فهرست مطالب

کلام اسلامی - پیاپی 104 (زمستان 1396)

نشریه کلام اسلامی
پیاپی 104 (زمستان 1396)

  • بهای روی جلد: 40,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1396/12/22
  • تعداد عناوین: 6
|
  • محمدرضا امامی نیا صفحات 9-25
    ‏توحید صفاتی یکی از شاخه های توحید نظری بوده و به دو معنای «تنزه خداوند از شبیه در صفات کمالیه و عینیت صفات ثبوتی ذاتی با ذات الهی» و «تنزه واجب متعال از صفت زاید بر ذات» است. در این نوشتار، توحید صفاتی از دو طریق عقل و نقل تبیین شده است. پس از آن، دیدگاه های نادرست در زمینه صفات مزبور- یعنی: نیابت ذات الهی از صفات، بازگشت صفات ثبوتی ذاتی به صفات سلبی، زیادت صفات بر ذات و حال- به چالش کشیده شده است.
    کلیدواژگان: توحید صفاتی، عینیت صفات با ذات، بسیط الحقیقه کل الاشیاء، نیابت ذات از صفات، زیادت صفات بر ذات، حال
  • علی ربانی گلپایگانی، محمد علی اسماعیلی صفحات 27-47
    «روش عقل گرایی» عنوان عامی است که بر هرگونه نظام فکری که نقش عمده را به عقل داده، اطلاق می شود. روش عقلگرایی به عقلگرایی فلسفی و عقلگرایی غیر فلسفی تقسیم میشود. «روش عقلگرایی فلسفی» رویکردی فلسفی به آموزه های الهیاتی است که میکوشد با استفاده از روش، مبانی و ادبیات فلسفی، تبیینی عقلانی از آموزه های الهیاتی ارائه دهد. از رهگذر این جستار مشخص می شود که مولفه های روش عقلگرایی فلسفی عبارتند از: محوریت یقین منطقی؛ استوار ساختن نظریات بر بدیهیات منطقی؛ بهرهگیری از قواعد فلسفی؛ بهرهگیری از زبان فلسفی. آثار کلامی که بر اساس روش عقلگرایی فلسفی تالیف شده اند، غالبا از شیوه واحدی در تدوین برخوردارند؛ به این صورت که پیش از ورود به مسائل خداشناسی، یک سلسله مسائل معرفتشناسی و فلسفی که زمینه ساز بررسی مسائل خداشناسیاند، مطرح می شود .
    کلیدواژگان: روش شناسی، روش شناسی علم کلام، عقلگرایی فلسفی، عقلگرایی غیر فلسفی
  • رضا برنجکار، محمد جعفر رضایی صفحات 49-82
    یکی از مباحث مهم در تاریخ کلام امامیه موضع ائمه اطهار نسبت به علم کلام و نقش ایشان در شکل گیری و گسترش این علم است. در این مقاله ابتدا به موضع آنان نسبت به جریان متکلمان پرداخته و نشان داده می شود که هرچند پاره ای مخالفت ها از سوی ائمه اطهار با متکلمان به دلایلی خاص- مانند بی توجهی برخی به منابع وحیانی، استفاده از روش های نادرست در علم کلام و احیانا آسیب های اخلاقی در بین متکلمان- گزارش شده است، اما ائمه اطهار خودشان به تربیت متکلمان پرداخته و راه های درست فهم، نظریه پردازی و مناظره کلامی را به ایشان آموزش داده اند. در ادامه به نقش ائمه اطهار در ارائه آموزه های کلامی پرداخته و نشان داده شده است که ایشان خود به ارائه آموزه های کلامی نیز پرداخته و در بسیاری از موارد مانند مباحث اصلی توحید و عدل، متکلمان دیگر مذاهب تحت تاثیر تعالیم ایشان بوده اند. در پایان به برخی از تمایزات دیدگاه ائمه اطهار با جریان های کلامی دیگر مانند معتزله و اهل حدیث نیز اشاره شده است.
    کلیدواژگان: کلام، امامان اهل بیت، گسترش کلام، نقش ائمه
  • سیداکبر موسوی تنیانی صفحات 83-103
    دانش کلام اسلامی در سده دوم و سوم هجری به صورت دانشی با قواعد و روش مشخص شکل گرفت. در این میان متکلمان شیعی با محوریت شخصیت هایی چون هشام بن حکم، هشام بن سالم، مومن طاق و فضل بن شاذان نقش بی بدیلی در شکل گیری و گسترش آن بر عهده داشتند؛ به گونه ای که حتی در محافل علمی نسبت به متکلمان دیگر گروه های کلامی همانند معتزله، خوارج و مرجئه شناخته شده تر و از جایگاه برتری برخوردار بودند. آنان با نظریه پردازی نوین در پرتو تعالیم اهل بیت و با نگارش آثار مهمی در موضوعات مختلف کلامی و پرورش شاگردانی بنام، در شکل گیری و تعالی علم کلام نقش آفرینی کردند. ردیه نگاری های عالمان شیعه در مباحث کلامی یکی از مهم ترین شاخصه های نشان دهنده این حضور فعال و نقش آفرینی پررنگ است. این ردیه نویسی ها علاوه بر نقد اندیشه های غیر مسلمانان نظیر مسیحیان، مانویه، هندوان و یهود، به نقد آراء و اندیشه های متکلمان جریان های اسلامی مانند معتزلیان، خوارج، مرجئیان و اهل حدیث نیز پرداخته است. این رویکرد از آن جهت که موجب بالندگی علم کلام و تاریخ اندیشه گردیده است در این مقاله به صورت ویژه مورد تحلیل قرار گرفته و تبیین شده است.
    کلیدواژگان: کلام اسلامی، متکلمان امامیه، ردیه نگاری، معتزله، مانویان، مسیحیان
  • سید علی حسینی زاده خضرآباد صفحات 105-129
    قرن چهارم و پنجم از مهم ترین دوره های تاریخ تمدن اسلامی است. در این دوره با روی کار آمدن دولت شیعی آل بویه در بغداد و دولت های شیعی دیگر در مراکز مهم اسلامی، تمدن اسلامی یکی از پرفروغ ترین دوره ها را به خود دید. در این میان متکلمان امامی مدرسه بغداد، همچون نوبختیان، شیخ مفید، سید مرتضی و شیخ طوسی نقشی برجسته در گسترش علوم اسلامی و فرهنگ و تمدن اسلامی داشتند. نوبختیان علاوه بر علم کلام با تدوین آثاری چون «الآراء و الدیانات» قرن ها مرجعی قابل اعتماد برای اندیشه نگاران حوزه تاریخ تفکر بودند. همچنین شیخ مفید و شاگردانش با تدوین صدها اثر نظیر اوائل المقالات، الذخیره، الشافی و الاقتصاد، میراث مکتوب گران بهایی در علوم اسلامی به یادگار نهادند که تا کنون به عنوان اندیشه امامیه در شمار معتبرترین آثار علمی است. متکلمان امامی مذهب بغداد با تاسیس کتابخانه ها و مدارس علمی به تربیت شاگردانی در علم کلام پرداختند که این شاگردان در بازگشت به وطن خود علم کلام را در پهنه سرزمین های اسلامی نشر دادند و در نهایت، سیل رساله ها و مکتوبات علمی که حاوی سوالات و شبهه های فکری نگارندگان آنها بود، روانه بغداد شد. این شواهد نشان می دهد متکلمان امامی مدرسه بغداد، نقشی پراهمیت در گسترش علوم اسلامی بر عهده داشته اند.
    کلیدواژگان: کلام، متکلمان شیعه، گسترش کلام، مدرسه بغداد
  • رسول رضوی صفحات 131-155
    درسال های اخیر پژوهش های جدی و آکادمیکی در شناخت مدارس، مسائل و ادوار کلام امامیه صورت گرفته و طبیعی است که بخش مهمی از آن ها به حوزه حله و مسائل اعتقادی مطرح در این مدرسه پرداخته باشند. با این وجود، پژوهش های انجام یافته هنوز کافی به نظر نمی رسند و نشان دادن کارکرد متکلمان پرورش یافته درحله که بزرگترین مرکز علمی در قرن هفتم و هشتم هجری و چراغ فروزان علم در عصر ایلخانان مغول به شمار می آیند از بایسته های پژوهشی است که هنوز نیازمند پژوهش های جدید می باشد؛ کاری که در این مقاله به قسمتی از آن پرداخته شده و تلاش گشته تا با استفاده از شیوه تحلیلی تاریخی به گوشه هایی از این کارکردها در ضمن معرفی نقش آفرینی های علامه حلی، بزرگ دانشمند حوزه حله پرداخته شود. نتیجه ای که از این پژوهش به دست آمد نشان می دهد دانش آموختگان حله به خصوص علامه حلی علاوه بر تلاش های تبلیغی در نشر مکتب شیعه و فعالیت های آموزشی در زمینه تاسیس مدارس مختلف و مدرسه سیار و هم چنین تالیف کتاب و تربیت شاگردان متعدد، در تقابل با جریان ظاهر گرایی و دفاع از عقل گرایی فلسفی خوش درخشیده و توانسته اند اصل امامت را به عنوان تنهاترین و کامل ترین نسخه برای رهایی جامعه اسلامی از بحران خلا حاکمیت مشروع، معرفی کنند.
    کلیدواژگان: حوزه حله، کارکرد، علامه حلی، متکلمان، ایلخانان
|
  • Mohammad Reza Imami Nia Pages 9-25
    Unity of God in his attributes is one of the branches of theoretical unity of God, which has two meanings: “not- similarity of God with any being in his perfect attributes and unity of affirmative qualities of God with his essence” and “transcendence of God from qualities which are out of his essence. In this paper, the unity of God in his attributes has been explained in two ways: reason and narration. Subsequently, incorrect views on these attributes, i.e., “theory of vicarship of essence of God from his attributes” and the “theory of being of attributes of God out of his essence” and “theory of Hall” have been challenged.
    Keywords: unity of God in his traits, Unity of traits with essence, the simple essence includes all beings, vicarship of essence of God from his attributes, being of attributes of God out of his essence
  • Ali Rabbani Golpayegani, Mohammad Ali Esmaeeli Pages 27-47
    The method of “rationalism” is a general term that refers to any system of thought that gives a major role to reason. The method of rationalism is divided into philosophical rationalism and non-philosophical rationalism. The "method of philosophical rationalism" is a philosophical approach to theological doctrines that attempts to present a rational explanation of theological doctrines, using the methodology, foundations, and philosophical literature. Through this research, it becomes clear that the components of the philosophical rationalism method are: the focus on rational certainty; the foundation of theoretical propositions on self-evident ones; the use of philosophical rules and the use of philosophical language. The works of the theology, which are based on the philosophical rationalist method, often have the same mode of compilation, in which, before entering into the problems of theology, a series of epistemological and philosophical issues, that underlie the study of the problems of theology, are raised.
    Keywords: methodology, methodology of theology, philosophical rationalism, non-philosophical rationalism
  • Reza Berenjkar, Mohammad Jafar Rezaei Pages 49-82
    One of the important issues in the history of the Imamiyah’s theology is the position of the Imams (AS) towards theology and their role in the formation and expansion of this science. In this article, first, the position of the infallible Imams concerning theologians is addressed, and it is shown that, although there has been some disagreement with the theologians for certain reasons - such as neglect of some sources of revelation, the use of wrong methods in theology and possibly some ethical problem among theologians- the Imams (AS) themselves have taught theologians and taught them the right ways of understanding, theorizing, and theological debate. In the following, the role of the Imams (AS) in the presentation of theological doctrines has been shown. In many cases, such as the main topics of unity of God and justice, other theologians of other Islamic dominations have been influenced by their teachings. At the end, some of the differences between the views of the Imams (AS) and other theological denominations, such as Mutazilites and Ahl Hadith, have also been mentioned.
    Keywords: Quran, Imams of the Ahl al-Bayt, the expansion of theology, the role of the Imams
  • Seyyed Akbar Mousavi Tanyani Pages 83-103
    The science of Islamic theology was formed in the second and third centuries of the Hijri as an independent knowledge with specific rules and methods. In this regard, the Shiite theologians, with the centrality of personalities such as Hisham bin Hakam, Hisham bin Salem, Momen Taq, and Fazl ibn Shazan, played a unique role in the formation and development of it; Even in scientific academia, Imamiyah's Theologians were more well-known than the other theologians like Mutazilites, Khavarej and Morjeies and they were superior than them; They put forward new theories in the light of the teachings of the Ahlul-Bayt (as) and wrote important works on various theological issues and nurtured students who played important role in the formation and perfection of theology. Books written by Shia scholars to refutes others in theological issues are one of the most important indicators of this active presence and significant engagement. These books, in addition to criticizing the ideas of non-Muslims such as Christians, Manicheans, Hindus and Jews, refuted and criticized the opinions of Islamic other theologians such as Mutazilites, Khawarij, Morje’e and Ahl Hadith. This approach has been specifically analyzed and explained in this paper, because it has brought about the growth of theology and the history of thought.
    Keywords: theology, Shiite role, correction, writing books refuting the opposites
  • Seyed Ali Hosseini Zadeh Khidrabadi Pages 105-129
    The fourth and fifth centuries are the most important periods in the history of Islamic civilization. During this period, with the coming of the Shiite government of Buyid dynasty in Baghdad and other Shii governments in Islamic major centers, Islamic civilization experienced one of the most salient periods. Meanwhile, the Imamiyah’s theologians of the Baghdad School, such as Nobakhties, Sheikh Mofid, Seyyed Murtaza and Sheikh Tusi, played a major role in the development of Islamic sciences and Islamic culture and civilization.
    In addition to theology, the Nobakhties, for centuries, have been a reliable reference for thinkers in the field of the history of thought, wrote works such as "al-Ara’a Va al-Dianat". Likewise, Sheikh Mofid and his students, with the writing of hundreds of works such as Avael al-Maghlat, Al-zaqirah, Al-Shafi and Al-Eqtesad, left a precious heritage in Islamic sciences, which has so far been regarded as one of the most prestigious scholarly works of Imamiyah. The Imamiyah’s theologians of Baghdad school, by establishing libraries and religious schools, trained students in theology, who, in returning to their homeland, spread theology in the Islamic lands, and ultimately, the flood of scientific treatises and scientific writings, containing the controversial questions and controversies of the writers, flowed to Baghdad. These evidences suggest that the Imamiyah’s theologians of the Baghdad School played an important role in the development of Islamic sciences.
    Keywords: Quran, Shiite theologians, spreading the theology, Baghdad school
  • Rasoul Razavi Pages 131-155
    In recent years, serious and scholarly studies have taken place in recognizing the schools, issues, and phases of Imamiyah, and it is natural that a large part of them are devoted to the field of Hella’s school and the theological beliefs in this school.
    However, the research does not yet seem adequate; and showing the function of theologians raised in the Helle, the largest scientific center in the seventh and eighth centuries of the Hijra and the illuminated light of the science in the Mongol Ilkhan era, is one of the research needs that still require new research. This is what has been discussed in this article and attempted to use the historical analytic method to highlight some of these functions and introduce the role of Allamah Helli, the great scholar of the Hilla area. The result of this study is that scholars of Hilla, especially Allameh Helli, in addition to the efforts in the development of the Shiite school and educational activities in the establishment of various schools and ambulant schools, as well as book writing and education of multiple students, disagreed with literalists (Zahirites) and defended philosophical rationalism and could introduce the principle of Imamate as the only and the most complete version for the liberation of the Islamic society from the crisis of the vacuum of legitimate sovereignty.
    Keywords: Hilla School, Functionality, Allamah Helli, Theologians, Ilkhanites