فهرست مطالب

نشریه پژوهش های کاربردی در علوم رفتاری
پیاپی 14 (زمستان 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/12/20
  • تعداد عناوین: 8
|
  • احد آهنگر انزابی *، رباب فرج زاده، فاطمه علیجانی صفحه 9
    پژوهش حاضر به منظور تعیین تاثیر هوش هیجانی بر رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر انجام گرفت. روش پژوهش،‏ توصیفی و از نوع همبستگی بود و جامعه آماری را کلیه کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر در سال تحصیلی 1392 – 1391 تشکیل می دادند که از بین 162 کارمند،‏ 131 نفر با بهره گیری از روش نمونه گیری مورگان-گرجسی بصورت تصادفی ساده ‬انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها،‏ شامل پرسشنامه استاندارد هوش هیجانی سیبریا شیرینگ، ‬رضایت شغلی کندال و تعهد سازمانی پورتر بود. از روش های آمار توصیفی و استنباطی (ضریب همستگی پیرسون، رگرسیون و تحلیل عامل) برای تحلیل آماری داده های پژوهش استفاده شد. نتایج نشان داد: هوش هیجانی و مولفه های آن نتوانستند رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان را پیش بینی کنند؛ بجز مولفه خودآگاهی که توان پیش بینی تعهد سازمانی را دارا بود. (05/0 ≥ P) همچنین رضایت شغلی و مولفه های آن توان پیش بینی تعهد سازمانی را نداشتند. نتیجه اینکه عوامل متعددی در تعهد سازمانی و رضایت شغلی کارکنان یک اداره موثر است. هوش هیجانی یکی از متغیرهای مهم بشمار می رود. بنابراین برای افزایش تعهد سازمانی و رضایت شغلی بایستی برنامه ریزی همه جانبه صورت پذیرد.
    کلیدواژگان: تعهد سازمانی، رضایت شغلی، هوش هیجانی
  • عقیل امامقلی، سیمون آیوازیان، علی زاده محمدی، سید غلامرضا اسلامی صفحه 23
    در قرن معاصر موضوع رابطه انسان و محیط و قابلیت ترجمه آن به زبان طراحی محیط و معماری، مورد توجه پژوهشگران این حوزه از دانش بوده است. در این راستا شناخت انسان و ویژگی های محیط زندگی او و چگونگی برقراری رابطه میان این دو عامل اهمیت دارد. این مقاله مروری تحلیلی بر دانش روانشناسی محیطی، رابطه‏ی دو سویه بین محیط و انسان و همچنین نظریه ها و مکاتب این حوزه و تاثیر کیفیت محیط ساخته شده بر رفتار و روان انسان داشته است. در این بررسی مشخص گردیده که از تعامل دو حوزه علوم رفتاری و معماری، دانش میان رشته‏ای «روانشناسی محیطی» به تکوین رسیده و نظریه های طراحی بر پایه نیازها و درک انسان از محیط زندگی تدوین گردیده است، لذا می توان روانشناسی محیطی را عرصه مشترک معماری و علوم رفتاری قلمداد کرد. هدف معماران از پرداختن به این دانش، تحلیل رابطه انسان و محیط و کاربرد آن در طراحی معماری است.
    کلیدواژگان: انسان، روانشناسی محیطی، معماری، ادراک
  • پریسا ایران نژاد، مهشاد چیتایی صفحه 45
    هدف از این پژوهش «مقایسه برنامه درسی رسمی و پنهان کتاب تعلیمات اجتماعی پایه سوم دبستان در رابطه با کسب مهارت های اجتماعی» می باشد. جامعه آماری در این پژوهش کلیه معلمان پایه سوم ابتدایی 4 ناحیه آموزش و پرورش شهر کرج در سال 90-1389 می باشند که تعداد آنها 783 نفر است. حجم نمونه براساس فرمول تعیین حجم نمونه (کوکران) و با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ایساده 258 نفر انتخاب گردید. روش پژوهش از نوع مقایسه ای است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه 50 سئوالی محقق ساخته با ضریب پایایی 5/89 % می باشد. پس از جمع آوری اطلاعات، داده ها به وسیله نرم افزار آماری Spss، از آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین و غیره) و جهت آزمون پرسشهای تحقیق از آمار استنباطی t-test مستقل استفاده گردید. نتایج سئوال های پژوهش با 99 % اطمینان از نظر کارشناسان و معلمان: 1- مقایسه برنامه درسی رسمی و پنهان در ارتباط با رفتارهای مربوط به خود نشان داد که تفاوت معناداری بین برنامه درسی رسمی و پنهان وجود ندارد. 2- مقایسه برنامه درسی رسمی و پنهان در ارتباط با رفتارهای مربوط به محیط نشان داد که تفاوت معناداری بین برنامه درسی رسمی و پنهان وجود دارد و این تفاوت به نفع برنامه درسی رسمی است. 3- مقایسه برنامه درسی رسمی و پنهان در ارتباط با رفتارهای مربوط به کار نشان داد که تفاوت معناداری بین برنامه درسی رسمی و پنهان وجود ندارد. 4- مقایسه برنامه درسی رسمی و پنهان در ارتباط با رفتارهای میان فردی نشان داد که تفاوت معناداری بین برنامه درسی رسمی و پنهان وجود دارد و این تفاوت به نفع برنامه درسی رسمی است.
    کلیدواژگان: برنامه درسی رسمی، برنامه درسی پنهان، مهارت های اجتماعی
  • وحیده باباخانی *، مریم ممی پور صفحه 61
    پژوهش حاضر با هدف بررسی «رابطه میان هوش هیجانی و تفکر انتقادی با ادراک تعاملات اجتماعی در میان دانشجویان» صورت گرفت. پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بود. به همین منظور از بین کلیه دانشجویان دختر و پسر مقطع کارشناسی ارشد رشته های مشاوره و باستان شناسی که در سال تحصیلی 91-90 در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر مشغول به تحصیل بودند؛ 156دانشجو بصورت تصادفی ساده به عنوان نمونه پژوهش انتخاب و بر اساس رشته تحصیلی در دو گروه قرار گرفتند. سپس جهت بررسی رابطه هوش هیجانی و تفکر انتقادی با ادراک تعاملات اجتماعی گروه نمونه، مقیاس های تفکر انتقادی پیتر هانی، هوش هیجانی بار-آن و ادراک تعاملات اجتماعی کارل آر گلاس بعنوان ابزار پژوهش در مورد هر دو گروه مورد اجرا قرار گرفت. در پایان داده های بدست آمده با روش های آماری همبستگی و رگرسیون به وسیله نرم افزار SPSS، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های بدست آمده از تحلیل داده ها نشان داد که یک همبستگی و رابطه قوی بین این دو متغیر هوش هیجانی و ادراک تعاملات اجتماعی؛ و بین تفکر انتقادی و ادراک تعاملات اجتماعی وجود دارد. همچنین تحلیل یافته ها نشان داد بین هوش هیجانی و تفکر انتقادی با ادراک تعاملات اجتماعی رابطه معناداری وجود دارد. بطور کلی با توجه به نتایج بدست آمده از یافته های پژوهش می توان گفت بین هوش هیجانی و تفکر انتقادی با ادراک تعاملات اجتماعی رابطه معناداری وجود دارد.
    کلیدواژگان: هوش هیجانی، تفکر انتقادی، ادراک تعاملات اجتماعی
  • رمضان جهانیان *، سید حسام الدین بلادی نژاد صفحه 79
    این پژوهش باهدف شناسائی موانع و چالش های اجرای تحقیقات در واحد های آموزشی استان البرز، به روش توصیفی از نوع پیمایشی اجراشد. جامعه آماری پژوهش شامل 220 نفر از مدیران مدارس بوده که 166 نفر به صورت تصادفی با استفاده از فرمول کوکران انتخاب گردید. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته ای است که شامل 21 سوال با مقیاس چهارگزینه ای لیکرت (کاملا موافقم– موافقم– مخالفم– کاملا مخالفم) تهیه گردید.نتایج بدست آمده حاکی از این است که مهمترین موانع و چالش های اجرای پژوهش در مدارس به ترتیب درجه اهمیت عبارتند از: نقص قوانین و مقررات، کمبود بودجه و امکانات، عدم حمایت جدی از پژوهشگران، ناکارآمدی شیوه آموزشی و ارزشیابی وعدم بکارگیری یافته های پژوهشی در واحد های آموزشی هستند.
    کلیدواژگان: پژوهش، مدرسه، موانع
  • زهرا لبادی، سیمین رونقی، نرگس طالقانی صفحه 93
    هدف از اجرای این تحقیق بررسی تاثیر رنگ آمیزی درمانی بر بهبود خود انگاره و کاهش اضطراب دختران نوجوان عادی بوده است. گروه نمونه شامل 50 دختر دانش آموز پایه های اول و دوم دبیرستان در منطقه 1 آموزش و پرورش شهر کرج بود، که با روش تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند.ابزار های تحقیق شامل آزمون اضطراب کتل و آزمون خود پنداره سارسوات و روش تحقیق آزمایشی یک گروهی با پیش و پس آزمون بوده است. در ابتدا دو آزمون تحقیق روی آزمودنی ها اجرا و سپس روش درمانی به مدت یک ماه ارائه گردید و پس از آن آزمونها مجددا اجرا شدند.نتایج با آزمون t وابسته مورد بررسی قرار گرفتند ونشان دادند در اکثر خرده آزمون های خود پنداره بهبود معنی دار رخ داده بود. در همه خرده آزمون های اضطراب کاهش دیده شد ولی فقط نمرات اصلی و تراز شده اضطراب کل کاهش معنی دار داشتند. این نتایج تایید کننده نتایج حاصل از بررسی تاثیر رنگ آمیزی درمانی بر دختران بزهکار می باشد. نتایج در چارچوب ارتباط بین گفتار درونی و مرکز ادراک اجتماعی در لب پیشانی مورد بحث قرار گرفت. این تحقیق نشان میدهد روش رنگ آمیزی در مانی می تواند به عنوان بک روش مکمل برای بهبود خود انگاره و کاهش اضطراب مورد استفاده متخصصین قرار گیرد.
    کلیدواژگان: رنگ آمیزی درمانی، اضطراب، خود انگاره، دختران نوجوان، بزهکاری
  • فتانه محمدی *، دکتراصغر جعفری، وحیده باباخانی صفحه 113
    هدف
    پژوهش حاضر به منظور تعیین رابطه خود متمایز سازی و سطح تحول من با سازگاری زناشوئی در زوجین مراجعه کننده به کلینیک های مشاوره انجام شد.
    روش
    آزمودنی های پژوهش 65 زوج(65 زن و 65مرد) بود که به روش نمونه گیری در دسترس از بین زوجین مراجعه کننده به کلینیک های مشاوره در شهر تهران انتخاب شدند. این پژوهش با استفاده از روش تحقیق همبستگی انجام شد. بوسیله پرسشنامه های خودمتمایزسازی، سطح تحول من و سازگاری زناشوئی اطلاعات و داده ها جمع آوری شد و با استفاده از روش های آماری رگرسیون چند متغیری و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    نتایج حاصل از تحلیل داده ها نشان داد که بین خود متمایز سازی و سطح تحول من با سازگاری زناشوئی در گروه مردان و زنان رابطه معناداری وجود دارد. همچنین یافته های حاصل از تحلیل ضرایب همبستگی پیرسون نشان داد که بین خود متمایز سازی، سطح تحول من و سازگاری زناشوئی در مردان و زنان رابطه معناداری وجود دارد.
    نتیجه گیری
    نتایج این پژوهش شواهدی را پیشنهاد می کند که تعامل خود متمایز سازی و سطح تحول من می تواند سازگاری زناشوئی را در همسران تبیین کند. این متغیرها از طریق مکانیزم های متعادل سازی احساس تعلق به خانواده مبدا و استقلال در پرتوی روابط بین فردی و درون فردی و رشد شخصی می توانند سازگاری همسران را تحت تاثیر قرار دهد.
    کلیدواژگان: خود متمایز سازی، سطح تحول من، سازگاری زناشوئی
  • بانودخت نجفیان پور، عبدالمنان سعید اف صفحه 127
    هدف از پژوهش حاضر، بررسی علل اصلی اقدام به خودکشی و فرایند تصمیم گیری آن در زنان استان ایلام در ایران و زنان شهر دوشنبه در تاجیکستان می باشد. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و با استفاده از رویکرد روش شناسی کیفی انجام شده است جامعه آماری این پژوهش در برگیرنده زنان نجات یافته ای است که در سال 1391 اقدام به خودکشی و خود سوزی کرده بودند 30 زن در استان ایلام و30 زن در شهر دوشنبه و توابع آن به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات ، مصاحبه عمیق صورت گرفت. و در تحلیل داده ها، از روش کدگذاری موضوعی استفاده شده است.
    یافته ها
    نتایج این پژوهش بیانگر این استکه فقر اقتصادی وفرهنگ سنتی که از عوامل اصلی ایجاد خشونت خانگی ،سلطه مردان بر زنان ودخالت خانواده شوهر، ایجاد احساس بی ارزشی و عدم حرمت نفس در این زنان است ، جرات اقدام به خودکشی را به بدترین شیوه برای آنها پدید آورده است.
    کلیدواژگان: ایران، تاجیکستان، خودکشی زنان، فقر اقتصادی، فرهنگ سنتی