فهرست مطالب

توسعه کارآفرینی - سال یازدهم شماره 1 (پیاپی 39، بهار 1397)

فصلنامه توسعه کارآفرینی
سال یازدهم شماره 1 (پیاپی 39، بهار 1397)

  • تاریخ انتشار: 1397/03/05
  • تعداد عناوین: 10
|
  • مهدی اقبال مجد، علی صفری*، علی شائمی برزکی صفحات 1-19
    این پژوهش به بررسی تاثیر کارآفرینی راهبردی بر عملکرد کسب وکار با توجه به قابلیت های پویای سازمان و آشفتگی محیط کسب وکار در شرکت های دانش بنیان استان اصفهان می پردازد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و براساس ماهیت و روش توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شرکت های دانش بنیان استان اصفهان 230 شرکت بوده اند. نمونه مورد بررسی با استفاده از جدول مورگان 143 شرکت دانش بنیان می باشد که به روش تصادفی دردسترس انتخاب شده اند. ابزار گردآوری داده ها پرسش نامه محقق ساخته بوده که پایایی و روایی آن بررسی و تایید شده و به هر شرکت یک پرسشنامه داده شده و توسط مدیر عامل آن تکمیل گردیده است. برای بررسی فرضیه های پژوهش از روش معادلات ساختاری و نرم افزار اسمارت پی ال اس 3 (Smart PLS 3) استفاده شد. نتایج به دست آمده از بررسی فرضیه ها نشان می دهد که آشفتگی محیطی و قابلیت های پویای کسب وکار بر کارآفرینی راهبردی و هر سه متغیر بر عملکرد کسب وکار تاثیر گذار است. همچنین، نقش میانجی گری کارآفرینی راهبردی در تاثیرگذاری آشفتگی محیطی و قابلیت پویا بر عملکرد کسب وکار مورد تایید قرار گرفت.
    کلیدواژگان: کارآفرینی راهبردی، آشفتگی محیطی، قابلیت های پویا، عملکرد کسب وکار، اصفهان
  • یعقوب انتظاری * صفحات 21-40
    زیست بوم کارآفرینی نوآورانه نقش کلیدی در توسعه اقتصادی و ظهور اقتصادهای مبتنی بر نوآوری داشته است. متاسفانه، این زیست بوم در ایران شکل نگرفته است. قدم اول برای شکل گیری آن در ایران، شناخت نظری و تجربی آن است. از این رو، هدف پژوهش حاضر ارائه الگویی برای زیست بوم کارآفرینی نوآورانه و استخراج پیام هایی برای سیاست گذاران ذی ربط در ایران است. این پژوهش با رویکرد توصیفی (از نوع همبستگی) انجام شده و از حیث هدف کاربردی و از حیث روش کمی است. داده های مورد نیاز برای اندازه گیری سازه های زیست بوم یاد شده، به صورت مقطعی از گزارش های 2017 «نمایه جهانی نوآوری»، «نمایه جهانی کارآفرینی» و «نمایه آزادی اقتصادی» برای 137کشور جهان استخراج شده است. برای اندازه گیری سازه ها و رابطه بین آن ها از روش مدل سازی معادله های ساختاری و نرم افزار «اسمارت پی ال اس» استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان می دهدکه اقتصاد آزاد و محیط سیاسی کارا و اثربخش مولفه های کلیدی زیست بوم کارآفرینی نوآورانه هستند و دیگر مولفه ها براساس آن ها شکل می گیرند، توسعه می یابند و اثرگذار می شوند. بنابراین، مقاله این پیام را به سیاست گذاران ایران می دهد که اگر خواهان توسعه کارآفرینی نوآورانه در اقتصاد ایران هستند، هم زمان باید برای «بهبود کارایی و اثربخشی حکومت و دولت» و«باز و آزاد سازی نظام اقتصادی» تلاش کنند
    کلیدواژگان: زیست بوم نوآوری، زیست بوم کارآفرینی، زیست بوم کارآفرینی نوآورانه
  • محمد علی بحرینی*، علی مبینی دهکردی، محمدرضا میگون پوری صفحات 41-60
    بنگاه های جدید به طور معمول فاقد منابع و قابلیت های موردنیاز بوده و به دنبال ایجاد همکاری به منظور دسترسی به منابع بیرون از بنگاه هستند. علیرغم اهمیت همکاری بنگاه های جدید با شرکت های صنعتی، تکامل نقش بنگاه جدید در همکاری با شرکت صنعتی در طی فرایند توسعه محصول جدید، کمتر موردتوجه محققان بوده است. این تحقیق بر مبنای هدف، کاربردی و برحسب گردآوری اطلاعات، کیفی است و با روش مورد کاوی چندگانه طولانی مدت، به بررسی پنج همکاری بنگاه جدید فناور نانو و شرکت صنعتی از سال 1389 تا 1395 پرداخته است. روش گردآوری داده، مصاحبه نیمه ساختاریافته و بررسی مکاتبات، توافق نامه ها، قراردادها و صورت جلسات بوده و برای تجزیه وتحلیل داده ها، پس از اشباع نظری، از روش کدگذاری استفاده شد. یافته های تحقیق نشان می دهد نقش بنگاه جدید در ابتدای همکاری، توصیه کننده فناوری و برانگیزاننده شرکت صنعتی بوده و بعداز آن به ترتیب مجری پژوهش های موردنیاز شرکت صنعتی، ارائه دهنده دانش فنی، تامین کننده مواد و تجهیزات پیشرفته موردنیاز شرکت صنعتی و سرانجام مشاوره وی در حوزه های فناوری است. این مطالعه تصویر مناسبی از همکاری بنگاه جدید فناوری نانو با شرکت های صنعتی برای محققان و مدیران بنگاه ها و شرکت ها و همچنین سیاست گذاران ارائه می کند.
    کلیدواژگان: بنگاه جدید، شرکت صنعتی، همکاری، فناوری نانو، توسعه محصول جدید
  • مژگان دیانتی، آصف (ut) کریمی، مرتضی اکبری * صفحات 61-80
    در سال های اخیر موضوع فرصت های کارآفرینی، به عنوان مفهومی که می تواند قلمرو کارآفرینی را از دیگر حوزه های مدیریت متمایز کند و به عنوان حوزه ای مستقل به آن مشروعیت ببخشد، مورد توجه قرار گرفته است. این پژوهش باهدف بررسی تاثیر خودکارآمدی کارآفرینانه بر تشخیص فرصت های کارآفرینانه بین شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک های علم وفناوری شهر تهران با ملاحظه نقش اشتیاق کارآفرینانه انجام شد. پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازنظر نحوه ی گردآوری داده ها، توصیفی و از نوع همبستگی است که بر مبنای مدل معادلات ساختاری انجام شده است. جامعه ی آماری پژوهش 600 شرکت دانش بنیان مستقر در پارک های علم وفناوری بودند که تعداد 234 نفر بر اساس جدول مورگان و با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. داده ها از طریق پرسش نامه جمع آوری و با استفاده از نرم افزارAmoss22 تحلیل شدند. نتایج نشان داد خودکارآمدی کارآفرینانه بر اشتیاق کارآفرینانه باشدت (411/0)، خودکارآمدی کارآفرینانه بر تشخیص فرصت با شدت (491/0) و اشتیاق کارآفرینانه بر تشخیص فرصت با شدت (230/0) تاثیر مثبت و معناداری دارد. هم چنین اثر میانجی اشتیاق کارآفرینانه در رابطه بین خودکارآمدی کارآفرینانه و تشخیص فرصت ها به تایید رسید.
    کلیدواژگان: اشتیاق کارآفرینانه، تشخیص فرصت ها، خودکارآمدی کارآفرینانه، شرکت های دانش بنیان
  • سیاوش صلواتیان *، محمدرضا تقوا، میلاد گودرزی صفحات 81-100
    اتخاذ راهبرد رقابتی مناسب و طراحی مدل کسب وکار کارآمد برای استارتاپ های ایرانی فعال در حوزه رسانه های اجتماعی می تواند موجبات افزایش رقابت پذیری این شرکت ها در مواجهه با نمونه های قدرتمند خارجی را فراهم کند. در این پژوهش راهبرد تمرکز پورتر به عنوان راهبرد رقابتی استفاده شده و تاثیر اتخاذ آن بر عناصری از مدل کسب وکار مطالعه شده است. هدف این پژوهش، یافتن ویژگی های این عناصر به منظور کمک به طراحی مدل کسب وکار رقابت پذیر برای رسانه های اجتماعی بومی بوده است. این پژوهش براساس هدف، کاربردی بوده و در آن از روش دلفی و یک پنل 12 نفره از خبرگان حوزه رسانه های اجتماعی، در یک مرحله مصاحبه و دو مرحله پرسشنامه برای جمع آوری اطلاعات استفاده شده است و در نهایت به تبیین ویژگی های 5 عنصر «بخش های مشتری»، «ارزش های پیشنهادی»، «کانال های توزیع»، «ارتباط با مشتری» و «جریان های درآمدی» پرداخته است. این پژوهش ضمن تعریف ترکیب بدیعی از دو نوع از بخش های مشتری، یعنی «بازار چندوجهی» و «بازار گوشه ای»، دسته بندی به نسبت کاملی از بخش های مشتری برای یک رسانه اجتماعی بومی تحت تاثیر راهبرد تمرکز پورتر ارائه کرده و برای هریک از این بخش ها، ارزش پیشنهادی، کانال های توزیع، ارتباط با مشتری و جریان درآمدی پیشنهاد داده است
    کلیدواژگان: استارت آپ، رسانه اجتماعی بومی، راهبردهای عمومی پورتر، کانواس، مدل کسب وکار
  • کاظم عسکری فر، ابوالقاسم ابراهیمی، سید مسلم علوی * صفحات 101-120
    هدف این پژوهش تعیین ویژگی های شخصیتی کارآفرینی و ارائه الگوی آموزشی برای توسعه این ویژگی ها در دانش آموزان مقطع دبستان است. در گام اول، ضرورت های شخصیتی مرتبط با فرآیند کارآفرینی تعیین و اولویت هر ویژگی در پرورش توانمندی کارآفرینانه مشخص شد. در مرحله بعدی، فهرست فعالیت ها و رویکردهای آموزشی در مقطع دبستان گردآوری و میزان اثرگذاری هر عامل در توسعه ویژگی های شخصیتی دانش آموزان تعیین و در ادامه هریک از فعالیت ها و رویکردها وزن دهی شده اند. در نهایت الگوی آموزشی توسعه توانمندی های کارآفرینانه دانش آموزان ارائه شده است. این تحقیق از نوع کاربردی و آمیخته اکتشافی می باشد. جامعه آماری در بخش صنعت کارآفرینان و در بخش آموزش، آموزگاران و کارشناسان آموزشی مقطع دبستان بوده و نمونه آماری با روش قضاوتی و هدفمند انتخاب و با روش گلوله برفی توسعه یافت. در تحلیل داده ها از روش های تحلیل محتوا، تحلیل سلسله مراتبی و روش تاپسیس استفاده شد. یافته های پژوهش نشان می دهد رویکرد مدیریت مشارکتی در برنامه های مدرسه، الگوسازی برای دانش آموز، تشویق هدفمند و برقراری رابطه احساسی مثبت با آن ها در کنار فعالیت هایی از قبیل هنرهای آوایی و نمایشی، بازی های آموزشی و تقلیدی و پرورش مهارت های ارتباط کلامی و برنامه ریزی اثرگذاری معناداری بر ویژگی های شخصیتی و رشد توانمندی های کارآفرینانه در دانش آموزان دارد.
    کلیدواژگان: آموزش، کارآفرینی، کارآفرینی دانش آموزان، ویژگی های شخصیتی
  • مهدی علیزاده *، سید رضا حجازی، رامین کاشف آذر صفحات 121-139
    یکی از مفاهیمی که در فرهنگ مردم ایران و ملل دیگر وجود دارد، مفهوم برکت می باشد. به رغم توجه بسیاری از مطالعات به مولفه های های فرهنگی و دینی در کسب وکار، تاکنون جایگاه برکت در این زمینه، توجه چندانی را به خود معطوف نداشته و حتی تعریفی جامع و مشخصی از این مفهوم در رشته های مرتبط با کسب وکار ارائه نشده است. در این مطالعه با اتخاذ رویکرد پژوهش کیفی از نوع نظریه داده بنیاد، از طریق نمونه گیری هدفمند متون دینی و 12 نفر از خبرگان دینی و کسب وکار با استفاده از مرور متون و مصاحبه به دنبال ارائه مفهومی جامع از جایگاه برکت در کسب وکار بوده ایم. در این مطالعه، علاوه بر ارائه تعریفی از مفهوم برکت و ابعاد آن در کسب وکار، مشخص شده است که مفاهیمی مانند نوع دوستی و خدامحوری، پیش شرط های علی برای تحقق برکت در کسب وکار بوده و نتایجی از قبیل اثربخشی پایدار، رشد و کارآیی در زمان را برای کسب وکار موجب می شود. همچنین شرایط زمینه و راهبردهای کسب وکار برای ایجاد نتایج برکت در کسب وکار نیز مورد شناسایی قرار گرفته است
    کلیدواژگان: برکت، کسب و کار، کیفیت، اثربخشی پایدار
  • علی محبت طلب، مهران رضوانی*، بابک ضیاء صفحات 141-160
    این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین ابعاد منتخب بازاریابی کارآفرینانه و وفاداری به برند در صنایع غذایی لبنی، انجام شده است. نوآوری این پژوهش چنین است که، برای اولین بار سنجه ها و ابعاد سازه بازاریابی کارآفرینانه، از دید مشتریان، با بهره گیری از مطالعه های گذشته، استخراج و رابطه این ابعاد بر وفاداری مشتریان نسبت به برند کاله، ارزیابی شده است. این تحقیق، از لحاظ هدف در زمره پژوهش های کاربردی بوده و از لحاظ نحوه گردآوری داده ها توصیفی- همبستگی است. جامعه مورد بررسی کلیه شهروندان تهرانی هستند که از محصولات شرکت کاله استفاده کرده اند. این پژوهش در سال 1396 به انجام رسیده است. برای گردآوری اطلاعات با استفاده از جدول مورگان برای تعیین حجم نمونه تعداد 380 پرسشنامه استاندارد با روش نمونه گیری تصادفی ساده در بین اعضای نمونه، توزیع و اطلاعات به روش تحلیل معادلات ساختاری و از طریق نرم افزار لیزرل نسخه 8/8 تحلیل شده است. نتایج نشان دهنده وجود رابطه مستقیم بین دو بعد نوآوری گرایی ادراک شده و ارزش آفرینی ادراک شده با وفاداری به برند و رابطه معکوس بین بعد بیش فعالی ادراک شده و وفاداری به برند در مشتریان کاله است.
    کلیدواژگان: بازاریابی کارآفرینانه، صنایع غذایی لبنی، وفاداری به برند
  • عبدالباسط مرادزاده، محمد قاسمی*، حبیب الله سالارزهی، نورمحمد یعقوبی، جواد بذرافشان صفحات 161-179
    برنامه های توسعه ای در جوامع محلی، بدون همراهی و مشارکت ساکنان، با چالش های متعددی در اجرا مواجه خواهند شد. توانمندسازی ساکنان قبل از اجرای این برنامه ها، ضمن کاهش آسیب ها و هدر رفت هزینه ها، منجر به تسهیل و تسریع در اجرا و بروز پیامدهای مثبت طرح های کارآفرینانه خواهد شد. مبتنی بر این رویکرد، هدف این پژوهش، شناسایی و اولویت بندی مهم ترین شاخ های توانمندساز اکوتوریسم کارآفرینانه در مناطق روستایی استان سیستان و بلوچستان بوده است. روش پژوهش از حیث هدف، کاربردی و از نوع توصیفی- پیمایشی می باشد. جامعه آماری پژوهش، شامل کارشناسان مرتبط با حوزه گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سیستان و بلوچستان و برخی از اساتید دانشگاه به تعداد 26 نفر بود که سرشماری شدند. داده های پژوهش بر اساس پرسشنامه محقق ساخته ارجحیت بندی که مبتنی بر شاخص های شناسایی شده تدوین شده بود جمع آوری و به کمک نرم افزار Expert Choice تحلیل شد. نتایج پژوهش، نشان از شناسایی چهار شاخص اصلی بود که توانمندسازی روانشناختی با وزن 459/. در جایگاه نخست قرار گرفت. توانمندسازی سیاسی با وزن 226/.، توانمندسازی اقتصادی با وزن 172/. و توانمندسازی اجتماعی با وزن 142/. در رتبه های بعدی قرار گرفتند. بنابراین به خط مشی گذاران حوزه اکوتوریسم کارآفرینانه توصیه می شود برای رشد و توسعه این صنعت، توانمندسازی ذهنی و روانی جوامع هدف را در اولویت برنامه های خود قرار دهند.
    کلیدواژگان: ااکوتوریسم کارآفرینانه، توانمندسازی اجتماع محور، سیستان و بلوچستان، مناطق روستایی
  • جواد مشایخ *، سید حبیب الله طباطباییان، مقصود امیری، محمودمهرداد شکریه صفحات 181-200
    مواد پیشرفته یکی از حوزه های دانش بنیان است که طی سال های اخیر در حال تبدیل شدن به یک بخش صنعتی مستقل در ایران است. نوآوری در این حوزه افزون بر اهمیت اقتصادی، اهمیت راهبردی نیز دارد. در نتیجه، شناخت مجموعه عوامل تعیین کننده عملکرد نوآوری بنگاه های این بخش، بسیار حائز اهمیت است. در این مقاله با تکیه بر نگرش سیستم باز به نوآوری در بنگاه، تلاش شد با در نظر گرفتن دو بعد اصلی عوامل درون بنگاهی و برون بنگاهی، عوامل تعیین کننده عملکرد نوآوری شناسایی و دسته بندی شوند. این پژوهش بر حسب هدف، کاربردی و از نظر نوع داده، کیفی محسوب می شود که راهبرد تحقیق آن بر مطالعه چندموردی استوار است. جامعه آماری تحقیق شامل 370 شرکت دانش بنیان بخش مواد پیشرفته می باشد؛ که با روش نمونه گیری هدفمند 5 شرکت به عنوان موارد مطالعه انتخاب و با 9 نفر از مطلعان کلیدی مصاحبه های نیمه ساخت یافته انجام شد. داده های کیفی مبتنی بر فرایند نظام مند کدگذاری، تحلیل شدند. برای اعتباریابی نتایج نیز از روش گروه کانونی استفاده شد. یافته های پژوهش نشان می دهند که 64 عامل تعیین کننده عملکرد نوآوری را می توان در قالب 6 مولفه ویژگی های جمعیت شناختی، ویژگی های راهبردی، شایستگی های سازمانی، ویژگی های بخش، ویژگی های محیط علم و فناوری و ویژگی های محیط کسب وکار دسته بندی کرد. شناخت این مولفه ها و عوامل مربوط به آن ها هم برای مدیران بنگاه های این بخش و هم برای سیاستگذاران در سطوح مختلف راهگشا خواهد بودمواد پیشرفته یکی از حوزه های دانش بنیان است که طی سال های اخیر در حال تبدیل شدن به یک بخش صنعتی مستقل در ایران است. نوآوری در این حوزه افزون بر اهمیت اقتصادی، اهمیت راهبردی نیز دارد. در نتیجه، شناخت مجموعه عوامل تعیین کننده عملکرد نوآوری بنگاه های این بخش، بسیار حائز اهمیت است. در این مقاله با تکیه بر نگرش سیستم باز به نوآوری در بنگاه، تلاش شد با در نظر گرفتن دو بعد اصلی عوامل درون بنگاهی و برون بنگاهی، عوامل تعیین کننده عملکرد نوآوری شناسایی و دسته بندی شوند. این پژوهش بر حسب هدف، کاربردی و از نظر نوع داده، کیفی محسوب می شود که راهبرد تحقیق آن بر مطالعه چندموردی استوار است. جامعه آماری تحقیق شامل 370 شرکت دانش بنیان بخش مواد پیشرفته می باشد؛ که با روش نمونه گیری هدفمند 5 شرکت به عنوان موارد مطالعه انتخاب و با 9 نفر از مطلعان کلیدی مصاحبه های نیمه ساخت یافته انجام شد. داده های کیفی مبتنی بر فرایند نظام مند کدگذاری، تحلیل شدند. برای اعتباریابی نتایج نیز از روش گروه کانونی استفاده شد. یافته های پژوهش نشان می دهند که 64 عامل تعیین کننده عملکرد نوآوری را می توان در قالب 6 مولفه ویژگی های جمعیت شناختی، ویژگی های راهبردی، شایستگی های سازمانی، ویژگی های بخش، ویژگی های محیط علم و فناوری و ویژگی های محیط کسب وکار دسته بندی کرد. شناخت این مولفه ها و عوامل مربوط به آن ها هم برای مدیران بنگاه های این بخش و هم برای سیاستگذاران در سطوح مختلف راهگشا خواهد بود
    کلیدواژگان: تحلیل محتوا، عملکرد نوآوری، عوامل تعیین کننده نوآوری، مواد پیشرفته
|
  • Mehdi Eghbal Majd, Ali Safari *, Ali Shaemi Barzoki Pages 1-19
    This research investigates the effect of strategic entrepreneurship on organizational performance considering the dynamic capabilities of the organization and the turbulent business environment in the knowledge-based companies of Isfahan province. The present research is applicable in terms of purpose and is correlative-survey from the nature view. The statistical population of the research is knowledge based companies in Isfahan province. Sample size, considering the availability and reliable information, 230 of them were considered as a statistical population and 143 reliable questionnaires were extracted and used for the research data. Random accessible sampling method was used for sampling.
    In the studies of data collection on hypotheses and research model has been used by distributing questionnaires and field method. The data gathering tool is a researcher-made questionnaire. The validity and reliability of the questionnaire has been confirmed. Structural equations are used to investigate relationships. The software used is SPSS and Smart PLS. According to examining the hypothesis, the impact of environmental turbulent and dynamic business capabilities on strategic entrepreneurship and the effect of these variables on business performance were confirmed. The mediation roles of strategic entrepreneurship in the effect of environmental turbulent and dynamic business capabilities on business performance were confirmed.
    Keywords: Strategic Entrepreneurship, Environment Turbulence, Dynamic Business Capabilities, Business Performance, Isfahan
  • Yaghoub Entezari * Pages 21-40
    An innovative entrepreneurship ecosystem has a key role in economic development and the emergence of innovation-based economies in the advanced world. However, unfortunately, this ecosystem has not been formed in Iran. Its formation and development in Iran requires its recognition. Therefore, the aim of this paper is to analyze the relationships between the components of this ecosystem and suggest solutions for its development in Iran. For this purpose, cross-sectional data of 140 countries in 2017, Structural Equation Modeling Technique and SmartPls software have been used. The research results show that open and free economy is a key component of the national innovation ecosystems, and other conditions and factors (such as competitive markets, dynamic and transparent legal environment, dynamic business environment, innovation links, information technology, higher education, knowledge capital, financial capital, production and absorption of knowledge) are developed on the basis of it. Therefore, it is suggested to the Iranian government to open and liberate the economy.
    Keywords: Innovation Ecosystem, Entrepreneurship Ecosystem, Innovative Entrepreneurship Ecosystem, Knowledge-Based Entrepreneurship
  • Mohammad Ali Bahreini Zarj *, Ali Mobini Dehkordi, Mohammad Reza Meigounpoory Pages 41-60
    New firms face with diverse challenges such as lack of resources. Business relationships are a special approach to reach other organizations’ resources and capabilities. Yet very little research has explained how new nanotechnology firms’ roles change during joint new product development process. This paper is applied and qualitative research based on longitudinal multi-case study of five collaborations between the new nanotechnology firms and incumbents from 1388 to 1395. The contribution of this research is available in two parts. First, the roles of the new nanotechnology firms change during collaboration from a “technology recommend-er” at the start to “technology developer” and then “incumbent’s value chain supplier” in mass production. Second, the result shows the evaluation of new nanotechnology firms’ role. This study provides a worthy illustration of these collaborations for researchers, businesses, and policy makers.
    Keywords: Business relationship, New firm, Incumbent, New product development, Nanotechnology
  • Mojgan Diyanati, Asef Karimi, Morteza Akbari * Pages 61-80
    In recent years, opportunities as a concept that can differentiate the field of entrepreneurship from other fields of management and give it legitimacy have been the focus of attention. This research aims at studying the effect of entrepreneurial self-efficacy on recognizing opportunities among knowledge based enterprises located in Tehran's Science and Technology Parks considering the role of entrepreneurial passion. This research is an applied one by its purpose and a correlative-descriptive by its data gathering method. It is done by using structural equations model. Research population consists of 600 knowledge based enterprises located Science and Technology Parks. Among which 234 people have been selected on Morgan's table and Available Sampling was used. Questionnaires were distributed for data gathering and results are analyzed by Amoss22. Results show that entrepreneurial self-efficacy has positive and significant effect on entrepreneurial passion by degree of 0.411. Entrepreneurial self-efficacy has positive and significant effect on Entrepreneurial opportunity recognition by degree of 0.491 and entrepreneurial passion has positive and significant effect Entrepreneurial opportunity recognition on by degree of 0.230. Also, the results from studying the intermediate role of entrepreneurial passion in Bootstrap method showed that, this variable has moderating role in the relationship between entrepreneurial self-efficacy and entrepreneurial passion. Also the mediating effect on the relationship between self-efficacy entrepreneurial passion and entrepreneurial opportunity recognition was confirmed.
    Keywords: Entrepreneurship, Entrepreneurial passion, Entrepreneurial self-efficacy, opportunity recognition
  • Kazem Askarifar, Abolghasem Ebrahimi, Seyyed Moslem Alavi * Pages 101-120
    The purpose of this study is to determine the personality features of entrepreneurship and proposing an educational model to develop these characteristics in elementary school. At the first step, the personality requirements associated with the entrepreneurial process determined and then those requirements are prioritized in the development of entrepreneurial capability. In the next step, researchers provided a list of activities and educational approaches in the elementary school, and then they investigated the effect of each activity and their weights. Finally, an educational model for developing student entrepreneurship capabilities is presented. This applied research is a mixed exploratory one. The statistical population divided into two parts: entrepreneurs of the industry and teachers in education sector (especially elementary school). Statistical sample was selected using judicative and purposeful methods and is developed by snowball sampling technique. Content analysis, hierarchical analysis and topsis method used for data analysis. findings show that participatory management approach in school curriculum, presenting models of behavior for students, purposeful encouragement and establishing positive emotional relationship with them, along with activities such as phonetic and dramatic arts, educational and imitation games, developing the verbal communication skills, and planning have a significant effect on The growth of entrepreneurial capabilities in students.
    Keywords: Entrepreneurship, education, personality Characteristics, elementary students
  • Mehdi Alizadeh*, Seyed Reza Hejazi, Ramin Kashef Azar Pages 121-139
    Barakat or Blessing is a concept that exists in Iranian and other cultures. Although many studies considered cultural and religious aspects of the business, the issue of Barakat has not drawn much attention and there can not be found even a comprehensive definition of the concept. Toward determination of the status of the concept in business, we adopted a qualitative approach in this study. Religious texts together with the results of interviews with experts who were informed in religious and business analyzed. Together with a definition of the concept “Barakat” we found that altruism and God-orientation, are mentioned as causal conditions for appearance of Barakat by data sources which in turn result in long-term effectiveness, growth, time effectiveness. Contextual and intervening factors together with strategies used by business to generate consequences of Barakat are also identified.
    Keywords: Barakat, Business, Quality, Sustainable Effectiveness
  • Ali Mohabattalab, Mehran Rezvani *, Babak Zia Pages 141-160
    This study aims to investigate the relationship between selected entrepreneurial marketing’s dimensions and brand loyalty in dairy industry. In this study, the dimensions and measurement instruments of entrepreneurial marketing, have been explored from customer’s perspective for the first time in the literature, based on previous studies and examination of expert’s opinions, and consequently their effect on customer loyalty to Kaleh has been evaluated. This research is applied in terms of purpose and the methodology used is descriptive-correlation. The statistical population of this research includes all citizens of Tehran who use Kaleh products. This research was completed in 1396 and In order to collect information, 380 structured questionnaires were distributed by simple random sampling among sample members, and information were analyzed by structural equation model analysis using the LISREL software version 8.8 The results show that perceived innovativeness and perceived value creation have a positive effect on brand loyalty and perceived proactiveness have a negative effect on brand loyalty.
    Keywords: entrepreneurial marketing, brand loyalty, dairy industry
  • Abdolbaset Moradzadeh, Mohammad Ghasemi *, Habibollah Salarzehi, Noor Mohammad Yaghoubi, Javad Bazrafshan Pages 161-179
    Developmental programs in local communities, without the support and participation of residents, will face numerous challenges in implementation. Empowering residents before implementing these programs, while reducing the costs and losses, will facilitate and speed up the implementation of the positive outcomes of entrepreneurial initiatives. Based on this approach, the purpose of this study was to identify and prioritize the most important components of empowerment of entrepreneurial ecotourism in rural areas of Sistan and Balochestan province. The research method is purposeful, applied and descriptive-survey method. The statistical population of the study consisted of experts related to the tourism area of the Directorate General of Cultural Heritage, Handicrafts and Tourism of Sistan and Baluchestan province, and some university professors were 26 who were counted. The research data were collected based on the priority questionnaire, which was based on identified components and indicators and analyzed with Expert Choice software. Political empowerment with weight of 226 was ranked as first, Economic empowerment with weight of 172, And social empowerment with a weight of 142 were ranked as second and third, respectively. Therefore, it is recommended that policy makers in the field of entrepreneurial ecotourism should develop the mental and intellectual empowerment of target communities in their priorities.
    Keywords: Entrepreneurial Ecotourism, Community-Based Empowerment, rural areas, Sistan, Balochestan
  • Javad Mashayekh*, Seyed Habibolah Tabatabaeian, Maghsoud Amiri, Mahmood Mehrdad Shokrieh Pages 181-200
    Advanced materials sector is one of the high-tech and knowledge based areas which is recently becoming an independent industrial sector in Iran. Being innovative in this sector, in addition to its economic importance, is of strategic importance to the country. As a result, identifying the set of innovation determinants of the firms in this sector is very important. In this paper, based on the open-system approach to innovation in the firm, it has been attempted to identify and categorize the innovation performance determinants of the firms by considering the two main categories of internal and external determinants. This research is an applied, and qualitative, in terms of by the purpose, and the type of data. The research strategy is based on a multiple case studies. The statistical population of the study consisted of 370 advanced materials knowledge-based firms, in which 5 companies were selected as cases through purposeful sampling and semi-structured interviews were conducted with 9 key informants. The qualitative data were analyzed based on a systematic coding process. Focus group method was used to validate the results. The research findings show that 64 innovation determinants can be categorized into the six components of demographic characteristics, strategic characteristics, organizational competencies, sectorial characteristics, science and technology environment characteristics, and business environment characteristics. Understanding these components and their related factors will be beneficial for both managers of firms in the sector and policy makers at different levels.
    Keywords: Innovation performance, innovation determinants, content analysis, advanced materials