فهرست مطالب

نوآوری های مدیریت آموزشی - سال دوازدهم شماره 4 (پیاپی 48، پاییز 1396)

فصلنامه نوآوری های مدیریت آموزشی
سال دوازدهم شماره 4 (پیاپی 48، پاییز 1396)

  • تاریخ انتشار: 1396/09/30
  • تعداد عناوین: 8
|
  • ابراهیم رحیمی * صفحات 7-21
    همواره در بیشتر سازمان ها در سرتاسر دنیا مدیران به دنبال ارتقاء و بهبود عملکرد سازمان های خویش می باشند. تحقیقات مدیریتی بر اهمیت مدیریت دانش و یادگیری سازمانی در بهبود عملکرد تاکید دارند. این پژوهش قصد دارد تا به بررسی تاثیر مدیریت دانش بر عملکرد مالی به صورت مستقیم و غیرمستقیم با میانجی گری یادگیری سازمانی در اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی بپردازد. روش پژوهش توصیفی-تحلیلی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش، کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی به تعداد 250 نفر می باشد. حجم نمونه به وسیله فرمول تعیین حجم نمونه 82 تعیین شد. ابزار جمع آوری داده ها پرسش نامه استاندارد بود که روایی پرسشنامه بر اساس روایی محتوا و سازه و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ مورد سنجش قرار گرفت. اطلاعات به دست آمده با استفاده از نرم افزار لیزرل تجزیه و تحلیل شد. پس از تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار، تمامی فرضیات مطرح شده در پژوهش پذیرفته شدند.
    کلیدواژگان: عامل یابی، پایایی، رهبری کار تیمی
  • حمید والایی شریف * صفحات 23-38
    هدف این پژوهش ، ارائه مدلی برای توسعه مشارکت اعضای هیات علمی در فعالیت های پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی (مورد مطالعه واحد های دانشگاهی استان تهران) بود. روش تحقیق، پیمایشی از نوع زمینه یابی است. جامعه آماری پژوهش را کلیه اعضای هیات علمی تمام وقت و نیمه وقت واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران تشکیل می دهد که تعداد آنها در مقطع زمانی انجام پژوهش، بالغ بر 5922 نفر بود. 415 نفر از این تعداد با استفاده از فرمول کوکران به عنوان نمونه نهایی پژوهش تعیین گردید. نمونه گیری بر اساس روش خوشه ای و در داخل هر خوشه به صورت تصادفی انجام گرفت. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته شامل 40 سوال بسته و یک سوال باز (مجموعا 41 سوال) استفاده گردید. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه قبل از اجرا با نظر خواهی از 5 نفر از صاحبنظران و مدیران حوزه پژوهش مورد تایید واقع گردید. پایایی پرسشنامه در مرحله اجرای آزمایشی با روش آلفای کرونباخ در سطح 97% مورد تایید قرار گرفت. برای تجزیه تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی نظیر فراوانی ، درصد ، واریانس، میانگین و نرم افزار SPSS و در زمینه آمار استنباطی از روش تحلیل عاملی از نوع اکتشافی و آزمون KMOبارتلت، و برای تعیین اعتبار و کیفیت مدل طراحی شده ، محقق از شاخص های روایی همگرا، متوسط واریانس استخراج شده (AVE) ، شاخص روایی تشخیصی (معیار فورکر- لارکر) و شاخص اشتراک (CV. com) شاخص افزونگی، شاخص استون–گایسلر) (CV. red استفاده نمود. نتیجه محاسبات ، مدل ارایه شده را با توجه به بار عاملی بدست آمده ( عوامل اداری و سازمانی با بار عاملی 0. 618 ، عوامل اجتماعی و فرهنگی با بارعاملی 0. 599 عوامل مالی و اقتصادی با بارعاملی 0. 618 ، عوامل فردی و حرفه ای با بارعاملی 0. 605، تسهیلات و نوع فعالیت پژوهشی با بارعاملی0. 617، رفع موانع و مشکلات با بارعاملی 0. 651) را مورد تایید قرار داد.
    کلیدواژگان: عامل یابی، پایایی، رهبری کار تیمی
  • سوسن سهامی *، نگار امیری، عنایت الله حسین زئی صفحات 39-54
    این پژوهش به منظور بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی وکیفیت زندگی کاری با تعهد سازمانی کارکنان شاغل در واحدهای مختلف بیمارستان توحید جم انجام گرفته است. بدین منظور نمونه ای به تعداد 200نفر به صورت در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامه های فرهنگ سازمانی دنیسون (1991) و پرسشنامه کیفیت زندگی کاری والتون (1973) و پرسشنامه تعهد سازمانی آلن و می یر (1990) پاسخ دادند. طرح تحقیق از نوع همبستگی بود. تحلیل داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره انجام گرفت. یافته ها نشان داد که مولفه ی تعهد عاطفی با مولفه های پرداخت منصفانه ، محیط کار ایمن ، تامین فرصت رشد ، وابستگی اجتماعی ، قانون گرایی، فضای کلی زندگی، یکپارچگی اجتماعی، مشارکتی، ثبات و یکپارچگی، انعطاف پذیری، ماموریتی رابطه مثبت و معنادار دارد. مولفه ی تعهد هنجاری با مولفه های پرداخت منصفانه، محیط کار ایمن ، تامین فرصت رشد، وابستگی اجتماعی، قانون گرایی، یکپارچگی اجتماعی، توسعه انسانی، مشارکتی، ثبات و یکپارچگی، انعطاف پذیری، ماموریتی رابطه مثبت و معنادار دارد. مولفه ی تعهد عقلانی تنها با مولفه ی یکپارچگی اجتماعی رابطه مثبت و معنادار دارد. تحلیل رگرسیون چند متغیره نیز نشان داد که مولفه های وابستگی اجتماعی و یکپارچگی اجتماعی توانستند 21 درصد واریانس متغیر تعهد سازمانی در کارکنان تبیین می کنند. مولفه ی مشارکتی توانستند 21 درصد واریانس متغیر تعهد سازمانی در کارکنان تبیین می کنند و کیفیت زندگی کاری پیش بین قوی تری نسبت به فرهنگ سازمانی برای تعهد سازمانی می باشد.
    کلیدواژگان: فرهنگ سازمانی، کیفیت زندگی کاری، تعهد سازمانی
  • فرزانه شاهرخی، بهزاد شوقی *، شیما شعله کار صفحات 55-75
    این پژوهش با هدف بررسی تاثیر خرد رهبران بر رفتار شهروند سازمانی با نقش میانجی فرهنگ سازمانی در دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران انجام شد. روش پژوهش برحسب هدف کاربردی، از نظر روش گرداوری داده ها توصیفی- همبستگی و همین طور از نظر نوع داده کمی بود. جامعه آماری پژوهش اساتید هیئت علمی دانشگاه های آزاد شهر تهرانبودند که با استفاده از محاسبه حجم نمونه در معادلات ساختاری و روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای مرحله ای، تعداد 700 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شد که همگی اعضای هیئت علمی تمام وقت بودند. به منظور گرداوری داده ها از سه پرسشنامه استاندارد خرد آردلت (2003) ،رفتار شهروند سازمانی اورگان و کانوسکی (1996) و فرهنگ سازمانی دنیسون (2000) استفاده شد. پس از جمع آوری پرسشنامه ها، توصیف داده ها از طریق میانگین، انحراف معیار و… از طریق نرم افزار Spss-21 و استنباط آماری داده ها از طریق مدل سازی معادلات ساختاری و به کمک نرم افزار LISREL-v8. 80 انجام پذیرفت. ویژگی های فنی پرسشنامه شامل پایایی، روایی همگرا و روایی واگرا بررسی گردید. ضرایبمسیر و ضرایب معناداری نرم افزار برای بررسی فرضیه های پژوهش مورد استفاده قرار گرفتند. نتایج نشان داد، درجه تناسب مدل ارائه شده با توجه به مولفه های پژوهش مناسب بود؛ هم چنین خرد رهبران بر رفتار شهروند سازمانی با نقش میانجی فرهنگ سازمانی تاثیر داشت.
    کلیدواژگان: خرد رهبران، رفتار شهروند سازمانی، فرهنگ سازمانی
  • سیدمصطفی حدادی، محمدرضا هاشمی * صفحات 77-89
    این پژوهش به لحاظ روش، توصیفی- پیمایشی و به لحاظ هدف. از نوع پژوهش های کاربردی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان لرستان به تعداد 588 نفر است که با استفاده از فرمول کوکران 233 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردیدند. برای گردآوری داده های مورد نیاز پژوهش پرسش نامه های استاندارد کیفیت زندگی کاری والتون، پرسش نامه فرهنگ سازمانی و پرسش نامه رفتار شهروندی پادساکف استفاده شده است. داده های گردآوری شده با استفاده از نرم افزار آماری SPSS20 تجزیه و تحلیل شد. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد: کیفیت زندگی کاری و هر یک از مولفه های آن یعنی پرداخت منصفانه و کافی، محیط کاری ایمن و بهداشتی، تامین فرصت رشد، امنیت مدام، قانون گرایی در سازمان، وابستگی اجتماعی، فضای کلی زندگی، وحدت و انسجام اجتماعی و قابلیت های انسانی بر فرهنگ سازمانی کارکنان واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان لرستان موثر است.
    کلیدواژگان: زندگی کاری، فرهنگ سازمانی، کارکنان، دانشگاه آزاد اسلامی، لرستان
  • معصومه السادات ابطحی، خدیجه ندری *، سرور علی قزلباش، هانیه بدیعی صفحات 91-104
    تحقیق حاضر با هدف بررسی ارتباط رسته شغلی با عملکرد کارکنان انجام گرفته است. این تحقیق از نظر هدف، یک تحقیق کاربردی و از نظر روش گردآوری داده ها از نوع پیمایشی و از نظر روش تحلیل داده ها از نوع همبستگی می باشد. پس از مطالعه پیشینه موضوع و بررسی الگوهای موجود در مورد استراتژی سازمانی و عملکرد و شکل گیری چهارچوب نظری ،متغیرهای مهم تحقیق شناسایی و مدل مفهومی و فرضیات تحقیق مشخص گردید. برای اندازه گیری متغیرها از پرسشنامه استفاده گردید. که روایی محتوای آن توسط خبرگان تایید شد. وضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه 832/0درصد به دست آمد. نمونه آماری مورد مطالعه در این تحقیق شامل 248نفراز کارکنان اداره آموزش و پرورش شهر زنجان که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب گردیدند. نتیجه تحلیل های آماری و آزمون فرضیات تحقیق به کمک ضریب همبستگی نشان داد که بین رسته شغلی و عملکرد کارکنان رابطه معنی دار وجود دارد و در نهایت بر اساس نتایج به دست آمده پیشنهادات و راه کارهایی به آموزش و پرورش و محققان بعدی ارائه گردید.
    کلیدواژگان: اهداف، منابع انسانی، ساختار تکنولوژی، عملکرد، رسته شغلی
  • سامره شجاعی *، منصوره صادقی، ملیحه مقصودلو صفحات 103-121
    آن چه همواره مورد توجه روان شناسان و اندیشمندان علوم اجتماعی بوده، رضایت شغلی افراد و آثار این رضایت در روحیه آنها و بازدهی کارشان می باشد لذا هدف از این مطالعه بررسی ارتباط بین خودشیفتگی با عزت نفس و رضایت شغلی با توجه به نقش میانجی رفتار شهروندی کارکنان در میان کارکنان دانشگاه گلستان است. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی است و جامعه ی آماری آن کلیه کارکنان دانشگاه گلستان به تعداد 120 نفر می باشد و تعداد نمونه نیز بر اساس روش نمونه گیری تصادفی ساده و با استفاده از جدول کرجسی و مورگان،92 نفر بوده است. ابزار گرداوری داده ها در این پژوهش پرسشنامه است که از چهار پرسشنامه خود شیفتگی دونالد و جان (2011) ، پرسشنامه عزت نفس دونالد و جان (2011) ، پرسشنامه رضایت شغلی مینوسوتامی (1995) و پرسشنامه رفتار شهروندی ارگان (1998) استفاده شده است که ضریب آلفای کرونباخ همه آن ها بالای 7/0 بوده است. جهت تجزیه وتحلیل داده ها از روش معادلات ساختاری مبتنی بر نرم افزار لیزرل استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که تمامی فرضیات پژوهش تایید شدند.
    کلیدواژگان: خود شیفتگی، عزت نفس، رضایت شغلی، رفتار شهروندی کارکنان، دانشگاه گلستان
  • نرگس محمد علیپور * صفحات 123-135
    این تحقیق با هدف سنجش نقش میانجی بلوغ مدیریت دانش در رابطه میان فرصت های کارآفرینانه و سازگاری استراتژیک از دیدگاه خبرگان دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات صورت گرفته است. از نظر دسته بندی تحقیقات بر حسب هدف یک تحقیق کاربردی می باشد، از نظر نحوه گردآوری داده ها توصیفی- غیرآزمایشی است و در میان انواع روش های تحقیق توصیفی در زمره مطالعه موردی قرار گرفته است. جامعه آماری تحقیق، 450 نفر از خبرگان فعال در پروژه های صنعتی دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات می باشد که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 207 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب می شود. روش نمونه گیری روش نمونه گیری تصادفی بوده است. اطلاعات جمعیت شناختی مربوط به خبرگان ابتدا مورد بررسی قرار گرفت و پس از تایید روایی و پایایی پرسشنامه، ارتباط بین بلوغ مدیریت دانش، فرصت های کارآفرینانه و سازگاری استراتژیک در قالب مدل معادلات ساختاری تحلیل شد. تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و LISREL صورت گرفته است. بر اساس نتایج تحقیق اثبات شد، فرصت های کارآفرینانه به صورت مستقیم و با توجه به نقش میانجی بلوغ مدیریت دانش بر سازگاری استراتژیک تاثیر گذار است. همچنین فرصت های کارآفرینانه نقش تاثیر گذار در سیستم های اطلاعاتی، سیستم های بازاریابی و فرایند کسب و کار دارد.
    کلیدواژگان: بلوغ مدیریت دانش، فرصت های کارآفرینانه، سازگاری استراتژیک
|
  • Ebrahim Rahimi * Pages 7-21
    In most organizations in all over the world, managers are looking for upgrading and improving the performance of their organizations. Management Research Focus on the importance of knowledge management and organizational learning in order to improve the performance. This study aims to investigate the impact of knowledge management on financial performance, directly or indirectly, mediated by organizational learning in education office of central province. Research method is cross-sectional and of correlational type. The population of this Research includes 250employees in education office of Central Province. The sample size was determined by sample size formula as 82. The standard questionnaire was used to collect data whose content and construct validity and its reliability were measured through Cronbach's alpha. The data were analyzed using LISREL software. The results of data analysis revealed that all research hypotheses were retained.
    Keywords: knowledge management, organizational learning, financial performance
  • Hamid Valaeisharif * Pages 23-38
    The purpose of this research was to present a model for developing faculty members’collaboration in research activities of Islamic Azad University in Tehran Province. The research method was surveying and the statistical population of this study all part-time and full-time faculty members of Islamic Azad University branches in Tehran province, who were 5922 people. 415 were selected as the sample through Cocron’s formula. To collect the data, a researcher-made questionnaire that contained 41 questions (one open-ended question) was used. The validity of the questionnaire was confirmed by five expert`s in the field, and its reliability was measured as .97 through Cronbach’s alpha. Data analysis procedure, auch as descriptive, variance, mean, and KMO were applied through SPSS software. The results showed that developing collaboration of faculty members in research activities has six main components include administrative and organizational, social and cultural (.599), financial and economic (.618), personal and professional (.605), facilities and type of research activity (.617), and solving research barriers (.651).
    Keywords: Collaboration, Research activities, Faculty members
  • Sosan Sahami *, Negar Amiri, Enayatola Hosinzeei Pages 39-54
    This study aimed at investigating the relationship among organizational culture, quality of work life, and organizational commitment in different wards of Tohid Jam Hospital. To this end, 200 people were selected through convenience sampling and completed Denison’s organizational culture survey (1991), Walton’s quality of work life questionnaire (1973), and Allenor’s organizational commitment questionnaire (1990). The correlational research design was applied in this study. Pearson correlation coefficient and multivariate regression were used to analyze data. The results of data analysis revealed that there was a significant and positive relationship between affective commitment, and fair payment, secure workplace, growth opportunity provision, social dependence, legalism, whole living space, social and cooperative integration, stability and unity, flexibility, and mission. Norm commitment established a significant and positive relationship with fair payment, secure workplace, growth opportunity provision, social dependency, legalism, whole living space, social integration, human and cooperative development stability and unity, flexibility, and mission. Meanwhile, mental commitment had a significant and positive relationship with social integration. Analysis of regression reflected that social dependency and integration could predict 21 percent of personnel organizational commitment variance. Cooperative factors were able to define 21 percent of personnel organizational commitment variance and quality of work life was a stronger predictor for organizational commitment compared with organizational culture.
    Keywords: Organizational culture, quality of work life, organizational commitment
  • Farzaneh Shahrokhi, Behzad Shoghi *, Shima Sholekar Pages 55-75
    The aim of this study was to evaluate the impact of leaders’ wisdom on organizational citizenship behavior with the mediating role of organizational culture among Azad university faculty members of Tehran City. The research method was practical and descriptive type and quantitative. The population consisted of 700 full time faculty members in Tehran Azad University that were selected through cluster random sampling method. To collect the data, three standard questionnaires were used: (a) organizational wisdom by Ardlet (2003), (b) organizational citizenship behavior by Organ and Kanofski (1996), and organizational culture by Dennison (2000). After collecting the data, they were desescribed in terms of the mean and standard deviation through SPSS-21 software and inferential statistics was carried out through structural equation modeling with the help of LISREL-v8.80 software. Technical characteristics of the questionnaires were assessed including reliability, validity, convergent and divergent validity. Path coefficient and significant ones were used to test the hypotheses. The results showed that the degree of appropriateness of the proposed model was ideal with regard to research components. Also the results of the study indicated that leader wisdom had significant impact on organizational citizenship behavior with the mediating role of organizational culture among Azad university faculty members.
    Keywords: Leaders Wisdom, organizational citizenship behavior, Organizational culture
  • Seid Mostafa Hadadi, Mohammadreza Hashemi * Pages 77-89
    This research is descriptive and of survey type and in terms of purpose is based on applied. 233 out of 588 staff of Islamic Azad University in Lorestan province were selected as the sample of the study. For collecting the required data, Walton Standard Quality of Life Questionnaire, Organizational Culture Questionnaire, and Citizenship Behavioral Inventory of Podsakoff were used. Data were analyzed using SPSS20 software. The results of the study showed that the quality of work life and each of its components, namely fair and adequate payment, safe and hygienic work environment, provision of growth opportunities, constant security, organization legality, social affiliation, overall living atmosphere, unity and social cohesion, and human capabilities, are effective on the organizational culture of the staff of Islamic Azad University of Lorestan province.
    Keywords: work life, Organizational culture, Lorestan Islamic Azad University
  • Masoumeh Sadat Abtahi, Khadijeh Nadri *, Server Ali Qizilbash, Hanieh Badiee Pages 91-104
    The aim of this study is to investigate the relationship between job ranking of employees and their performance in education office in Zanjan. This is an applied research and data collection was of survey type. After studying the literature, the variables of the study were identified and research hypotheses were formulated. The dependent variable was measured through a questionnaire whose reliability was calculated through Cronbach’s Alpha as .83. The sample of this study included 248 employees of education department in Zanjan who were randomly selected. Coefficient of correlation used in data analysis revealed that there was significant relationship between employees’ performance and their job ranking. Finally, based on the obtained results, suggestions were presented to further researchers.
    Keywords: Goals, Human Resources, Technology Structure, performance, Job Ranking
  • Samereh Shojaei *, Mansooreh Sadeghi, Malihe Maghsoodlou Pages 103-121
    What has been of importance for psychologists and sociologist is job satisfaction and its effect on morality and productivity, so the chief goal of the present study is to shed light on the relationship among narcissism, self-esteem, and job satisfaction of Golestan university staff with respect to the mediating role of citizenship behavior. Research method is survey- descriptive and of correlational type. The population were all 120 employees of Golestan university. The sample of the study were 92 employees who were randomly selected through Morgan Table. Data were collected through four questionnaires: Donal and John’s (2011) narcissism, Gardner and Pierce (2011) qustionnaire for self-esteem, Minesotami ‘s (1995)questionnaire for job satisfaction, and organizational citizenship behaviors of Organ (1998).The reliability of all those questionnaires were measured above 0.7 through Cronbach's alpha. The employed methodology was descriptive- correlational and data were analyzed utilizing structural equitation modeling (SEM). The results indicated that all research hypotheses were confirmed.
    Keywords: narcissism, self esteem, job satisfaction, citizenship behavior, Golestan University staff
  • Narges Mohammad Alipour * Pages 123-135
    This study intends to evaluate the mediating role of knowledge management maturity in the relationship between entrepreneurial opportunities and strategic adaptation from perspective of experts in Science and Research branch of IAU. This research is an applied one and the data collection method is descriptive-non-experimental and is known as a case study. The statistical population of research includes 450 experts working in industrial projects of Azad University of Science and Research. Using Cochran formula, 207 individuals are selected as the statistical sample through random sampling. First, the demographic information about the experts was examined. After confirming the validity and reliability of the questionnaires, the relationship between knowledge management maturity, entrepreneurial opportunities, and strategic adaptation was analyzed in the form of structural equation model. Data analysis was performed using SPSS software and LISREL software. The results indicated that entrepreneurial opportunities directly affect strategic adaptation with respect to the mediating role of knowledge management maturity. Entrepreneurial opportunities also play an important role in information systems, marketing systems, and business processes.
    Keywords: Knowledge management maturity, entrepreneurial opportunities, strategic adaptation