فهرست مطالب

Money & Economy - Volume:11 Issue: 2, Spring 2016

Journal of Money & Economy
Volume:11 Issue: 2, Spring 2016

  • تاریخ انتشار: 1396/03/16
  • تعداد عناوین: 6
|
  • جواد عرب یارمحمدی *، اسمعیل ابونوری، علی اصغر سالم صفحات 119-134
    اندازه گیری دقیق میزان فقر و چگونگی توزیع افراد فقیر در مناطق مختلف، علاوه بر آنکه برای اهداف شناختی و تحلیلی با اهمیت است، می تواند دلالت های سیاستی متفاوتی نیز در پی داشته و در عین حال ارزیابی عملکرد سیاست های اتخاذ شده را نیز متاثر سازد. به طور معمول برای اندازه گیری فقر، مخارج خانوارها مورد توجه قرار می گیرد و براساس یک خط فقر و شاخص های مختلف پیشنهاد شده برای اندازه گیری فقر، میزان فقر اندازه گیری می شود. اشکال اساسی این روش کار آن است که قدرت خرید مخارج نادیده گرفته می شود؛ در واقعیت، خانوارها با سطح یکسان مخارج در مناطقی که سطح بالاتری از قیمت ها در آن جاری است، از رفاه کمتری برخوردارند. از آنجا که شاخص قیمت مصرف کننده در مناطق مختلف، سطح قیمت ها را منعکس ننموه و تنها به تغییرات قیمت حساس است، استفاده از این شاخص برای لحاظ قدرت خرید های متفاوت مناسب نیست. در این مقاله شاخصی برای انعکاس سطح قیمت ها در سال 1390 ساخته شده و فرضیه برابری معیارهای فقر، پیش و پس از تعدیل سری مخارج با شاخص سطح قیمت ها با استفاده از آزمون های آماری و نیز با کاربست رویکرد تسلط آزمون شده است. بر اساس نتایج، برمبنای تمام معیارهای فقر (که ویژگی یکنوایی ضعیف را تامین می نمایند) و فارغ از مقدار در نظر گرفته شده به عنوان خط فقر، به واسطه تعدیل، تمامی کمیت های محاسبه شده برای فقر با کاهش مواجه می شوند. همچنین پس از تعدیل، رتبه بندی استان های کشور از نظر میزان فقر با تغییرات چشم گیری مواجه می شود. این تغییر رتبه بندی می تواند تسهیم بودجه های کاهش فقر (دولتی یا بودجه های نهادهای عمومی و غیرانتفاعی) در استان های مختلف را دگرگون سازد.
    طبقه بندی JEL: C40، E31، I32
    کلیدواژگان: شاخص سن، شاخص وات، شاخص های FGT، شاخص قیمت، تسلط تصادفی مرتبه اول
  • روح الله زارع * صفحات 135-152
    این مقاله تسهیلات بانکی در چرخه های تجاری ایران را با هدف تعیین نقش بانک های ایران در تثبیت اعتبار بررسی می نماید. نتایج برآورد روابط بلندمدت با استفاده از روش های حداقل مربعات پویا و حداقل مربعات کاملا اصلاح شده نشان می دهند که که بین تسهیلات بانکی واقعی و تولید ناخالص داخلی (GDP) واقعی در بلندمدت رابطه مستقیم وجود دارد که شواهدی در حمایت از هم جهت بودن تسهیلات بانکی و چرخه های تجاری ارائه می دهند. از این رو، نظام بانکی در ایران در تثبیت اعتبار چندان متفاوت از سیستم بانکی متعارف عمل نکرده است زیرا توانایی تثبیت اعتبار در چرخه های تجاری را نداشته است. نتایج آزمون علیت Toda & Yamamoto (1995) نشان می دهد که یک رابطه علیت یک طرفه از GDP واقعی به تسهیلات بانکی وجود دارد. علاوه بر این، توابع ضربه-واکنش حاصل از برآورد مدل های خود رگرسیو برداری همسو با نتیجه حاصل از آزمون علیت نشان دهنده واکنش مثبت و معنی دار تسهیلات بانکی به شوک ناشی از GDP واقعی می باشد که تاییدکننده هم جهت بودن تسهیلات بانکی با چرخه های تجاری ایران است.
    طبقه بندی JEL: C22، E32، G21
    کلیدواژگان: نظام بانکداري اسلامي، تسهيلات بانکي، چرخه هاي تجاري، ايران
  • محمد ولی پور پاشاه *، جهانگیر بیابانی صفحات 153-171
    در این مقاله تاثیر پویایی سیاست های مقرراتی بر کارایی بانک های عضو بازار بورس و اوراق بهادار در چارچوب سیاست های احتیاطی در ایران از سال 1382 الی 1394 و با استفاده از نسخه سوم آمارهای تهیه شده توسط شرکت رهاورد نوین و سازمان بورس و اوراق بهادار مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج بررسی ضمن بکارگیری روش برآورد آرلانو-باند نشان می دهند که افزایش نسبت ذخیره قانونی سپرده های سرمایه گذاری بر کارایی بیست بانک بورسی تاثیر مثبت داشته اما ضریب مربوطه معنی دار نبوده است. از طرف دیگر، تاثیر نسبت اندوخته قانونی به کل سپرده ها به عنوان یکی دیگر از سیاست های مقرراتی بر کارایی، مثبت و معنی دار بوده است. همچنین نسبت اهرمی با علامت منفی بر کارایی بانک های بورسی تاثیر معنی دار داشته است و از این رو می توان دریافت که این بانک ها با افزایش نسبت بدهی به حقوق صاحبان سهام درنهایت مجموع گردش دارایی ها به عنوان مهمترین نسبت فعالیت، معیار کارایی را کاهش می دهند. شاخص دیگری که برای کارایی بانک های بورسی معرفی شده است، نسبت هزینه مالی به سودخالص است. هرچه این نسبت بیشتر افزایش یابد، کارایی کمتر خواهد بود. نوسانات بازدهی بانک های بورسی با نسبت هزینه مالی به سود خالص رابطه معکوس دارند. نتیجتا تاثیر آن بر کارایی مثبت و معنی دار بوده است. این بدان معناست که هرچه نوسانات بازدهی بانک های بورسی بیشتر باشد، کارایی عملیات مالی آن ها نیز بالاتر خواهد رفت. علاوه بر عامل نوسانات، نسبت اندوخته قاونی به کل سپرده ها نیز با یک دوره تاخیر بر نسبت هزینه مالی به سود خالص با علامت منفی و معنی دار اثرگذار بوده است که این نشان از تاثیر مثبت آن بر کارایی عملیات مالی دارد یعنی هرچه نسبت نرخ اندوخته قانونی به کل سپرده ها بیشتر باشد، کارایی عملیات مالی بانک های بورسی نیز بالاتر خواهد بود. تاثیر نسبت اهرمی بر نسبت هزینه مالی به سود خالص مثبت و معنی دار بوده که موید تاثیر مثبت افزایش آن بر کارایی بانک های بورسی در قبال اتخاذ وضعیت ریسک بالاتر در اثر پذیرش سپرده های بیشتر از آحاد اقتصادی می باشد.
    طبقه بندی JEL: C81, E43, E65, G21, G23
    کلیدواژگان: سیاست مقرراتی، کارایی، درجه اهرمی، چارچوب احتیاطی
  • احمد بدری، حمید زمان زاده * صفحات 173-191
    تحلیل متغیرهای کلان اقتصاد ایران در شرایط کنونی نشان از ظهور معمایی دارد که جهت اتخاذ رویکرد صحیح در سیاست پولی و نظارتی بانک مرکزی، نیازمند تبیینی روشن و قانع کننده است. افزایش نرخ رشد نقدینگی، کاهش معنادار نرخ تورم و چسبندگی نرخ سود بانکی سه ضلع این معما را تشکیل می دهند که در آن از یک سو واگرایی میان نرخ سود اسمی و نرخ تورم و از سوی دیگر واگرایی میان نرخ رشد نقدینگی و نرخ تورم بروز یافته است. این مطالعه در پی طراحی مدل نوینی است که اقتصاد خرد بانک ها را به اقتصاد کلان پیوند زده و تبیینی روشن برای معمای مذکور فراهم نماید. اقتصاد خرد بانک ها در صورت های مالی منعکس می شود که معیارهای اندازه گیری و شناخت اقلام آن تابع اصول و استانداردهای حسابداری است. لذا مدل مورد نظر باید توانایی برقراری ارتباط بین مفاهیم و تکنیک های حسابداری با مفاهیم اقتصاد را داشته باشد و ارقام ترازنامه نظام بانکی را با مقادیر متغیرهای اقتصاد کلان مرتبط نماید. بر اساس نتایج این مطالعه، تبیین رفتار ترازنامه نظام بانکی ایران نشان می دهد که کیفیت دارایی های نظام بانکی بر کیفیت بدهی های آن و در نتیجه کیفیت نقدینگی موثر است. انباشت دارایی های موهوم و منجمد در سمت دارایی های ترازنامه نظام بانکی، جریان ناسالمی از خلق نقدینگی را شکل می دهد که در آن بخشی از نقدینگی متاثر از دارایی های موهوم نظام بانکی است که آن را نقدینگی بی پشتوانه می نامیم. چنین وضعیتی مبین این واقعیت است که ترازنامه نظام بانکی به مفهوم اقتصادی و مالی ناتراز است و توزان ظاهری آن در سایه بکارگیری روش های نادرست حسابداری حاصل شده است. در واقع کاهش کیفیت نقدینگی متاثر از کاهش کیفیت دارایی های نظام بانکی، موجب شده است به رغم رشدهای بالای نقدینگی، از یک سو شاهد کاهش نرخ تورم و مقاومت نرخ سود بانکی در برابر کاهش و از سوی دیگر آسیب تولیدکنندگان از تنگنای اعتباری باشیم که بروز رکود اقتصادی نیز پیامد طبیعی آن است. رابطه بلندمدت مقداری پول تعدیل یافته در چارچوب یک مدل تصحیح خطای برداری و بر اساس داده های فصلی (1395-1375) برآورد شده است و نتایج رابطه مستقیم کیفیت نقدینگی بر تورم را تایید می نماید.
    طبقه بندی JEL: E5، M4، C32
    کلیدواژگان: ناترازی ترازنامه، نقدینگی، نرخ سود، تورم و حسابداری
  • ابراهیم التجایی *، میثم قاسم زاده صفحات 193-205
    مبنای تصمیم گیری مشارکت کنندگان در بازارهای اوراق بهادار اطلاعاتی است که توسط بورس ها، ناشران اوراق بهادار پذیرفته شده در بورس و واسطه های فعال در این بازارها منتشر می شود. تصمیم گیری صحیح در بازار اوراق بهادار زمانی امکان پذیر است که اطلاعات مزبور به موقع، مربوط، با اهمیت و نیز کامل و قابل فهم باشد. چنانچه اطلاعات انتشار یافته (افشا شده) از ویژگی های فوق یا بعضی از آنها برخوردار نباشد، شفافیت و عادلانه بودن بازار مورد سوال خواهد بود. این پژوهش به بررسی رابطه بین انتشار رسمی اطلاعیه های مهم تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم شرکت های حاضر در بورس اوراق بهادار تهران و رشد قیمت سهام آن شرکت ها می پردازد. نتایج مدل داده های پانل پویا و روش تخمین گشتاورهای تعمیم یافته آرلانو و باند روی نمونه ای از داده های مستخرج از 30 اطلاعیه تعدیل درآمد هر سهم برای 30 شرکت در بورس اوراق بهادار تهران، که از میان بیش از 2000 اطلاعیه منتشر شده در بین سال های 1393-1391 تحت شرایطی خاص انتخاب شده، نشان می دهد که انتشار رسمی اطلاعات مربوط به تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم شرکت ها تاثیر معنی داری بر رشد قیمت سهام آن شرکت ها نمی گذارد. این به معنای آن است که اطلاعات مورد نظر قبل از انتشار رسمی تاثیر مهم خود روی قیمت سهم را گذاشته است. بنابراین ضروری است به منظور انتشار به هنگام و موثر اطلاعات در بورس تهران، تمهیدات لازم صورت پذیرد.
    طبقه بندی JEL: C23، G14
    کلیدواژگان: انتشار رسمی اطلاعات، بورس اوراق بهادار تهران، قیمت سهام، مدل قیمت گذاری آربیتراژ، مدل داده های پانل پویا، گشتاورهای تعمیم یافته
  • مجید عینیان *، مسعود نیلی صفحات 207-223
    در این مقاله برآوردهای کشش جانشینی بین دوره ای بر اساس داده های خرد خانوار ارائه می شود. نتایج تفاوت قابل توجهی با مقادیر مرسوم مورد استفاده در مدل های تعادل عمومی پویای تصادفی دارد که نوعا بر پایه برآوردهای داده های اقتصادهای توسعه یافته هستند. در این مقاله نشان داده می شود این تفاوت پیامدهای نظری و کاربردی مهمی دارد. در یک مدل پایه چرخه های تجاری حقیقی، استفاده از مقادیر برآورد شده به جای مقادیر مرسوم نوسانات مصرف را می تواند 33٪ بیشتر توضیح دهد. همچنین، نقش کشش جانشینی بین دوره ای در پاسخ مصرف به یک شوک پولی در یک مدل تعادل عمومی نیوکینزی (مدل Smets & Wouters (2003) به عنوان مدل معیار) بررسی شده است. نتایج حاکی از آن است که شوک پولی در اقتصادی با کشش جانشینی بین دوره ای پایین تر اثر کمتری بر مصرف دارد.
    طبقه بندی JEL: D91، E21
    کلیدواژگان: کشش جانشینی بین دوره ای، معادله اولر، داده های تابلویی ساختگی
|
  • Javad Arab Yarmohamadi *, Esmaiel Abounoori, Ali Asghar Salem Pages 119-134
    Accurate Measuring of poverty and its distribution in various areas, in addition to being crucial for cognitive purposes, could have different policy implications and affect policy assessments. The Household expenditures criteria is typically used to measure poverty, and poverty is often assessed using a poverty line and alternative indices. A major difficulty associated with this method is, however, that it fails to take the purchasing power of money in different areas into account. In fact, households with the same amount of expenditures living in areas with higher price levels enjoy lower levels of welfare in comparison with those living in areas with lower price levels. Since the consumer price index cannot reflect the difference between price levels in different areas, this index is not useful for evaluating differences in purchasing power. In this paper, we shall first present an index which reflects price levels in the Iranian year ending in March 2012, and then we shall test the equality of poverty measures hypothesis before and after adjusting expenditures with the proposed price level index using statistical tests and the dominance approach. According to the results, and regardless of the defined poverty line, adjusting expenditures based on all poverty measures characterized by a week monotonicity, will reduce the calculated poverty measures. Furthermore, after adjustment, the ranking of provinces with respect to poverty will drastically change. This could change the share of each province in reducing poverty budgets.
    JEL Classification: C40, E31, I32
    Keywords: Sen Index, Watt Index, FGT Measures, Price Index, First Order Stochastic Dominance
  • Roohollah Zare * Pages 135-152
    This paper studies bank loans over the business cycles in Iran to determine the role of Iranian banks in stabilizing credit. By estimating the long-run relations using dynamic OLS and fully modified OLS estimators, the findings show that real bank lending is positively related to real GDP in the long-run providing evidences of the pro-cyclicality of bank lending in Iran. Hence, Iranian banking system has not operated far away from the conventional banking system in that they have not the ability to stabilize credit over business cycles. The results of Toda-Yamamoto’s (1995) Granger non-causality test indicate a unidirectional causality running from real GDP to real bank lending. Moreover, the impulse response functions from estimating vector autoregressive models suggest positive and statistically significant response of real bank lending to shocks from real GDP reaffirming the pro-cyclicality of bank lending in Iran.
    JEL Classification: C22, E32, G21
    Keywords: Islamic Banking System, Bank Loans, Business Cycles, Iran
  • Mohammad Valipour Pasha *, Jahangir Biabani Pages 153-171
    This study examines the effect of regulatory policy on efficiency under prudential framework among banks listed in the Iranian Securities and Exchange Organization over the period 2003 to 2015. Arellano-Bond estimation method has been patronized to investigate the effect of regulatory policies on efficiency. Results indicate that regulatory policy indicator indexing reserve requirement on investment deposits has had a positive relationship with the efficiency ratio, Sum of Assets Circulation Ratio (SACR), although it is not meaningful. On the other hand, the legal reserve ratio is positively and meaningfully affecting efficiency in financial institutions. Leverage ratio is negatively and meaningfully affecting the efficiency ratio (SACR) which highlights the point that as the financial institutions heighten their leverage ratio, it will lead to lower sum of asset circulation ratio as the best indicator of efficiency under activity proportions. Higher risk will lead to higher Financial Cost to Net Profit ratio (FCNP) interpreted as lower efficiency in financial institutes. Furthermore, regulatory policy denoted by the legal reserves ratio with one lag interval negatively-significantly influences the financial cost ratio.
    JEL Classification: C81, E43, E65, G21, G23
    Keywords: Regulatory Policy, Efficiency, Degree of Leverage Ratio, Prudential Framework
  • Ahmad Badri, Hamid Zamanzadeh * Pages 173-191
    The analysis of macroeconomic variables for current situation in Iran indicates a Conundrum. Solving this puzzle is vital for Central Bank of Iran in order to choose an appropriate approach for monetary policy and banking supervision. Increase in liquidity growth rate, significant decrease of inflation rate and interest rate rigidity are the three sides of this puzzle. This study designs an innovative model for connecting the microeconomy of banks with macroeconomy, indicating a solution for mentioned puzzle. Accumulation of fictitious and frozen assets in the assets side of banking system balance sheet makes an unsound flow of liquidity which is partly impacted by fictitious assets of banking system and it is called unsound Liquidity. This situation shows the reality that is financially and economically unbalanced balance sheet of banking system and if these balance sheets seem balanced, is just because deployment of false accounting methods. In fact, quality of liquidity is impacted by reduction of the quality of banking system assets and despite high liquidity growth, this lead to reduction of inflation rate and also caused banks to resist against the reduction of interest rate. The adjusted long run equation of quantity theory of money has estimated in a vector error correction model (1996-2016). The results confirm the direct effect of quality of liquidity on inflation.
    JEL Classification: C32, E5, M4
    Keywords: Unbalanced Balance Sheet, Liquidity, Interest Rate, Inflation, Accounting
  • Ebrahim Eltejaei *, Meysam Ghasemzadeh Pages 193-205
    Released information in stock markets plays an important role in making decisions by agents like brokers, investors and other market activists. Rational decision-making in these markets will be possible if relevant and significant information is being released on-time. Otherwise, transparency and equality in the market is compromised. This study aims to respond to the question of whether officially released information about major increase in Predicted Earnings per Share (PEPS) in Tehran Stock Exchange (TSE) is significant and affects the growth of shares prices. For this purpose, we selected 30 official announcements of significant increases in PEPS for 30 companies from early 2012 to early 2015. This sample gathered from a set of over 2000 announcements. Findings of a Dynamic Panel Data model based on Arbitrage Pricing Theory (APT) and Generalized Method of Moments (GMM) estimation method show that official release of information has no significant effect on shares prices. It means that the information maybe has affected the prices before its official publication, so, it is needed to prepare good conditions for information to be released on time and effectively in TSE.
    JEL Classification: C23, G14
    Keywords: Official Publication of Information, Tehran Stock Exchange, APT, Dynamic Panel Data Model, GMM
  • Majid Einian *, Masoud Nili Pages 207-223
    We[1] present estimates of the Elasticity of Intertemporal Substitution (EIS) for Iranian households using synthetic cohort panels based on household micro-data. Results show significant difference with the common values used in Dynamic Stochastic General Equilibrium (DSGE) models which are originally based on estimated values for developed countries. We show that this difference has important theoretical and practical implications. In a simple Real Business Cylce (RBC) setting using the estimated values rather than the common values will help explain 33% more of consumption volatility. We also study the role of EIS in the consumption response to a monetary shock in a Smets & Wouters (2003) model as a benchmark for New-Keynesian monetary models. Results indicate that the monetary policy shock has less impact on consumption in a country with lower elasticity of intertemporal substitution.
    JEL Classification: D91, E21
    [1] This paper is a part of results of the PhD thesis of first author under supervision of second author at Graduate School of Management and Economics, Sharif University of Technology.
    Keywords: Elasticity of Intertemporal Substitution, Euler Equation, Synthetic Panel