فهرست مطالب

عصر برق - پیاپی 6 (بهار 1396)

نشریه عصر برق
پیاپی 6 (بهار 1396)

  • تاریخ انتشار: 1396/03/30
  • تعداد عناوین: 7
|
  • نیکزاد فیروزآبادی *، غزاله سربیشه ای صفحات 6-10
    در سیستم های مخابراتی، تخمین مشخصات کانال و همسان سازی داده ها در کانال های بی سیم متغیر با زمان، به جهت انتقال صحیح و دقیق داده و به منظور اشکار سازی بهتر سیگنال های دریافتی در گیرنده ضروری می باشد. دست یابی به یک روش تخمین کانال که بتواند در هر لحظه تغییرات کانال را با سرعت و دقت بالا و حجم کمی از محاسبات دنبال کند از اهمیت ویژه ای برخوردار است. روش های متعددی برای طراحی الگوریتم های تخمین کانال وجود دارد. در این مقاله، قصد داریم پس از بررسی سیستم های OFDM مبتنی بر تبدیل فوریه و تبدیل موجک و سیستم های MIMO، به تخمین و همسان سازی کانال در ترکیب این سیستم ها بپردازیم. تخمین کور کانال در سیستم های MIMO-OFDM یک حوزه ی مطالعاتی جدید برای محققان است که مشابه ساختار جداسازی کور منابع می باشد. الگوریتم های مختلف آنالیز مولفه های مستقل یکی از روش ها برای تخمین کور کانال است. الگوریتم آنالیز مولفه های مستقل نسبت به سایر روش ها پیچیدگی محاسباتی کمتر و همچنین ارزش نرخ خطای بیت کمتری دارند. نتایج شبیه سازی توسط این روش، مقدار نرخ خطای بیت کمتر و عملکرد بهتری را برای سیستم MIMO-OFDM مبتنی بر تبدیل موجک نسبت به تبدیل فوریه برای تخمین کانال این سیستم ها در کانال های رایلی نشان می دهد.
    کلیدواژگان: آنالیز مولفه های مستقل، تبدیل موجک گسسته، تخمین کور کانال، سیستم MIMO، OFDM
  • بهروز شوقی مطلق * صفحات 11-15
    ژنراتورمهم ترین و باارزش ترین بخش یک سیستم قدرت است، لذا نقص داخلی آن علاوه بر زیانی که به خود ژنراتور وارد می کند، باعث قطع قسمت بزرگی از انرژی نیروگاه نیز می گردد.به همین منظور حفاظت از واحدهای نیروگاهی از اهمیت بسزایی برخوردارند.
    در این مقاله،با استفاده از روش ترکیبی جدیدی به مطالعه موردی بر روی واحد 100MW بخار نیروگاه شریعتی جهت تست عملکرد رله و صحت مقادیر تنظیمی رله حفاظتی(تابع 51V)پرداخته شده است. به همین منظور و با استفاده از نرم افزار PSCAD، ژنراتور در حالت خطا در پایانه خروجی شبیه سازی شده است و نتایج حاصل از این خطا به عنوان ورودی در دستگاه تست اومیکرون استفاده شده است.در ادامه این پارامترهای شبیه سازی شده توسط دستگاه تست در شرایط خطای واقعی به رله حفاظت مجتمع ژنراتور (ABB REG*316)تزریق گردیده و نتایج حاصل از پاسخ خروجی رله و تنظیمات آن مورد مقایسه و بررسی قرارگرفته است.
    کلیدواژگان: حفاظتژنراتور، رله حفاظت مجتمع، دستگاه تست اومیکرون، فانکشن حفاظتی، COMTRADE
  • معین منعمی *، سمیه حسن پور دربان صفحات 16-24
    این مقاله،با در نظر گرفتن نرخ تغییر فرکانس و اینرسی واحدهای دارای چرخ طیار به عنوانشاخص جدید تاب آوری سیستم، در مقابل حوادث نادر و شدید که منجر به خروج واحدها و ناپایداری های فرکانسی می شود، به معرفی مدل تاب آور ورود و خروج واحدهای حرارتی می پردازد که در برابر افت شدید فرکانس مقاوم است.این مدل روشی برای حل مساله در مدار قرار گرفتن واحدهای نیروگاهی در ترکیب بامساله کلیدزنی بهینهواحدهای مجهز به چرخ لنگر و واحدهای تولید پراکنده مبتنی بر الگوریتم ژنتیک است کهبه عنوان راهکار برقراری تعادل توان و جبران افت فرکانس شبکه در نظر گرفته شده است. تمام مراحل شبیه سازی در نرم افزار MATLABبر روی شبکه استاندارد 57 باسه IEEE با 7 واحد حرارتی، 8 واحد تولید پراکنده مجهز به چرخ طیار و 10 واحد تولید پراکنده انجام شده است. نتایج مطالعات، کارایی روش پیشنهادی را نشان می دهد.
    کلیدواژگان: تاب آوری سیستم های قدرت، برنامه ریزی ورود و خروج واحدهای نیروگاهی، کلیدزنی بهینهواحدهای مجهز به چرخ طیار، واحدهای تولید پراکنده
  • حسین برزویی *، مصطفی رجبی مشهدی صفحات 25-30
    در این مقاله سامانه اندازه گیری، حفاظت و کنترل گسترده(WAMPAC) معرفی شده و قابلیت های آن در بهبود پایداری و امنیت شبکه انتقال مورد بررسی قرار می گیرد. در این راستا اجزای اصلی و فعال کننده سامانه WAMPAC از جمله واحد اندازه گیری فازور(PMU) به طور اجمالی توصیف خواهد شد. از مهم ترین قابلیت های سامانه WAMPAC می توان به کنترل و پایش بلادرنگ سیستم قدرت، تخمین حالت و کمک به بازیابی سیستم قدرت اشاره کرد که نقش بسزایی در پیشگیری از خاموشی های گسترده و منطقه ای خواهد داشت.
    کلیدواژگان: PMU، WAMPAC، امنیت سیستم قدرت، خاموشی گسترده، تخمین حالت
  • مهرداد حجت *، مرتضی شفیعی صفحات 41-44
    یکی از راه کارهایی که امروزه سیاست گذاران انرژی در دنیا از آن به عنوان ابزاری موثر و کارآمد در مدیریت انرژی بهره می برند، استفاده از تعداد زیادی مولد مقیاس کوچک در محل مصرف یا نزدیکی آن با کمترین میزان استفاده از شبکه انتقال و توزیع است. در کشور ما نیز وزرات نیرو و سازمان توانیر به عنوان متولیان اصلی صنعت برق سیاست های حمایتی ویژه ای به منظور توسعه مولدین تولید پراکنده برای سرمایه گذاران در این بخش در نظر گرفته اند. در این مقاله، هدف ارائه یک طرح کلی از مراحل مختلف اخذ مجوزات، کلیات نصب و چالش های بهره برداری نیروگاه های تولید پراکنده است. علاوه بر این مسائل اقتصادی شامل هزینه ها و درآمدهای طرح نیز مورد بررسی قرار گرفته اند.
    کلیدواژگان: آنالیز اقتصادی، تولید پراکنده، مولدهای دارای بازیافت حرارتی
  • حمید یداللهی * صفحات 45-52
    استفاده از سنسورهای هوشمند در پست های برق فشارقوی نقش مهمی را در بهبود بهره برداری، مانیتورینگ زمان واقعی، جلوگیری از خرابی های اساسی در تجهیزات و به طبع آن افزایش پایداری شبکه قدرت ایفا می کند. تحقیقات انجام شده نشان می دهد که با اندازه گیری پارامترها و کمیت های ویژه در تجهیزات قدرت توسط سنسورهای هوشمند، امکان پیش بینی خطاهای ممکن در تجهیزات میسر می شود. در این پژوهش پارامترهای کلیدی در ترانسفورماتور قدرت، تپ چنجر، بریکر و سایر تجهیزات بررسی شده و سنسورهای هوشمند متناظر با آن ها نیز معرفی می گردد. همچنین در ادامه با توجه به وجود بستر های مناسب اتوماسیون در پست های برق فشارقوی خراسان، چگونگی تحقق رسیدن به اهداف تعمیرات پیش بینانه(PDM) بررسی می گردد.
    کلیدواژگان: سنسورهای هوشمند، تعمیرات پیش بینانه، اتوماسیون، گازهای محلول، دما، ارتعاش، سطح روغن
  • رضا مروی خیابانی *، محسن قاینی صفحات 53-57
    در این مقاله مدیریت تامین انرژی برق برای ایستگاه های شارژ سریع خودروی برقی دارای سیستم فتوولتاییک و بانک باتری انجام شده است. در واقع با در نظر گرفتن امکان تولید انرژی خورشیدی در ایستگاه و تعرفه بندی قیمت خرید انرژی از شبکه روشی جهت مدیریت شارژ و دشارژ بانک باتری ارائه شده است. در این روش با ارائه یک مساله بهینه سازی در یک دوره 24 ساعته، بانک باتری در ساعات کم باری که قیمت خرید انرژی از شبکه کمتر است شارژ می گردد و در ساعات پیک بار که قیمت خرید انرژی از شبکه بیشتر است دشارژ شده و انرژی خود را به ایستگاه تزریق می کند حتی ممکن است در صورت زیاد بودن انرژی دشارژ شده بانک باتری نسبت به مصرف ایستگاه، مازاد آن به شبکه فروخته شود. نتایج شبیه سازی نشان می دهد که حضور بانک باتری می تواند تاثیر بسزایی در هزینه تامین انرژی برق ایستگاه داشته باشد که برای ظرفیت های مختلف بانک باتری نتایج گزارش شده است.
    کلیدواژگان: خودروی برقی، ایستگاه شارژ سریع، مدیریت تامین انرژی، انرژی خورشیدی، بانک باتری