اسلام را تغییر داد. نظم شیعی ایرانی نمی توانست مورد پذیرش دولت عثمانی و نظم سلطانی آن قرار گیرد؛ از این رو صفویان به عنوان پایه گذاران نظام جدید، برای عثمانیان در جایگاه دیگری و خصم قرار گرفتند. در آغاز قدرت یابی صفویان، دولت عثمانی نگاهی احتیاط آمیز به صفویان داشت، اما به تدریج و پس از چیرگی کامل صفویان بر ایران زمین، هراس بر آل عثمان مستولی شد و سیاست مقابله جویی با صفویان در دستور کار قرار گرفت. در دوره سلطان سلیم اول، سیاست مقابله جویی پایه گذاری شد و شیعه ستیزی و تکفیر به سیاست غالب عثمانی ها تبدیل گردید. در واقع، واکنش عثمانی ها به استقرار نظم شیعی در ایران عهد صفوی، در قالب سیاست تکفیر و شیعه ستیزی نمود یافت؛ این سیاست در گفتار سیاسی و کردار نظامی سلاطین عثمانی در قبال صفویان تبلور کامل پیدا کرد.
    کلیدواژگان: سلطان سلیم اول، صفویان، عثمانی ها، نظم شیعی
  • سید حسن قاضوی * صفحات 167-185
    در احیای دین و دفاع از تشیع و گسترش آموزه های آن از نقش بسیار فعال برخی از امامان و نقش منفعل یا کمتر فعال برخی دیگر سخن رفته است؛ به عنوان مثال از امام باقر و امام صادق علیهماالسلام به عنوان امامانی که از توفیق بیشتر برخوردار بودند، یاد شده است. مدعای پژوهش پیش رو این است که امام کاظم(ع) به دلیل ایجاد بسترهای لازم از طرف صادقین(ع)، بهره گیری از مدرسه ی فرهنگی، فقهی و کلامی که زمینه اش فراهم شده بود، وجود شخصیت های تربیت یافته و متعهدی که گرد وجود آن حضرت فراهم آمده بودند، در هدایت و انسجام شیعیان و دفاع از مبانی، اصول، بینش ها و گرایش های شیعی توفیقات بیشتری نسبت به سایر امامان(ع) پیدا نمود. مناظره های امام و یارانش با مخالفان، سازماندهی وکلا، اعزام سفرا، راویان و مبلغان به نقاط دور و نزدیک عالم اسلام و ارجاع شیعیان به ایشان، تمرکز آن حضرت بر نشر احادیث صحیح، ابعاد و اسباب این توفیق به شمار می رود.
    کلیدواژگان: امامان اثنی عشر(ع)، سازمان وکالت، امام کاظم (ع)، گسترش تشیع، شیعیان، نشر حدیث، اصحاب امام کاظم (ع)
  • عبدالرحیم قنوات * صفحات 187-205
    در آستانه ظهور اسلام، ساکنان اصلی مکه تیره های قبیله بزرگ قریش بودند که بر امور مذهبی، اجتماعی و معیشتی شهر سلطه داشتند. با وجود اینکه پیامبر اکرم خود از بنی هاشم، یکی از تیره های قریش، بود دعوت او با مخالفت گسترده و شدید قریش روبرو شد. آنان در تمامی سالهای اقامت پیامبر در مکه با او مخالفت و دشمنی کردند. این دشمنی پس از خروج پیامبر و مسلمانان از مکه و هجرت به یثرب ادامه یافت و کار به جنگ و خونریزی کشیده شد که اغلب به نفع پیامبر و مسلمانان به انجام می رسید. هدف از نگارش این مقاله به دست دادن تحلیلی عینی از علل و دلایل شکست قریش در این رویارویی هاست.
    کلیدواژگان: جنگ های صدر اسلام، مکه، قریش، یثرب، اوس و خزرج
  • جواد نیستانی*، حسن کریمیان، داوود پاکباز کتج صفحات 207-225
    منطقه ی «بلادشاپور» یکی از رستاق های مهم کوره ی قباد خوره (ارجان) بود که از ایالات مهم فارس در عصر ساسانی و دوران اسلامی محسوب می شد. این منطقه که از دوره ی ساسانی به دلیل بنا کردن شهری توسط شاپور اول در آن، به «بلادشاپور» معروف گردید، تا دوره ی قاجار منطقه ی مهمی با همین نام (بلادشاپور) بوده است. هدف از تحقیق حاضر مشخص نمودن تغییرات مرزی منطقه بلادشاپور و روند تحولات آن ها طی دوران اسلامی است. پژوهش پیش رو با روش توصیفی تحلیلی بر مبنای مطالعات کتابخانه ای و بررسی های سیستماتیک میدانی صورت گرفته و در پی پاسخ به سوال زیر است: مرز های سیاسی و اداری منطقه ی بلادشاپور از سده های اولیه اسلامی تا دوره ی قاجار دستخوش چه تغییراتی شده است؟ نتایج بدست آمده نشان می دهد که موقعیت و حدود و ثغور منطقه ی بلادشاپور در ادوار مورد مطالعه همواره متغیر بوده و چندین بار بین کوره ها و ایالات فارس جا به جا گردیده است.
    کلیدواژگان: بلادشاپور، کوره ارجان، کهگیلویه، جغرافیای تاریخی بلادشاپور
|
  • Fatemeh Arbabifar *, Amirmohammad Gamini Pages 111-121
    Some scholars, among them Hossein Nasr, hold that Quṭb al-Dīn al-Shīrāzī has important achievements in Optics. The current study that is based on Quṭb al-Dīn al-Shīrāzī’s three main books in Hay’a known as Nihāyat al-Idrāk, Ikhtīyārāt Muẓaffarī and al-Tuḥfa al-Shāhīya shows that Quṭb al-Dīn al-Shīrāzī has nothing assigned to the rainbows in his works. Although Shīrāzī brought up new outlooks in the science of Hay’a, he has no achievement in Optics. What is observable in Shīrāzī's studies, not only, is not new, but also belongs to the Greek scientists before Ibn a-Haytham and Ibn Sahl.
    Keywords: Optics, Qu?b al-D?n al-Sh?r?z? Ibn Haytham
  • Negar Zeilabi * Pages 123-132
    The profession of degreasing used to be an important and regular profession in the various parts of the Muslim world. Degreasing was most importantly used in the following areas: food, industry, as flammable substance and for medical purposes. Examining a wide range of historical, literary and social sources, the paper draws the scheme of degreasing profession in the structure and context of the world of Islam. The method employed for this purpose is ‘thick description’. This task is undertaken by depicting the general scheme of the profession and investigating the phenomenal aspect of the profession, like its various functions, the instruments of the task, the workplace, professional ethics, monitoring and payment of the professional, his main and subsidiary income, professional base and social status. Due to the tremendous variety of production and the demands of various groups of society for their production, the profession was high-paying and practitioner of this guild was considered to be affluent in the Muslim world.
    Keywords: degreasing, a???r? ma ?ara, degreasing workshop
  • Daryoush Rahmanian *, Mohsen Masumi, Hosein Bayatlu* Pages 133-151
    Luti tradition, as a decayed legacy of chivalry, became important in Qajar period, and the Lutis played an important role in the social and political life of Qajar Iran. Their major role in the conflict of the Constitutional Revolution represents this importance. In the social realm, this group had a decisive and effective factor in the occurrence of unrest, insecurity, and urban thefts. The political and social conditions of the Qajar Dynasty and the Nasiri era intensified the connection of the Lutis with the centers of power, their influence and power in the neighborhoods, their group solidarity, as well as the personal characteristics of the Lutis, including boldness and frivolity, their serial activities.
    Investigating the context and background of these insecure activities of Lutis during the Naseri era, this article tried to explain the impact of these activities on urban disruptions as well as their types and quality.
    Keywords: the Qajar Dynasty, the Nasiri era, Lutis, unrest, insecurity, theft, rape
  • Mojtaba Soltaniahmadi * Pages 153-166
    Establishment of the government by the Safavid dynasty was the beginning of formation of Shia order in Iran. Establishment of Shia order was a great and tremendous evolution which transformed many old stabilized and established relations and led to the fundamental change of political and ideological distinctions in the Muslim world. Iranian Shia order could not be accepted by the Ottoman government and its monarchy order; therefore, Safavid as founders of the new system were placed in enemy’s position. At the beginning of Safavid power; Ottoman government regarded them cautiously; however, gradually and by the full dominance of Safavid over Iran, Al-e Ottoman feared, and counteraction policy against the new Iranian government got priority. Bases of such policy were laid down during the reign of Sultan Salim I, then excommunication (Takfir) and anti-Shia policy became the dominant policy of Ottoman government. Indeed, reaction of Ottomans to the establishment of Shia order in Iran during Safavid era appeared in the form of excommunication and anti-Shiism; such policy was completely crystallized in political talks and military acts of Ottoman sultans against Safavid.
    Keywords: Safavid, Ottoman, Sultan Salim I, Shia order
  • S. Hassan Ghazavi * Pages 167-185
    From the very active role of some of the imams and the passive or less active role of others in revitalizing religion and defending Shiism and expanding its teachings has been spoken. For example, Imam Baqir (AS) and Imam Sadiq (AS) have been referred to as Imams who enjoyed greater success. The claim of the this research is that Imam Kazem (AS), because of the creation of the necessary premises by two previous Imams (AS), the use of the cultural, jurisprudential and theological school that was provided, the presence of trained and committed personalities had more success in guiding and making cohesion of the Shiites, defending foundations, principles and tendencies of Shia than other Imams (AS). The discussions of Imam and his companions with dissidents, the organization of counselors, the dispatching of envoys, narrators and missionaries to the distant and near points of the Islamic world and the reference of Shiites to them, his focus on publishing of correct hadiths are the different dimensions of this success.
    Keywords: Twelve Imams (PBUH), Counselors, Imam Kazem (as), Shiite extension, Shiites, publishing of hadith, companions of Imam Kazem (as)
  • Abd-Al-Rahim Ghanavat * Pages 187-205
    At the outset of the advent of Islam, the main inhabitants of Mecca were comprised of clans of the great tribe of Quraysh who held the upper hand in the fields of politics and economy in this city. Despite the fact that the Holy Prophet was himself from the Banī Hāshim, one of the clans of Quraysh, his call to Islam was faced with widespread and strong opposition of his tribe. They showed opposition and enmity to the Prophet during all the years of his stay in Mecca. This enmity continued after he and the Muslims left Mecca and migrated to Yathrib (Medina) and ended up to war and bloodshed. However, the outcomes of these wars were not similar to the incidents of the years the Prophet resided in Mecca, and contrary to those years that the Quraysh held the upper hand in Mecca and the Prophet and his companions had nothing to do but defend themselves, the outcomes of the battles were usually to the benefit of the Prophet and the Muslims. This article is intended to provide an objective analysis of the causes and reasons of the defeat of Quraysh in these confrontations.
    Keywords: wars of the early Islam, Mecca, Quraysh, Yathrib, Aws, Khazraj
  • Javad Neyestani *, Hasan Karimian, Davood Pakbaz Pages 207-225
    Biladshapur area was one of the imporatnt province of Ghobadkhore, Arrajan, that considered as one of major Fars states in the sassanid and Islamic period. This area, from the Sassanid period, due to the construction of a city in it by Shapur I, was called "Biladashapur" and until the Qajar period, remained an important region with the same name. The purpose of this research is to identify the boundary changes of the Biladshapur area in the pre-Islamic and islamic periods. By descriptive –analytical method Field systematic Study, this research tries to answer and looking for the following question:What changes have the political and geographical boundaries of the BiladShapur region undergone from the early Islamic centuries to the Qajar period? The results show that the location and boundaries of the Biladshapur area was not constant in these centuries and several times have been shifted between the Fars states and districts.
    Keywords: Biladshapur, Arrajan khore, Kohgiluyeh, Historical geography of Biladshspur