فهرست مطالب

نشریه عصر برق
پیاپی 1 (پاییز 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/09/30
  • تعداد عناوین: 6
|
  • سهیل اخلاقی امیری *، مهدی سعادتمند طرزجان صفحات 14-18
    در این مقاله، یک سیستم جدید برای ارتباط بین ماشین و انسان (HMI) بر مبنای پردازش تصویر ارائه شده است. در سیستم پیشنهادی، فرآمین مورد نظر کاربر براساس موقعیت قرارگیری وی در مقابل دوربین اجرا می شود. به این ترتیب که یک صفحه شاخص شامل تعدادی دکمه مجازی در مقابل دوربین قرار گرفته و سیستم پیشنهادی با پردازش شکل دکمه های مجازی، موقعیت کاربر بر روی صفحه شاخص را تشخیص می دهد. همچنین، در این مقاله، برای تشخیص شکل دکمه ها، یک الگوریتم تشخیص شکل جدید بر پایه پردازش تغییرات زاویه لبه ارائه شده است. الگوریتم پیشنهادی در برابر انتقال و تغییرات نور صحنه مقاوم میباشد. از روش HMIپیشنهادی برای توسعه یک سامانه اطلاع رسانی کاربردی در محیط Microsoft Power Point استفاده شده است؛ به طوری که کاربر با ایستادن بر روی دکمه های مجازی مناسب می تواند چهار فرمان مختلف شامل نمایش فایل بعدی، نمایش فایل قبلی، نمایش اسلاید بعدی و نمایش اسلاید قبلی را در محیط مذکور اجرا نماید. نتایج تجربی بیانگر عملکرد مناسب و کارایی سیستم پیشنهادی در شرایط نوری مختلف میباشد.
    کلیدواژگان: سیستم واسط بین انسان و ماشین (HMI)، تشخیص شکل، بخش بندی تصویر، فیلتر هومومورفیک
  • مریم زارع *، عبدالله میربزرگی، محمد میمندی نژاد صفحات 19-22
    دستگاه پمپ انسولین موثرترین روش در کنترل مناسب بیماری دیابت است. این دستگاه وسیله ای برای تزریق و کنترل میزان تزریق انسولین بر اساس سطح گلوکز خون برای بیماران دیابتی میباشد. بنابراین این سیستم باید از قابلیت اطمینان و دقت بالایی برخوردار باشد. در این مقاله طراحی و ساخت پمپ انسولین با خطای تزریق صفر ارائه شده است. از مهمترین ویژگی های پمپ ساخته شده و ارائه شده در این مقاله، توانایی تزریق انسولین با دقت نیم میکرولیتر ( 0.0005cc) و با الگوی تزریقی پیوسته و شبیه به لوزالمعده میباشد. از دیگر برتری های مهم پمپ طراحی شده، قابلیت استفاده با n دو زبان فارسی و انگلیسی و تزریق انسولین پایه ای با سه برابر پیوستگی بیشتر نسبت به اخرین مدل ارائه شده است.
    کلیدواژگان: پمپ انسولین، تزریق پیوسته انسولین، دیابت، گلوکز
  • یگانه ضمیری جعفریان *، نادیا نقوی صفحات 23-29
    مخابرات مولکولی یک راهکار نوین اطلاعاتی و ارتباطی است که براساس مکانیزم ها و سیستم های بیولوژیکی عمل می کند. این فناوری نوین، در سال های اخیر مورد توجه ویژه پژوهشگران مهندسی زیستی قرار گرفته است. در سیستم مخابرات مولکولی، فرستنده اطلاعات را توسط مولکول های شیمیایی به نام مولکول های اطلاعاتی ارسال نموده و بعد از انتشار در محیط، توسط گیرنده مخابراتی دریافت و کدگشایی می گردد. تئوری های مخابراتی نقش ویژه ای را در مدلسازی، تجزیه و تحلیل و طراحی سیستم های مخابرات مولکولی ایفا می کنند و چشم اندازهای نوینی را در مهندسی زیستی، پزشکی ونانو گشوده اند که در حال حاضر گام های آغازین خود را طی می کنند. در این مقاله به بررسی جایگاه و ویژگی های مخابرات مولکولی و کاربردهای آن در زمینه های مختلف مهندسی پزشکی و فناوری زیستی می پردازیم. به دنبال آن جایگاه مدلسازی در این حوزه را به عنوان عاملی مهم در جهت پیش بینی رفتار سیستم مخابرات مولکولی به طور اجمالی مورد مطالعه قرار می دهیم. سپس با پرداختن به چالش های پیشرو، اهمیت و نیاز تحقیقات بیشتر در این حوزه جدید را مشخص میکنیم.
    کلیدواژگان: مخابرات مولکولی، فناوری زیستی، مولکول های اطلاعاتی، شبکه های مخابراتی نانو
  • محمدحسن متولی زاده *، حمیدرضا حسینی آشتیانی صفحات 30-33
    کمبود نقدینگی در سالهای اخیر، صنعت برق را دچار بحران های جدی کرده است. افزایش بدهی ها و عدم امکان تامین نقدینگی موردنیاز صنعت برق، موجب شده است که خرید قطعات یدکی نیروگاه ها، اجرای پروژه های توسعه، بهینه سازی تاسیسات انتقال و توزیع و بهره برداری از شبکه های برق با مشکلات جدی مواجه شود. بدون شک ادامه این روند، تداوم تامین برق در کشور را با چالش های جدی روبرو می سازد. حل ریشه ای این چالش، مستلزم شناخت عوامل ایجاد این بحران در صنعت برق است. مستند پیشرو بر آن است ضمن تحلیل دلایل ریشهای بحران نقدینگی صنعت برق، راهکارهای اثربخش برای برون رفت از آن را نیز ارایه نماید.
    کلیدواژگان: اقتصادیارانه ای، بحران نقدینگی، قیمت برق
  • جواد باصری *، مهسا حمیدی صفحات 34-42
    کشور ما ایران، در منطقهای واقع شده که به لحاظ دریافت انرژی خورشیدی در بین سایر نقاط جهان در بالاترین رده ها قرار دارد. خوشبختانه با پیشرفت فنآوری، هزینه تولید سلول های خورشیدی سیر نزولی داشته است. بنابراین در برنامهریزی برای آینده، انتخاب مواد اولیه جهت س�اخت سلول خورشیدی و نوع فنآوری مورد استفاده اهمیت فوقالعاده بالایی دارد به نحوی که میتواند آینده یک کشور را نیز تحتالشعاع خود قرار دهد. در این مقاله ضمن بررسی انواع فنآوری های مختلف تولید سلولهای خورشیدی و مقایسه قیمت، مزایا و معایب و مدت بازگشت سرمایه آنها با یکدیگر مقایسه گردیده است. علاوه بر این با بررسی شرایط اقلیمی و اقتصادی کشور امکان سنجی فنآوری های مختلف تولید سلولهای خورشیدی از جمله فنآوری سیلیکان و لایه نازک، انتخاب صحیح نوع خط تولید برای کشور امکان پذیر میگردد.
    کلیدواژگان: سلول های خورشیدی، بازگشت سرمایه، شرایط اقلیمی، سلولهای خورشیدی سیلیکانی و لایه نازک
  • حمیدرضا خدادادی *، محمدحسین قزل ایاغ، ابوالفضل چمن مطلق صفحات 43-47
    هدف از شبکه های نسل آینده (NGN)، همگرا کردن کلیه بسترهای ارتباطی موجود بر روی بستری مبنی بر فناوری IPو دسترسی نامحدود به شبکه و ارایه خدمات یکپارچه به کاربران با کیفیت قابل قبول ( )QOSاست. برای انجام این هدف به یک بستر ارتباطی و یا شبکه زیر ساخت نیاز است که بتواند پهنای باند مورد نیاز را با بهترین کیفیت ارائه نماید. این شبکه زیر ساخت با توجه به ماهیت، مشتمل بر دو قسمت باسیم و بیسیم است. در مورد بستر باسیم بهترین گزینه فیبرنوری است اما در مورد بستر بیسیم با توجه به محدودیتهای کاربردی مخاطراتی وجود دارد. در یک نگاه کلان می توان این بستر بیسیم را به دو قسمت بکارگیری فناوری رادیوئی و نوری تقسیم بندی کرد. هر کدام از این دو فناوری محدودیت ها و امتیازاتی مختص به خود دارد که باید مورد بررسی قرارگیرد. در این مقاله سیستم های مخابرات نوری فضای آزاد، سیستم های رادیوئی ،Wi-Fi وایمکس، LTEو شبکه های برد بلند پر ظرفیت مورد بررسی قرارگرفته و با توجه به نقاط ضعف و قوت هرکدام پیشنهاد برای بکارگیری از آنها در شبکه های نسل آینده بیان خواهد شد.
    کلیدواژگان: مخابرات نوری فضای آزاد، مخابرات رادیوئی سلولار، شبکه های نسل جدید، توربولانس، فرستنده، گیرنده های چندگانه