فهرست مطالب

پژوهشنامه امامیه
پیاپی 5 (تابستان 1396)

  • تاریخ انتشار: 1396/05/17
  • تعداد عناوین: 6
|
  • محمد تقی ذاکری*، نعمت الله صفری فروشانی صفحات 5-26
    واقفه یکی از گرایش های شیعی است که محدثان شیعی به وجود آورده اند. تاکنون درباره واقفه بحث های فراوانی شده است. مباحثات گروه های دیگر شیعی با این گروه از محدثان که با رویکرد واقفیانه روایات را نقل می کردند، درخور بررسی است. از این رو در این تحقیق بررسی می کنیم که واقفه چگونه از روایات در مباحثات خود بهره می بردند. تعداد بسیاری از روایات واقفه در منابع شیعی نقل شده است که بخش هایی از آن مربوط به مباحثات و منازعات این گروه از محدثان با امامیه است؛ اما به شکلی در منابع جای گرفته است که بیان گر مفهوم واقعی خود نیست. برخی راهکارهای مناسب برای کشف مفهوم حقیقی این روایات، عبارت است از: بررسی داده های منابع رجالی و فهرست نگاری درباره راویان، شناسایی جریان ها و سلسله راویان واقفی که در این مباحثات فعالیت داشته اند و کشف ارتباط بین گرایش های اعتقادی این راویان با محتوا و مضامینی که درباره امام، امامت، غیبت، قائم و... نقل کرده اند. از این رو در این تحقیق با مطالعه و بررسی اندیشه و فعالیت های یکی از واقفیان به نام عبدالکریم بن عمرو خثعمی، روایات مباحثه گونه واقفیه را با استفاده از روش های رجالی، حدیثی و تاریخی بررسی کرده ایم. این تحقیق بخشی از جریان های واقفه و گونه ای از روایات آن ها را با عنوان روایات مباحثه ای شناسایی و معرفی کرده است
    کلیدواژگان: واقفیه، امامیه، عبدالکریم بن عمرو خثعمی، مباحثات درونشیعی، روایات
  • مهیار خانی مقدم* صفحات 27-56
    پژوهش حاضر با روش توصیفی- تحلیلی به واکاوی روش کلبرگ در فهم قوای بصری امام، بر مبنای مقاله «Vision and the Imams» و با رویکردی به فقه الحدیث امامیه می پردازد. نتایج پژوهش بیانگر آن است که نقاط قوت متعددی در روش کلبرگ وجود دارد که عبارت است از: اذعان به وضعیت رجالی برخی از راویان؛ تطبیق افراد موجود در اسناد حدیث؛ استناد به منابع معتبر شیعی؛ دقت در منابع برخی روایات؛ توجه به آفت های احتمالی در هنگام صدور و نقل حدیث؛ ارائه شواهد قرآنی و روایی برای قوای نظری امام، بینا ساختن نابینا توسط امامان، مسخ دشمنان شیعه و تفاضل مقام امامان7 بر حضرت ابراهیم7 و استفاده از احادیث مشابه و معارض برای تبیین زمان دقیق دستیابی امام بر عمود نور، شباهت حضرت ابراهیم7 و امامان7 در مشاهده ملکوت، قابل مشاهده بودن امام برای تمامی مردم و نشان دادن غیب به دیگران توسط امام. روش کلبرگ آسیب هایی نیز دارد مانند بی دقتی در برخی انتساب ها، استفاده از منابع نامعتبر یا خدشه دار، مراجعه نکردن به منابع لغوی معتبر در فهم معنای واژه و توجه نداشتن به سبب صدور حدیث در برخی موارد. این آسیب ها موجب ارائه برخی آرای موهوم مانند قابل مشاهده نبودن فرشتگان برای امام پس از دستیابی به مقام امامت شده است.
    کلیدواژگان: کلبرگ، فهم حدیث، خاورشناسان، قوای بصری، امام
  • ابراهیم ابراهیمی*، محمد تیموری، اصغر طهماسبی بلداچی صفحات 57-80
    برای آیه ولایت تفاسیر متعددی ارائه شده است. مفسران فریقین دو دیدگاه کلی درباره تفسیر این آیه بیان کرده اند؛ مفسران شیعه آیه را دال بر ولایت و امامت امام علی ع می دانند، ولی بیشتر اهل سنت، ولایت در این آیه را مطلق دانسته، آن را به تمام مومنان نسبت می دهند. از آنجا که آیه ولایت، مصادیق ولایت مثبت را معرفی می کند و مسئله ولایت از اساسی ترین مباحث معرفتی- اعتقادی است، ضروری است که بیشتر درباره این آیه شریفه کنکاش شود و تفسیر صحیحی از آن بازگو شود. پژوهش فرارو ضمن تحلیل آرای مفسران فریقین، درصدد معناشناسی قرآنی واژه «ولی» و پی جویی روایی مصداق «الذین امنوا» است. نتیجه این پژوهش، بازنمایی صحت دیدگاه شیعه است که بر اساس آن، «ولی» به معنای ولایت و سرپرستی و مصداق «الذین آمنوا» امام علی ع است
    کلیدواژگان: قرآن کریم، تفسیر تطبیقی، فریقین، آیه ولایت، ولایت امام علی
  • علی احمدی *، کاوس روحی برندق صفحات 81-104
    مبارزه امام علی ع با عمرو در جنگ احزاب، از برهه های مهم این جنگ سرنوشت ساز و از دلایل شکست مشرکان بود. عالمان به این واقعه توجه داشته و هر کدام با توجه به رویکرد مذهبی خود، به نقل آن پرداخته اند. در این مقاله این مبارزه را در منابع سنی و شیعه بررسی کرده، پس از تطبیق مستندات روایی – تاریخی این منابع، به این نتیجه رسیدیم که نوع نگاه عالمان سنی و شیعه، در انعکاس اصل این جریان و جزئیات و خصوصیات آن، متفاوت است. عالمان شیعه، این واقعه را به تفصیل بیان کرده اند، اما در میان عالمان اهل سنتی که در این مقاله بررسی شدند، واقدی بیشترین جزئیات و طبری و ابن اثیر کمترین جزئیات را بیان کرده اند. گروهی نیز اصل این جریان را نقل نکرده و گروهی دیگر آن را انکار کرده اند. بنابراین، چهار نوع دیدگاه کلی در میان عالمان اهل سنت درباره این رویداد مهم تاریخی، به دست می آید: 1. بیان واقعه به همراه جزئیات؛ 2. بیان مختصر واقعه؛ 3. بیان نکردن اصل آن؛ 4. انکار اصل واقعه
    کلیدواژگان: امام علی، عمرو بن عبدود، جنگ احزاب (خندق)، غزوات پیامبر
  • ابراهیم نویی* صفحات 105-122
    اهل سنت و امامیه در نادرستی انتساب معنای لغوی بداء به خداوند اتفاق نظر دارند؛ هرچند اهل سنت بر این پندارند، که امامیه معنای لغوی بداء را به خداوند نسبت می دهد؛ معنایی که مستلزم انتساب لوازمی چون جهل و ندامت به آن ساحت ربوبی است. البته اخبار و احادیث امامیه که شمار آنها به حد تواتر می رسد، بداء را به خداوند نسبت داده اند و بزرگان امامیه درصدد تبیین معنای بداء در آن اخبار برآمده اند. فرق منسوب به شیعه هم در باب بداء مواضع مختلفی دارند. فرقه ای چون زیدیه انتساب بداء به خداوند را صریحا نفی می کند و همانند اهل سنت بر امامیه به خاطر اعتقاد به بداء، اعتراض می کند. اسماعیلیه هم به سبب تعارض باور به بداء با امامت اسماعیل، بداء را نپذیرفته اند. کیسانیه بداء را همان نسخ می دانند. غلات هم با آنکه همواره مورد لعن و تکفیر بزرگان امامیه بوده اند، به بداء اعتقاد دارند. نوشتار پیش رو درصدد است مواضع بزرگان امامیه را در برابر فرقه های چهارگانه مزبور تقریر کند
    کلیدواژگان: بداء، کیسانیه، غلات، زیدیه، اسماعیلیه، امامیه
  • حمید نگارش *، مهدی صبایی صفحات 123-142
    یکی از زیرشاخه های مباحث مهدوی، بحث نشانه های ظهور است. در کنار عبارت نشانه های ظهور، عبارت نشانه های قیام نیز مطرح شده است. واژه «علائم الظهور» در زبان عربی و «نشانه های ظهور» در زبان فارسی، در پژوهش ها و تحقیقات مهدوی فراوان به کار رفته است و برخی محققان با قطعی دانستن ورود این عبارت در معارف مهدوی، به بحث درباره این موضوع پرداخته اند؛ اما با بررسی آموزه های مهدوی روشن می شود که این عبارت نه تنها در روایات، بلکه در بیان دانشمندان هم عصر پیشوایان معصوم7 نیز به کار برده نشده است. در نتیجه برخی محققان در به کارگیری این واژه تردید کرده اند. این تحقیق بر آن است ضمن بیان تفاوت های میان واژه قیام و ظهور در ادبیات دینی، با بیان شواهد و مستندات لازم، دلایل درستی به کارگیری عبارت نشانه های ظهور و سازگاری آن با آموزه های مهدوی را تبیین و پیامدهای این دیدگاه را نمایان کند
    کلیدواژگان: ظهور، قیام، نشانه، علامت، مهدویت
|
  • Muhammad Taqi Zakeri*, Nematollah Safari Forooshani Pages 5-26
    Waqifite Shia is one of the branches of Shia formed by Shia scholars. Thus far many debates have been made over it. It is worthy to survey the debates made by other Shiite groups and scholars who quoted narratives with Waqifite approach. So this research deals with the manner in which Waqifite Shia benefits from narratives in their discussions. Many of the Waqifite narratives has been quoted in Shia sources which some parts of them are related to debates and conflicts of scholars about Imamiyya ,but they are presented in a way that do not reflect their real fact. Some of the proper solution to discover the real fact of these narratives are: studying data of human sources and listing about narrators , identifying processes and dynasty of Waqifite narrators that have been active during these debates and discovering relationship between the beliefs of these narrators and the content and senses quoted by them regarding Imam, Imamate, Absence, Qa’im and ,etc. hence through studying thoughts and activities of the Waqifite Abdul Karim Ibn Amr Khathami in this research, we have surveyed the discussion-like narratives of Waqifite by using human, anecdotal and historical methods. The research has identified some part of Waqifite Shia processes and introduced a kind of their narratives as discussion-like narratives
    Keywords: Waqifite Shia, Imamiyya, Abdul Karim Ibn Amr Khathami, Sub, Shiite Discussions, Narratives
  • Mahyar Khani Moghaddam* Pages 27-56
    The present study uses a descriptive-analytical method to investigate the Kelberg`s method in understanding the Imam's visual power based on the article "Vision and the Imams" – on the basis of Imāmīyya fiqh al-hadith. The results of the research indicate that: there are several cases of strength in Kelberg`s method, which can be acknowledged by some of the narratives of some narrators, the matching of individuals in hadith documents, referring to authentic Shiite sources, the precision of the sources of some narrations, considering possible pests during the issuance of hadiths, providing Quranic and narrative evidences for the theoretical powers of Imam to sighted-making of the blind, disposing of the Shiite enemies, the difference between the position of Imams on Abraham and the use of similar hadiths and controversy to explain the exact time Imam's access to the perpendicular of light, the likeness of Imam Abraham and the Imams in observing the kingdom, Imam's visibility for all people, the sign giving away to others by Imam. On the contrary, some cases of failure such as inaccuracy in some assignments, the use of ineligible or inaccurate resources, failure to refer to credible sources in understanding the meaning of a word, and lack of respect for causes, the issuance of hadiths in some cases can be seen in his method, which has led to the presentation of some false opinions such as impossibility of seeing angels for Imam after the appointment of Imamate
    Keywords: Understanding Hadith, Orientalists, intelligence, Imam, Kelberg
  • Ebrahim Ebrahimi, * Mohammad Teymoori, Asghar Tahmasebi Boldachi Pages 57-80
    Different exegeses have been proposed for the verse of the velayat. Fariqain commentators have proposed two general views on the exegesis of the verse and Shiite commentators consider the verse as referring to Imam Ali`s (a) wilayat and Imamate. Most Sunnis, however, have considered the wilayat carrying by this verse to be absolute and attributed it to all believers. Since the verse introduces positive cases of wilayat, and the topic is one of the fundamental knowledgeable and religious beliefs, it seems necessary for the verse to be more analyzed to attain a correct comment in the field. The study, analyzing Fariqain commentators` opinions of the verse, seeks to find Quranic meaning of wali and validity of its true case. Finally, Shiite view has been approved; the view upon which wali means guardianship and the true case of those who believe has been known to be Imam Ali (a)
    Keywords: The holy Quran, Comparative Exegesis, Fariqain, the Verse of Wilayat, Imam Ali's Wilayat
  • Ali Ahmadi*, Kavoos Roohi Pages 81-104
    Imam 'Ali's fighting with 'Amr b. 'Abdewad at 'Ahzab was considered as an important point in this decisive battle and one of the reasons for polytheist's defeat. Paying attention to this event, scholars narrated it in different religious approach. In this inquiry, having analyzed the Shiite and Sunni sources and then compared traditional-historical documents with the sources, we reached to the conclusion that the approach of Sunni and Shiite scholars presenting the main image of the event and its features is different. The Shiite scholars narrated this event in detail. Among Sunnis discussed in this article, however, Waqedi narrated the most but Tabari and Ibn Athir the least details of the event otherwise. Some Sunnis also narrated nothing and others denied it. Therefore, there are totally four viewpoints among Sunnis concerning this historical significant event including: recording the event in detail, recording it in brief, not recording it and denying it
    Keywords: Imam Ali, Amr b. Abdewad, the Battle of Ahzab, the Prophet Muhammad's Military Encounters
  • Ebrahim Noei* Pages 105-122
    The Sunnis and Shiites are unanimous in not being able to attribute the literal meaning of badā’ to the Lord. The Sunnis, however, suppose that the Imamīs attribute the lexical meaning of badā’ to the Lord; the meaning which would result in attributing ignorance and remorse to Him, the most Exalted. There are, albeit, numerous frequently narrated reports and sayings that have ascribed the concept of badā’ to the Lord and Imami scholars accordingly have always attempted to explain its correct meaning in those reports. The Shiite denominations have had distinct and varied positions in this respect. The Zaidis explicitly denies the attribution of badā’ to God, and, like Sunnis, criticize the Imāmīs for believing in badā’. The Ismailis have also refused to accept badā’ or it runs counter to the belief in Imamate of Ismail. Kisaniyya equates badā’ with abrogation. Ghulat believe in badā, although they have been cursed and excommunicated by the Shiite prominent personalities. The present paper seeks to examine the Shiite prominent figures’ stance on the views held by the above-mentioned four sects about the doctrine of badā
    Keywords: Badā, Kisaniyya, Ghulat, Zaidi, Ismailia, Imamiyya
  • Hamid Negaresh*, Mehdi Sabaei Pages 123-142
    One of the issues frequently treated on in Mahdawi studies is regarded as the signs for Imam Mahdi`s time of appearance Advent. In addition to the Imam`s time of Advent, his time of rising has been proposed also. Although the expression "the signs of advent" has been used in many Mahdawi researches and studies, and researchers, having taken the expression as being original, have studied the subject, some have claimed that there may not be found any case of using it in traditions and even in the works of those scholars of the pure Imams` time. On this basis, some have avoided its usage. The paper, therefore, has intended to explain the difference between the words advent and rising in religious terminology, make the expression the signs of Advent documented and show its agreement with the teachings in the field. Finally, the consequences of the view of the paper have been referred to.
    Keywords: Advent, Zuhur, Rising, Qiyam, Sign, Madawiyyat