فهرست مطالب

فصلنامه چشم انداز مدیریت بازرگانی
سال شانزدهم شماره 1 (بهار 1396)

  • تاریخ انتشار: 1396/03/29
  • تعداد عناوین: 7
|
  • فردیس صمصامی، سید حمیدخداد اد حسینی، اسدالله کرد ناییج، عادل اذر صفحات 13-32
    در شرایطی که عدم اطمینان کسب وکارها را احاطه کرده و رویدادهای آینده با عدم قطعیت توام است، دستیابی به راهبرد هایی که بتوانند با برقراری توازن لازم بین تعهد و تغییر، سازمان را به مزیت رقابتی برسانند، دشوارتر می شود. یکی از مسیرهای تحقق چنین توازنی، انعطاف پذیری راهبردی است. علی رغم اهمیت مفهوم انعطاف پذیری راهبردی و تعدد مطالعات در این زمینه، پیچیدگی و چندگانگی همچنان آن را احاطه کرده و همین امر استفاده نظری و عملیاتی موثر از آن را دشوار ساخته است. مقاله حاضر برای تسهیل درک چندجانبه مفهوم انعطاف پذیری راهبردی و کمک به طراحی ابزار سنجش آن، با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی بر داده های متنی و داده های حاصل از مصاحبه و با بهره گیری از منطق تناسب راهبردی، الگوی فرآیندی انعطاف پذیری راهبردی را طراحی و تبیین کرده است. الگوی مزبور درصدد ترکیب و برقراری هم سازی و ارتباط بین تعریف ها و الگوهای انعطاف پذیری راهبردی و به خصوص چهار رویکرد عملیاتی سازی آن است و ضمن ارائه تعریف جدیدی از این مفهوم، پویایی های آن را نیز به تصویر می کشد.
    کلیدواژگان: انعطاف پذیری راهبردی، الگوی فرآیندی، منابع منعطف، قابلیت های انعطاف پذیر_ راهبرد های انعطاف پذیر
  • حسن دانایی فرد، جلیل دلخواه، پریسا کیایی صفحات 33-49
    شتاب بخشیدن به روند رشد اقتصادی در کشورها مستلزم کاهش سطح حضور دولت در فعالیت های غیر حاکمیتی است که ممکن است در چارچوب خصوصی سازی تعریف شود؛ اما آنچه موضوع مشارکت بخش خصوصی دولتی را از مفهوم خصوصی سازی متمایز می سازد، این است که در بحث مشارکت بخش خصوصی دولتی، دولت ها وظایف قانونی و مسئولیت های حاکمیتی خود را حفظ می کنند و با تقبل بخشی از ریسک و حداقل کردن آن، زمینه شراکت بخش خصوصی با بخش دولتی را فراهم می آورند. یکی از راهبردها های کاهش هجمه خصوصی‏سازی، طراحی پروژه های مشارکتی بین بخش‏های خصوصی و دولتی است. هدف از این پژوهش، بررسی موانع توسعه راهبرد مشارکت بخش خصوصی دولتی در پروژه های ملی و اولویت بندی هر یک از موانع است. راهبرد پژوهشی این مطالعه، ترکیبی و مستلزم گرداوری و تحلیل هر دو نوع داده کمی و کیفی است که درنهایت 46 مانع شناسایی و در 9 دسته طبقه‏بندی شد. شناخت موانع مشارکت بخش خصوصی دولتی به مدیران دولتی کمک خواهد کرد تا با شناسایی موانع و رفع آن ها، ضمن کاهش هزینه ها به ویژه پیشگیری از افزایش هزینه و تسریع عملیات اجرای پروژه در زمان تعیین شده، خدمات عمومی باکیفیت تری را به شهروندان ارائه کنند.
    کلیدواژگان: مشارکت بخش خصوصی - دولتی، توسعه، پروژه های ملی، پژوهش ترکیبی
  • محمدرضا حمیدی زاده، عاطفه قمی اویلی صفحات 51-71
    با رشد روزافزون فناوری اطلاعات و بازار رقابتی موجود در حوزه بانکی ایران، موضوع پذیرش بانکداری الکترونیک توسط مشتریان موردتوجه قرار گرفته است. یکی از مفاهیم کاربردی در ارائه خدمات الکترونیک بانکی، بانکداری اینترنتی است. پژوهش حاضر با هدف بررسی و تبیین تاثیر ادراک از ریسک خدمات بانکداری اینترنتی بر نگرش از بانکداری اینترنتی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش، استفاده کنندگان از خدمات بانکداری اینترنتی«بانک ملت» و نمونه موردبررسی، استفاده کنندگان از خدمات بانکداری اینترنتی «بانک ملت» در شهر تهران است. داده های گردآوری شده به وسیله پرسشنامه در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی بررسی و تحلیل شدند. در سطح آمار توصیفی، توصیف جمعیت شناختی اعضای نمونه انجام شد و در سطح آمار استنباطی نتایج به کارگیری مدل یابی معادلات ساختاری و تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که ادراک از ریسک استفاده از خدمات بانکداری اینترنتی بر نگرش افراد در خصوص بانکداری اینترنتی تاثیر دارد. انتظار می رود نتایج این مطالعه و پیشنهادهای مدیریتی ارائه شده به بانک ها بر کاهش تاثیر منفی این ریسک ها موثر باشد.
    کلیدواژگان: بانکداری اینترنتی، نگرش، ابعاد ریسک ادراک شده
  • مهران رضوانی، محمد تقی طغرایی، محمدحسن مبارکی، جهانگیر یدالهی فارسی صفحات 73-91
    هدف مطالعه حاضر این است که با کنکاشی نوپردازانه و ایجاد هم گرایی موثر سه حوزه بازاریابی، کارآفرینی فرهنگی و کسب وکارهای هنری به تبیین چگونگی و چیستی آمیزه بازاریابی کسب وکارهای فرهنگی- هنری بپردازد و با پیشنهاد یک چارچوب مفهومی، شیوه سامان دهی فعالیت های بازاریابی این کسب وکارها را مستندسازی کند. پژوهش حاضر از نظر مشارکت نظری حوزه آمیزه بازاریابی و مشارکت عملی، الگوشناسی فعالیت های بازاریابی کسب وکارهای فرهنگی- هنری با استفاده از راهبرد مطالعه موردی مرکب، نوآوری دارد؛ به این صورت که نتایج پژوهش با به چالش کشیدن پژوهش های پیشین به یک الگوی نوآورانه از آمیزه بازاریابی منتج شده است. روش پژوهش طی 3 مرحله مطالعه موردی مرکب و گروه کانونی در قسمت کیفی و روش توصیفی در قسمت کمی انجام شده است. در مرحله اول از ابزار مصاحبه های عمیق با 20 نفر از فعالان و صاحب نظران حوزه فرهنگ و هنر و در مرحله دوم از ابزار پرسشنامه برای آزمون الگوی پژوهش استفاده شد. نتایج نشان داد که عناصر آمیزه بازاریابی کسب وکارهای فرهنگی- هنری شامل 5 مقوله اصلی الگو 5Cs شامل شبکه تماس و قابلیت های ارتباطی، محتوا، خلاقیت، ارزش فرهنگی و خالق اثر هستند؛ همچنین در بخش کمی الگوی معادلات ساختاری و مقادیر تحلیل مسیر هر مقوله دارای کفایت لازم برای تبیین فعالیت های بازاریابی کسب وکارهای فرهنگی- هنری است.
    کلیدواژگان: آمیزه بازاریابی، کارآفرینی فرهنگی، کسب وکارهای فرهنگی، هنری، هنرمند کارآفرین
  • بهمن حاجی پور، منیژه قره چه، مصطفی محمدی صفحات 93-109
    تخصیص منابع بازاریابی ازجمله تصمیم های راهبردی سازمان ها به شمار می رود که سودآوری آن ها را به طور مستقیم و غیرمستقیم متاثر می سازد. ماهیت پویای پدیده تخصیص منابع بازاریابی و محیط پرچالش و دائما متغیر سازمان ها از یک سو و ظهور رسانه های جدید از سوی دیگر باعث شده است روش های سنتی تخصیص منابع بازاریابی کارایی لازم را نداشته باشند. این پژوهش بر اساس راهبرد پژوهش استقرایی و با استفاده از روش پژوهش کیفی و با تکیه بر فلسفه ساخت گرایی اجتماعی، ضمن تبیین عوامل اصلی تاثیرگذار بر تصمیم های تخصیص منابع بازاریابی، رهیافت های کلان سازمان های ایرانی در تخصیص منابع بازاریابی را گونه شناسی و تبیین می کند. روش پژوهش، تحلیل محتوای کیفی و نمونه پژوهش شامل 28 نفر از خبرگان، مدیران ارشد، مشاوران، مدیران و کارشناسان بازاریابی و فروش سازمان های فعال در صنایع غذایی و نوشیدنی و روش نمونه گیری، تلفیقی از نمونه گیری های هدفمند و نظری بوده است. بر اساس یافته های پژوهش، رهیافت های کلان سازمان ها در تخصیص منابع بازاریابی بر اساس دو بعد «جهت گیری راهبردی سازمان» و «مرحله چرخه عمر محصول» در چهار دسته «محبوبیت»، «تمایز»، «شهرت» و «ثبات» قابل تبیین هستند.
    کلیدواژگان: منابع بازاریابی، تخصیص، رهیافت، تحلیل محتوا
  • سید مهدی جلالی، اعظم منصوری صفحات 111-124
    پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر کیفیت خدمات، ارزش ادراک شده، رضایت مشتری و تصویر ذهنی بر تمایلات رفتاری مصرف کنندگان صورت گرفته است. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ گردآوری داده ها جزو پژوهش های توصیفی - پیمایشی است که بر روی نمونه ای 517 نفری از مشتریان «بیمه ایران» در شهرستان بجنورد انجام گرفت. ازجمله محدودیت های این پژوهش هزینه بر بودن و در دسترس نبودن تمام مشتریان صنعت بیمه است. در این پژوهش 9 فرضیه بررسی شد که در نتایج تحلیل عاملی تاییدی و مدل یابی معادلات ساختاری، دو فرضیه که تاثیر کیفیت خدمات بر تمایلات رفتاری و همچنین تاثیر ارزش ادراک شده بر تصویر شرکت را بررسی می کردند، رد شدند. از کاربردهای مدیریتی پژوهش، بررسی تاثیر کیفیت خدمات و ارزش ادراک شده و چگونگی تاثیر آن بر رضایت مشتری، تصویر شرکت و تمایلات رفتاری مصرف کنندگان است که کاربردهای بسیاری در صنایع و سازمان ها دارد. نوآوری پژوهش، بررسی مدل ارائه شده با این حجم از متغیرها است که نشان می دهد ارائه خدمات با کیفیت بالا و ارزش ایجاد شده برای مشتری به خوبی می تواند به رضایت زیاد مشتری منجر شود؛ بنابراین تصویر ذهنی ایجاد شده از شرکت را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث حفظ مشتریان می شود.
    کلیدواژگان: کیفیت خدمات، ارزش ادراک شده، رضایت مشتری، تصویر ذهنی، تمایلات رفتاری
  • علی حمیدی زاده، محمد رحیم اسفیدانی، نیما سلطا نی نژاد، علی اصغر رشید صفحات 125-142
    در سال های اخیر شرکت ها برای به دست آوردن سهمی از بازار مصرف کنندگان از روش های گوناگونی استفاده می کنند. یکی ازاین روش ها که امروزه موردتوجه بنگاه ها قرار گرفته است، حمایت از راهبرد های بازاریابی خیرخواهانه است؛ ازاین رو هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر راهبرد های بازاریابی خیرخواهانه بر قضاوت اخلاقی و افزایش قصد خرید مصرف کننده در چارچوب محرک- ارگانیسم- پاسخ (SOR) است. روش پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و بر حسب روش توصیفی است که با به کارگیری ابزار پرسشنامه بومی شده و روش پیمایشی داده های موردنیاز جمع آوری شده است. جامعه آماری این پژوهش، تمامی استفاده کنندگان خدمات آموزشی «کانون قلم چی» در استان قم است که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده، تعداد 360 نمونه قابل قبول جمع آوری شد. تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از تحلیل همبستگی و الگویابی معادلات ساختاری و با کمک نرم افزار AMOS 24 انجام شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد که راهبرد های بازاریابی خیرخواهانه (تناسب برند- علت، انس با علت و اهمیت علت) بر قضاوت اخلاقی مصرف کننده اثر مثبت و معناداری دارند و قضاوت اخلاقی نیز بر قصد مصرف کننده اثر مثبت و معناداری دارد.
    کلیدواژگان: تناسب برند، علت، انس با علت، اهمیت علت، قضاوت اخلاقی، قصد خرید، الگوی SOR