فهرست مطالب

نوآوری در علوم و فناوری غذایی - پیاپی 37 (پاییز 1397)

نشریه نوآوری در علوم و فناوری غذایی
پیاپی 37 (پاییز 1397)

  • تاریخ انتشار: 1397/04/19
  • تعداد عناوین: 12
|
  • مقاله پژوهشی
  • نازنین داراب زاده، زهره حمیدی اصفهانی*، پریسا حجازی صفحات 1-13
    سلولاز، آنزیمی مرکب شامل اندوگلوکاناز، اگزوگلوکاناز و بتا گلوکوزیداز می باشد که برای آبکافت سلولز استفاده می شود. سومین آنزیم صنعتی بوده و 20 درصد بازار آنزیم جهان را به خود اختصاص داده است. کاربرد وسیعی در صنایع مختلف غذایی و نوشیدنی، سوخت زیستی، کاغذ و پالپ، شوینده ها، غذای حیوان و نساجی دارد. ریزاندامگان مختلف دارای توانایی تولید سلولاز هستند اما، تریکودرما ریزئی یکی از مناسب ترین گزینه ها می باشد. از آنجا که کاهش هزینه های تولید، نقش مهمی در کاربردی و صنعتی نمودن فرآیند دارد، کاربرد سوبستراهای ارزان قیمت اهمیت ویژه دارد. لذا در این مطالعه، ضایعات برنج به عنوان سوبسترا مورد بررسی قرار گرفتند. ابتدا تولید سلولاز توسط سه سویه ی تریکودرما ریزئی 2414، 2415 و 2416، از طریق آزمون کونگو رد مقایسه شد. نتایج نشان داد تریکودرما ریزئی 2414 دارای بیشترین فعالیت تولید سلولاز بود. سپس، کشت روی سوبستراهای سبوس، کاه و پوست برنج به صورت منفرد و ترکیبی انجام شده و با آزمون FPAse، ترکیب هر سه سوبسترا با نسبت های یکسان، به عنوان بهترین سوبسترا انتخاب شد. با هدف افزایش فعالیت آنزیمی، تریکودرما ریزئی 2414 در معرض تابش پرتو گاما قرار گرفته و جهش داده شد. پس از جهش، ابتدا آزمون کونگو رد انجام شد و دو کلونی انتخاب شدند و سپس میزان فعالیت سلولازی آن ها اندازه گیری شد. نتایج نشان داد یکی از کلونی های جهش یافته به صورت معنی داری، دارای فعالیت FPase بیشتر از سویه مادر بوده و جهش تاثیر معنی دار داشته است. پایداری سویه جهش یافته طی 9 نسل مورد ارزیابی قرار گرفته و تایید شد.
    کلیدواژگان: تریکودرما ریزئی، جهش، سلولاز، فعالیت آنزیمی، تخمیر حالت جامد
  • مسعود خزایی فدافن*، ناصر مهرشاد، سید محمد رضوی صفحات 15-20
    باتوجه به افزایش انتظارات مصرف کنندگان در ارتباط با کیفیت محصولات غذایی، ارزیابی دقیق و سریع این محصولات از اهمیت ویژه ای برخوردار است . تکنیکهای پردازش تصویر امکان نظارت غیرمخرب بر صنایع غذایی را فراهم کرده است . در این تحقیق الگوریتمی توانمند برای آشکارسازی نواقص پوسته تخم مرغ مبتنی بر مدل محاسباتی سیستم بینایی انسان و بر اساس حساسیت سریع سیستم بینایی انسان به محرکهای شدت روشنائی ،جهت و رنگ ارائه شده است . روش پیشنهادی و چهار مدل از روش های موجود در تشخیص برجستگی تصاویر بر روی تعدادی از تصاویر با نرم افزار Matlab R2013a در محیط Windows7 با پردازنده 5/2 گیگاهرتز و حافظهRAM 4 گیگاهرتز پیاده سازی شدند . برای پیاده سازی روش پیشنهادی، مدل محاسباتی سیستم بینایی موجود در الگوریتم در سه مقیاس و شش جهت در نظر گرفته شد. نتایج حاصله که براساس مقایسه دیداری نتایج ، رسم منحنی ROC و محاسبه AUC مدلها بودند ، عملکرد مطلوب الگوریتم پیشنهادی را نسبت به سایر الگوریتمها نشان داد .
    کلیدواژگان: سیستم بینایی انسان، کیفیت تخم مرغ، مدل محاسباتی سلول ساده، پردازش تصویر
  • سارا خدری، محمد گلی*، فروغ مرتضایی نژاد صفحات 21-29
    عسل دارای خواص فیزیکوشیمیایی و دارویی متعددی است که با توجه به منشاء گیاهی، جغرافیایی، عوامل محیطی و گونه های زنبورعسل متفاوت بوده و می توانند مبنایی برای طبقه بندی انواع عسل باشند. این تحقیق با هدف مقایسه و تعیین ترکیبات پلی فنولی و فعالیت آنتی اکسیدانی و رنگ سنجی سه نوع عسل (با منابع گیاهی مختلف شامل: گشنیز، شوید و رازیانه) با دو روش تولیدی متفاوت (پروسه ای و بیولوژیک) انجام گرفت. بدین منظورآزمون های شیمیایی مانند اندازه گیری میزان ترکیبات فنولی با استفاده از معرف فولین سیوکالتیو و فعالیت آنتی اکسیدانی با استفاده از معرف DPPH و آزمون رنگ سنجی بر روی عسل های تولیدی (پروسه ای و بیولوژیک) و عسل طبیعی انجام گردید. در این تحقیق چهار نوع عسل طبیعی یونجه، گشنیز، شوید و رازیانه از مناطق غربی کشور جمع آوری و با استفاده از عصاره های گیاهی گشنیز، شوید و رازیانه، عسل های پروسه و بیولوژیک در شرایط مناسب تولیدگشت. نتایج نشان داد که میزان ترکیبات فنولی در محدوده ( 16 ع ط§ظ„غŒع© ط§ط3غŒط ظ...غŒظ„غŒع ط±ظ... ع ط±ظ... 100«> )61/274-26/59 بود. بیشترین میزان فعالیت آنتی اکسیدانی در عسل طبیعی شوید (52/80%) حاصل شد. اگرچه تولید عسل های بیولوژیک نتایج مطلوبی نسبت به عسل پروسه و طبیعی نشان نداد ولی نتایج آزمون های عسل پروسه در سطح اطمینان 5 درصد تفاوت چشمگیری با عسل های طبیعی نداشت. لذا تولید عسل های پروسه یک روش موثر برای تولید عسل های گیاهی با خواص دارویی متفاوت می باشد.
    کلیدواژگان: ترکیبات فنولی، فعالیت آنتی اکسیدانی، عسل پروسه، عسل بیولوژیک
  • لیلا بهبهانی *، محمدرضا اصلاحی صفحات 31-40
    بر طبق آمارنامه سازمان خواربار جهانی فائو در سال 2012 میلادی خرما در ایران تولید حدود یک میلیون و شانزده هزار تن محصول را به خود اختصاص داده است. با توجه به فسادپذیری خرما وشرایط نامناسب پس از برداشت آن در ایران می توان ضایعات این محصول را 30- 35 درصد برآورد کرد. در این پژوهش پوشش خوراکی به منظور حفظ خصوصیات ظاهری و کیفیت خرمای ارقام نرم در زمان انبارداری استفاده شد. این آزمایش در قالب طرح کاملا تصادفی بصورت اسپلیت پلات در زمان اجرا گردید. فاکتوراصلی شامل پوشش خوراکی متیل سلولز در 3 سطح (0، 3 و5 درصد باضافه 3/0 میلی لیتر گلیسرول بازای هر گرم متیل سلولز) فاکتور فرعی نیز شامل زمان نگهداری (نمونه برداری) در 7 سطح 0 ، 45، 90 ،135،180 ،225 و 270 روز بود. نتایج نشان داد درصدهای مختلف پوشش خوراکی متیل سلولز اثر قابل توجهی بر عمر انباری و حفظ کیفیت محصول خرما داشت. خرمای پوشش داده شده با متیل سلولز دارای حداقل تغییر در میزان رطوبت، قند، فعالیت آبی سطحی، سفتی بافت، آلودگی میکروبی(باکتری های بی هوازی اختیاری) و خصوصیات چشایی بویایی نسبت به شاهد می باشند. پوشش دهی با متیل سلولز 5 درصد دارای ارجحیت می باشد.
    کلیدواژگان: خرما، متیل سلولز، پوشش خوراکی، ماندگاری
  • احمد پدرام نیا *، سیدعلی مرتضوی، علیرضا صادقی ماهونک، امیرحسین الهامی راد، محمد آرمین صفحات 41-53
    هدف ازانجام این پژوهش بررسی خواص عملکردی مربوط به تیمار بهینه هیدرولیزشده دانه هندوانه ((Citrullus lanatus با استفاده از آنزیم پپسین بود. دانه هندوانه محصولی سرشاراز چربی و پروتئین میباشد. هیدرولیز آنزیمی پروتئین های دانه هندوانه می تواند به بهبود خواص فیزیکوشیمایی، فراسودمندی و نیز بهبود خواص عملکردی آن منجرشود. در این تحقیق پس از بهینه سازی هیدرولیز آنزیمی با کمک روش سطح پاسخ، خواص عملکردی پروتئین هیدرولیز شده بهینه دانه هندوانه به وسیله آنزیم پپسین با غلظت 60 آنسون ( بر کیلوگرم پروتئین ) و زمان 60 دقیقه ،در قالب طرح آماری کاملا تصادفی و با استفاده از نرم افزارSAS مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج حاصل نشان داد که بیشترین فعالیت امولسیون کنندگی ، پایداری امولسیون ، قدرت تولید کف و پایداری کف در pH=10 مشاهده شد. بیشترین پایداری در برابر حرارت در دمای 100درجه سانتی گراد و زمان 180 دقیقه و هم چنین بیشترین پایداری در برابر تغییراتpH در pH=3 مشاهده گردید.
    کلیدواژگان: پروتئین هیدرولیز شده بهینه، دانه هندوانه، خواص عملکردی، آنزیم پپسین
  • مرضیه عاشورمحمدی، سید حسین حسینی قابوس * صفحات 55-70
    در این پژوهش جهت غنی سازی بستنی از پودر کدوحلوایی در سه سطح 10، 20 و 30 درصد استفاده شد. نمونه ها از نظر ویسکوزیته ظاهری، بتاکاروتن، چربی، ماده خشک، پروتئین و آزمون چشایی مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج حاکی از آن بود که سرعت ذوب شدن بستنی های حاوی پودر کدوحلوایی به طور معنی داری کاهش یافت (05/0 >p). بیش ترین زمان ذوب شدن مربوط به تیمار شاهد بود. طبق یافته های بدست آمده مشخص گردید که غنی سازی بستنی با پودر کدوحلوایی سبب افزایش قابل ملاحظه ای در میزان ویسکوزیته تیمارها شد. نتایج اندازه گیری پروتئین نشان داد با افزایش مقدار پودر کدوحلوایی در نمونه های مختلف بستنی، مقدار این پارامتر افزایش می یابد (05/0 کلیدواژگان: بستنی، خصوصیات فیزیکوشیمیایی، سرعت ذوب، ویسکوزیته
  • مهشید حسنی تبار، مسعود هنرور * صفحات 71-81
    ملاس چغندرقند یکی از فراورده های فرعی کارخانجات قند است که علاوه بر منبع غنی کربوهیدراتی، سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و انواع آنتی اکسیدان ها است. در این تحقیق جهت تصفیه ملاس چغندرقند از روش تصفیه با خاک بنتونیت و بررسی خصوصیات فیزیکوشیمیایی ملاس به دست آمده با هدف افزودن به فرمولاسیون حلوا ارده استفاده شده است. درصدهای مختلف خاک بنتونیت با غلظت های 20 ، 30 و 40 درصد تهیه و در دماهای متفاوت با ملاس مخلوط شد و در ادامه پس از بررسی ویژگی-های ملاس حاصله، ملاس تصفیه شده با درصدهای 5، 10 و 15 درصد جایگزین شکر در فرمولاسیون حلوا ارده گردید و خصوصیات شیمیایی، میکروبی و حسی حلوا ارده به دست آمده اندازه گیری شد. نتایج آزمایش های شیمیایی حلوا ارده نشان داد که نمونه شاهد نسبت به تیمارهای دیگر دارای بیشترین میزان قند، چربی و پروتئین بود، اما از طرف دیگر افزایش غلظت جایگزینی ملاس منجر به بالا رفتن مقادیر خاکستر تیمارها شد. در ارتباط با خصوصیات حسی، یافته ها نشان داد که تیمار 15 درصد ملاس دارای کمترین و نمونه شاهد بیشترین امتیاز را به خود اختصاص داد. نتایج تحقیق همچنین نشان داد که فرایند تصفیه به کمک خاک بنتونیت در مجموع تاثیر مثبتی بر ملاس های حاصل داشته است که در ادامه افزودن این ملاس ها به عنوان جایگزین بخشی از شکر خصوصیات فیزیکوشیمایی حلوا ارده را بهبود داد.
    کلیدواژگان: ملاس چغندرقند، بنتونیت، تغییرات فیزیکوشیمیایی، حلوا ارده
  • سولماز طهماسبی، سمیه رستگار * صفحات 83-94
    اسانسهای گیاهی نقش مهمی در کنترل ضایعات پس از برداشت محصولات کشاورزی دارند. با توجه به اینکه توت-فرنگی نسبت به عوامل قارچی بسیار حساس است و در نتیجه عمرماندگاری کوتاهی دارد. این تحقیق به منظور بررسی تاثیر اسانسهای گل راعی، مورخوش و سالویا در کنترل قارچ بوتریتیس سینرر در میوه دو رقم کاماروسا و پاروس توت فرنگی و حفظ کیفیت ماندگاری آن انجام شد.ازمایش به صورت فاکتوریل در قالب طرح کامل تصادفی با سه تکرار انجام شد. میوه ها بعد از ضد عفونی با قارچ بوتریتیس سینرر مایه کوبی، سپس با اسانهای مورد نظر در غلظتهای 250 میکرولیتر در لیتر و 500 میکرولیتر در لیتر تیمار گردید. بعد از 16 روز نگهداری میوه ها در دمای یخچال، فاکتورهای مختلف شامل درصد پوسیدگی، درصد کاهش وزن، اسیدیته، ویتامین ث، رنگ، سفتی و مواد جامد محلول میوه مورد بررسی قرار گرفتند. بر اساس نتایج بدست آمده اسانسها تاثیر قابل توجهی در کنترل پوسیدگی میوه های رقم کاماروسا نشان دادند. اسانس سالویا تاثیر معنی داری در جلوگیری از کاهش وزن میوه های پاروس نشان دادند. میوه های هر دو رقم تیمار شده با اسانسهای گیاهی سفتی و مواد جامد بالاتری نسبت به شاهد نشان دادند. بیشترین ویتامین ث مربوط به تیمارهای اسانس گل راعی 500 میکرولیتر در لیتر در رقم پاروس بود. میوه های تیمار شده با غلظت پاییتر اسانسها کیفیت رنگی بهتری نشان دادند. بطور کلی اسانسهای مورد نظر تاثیر معنی داری بر حفظ کیفیت میوه توت فرنگی نشان دادند که البته تاثیر آنها بسته به رقم متفاوت مشاهد شد.
    کلیدواژگان: گیاه دارویی، ضد قارچ، پس از برداشت
  • سارا کوهی کمالی * صفحات 95-106
    مغز گردو، ماده اصلی خورش فسنجان است که پرکالری و گران قیمت بوده و درواکنش های میلارد و کاراملیزاسیون طی فرآیند پخت سبب تیر گی رنگ محصول نیز می گردد.هدف در این پژوهش جایگزینی بخشی از مغز گردو با نشاسته اصلاح شده به منظور کاهش کالری زایی، هزینه تولید و افزایش عمر ماندگاری وسپس بررسی اثر نشاسته اصلاح شده بر ویژگی های فیزیکوشیمیایی، ارگانولپتیک و ویسکوزیته محصول است. تیمارها شامل T0 (شاهد)، T1(5/0% نشاسته میکرولیز 34)، T2 (1%میکرولیز34)، T3 (5/1%میکرولیز34)، T4 (5/0% میکرولیز36)، T5(1%میکرولیز36) و T6 (5/1%میکرولیز36) بودند که جایگزین 8 درصد مغز گردو در خورش شدند. وآزمون ها در روزهای 0 (بلافاصله پس از تولید)، 7، 14 و 21 روز پس از نگهداری در دمای 55 درجه سانتی گراد بر روی تیمارها انجام شد. نتایج نشان داد که در روزهای 0 و 7، اختلاف معنی داری در اسیدیته نمونه ها مشاهده نشد. بالاترین عدد پراکسید و پایین ترین ویسکوزیته، امتیاز بافت و رنگ و ظاهر متعلق به نمونه شاهد و بالاترین امتیاز بافت متعلق به تیمارهای محتوی 1 درصد نشاسته میکرولیز 34 و 36 بود. با افزایش درصد هر دو نوع نشاسته اصلاح شده میزان pH، ویسکوزیته و ارزیابی ویژگی های حسی رنگ و ظاهر نمونه ها افزایش نشان داد(05/0p<) در حالی که اسیدیته و امتیاز عطر و طعم بطور غیر معنی دار کاهش یافت.تغییر در نوع نشاسته اختلاف معنی داری در pH، عدد پراکسید و ویژگی های ارگانولپتیک نمونه ها با غلظت یکسان نداشت امانوع نشاسته بر ویسکوزیته و رنگ و ظاهرتاثیر معنی دارداشت(05/0p<). با افزایش زمان نگهداری از روز 0 تا روز 21، اسیدیته و ویسکوزیته نمونه ها بطور معنی دارافزایش یافت(05/0p<) امارنگ و ظاهر، تغییر معنی دار نداشت. به دلیل بالاتر بودن امتیاز ویسکوزیته، ارزیابی های حسی وماندگاری، تیمار T2 محتوی 1 درصد نشاسته میکرولیز 34 بعنوان تیمار برتر معرفی شد.
    کلیدواژگان: خورش فسنجان، نشاسته اصلاح شده، ویسکوزیته
  • پریسا شمسایی، لیلا نوری * صفحات 107-116
    با تغییر فرهنگ زندگی و کم شدن تحرک انسان ها و بروز مشکلاتی نظیر چاقی، فشارخون و شیوع بیماری هایی از قبیل دیابت، مشکل استفاده از ساکارز، در تولید محصولات غذایی برای اقشار فوق الذکر روزبه روز مشهودتر گشته و لزوم توجه به حل این مشکل جدی تر شده است. ازاین رو در این پژوهش به بررسی فرآیند جایگزینی ساکارز با استفاده از شربت ذرت با فروکتوز بالا در سطوح 25، 50، 75 و 100 درصد پرداخته شده و ویژگی های فیزیکوشیمیایی نمونه های سوهان تولیدی همچون میزان رطوبت، خاکستر، میزان چربی استخراجی و اسیدیته روغن استخراجی، میزان قند کل، ویژگی های بافتی و خصوصیات حسی در قالب یک طرح کاملا تصادفی مورد ارزیابی قرار گرفت. برای تاثیر شربت ذرت با فروکتوز بالا بر ساختار میکروسکوپی سوهان، از تصویربرداری با میکروسکوپ الکترونی روبشی استفاده شد. نتایج این تحقیق نشان داد جایگزینی شربت ذرت با فروکتوز بالا در فرمولاسیون سوهان سبب ایجاد تغییر معنی داری در میزان رطوبت، خاکستر، میزان چربی استخراجی و اسیدیته محصول نمی شود در مقابل، با افزایش نسبت شربت ذرت با فروکتوز بالا در فرمولاسیون، میزان سفتی بافت سوهان و میزان قند کل به طور معنی داری افزایش پیدا کرد (05/0‹P). تصاویر میکروسکوپ الکترونی روبشی نیز نشان داد با افزایش میزان شربت ذرت در فرمولاسیون سوهان، میزان صافی سطحی محصول افزایش می یابد. نتایج آزمون حسی نیز نشان داد با جایگزینی شربت ذرت در سوهان، امتیاز مربوط به طعم، بافت و پذیرش کلی به طور معنی داری کاهش پیدا می کند. در ارتباط با ارزیابی حسی امتیازات اختصاص داده شده به تیمار دارای 100% ساکارز، ازنظر ساختار بافت بهترین نمونه مربوط به تیمار دارای 100% شربت ذرت با فروکتوز بالا و کمترین میزان قند کل را تیمار دارای 100% ساکارز دارا بود.
    کلیدواژگان: سوهان، شربت ذرت با فروکتوز بالا، ویژگی های فیزیکوشیمیایی، ارزیابی حسی
  • نازنین قهرمانی*، حجت گاراژیان، اکرم شریفی صفحات 117-126
    از مهمترین معایب استفاده از تخم مرغ در فرآورده های غذایی افزایش میزان کلسترول و اسیدهای چرب اشباع در محصول است. به همین دلیل عصاره چوبک که ، سرشار از ساپونین است و دارای خواص امولسیفایری می باشد، به عنوان یک فراورده گیاهی به عنوان جایگزین تخم مرغ در فرمولاسیون سس مایونز مورد استفاده قرار گرفت. این مواد امولسیون کننده، می توانند جایگزین ترکیبات امولسیون کننده در سس مایونز شوند. به این منظور عصاره ریشه گیاه چوبک استخراج و در سس مایونز مورد استفاده قرار گرفت. باتوجه به خصوصیات عصاره ریشه چوبک، سطوح کاربردی 25، 50، 75 و100 درصد جایگزین زرده تخم مرغ شد. سپس ویژگی های فیزیکی، شیمیایی و بافتی سس مایونز حاوی عصاره چوبک، اندازه گیری شد. نتایج نشان داد که با افزایش غلظت عصاره ریشه چوبک در نمونه های مایونز، رطوبت، اسیدیته و پارامترهای مهم بافت سنجی شامل سفتی، چسبندگی و نیروی چسبندگی افزایش پیدا کرد. همچنین از لحاظ پایداری، تمامی نمونه ها پایدار بوده و هیچگونه دوفاز شدگی در آنها مشاهده نشد. نتایج نشان داد که نمونه سس با 50 درصد جایگزینی تخم مرغ با عصاره گیاه چوبک دارای مطلوبترین ویژگی های فیزیکوشیمیایی و بافتی بوده است. بنابراین، با استفاده از غلظت مناسب چوبک، می توان تخم مرغ را در فرمولاسیون سس مایونز به مقدار قابل توجهی کاهش داد.
    کلیدواژگان: جایگزین تخم مرغ، چوبک، سس مایونز، ویژگی های بافتی، ویژگی های فیزیکی
  • مائده عبادی ملاباشی، لیلا ناطقی * صفحات 127-147
    شیرینی برنجی یکی از شیرینی های سنتی ایران است که بدلیل فاقد گلوتن بودن برای بیماران سلیاکی پیشنهاد می گردد. یکی از مشکلات این شیرینی شکستن و خرد شدن زیاد آن می باشد بنابراین مشکلاتی را در زمینه جابجایی، نگهداری و بازاریابی محصول ایجاد نموده است. هدف از انجام این تحقیق بهبود ویژگی های فیزیکوشیمیایی و حسی شیرینی برنجی با استفاده از صمغ دانه شاهی می باشد. در این بررسی صمغ دانه شاهی با نسبت 5/0، 75/0، 1، 25/1 و 5/1 درصد در فرمولاسیون پخت استفاده شد. بعد از ارزیابی ویژگی های آرد برنج، ویسکوزیته خمیر، فاکتور های رنگ سنجی، میزان حباب های هوا، سفتی بافت، حجم مخصوص، pH، رطوبت و فعالیت آبی نمونه های شیرینی برنجی در روزهای اول، هفتم، چهاردهم و بیست و یکم بعد از پخت اندازه گیری شدند. نتایج نشان داد که افزودن صمغ دانه شاهی سبب کاهش معنی داری در میزان pH شیرینی های برنجی در طی نگهداری گردید(05/0 ≥p). میزان حباب های هوا، حجم مخصوص، فعالیت آبی، رطوبت و تخلخل با افزودن صمغ تا سطح 1 درصد افزایش معنی داری نشان داد و در سطوح بالاتر کاهش داشت. مولفه L* بطور معنی داری کاهش یافت (05/0≥p). ارزیابی حسی نمونه های شیرینی برنجی نیز نشان داد که بیشترین امتیاز پذیرش کلی مربوط به شیرینی های برنجی بود که حاوی ا درصد صمغ دانه شاهی بودند و از نظر آماری با شیرینی های برنجی حاوی 5/0 و 75/0 صمغ دانه شاهی اختلاف معنی داری نداشتند(05/0p˃). میزان سفتی نمونه ها با افزایش غلظت صمغ دانه شاهی به میزان بالای 1 درصد افزایش معنی داری نشان داد(05/0≥p). بنابراین افزودن صمغ دانه شاهی تا میزان 1 درصد سبب بهبود مشکل شکنندگی نمونه های شیرینی گردید. در پایان تیمار حاوی 1 درصد صمغ دانه شاهی به عنوان بهترین نمونه از نظر خصوصیات فیزیکی، شیمیایی و حسی تعیین گردید.
    کلیدواژگان: شیرینی برنجی، صمغ دانه شاهی، فعالیت آبی، حجم مخصوص