فهرست مطالب

نشریه مطالعات اسلامی زنان و خانواده
پیاپی 1 (پاییز و زمستان 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/11/26
  • تعداد عناوین: 8
|
  • صفحات 6-8
  • حسین بستان (نجفی) * صفحات 9-24
    این مقاله پس از ترسیم چشم اندازی از الگوی مطلوب مشارکت سیاسی زنان در اسلام، کوشیده است با رویکرد جامعه شناسی اسلامی به تبیین علی و کارکردی از تمایز جنسیتی در حوزه سیاست بپردازد. جامعه شناسی اسلامی در الگوی مفروض این مقاله، داعیه برخورداری از خصلتی منحصر به فرد از حیث روش های تجربی و فنون آماری ندارد و به طور عمده از نظر مبانی هستی شناختی و معرفت شناختی و نیز جنبه های نظری، شامل جنبه های تبیینی، تفسیری و هنجاری، از رویکردهای موجود جامعه شناسی تمایز می یابد. در خلال مباحث مقاله با اشاره ای گذرا به دیدگاه های جامعه شناختی، به ویژه فمینیستی و سپس بیان دیدگاه اسلام، زمینه مقایسه رویکرد اسلامی با رویکردهای رقیب فراهم شده است. یافته ها به طور خلاصه از این قرارند: رویکرد اسلامی با تکیه بر مبانی متمایز هستی شناختی و معرفت شناختی و با مفروض گرفتن پاره ای تفاوت های طبیعی، از جمله تفاوت های ذهنی و عاطفی میان زن و مرد و نیز قدرت بدنی کمتر زنان در مقایسه با مردان و درگیری بیشتر زنان با فرایند تولید مثل، به تبیینی علی می پردازد که در آن، مشارکت سیاسی کمتر زنان و نیز تفاوت رفتار سیاسی زنان و مردان نتیجه ترکیبی از گرایش های طبیعی و عوامل اجتماعی فرهنگی قلمداد می شود. از نگاه کارکردی نیز تمایز جنسیتی در سیاست، برحسب کارکردهای اجتماعی مهم آن به ویژه افزایش کارآمدی و استحکام نهاد خانواده، ارتقای سلامت اخلاقی جامعه از طریق کاهش اختلاط جنسی و رعایت مصالح عمومی جامعه در انتخاب مدیران سیاسی، تبیین می شود
    کلیدواژگان: جنسیت، سیاست، جامعه شناسی جنسیت، جامعه شناسی اسلامی
  • ناهید طیبی* صفحات 25-60
    کاربست واژه ها و اصطلاحات در هر زمان، نمایانگر نوع رفتار اجتماعی و جغرافیای فرهنگی است و شناخت این اصطلاحات در گرو معناشناسی دقیق و عمیق از عناصر چهارگانه معنا؛ لفظ، قصد متکلم یا نگارنده، شرایط اجتماعی، جغرافیایی و فرهنگی زمان صدور و تحلیل های معنایی مفسران از آن است. واژه ها یا اصطلاحاتی مانند حجاب و ستر و به طور کلی شبکه مفهومی پوشش بانوان، از آن روی که با حقوق و تکالیف شرعی همراه است باید با دقت بیشتر معناشناسی شود. این اصطلاحات، گاهی هم گرا و همپوش و گاه واگرا و متضاد بوده و در مواردی نیز ناظر به مصادیق پوشش هستند. مقاله حاضر به تعریف و تبیین اصطلاحات مهم شبکه مفهومی پوشش بانوان با رویکرد معناشناسی متنی می پردازد و وجوه تمایز واژه هایی را که در سطح عموم جامعه مترادف تلقی می شوند بیان می کند. بررسی موردی برخی اصطلاحات اساسی در مقاله حاضر با هدف ایجاد تغییر و تحول در استخدام اصطلاحات در جایگاه حقیقی آن ها و نیز تحلیل و تفسیر درست از گزاره های متون متقدم در جامعه علمی و نه سطح عموم جامعه، صورت می گیرد. دستاورد این پژوهش اثبات جابه جایی معنایی واژه های مربوط به پوشش بانوان با گذشت زمان است و در نهایت به تبیین معنای حقیقی هر اصطلاح با توجه به موارد کاربرد آن ها در صدر اسلام می انجامد
    کلیدواژگان: پوشش زنان، ستر، حجاب، شبکه مفهومی، معناشناسی متنی
  • محمدرضا سالاری فر* صفحات 61-78
    هدف این تحقیق، بررسی آسیب های ارتباطی همسران بر اساس آموزه های اسلامی است. از آن جا که قرآن و کلمات پیامبر (صلی الله علیه و آله) و اولیای دین اسلام (علیه السلام) درباره روابط زوج ها و مشکلات آنان هشدارها و راه حل هایی دارد، لازم است مشکلات روابط به طور جامع در گزاره های اسلامی استنباط و طبقه بندی شود. پرسش اصلی تحقیق این است که آسیب های روابط همسران بر اساس متون اسلامی کدام است؟ روش این تحقیق، بر اساس شیوه های برداشت از متون اسلامی است که می توان آن را در مقوله تحلیل محتوا جا داد. پس از جمع آوری داده ها، ترکیب، جمع بندی، استدلال و نتیجه گیری از متون اسلامی بر اساس روش اجتهادی رایج در حوزه های علمیه صورت می گیرد. بر اساس یافته های این تحقیق، آسیب های روابط همسران در 10 محور اصلی طبقه بندی شد: مشکلات مربوط به زمینه های شخصیتی زن و مرد مانند بدخلقی؛ توزیع نامناسب قدرت بین زن و شوهر؛ عدم رعایت حدود و مرزهای خانوادگی؛ تعدی از هنجارهای روابط جنسی؛ ضعف روابط کلامی؛ مشکلات رفتاری زوج ها در خانه؛ نبود مهارت ابراز و مهار عواطف؛ ضعف مهارت های روابط جنسی؛ نبود سلامت روانی و جسمی و ضعف معنویت و دینداری
    کلیدواژگان: آسیب شناسی، روابط همسران، متون اسلامی، مرزهای ارتباطی، توزیع قدرت و دینداری
  • اردشیر محمدی*، مریم مدملی** صفحات 79-95
    یکی از مسائل مهم درفلسفه اخلاق، شان اخلاقی ومنشا آن است که در طول تاریخ تحولات مختلفی را از سر گذرانده است. فلاسفه یونان باستان، برخورداری از ذات ارزشمند انسانی را دلیل برخورداری از منزلت اخلاقی دانسته و سایر موجودات را به دلیل ارزش غیری، فاقد منزلت اخلاقی می دانند. برخورداری از طبع عقلانی، وجه دیگری است که از جانب برخی به عنوان معیار سنجش منزلت اخلاقی طرح شده است و اخلاق فمینیستی، با رویکردی انتقادی، منزلت اخلاقی را برای فاعل مختار برخوردار ازعاطفه در نظر می گیرد. در مقابل، اسلام موجودات مختار را به دلیل توانایی بر اختیارگری، حقیقتا متصف به ارزش اخلاقی می داند، در این اندیشه سایر موجودات اگر چه برخوردار از ارزش وجودی دانسته شده اند ولی ارزش اخلاقی آنها حقیقی نخواهد بود. تاثیر یا عدم تاثیر جنسیت در برخورداری از منزلت اخلاقی یکی از دغدغه هایی است که ذهن بسیاری از اندیشمندان عصر حاضر را به خود مشغول کرده است، که ما در این مقاله به بررسی میزان دخالت آن در این نظریات می پردازیم.
    کلیدواژگان: منزلت، جنسیت، شان اخلاقی، فعل اخلاقی
  • زینب مشهودی* صفحات 97-119
    این پژوهش، کوشیده است محدوده فقهی حقوقی نفقه زوجه را مشخص کند. طبق اصل 167 قانون اساسی در مواردی که قانون درباره حکم مسئله ای اجمال یا سکوت کرده باشد باید حکم مسئله مورد نظر از منابع فقهی و نظر فقها استخراج شود. در ماده 1107 قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران موارد نفقه زوجه به نحو تمثیلی شمرده شده است، اما درباره تعیین محدوده هزینه های تحصیلی و درمانی وی، صراحت یا حتی بیان ضمنی وجود ندارد. از این رو برای استخراج حکم این موارد باید به منابع و دیدگاه های معتبر فقهی رجوع کرد. در این راستا با بررسی نظریات فریقین در خصوص نفقه زوجه و بحث های پیرامون آن، این نکته را اثبات می کنیم که نفقه یکی از مباحث مهم فقهی حقوقی است و افزون بر مواردی هم چون خوراک، پوشاک و مسکن که فریقین در آن اتفاق نظر دارند، مواردی مانند هزینه های تحصیلی و درمانی زوجه را نیز در بر می گیرد. البته در این زمینه اختلاف نظرهایی وجود دارد ولی طبق روال متعارف و معمول، نظر مشهور ارجح است. از این رو با توجه به شرایطی که ضمن پژوهش مطرح می گردد هزینه های یاد شده به طور مشروط جزو نفقه زوجه محسوب می شوند نه به طور مطلق، بر خلاف سایر موارد متعارف در نفقه. گفتنی است که همه نفقات زوجه اعم از مطلق و مشروط، در صورت تمکین زوجه از زوج به وی تعلق می گیرد در غیر این صورت وی مستحق آن نخواهد شد
    کلیدواژگان: نفقه، تمکین، نشوز، امامیه، عامه، زوج، زوجه
  • خدیجه حسین زاده باردئی*، سید احمد موسوی باردئی** صفحات 121-134
    تربیت جنسی یکی از مشکل ترین انواع تربیت است که جهالت، غفلت یا انحراف از ضوابط آن آثار سوئی را به دنبال دارد. این مقاله مروری بر مقالات نگاشته شده در زمینه ی تربیت جنسی فرزندان در بازه ی زمانی 1375 – 1389 در ایران خواهد داشت. براساس نتایج جستجوی اولیه 131 مقاله به دست آمد و بعد از جستجو در عنوان و چکیده، تعداد آن ها به 24عنوان رسید. سپس 16مقاله که به تبیین دیدگاه اسلام پرداختند، انتخاب شد. یافته های مقاله ها در سطوح مشخصات عمومی، دسته بندی سوال های مقاله ها، بیان روش مقالات و استخراج یافته های مقالات و دسته بندی آن ها، بیان می شود. نتایج این مطالعه نشان می دهد در مورد اصول، مبانی و روش های تربیت جنسی پژوهش های خوبی ارائه شده اما هنوز جای تحقیق بیشتری در این زمینه وجود دارد. از سویی کمبود مقالات علمی پژوهشی در این زمینه و عدم توجه به مساله تربیت جنسی با روش تبیینی خود همت محققان را می طلبد
    کلیدواژگان: تربیت، مبانی تربیت جنسی، اصول تربیت جنسی، روش های تربیت جنسی
  • محمدرسول آهنگران* صفحات 135-149
    با انعقاد عقد زوجیت، هر یک از متعاقدین، مکلف به تکالیف و رعایت حقوقی می شوند. این حقوق و تکالیف در شریعت مقدس اسلام به دقت تقنین و تبیین گردیده است. از جمله این وظایف، وجوب انفاق بر زوج و وجوب تمکین بر زوجه است. از مباحث مطرح در مورد این دو تکلیف، این است که آیا رابطه ای میان آن ها وجود دارد یا خیر؟ برخی از فقهای امامیه به نبودن رابطه حکم داده اند ولی مشهور فقها، بر وجود رابطه پا فشرده و معتقدند وجوب انفاق در فرض و ظرف تمکین از سوی زوجه است. با ملاحظه نظر مشهور فقها و با تمسک به اصل عملی استصحاب، به نظر می رسد وجوب انفاق، مشروط به تحقق تمکین باشد
    کلیدواژگان: نفقه، تمکین، نشوز، وجوب انفاق
|
  • Hossein Bostan (Najafi) Pages 9-24
    Drawing an outlook of the desirable model of women’s polical parcipaon in Islam, this paper seeks to provide a causal-funconal explanaon of gender disncons in polics with an Islamic approach. In the model presupposed in this paper, the Islamic sociology does not claim to have a unique character with respect to empirical and stascal methods; it is disnguished from extant sociological approaches mainly with respect to ontological and epistemological foundaons as well as theorecal respects including explanatory, interpreve and normave. In this paper, I point to sociological views, in parcular feminist approaches, and then I menon the Islamic approach in order to compare the Islamic one with its rivals. Here are the results relying on disnct ontological and epistemological foundaons and assuming some natural differences, including mental and emoonal differences between men and women, their difference in physical power, and the engagement of women with reproducon, the Islamic approach provides a causal explanaon in which the low rate of women’s polical parcipaon and the differences in polical behaviors of men and women are results of natural atudes and social-cultural factors. From a funconal perspecve, gender disncons in polics are accounted for in terms of their main social funcons, in parcular, the promoon of family efficiency, moral health of the society by decreasing gender interacon and the observaon of the general interests of the society in choosing polical leaders.
    Keywords: Gender. Polics. Soc iology of Sexuality. Islamic Sociology
  • NahidTayyebi Pages 25-60
    The use of words in different periods of mes signifies the type of social behavior and cultural geography. To know the meanings of these words requires an exact semancs of the four elements of speech: the spoken or wrien word, the intenon of the speaker, social, geographical and cultural circumstances of the me of uerance and the interpreters' analyses of it. Words such as hijab and satr (cover) and, in general, the conceptual network of women cover should be semancally analyzed with more care since it has implicaons for sharia rights and dues. These words are somemes convergent and somemes divergent and somemes they concern the tokens of cover. This paper is concerned with the definion of the conceptual network of women cover with a textual semanc approach, explaining the disncons between words that are commonly thought as synonymous. A case study of some basic terms in this paper is made in order to make changes in the use of words returning them to their real origin, rightly analyzing and interpreng the proposions in early texts in the academic community, rather than in public. This research is to show the shi in the meanings of words concerning women cover through mes, and it finally explains the literal meaning of each term given their uses in early Islam.
    Keywords: Women Cover. Satr. Hijab. Conceptual Network. Textual Semancs
  • Mohammadreza Salarifar Pages 61-78
    This research seeks to examine the pathologies of marital relaons on the basis of Islamic doctrines. Since the Quran and the tradion of the Prophet (s) and Imams (a) contain warnings and soluons regarding marital relaons and their problems, it is necessary to comprehensively deduce and classify problems of marital relaons in Islamic doctrines. The main queson of this research is as follows: what are the pathologies of a marital relaon according to Islamic texts? The method of this research is deducon on the basis of Islamic texts (the standard method of ijhad). According to the results of this research, the pathologies of marital relaons are classified in ten categories: problems concerning the character traits of men and women such as moodiness, inappropriate distribuon of power between husband and wife, non-observaon of family limits, transgression of the norms of sexual relaons, weakness in verbal communicaons, behavioral problems of spouses at home, weakness in expressing and controlling emoons and passions, troubles in sexual relaons, lack of psychological and physical health, and nonpiety of the spouses.
    Keywords: Pathologies. Marital Relaons. Islamic Texts. Limits of Relaons. Distribuon of Power. Piety
  • Ardashir Mohammadi, Maryam Madmoli Pages 79-95
    One significant issue in moral philosophy is the human moral status or posion and its origin that has undergone various developments throughout the history. Ancient Greek philosophers take the possession of the valuable human nature to be the ground of his moral status, and thus they take other beings to lack such a status because of their nonessenal value. The possession of raonal nature is another proposed ground for the human moral status, and the feminist ethics grounds moral status in a free emoonal agent. On the contrary, Islam characterizes free agents with moral value because of their capacity for free choice. On this view, though other beings possess an existenal value, they lack a real moral value. The effect of gender in the possession of a moral status has concerned some contemporary thinkers, with which we deal in this paper.
    Keywords: Status, Gender, Moral Status, Moral Act
  • Zaynab Mashhoodi Pages 97-119
    This paper seeks to determine the limits of the wife’s alimony (nafaqa) from the viewpoint of laws and Islamic Jurisprudence (fiqh). According to Arcle 17 of the Constuon of the Islamic Republic of Iran, in cases where the law is silent or brief on a parcular problem, the law should be extracted from fiqh. In Arcle 1107 of the Civil Code of the Islamic Republic of Iran, the cases of the wife’s alimony is enumerated by way of examples, but there is no explicit or even implicit statement about the limits of educaon and healthcare costs of a wife. Thus the law should be extracted from the reliable sources of fiqh. Examining the theories of both Shiites and Sunnis with respect to the alimony of the wife, I shall show that it is a significant issue in fiqh and laws, and besides cases such as food, clothes, and accommodaon which are maers of consensus, it includes cases of educaon and healthcare. However, there are disputes regarding such cases, but it is the view of most Islamic jurisprudents. Thus these costs count as the alimony of the wife, but not absolutely. It is worth nong that all alimonies of a wife, both absolute and condional, are condional on her observing tamkin (the wife’s submission or docility to her husband) ; otherwise she does not have the right of alimony.
    Keywords: Alimony (Nafaqa). Tamkin (Docility). Nushuz (Marital Discord). Immaiyya. Sunnis. Wife. Husband
  • Khadija Hussaynzadah Barde, Sayyed Ahmad Musavi Barde Pages 121-134
    Sexual educaon is one of the most difficult sorts of educaon that has terrible consequences if it does not meet the right standards. This paper reviews some works about the sexual educaon of children within 1375SH-1389SH (1997-2011) in Iran. 131 papers have been inially found, and aer searches in their abstracts they shrank into 24 ones. And then 16 papers regarding the Islamic view were picked out. The results are stated in terms of public characteriscs, papers’ classificaons, methods of the papers, and the results of the papers. The study shows that there have been good researches regarding the principles, foundaons and methods of sexual educaon, but there is sll space for more research. Researchers should make more efforts in order to make up for the lack of papers in this field.
    Keywords: Educaon, Principles of Sexual Educaon, Foundaons of Sexual Educaon, Methods of Sexual Educaon
  • Mohammad Rasool Ahangaran Pages 135-149
    When the marital engagement begins, each party will have their dues and rights. These rights and dues have been comprehensively legislated in Islam. One such duty is the obligaon of alimony for the husband, and the obligaon of tamkin (docility) for the wife. One issue is whether there is a connecon between these two dues. Some Imamiyya jurisprudents maintain that there is no connecon here, but most of them insist that there is a connecon in that a husband is obliged to pay the alimony just in case his wife observes tamkin (that is, obeys him). Given the view of most jurisprudents and appealing to the praccal principle of ʾisṣḥāb (presumpon of connuity), it seems that the obligaon of alimony is condional on tamkin.
    Keywords: Alimony (Nafaqa). Tamkin (Docility). Nushuz (Marital Discord). Obligaon of Alimony