فهرست مطالب

فصلنامه شیعه پژوهی
پیاپی 5 (زمستان 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/11/13
  • تعداد عناوین: 6
|
  • سیدعبدالکریم حسن پور*، محمدرضا بارانی صفحات 9-26
    شناخت اسلام و تشیع در مغرب زمین به واسطه آثار اسلام پژوهان آن دیار صورت می پذیرد. نظر به جایگاه و شخصیت امام باقر (ع) و ویژگی های دوران امامت آن حضرت در تاریخ تشیع امامی، به ویژه دو مسئله اساسی درباره امام، یعنی موضع گیری سیاسی ایشان در برابر امویان و همراهی و ناهمراهی با جنبش های ضداموی و همچنین مسئله امامت ایشان، نزد شیعیان بسیار اساسی و زیربنایی است. بدین روی در نوشتار کنونی این دو مسئله از منظر روش شناسی خاورشناسان بررسی خواهد شد. دو روش مهم در میان خاورشناسان جایگاه خاصی دارد: روش تاریخی با هدف ریشه یابی آموزه ها، حوادث و اندیشه ها؛ و روش پدیدارشناسی به منظور شناخت افراد باورمند به آموزه ها و تاریخ هر دین و مذهب. در این مقاله، با روش توصیفی و تحلیلی، این دو مسئله ارزشمند را در آثار افرادی مانند اتان کلبرگ، دوایت دونالدسن، هاینس هالم، هالیستر و ارزینا لالانی بررسی و تحلیل می کنیم. به نظر می رسد این دو روش با وجود تفاوت ماهیتی در نتیجه پژوهش، تفاوت چندانی در خصوص جایگاه سیاسی و مذهبی امام باقر (ع) در میان خاورشناسان نداشته است.
    کلیدواژگان: امام باقر (ع)، خاورشناسان، روش شناسی، روش تاریخی، روش پدیدارشناسی
  • علی آقانوری*، اعظم خوش صورت موفق صفحات 27-51
    عزاداری برای سیدالشهدا (ع) از بارزترین مصادیق تعظیم شعایر تشیع است که جامعه شیعی به آن اهتمام دارد. این شعار فراگیر شیعیان، امروزه در برخی مناطق همراه با اعمالی همچون قمه زنی و صدمه زدن به بدن انجام می شود و موجب ترسیم چهره ای خشن و منفور از اسلام شیعی در جهان شده است. از این رو بررسی و نقد مشروعیت این قبیل اعمال از دیدگاه عالمان شیعه ضروری می نماید. فقهای شیعی درباره این گونه اعمال مواضع متفاوتی اتخاذ کرده اند. برخی آن را مطلقا جایز دانسته اند و برخی نیز با شرط واردنشدن ضرر به بدن، فتوا به جواز آن داده اند. برخی دیگر از فقی هان با توجه به وهن آمیزبودن آن برای مکتب شیعه و با توجه به اینکه قمه زنی از مصادیق فعل ضرری و حرام است، آن را موضوعا از دایره «تعظیم شعائر» خارج دانسته اند و به نامشروع بودن آن حکم داده اند. از نگاه این دسته، با توجه به ضرورت ها و اولویت های عصر حاضر، از باب حکم ثانوی اعمال مذکور فاقد مجوز قانونی و شرعی است و دلایل مدافعان مشروعیت آن جای چون وچرا دارد و نقدپذیر است. مقاله حاضر به بررسی این موضوع مهم و مبتلابه جامعه شیعی می پردازد و ادله موافقان را نقد می کند.
    کلیدواژگان: قمه زنی، جراحت بر نفس، لطم
  • محمد رجایی نژاد*، سیدعلی میرموسوی صفحات 53-72
    شیعه از زمان پیدایش تاکنون، تاریخ پر فراز و نشیبی داشته است. در برخی موقعیت های تاریخی با فرصت پیش آمده، اقدام به تشکیل حکومت کرده و گاه با پویش فرهنگی اندیشمندان شیعی در تمدن اسلامی ادامه حیات داده است. در تاریخ معاصر نیز، با قیام مردم ایران به رهبری امام خمینی و تشکیل نظام جمهوری اسلامی فرصتی پیش آمد تا تشیع تجدید حیات کند. در این نوزایی، بیشترین نقش را روحانیان شیعه ایفا کرده اند. از جمله کانون هایی که در بالندگی روحانیان و تحولات معاصر شیعه بسیار اثرگذار بوده، مدارس علوم دینی، به ویژه مدرسه فیضیه، در قم، است. بررسی چگونگی تحولات تاریخی این مدرسه و شناخت عوامل موثر در این تحولات و چگونگی اثرگذاری آن در حیات سیاسی شیعه، مسئله ای است مهم که نوشتار پیش رو قصد تبیین و تحلیل آن را دارد. فیضیه در تاریخ معاصر، ضمن آنکه مرکز تعلیم و تعلم علوم و معارف دینی بوده، پایگاه انقلابیان و فعالان سیاسی حوزوی و غیرحوزوی نیز بوده است. لذا ظهور و بروز توامان دیانت و سیاست در نهایت، مرحله جدیدی از حیات شیعه را رقم زد. چگونگی بازنمایی نقش مدرسه فیضیه در تجدید حیات سیاسی شیعه دغدغه اصلی مقاله حاضر است. لذا مفاهیم سیاسی در میدانی تاریخی در پیوند با تحولات و تجدید حیات شیعه واکاوی می شود
    کلیدواژگان: مدرسه فیضیه، تجدید حیات شیعه، روحانیان، انقلاب اسلامی، امام خمینی
  • سید ابراهیم موسوی *، سید جمال الدین موسوی صفحات 73-88
    شهر قم از دیرباز به دلیل تمرکز شیعیان در آن، پایگاهی شیعی به حساب می آمد. با تاسیس نهاد وکالت از زمان امام صادق (ع) و اوج گرفتن آن از زمان امام کاظم (ع)، قم نیز از این امر مستثنا نبوده و شاهد حضور وکلایی از دوره امامت امام رضا (ع) است. بررسی منابع روایی شیعه ما را به حضور کم رنگ وکلا در میراث حدیثی امامیه رهنمون می شود. این حضور کم رنگ نسبی بوده و در مقایسه با میراث روایی سایر راویان قمی معاصر با وکلا به دست آمده است. با توجه به انتخاب وکلا از خاندان های بزرگ و معتمد شیعه و انتساب محتوای روایات به راویان آنها، می توان حضور کم رنگ وکلا در عرصه روایات را در واردنشدن به منازعات عقیدتی درون شیعی و در نتیجه بازماندن از انجام دادن وظایف اصلی نهاد وکالت پی گیری کرد
    کلیدواژگان: وکالت، مدرسه حدیثی قم، وکلای قمی، طایفه اشعری
  • سهراب اسلامی*، حسین خسروی صفحات 89-108
    اهالی مغرب پس از وقوع فتح اسلامی، مذهب مالکی را برگزیدند و بر اساس آن عمل کردند. به همین دلیل مجالی برای رشد و گسترش سایر مذاهب ایجاد نشد؛ اما منابع تاریخی حاکی از آن است که تشیع در میان اهالی مغرب، به خصوص بربرها، رسوخ کرد؛ چراکه آنها اهل بیت (ع) و علویان را تنها ملجا آرزوها و حقوق خود می دانستند. وانگهی استبداد سیاسی و فکری امویان و عباسیان مانع از فعالیت امامان شیعه و علویان نشد و آنها از راه های مختلف درصدد تبلیغ تشیع در مغرب برآمدند. بنابراین، نفوذ تشیع در مغرب، به زمان هایی قبل از قیام ادریسیان (172-375 ه.ق.) و فاطمیان (297-567 ه.ق.) باز می گردد. تشیع به سه شیوه یعنی از طریق بربرهای دوستدار اهل بیت (ع)، داعیان امام صادق (ع) و علویان، به مغرب راه یافت و گسترش سریع دعوت فاطمیان در افریقیه و مغرب، حکایت از نفوذ تشیع و آشنایی مغربیان با عقاید و افکار تشیع دارد. بررسی زمینه ها و راه های ورود تشیع به مغرب موضوع این نوشتار است که با استناد به منابع تاریخی و به شیوه توصیفی- تحلیلی و روش کتاب خانه ای بدان پرداخته خواهد شد
    کلیدواژگان: تشیع، مغرب، علویان، بربر، مالکی
  • محمد شریفی*، اکرم حسین زاده صفحات 109-136
    تفسیر واعظانه، گرایشی است مبتنی بر وعظ و خطابه، در کنار دیگر گرایش های مفسران، برای هدایت و ارشاد و با محوریت مخاطب عام، که خصایص و اسلوب ویژه ای دارد. مفسر می کوشد به هر وسیله بر اثرگذاری تفسیر خویش بیفزاید. دغدغه مفسر در آن به همراه مسائلی که در ذهن می پروراند، رشد معنوی افراد جامعه، و توجه دادن به سمت کمالات انسانی است. از این رو، ذیل هر آیه ای به تفصیل، مطالب مرتبط با آیه را ذکر می کند و از نقل مطالبی که کوچک ترین ارتباطی نیز با آیه داشته باشد، دریغ نمی کند. در کنار این جامعیت، نظم و نسق تفسیر به هم نمی خورد و مهم تر آنکه مخاطب را خسته و ملول نمی کند. نتایج این پژوهش، که به روش توصیفی- تحلیلی انجام شده، گویای آن است که ویژگی های هر عصری بر تالیف کردن یا نکردن تفاسیر واعظانه اثرگذار بوده است. تفاسیر واعظانه از نقل شفاهی در دوره پیدایش خود در سده نخست به نقطه اوج خود در دوره شکل گیری بزرگ ترین تفسیر واعظانه شیعی در قرن ششم می رسد. سپس با سپری کردن مراحل رشد خود، محوریت خود را تا قرن یازدهم حفظ می کند. قرن دوازدهم و سیزدهم، دوره افول و کم رنگ شدن جنبه واعظانه در تفسیر است. در قرن چهاردهم دوباره تفسیر واعظانه، نمود خاصی پیدا می کند و دو تفسیر نگاشته می شود؛ و در نهایت در پیمودن سیر تکامل خود، در دوره معاصر و به دلیل اهتمام مفسران به مسائل اجتماعی، تغییر ماهیت می دهد و به سمت و سوی تفاسیر هدایتی- تربیتی گرایش می یابد
    کلیدواژگان: تفاسیر واعظانه، تطور، مخاطب عام، اسرائیلیات
|
  • Seyyed Abdolkarim Hasanpour*, Mohammd Reza Barani Pages 9-26
    Understanding Islam and Shiism in the West is accomplished due to orientalists’ works. Considering the important role and personality of Imam Baqir (AS) and the features of his period, two fundamental issues including his political stances (against the Umayyads and his confrontation with anti-Umayyad movements) and his Imamate are very important among the Shiites. Therefore these two issues are studied in this paper based onorientalists’ methodologies. There are two important methods considered in Oriental studies: historical method (finding the roots of the teachings, events and ideas) and phenomenology (To identify people who believe in the doctrines and history of each religion). Thus, two mentioned issues will be discussed in the paper from the perspective of methodology in the works of people like Ethan Kohlberg, Dwight Donaldson, Heinz Halm, Hollister, Arzina Lalani
    Keywords: Imam Baqir (AS), Orientalists, Methodology, Historical Method, phenomenology
  • Ali Aghanoori, * Azam Khoshsourat Movaffagh Pages 27-51
    Mourning for Imam Hussein (AS) is one of the most significant instances of Shiite rituals that is done in the Shiite community. This pervasive Shiite rite is done along with Tatbir and injuring body that has been led to portrait a violent and hateful Shia across the world. Therefore studying and criticizing the legitimacy of such actions seems to be necessary from Shiite Faqihs’ point of views. Shiite Faqihs have taken different stances. Some of them have allowed to do such actions and some others have permitted to do it on the condition of not injuring the body. Given to be offensive for Shia School and to be as instance of forbidden and Haram action, a group of Faqihs have considered it as haram action. In the eyes of this group, according to the needs and priorities of the present time, it lacks legal authority based on the secondary rule of the actions and the reasons of its supporters can be rejected. This paper addresses this subject and challenges the proponents’ reasons
    Keywords: Tatbir, Self, injury, Latm, Faqih
  • Mohammad Rajaeinejad*, Sayyid Ali Mirmousavi Pages 53-72
    from its birth up to now, Shiite has had a history full of ups and downs. In some historical situations, there were some opportunities to form an Islamic government and to revive the Islamic civilization through cultural investigations of Shiite scholars. In recent history, the Iranian revolution led by Imam Khomeini and foundation of the Islamic Republic of Iran have led to revive Shiite. In this degeneracy, the most important role has been played by the Shiite clergy. Feyziheh has been considered as one of the most effective religious schools in development of the clergy men and current changes of Shiite situation. Investigation into this school's historical changes, recognition of the effective factors in these changes, and the influence of Feyzieh on the political life of Shiite are the important issues being explained and analyzed in this paper. In recent history, Feyziyeh has been not only a center for scientific and religious education but also a base for the revolutionists and political activists inside or outside of Hozeh (related to Shiite religious school). Therefore, the emergence of the religion and politics together has led to a new period of Shiite life. Therefore, political concepts in development and revitalization of Shiite life are to be historically analyzed in the paper
    Keywords: Feyziyeh, Revitalization of Shia, Imam Khomeini, Islamic Revolution
  • Sayyid Ebrahim Mousavi*, Sayyid Jamaleddin Mousavi Pages 73-88
    Because of the presence of a large amount of Shiites, Qom was considered as a Shiite base. With the establishment of agency institution from the time of Imam Sadiq (AS) and its apex in the time of Imam Kadhim (AS), Qom was one of the centers for agents in the period of Imam Reza (AS). Studying our Shia hadith sources leads us to faint presence of agents in Shia hadith heritage. This weak and faint presence was relative and achieved by comparing them with other Qomian narrators. Given the selection of agents from great Shia families and assignment of tradition’s content to their narrators, it is possible to trace the faint presence of agents about traditions in not getting involved iner-Shia doctrinal conflicts and consequently failing in accomplishing the main duties of advocacy institution
    Keywords: Agency, Hadith School of Qom, Qomian Agents, Ashari Tribe
  • Sohrab Eslami, * Hasan Khosravi Pages 89-108
    After the Islamic conquest, Residents of Morocco chose Maliki madhhab as their own madhhab and acted according to its ideology. Thus, there was no opportunity for the development of other Islamic sects and school of Fiqh, but historical resources suggested that Shi`ism penetrated among the people of this region, since they considered Ahl-al-Bayt (AS) and Alavians as the only bulwark of their wishes and rights. Furthermore, political and intellectual autocracy of the Umayyad and Abbasid could not barricade the activation of the Shia imams and Alavians and by different ways they tried to promote Shi`ism in Morocco. Therefore, Shia penetration into Morocco, is traced back to the periods before uprisings of the Edrissian (172-375 AH) and the Fatimid (297-567 AH). Three different groups including Berberian advocates of Ahl-al-Bayt, proponents of Imam Sadiq (AS), and Alavians contributed to the introduction of Shi`ism in Morocco. The rapid spread of the Fatimid's Invitation in Africa and Morocco suggests the penetration of Shi`ism and the familiarity of Maghreb`s residents with Shiite beliefs and ideas. By resorting to historical resources and through a descriptive-analytical library approach, this paper aims at reviewing the backgrounds and pathways of entering Shiism to Morocco.
    Keywords: Shiism, Morocco, Alavians, Berber, Maleki development, practical rules
  • Mohammad Sharifi, * Akram Hosseinzadeh Pages 109-136
    Preaching interpretation is a trend based on oration and sermon, along with other trends adopted by the interpreter, aiming at direction and guidance with a focus on the general audience, which has special characteristics and style. The interpreter attempts to increase the effectiveness of his/her interpretation any way. Spiritual growth of the community is actually to draw attention to human perfection. Thus, following each verse, he/she notes to the verse related materials in detail and does not hesitate subjects with the slightest connection with the verse. In addition to this comprehensiveness, the layout and order of interpretation is maintained and more importantly the audience does not get bored or tired. The result of this study, which was conducted using descriptive-analytic method, indicates that the characteristics of each era have been effective on whether the preaching interpretations are written or not. Preaching interpretations of oral quotes in the first century, reached its tipping point in the sixth century and retained its centrality until eleventh century.. Nowadays, according to the scientific and intellectual growth in different fields, especially in interpretation and presence of material thinkers as well as physical and spiritual crises of society and the effectiveness of preaching and sermon, it requires to comprehensive preaching interpretation that can be written according to present era requirements as well as based on Imams’ Words
    Keywords: Preaching interpretations, evolution, the General audience, Israiliyyat