فهرست مطالب

پژوهش های علم و دین - سال هشتم شماره 2 (پاییز و زمستان 1396)

مجله پژوهش های علم و دین
سال هشتم شماره 2 (پاییز و زمستان 1396)

  • تاریخ انتشار: 1396/12/22
  • تعداد عناوین: 5
|
  • علمی - پژوهشی
  • تقی پورنامداریان، محمد احمدی صفحات 1-21
    نامه های مسیحی مانند نامه به عبرانیان (Letter to the Hebrews) و نامه به غلاطیان (Epistle to the Galatians) از جمله متونی هستند که برای تحلیل و بررسی آنها روش های مختلفی به کار گرفته شده است. در نقد رتوریکی کتاب مقدس نیز پژوهشندگان برای تحلیل چنین نامه هایی روش های مختلفی به کار گرفته اند. در نتیجه نقد رتوریکی در چند دهه اخیر به عنوان شیوه ای برای ارزیابی نامه های کتاب مقدس شناخته شده است. در این مقاله تغییر و تحولات نقد رتوریکی کتاب مقدس و مهم ترین دلایل تغییر گرایش های منتقدان را در این مطالعات ارزیابی می کنیم. در تاریخچه نقد رتوریکی کتاب مقدس گرایش های سبک شناختی منتقدان رفته رفته جای خود را به روش هایی می دهد که بر پایه نظریه خطابه باستان استوار است و سپس روش های دیگری مبتنی بر مطالعات میان رشته ای مطرح می شود که مطالعات نقد رتوریکی کتاب مقدس را وارد مرحله جدیدی می کند. محدودیت های گرایش های سبک شناختی در این مطالعات که صرفا بر جنبه های بلاغی نامه ها تاکید داشت از عمده ترین دلایل معرفی روش هایی بر اساس مبانی نظریه خطابه باستان است، اما تردیدهایی که درباره رابطه خطابه و نامه نگاری وجود داشت و محدودیت هایی که این روش ها بر تحلیل رتوریکی تحمیل کردند، باعث شد روش های دیگری مبتنی بر مطالعات میان رشته ای مطرح شوند.
    کلیدواژگان: نقد رتوریکی، خطابه، نامه نگاری، کتاب مقدس، سبک شناسی، میان رشته ای
  • صالح حسن زاده *، محمود رسولی، محسن جاهد، وهب جعفریان صفحات 23-43
    اندیشه ی پیچیدگی تقلیل ناپذیر حیات را مایکل بیهی برای نقد نظریه ی تکامل داروین با تکیه بر یافته های بیوشیمی بکار برده است. وی آن را سازگان یکپارچه ای تعریف می کند که اجزای آن لزوما در عین متعامل و هدفمندبودن، کارکرد ویژه ای دارند. بیهی با تشریح دسته ای از واکنش های بیوشیمیایی که در طبیعت رخ می دهد، انتخاب طبیعی را نقض پذیر معرفی می کند. وی با استناد بر روش شناسی علمی و همچنین پیش فرض های موجود در فلسفه ی علم خود، استدلال پیچیدگی تقلیل ناپذیر حیات را معرفی کرده است و به پاسخگویی علمی به نقدهای تجربی و روش شناختی تکامل گرایان می پردازد. بیهی حیات را به دو بخش تقلیل پذیر و تقلیل ناپذیر تقسیم می کند. وی بنابر نظریه ی خود مبنی بر تقلیل ناپذیربودن حیات در سطح مولکولی و بنیادی، نظریه ی تکامل را که فرایند تدریجی دارد در بخش مولکولی حیات ابطال شده معرفی می کند. روی هم رفته، با توجه به گزارش ها و پژوهش های علمی گوناگون انجام گرفته توسط بیهی و پیروان نظریه ی وی، استدلال پیچیدگی تقلیل ناپذیر در حال حاضر مصداق استدلال از طریق بهترین تبیین است که می تواند راهکار علمی مناسبی برای تبیین منشا حیات ارائه داده، و هدایت و طراحی شدگی آن را نشان دهد.
    کلیدواژگان: پیچیدگی تقلیل ناپذیر، تکامل گرایی، خلقت گرایی، طراحی هوشمند، مایکل بیهی
  • سید محمد علی دیباجی*، هانیه سادات رجبی صفحات 45-65
    جیمز آلفرد مارتین، فیلسوف و اندیشمند معاصر دین، با نگاهی به تجربیات دینی و زیبایی شناختی دوره های تاریخی و طرح نظریات مختلف به دنبال نشان دادن ارتباط تجربیات دینی و زیبایی شناختی در قرون مختلف است. این ارتباط در یک ساحت گفتمانی مورد بحث قرار می گیرد. این گفتمان علاوه بر پرداختن به مفهوم چیستی هنر و دین به این مساله می پردازد که تا چه اندازه دین می تواند در تعیین معیارهای زیبایی و هم چنین آفرینش آثار هنری نقش اساسی داشته باشد و هم چنین هنر چه نقش تعیین کننده ای در تجربیات دینی بشری داشته است. این پژوهش همچنین کوشیده تا با نگاهی به سیر تاریخی بحث به تئوری های مطرح شده از جمله اندیشه های فیلسوف آلمانی، شلایرماخر، پرداخته و تعاریف متفاوت او از چیستی دین، تجربه دینی و هنر و گفتمان میان این مفاهیم را بررسی کند.
    در مقاله، در پاسخ به سوال ذکرشده، این مطلب مورد بحث واقع شده است که به نظر جیمز آلفرد مارتین، این گفتمان در نهایت به هدفی واحد می انجامد که همانا درکی از واقعیت حقیقی و راستین است. زیرا به همان میزانی که تجارب دینی بشری دارای بنیان های عمیق حسی است، تجارب زیبایی شناختی نیز منبعث از ادراک حسی مشارکتی مفهوم زیبایی بین مخاطب و اثر هنری است.
    کلیدواژگان: تجربه دینی، تجربه زیبایی شناختی، تقدس، جیمز آلفرد مارتین، زیبایی، ذوق
  • ایرج محبوبی*، حیدرعلی رستمی، عبدالرضا زاهدی صفحات 67-87
    برخی از منتقدان[i] با استناد به آیه:﴿امن هو قانت آناء اللیل ساجدا و قائما یحذر الآخره و یرجوا رحمه ربه قل هل یستوی الذین یعلمون والذین لا یعلمون إنما یتذکر اولوا الالباب﴾[ii] و سایر آیات و احادیث مدعی شده اند که: علم ارزشمند و نافع از دیدگاه قرآن و اسلام منحصر در علوم دینی است. با نگرش درآیات و روایات معلوم می گردد که هدف قرآن بیان جزئیات تمام علوم بشری نیست و علم ارزشمند را منحصر در علوم دینی نمی داند، آیات قرآن و احادیث پیامبر (ص) نه تنها به همه علوم ازجمله علوم تجربی توجه کرده اند، بلکه تذکر داده اند که هنگام مطالعات تجربی به آفریدگار طبیعت، آسمان و... نیز توجه کنید که جمع بین ایمان و علم مطلوب است و با همدیگر منافاتی ندارند. در این مقال و مجال درصدد پاسخ گویی به شبهه مطرح شده با استناد به آیات و احادیث با بهره گیری از منابع معتبر هستیم.
    کلیدواژگان: علم، (تجربی و دینی)، علم ارزشمند، نقد، شبهه
  • فرشته نورعلی زاده * صفحات 89-112
    موافقان علم دینی با رد دیدگاه مخالفین و استدلال مبنی بر اینکه ابزار علم دینی منحصر در تجربه نبوده و گزاره های دینی معرفت زاست و ارزشها نیز ریشه در عالم واقع دارند بر امکان تولید علم دینی تاکید می کنند و در این راستا رویکردهای مختلفی مطرح کرده اند که هر یک از آنها با انتقاداتی روبروست. رویکرد تهذیب ضمن پذیرش چارچوب کلی علم مدرن، با تصحیح و تکمیل گزاره های علمی، درصدد ایجاد تعامل میان علم و دین است.رویکرد مبناگرا که به عنوان بخشی از رویکرد تاسیسی معتقد است تولید علم دینی باید متناسب با مبانی بنیادین در علوم انسانی باشد با اشکالاتی روبروست از جمله اینکه علم در تولید شده در این روش فلسفی است نه دینی و از سویی ارتباط بین فلسفه های مضاف مه علم مبتنی بر آنهاست مشخص نیست. رویکرد فرا مبنا نیز به عنوان بخش دیگری از رویکرد تاسیسی، با تاکید بر نقش فاعل شناسا در علم، تولید علم دینی را مبتنی بر انسان دینی می داند. اما مهمترین اشکال این رویکرد، ابهام در روش تولید علم دینی است. این پژوهش، با رویکرد تحلیلی، نظری و انتقادی، به نقد و بررسی رویکردهای امکان و تولید علم دینی می پردازد.
    کلیدواژگان: علم دینی، رویکرد تهذیب، رویکرد تاسیس، مبناگرا، فرامبنا
|
  • Taghi Poornamdarian, Mohammad Ahmadi Pages 1-21
    Christian letters like Letter to the Hebrews or Epistle to the Galatians are the type texts frequently studied by various approaches. Rhetorical critics also in rhetorical criticism of the Bible have had different and various attitudes and have adopted different approaches. That’s why in recent years rhetorical criticism has come to be known as way of analyzing Christian letters in the bible. In this essay we will study the evolutions and the reasons for changing attitude in rhetorical criticism of the Bible. In the short history of rhetorical criticism stylistic approaches will soon be replaced by the method base on classical rhetoric and after other methods based on interdisciplinary studies will be introduced. Limitations of stylistic approaches which only considered the aesthetical aspects of the letters is one of the most important reasons for the emergence of methods base on classical rhetoric, However the disputes over the relationship between rhetoric and epistolography and the prescriptive nature of these methods lead to other methods based on interdisciplinary studies being introduced.
    Keywords: rhetorical criticism, Rhetoric, epistolography, Bible, Stylistics, Interdisciplinary
  • Saleh Hasanzadeh*, Mahmoud Rasouli, Mohsen Jahed, Vahab Jafarian Pages 23-43
    For the first time, the concept of irreducible complexity was proposed by Michael Behe in order to criticize Darwin’s theory of evolution based on biochemical facts. He has defined the concept as a single system containing purposeful and interacting parts in which its components possess particular functions. Behe rejects the theory of natural evolution through explaining of biochemical reactions, in details, occurred in environment. Providing scientific evidence and methodology, as well as numerous pre-assumptions in the realm of philosophy of science, Behe demonstrates his inference concerning to irreducible complexity, and answers scientifically to the empirical and methodological objections of the critiques. He divides the life into two parts including reducible and irreducible sections. Based on his theory regarding non-irreducibility of life, Behe invalidates the theory of evolution, possessing gradual processes, in molecular level. Overall, according to various findings and researches made by Behe and the proponents of his theory, the inference of irreducible complexity is now as an inference to the best explanation suggesting appropriately a scientific approach for disclosing the life origin and exhibiting the life has been guided and designated.
    Keywords: Irreducible complexity, Creationism, Evolutionism, Intelligent design, Michaele Behe
  • S.M.A. Dibaji *, Hanieolsadat Rajabi Pages 45-65
    James Alfred Martin, a contemporary philosopher and thinker of religion, seeks to illustrate the connection between religious and aesthetic experiences in different centuries by reviewing these experiences in historical periods and proposing different theories. This connection is discussed in a discursive context. In addition to addressing the concepts of art and religion, this discourse deals with the extent to which religion can play a key role in determining aesthetic criteria and creation of works of art as well as the decisive role of art in human religious experiences. This study also examined the existing theories, including the thoughts of the German philosopher, Schleiermacher, and his various definitions of religion, the religious experience, art, and the discourse between these concepts by reviewing the history of the discussion.
    To answer the aforementioned question, this study discussed that, according to James Alfred Martin, this discourse ultimately leads to a single goal, which is a perception of the true reality. The reason is, as much as aesthetic experiences are derived from participatory-sensory perception of beauty between the audience and the work of art, religious experiences of human beings have deep sensory foundations.
    Keywords: : Religious Experience, Aesthetic Experience, Holiness, James Alfred Martin, Beauty, Taste
  • Iraj Mahboobi *, Heidar Ali Rostami, Abdolreza Zahedi Pages 67-87
    Some critics1 cite the following verse: ﴾What! He who is obedient during hours of the night, prostrating himself and standing, takes care of the hereafter and hopes for the mercy of his lord! Say: Are those who know and those who do not know alike? Only the man of understanding are mindful﴿ and other verses and hadiths claim that: Valuable science from the viewpoint of the Quran and Islam is limited to religious sciences. With the attitudes of verses and traditions, it turns out that the purpose of the Quran is not to express the details of all human sciences and does not consider the science of religion to be limited to religious sciences. The Quran's verses and the Holy Prophet's (PBUH) have not only addressed all the sciences, including the empirical sciences, but noted that during studies Experiment with the creator of nature, the sky, and ... Also note that the combination of faith and science is desirable and do not conflict with each other. In this article, we are trying to answer the dubious question by referring to verses and hadiths using valid sources.
    Keywords: science, (experimental, religious), valuable science, critique, doubt
  • Fereshteh Nouralizadeh * Pages 89-112
    Based on an analytical, theoretical and critical approach, the current study seeks to critically examine the existing approaches concerning the possibility of producing religious science. Accordingly, the "refinement" approach, endorsing the general framework of modern science, seeks to establish the interaction between science and religion via correcting and completing scientific propositions. The approaches which insist on founding a religious science, are themselves divided into the foundationalist and meta-foundationalist approaches, and conceive the production of religious science to be contingent upon a comprehensive transformation in modern science. The common element of all approaches,which insist on founding a religious science from the scratch, is the idea of development of new sciences based on the production of the foundations of science from the sources of religion and based on an Islamic worldview.The foundationalist approach is of the view that the fundamental basics of the humanities, in the areas of ontology, anthropology, epistemology, are derived from the material and secular philosophies and they are parted from the Invisible World, and thus they are required to be revised based on the Islamic worldview. But the meta-foundationalist approach contends that science is the outcome of the relationship between man, the universe and the transcendental God. The man who has defined his or her relation withthe world and God based on his/her own existence does not have a holy reason. To reform science, we must change the universal hypotheses and ruling ideologies. At the end of each of these approaches are evaluated
    Keywords: Religious Science, Psychological Approach, Founding Approach, Foundationalism, Meta-foundationalism