فهرست مطالب

نشریه عصر برق
پیاپی 7 (تابستان 1396)

  • تاریخ انتشار: 1396/06/30
  • تعداد عناوین: 6
|
  • محمد ابراهیم حاجی ابادی *، زهره کیانی خضری صفحات 5-15
    هدف از این مقاله آنالیز هزینه ی کلی دو مدل 1_ تعمیر و خرابی 2_ تعمیر و نگهداری، در حضور سنسورهای هوشمند بر روی تجهیز پست است. برای رسیدن به این هدف در این مقاله راهکاریسه گامیارائه شده‏است. در گام اول، مدل ریاضی خرابی تجهیز در اثر نصب سنسورهای هوشمند توسعه داده شده‏ است. در این مدل ریاضی عوامل خرابی و تعداد رخداد‏های خرابی دیده شده‏ است. همچنین میزان تاثیر‏پذیری نرخ خرابی در اثر نصب سنسور هوشمند با استفاده از مدل ریاضی بیان شده‏است. سپس با کمک روش مینیمال کات ست، قابلیت اطمینان پست در دو حالت: اول بدون مانیتورینگ هوشمند تجهیز و دوم با مانیتورینگ هوشمند تجهیزبررسی شده است. در گام دوم به بررسی مدل‏های تعمیرونگهداری پرداخته می‏شود. سپس مدل جدید مارکوف برای تعمیرو نگهداری پیش بینانه پیشنهاد می شود. مدل پیشنهادی ترکیبی از تعمیرونگهداری پیشگیرانه و پیش بینانه(Integrated Preventive and Predictive Maintenance Markov (IPPM)) است.در گام سوم با ارزیابی مدل مارکوف جدید، تخمین دقیق‏تری برای زیادشدن عمر تجهیز و هزینه ها خواهیم داشت. سپس با در نظر گرفتن منحنی بار(Load Duration Curve (LDC))، مقدار انتظاری انرژی تامین نشده(Expected Energy Not Served(EENS)) را برای دو حالت اول پست بدون مانیتورینگ هوشمند و دوم پست با مانیتورینگ هوشمند بررسی شده است. درنهایتهزینه ی کلی مربوط به بخش فرآیند تعمیر و فرآیند تعمیرونگهداری با یکدیگر قیاس می شوند. نتایج مطالعاتانجام شده بر روی بریکرهای پست حلقوی موردمطالعه نشان می دهد که با نصب سنسورهای هوشمند بر روی بریکر، نرخ خرابی به اندازه ی58.77% بهبود می یابد. بعلاوه به دلیل بهبود نرخ خرابی و تشخیص زودهنگام خرابی های جزئی، طول عمر بریکر 1.926افزایش می یابد. از طرفی احتمال از دست رفتن پایانه در پست های مجهز به سنسورهای هوشمند، 47.54%بهبود می یابد. درنهایت هزینه ی کلی مربوط به دو مدل: 1- مدل تعمیر و نگهداری 2- مدل تعمیر و خرابی، در پست های هوشمند 288هزار دلار کاهش می یابد.
    کلیدواژگان: قابلیت اطمینان تجهیز، پایش شبکه هوشمند، مدل تعمیر و خرابی، مدل تعمیر و نگهداری، سنسورهای هوشمند
  • مهران آزاد *، محسن قاینی صفحات 16-20
    در این مقاله روش جدیدی برای جایابی ایستگاه های شارژ سریع خودرو برقی در شبکه توزیع،با درنظر گرفتن پارامترهای قیمت زمین و فاصله محل احداث ایستگاه تا پست فوق توزیع پیشنهاد گردیده است. در این روش علاوه بر تعیین مکان فیزیکی ایستگاه، تعداد واحدهای شارژ (ظرفیت ایستگاه)در هر ایستگاه نیز مشخص می شود. برای انجام این کار بایستی در منطقه جغرافیایی مورد نظر تعدادی نقطه براساس تراکم خودروهای برقی موجود در ناحیه جهت احداث ایستگاه شارژ کاندید کرد و برای هر کدام از نقاط قیمت هر متر مربع زمین و فاصله تا نزدیک ترین پست فوق توزیع را مشخص نمود. سپس با استفاده از الگوریتم پیشنهادی و با حل یک مسئله بهینه سازی مشخص می شود که، درکدامیک از نقاط کاندید ایستگاه شارژسریعا حدا ثشود و چه تعداد واحد شارژ نیز در آن ایستگاه نصب گردد. برای پیاده سازی روش پیشنهادی از اطلاعات واقعی منطقه وکیل آباد مشهد استفاده شده است.
    کلیدواژگان: خودرو برقی، ایستگاه شارژ سریع، جایابی، الگوریتم ژنتیک
  • مصطفی عیدیانی * صفحات 21-24
    این مقاله، به طور خلاصه سایت ریسرچ گیت (دروازه تحقیق)، به طور عمومی و به طور اختصاصی برای رشته برق، معرفی شده است. همچنین با کمک این سایت، شاخص های علمی بعضی از اساتید برق با هم و با دارندگان جایزه نوبل مقایسه شده است.
    کلیدواژگان: ریسرچ گیت، گوگل اسکولار، اسکوپوس، ارجاع، شاخص H
  • فرزانه رحیمی *، مصطفی عیدیانی صفحات 29-34
    در این مقاله یک نوع جدید از ادوات فکتس به نام ترانسفورماتور سن (TS) معرفی می شود. ثابت شده است که TS از بقیه ادوات فکتس عملکرد بهتری در کنترل توان دارد و در بهبود پایداری گذرا، نقش مهم تری بازی می کند. همچنین نشان داده شده است که استفاده از TS در شبکه، باعث کاهش هزینه ها، افزایش قابلیت اطمینان و کارآیی شبکه شده است. این مزایا با شبیه سازی و توضیحات تکمیلی نشان داده شده است.
    کلیدواژگان: ادوات فاکتس، ترانسفورماتور سن، ترانسفورماتور سه فاز چهارسیم پیچه، پایداری گذرا
  • سید مجید مزینانی *، هادی یوسفی، مصطفی میرزایی صفحات 35-41
    یکی از مهمترین دغدغه های امروز پژوهشگران درشیکه های حسگر بیسیم زیر آب، با توجه به محدودیت ها و ویژگی های خاص محیط درون آب، مسئله ی مسیریابی است. این محدودیت ها شامل توپولوژی سه بعدی،پهنای باند محدود ، تحرک گره،تاخیر طولانی،انرژی محدود و هزینه ساخت است. پروتکل های مسیریابی جدید برای شبکه های زیر آب براساس مسیریابی حریصانه توسعه یافته اند. مشکل اساسی در UWSN ها پیدا کردن یک مسیر کارآمد بین منبع و مقصد است تا بتواند با مصرف انرژی پایین، تعداد بسته ی بیشتری را به مقصد برساند. در این پژوهش با بهبود الگوریتم VBF که یکی از روش های مرجع بوده و پروتکلی وابسته به شعاع لوله مسیریابی است، الگوریتمی ارائه شده است که شعاع لوله را به صورت تابعی از ابعاد محیط، برد و تعداد گره ها در نظر می گیرد. در نتیجه با تغییر یکی از این پارامترها، شعاع لوله مسیریابی نیز تغییر خواهد کرد. اما به منظور مدیریت انرژی مصرفی گره ها ، تابعی وجود دارد که اگر انرژی باقی مانده گره دریافت کننده ی بسته خیلی کمتر از انرژی باقی مانده ی گره ارسال کننده باشد، با کوچک کردن شعاع لوله مسیر یابی، شانس انتخاب شدن به عنوان گره هدایت کننده را کاهش می دهد، تا گره های دیگر شانس بدست آوردن گره هدایت کننده بسته را به دست آورند. الگوریتم ارائه شده با پروتکل های VBF، HHVBF و VBVA مقایسه شده است و نتایج شبیه سازی که به دست آمده از شبیه ساز NS-2 است ، حاکی از آن است که روش پیشنهادی توانسته با تکیه بر تغییر عرض لوله مسیریابی متناسب با تراکم شبکه، مصرف انرژی کمتری را به ویژه در شبکه های با تعداد گره زیاد، نسبت به سایر روش ها داشته باشد و همچنین در شبکه های غیر متراکم، بسته های بیشتری را نیز تحویل نماید.
    کلیدواژگان: شبکه های حسگر زیر آب، الگوریتم های مسیریابی، لوله مسیریابی
  • امیرمسعود امینیان مدرس *، امیر هادی پوریا منش صفحات 44-53
    در این پژوهش به روش شبیه سازی، فیلتر وفقی برای حذف بازتاب در سیستم صوتی سخنرانی مورد استفاده قرار گرفته است. ابتدا مدل آکوستیکی یک اتاق واقعی با آزمایش عملی بدست آمده است. تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری مورد استفاده در این آزمایش ها معرفی و مشخصات ویژه ی آن ها بیان شده است. سپس مشخصات فنی میکروکنترلر ARM مدل Cortex M4 معرفی شده است. محدودیت های عملی این میکروکنترلر شامل نرخ نمونه برداری و تعداد عملیات ریاضی و منطقی لازم، جهت پیاده سازی فیلتر وفقی و الگوریتم NLMS محاسبه و امکان پذیری پیاده سازی فیلتر وفقی با الگوریتم NLMS روی میکروکنترلر بررسی شده است. مدل عملی بدست آمده با استفاده از تست های آکوستیکی، مبنای شبیه سازی الگوریتم فیلتر وفقی و رفتار آکوستیکی اتاق با نرم افزار متلب قرار گرفته است .نتایج شبیه سازی نشان دهنده بهبود حداکثر 1/26 دسی بل برای نسبت سیگنال به تداخل می باشد. این نتایج تاییدی برای امکان پیاده سازی الگوریتم بر روی میکروکنترلر ARM است که در فازهای آتی این پژوهش اجرایی خواهد شد.
    کلیدواژگان: پیاده سازی سخت افزاری، حذف بازتاب صوتی، سیستم صوتی سخنرانی، فیلتر وفقی