فهرست مطالب

نشریه گلجام
پیاپی 11 (پاییز و زمستان 1387)

  • تاریخ انتشار: 1387/12/20
  • تعداد عناوین: 8
|
  • حبیب الله آیت اللهی * صفحات 5-10
  • مریم کامیار *، حبیب الله آیت اللهی، محمود طاووسی صفحات 11-24
    این مقاله به بررسی تناسبات هندسی پنج نمونه از شاخص ترین طرح های فرش صفوی، به عنوان یکی از مهم ترین سبک های هنر فرش در ایران می پردازد. فرایند بررسی شامل استفاده از روش های هندسی انتقال اندازه ها و جستجوی یافتن سنجه (مدول) مبنا برای تشخیص تناسب در فرش با هدف تعیین و مقایسه اندازه سنجه ها نسبت به یکدیگر بوده است. سپس یافته های حاضر با تحقیقات و تناسبات هندسی مرجع در هندسه ایرانی مقایسه شده است. در نهایت با هدف تعیین منشا این نظام تناسبات، نتایج بررسی حاضر با تناسبات خاص موجود در هنرهای تزیینی دوره های تیموری، ایلخانی و سلجوقی که بر اساس نظریات محققان دارای تناسبات خاص و ویژه هستند، مقایسه شده است. نتیجه بررسی نشان می دهد فرش ها از تناسبی هندسی در کلیت خود برخوردار هستند. این تناسب ویژه شامل نسبت های مشخصی است که بین نقوش و ابعاد فرش و به طور کلی در تناسبات کل و جزء برقرار است.
    کلیدواژگان: فرش صفوی، هندسه فرش، هنر هندسی، هندسه ایرانی
  • فتانه محمودی *، مهناز شایسته فر صفحات 25-40
    شاهسون ها یا عشایر ایلسون (عشایر شاهسون بعد از انقلاب نام خود را به «ایلسون» تغییر دادند)، یکی از مهمترین طوایف شمال غربی و ترک زبان ایران به شمار می روند. سرزمین کنونی این ایل، منطقه کوهستانی اهر، مشکین شهر، دشت مغان، کناره های رود ارس و پاره ای دیگر از مناطق آذربایجان شرقی است. آنها به تولید سوماک، کیف گلیم (مفرش)، بافته های مسطح، رو کرسی، پالاس و ورنی شهرت دارند. در طرح و بافت گلیم های آنها نوعی محدودیت به چشم می خورد. از نگاره های بزرگ و برجسته، به صورت ردیفی استفاده شده است. اکثریت این نقوش در بافته های قفقاز و آناتولی نیز مشاهده می گردد. بعضی شباهت های اقوام شاهسون و قفقاز به حدی است که امکان تمایز آنها به سختی میسر است، به خصوص در بافته های قدیمی تر که مربوط به زمانی است که مرزهای جنوبی قفقاز و شاهسون یکی بوده اند. هدف از این تحقیق، بررسی تطبیقی عناصر تزیینی و نقوش گلیم های ایل شاهسون و منطقه قفقاز است. این مقاله با هدف پاسخگویی به سوالات زیر نوشته شده است: 1) نقوش تزیینی بافته های ایل شاهسون چه هستند؟، 2) نقوش بافته های منطقه قفقاز چه عناصر تزیینی در بر دارند؟ و 3) نقوش دو منطقه چه شباهت ها و تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟ مقاله از نوع تاریخی و روش بررسی، توصیفی- تحلیلی است. بر اساس این روش ابتدا مناطق و سپس نقوش بافته ها توصیف و تحلیل می شوند. گردآوری مطالب از منابع کتابخانه ای و الکترونیکی انجام گرفته است.
    کلیدواژگان: گلیم های شاهسون، نقش مایه های تزیینی، گلیم های قفقاز
  • نعمت الله آسایش *، مرتضی فرجی صفحات 41-56
    این تحقیق با هدف بررسی وضعیت نظام تولید[2] و توزیع[3] فرش دستباف[4] مبتنی بر زنجیره تامین ارزش[5]، تلاش می کند تا اولا نوع سیستم تولید و توزیع فعلی فرش دستباف را مشخص نماید و ثانیا براساس نظر خبرگان و کارشناسان فرش دستباف به بررسی امکان پذیری تبدیل نظام فشاری[6] به نظام کششی[7] بپردازد. جهت دستیابی به این امر از روش تحقیق توصیفی شاخه پیمایشی و تبیینی استفاده شده است. جامعه آماری این مطالعه را خبرگان و کارشناسان آگاه به نظام تولید و توزیع فرش دستباف تشکیل می دهند و بر اساس شناختی که مرکز ملی فرش ایران از این افراد دارد، تعداد 55 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب گردیدند. جهت جمع آوری اطلاعات از ابزار پرسش نامه استفاده شده است. نتایج حاصل از این مطالعه نشان می دهد که وضعیت فعلی نظام تولید و توزیع فرش دستباف ایران مبتنی بر نظام فشاری است. بدین معنی که هم در تولید و هم در توزیع این محصول کمتر به نظر و سلیقه مشتری توجه می شود و فعالان فرش دستباف ایران به عرضه فرش دستباف خود در بازارهای هدف می پردازند، به این امید که مشتری با ملاحظه فرش و هنر آنها تشویق به خرید گردد. اما در بسیاری از موارد این مهم کارساز واقع نمی شود و رقبای ایران در بازارهای هدف با درک این وضعیت به تولید و توزیع فرش های مورد دلخواه مشتریان هدف از نظر رنگ، شکل، اندازه، طرح و نقشه می پردازند. همچنین نتایج حاصل از این مطالعه نشان می دهد با برنامه ریزی و آگاه سازی فعالان فرش دستباف امکان تبدیل نظام تولید و توزیع مبتنی بر فشاری به کششی وجود دارد.
    کلیدواژگان: نظام فشاری، نظام کششی، تولید، توزیع، فرش دستباف، زنجیره تامین ارزش
  • بیژن اربابی * صفحات 57-74
    تدوین نشدن کتب و مباحث هنرهای سنتی (خصوصا فرش دستباف) براساس شیوه های علمی، همواره از جمله مواردی است که ذهن را به خود مشغول می نماید. سال هاست که ادبیات نوشتاری در زمینه طرح و نقش فرش به گونه ای عجیب بدون ساختار و توام با نواقص بسیار ارائه می گردد و هر یک از بزرگان صاحب قلم در این حوزه از ظن خود – چه درست و چه نادرست - بر آن افزوده اند و آشنا و بیگانه پای در جای پای دیگری - ولو در راهی نادرست - می گذارند. این مقاله تلاشی کوچک را در راه پروراندن این نگاه آغاز نموده است که: جهت شناخت و طبقه بندی «طرح» و «نقش» قالی ایران نیازمند ساختار هایی متقن و محکم هستیم. مرور بخش هایی از کتاب هایی که از طرح و نقش نام برده و برای آنها طبقه بندی معرفی می کنند، نشانگر نا همگونی تعاریف، نامشخص بودن مآخذ و ساختار ها و همچنین تفاوت های فاحش آنها با یکدیگر است، چنانکه گویی برای طرح و نقش تنها مجموعه ای از عنوان ها و بدون هیچ هدفی شناختی و محتوایی گردآوری شده است. هیچ یک از این طبقه بندی ها اتکاء علمی لازم را دارا نیست، از این رو در پی شناخت طرح و نقش می باید شیوه و تعاریفی را اتخاذ نمود که جامعیت لازم را دارا باشد و فاقد بیانی صرفا توصیفی و سلیقه ای باشد. از این رو این نوشتار نتیجتا این نظر را مطرح می کند که «طرح» را می توان معماری و تصویر کلی نقش های جای گرفته در یک متن دانست و «نقش» را عنصری خواند که با توانمندی های خاص خود، طرح را می آراید.
    کلیدواژگان: طرح، نقش، فرش، هنرهای سنتی
  • حسن عزیزی *، مهناز نوایی صفحات 75-94
    یک نقش از صافی ذهن انسان های مختلفی عبور می کند. دالان زمان و ذهن در شکل گیری طرح ها نقش مهمی ایفا می کنند. بسیاری از طرح ها و نقوش قالی محصول تبادلات فرهنگی ملت ها و اقوام مختلف هستند؛ همان گونه که بسیاری از محصولات فرهنگی و اجتماعی نظیر داستان ها، گویش ها، آداب و رسوم و... بین ملت ها و اقوام مختلف مبادله می گردند و در این مسیر رنگ و بو و لهجه محلی به خود می گیرند، نقش ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. نقش ها نیز در نقل و انتقالات خود از محلی به محل دیگر دچار تغییر و تحول می گردند. هر نقشی فرزند نیازهای جامعه خود در زمانی خاص محسوب می گردد، شاید هم این طرح و نقش در جوامع دیگر متناسب با نوع زندگی، عملکردی متفاوت داشته باشد و حتی با نامی دیگر معرفی و عرضه گردد. طرح های شکسته هریس نیز از این قاعده پیروی می کنند. طرح لچک ترنج شاه عباسی گردان را بافندگان این ناحیه به طرح شکسته تبدیل کرده اند و به مرور با تغییرات صورت گرفته به روش ذهنی و ابداعات نو در طرح ها، الگوهای بصری تازه ای به فرهنگ تصویری فرش عرضه شده است. وجود ارتباط بین نقش مایه هایی مثل گوبک، للک، سوقوردی و... در قالی هریس و بن مایه های اسطوره ای تامل برانگیز است. بافندگان ذهنی باف این حوزه، با بهره گیری از عامل تشبیه و انتزاع به خلق مجموعه ای از نقش مایه های بدیع پرداخته اند.
    کلیدواژگان: اسطوره، انتزاع، هریس، نماد، فرش
  • امیر حسین چیت سازیان *، امینه نظری اصطهباناتی صفحات 95-112
    در عرصه فرش دستباف ایران، مناطقی گوناگون با دیرینه ای متفاوت وجود دارند که برخی از آنها همچنان ناشناخته باقی مانده یا به فراموشی سپرده شده اند. یکی از این موارد منطقه باستانی «ایج» و فرش هور شریعتمدار است که در زمانی نه چندان دور، از شاهکارهای بی نظیر فرش بافی فارس محسوب می شد. بی تردید از جمله پژوهش های ضروری در پهنه فرش دستباف، بیرون کشیدن و آشکار نمودن چنین گنجینه های فرهنگی از زیر غبار ها و ناپیدا های روزگار است. پژوهش حاضر با هدف معرفی این هویت پنهان با همه ویژگی هایش و از جمله خصوصیات طرح و مفاهیم نهفته در آرایه های نمادین آن صورت پذیرفته است و با استفاده از مطالعه میدانی و کتابخانه ای تلاش کرده توانمندی های هنرمندان خلاق و بافندگان گمنام این فرش خاص را در معرض مطالعه پژوهشگران و علاقه مندان فرش این مرز و بوم قرار دهد. ناگفته های آشکار شده در این جستار، می تواند به افزایش داده های مورد نیاز در برنامه ریزی ها و پژوهش های کاربردی فرش ایران مساعدت نماید. همچنین این تحقیق اصیل، از امحاء اطلاعات فرش مورد نظر پیشگیری نموده و زمینه های احیاء و رونق دوباره آن را در منطقه ایج و استهبان فارس فراهم می کند.
    کلیدواژگان: هور شریعتمدار، شهر ایج، فرش دستباف، طرح و نقش، نماد گرایی
  • حمیده خاکسار آستانه *، محمد مظهری، ناصر شاهنوشی صفحات 113-125
    فرش مهمترین کالای صادرات غیر نفتی کشور است که طی چهار دهه گذشته، بیش از 25 درصد ارزش صادرات غیر نفتی را به خود اختصاص داده و صادرات کشور از این کالا تاثیر چشمگیری پذیرفته است. بر این اساس، هدف این تحقیق بررسی عملکرد صادراتی فرش دستباف ایران و شناسایی بازارهای هدف و موانع حضور در آنهاست. بدین منظور ابتدا مزیت نسبی فرش دستباف ایران با استفاده از شاخص های RCA ، RSCA و طی سال های 2000-2005 میلادی محاسبه شد، در ادامه جهت انتخاب مناسب ترین بازارهای بالقوه صادراتی ابتدا کشورهای وارد کننده فرش شناسایی و سپس با به کارگیری روش تاکسونومی عددی(Taxonomy) این بازارها اولویت بندی شدند. نتایج مطالعه نشان داد که کشور ایران در صادرات فرش دارای مزیت نسبی صادراتی است، اما روند نزولی مزیت نسبی فرش دستباف طی سال های مورد مطالعه حاکی از تضعیف موقعیت رقابتی این کالا در سطح جهان است. به عبارت دیگر نزولی بودن شاخص مزیت نسبی فرش دستباف حرکت کشور به سمت از دست دادن تخصص در صادرات فرش را نشان می دهد. همچنین نتایج اولویت بندی بازارهای هدف نشان داد به ترتیب کشورهای آمریکا، امارات، ژاپن و آلمان عمده ترین بازارهای صادرات فرش دستباف ایران هستند.
    کلیدواژگان: بازارهای هدف، مزیت نسبی، فرش دستباف، روش تاکسونومی
|
  • Maryam Kamyar *, Habib-O-Llah Ayatollahi Dr, Mahmoud Tavoosi Dr Pages 11-24
    This article aims at studying the geometrical proportions of five types of most outstanding designs of Safavid carpets as one of the most important styles in carpet art of Iran. This research has been conducted using geometric methods of translation of measures and finding the basic module for identifying the proportions in carpets for to determination and comparison of modules with each other. Then the findings of the research have been compared with reference geometrical proportions of the Iranian geometry. Ultimately, the findings of this paper have been compared with special proportions present in decorative arts of the Timurids, Ilkhanid, and Seljuk periods, which possess special and specific proportions according to researchers, in order for determining the origin of this system of proportions. The results indicate that the carpets have general geometrical proportions. Such proportions include certain proportions between the pattern and dimensions of carpets.
    Keywords: Safavid Carpet, Geometry of Carpet, Geometrical Art, Iranian Geometry
  • Fattaneh Mahmoudi *, Mahnaze Shayesteh-Far Dr Pages 25-40
    The majority of the Shasavan tribe lives in northwest Iran near the city of Ardabil and Dasht-e Moghan. Small groups of Shahsavan, however, moved to central Iran near Saveh, Garmsar, and Varamin. In Farsi (official language of Iran) Shahsavan means "those who love the Shah (king)"; Most of their weavings consist of practical pieces such as saddle bags, traveling bags and animal trappings. Their textiles frequently use the Soumak and Kilim weaves. It is likely that traditionally each clan of the Shahsavan confederation had its own designs and carpet presents its idea — the idea of a reality that simultaneously unfolds the Turkish-speaking Shahsavan people weave bags in the sumak technique. A series of large diamond latch hook medallions repeats down the field, each enclosed in a compartment of different color. Shahsavan weavings have a strongly tribal flavor with highly abstract, geometrical designs and rich colors. They are sometimes distinguished by certain shades of lavender or deep pink and salmon tones, in conjunction with soft blues. Shahsavan carpets are very similar to Caucasian carpets. The Shahsevan tribes were originally transported and resettled in the Northwest from Central Asia by the Persian kings in the seventeenth century. This helps to explain the ties between these rugs and those of the Turkmans and other Central Asian tribes. This paper discusses the ancient roots of tribal weaving, the interrelatedness of common designs and tribal motifs in Shahsavan and Caucasusian Kilims. Larger Shahsavan rugs are uncommon, and often they are mistaken for rugs from the nearby Caucasus region.
    Keywords: Shasavan Kilims, Caucasusian Kilims, Carpet Motifs
  • Nematolah-O-Llah Asayesh *, Morteza Faraji Dr Pages 41-56
    This article is trying to study production and distribution system based on providing value chain with the aim of identifying production & distribution system of hand-made carpet firstly; and studying the feasibility of changing from the push system to the pull system regarding the viewpoints of the elite and expert, secondly. In order to achieve this goal, the descriptive method of research has been used. Statistical population of this study includes elite and informed experts in production & distribution of hand-made carpets. Due to acquaintance of Iran National Carpet Center (INCC) with these people, 55 experts have been selected as the statistical samples. For collecting required information, a questionnaire has been used. The results of this study show that the present system of production & distribution of hand-made carpet in Iran is based on push system, which means the production & distribution of this product is not totally based on customer taste and Iranian experts active in this field try to provide carpets for target customers with hope that they will see those carpets and their art and hopefully will be encouraged to purchase them. But in most of cases, this method is not an effective one and competitors are producing their carpets incorporating the understanding of the customers’ taste regarding color, shape, size and drawing. Also the results of this study show that with planning and informing active people in this industry, it is possible to change the system from the push type to the pull one.
    Keywords: Push System, Pull System, Production, Distribution, Hand, made Carpet, Value Chain
  • Bijan Arbabi * Pages 57-74
    Books and topics of traditional arts (especially hand-made carpet) have not been compiled based on scientific methods. For years, the literature of carpet design and motif is strangely non-structural and full of deficiencies; even the major writers of the field follow in others’ footsteps. This article tries to prepare the ground for a different viewpoint: a better understanding and classification of “design” and “motif” in Iranian carpets requires solid and reliable bases. Review of those books which have mentioned designs and motifs and have introduced a classification for them reveals that the definitions are heterogenic, references and structures are unknown and there are many sharp and tremendous differences among them, as if there is no cognitive and conceptual objective to be drawn from such classifications. None of such categories can be regarded as scientific, therefore design and motif shall be defined using comprehensive methods but not merely descriptive ones. Ultimately this paper proposes that “design” can be considered as the architecture and overall image of those motifs included in a text, while “motif” can be regarded as the element which portrays the design by means of its capabilities.
    Keywords: Design, Motif, Carpet, Traditional Arts
  • Hassan Azizi *, Mahnaz Navaie Pages 75-94
    Motifs pass through the mental filters of different people. The time and mind canals govern key roles in forming the designs. Most of the carpets’ designs and motifs are the products of the cultural exchanges among different nations and races. Cultural and social products such as stories, dialects, traditions, customs etc. are exchanged among different nations and races, meanwhile get local characteristics; motifs are also not apart from this formula. They are also modified and changed in the process of movement from one location to another one. Each motif can be considered as the offspring of the social needs of its community in a certain period of time. The cursive designs of Heris also follow such formula. The organic and urban designs (i.e. Shah Abbassi medallion design) have been changed into a geometrical design by the carpet weavers and consequently innovative visual models have been introduced to visual culture of the carpets as the result of gradual mental-oriented changes and modification of those designs. The relationship between some motifs in Heris carpets such as: “Gobak”, “Lalak”, “Toosbagha” etc. and mythological elements is significant. The mental-oriented weavers of this field have created a collection of new motifs by utilizing simile and abstraction.
    Keywords: Myth, Abstraction, Heris, Symbol, Carpet
  • Amir Hossein Chitsazian Dr *, Amineh Nazari Estahbanati Pages 95-112
    In the field of Iranian hand-woven rugs, there are different regions with varied histories some of which are still unknown or neglected. Among these are the Shariat-madar Hur rugs which belong to the ancient region of "Eij" and not long ago, were considered as unique masterpieces of carpet-weaving in Fars province. Definitely, one of the essential investigations in the field of hand-woven rugs is to uncover these cultural treasures from the mysteries of time. The present study aims at introducing this unknown identity with all of its features including designs and concepts hidden in its symbolic ornaments. By using field and library research methods, this paper tries to bring the potentials of the inventive and anonymous weavers of this particular type of rugs to the attention of the researchers and admirers of Iranian rugs. The revealed facts in this study can contribute to an increase in the required information in researching about and planning Iranian carpets. Furthermore, this original study prevents the information regarding this rug from disappearing and contributes to the revival of this type of rug in the region of Eij and Estahban.
    Keywords: hariat, madar Hur, Town of Eij, Hand, woven Rugs, Design, Motif, Symbolism
  • Hamide Khaksar Astane *, Mohammad Mazhari, Naser Shahnooshi Pages 113-125
    Carpet is the most important goods for non-oil export in Iran. More than 25 percent of non-oil export income has come from carpet since 40 years ago. It has a high share in the value of non-oil exports in our country. Accordingly, the goal of this research is studying Iran’s hand-woven carpet export and recognizing goal markets and obstacles of being present in such markets. Doing this, firstly, comparative advantage of Iran’s carpet has been calculated during the years 2000-2005 using RCA, RSCA and indices and then it has been tried to find the potential export markets by identifying Iran’s carpet importer countries and prioritizing them using numerical taxonomy method. The results show that in the field of hand-woven carpet, Iran has a comparative advantage for exporting. But downward trend of comparative advantage of hand-woven carpet during the studied years suggests weakening of competitive position of this product in the world. In other words, downward trend of comparative advantage index of hand-woven carpet indicates the gradual loss of our country’s expertise in carpet export. Prioritizing of the target markets show that the main export markets for Iran’s hand-woven carpet are: America, UAE, Japan and Germany respectively.
    Keywords: Target Markets, Comparative Advantage, Hand, woven Carpet, Taxonomy Method