فهرست مطالب

پاتوبیولوژی مقایسه ای - سال پانزدهم شماره 59 (بهار 1397)

فصلنامه پاتوبیولوژی مقایسه ای
سال پانزدهم شماره 59 (بهار 1397)

  • تاریخ انتشار: 1397/03/01
  • تعداد عناوین: 8
|
  • مقاله پژوهشی
  • محبوبه حاجی قربانی، محمود احمدی همدانی*، الهه شهاب، سحر غفاری خلیق، خاطره کفشدوزان، فرزاد حیاتی، اشکان جبلی جوان صفحات 2383-2392
    تعیین معیارهای آسیب شناسی بافتی پروستاتیت مزمن غیرباکتریایی، در شناخت بهتر پاتوفیزیولوژی و یافتن راهکارهای درمانی این بیماری بسیار موثر است. بدلیل پتانسیل ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی پنتوکسی فیلین علاقه به آن از سرگرفته شده است. هدف از انجام این مطالعه بررسی شاخص های آسیب شناسی بافتی پروستاتیت مزمن غیرباکتریایی در موش صحرایی و بررسی اثر بخشی پنتوکسی فیلین بر این شاخص ها بود. 30 سر موش صحرایی نر نژاد ویستار بطور تصادفی به پنج گروه برابر شامل گروه های کنترل منفی، کنترل پروستاتیت مزمن غیرباکتریایی، استاندارد و درمانی تقسیم شدند. گروه کنترل منفی 1 میلی لیتر نرمال سالین را بصورت خوراکی روزانه برای 21 روز دریافت کردند. پروستاتیت مزمن غیرباکتریایی از طریق تزریق داخل پروستاتی 1% کاراجینان (lμ100) در گروه های کنترل پروستاتیت مزمن، استاندارد و درمانی القا گردید. هفت روز پس از القاء پروستاتیت، گروه های کنترل پروستاتیت مزمن غیرباکتریایی، استاندارد و درمانی برای مدت 21 روز بصورت خوراکی از طریق گاواژ به ترتیب 1 میلی لیتر نرمال سالین، سرنیلتون mg/kg100 و پنتوکسی فیلین با دو دز 50 و mg/kg 100 دریافت کردند. نتایج نشان داد شاخص پروستاتیت در گروه کنترل پروستاتیت مزمن غیرباکتریایی نسبت به کنترل منفی افزایش و در گروه های استاندارد و درمانی (مخصوصا دز mg/kg 50 پنتوکسی فیلین) در مقایسه با گروه کنترل پروستاتیت مزمن غیرباکتریایی کاهش معنی داری یافته بود (01/0p< ). مطالعات آسیب شناسی بافتی بهبود قابل توجهی را در ساختار بافت شناسی پروستات در گروه های استاندارد و درمان شده با پنتوکسی فیلین مخصوصا دز mg/kg50 در مقایسه با گروه کنترل پروستاتیت مزمن غیرباکتریایی نشان دادند.
    کلیدواژگان: پروستاتیت مزمن غیر باکتریایی، شاخص های آسیب شناسی بافتی، پنتوکسی-فیلین، موش صحرایی
  • انوشه شریفان، رامین بهشتی زاده، حامداهری*، امیرعلی انوار صفحات 2393-2402
    کله پاچه یک غذای سنتی ایرانی است. با توجه به بار میکروبی این فرآورده و شرایط طبخ غیر بهداشتی، در این تحقیق برای اولین بار از پوشش های نانو نقره بر پایه دی اکسید تیتانیوم در جهت کاهش بار میکروبی محصول استفاده گردیده است. تاثیر این پوشش ها در جهت کاهش بار میکروبی کله پاچه با پوشش های نانو نقره با غلظت های مختلف مقایسه گردید. در تحقیق مذکور کله پاچه (100 گرم آن 15 گرم چربی و 90 میلی گرم کلسترول ) از فروشگاه شهروند تهیه و سپس از هر قسمت از کله پاچه مقدار 10گرم جدا و چرخ گردید و بعد از همگن شدن با پوشش های نانو نقره در سایز به طور میانگین حدود 62 نانومتر در غلظت های ppm1000 و 2000 و 3000 در روزهای 1 و 2 و 3 و 4 و در غلظت های ppm 3000 و 3500 و4000 و نیز روزهای 1 و 2 و 3 روز شمارش کلی میکروبی انجام گرفت. برای اندازه گیری نانو ذرات از (FESEM) و همچنین ((FTIR برای تعیین نوع پیوندهای شمیایی استفاده گردید. نتایج نشان داد نوع فیلم بسته بندی و مدت زمان نگهداری در یخچال oC4، بر ماندگاری کله پاچه موثر بوده به طوریکه با حضور نانو ذرات نقره در پوشش بسته بندی بار میکروبی ثابت مانده و با افزایش زمان نگهداری هیچ تغیری مشاهده نشد. نتایج نشان داد که غلظت های ppm 3500 و ppm 4000 نانو ذره نقره در حفظ میزان نسبی باکتری اشریشیا کلای در 4 روز آزمایش بر روی کله پاچه تاثیر بیشتری نسبت به سایر غلظت های نانو نقره دارند (05/0p< ).
    کلیدواژگان: کله پاچه، دی اکسید تیتانیوم، نانو ذرات نقره
  • لادن شهرکی مجاهد، سیده آیدا داوری*، محمدرضا حاجی نژاد صفحات 2403-2410
    هدف از مطالعه حاضر مقایسه اثر عصاره گیاه سالویا شریفی و سالویا ویرگاتا بر چربی های سرم و ضایعات آسیب شناسی کبد در موش های صحرایی نر بالغ هیپرلیپیدمیک بود. 40 سر موش صحرایی بالغ نر ویستار بطور تصادفی به 4 گروه 10تایی: کنترل، هیپرلیپیدمیک، هیپرلیپیدمیک تیمار با mg/kg200 عصاره سالویا ویرگاتا و هیپرلیپیدمیک تیمار با mg/kg200عصاره سالویا شریفی تقسیم شدند. جیره پرچرب به مدت 1 ماه خورانده شد. سپس 2 موش از هر گروه انتخاب و وجود هیپرلیپیدمی با اندازه گیری کلسترول و تری گلیسرید سرم تایید شد. دو گروه آخر، عصاره ها را به مدت 21 روز به صورت خوراکی دریافت کردند. در پایان آزمایش، خونگیری از قلب جهت بررسی کلسترول، تری گلیسیرید، HDL، LDL سرم و نمونه گیری بافت کبد جهت بررسی آسیب شناسی صورت گرفت. داده ها توسط تحلیل واریانس یک طرفه و آزمون تعقیبی توکی آنالیز شدند. نتایج نشان داد که عصاره سالویا شریفی سبب کاهش معنی دار کلسترول، تری گلیسیرید، LDL و افزایش HDL سرم در مقایسه با گروه هیپرلیپیدمیک شد. درمان با عصاره سالویا ویرگاتا کلسترول، تری گلیسیرید و LDL سرم را در مقایسه با گروه هیپرلیپیدمیک کاهش داد اما HDL سرم موش های این گروه اختلاف معنی داری با گروه هیپرلیپیدمیک نداشت. همچنین عصاره سالویا شریفی ضایعات بافت کبد را در مقایسه باگروه هیپرلیپیدمیک دریافت کننده عصاره سالویا ویرگاتا کاهش داد. این نتایج نشان دهنده اثر حفاظتی مصرف عصاره های سالویا شریفی و سالویا ویرگاتا بر ضایعات کبدی ناشی از هیپرلیپیدمی بود که در این رابطه گیاه سالویا شریفی اثر بهتری داشت.
    کلیدواژگان: سالویا شریفی، سالویا ویرگاتا، هیپرلیپیدمی
  • آیدین عزیزپور* صفحات 2411-2420
    هدف از مطالعه حاضر تعیین گروه سرمی سالمونلاهای جدا شده از گله های طیور گوشتی و الگوی مقاومت دارویی جدایه ها نسبت به 28 ترکیب ضد میکروبی رایج در پزشکی و دامپزشکی ایران بود. بدین منظور، تعداد 189 نمونه کبد، قلب و روده به طور تصادفی از گله های طیور گوشتی کشتاری استان اردبیل جمع آوری گردید. میزان مقاومت آنتی بیوتیکی جدایه ها، با روش کربی بایوئر (Kirby Bauer) مشخص گردید. از مجموع 189 نمونه مورد بررسی تعداد 22 جدایه سالمونلا (6/11 %) بدست آمد که 14 جدایه (7/63 %) به گروه سرمی D، 7 جدایه (8/31 %) به گروه سرمی C و 1 جدایه (5/4 %) به گروه سرمی B تعلق داشتند. در بین جدایه های سالمونلا مقاومت چندگانه وجود داشت. بیشترین مقاومت داروئی نسبت به تتراسایکلین (100 %) و بعد از آن به ترتیب به کلرتتراسایکلین (91 %)، استرپتومایسین (91 %)، داکسی سایکلین (5/86 %)، نالیدیکسیک اسید (8/81 %)، نئومایسین (3/77 %)، کانامایسین (3/68 %)، فورازولیدون (7/63 %)، لینکواسپکتین (1/59 %)، فلومکوئین (6/54 %)، پنی سیلین (5/45 %) و تریمتوپریم-سولفادیازین (9/40 %) مشاهده شد. تعداد 10 الگوی مقاومت داروئی نسبت به 10 عامل ضد میکروبی با مصرف رایج در صنعت طیور ایران در بین 22 جدایه سالمونلا یافت شد که 82/81 % جدایه ها به بیش از دو عامل ضد میکروبی مقاوم بودند. نتایج این بررسی نشان داد جدایه های سالمونلای پرندگان نسبت به اکثریت عوامل ضد میکروبی مقاومت دارند که از جنبه بهداشت عمومی حائز اهمیت فراوانی است.
    کلیدواژگان: الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی، گله های جوجه گوشتی
  • مهدی عصمت پرست، پرویز تاجیک*، حمید قاسم زاده نوا صفحات 2421-2428
    به منظور موفقیت در پیوند سلول های اسپرماتوگونی نیاز است تا در اولین گام مدل مناسبی برای تولید حیوانات آزواسپرمیک تعریف گردد. روش های متعددی جهت تولید حیوانات آزواسپرمیک موجود است که این موارد شامل استفاده از بوسولفان به صورت سیستمیک، رادیوتراپی، ایسکمی سرمایی و افزایش دمای بیضه می باشند. هدف از انجام این طرح ابداع روشی جهت تولید گربه های آزواسپرمیک به منظور آماده سازی آنها برای دریافت پیوند سلول های بنیادی اسپرماتوگونی با تزریق بوسولفان می باشد. در این مطالعه از 15 راس گربه نر مو کوتاه خانگی 3 الی 5 ماهه استفاده شد. پس از اولین تزریق در هفته ی 5، 9، 13 و 17 دوزهای صفر، 4 و 10 میلی گرم/کیلوگرم وزن بدن، بوسولفان به صورت داخل وریدی به ترتیب به گربه های گروه های شاهد و تیمار تزریق شد. بیضه ها 2 ماه پس از پایان تزریقات بوسیله جراحی خارج شد و مورد ارزیابی قرار گرفت. همچنین میانگین قطر مجرای داخل لوله اسپرم ساز و ضخامت اپیتلیوم زاینده براساس میکرومتر محاسبه شد. سلول های سرتولی و سلول های لیدیگ نیز مورد ارزیابی قرار گرفت. در بررسی بافتی در گروه های تحت درمان با دوزهای 4 و 10 میلی گرم/کیلوگرم وزن بدن بوسولفان، درجات متفاوتی از تخریب لوله های اسپرم ساز، کاهش تعداد لوله های اسپرم ساز و ضخامت اپیتلیوم زاینده مشاهده شد. بوسولفان از طریق تاثیر بر سلول های زاینده و سوماتیک موجود در بیضه می تواند در تخریب اسپرماتوژنز و القاء آزواسپرمی در بیضه نقش داشته باشد.
    کلیدواژگان: بوسولفان، اسپرماتوژنز، بیضه، گربه
  • لیلا کارخانه، پریچهره یغمایی*، آزاده ابراهیم حبیبی، کاظم پریور، مجید صادقی زاده صفحات 2429-2438
    آترواسکلروز با انباشتگی چربی و پاسخ التهابی در لایه داخلی عروق مشخص می شود و می تواند باعث باریک شدن و یا انسداد کامل شریان شود. تیمول، یک مونوترپن فنولیک با خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است. هدف ازاین مطالعه بررسی اثرات تیمول بر میزان لیپیدهای خون، شاخص های آتروژنیک و پلاک آتروما در موش NMRI تغذیه شده با غذای پرکلسترول (HCD: high cholesterol diet)می باشد.
    45سر موش نر NMRI به 5 گروه تقسیم شدند (9n=): حیوانات گروه کنترل، غذای معمولی دریافت کردند. در حالیکه گروه HCD غذای حاوی کلسترول 2% برای 18 هفته دریافت کردند. حیوانات گروه شم برای 12 هفته HCD و سپس برای 6 هفته غذای معمولی به همراه حلال تیمول (روغن آفتابگردان) دریافت کردند.گروه های تجربی 1 و 2 برای 12 هفته HCD دریافت و سپس غذای معمول را همراه تیمول با دوزهای mg/kg 12 و mg/kg24 برای 6 هفته به ترتیب دریافت کردند. در پایان مطالعه، میزان لیپیدها و شاخص های آتروژنیک سرم اندازه گیری شد. همچنین رگ آئورت از لحاظ میکروسکوپی ارزیابی شد.در مطالعه حاضر تغذیه با HCD منجر به تشکیل پلاک آتروم، افزایش میزانتری گلیسرید، توتال کلسترول، شاخص های آتروژنیک و کاهش معنی دار لیپوپروتئین با چگالی بالا کلسترول (HDL-C) گردید. درمان با هر دو دوز تیمول به طور معنی داری این تغییرات را کاهش داد و باعث بهبود چربی های خون، شاخص های آتروژنیک سرم و پلاک آتروم گردید. نتایج این مطالعه پیشنهاد می کند که تیمول می تواند برای درمان افزایش توتال کلسترول، تری گلیسرید و برای بهبود پلاک آتروم استفاده گردد.
    کلیدواژگان: شاخص های آتروژنیک، آترواسکلروز، کلسترول، چربی های سرم، تیمول
  • کتایون کریم زاده*، عسگر زحمتکش، معصومه پرمهر صفحات 2439-2448
    هدف از مطالعه حاضر شناسایی ساختار بیوشیمیایی همولنف میگوی آب شیرین (Microbrachium nipponense) و بررسی فعالیت ضد باکتریایی آن در دوزهای مختلف بر روی چند سویه پاتوژن می باشد. بدین منظور 80 عدد میگوی آب شیرین با میانگین طولی 12/0±8/1 سانتی متراز تالاب انزلی جمع آوری گردید.پس از جداسازی جنس های نر و ماده از یکدیگر، نمونه گیری از طریق سینوس شکمی صورت گرفته وساختار همولنف جمع آوری شده با روش الکتروفورز وآنالیزFTIR تعیین گردید. فعالیت ضد باکتریایی پروتیئن همولنف وهمولنف میگوها بر علیه 5 سویه باکتریایی پاتوژن( ویبریوکلره، اشریشیا کلای، استافیلوکوکوس اورئوس، باسیلوس سوبتیلیس، کلبسیلاپنومونه) در دوزهای 25 تا 100 میکروگرم بر لیتر به روش انتشار از دیسک مورد مطالعه قرار گرفت. در الگوی الکتروفورتیک همولنف میگوهای نر و ماده حضور پروتئینهایی با وزن مولکولی بین KD 100-22 مشاهده گردید. ساختار همولنف براساس آنالیز FTIR شامل ساختارهای منظم ونامنظم دوم پروتئینها است. تفاوت معنی داری بین پروتیئن های همولنف در جنس نر و ماده در قدرت باکتری کشی آنها نسبت به سویه های مختلف مشاهده نشد (05/0 کلیدواژگان: فعالیت ضدباکتریایی، همولنف، الکتروفورز، میگو، انتشار از دیسک
  • حبیب مولاخواه، افشین ذاکری* صفحات 2449-2458
    هدف از انجام این مطالعه بررسی اثر ترکیبی پروبیوتیک، آنزیم لاکتاز و آنتی بادی اختصاصی بر بهبود هیستومورفولوژی ارگان های لنفاوی و بهبود فاکتورهای سیستم ایمنی هومورال در جوجه های گوشتی بود. بدین منظور، 96 قطعه جوجه ی گوشتی نژاد راس واریته 308، در قالب دو گروه 48 تایی شامل 4 تکرار 12 قطعه ای در هر گروه در نظر گرفته شد. جهت ارزیابی ایمنی هومورال از هر تکرار 2 قطعه جوجه بطور تصادفی انتخاب و در روزهای 9، 23 و 42 پرورش از ورید بالی به میزان 2 سی سی خون اخذ گردید و تست HI بعمل آمد. برای بررسی هیستومورفولوژی ارگان های لنفاوی در پایان دوره از هر تکرار دو قطعه بصورت تصادفی انتخاب و بعد از کشتار جهت بررسی به آزمایشگاه بافت شناسی ارجاع داده شد. بعد از بررسی های بعمل آمده اختلاف معنی دار آماری از نظر میزان تیتر آنتی بادی تولیدی در روز 9 بدست نیامد (05/0 p >) ولی این اختلاف در روزهای 23 و 42 روزگی بسیار معنی دار بود (01/0p<). مطالعات هیستوموروفولوژیکی ارگان های لنفاوی در بورس فابریسیوس، طحال و تیموس در مورد برخی از شاخص ها مثل ارتفاع چین های بورس معنی دار بود (05/0 p<) ولی در اکثر فاکتورها اختلاف معنی داری نشان داده نشد. نتایج این مطالعه نشان داد که ترکیب مورد آزمایش می تواند بر سیستم ایمنی هومورال کاملا موثر باشد و از طرفی دیگر چون هیچ باقی مانده دارویی در گوشت طیور به جا نمی گذارد لذا می توان به عنوان جایگزینی موثر برای آنتی بیوتیک های محرک رشد استفاده گردد.
    کلیدواژگان: پروبیوتیک، آنتی بادی های اختصاصی، ارگان های لنفاوی، سیستم ایمنی هومورال، جوجه های گوشتی
  • |
    • Hajighorbani M., Ahmadi-Hamedani M. *, Shahab E., Hayati F., Kafshdoozan K., Ghafari Kalili S., Jebelli Javan A Pages 2383-2392
      Determination of histopathological criteria of chronic non-bacterial prostatitis (CNP), as the most common type of prostatitis syndrome, is highly effective to better understanding of pathophysiology and finding therapeutic strategies of this disease. Interest in pentoxifylline (PTX) has been renewed because of the anti-inflammatory and antioxidant potential of this drug. The aim of this study was to evaluate histopathological criteria of CNP in rat and to investigate the effectiveness of pentoxifylline on these criteria. Thirty male adult Wistar rats were divided into negative control, CNP control, standard and treatment groups. The negative control group received orally 1 ml saline normal for 21 consecutive days CNP was induced by single intraprostatic injection of 1% carrageenan (100 µl) in CNP control, standard and treatment groups. CNP control, standard and treatment groups received orally 1 ml saline normal, cernilton 100 mg/kg and PTX at 50 and 100 mg/kg 1 week after CNP induction for 21 consecutive days. Results showed that in the CNP control group, the PI was significantly increased as compared to negative control group (P
      Keywords: Chronic non-bacterial prostatitis, Histopathological criteria, Pentoxifylline, Rat
    • Sharifan A., Beheshti Zadeh R., Ahari H.*, Anvar A Pages 2393-2402
      Head and trotters sheep is traditional food in Iran. This product has very microbial load then for first time determine to done it. The current study was designed to evaluate application of silver nanoparticles, as an antimicrobial agent. Effect of Nano silver packaging in reduce microbial load in head and trotters compare with Control sample in the Refrigerator for 4°C for 1,2,3,4 days. Minced Head and trotters sheep (100g of product has 15 g fat, 90 ml⁄gr Cholesterol). this product has bought at Shahrvand mall. Nano - silver coating based on titanium dioxide was used to reduce the microbial load of the product. some Nano-coating of silver on titanium dioxide at a concentration of ppm 1000, 2000, 3000, 3500 and 4000 used at this study. For measurement nanoparticles size used Field Emission Scanning Electron Microscope (fesem) and to know Chemical bond used. The results showed The concentrations of silver nanoparticles ppm 4000 ppm 3500 on Escherichia coli maintaining the relative amounts of byproducts in four days of testing on impact (p
      Keywords: ead, Trotters sheep, titanium dioxide, silver nanoparticles
    • Shahraki Mojahed L., Davari Sa*, Hajinezhad Mr Pages 2403-2410
      This study was aimed to compare the effects of Salvia Sharifi and Salvia Virgata on serum lipids and histopathology of liver in hyperlipidemic rats. Forty male adult Wistar rats were distributed into four groups as follow: (1) control, (2) hyperlipidemic rats, (3) hyperlipidemic rats received hydroalcoholic extract of S. Virgata (200 mg/kg bw) and (4) hyperlipidemic rats received hydroalcoholic extract of S. Sharifi (200 mg/kg bw). A high-fat diet was administered to rats for one month.Then, two rats were selected from each diet group and hyperlipidemia was confirmed by measurement of serum triglyceride and serum cholesterol levels. Groups 3&4 were orally treated by S. Virgata and S. Sharifi respectively for 21 days. At the end of the experiment, blood samples were obtained by heart puncture and used to determine serum triglyceride, cholesterol, HDL and LDL levels and liver specimens were obtained for histopathological investigations. The data were analyzed by one-way ANOVA and Tukey's post hoc test. The results showed that S. Sharifi extract significantly reduced serum triglyceride, cholesterol and LDL levels and increased serum HDL compared to untreated hyperlipidemic rats. Treatment with S. Virgata reduced serum triglyceride, cholesterol and LDL levels but serum HDL of rats in this group had no significant effect in comparison to hyperlipidemic group. In addition, S. Sharifi extract decreased hepatic lesions in comparison to hyperlipidemic rats received S. virgata. These results showed the protective effect of S. Sharifi and S. Virgata extracts on hyperlipidemia-induced liver injury and this protection was more pronounced in the group received S. Sharifi.
      Keywords: Salvia sharifi, Salvia virgata, Hyperlipidemia
    • Azizpour A. * Pages 2411-2420
      The purpose of this study was to determine the serogroups of isolated Salmonella spp from broiler flocks and their drug resistance patterns to 28 antimicrobial agents commonly used in medicine and veterinary of Iran. One-hundred and eighty-nine samples were collected from liver, heart and intestine of slaughtered broiler flocks in Ardabil province for identification of salmonella. The antibiotic resistance rate of isolates was determined using Kirby-Bauer method. Out of 189 samples examined, Salmonella was isolated from 22 samples (11.6%). Out of 22 salmonella isolates, fourteen (63.7%), seven (31.8%) and one (4.5%) isolates belonged to serogroups D, C and B, respectively. Multiple resistance was observed among isolates. The highest resistance was to tetracycline (100%), chlortetracycline (91%), streptomycin (91%), doxycycline (86.5%), nalidixic acid (81.8%), neomycin (77.3%), kanamycin (68.3%), furazolidone (63.7%), lincospectin (59.1%), flumequine (54.6%), penicillin (45.5%) and sulfamethoxazole trimethoprim (40.9%). Ten resistance patterns to ten antimicrobial agents commonly used in Iranian poultry industry were found in 22 Salmonella isolates 81.82% of isolates were resistant to more than two antibacterials. The results of this study showed that the frequency of resistance to the antimicrobial agents among avian salmonella isolates is a major public health concern.
      Keywords: Salmonella, Antibiotic resistance pattern, Broiler flocks
    • Esmatparast M., Tajik P.*, Ghasemzadeh Nava H Pages 2421-2428
      In order to successfully transplant spermatogonial cells need to be defined a suitable model for producing azoospermia animals. Several methods are available for made azoospermic animals, include systemic injection of busulfan, radiation, cold ischemia and increased testicular temperature. The aim of the study is development of a method for producing azoospermic cats in order to prepare them for spermatogonial stem cells transplantation. In this study, 15 domestic short hair cats at the age of 3 to 5 month were divided in 3 groups. After first injection, at 5, 9, 13 and 17 weeks, doses of zero, four and ten mg/kg of busulfan intravenously were injected to the control and treatment groups, respectively. Two months after the injections testicles surgically removed and evaluated. The mean diameter of the seminiferous tubules and germinal epithelium thickness was calculated. Sertoli and leydig cells were also evaluated. Histological evaluation of treating groups with 4 and 10 mg/kg busulfan shows different degrees of degradation of seminiferous tubules. The thickness of germinal epithelium significantly decreased. Busulfan through its effect on germ cells and somatic cells can disrupt spermatogenesis and induced azoospermia.
      Keywords: Busulfan, Spermatogenesis, Cat, Testis
    • Karkhaneh L., Yaghmaei P.*, Ebrahim-Habibi A., Parivar K., Sadeghizadeh M Pages 2429-2438
      Atherosclerosis is characterized by the accumulation of fat and inflammatory response in the artery intima and can cause narrowing or complete blockage of the artery. Thymol is a phenolic monoterpene with antioxidant and anti-inflammatory properties. The aim of this study was to evaluate the effects of thymol on blood lipids, atherogenic indices and atheroma plaque of NMRI mice fed a high-cholesterol diet (HCD). 45 NMRI male mice were divided into 5 groups (n=9): Animals of the control group received a normal diet. Whiles in the HCD group received a diet containing 2% cholesterol for 18 weeks. Animals of the sham group received HCD for 12 weeks and then normal diet for 6 weeks with a thymol solvent (oil). The experimental groups 1 and 2 received HCD for 12 weeks and then received a normal diet with thymol at doses of 12 mg/kg and 24 mg/kg for 6 weeks, respectively. At the end of study, concentration of serum lipids and atherogenic indices were measured. Also aorta was measured microscopically. In the present study, consumption of HCD resulted in the formation of atheroma plaque, increased serum triglycerides, total cholesterol concentration, atherogenic indices and significantly decreased high density lipoprotein cholesterol (HDL-C). Treatment with both doses of thymol significantly reduced these changes and improves blood lipids, atherogenic indices was normal and atheroma plaques. The results of this study suggest that thymol can be used for treatment of increased total cholesterol and triglycerides and to improve the atheroma plaque.
      Keywords: Atherogenic index, Atherosclerosis, Cholesterol, Serum lipids, Thymol
    • Karimzadeh K.*, Zahmatkesh A., Pormehr M Pages 2439-2448
      The aim of this study was to characterize the biochemical structure and bactericidal activity of hemolymph Microbrachium in different doses on several human bacterial pathogenFirst 80 individual (40 for male and 40 for female) of prawn (M. nipponense) with an average length of 8.1 ± 0.12 were collected from Anzali wetland. After separation of males and female from each other, hemolymph of samples were taken from ventral sinus of the prawn and structure of collected hemolymph was determined through an electrophoresis and FTIR analysis.The antibacterial activity of M. nipponense hemolymph was investigated against five pathogenic bacteria (Vibrio cholera, Klebsiella pneumonia, Bacillus subtilis, Staphylococcus aureus, Escherichia coli) in doses of 25 to 100 micrograms per liter by disk diffusion method.The electrophoretic pattern of males and females hemolymph revealed presence of proteins with molecular weights between 22-100 Kda. Hemolymph structure contained both secondary regular and irregular protein structures by FTIR analysis. Different doses of hemolymph, indicated inhibitory activity against different bacterial strains. Also significant difference was observed between male and female hemolymph in case of antibacterial activity p
    • Molakhah H., Zakeri A. * Pages 2449-2458
      The aim of this research has been to determine the effect compound of probiotics, lactase enzyme and antibodies on improving the histomorphology characters of lymphoid organs and improving growth humoral immunity of broiler chickens. For this purpose, 96 broilers (W- Ross 308) have been randomly divided into two groups of 48 with 4 replicates. For evaluation of humoral immunity, samples were selected from each replication randomly at 3rd, 23th and 42th day of production, and cc blood was got from wing vein and HI was tested. For evaluation of histomorphology of lymphoid organs at the end of period, randomly two slaughter samples were selected from each replication has been sent to the histology lab. The results of statistical analysis were shown that rate of antibodies was non significant at -day – old (p>0.05) and it was significant at days and days (p). Microscopic studies of lymphoid organs (Bursa of fabricius, spleen and thymus) were shown significant statistical difference (p
      Keywords: Probiotics, Special immunoglobulins, Lymphoid organs, Humoral immunity, Broiler chickens