فهرست مطالب

نشریه پژوهش های کاربردی در علوم رفتاری
پیاپی 11 (بهار 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/03/30
  • تعداد عناوین: 8
|
  • مژگان تقاضا خدیجه ابوالمعالی، دکترهایده صابری صفحه 9
    هدف
    از پژوهش حاضر مقایسه جوعاطفی خانواده کودکان بیش فعال و عادی بود. 7 سال -
    روش
    این پژوهش از نوع پس رویدادی بود. جامعه آماری این پژوهش در برگیرنده کلیه کودکان بیش فعال 21 بود که در سال 1389 تحت پوشش بخش اعصاب و روان بیمارستان روزبه قرار داشتند و همچنین کلیه کودکان عادی که از نظر سن و جنس با آنان مشابه بودند. 54 کودک بیش فعال و 54 کودک عادی به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. به منظور جمع آوری داده ها از پرسشنامه موس و موس استفاده شد. داده های بدست آمده با استفاده از آزمون تحلیل شد. )AVONAM( آماری تحلیل واریانس چند متغیری
    یافته ها
    نتایج این پژوهش نشان داد که در بین 6 مولفه جوعاطفی خانواده فقط مولفه ابرازگری بین دو گروه بیش فعال همچنین در مورد اثرات تعاملی وضعیت )بیش فعال و عادی( و جنسیت .) p >0/ و عادی تفاوت معنادار وجود دارد ) 50 اما اثر جنسیت به تنهایی معنی دار نبود، به .) p >0/ در جوعاطفی خانواده، تنها تفاوت در مولفه تعارض معنادار بود) 50 عبارت دیگر بین مولفه های جو عاطفی خانواده در دو گروه از دختران و پسران بیش فعال تفاوت معنی داری مشاهده نشد.
    کلیدواژگان: جو عاطفی خانواده، بیش فعال، عادی
  • اصغرجعفری * صفحه 27
    پژوهش حاضر به منظور تعیین نقش واسطه ای کارآیی خانواده در تب یین رابطه سبک هویتی ابی و گرایش به م دهای نامتعارف در دانشجویان انجام شد. در این پژوهش 180 آزمودنی بوسیله روش نمونه برداری تصادفی خوشه ایچندمرحله ای از میان دانشجویان دانشگاه آزاداسلامی- واحد ابهر انتخاب شدند.
    روش
    با استفاده از روش پژوهش همبستگی و بوسیله پرسشنامه های کارآیی خانواده، سب کهای هویتی ابی و گرایش به مد داده ها جمع آوری شدند و بوسیله آزمون های آماری رگرسیون چند متغیری و ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر موردتجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    یافته های پژوهش نشان داد که بین کارآیی خانواده و سب کهای هویتی ابی با گرایش به مد رابطه معناداری وجود دارد. همچنین یافته های حاصل از تحلیل مسیر نشان داد که رابطه معناداری بین کارآیی خانواده و سبک هویت وجود نداردو کارآیی خانواده در رابطه بین سبک هویت و رفتارمدگرایی نقش تعدیل کنندگی ندارد. 18 %( و سب کهای هویتی ابی /
    نتیجه گیری
    نتایج پژوهش شواهدی را ارائه کردکه پیشنهاد میک نندکارآیی خانواده) 49 %6/25 ( از واریانس گرایش به مد را در دانشجویان تب یین میک نند. کارآیی خانواده و سب کهای هویتی ابی از طریق ( مکانیزم های تقویت ارتباط موثر، ارضاء نیازهای روانی در دوران کودکی و نوجوانی، کمک به تحول خودپنداره و یکپارچه سازی شخصیت گرایش به مد را در دانشجویان تحت تاثیر قرار می دهد.
    کلیدواژگان: کارآیی خانواده، سبک هویتی، رفتار مدگرایی
  • جواد محرابی، افشین رهنما، علی درستی، عباس علایی صفحه 43
    تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطه بین خلاقیت کارکنان و اثربخشی آموزش و پرورش استانهای آذربایجان شرقی و اردبیل انجام شده است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری پژوهش متشکل از کلیه کارکنان آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی شامل 45 اداره و استان اردبیل شامل 19 اداره و در مجموع 64 اداره، در سال 1389 می باشد. با استفاده از جدول مورگان و به روش طبقه ای نسبتی 56 اداره 29 و 17 اداره( شامل 297 کارمند ) 179 و 118 نفر( به روش تصادفی ساده برای هدف تحقیق انتخاب شدند. برای ( جمع آوری اطلاعات از دو نوع پرسشنامه که پایایی و روایی آنها تایید شده بود، استفاده گردید به طوری که پرسشنامه خلاقیت را کارکنان ادارات و پرسشنامه اثربخشی سازمانی را نیز مدیران ادارات آموزش و پرورش پر نمود هاند. در تحقیق حاضر برای آزمون فرضیه ها از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. در نهایت نتایج آزمون فرضیه های تحقیق نشان داد که بین خلاقیت کارکنان و اثربخشی آموزش و پرورش استانهای آذربایجان شرقی و اردبیل رابطه معنی داری وجود دارد.
    کلیدواژگان: خلاقیت، اثربخشی سازمانی، آموزش و پرورش
  • اعظم مهین رسولی، میرمحمو دمیرنسب، رحیم بدری صفحه 61
    هدف
    عوامل مختلفی میتوانند با اضطراب امتحان،که شیوع آن بخصوص در دانش آموزان دختر مورد تایید است، رابطه داشته باشند. از بین این عوامل پژوهش حاضر، به بررسی رابطه اسنادهای علی مذهبی و غیرمذهبی با اضطراب امتحان پرداخته است.
    روش
    نمونه 341 نفری پژوهش متشکل از دانش آموزان دختر سال سوم دبیرستانهای عادی شهر تبریز، «پرسشنامه راهیابی در حوادث و رخدادهای زندگی» و «مقیاس اضطراب امتحان اهواز» را پاسخ دادند. تحلیل داده های حاصل از این ابزارها با استفاده از شاخص های توصیفی متغیرها و روش همبستگی پیرسون انجام یافت.
    یافته ها
    طبق یافته های توصیفی، بیشتر نمرات اضطراب امتحان فراگیران حول میانگین پراکنده بودند، اسنادهای مذهبی نسبت به اسنادهای غیرمذهبی در تبیین رخدادها بیشتر بکار برده شدند. براساس تحلیل استنباطی داده ها هیچکدام از مولفه های اسنادی با اضطراب امتحان رابطه معنادار نداشتند، طبق یافته های جانبی پژوهش هم بین میانگینهای نمرات فراگیران چهار رشته تحصیلی در مولفه های اسنادی، فقط در مولفه اسنادی عوامل طبیعی تفاوت معنادار دیده می شود.
    بحث: علیرغم اشاره ی یافته های پژوهش به فقدان وجود رابطه معنادار بین اضطراب امتحان و اسنادهای علی، امکان دارد عوامل میانجی در این زمینه دخیل باشند.
    کلیدواژگان: اسنادهای مذهبی و غیرمذهبی، اضطراب امتحان
  • مجتبی صداقتی فرد، طاهره میرساردو، روجا آبچیان لنگرودی صفحه 81
    هدف از پژوهش حاضر، بررسی و تب یین گرایش های فمینیستی و رابطه آن با انگیزه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار بود. در مبانی نظری، از تلفیق دیدگاه های نظری ریتزر، کاستلز، گیدنز، و پارسونز در بحث فمینیسم استفاده، و چارچوب و مدل نظری تدوین گردید. روش از نوع زمینه یابی یا پیمایش بود و ابزار پژوهش، پرسشنامه ی حضوری محقق ساخته بود که مورد اعتباریابی و پایایی سنجی قرار گرفت و به وسیله آن داده ها گردآوری شد. حجم نمونه 327 نفر از دانشجویان دختر دو دانشکده علوم انسانی و فنی-مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار برآورد شد، و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. یافته ها نشان داد که؛ میزان گرایش فمینیستی در نمونه مورد مطالعه در سطح متوسط رو به بالا است و این گرایش در میان دانشجویان علوم انسانی بیشتر از دانشجویان فنی و مهندسی است. همچنین باور به وجود نابرابری جنسیتی در خانواده، نابرابری در حقوق و قوانین جامعه، اعتراض به نقش زن به عنوان خانه دار صرف، نابرابری در مزایای اقتصادی زنان نسبت به مردان در سطح متوسط رو به بالا بدست آمد. نتیجه دیگر این که انگیزه های اقتصادی و انگیزه های اجتماعی-فرهنگی در گرایش فمینیستی یادشده سطح بالایی را نشان داد که با رویکردهای نظری موجود در مکاتب فمینیسم های سوسیال، رادیکال و لیبرال قابل تب یین و تفسیر است. می توان گفت افراد با توجه به موقعیت های متفاوت خود تمایل به گرایش خاصی در این زمینه داشته و علت اصلی نابرابری های جنسی را در همان موضع خلاصه میک نند و همین باعث می شود که نظرات افراد در مورد نابرابری های جنسیتی با یکدیگر متفاوت و منجر به گرایشهای مختلف فمینیستی شود. ضمنا مقادیر مدلسازی لیزرل، معرف برازش مدل پیشنهادی پژوهشگر بود.
    کلیدواژگان: فمینیسم، گرایش فمینیستی، نابرابری جنسیتی، نابرابری اجتماعی، نابرابری اقتصادی
  • داود قادری * صفحه 107
    به منظور بررسی و مقایسه رابطه بین پنج عامل بزرگ شخصیتی، شادکامی و موفقیت ورزشی در ورزشکاران تیمهای ملی، و رزشکاران حرفه ایی و غیر حرفه ایی آذربایجان شرقی تعداد 27 ورزشکار )شامل 12 ورزشکار عضو تیم ملی، 52 ورزشکار حرف هایی و 62 ورزشکار غیر حرفه ایی ( به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. تمامی آزمودنی های مورد کاستا و مک کرا، 2991 (، شادکامی )آرجبل، 2000 ( و موفقیت IFF-OEN( نظر پرسشنامه های پنج عاملی شخصیت ورزشی )بشارت، 1831 ( را تکمیل نمودند. برای تحلیل داده های بدست آمده از آزمونهای آماری ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون همزمان، تحلیل واریانس یک راهه و آزمون تعقیبی شفه استفاده شد. نتایج نشان داد ورزشکاران ،)P > تیم ملی و ورزشکاران حرفه ایی از روانرنجورخویی کمتری نسبت به ورزشکاران غیر حرفه ایی برخوردارند ) 0.1 ورزشکاران تیم ملی از دو گروه دیگر برونگراترند و ورزشکاران حرفه ایی هم نسبت به ورزشکاران غیر حرفه ایی برونگراترند، ورزشکاران تیم ملی از دو گروه دیگر گشوده تر و شادکامترند و ورزشکاران حرفه ایی هم نسبت به ورزشکاران غیر حرفه ایی در مورد دو عامل وظیفه شناسی و توافق جویی نتایج نشان داد که ورزشکاران تیم ملی .)P > گشوده تر و شادکامترند ) 0.1 نتایج .)P > نسبت به گروه ورزشکاران حرف هایی و غیر حرف هایی از وظیفه شناسی و توافق جویی بیشتری برخوردارند ) 0.1 همچنین مشخص ساخت که در ورزشکاران تیم ملی و ورزشکاران حرفه ایی بین عامل روانرنجورخویی و موفقیت ورزشی همچنین بین پنج عامل برونگ رایی، گشودگی، وظیفه شناسی، توا .)P > همبستگی منفی و معنی داری وجود دارد ) 0.5 تحلیل نتایج بوسیله آزمون آماری .)P > فق جویی و شادکامی با موفقیت ورزشی رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد) 0.1 رگرسیون همزمان نشان می دهد که از بین شش عامل مورد بررسی فقط دو عامل توافق جویی و وظیفه شناسی به طرز معنی داری پیش بینی کننده موفقیت ورزشی در ورزشکاران تیم ملی و ورزشکاران حرفه ایی می باشند. مطالعات بیشتر در این حوزه می تواند داده های روشنگرانه تری را در این حوزه بدست دهد.
    کلیدواژگان: پنج عامل بزرگ شخصیتی، شادکامی، موفقیت ورزشی، ورزشکاران
  • محمد نریمانی، سمیه تکلوی ورنیاب صفحه 137
    هدف
    امروزه تلاش زیادی برای درک بهتر ارتباط بین استفاده از تنباکو و اختلال اضطرابی انجام می شود. تمامی تحقیقات رابطه دو طرفه بین استفاده از تنباکو و اضطراب، اختلالات اضطرابی را متذکر شده اند. حساسیت اضطرابی به ترس از اضطراب و حساسیت انگیخته شده مرتبط با آن است که به عنوان زمینه ساز شناختی برای اضطراب و آسیب شناختی مرتبط با استرس مفهوم سازی شده است. هدف از تحقیق حاضر مقایسه هراس اجتماعی و حساسیت اضطرابی با مصرف سیگار در دانشجویان بود.
    روش
    نمونه پژوهش شامل 50 دانشجوی پسر سیگاری، 50 دانشجوی پسر غیر سیگاری بود که به شیوه در دسترس از بین دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی انتخاب شدند. آزمودنی ها پرسشنامه هراس اجتماعی کانورو همکاران ) 2000 (، شاخص تجدید نظر شده حساسیت اضطرابی تیلور و کاکس ) 1998 ( و ابزار خود گزارش دهی رفتار سیگار کشیدن پاتریک و همکاران ) 1994 ( را تکمیل کردند. داده ها با استفاده از ضریب همبستگی و تحلیل مانوا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    نتایج تحقیق نشان داد که تفاوت معناداری در میزان حساسیت اضطرابی و هراس اجتماعی افراد سیگاری و غیر سیگاری وجود دارد. همچنین تحلیل داده ها نشان داد بین نمره کلی هراس اجتماعی و حساسیت اضطرابی با مصرف سیگار رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
    نتیجه گیری
    یافته ها پیشنهاد می کند که هراس اجتماعی و حساسیت اضطرابی به عنوان عامل های شناختی مهمی برای درک بهتر فرآیندهای روان شناختی/بالینی سیگار کشیدن می باشند.
    کلیدواژگان: حساسیت اضطرابی، هراس اجتماعی، مصرف روزانه سیگار
  • روح الله نوری * صفحه 155
    ویلهلم دیلتای یکی از فیلسوفان هرمنوتیک دوره ی کلاسیک است که نقش بسیار مهمی در بسط علم هرمنوتیک داشته است. بیشترین سهم دیلتای در فلسفه، تحلیل معرفت شناسانه ی وی از علوم انسانی و دفاع از ارزش و جایگاه آن است. بررسی علل توجه ی دیلتای به علوم انسانی نشان می دهد که دوران دیلتای مقارن بود با طرد کامل علوم انسانی و رشد و بسط بی سابقه ی دانش تجربی یا علوم طبیعی. بنابر این دیلتای در واکنش به سیطره ی علوم طبیعی کوشید تا مقدمات عینیت بخشی به علوم انسانی را فراهم نماید و ارج و اعتباری همانند علوم طبیعی برای آن پیدا نماید. این مسئله سبب طرح پرسش بنیادین در اندیشه ی دیلتای گردید و آن این که فهم و شناخت قطعی، عینی و معتبر چگونه در علوم انسانی آن چنان که در علوم طبیعی وجود دارد، امکان پذیر است؟دیلتای پس از تامل بسیار به این نتیجه رسید که علت کامیابی علوم طبیعی به این خاطر است که آنها برای خود پایه و اساس محکم و روش درست اختیار کرده اند. در حالی که علوم انسانی نه پایه و اساس محکمی دارد ونه روش درستی اختیار کرده است. لذا دیلتای رسالت خود را پایه گذاری علوم انسانی از یک سو و تهیه و تدوین روش مناسب برای آن از سوی دیگر می دانست. به همین دلیل و برای رسیدن به این مقصوددیلتای کار خود را از سال 1883 آغاز و تا پایان عمر در پی انجام آن بود. حاصل این تلاش بی وقفه نگارش و چاپ چندین کتاب ارزشمند است که کتاب “مقدمه بر علوم انسانی”اولین و کتاب”تشکل جهان تاریخی در علوم انسانی”آخرین آن است. دیلتای در کتاب”مقدمه بر علوم انسانی”در اصل پدیدار بودن یا امور واقع متعلق به آگاهی، منشاءهر چیزی که وجود دارد)اشیاءو احساسات( را به یک حالت روانی یا درونی فرو کاست و بنیادو اساس علوم بویژه علوم انسانی را بر آن بنا نمودو طریق خود اندیشی یا درون نگری را برای دریافت و یا شناخت آن برگزید. اما بعدها متوجه شد که با این تحلیل نمی تواند مشکل عینیت علوم انسانی را بر طرف نماید. لذا با تغییر نگرش خود، بحث عینیت یافتگی روح را جایگزین امور واقع متعلق به آگاهی نمود تا شاید به این طریق هم مشکل فهم را حل نماید و هم از اعتبار و عینیت علوم انسانی دفاع نماید. هدف این مقاله بررسی فراز و فروددیلتای در این راه ناهموار است.
    کلیدواژگان: ویلهلم دیلتای، علوم انسانی، علوم طبیعی، عینیت، امورواقع متعلق به آگاهی، تجربه ی زیسته، تعبیر یا تجلی، فهم، تفسیر، هرمنوتیک