فهرست مطالب

سیره پژوهی اهل بیت - سال دوم شماره 1 (پیاپی 2، بهار و تابستان 1395)

نشریه سیره پژوهی اهل بیت
سال دوم شماره 1 (پیاپی 2، بهار و تابستان 1395)

  • 142 صفحه، بهای روی جلد: 35,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1395/06/23
  • تعداد عناوین: 8
|
  • سید علیرضا واسعی صفحه 6
  • شهرام پناهی خیاوی صفحات 7-26
    در چارچوب تاریخ نگاری ا سلامی، مطالعه ی سیره پژوهی در شمار گسترده ای از موضوعات مختلف بسط و گسترش یافته است. فرایندهای منطقی که در این حوزه تبیین می شوند، شامل طیف های مختلف شرح حا ل نگاری زندگی رسول خدا (ص) و تاریخ اندیشه ها و مباحث فقهی کلامی می باشد. نکته ی قابل ملاحظه در این را ستا، بررسی این مساله است که قاعده مندی های حاکم بر منابع و مطالعات سیره نگاران، موید کدام روش ها و شیوه های رایج در عرصه ی تاریخ نگاری می با شد؟ پر سش مذکور، ما را به این فرضیه رهنمون می سازد که تغییر و تحول مداوم قلمرو موضوعی و مفهومی سیره، معیارهایی در حوزه ی روش شناسی تاریخی فراهم ساخته که بر پایه ی نوعی معرفت، تعمیم می یابد و می توان بر اساس آنها اندیشه های سیاسی اجتماعی و نیروهای محرک تاریخ اسلام را شناسایی و بازتولید کرد. هدف اصلی پژوهش حاضر، بر مبنای نوعی روایت ذاتی از سیر تحول سیره نگاری، باز نمایاندن ساختار عقلانی- استدلالی و پیوستگی بین وقایع تاریخی سیره در قبال تجربه زندگی بشری است که البته، می توان آن را در خصیصه ی قالب تاریخ نگاری اسلامی به شمار آورد.
    کلیدواژگان: سیره، سنت اسلامی، تاریخنگاری اسلامی، معرفت تاریخی، تبیین تاریخی
  • مصطفی صادقی کاشانی، نعمت الله صفری فروشانی صفحات 27-43
    جمعی از صاحب نظران در دسته بندی خاصی، زندگانی امامان معصوم را به دوره هایی چند تقسیم
    کردهاند که هر یک با دیگری تفاوت هایی دارد و برگرفته از دیدگاهی خاص است. مقاله حاضر ضمن ارائه گزارشی از این رویکردها و کسانی که به آن معتقدند، در پی یافتن مبانی صاحبان این نظریه و مقدار تطبیق آن با حیات آن بزرگواران است. نتیجه این پژوهش حاکی از آن است که این نظریه قدمت چندانی ندارد و به نیم قرن اخیر می رسد. شیوه یکسانی هم در این تقسیم بندی وجود ندارد و نمی توان آن را بر حیات ا ئمه تطبیق کرد؛ چرا که مقتضای متفاوت شرایط زندگی هر یک از امامان، موجب تفاوت رفتار آن بزرگواران شده و نمی توان از تفاوت نقش های آن ها به صراحت سخن گفت.
    کلیدواژگان: ائمه (ع)، دوره های زندگی، وحدت هدف
  • سیدمحمود سامانی، محمود بختیاری صفحات 45-67
    دوران نسبتا طولانی پیشوایی امام سجاد (ع) را می توان از حساس ترین ادوار برای عصر امامت و شیعیان دانست. شهادت پیروان معتقد و راستین در واقعه ی عظیم عاشورا و انگشت شمار بودن آنان در آغاز امامت آن حضرت و جسارت د شمنان اهل بیت در سرکوبی قیام های شیعی، امام را وادا شت تا به جای فعالیتهای سیا سی آشکار که منجر به شهادت شیعیان و شاید خود امام می شد، فعالیت های فرهنگی را در بسترهای گوناگون به انجام رساند و با ارایه ی فرهنگ و تعالیم ا صیل ا سلامی، ضمن کادر سازی در دوره امویان برای انتقال آموزه های اهل بیت ، زمینه گسترش تشیع در دراز مدت و توان دستیابی شیعیان به تشکیل حکومت شیعی را فراهم نماید. این مقاله در پاسخ به این پرسش سامان یافته که نقش امام سجاد (ع) در گسترش تشیع و فرهنگ اهل بیت چه بوده است؟ روش ها و اقدامات اتخاذ شده از سوی آن حضرت برای حفظ شیعیان و گسترش کمی آنان کدام است؟ دستاورد بنیادی مقاله آن است که امام بیشتر تلاش خود را در راستای ظرفیت سازی برای گسترش فرهنگ اهل بیت (ع) و تشیع به کار برد و با وجود خفقان شدید، زمینه های بنیان گذاری مراکز علمی توسط صادقین (ع) را که نقشی سترگ در گسترش تشیع داشت فراهم آورد.
    کلیدواژگان: امام سجاد (ع)، تشیع، فرهنگ اهل بیت (ع)، راهبرد، امویان
  • علیرضا روحی صفحات 69-87
    در هر دوره ای از تاریخ امامت شیعی، انتخاب جانشین برای امام از اهمیت ویژه ای برخوردار بود. این مساله در زمان شهادت امام جعفر صادق (ع) ، نیز بروز یافت. عبد الله افطح، پسر بزرگ آن حضرت با ادعای امامت، شماری از شیعیان را به سوی خویش کشاند، هر چند این ادعا و همراهی، دوام زیادی نیاورد و بنا به علل و زمینه هایی همراهانش از گرد او پراکنده شدند و به امامت امام کاظم (ع) روی آوردند و عبدالله نیز پس از هفتاد روز از دنیا رفت. اما شکل گیری فطحیه و پیدایی جریانی متمایز از مسیر امامت شیعی، با همه کم عمقی و بی بنیگی، نیازمند تامل و واکاوی است؛ به راستی چرا شیعیان به رهم وجود نشانه هایی برای جانشینی امام صادق (ع) به چنین خطایی درافتادند. این مقاله در پاسخ به این پرسش اساسی، ضمن برشمردن مهمترین دلایل توجه عده ای از شیعیان به امامت عبدالله و ادعاهای او مبنی بر امامت خویش، فرایند تحول فطحیه و فرقه هایی که پس از آن به وجود آمدند، پرداخته و در پایان نیزبه برجسته ترین پیروان این فرقه اشاره می کند، با این فرضیه که تشتت و تفرق در میان شیعه و گرایش به مدعیان، زاده تعلق بیش از حد آنان به خاندان رسالت و اعتماد به آنان از یک سو و نبود آگاهی گره گشا از سوی دیگر است.
    کلیدواژگان: امام صادق (ع)، عبد الله افطح، فطحیان، امامیه، تشیع
  • رضا عباس پور، شهربانو دلبری صفحات 89-109
    پیدایی اندیشه های گوناگون کلامی، همراه با تحرکات فرقه ها و نحله های انحرافای در نیمه اول سده دوم هجری که دوره تکوین مذاهب اسلامی شمرده می شود، موجب شد تاپیشوای شیعیان امام جعفرصادق (ع) ، به شیوه های مختلفی به مقابله و پاسخگویی با آنان برخیزد. آن حضرت با اتخاذ مواضعی عالمانه به تبیین حقیقت اسلام، نفی نظریه ها و استدلال های مخالفان، ارائه کاستی ها و تناقضات داشته های آنان، راهی میانه و معتدلانه برگزیده و بار پایه براهین عقلی و مستند به سنت اسلامی، به ارائه تفکرات درست اسلام دست یازیده است. این مقاله با چنین رویکردی، به بررسی و تبیین مواضع امام (ع) پرداخته و شیوه ها و نوع برخورد ایشان با مخالفان فکری را تحلیل می کند با این فرضیه که آن حضرت در مواجهه با مخالفاان، از روش های علمی و عقلی بهره برده است.
    کلیدواژگان: امام صادق (ع)، نحله های فکری، مذاهب کلامی، انحرافات اعتقادی
  • علیرضا کریمی صفحات 111-129
    سلطان محمد الجایتو نخستین ایلخان مغول بود که رسما مذهب شیعه امامی اختیار کارد. این حادثه در تاریخ ایران چنان اهمیتی دارد که می توان آن را از جوانب مختلف مورد بررسی قرار داد. دراین مقاله تلاش برآن است که عمدتا به دلایل گرایش وی به مذهب شیعه بپردازیم و آنچه را منابع مختلف در این خصوص آورده اند، مورد بررسی و تحلیل قرار دهیم. از میان عللی که یک به یک بررسی می گردند، یک علت از همه قوی تر به نظر می رسد و آن نقشی است که علمای شیعه در این زمینه ایفا نمودند. در میان علمای شیعه، تاثیر علامه حلی بر ایلخانان، بسیار جدی است؛ عالمی بزرگ که نمی توان نقش او را تنها به تشیع الجایتومحدود نمود، بلکه جریان تشیع امامی نیز به کمک این عالم برجسته بسیار تقویت گردید.
    کلیدواژگان: مغول، ایلخانان، تشیع امامی، الجایتو
  • سیدمحمدحسن مددی صفحه 131
|
  • Shahram Panahi Khiavi Pages 7-26
    Regarding the Islamic historiography, character and nature of the Holy Prophet of Islam (Sira) has been debated in a vast number of different issues. Rational processes considered in this domain, include different biographies ranging from the life of The Holy Prophet Muhammad (PBUH) to the background of thoughts and juridical and theological topics. A considerable point in the present study is what historiographical methods and approaches had been applied to analyze regulations governing resources and references in various biographies. This question leads us to the “assumption” that constant changes and development of “topical and conceptual scope” of the Holy Prophet provide sufficient criteria in the field of historical methodology, which can be identified and reproduced on a kind of generalized knowledge, socio political ideas and stimulating forces in the history of Islam. The main objective of this study is to demonstrate rational, intrinsic representations of Sira and the continuity of historical events about the Holy Prophet of Islam in the course of human life, which is considered as the major prominent feature of Islamic historiography.
    Keywords: Character, Nature of the Holy Prophet (Sira), Islamic Tradition, Islamic historiography, HistoricalEpistemology, Historical explanation
  • Mustafa SadeqiKashani, Nematollah Safari Foroushani Pages 27-43
    Some scholars have divided the Infallible Imams' lives to some periods according to a specific categorization. These periods are different and originated from specific viewpoints. Attempting to deliver some reports from these approaches and their believers, the present paper is to discover the principles the believers of this theory rely on and its amount of conformity with the Imams' lives. The results and findings of this research indicate that this theory is a new one which dates back to the mid recent century. Such a division enjoys various methods which are not to be compatible with Imams' lives, as each Imam's life has its own requirements which are different from the others. Concequently, each one's behavior had been different from the other's as well, so that we may not clearly speak about the different roles each Imam had taken.
    Keywords: Imams, periods of lives, the unification ofobjectives
  • Seyyed Mahmood Samani, Mahmoud Bakhtiary Pages 45-67
    Relatively long duration of leadership of Imam Sajad (S.A.) can be considered one of the most important, critical periods in Islamic era and Shiism. Martyrdom of true Muslim believers in Ashura- the most prominent event of Islam, being few in population at the beginning of Imam Sajad’s leadership, audacity of the enemies towards Ahl-e- Bait (S.A.) in suppressing Shiite movements forced Imam Sajad to perform some various cultural activities in different forms instead of political explicit actions which would result in killing Muslims and also the Imam, himself. Therefore the Imam managed to present true Islamic culture and principles along with paving the way for transmitting Ahl-e-Bait teachings and providing appropriate means of establishing Shiite government during Umavid dynasty in the long run. The present study tries to propose answers to these questions: what has the role of Imam Sajad been in developing Shiism and Ahl-e-Bait? What were his methods and activities to expand and develop Shiite culture in both quality and quantity? The fundamental results of this article is that Imam Sajad seriously attempted to develop Shiism and was successful in establishing a school of trustful Muslims, in spite of severe suppressions by the enemies.
    Keywords: Imam Sajad, Shiism, Culture of Ahl-e-Bait, Strategies, Umavids
  • Alireza Roohi Pages 69-87
    Selecting an appropriate successor for each Imam is vital and important to Shiite people during every period of time. This was an important event at the time of death of the holy Imam Jafar Sadegh (S.A.). Abdollah Aftah ; the oldest son of Imam Jafar Sadegh (S.A.) gathered some of Shiite people around him , claiming to be the next Imam and successor. His claim lasted shortly, and all those people scattered and accepted Imam Kazem as their next leader. Abdollah died after seventy days. Although this movement was not so deep and fundamental, formation and appearance of Fathieh needs a thorough and comprehensive analysis. In the present study, we have discussed the most important reasons for Shiite people to follow Abdollah and the rise and development of various sects after him. At the end of this article, some of famous followers of Fathhiyeh are presented, justifying the dispersion and distraction of Shiite Muslims and their overalliance and trust on the Holy Family on one hand, and their ignorance and unawareness on this issue on the other hand.
    Keywords: Imam Jafar Sadegh (S.A.), Abdollah Aftah, Fathiyeh Sect, Imamiyeh, Shiism
  • Reza Abas Poor, Shahrbanoo Delbari Pages 89-109
    Appearance and rising of various verbal thoughts and ideas along with different deviated forms of religious tenets and sects in the first half of the second century (A.H.) forced the leader of the Shiite Muslims; Imam Sadegh (S.A.) to struggle hard against his opponents in different ways. He tried to take wise and moderate positions according to rules and principles of Islam and maintain true Islam from deviated beliefs by negating false hypotheses and untrue thoughts, and also showing their defects and contradictory beliefs. The present study analyzes Imam Sadegh attitudes and approaches confirming that the holy Imam has applied scientific, reasonable methods to encounter and defeat his opponents.
    Keywords: Imam Sadegh (S.A.), Deviated Religious Sects, Verbal Religions, Deviated Beliefs, Thoughts
  • Alireza Karimi Pages 111-129
    Sultan Mohammad Oljaito was the first Mongol Ilkhan to accept Shiite Islam as a formal religion. This event is so prominent in the history of Iran that it is worth considering thoroughly and completely. In the present article, we have tried to present various reasons of his tendency towards Shiism. Among many various reasons, one is the most important, that is the role of Shiite elites in this issue. Regarding all Shiite elites, the influence of Allameh Helli on this Mongol Ilkhan is really prominent and outstanding. And We do not attempt to limit the role of Allameh Helli to just Oljaito and his acceptance of Shiism, but also trace his major activities in propagandizing Shiite Islam.
    Keywords: Mongols, the Ilkhans, Shiite Islam, Sultan Mohammad Oljaito