فهرست مطالب

گزیده ای از تازه های پزشکی (جراحی عمومی و تخصصی) - سال ششم شماره 4 (پیاپی 34، مهر 1383)

دو ماهنامه گزیده ای از تازه های پزشکی (جراحی عمومی و تخصصی)
سال ششم شماره 4 (پیاپی 34، مهر 1383)

  • 125 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1383/07/30
  • تعداد عناوین: 15
|
  • مبانی حرفه ای در جراحی
    صفحه 431
    نظر کالج جراحان آمریکا ارتقاء مبانی حرفه ای است و با تشکیل یک گروه ویژه برای ایجاد این باور کوشش شده تا جراحان همان نحو که به انجام صحیح اعمال پیچیده جراحی اعتقاد دارند باید برای مبانی حرفه ای خود نیز اهمیت قائل شوند.
  • میکروسفالی: یک تحلیل اپیدمیولوژیک
    صفحه 436
    مطالعه کنونی عوامل خطر همراه با میکرو سفالی و شدت و ضعف آنها و اثرات استفاده از الکل، وزن گیری ناکافی، نبود مراقبت کافی در دوران بارداری، دارا بودن سابقه بارداری قبلی و همچنین عوامل دیگر در ارتباط با میکرو سفالی را مورد بحث قرار داده است.
  • سه ابزار نوین در جراحی پاراتیروئید: گران و غیر ضروری؟
    صفحه 445
    اندازه گیری هورمون پاراتیورئید در ضمن عمل، استفاده از پروب گاما و برداشتن پاراتیروئید از راه جراحی اندوسکوپی بهجز اضافه کردن هزینه نمی تواند کمک موثری در اعمال جراحی پاراتیورئید نماید ولی می توان با استفاده از اسکن Sestamibi قبل از عمل و تجسس هر چهار غده نتیجه خوبی گرفت.
  • تشخیص، بررسی و درمان آلدوسترونیسم اولیه
    صفحه 448
    در این مقاله در مورد هیپر آلدوسترونیسم اولیه و تشخیص افتراقی انواع آن توسط روش های مختلف پاراکلینیک و درمان جراحی سندرم CONN و اثرات آن و درمان طبی هیپرپلازی ایدیوپاتیک بحث شده است.
  • پیش بینی زایمان از طریق واژن پس از سزارین: مروری بر عوامل تعیین پیش آگهی و ابزارهای غربالگری
    صفحه 455
    پشتوانه علمی قوی برای پیش بینی زایمان عادی از طریق واژن پس از سزارین قبلی وجود ندارد و احتیاج به پژوهش های بیشتر در این زمینه می باشد تا بتوان به صورت علمی این مسئله را عنوان کرد.
  • درمان از راه جلد تنگی ها و آسیب های مجاری صفراوی با کوله سیستکتومی توسط لاپاراسکوپ: یک دهه تجربه
    صفحه 467
    در این مقاله درمان های غیر جراحی که از طریق جلد و ترانس هپاتیک توسط رادیولوژیست ها در بیمارانی که پس از کله سیستکتومی به طریقه لاپاراسکویی دچار صدمات مجاری صفراوی شده اند، بحث و بررسی شده است.
  • کار آزمایی تصادفی تجویز Exemestane بعد از دو تا سه سال درمان با Tamoxifen در خانم های یائسه مبتلا به سرطان اوله پستان
    صفحه 477
    روش متداول درمان کمکی در خانم های یائسه مبتلا به سرطان پستان، تجویز روزانه 20 میلی گرم تاموکسیفن به مدت پنج سال است که در اغلب مراکز به کار گرفته می شود. در این مقاله درباره جایگزینی تاموکسیفن با Exemestane پس از دو تا سه سال تجویز تاموکسیفن مطالعه و بررسی شده است و طبق آمار ارائه شده نتیجه گیری شده که روش جدید به طور مشخص میزان بقای عاری از بیماران را افزایش داده و بهبود می بخشد. مقاله دارای نتایج قابل اطمینان می باشد.
  • ویژگی های مادر و عوامل مرتبط با نحوه زندگی و خطر زایمان نوزادان با وزن بالا در هنگام تولد
    صفحه 490
    این مقاله به بررسی عوامل موثر در وزن بالاتر از 4000 گرم نوزادان در هنگام تولد از طریق تنظیم پرسشنامه ای برای 24093 زن باردار می پردازد.
  • سارکوم گرانولیستی دو طرفه حدقه چشم به عنوان نشانه ای از بروز لوکمی میلوئیدی حاد
    صفحه 497
    لوکمی حاد به علت تجمع سلولهای توموری می تواند در هر نقطه ای از بدن ایجاد یک ضایعه تومورال نماید. در این گزارش یک مورد سارکوم گرانولوسیتی حدقه چشم همراه با بحث در مورد سیر بیماری عنوان شده است.
  • تشکیل کلویید پس از بازسازی به هم چسبیدگی انگشتان: شرایط همراه، شیوع و گزارش مقدمانی از یک روش درمانی
    صفحه 500
    بزرگ شدن انگشتان معمولا یک عامل پیش بینی کننده ایجاد کلوئید بعد از عمل تصحیح Syndactyly می باشد. برای بر طرف کردن کلوئید ایجاد شده روش های درمانی متعدد اعم از جراحی و غیر جراحی پیشنهاد شده است. در این بررسی و با روش های مختلف درمانی مقایسه شده است.
  • مقاله مروری: مکمل های هورمونی و اختلال عملکرد نعوظی
    صفحه 509
    تاثیر تستوسترون بر تمایلات جنسی کاملا مشخص شده است اما اینکه کمبود تستوسترون چه اثری در نعوظ دارد مشخص نیست. با توجه به انکه در حدود 15 درصد مردان که دچار اختلالات نعوظ می باشند دچار اختلالات هورمونی هستند، این مطلب در سنین بالای 65 سال به 35 درصد می رسد. در این مقاله تاثیر کمبود هورمون در نعوظ و نتایج درمان بمار با تستوسترون مورد مطالعه قرار گرفته است.
  • اهمیت بالینی آسیب شناختی تهاجم بافتی به عروق در سرطان های پاپیلاری و فولیکولار تیروئید
    صفحه 514
    نتایج بررسی حاکی از آن است که تهاجم عروقی یک یافته آسیب شناسی است و در پیامد بیماری چه به طور کوتاه مدت و چه به طور دراز مدت بدون تاثیر است و تدابیر درمانی شدید را ایجاب نمی کند.
  • ارزیابی تجویز مقدار متوسط کتوکانازول در سرطان های پروستات مقاوم به هورمون
    صفحه 523
    سرطان پروستات در بین سرطان ها بعد از ریه شایعترین سرطان در آمریکا است که با توجه به افزایش متوسط طول عمر در جامعه روز بیشتر دیده می شود. برخورد با سرطان های پروستات که نسبت بهدرمان هورمونی مقاوم هستند، مورد اختلاف نظر می باشد. در بررسی کنونی استفاده از کوکتونازول در این گروه از بیماران مورد توجه قرار گرفته و نتایج آن در مقایسه با دیگر درمان ها و امکان تشخیص اثر آن با اندازه گیری PSA، گزارش شده است.
  • کاربرد فلپ شکمی با استفاده از پوست دارای جوشگاه در درمان تغییر شکل های پس از سوختگی دست در بیماران دچار سوختگی شدید
    صفحه 529
    بازسازی پوست دست در بیماران دچار سوختگی های وسیع، با توجه به اهمیت رفع محدودیت حرکت دست ها، چالشی را برانگیخته است. در این مقاله بیمارانی مورد بررسی قرار گرفته اند که به علت سوختگی های وسیع، استفاده از گرافت پوستی از ناحیه دیگری از بدن خود بیمار با مشکل مواجه بوده است. در روش جدید، فلپ های پوستی از ناحیه شکم انتخاب شده، پوست اسکار یافته دست به آن و فلپ پوستی شکم به دست پیوند شده است. با استفاده از این شیوه علاوه بر بازسازی دست و بازیافتن حرکت ان، مشکل کمبود پوست بیماران نیز بر طرف می گردد.
  • آسیب بدخیم: گذشته، حال و آینده
    صفحه 537
    آسیب بدخیم از جهات مختلف، از قبیل پاتوفیزیولوژی و تشخیص، بررسی شده و درمان اعم از تجویز داروهای دیورتیک، پاراسنتزهای مکرر، استفاده از رادیوایزوتوپ ها، شیمی درمانی داخل صفاقی با استفاده از داروهای سیتوتوکسیک و بالخره گذاشتن شنت به اشکال مختلف به طور مفصل بررسی می گردد. نتایج کارآزمایی های بالینی در استفاده از عوامل زیستی مانند آنتی بادی های ضد گیرنده های VEGF، عوامل نکروز دهنده توموری و مهار کننده های متالوپروتئیناز مورد بحث قرار گرفته و نتایج آن تجزیه و تحلیل می گردد.