فهرست مطالب

شباک - پیاپی 28 (آذر 1396)

ماهنامه شباک
پیاپی 28 (آذر 1396)

  • تاریخ انتشار: 1396/09/20
  • تعداد عناوین: 6
|
  • فاطمه صفوی گردینی، محمد گلوی، محمود رمرودی، محمدرضا اصغری پورچمن صفحه 1
    به منظور تاثیر کاربرد پلیمر سوپر جاذب، کود دامی و پتاسیم بر ویژگی های و فیزیولوژیک و مورفولوژیک کدوی پوست کاغذی در شرایط تنش خشکی آزمایشی به صورت طرح اسپیلت پلات در قالب بلوک های کامل تصادفی و با سه تکرار، در مزرعه تحقیقاتی سد سیستان واقع در شهرستان زابل اجرا شد. تیمارها شامل سه رژیم آبیاری، به فاصله 5،8،11 روز یکبار به عنوان عامل اصلی و تیمارهای عدم استفاده از کود دامی،پتاسیم و پلیمر سوپر جاذب (شاهد) کود دامی به میزان 40 تن در هکتار، پتاسیم به میزان 100 کیلوگرم در هکتار و پلیمر سوپر جاذب به میزان 300 کیلوگرم در هکتار بعنوان عامل فرعی، در نظر گرفته شد. پلیمر سوپر جاذب بیشترین تاثیر را بر تعداد شاخه فرعی، کلروفیل b ،a و کلروفیل کل داشت. کمترین رطوبت نسبی برگ، تعداد شاخه فرعی از دور 11 روز آبیاری بدست آمد. از طرفی هیچکدام از تیمارها اثر معنی داری برمیزان فلورسانس کلروفیل برگ نداشت. بر اساس نتایج این مطالعه پلیمر سوپر جاذب بیشترین تاثیر را نسبت به سایر تیمارها بر اکثر صفات اندازه گیری شده نشان داد.
    کلیدواژگان: کدوی پوست کاغذی، سوپر جاذب، کلروفیل، رژیم آبیاری، رطوبت نسبی برگ
  • سید محمد سید مهدی *، مجید محمدی مقدم صفحه 11
    کاهش اندازه و جرم ربات پرنده چهار ملخه باعث افزایش چابکی و توانایی حرکت در مکان های تنگ می گردد. در این مقاله به ایجاد یک ربات پرنده چهار ملخه با جرم 53/58 گرم و ابعاد موتور تا موتور 9/19 سانتی متر یا به عبارت دیگر به اندازه کف دست، پرداخته شده است. که در نوع خودش جدید بوده و اولین بار می باشد که در ایران مورد تحقیق قرار می گیرد. در مسیر طراحی و ساخت این ربات، از نرم افزارهای متلب، سالیدورکس، آلتیوم دیزاینر و کیل کمک گرفته شده است. و برای بهبود داده های سنسور ها، از فیلتر کالمن استفاده شده است. بازوهای این ربات به وسیله دستگاه پرینتر سه بعدی تولید گردیده شده است. جهت کنترل این ربات، جوی استیک مخصوص طراحی و ساخته شده است. برای کنترل نمودن ربات پرنده چهار ملخه کوچک، از کنترل آبشاری که کنترل کننده اول و دوم آن کنترل کننده PID است، استفاده شده است. ما در این مقاله ساختار های مختلف ربات پرنده چهار ملخه کوچک را بیان می نماییم. در ادامه به طراحی، ساخت و کنترل ربات پرنده چهار ملخه کوچک را برای طی مسیر خاص با استفاده از روش پرواز کور می پردازیم. از این ربات ارزان قیمت می توان در طیف وسیعی از برنامه های کاربردی رباتیک استفاده نمود.
    کلیدواژگان: طراحی و ساخت ربات پرنده چهار ملخه کوچک (کوادروتور کوچک)، فیلتر کالمن، کنترل کننده آبشاری، طراحی و ساخت جوی استیک
  • احمد میرزامحمدی * صفحه 25
    امروزه معماری و ساخت و ساز یکی از حوزه هایی است که توسعه پایدار خواهان برتری آن در عملکردهای زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی است. بهره گیری از انواع انرژی از الزامات زندگی بشر در قرن بیست و یک است. تولید و مصرف انرژی فسیلی تهدیدی جدی برای توسعه پایدار و محیط زیست بشمار میرود. بحران های زیست محیطی قرن بیستم نقطه عطفی برای تغییر نگرش در عرصه طراحی معماری بود. ظهور معماری سبز با بهره گیری از اصولی چون حفاظت از انرژی، کار با اقلیم، احترام به کاربران و گشایش جدیدی در معماری ایجاد کرد. در طراحی سبز چیزی که طراحان بر آن اتفاق نظر دارند این است که یک معماری ارزشمند دارای معنا، روح و زیبایی است. در آثار بزرگ، ایده پشت آجر و ملات شروع به فراتر رفتن از فرم صرف و مادیت می کند. سوال اصلی تحقیق این است که آیا بارعایت اصول معماری سبز می توان مجتمع های مسکونی طراحی کرد استفاده بهینه در انرژی کرد؟ روش تحقیق حاضر یصورت توصیفی- تحلیلی، کتابخانه ای و اسنادی می باشد. هدف این تحقیق روی مسایلی است که در مجمتع های مسکونی بتوان مصرف انرژی را بهینه کرده و در استفاده از آن صرفه جویی گردد.
    کلیدواژگان: معماری سبز، انرژی، مجتمع مسکونی، طراحی سازگار با محیط زیست
  • نظام علی وفایی *، علیرضا محمدعلیزاده صفحه 33
    توسعه گردشگری در بسیاری از کشورهای درحال توسعه توانسته است اثرات اقتصادی مثبتی را به ارمغان آورد. این بخش نه تنها قادر به ایجاد اثرات مثبت اقتصادی مستقیم است بلکه میتواند برای سایر بخشها نیز به عنوان محرکی عمل کرده و موجب شکوفایی آنها شود.محیط روستایی از مهمترین دارایی های هر منطقه به شمار می آید و دلیلی برای آغاز بسیاری از سفرهای تفریحی و سفرهای یکروزه در سراسر جهان می باشد. که شکل گیری گونه های جدید گردشگری و تغییر در اشکال عرضه و تقاضای گردشکری بر اهمیت آن افزوده است. این افزایش تقاضا در دهه های اخیر با آسیب های محیطی و فرهنگی اجتماعی ناشی از بهره اقتصادی و تاثیرات ناشی از حضور گردشگران در محیط آسیب پذیر روستایی منجر به افزایش روز افزون توجه به مسائل پایداری توسعه در گردشگری روستایی گشته است.با توجه به اهمیت موضوع توسعه پایدار گردشگری روستایی در این پژوهش بر آنیم که ببینیم آیا می توان با استفاده از کیفیت زندگی موجود در بین ساکنان روستا، دستیابی به توسعه پایدار گردشگری را تسهیل کرد و هزینه های لازم برای دستیابی به این هدف را کاهش داد.در همین راستا روستای ورکانه به عنوان یکی از مقاصدی که در سال های اخیر با استقبال گسترده گردشگران رو به رو شده است اما متاسفانه به دلیل نبود برنامه ای منسجم برای توسعه پایدار گردشگری شاهد بروز آثار منفی اقتصادی و فرهنگی بوده است، برای مطالعه انتخاب شد. جامعه آماری بر طبق سرشماری سال 1396، 300 نفر بودند که از این تعداد، 175 نفر به عنوان نمونه در دسترس انتخاب شدند. ابزار به کار رفته در این پژوهش پرسشنامه بوده است و سوالات بر اساس طیف 5 تایی لیکرت سنجیده شدند. برای ارزیابی مدل پژوهش از نرم افزارهای آماری لیزرل و SPSS استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آمار استنباطی صورت گرفت. یافته های پژوهش نشان داد که بیشترین همبستگی بین شاخص درامد- کیفیت زندگی و توسعه پایدار وجود دارد. در مجموع از تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت کیفیت زندگی بر دستیابی به توسعه پایدار گردشگری تاثیر دارد.
    کلیدواژگان: کیفیت زندگی، توسعه پایدار گردشگری، روستای ورکانه
  • امیر هاشمی نژاد *، سیدجعفر هاشمی، رضا طباطبایی صفحه 43
    بیودیزل به عنوان سوخت جایگزین گازوئیل بصورت خالص و یا مخلوط با آن مورد استفاده قرار میگیرد. روش ترنس استریفکاسیون یکی از روش های معمول برای تولید بیودیزل میباشد. برای این منظور رآکتور مخزنی همزندار بچ طراحی و ساخته شد. پارامتر دور همزنی در سه سطح (rpm 650،550،450) ، دما در چهار سطح (°C40،50،60،70) و زمان واکنش در شش سطح (10،20،30،40،50،60 دقیقه) برای تولید بیودیزل در قالب طرح کاملا تصادفی با آزمایش فاکتوریل در سه تکرار مورد بررسی قرارگرفت. روغن پسماند آشپزخانه آشپزی به عنوان ماده اولیه و متانول به عنوان الکل با نسبت مولی 6:1 در حضور پتاسیم هیدروکسید به عنوان کاتالیزور به میزان 1% وزنی روغن پسماند آشپزخانه استفاده شد. با افزایش دور همزنی میزان تولید بیودیزل افزایش یافت و در دور rpm 650 به حداکثر میزان خود رسید. با افزایش زمان همزنی، بازده تبدیل سیر صعودی داشته و در دقیقه سی ام به حداکثر میزان خود رسید. بیشترین میزان تبدیل استرها در دمای °C60 صورت گرفت. بنابراین زمان واکنش 30 دقیقه، دورهمزنی rpm650 و دمای واکنش °C60 بهینه ترین حالت برای تولید بیودیزل از روغن پسماند آشپزخانه با استفاده از رآکتور همزن دار بچ میباشد.
    کلیدواژگان: بیودیزل، بیوفیول، ترنس استریفیکاسیون، رآکتور همزن دار، روغن پسماند آشپزخانه
  • پوریا کرمی *، فرید قدمی صفحه 51
    در دهه های اخیر در تمامی دنیا مقدار زیادی از مصارف انرژی در زمان های پرمصرف با استفاده از انواع گوناگون مخازن ذخیره انرژی به زمان های کم مصرف انتقال داده شده است. در این مقاله به بررسی تاثیر مخزن یخ در بهینه سازی مصرف انرژی و هزینه های اقتصادی یک CCHP پرداخته شده است. مخزن یخ با انتقال زمان های مصرف انرژی از زمان های پرمصرف به ساعات کم مصرف موجب صرفه جویی در مصرف انرژی می شود.الگوریتم MINLP نیز برای بدست آوردن و بررسی روش های بهینه سازی CCHP مورد استفاده قرار گرفته است.
    کلیدواژگان: CCHP، مخزن یخ، بهینه سازی مصرف انرژی
|
  • Fatemeh Safavi, Mohammad Galavi, Mahmoud Ramroodi, Mohammad Reza Asgharipoor Chaman Page 1
    Effect of super absorbent polymer, manure and potassium on the physiological and morphological characteristics of pumpkin (Cucurbita pepo) in drought conditions, split-plot experimental design with three replications in a randomized complete block design, at the Research Station of Sistan Dam located in the city of Zabol implemented. Treatments consisted of three irrigation regimes, to 5, 8 and 11 days of treatment, no use of manure as a source of potassium and super absorbent polymer (control) at a rate of 40 t ha farmyard manure, potassium (k2so4) to the extent 100 kg per hectare to 300 kg per hectare and super absorbent polymer as a minor, was considered. Super absorbent polymer greatest impact on the number of branches, chlorophyll a, b and total chlorophyll found. The minimum relative humidity of leaves, number of branches of the irrigation 11 days, respectively. However, none of the treatments had no significant effect on chlorophyll fluorescence. Based on these results the most effective super absorbent polymer observed in the majority of traits showed up.
    Keywords: Pumpkin (Cucurbita pepo), super absorbent, chlorophyll, drought stress, relative humidity leaf