فهرست مطالب

تدبیر - پیاپی 304 (تیر 1397)

نشریه تدبیر
پیاپی 304 (تیر 1397)

  • 64 صفحه، بهای روی جلد: 100,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1397/06/01
  • تعداد عناوین: 21
|
  • سرمقاله
  • صفحه 2

    مدت‌هاست که ورزش کشور از ابعاد مختلف، محل بحث میان متولیان، کارشناسان و افکار عمومی شده است. متولیان ورزش در هر دوره‌ای، عملکرد خود را متعالی ارزیابی کرده و برخی کاستی‌ها را به پای کمبود منابع مالی یا خلاهای قانونی می‌گذارند. کارشناسان ورزشی همواره دولت‌ها را به دخالت بیش از حد و خلاف مقررات جهانی در ورزش متهم می‌کنند؛ از کم‌تحرکی در توسعه زیرساخت‌های ورزشی گرفته تا ورود به انتخابات فدراسیون‌ها گرفته و تصمیم‌گیری‌های سیاسی برای کلیه شیون مدیریتی باشگاه‌ها. افکار عمومی نیز اگرچه بیش از هر چیز به هیجانات و نتایج ورزشی اهمیت می‌دهد، گهگاه با فاصله گرفتن از فضای هیجانی، با طرح پرسش‌های بنیادین، شیوه مدیریت ورزش کشور را در سطح خرد و کلان زیر سوال می‌برد.
    اما چرا این زنجیره ورزش کشور همواره حلقه‌های مفقوده زیادی دارد؟ چرا در حالی که در دنیا، دولت‌ها بیشتر در سطح کلان سرمایه‌گذاری کرده و اداره امور را در سطح خرد به‌طور کامل به بخش خصوصی ‌سپرده‌اند، در ایران در بسیاری مقاطع، عکس این عمل می‌شود؟ چرا سال‌هاست که دولت‌ها نتوانسته‌اند تکلیف خود را با تیم‌داری مشخص کنند؟ چرا در حالی که ورزش در دنیا به چشم یک صنعت درآمدزا و دارای پتانسیل فراوان برای اشتغال‌زایی دیده می‌شود، در ایران فقط برای عده‌ای خاص درآمدزاست و در سطح ملی، نه در اشتغال سطح عمده‌ای دارد نه در درآمدزایی؟ چرا سال‌هاست که ورزش ایران از برگزاری یک رویداد کلان ورزشی ناتوان مانده است؟

  • پرونده ماه: مدیریت و اقتصاد ورزش
  • امیررضا قهرمانیان صفحه 3

    صنعت ورزش یکی از صنایع نوین در اقتصاد بینالمللی طی دهه‌های اخیر نقش مولدی ایفا نموده و برای سرمایه‌گذاری‌های کلان اقتصادی بیش از پیش برای هر کشوری تاثیرگذار است. تقویت سلامتی جسمی در جامعه، رشد اقتصادی ناشی از تاثیرات آن در روح و جسم نیروی کار و ایجاد امنیت اجتماعی در اثر جلوگیری از روی‌آوری جوانان به رفتارهای خلاف، از دیگر ابعاد مهمی است که موجب توجه بیشتر فعالان اقتصادی به مقوله ورزش شده است. نقش درآمد ملی در موفقیت ورزشی نشان‌دهنده آن است که ورزش یک بخش حاشیه‌ای در کشورها نیست، بلکه ورزش نیز مانند سایر بخش‌های اقتصادی، اجتماعی و آموزشی با آخرین سیستم‌های علمی و مدیریتی برنامه‌ریزی و هدایت میشود. این تحقیق از بعد نظری به تعریف اقتصاد ورزش پرداخته و ابعاد مختلف صنعت ورزش را مورد بحث قرار داده است و نشان می‌دهد که این صنعت تا چه اندازه می‌تواند موجب ارتباط و عملکرد مثبت صنایع مختلف در اقتصاد یک کشور موثر عمل نماید.

  • ضرورت تغییر پارادایم دولت در مدیریت ورزش / شرکت کنندگان در میزگرد تدبیر تصریح کردند
    پیاده سازی: طیبه جهانبازی صفحه 8

    اگرچه سال‌هاست که در دنیا مدل‌های نوین مدیریت اقتصاد ورزشی مطرح شده و تجربه‌های موفق بسیاری از اجرای این مدل‌ها در دنیا وجود دارد، در ایران هنوز حتی زیرساخت‌های قانونی برای به‌کارگیری چنین مدل‌هایی وجود ندارد. طبیعی است که در این شرایط، صنعت ورزش که امروز به یکی از منابع رشد اقتصادی کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه تبدیل شده است، در ایران به عامل هزینه‌زا برای دولت تبدیل شده است.
    در این رابطه، همواره دولت بخش خصوصی را برای مدیریت کلان و خرد ورزش، به‌ویژه در مورد باشگاه‌هایی که محبوبیت ملی دارند،‌ ناکارآمد می‌داند و از سوی دیگر، دم از عدم توان مالی دولت برای اداره ورزش در سطح خرد می‌زند. بخش خصوصی نیز نبود اراده واگذاری مدیریت ورزش به بخض خصوصی و ضعف بنیه دانشی مدیریت کلان ورزش کشور را عامل این نابسامانی می‌داند.
    تدبیر با دعوت از مدیران باسابقه و کارشناسان ورزشی،‌ به تجزیه و تحلیل موضوع مدیریت و اقتصاد ورزش در کشور و راهکارهای برون‌رفت در وضعیت موجود پرداخته است.

  • فوتبال و مدیریت / تشابهات بین مدیریت در دنیای کسب و کار و فوتبال
    مریم نگهبان صفحه 16

    بین برپا کردن یک شرکت موفق و تشکیل یک تیم ورزشی موفق تشابهی کامل وجود دارد. آن‌ها به مهارت‌های یکسانی نیاز دارند.بین مدیریت یک تیم فوتبال و یک سازمان برابری‌های زیادی وجود دارد. نقشی که از مدیران کسب‌وکار انتظار می‌رود دقیقا نقشی است که مدیران و مربیان فوتبال هم ایفا می‌کنند. آنها همیشه در پرورش یک شخص بااستعداد برای یک شرکت خوب پیشرو بودند. موفقیت و شکست مربی فوتبال یا مدیر همیشه به چگونگی موفق شدن او برای هماهنگی منافع متضاد ذی‌نفعان مختلف بستگی دارد، به خصوص تقاضای خود بازیکنان و برای او بسیار حایز اهمیت است که بتواند قدرت بازیکنان را حفظ کند، زیرا وقتی آن‌ها رختکن خود را از دست می‌دهند، موقعیت‌ آن‌ها نیز هم ممکن است مورد حمله قرار گیرد. De Geus، «استاد یادگیری سازمانی» در مصاحبه استراتژی و کسب‌و‌کار (روتنبرگ 2001) گفت «میان فوتبال و مسایل مدرن مدیریت کسب‌و‌کار ارتباط واضح و روشنی وجود دارد.»

  • صفحه 17

    مصطفی کارخانه، یکی از موفق‌ترین مربیان والیبال کشور، تجربه‌های مدیریتی خود را در قالب پنج نکته در اختیار خوانندگان تدبیر قرار داده است.

  • ضعف بنیان های اندیشمندی در اقتصاد ورزش / بیگدلی: ورزش کشور بدون تئوری اداره می شود
    صفحه 18

    ورزش حرفه‌ای کشور مثل هر پدیده وارداتی دیگر، دچار ضعف‌های جدی در بنیان‌های نظری و فلسفی است، زیرا همواره به گرفتن ظاهری از پدیده‌ها بسنده کرده و باطن و فلسفه آن‌ها را نادیده می‌گیریم.
    علی بیگدلی، صاحب‌نظر و محقق حوزه اقتصاد ورزش، بر این باور است که مدیریت ورزش در کشور، هیچ‌گاه مبتنی بر یک مدل یا تیوری جامع نبوده است که در آن،‌ نقش‌ها،‌ روابط و وظایف تمام اجزای مدل، از دولت و وزارت ورزش گرفته، تا مردم، مجلس، نهاد اقتصاد و باشگاه‌های ورزشی و سایر اجزا مشخص و دقیق باشد و همه حرکات کلان و خرد ورزشی کشور بر اساس همین مدل و استراتژی‌های کلان آن باشد. مشروح این مصاحبه از نظرتان می‌گذرد.

  • کشتی شکستگانیم / آشنایی زدایی از تک واژه «اقتصاد» در ورزش
    امیر طلوع کیان صفحه 21

    دکتر آری گراسا، رییس کنونی فدراسیون جهانی والیبال، سپتامبر 2012 هنگامی‌که در کنگره بین‌المللی والیبال، در آناهایم ایالات متحده از برنامه‌های آینده خود، در صورت اعتماد اعضاء و انتخابش به عنوان رییس این نهاد سخن می‌گفت، به این نکته اشاره کرد که می‌خواهد والیبال را به ورزش اول دنیا تبدیل ‌کند. «البته اشتباه نکنید. منظورم این نیست که والیبال باید جای فوتبال را بگیرد. فوتبال که دیگر ورزش نیست. صنعت؟ البته در کشور من (برزیل) مذهب است.» در این لحظه، نماینده ایتالیا با صدای بلند گفت: «Also in Italy!» نماینده انگلیس گفت: «Agreed!» و بسیاری از حضار نیز شست دستشان را به علامت تایید و موافقت بلند کردند.
    غرض از روایت بالا، انحراف از بحث «اقتصاد و ورزش» به حوزه‌های دیگر نیست. این موضوع، تنها یک مثال است برای اینکه بدانیم مدیران ورزش دنیا ریزبینانه نهادهای زیرمجموعه و همسو یا غیرهمسویشان را رصد می‌کنند و با بررسی کارکردهای متفاوت، مختلف و متنوع آن در میان جوامع به نتایجی جدید و متعاقبا رویکردهایی تازه می‌رسند. «تبدیل شدن فوتبال به مذهب در برخی کشورها»، پس از این سخنرانی و تایید بسیاری از حضار، موضوع جلسات پژوهشی بسیاری قرار گرفت تا والیبال دقیقا بداند «کارکرد دو پدیده فوتبال و مذهب در میان مردم چیست؟» و «وجوه شباهت و اختلاف آن‌ها کدام است؟» چراکه والیبال تصمیم نداشت به مذهب مردم بدل شود؛ بلکه هدف‌گذاری‌اش فراگیر شدن در عین ورزش‌ ماندن بود.

  • احمد مددی صفحه 22

    در ابتدای هر سال میلادی، موسسه دیلویت در گزارشی به بررسی بیست باشگاه پردرآمد فوتبال در فصل فوتبالی گذشته می‌پردازد. در دو سال گذشته بیست باشگاه فوتبال پردرآمد دنیا و همچنین درآمد سالیانه آنها مطابق جداول (1 و 2) طبقه‌بندی شده‌اند. سرفصل‌های درآمدزایی باشگاه‌های فوتبال، در سه بخش کلی طبقه‌بندی می‌شوند:درآمدهای روز م

    سابقه

    درآمدهای رسانه‌ای
    درآمدهای تجاری

  • ترجمه: فاطمه عسگری صفحه 24

    امروزه ورزش از هر زمان دیگری محبوب‌تر است و تعداد رقابت‌های ورزشی در حال افزایش هستند. ورزش بیش از هر زمان توجه همه انسان‌ها از همه گروه‌های سنی را به خود جلب می‌کند. برخی از این رقابت‌ها به عنوان رقابت‌های بین‌المللی اصلی شناخته می‌شوند. به عنوان مثال، ‌می‌توان از المپیک، جام جهانی، مسابقات مشترک‌المنافع و یا سایر قهرمانی‌های ‌بین‌المللی یاد کرد. محبوبیت روز افزون این دست مسابقات باعث افزایش روزافزون شمار کشورهایی شده است که خواستار میزبانی این رویداد‌ها هستند. بدیهی است که مسابقات بزرگ ممکن است برای کشور میزبان مزایای اقتصادی بلندمدت و کوتاه‌مدت فراوانی به ارمغان آورد.
    میزبانی یک رویداد ورزشی بزرگ بسیار پرهزینه است، که شامل صرف هزینه‌های انبوه برای زیرساخت‌ها و ایجاد امنیت می‌شود. با این حال، برگزاری یک رویداد ورزشی بزرگ اثرات مثبت فراوانی بر اقتصاد کشور میزبان دارد. سه مزیت اصلی که ن‌می‌توان از آنها چشم‌پوشی کرد عبارت‌اند از: رشد اقتصادی، میراث زیرساختی و بهبود وجهه کشور. هر اندازه که یک رویداد ورزشی بزرگ از لحاظ اقتصادی قابل توجیه‌تر باید آن رویداد می‌توان موفق‌تر ارزیابی کرد. بازی‌های المپیک سیدنی 2000 مثال خوبی برای این امر است. این مسابقات، اقتصاد استرالیا را به طور کل بازسازی کرد. از نظر فرماندار ساوت ولز، باب کار، المپیک سیدنی نشانه‌ای از پیشرفت اقتصاد استرالیا و بنیانی برای توسعه بیشتر آن بود.

  • ترجمه: روشنک شادکام صفحه 25

    فوتبالیست‌های چینی در سال 2002 تنها برای یک دوره توانستند به دور نهایی مسابقات جام جهانی مردان در کره جنوبی و ژاپن راه پیدا کنند و از آن حضور، چیز زیادی در یادها باقی نمانده است. آن ها نتوانستند حتی یک گل به ثمر برسانند و 9 گل از رقبا خوردند و در همان مرحله گروهی حذف شدند. اما با وجود اینکه نتوانستند به جام جهانی 2018 روسیه راه پیدا کنند، ولی تاثیر قابل توجهی بر این رویداد داشتند. 7 شرکت از 19 شرکت متقاضی اسپانسری جام جهانی، از کشور چین بودند. ولی علت این تعداد زیاد چیست؟

  • صفحه 27

    مدیریت پروژه به‌کارگیری دانش، مهارت‌ها، ابزار و تکنیک‌های لازم در اداره جریان اجرای فعالیت‌ها، به منظور رفع نیازها و انتظارات متولیان از اجرای پروژه است.
    این انتظارات و نیازمندی‌ها در سه بخش مختلف «محدوده، زمان، هزینه و کیفیت پروژه»؛ «متولیان، نیازها و انتظارات گوناگون آنها»؛ «نیازهای مشخص و انتظارات نامعین در پروژه» متبلور می‌گردد؛ و پروژه‌ها شامل فعالیت‌هایی هستند که باید در تاریخ‌های معین، با هزینه‌های معین و کیفیتی تعیین شده، اجرا شوند.
    بنابراین هر فعالیتی که شرایط فوق را داشته باشد می‌تواند در زمره پروژه‌ها تعریف شود که یکی از این فعالیت‌ها که عمق و نفوذ بسیار بالایی دارد، جام جهانی است، نبابراین، اینکه جام جهانی را دوست داشته باشید یا نه، فرقی نمی‌کند، از جام جهانی گریزی نیست. لذا باید از این رویداد بزرگ درس گرفت، در زیر ده نکته مدیریت پروژه از جام جهانی برزیل 2014 آمده است.
    مدیریت پروژه به طور کلی دارای پنج مرحله فرایند اجرایی است که عبارت‌اند از: آغاز، برنامه‌ریزی، اجرا، نظارت و کنترل، اتمام.

  • مژده قنبری صفحه 29

    امروزه ‌سازمان‌های متعالی در مرکز توجه می‌باشند، زیرا این ‌سازمان‌ها علاوه بر جسارت حضور در بازار با روش‌های علمی و منطقی، به حفظ ارزش‌های اخلاقی و رعایت قوانین و مقررات پایبندند؛ از رفتار سازمانی مبتنی بر بالاترین استانداردهای اخلاقی و درستکاری کارکنان اطمینان دارند؛ از ایمنی و سلامت در محیط کار اطمینان دارند و در قبال ذی‌نفعان و گستره جامعه، شفاف، پاسخگو و مسئولیت‌پذیرند و مهم تر از همه، در به‌کارگیری منابع، به منافع نسل‌های آینده می‌اندیشد؛ در واقع منابع را به نحوی به کار می‌گیرند که منافع نسل آینده به خطر نیفتد. همچنین پیامدهای حاصل از عملیات و چرخه عمر محصول و خدمات خود را که بر پایداری اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی تاثیرگذارند، شناسایی و مدیریت می‌نمایند. این اصول، در واقع، همان مسئولیت اجتماعی سازمانی است که در بعد کلان آن، توسعه پایدار نهفته است و کمک می کند تا اهداف توسعه پایدار محقق شوند. مسئولیت اجتماعی سازمانی، روشی برای دستیابی به موفقیت تجاری از طریق روش‌های اخلاقی، قانونی و تجاری، با محترم شمردن توقعات مردم از کسب‌و‌کار می‌باشد. ‌سازمان‌های مختلف می‌توانند بر حسب وظایف و فلسفه وجودی خود مسئولیت‌های اجتماعی متنوعی را دنبال کنند، از جمله ‌سازمان‌هایی که کارکردهای اجتماعی وسیعی را دنبال می‌کند، ‌سازمان‌ها و باشگاه‌هایی هستند که در حوزه ورزش فعالیت می‌نمایند.

  • اخلاق ورزشی / پیشنه اداتی برای بهبود نظام اخلاقی
    شعله خدادادکاشی، گلناز عباسی صفحه 33

    امروزه اخلاق در همه اجتماع امری پسندیده و قابل احترام است، اما در مجامع کاری وجود یک چارچوب اخلاقی برای تمامی اعضای آن سازمان از مدیران و کارمندان تا مراجعان آن امری ضروری است. اخلاق حرفه‌ای مجموعه ای از قوانین و باید‌ها و نباید‌هایی است که رعایت و عمل کردن به آن ایجاد یک محیط امن کاری برای همه اعضا می‌شود. هدف این مقاله بررسی اخلاق حرفه‌ای در مجموعه‌های ورزشی کشور است، که امروزه عدم وجود آن مشکلاتی را ایجاد کرده است، پس وجود آن امری ضروری و مهم است.

  • یک شاخص، یک صنعت
  • پروانه دانایی صفحه 37

    جهان ضمن اینکه در حال وارد شدن به انقلاب صنعتی چهارم است، با افزایش ظرفیت‌های پردازش و ذخیره‌سازی اطلاعات مواجه بوده که نتیجه آن دسترسی بیشتر دانش نسبت به گذشته است. اثرات فناوری‌های جدید مانند اینترنت اشیاء، هوش مصنوعی، چاپ های سه‌بعدی، ذخیره انرژی و محاسبات کوانتومی، امکان بالقوه‌ای را برای توسعه در ابعاد مختلف پیش روی افراد قرار داده است.
    سرعت تغییرات توسعه‌ای در این انقلاب به‌گونه‌ای است که با تغییر در ساختار عمده صنایع، تاثیر بر سیستم های تولید، تاثیر بر روش‌های مدیریت و حکومت، آن را از «انقلاب‌های صنعتی» قبلی متمایز کرده است. با این حال، این پیشرفت‌ها ضمن تامین مزایای زیاد، مخاطراتی را نیز در پی خواهد داشت. این تغییرها اگر به خوبی مدیریت شود، توانایی ایجاد  نوآورهایی را دارد که باعث رشد و تاثیرات مثبت اجتماعی خواهد شد و چنانچه به درستی مدیریت نشود، چالش‌هایی مانند تهدیدات سایبری، مسایل مربوط به حریم خصوصی و اثرات دو قطبی نمودن فناوری‌ها در بازارهای کار، می‌تواند مزایای این تغییرات بنیادین را از بین ببرد.
    فناوری اطلاعات و ارتباطات)ICT(محور و بنیان این انقلاب است. آینده کشورها، کسب‌و‌کار و افراد بیش از هر زمان دیگری به چگونگی پذیرش فناوری‌های دیجیتالی بستگی دارد. بسیاری از کسانی که می‌توانند بیشترین سود را از آن خود کنند، هنوز به این فناوری‌ها متصل نشده‌اند.
    از سال 2001 گزارش جهانی فناوری اطلاعات توسط انجمن جهانی تجارت با همکاری دانشگاه INSEAD و دانشگاه کرنل منتشر می‌شود. در این گزارش‌ها محرک‌های ((driverانقلاب ICT در سطح جهان با استفاده از شاخص آمادگی شبکه‌ای (NRI) مورد سنجش قرار می‌گیرد. در حال حاضر وضعیت آمادگی شبکه‌ای با استفاده از 53 معیار مجزا ارزیابی می‌گردد. این شاخص، امکان شناسایی اولویت کشورهای مورد مطالعه را برای استفاده از ICT در جهت توسعه اقتصادی اجتماعی فراهم می‌آورد.
    نتایج به دست آمده از گزارش سال 2016 نشان می‌دهد:نوآوری به طور فزاینده‌ای وابسته به فناوری دیجیتالی و الگوهای کسب‌و‌کار می‌باشد. در صورت هدایت هوشمندانه چالش‌های آن، می‌توان شاهد کسب دستاوردهای اقتصادی و اجتماعی مناسبی در حوزه ICT شد.
    پذیرش ICT توسط کسب‌و‌کارها، کلید حرکت و جهش آنها در توسعه است، لذا تشویق کسب‌و‌کار برای درک قدرت فناوری‌های‌ دیجیتال باید اولویت دولت‌ها باشد.
    ضروری است هر دو بخش خصوصی و دولتی تلاش خود را برای سرمایه‌گذاری در راه‌حل‌های نوآورانه دیجیتالی برای پاسخگویی به انتظارات اجتماعی افزایش دهند.
    نهایتا یک اقتصاد دیجیتالی پایدار به چارچوب‌هایی که به سرعت در حال تحول هستند بستگی دارد، این چارچوب‌ها به جامعه اجازه مشارکت، انطباق با اثرات رخدادهای فناوری و واکنش سریع نسبت به تغییرات محیط را می‌دهند.
    غفلت و کوتاهی در این زمینه مسیر توسعه کشورها و رقابت‌پذیری اقتصاد و سایر کسب‌و‌کار را با نقص و چالش مواجه کرده که جبران آنها به سادگی امکان‌پذیر نخواهد بود.

  • سایه و روشن های صنعت کاشی و سرامیک / بررسی یک محصول منتخب
    حمیدرضا حیدری صفحه 44

    سفالگری سرمنشا هنر تولید کاشی و سرامیک و از جمله باستانی‌ترین هنرهای بشری است. نخستین آثار این هنر در ایران به حدود 10 هزار سال قبل از میلاد می‌رسد که به صورت گل نپخته بوده و آثار اولین کوره‌های پخت سفال به حدود 6000 سال قبل از میلاد بر می‌گردد.
    کلمه کاشی (Tile) از کلمه لاتین TEGULA گرفته شده که مترادف فرانسوی TUILE می باشد که به معنای گل پخته سقف و کلمه انگلیسی Tile نیز به معنای پوشش برروی ساختمان است. لغت سرامیک (Ceramic) از ریشه کلمه یونانی KERAMOS گرفته شده که به معنی "‌لوله ای از گل پخته" است و در واقع برای معرفی سرامیک می‌توان گفت هنر و علم ساختن و کاربرد اشیای جامد و شکننده‌ای که ماده اصلی و عمده آن خاک (کایولن و خاک سفال) می‌باشد. از گذشته‌های دور در صنعت ساختمان به هر نوع گل پخته و سفال به هرشکل و اندازه‌ای سرامیک می‌گفتند مثل آجر،‌ کاشی و موزاییک ولی امروز لغت سرامیک در بین مردم به کاشی‌هایی گفته می‌شود که برای کف و دیوار مورد استفاه قرار گرفته است. کاشی و سرامیک امروزه یکی از رایج‌ترین مصالح ساختمانی است و از هزاران سال قبل از میلاد مسیح به ‌صورت ابتدایی تهیه می‌شده است. برمبنای آخرین کشفیات و تحقیقات باستان شناسان آثاری از چهارده هزار سال قبل به دست آمده که مبین قدمت صنعت و هنر کاشی‌سازی در ایران است.
    پیشرفت در صنعت سفالگری منجر به تغییراتی در روش تولید شده است که شامل تغییر کوره‌ها، اختراع چرخ کوزه‌گری و نیز تغییر در کیفیت مواد سفالگری نظیر رنگ‌آمیزی و لعاب‌کاری بوده است. بعد از اسلام با تشویق استفاده از ظروف سفالی و سرامیکی به جای ظروف فلزی، طلا و نقره صنعت سفالگری رشد تازه‌ای یافته و از صنعت سفال‌سازی و کاشی‌سازی برای تزیین محراب مساجد، ضد آب کردن دیوار حمام‌ها، ایجاد حوض و آب‌نما و همچنین شیب بندی بام ها استفاده شده است.
    در طی این سابقه طولانی ویژگی‌های مشخصی را می‌توان در این فن و هنر ایرانی مشاهده کرد. این ویژگی‌ها از یک طرف بیانگر وضعیت سیاسی، فرهنگی،‌ اقتصادی و مذهبی کشور و از طرف دیگر بیانگر ذوق و سلیقه شخصی و قومی هنرمندان ایرانی است.
    با توجه به گسترش شهرنشینی و ضرورت پاسخگویی به نیازهای رو به رشد مصرفی بخصوص در حوزه مسکن و ساختمان، تکنولوژی‌های تولید انبوه به ایران وارد شده است. وجود امکانات پایه‌ای تولید از جمله مواد اولیه، انرژی، نیروی کار و از همه مهم‌تر سابقه سنتی دیرینه در تولید محصولات سرامیکی باعث تولید انبوه و مکانیزه این محصولات در کشور شده است.

  • مقاله
  • بهروز ملکی صفحه 49

    سهم گروه مسکن از کل هزینه هر خانوار ایرانی حدود 35 درصد است. بر این اساس نوسانات بازار مسکن زیر ذره‌‌‌بین هر ایرانی است. به‌‌‌رغم وجود تقاضای جامعه برای اطلاع از کم وکیف بازار مسکن، تحلیل‌های قابل اتکایی مشاهده نمی‌‌‌شود؛ تحلیل‌های موجود نیز عمدتا تک بعدی هستند. به عنوان مثال، با توجه به وجود حجم بالای خانه‌ها‌‌‌ی خالی، چنین نتیجه گرفته می‌‌‌شود که قیمت مسکن، قابلیت افزایش ندارد یا با توجه به عقب ماندن قیمت مسکن از تورم عمومی و ثبات نسبی قیمت مسکن طی سال‌های 92 تا 96 نتیجه گرفته می‌شود که شوک شدید قیمت مسکن در پیش است. در واقع، هر تحلیل‌گری با لحاظ متغیرهای توضیحی مدل خود، به نتایج متفاوتی می‌‌‌رسد؛ در حالی که یک تحلیل قابل اتکا می‌‌‌بایست به صورت چندوجهی و با لحاظ جمیع جوانب ممکن انجام شود.
    واقع مطلب این است که نوسانات بازار مسکن کشور، متاثر از ساختار کلان اقتصادی، از مدل خاصی پیروی می‌کند. این مدل طی پنج دهه گذشته که از یکسو الگوی اقتصاد بر مبنای درآمد نفت، شکل گرفته و از سوی دیگر، ساختار سکونتی از قالب روستایی به شهری تبدیل شده است، تحولات قیمت، تولید و سرمایه‌گذاری در بخش مسکن را تحت‌‌‌الشعاع قرار داده است.

  • منوچهر انصاری، امیر خانلری، سید علیرضا هاشمی صفحه 51

    امروزه توجه به نقش رسانه‌های اجتماعی به عنوان قابلیتی مهم برای کسب‌و‌کارها جهت پیشبرد اهداف بازاریابی و فروش گسترش یافته است. لذا هدف اصلی این تحقیق بررسی تاثیر رسانه‌های اجتماعی آنلاین و آفلاین بر عملکرد کسب‌و‌کار با توجه به نقش میانجی برندسازی و نوآوری در بین شعب بیمه سامان در تهران بوده است. بدین منظور با استفاده از روش تصادفی ساده، 71 نفر از مدیران فعال در شعب مختلف بیمه سامان در شهر تهران به عنوان نمونه آماری تحقیق انتخاب شده و پرسشنامه تحقیق بین آنها توزیع شد. این تحقیق با رویکرد کمی صورت گرفته و از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده‌های تحقیق، توصیفی- پیمایشی بوده است. برای تجزیه و تحلیل داده‌های تحقیق در بخش آمار استنباطی از تکنیک مدل‌یابی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزیی (PLS) استفاده شده است. نتایج تحقیق بیانگر آن است که رسانه‌های اجتماعی آنلاین تاثیر مثبت و معناداری بر عملکرد کسب‌و‌کار، نوآوری و برندسازی داشته است. رسانه‌های اجتماعی آفلاین نیز تنها بر نوآوری و برندسازی تاثیر مثبت و معنادار داشته است و تاثیر آن بر روی عملکرد کسب‌و‌کار معنادار نبوده است. در نهایت، نوآوری و برندسازی نیز تاثیر مثبت و معناداری بر عملکرد شعب مختلف بیمه سامان داشته است.

  • گزارش
  • صفحه 59

    دهم تیرماه، همایش روز ملی صنعت و معدن با حضور معاون اول رییس جمهوری، وزیر صنعت، معدن و تجارت، و فعالان حوزه صنعت و معدن و همچنین نمایندگان بخش خصوصی برگزار شد. آنچه در پی می‌آید، گزیده‌ای از سخنرانی‌های معاون اول رییس جمهوری و وزیر صنعت در این همایش است.

  • صفحه 61

    از سال 1381 تا امروز، 13 دوره کنفرانس توسعه منابع انسانی در تهران و 19 همایش عرصه یادگیری در استان‌های کشور توسط سازمان مدیریت صنعتی برگزار شده که طی آن 986 تجربه و 3785 مقاله به دبیرخانه کنفرانس واصل شده است.
    امسال نیز طبق روال سال‌های گذشته، این همایش تیرماه در مشهد برگزار شد. خلاصه‌ای از سخنرانی‌های این همایش ازنظرتان می‌گذرد.

  • به روایت تصویر
  • معرفی کتاب