فهرست مطالب

پژوهش های ادیانی - پیاپی 10 (پاییز و زمستان 1396)

نشریه پژوهش های ادیانی
پیاپی 10 (پاییز و زمستان 1396)

  • تاریخ انتشار: 1396/11/17
  • تعداد عناوین: 6
|
  • یحیی نورالدینی اقدم* صفحات 5-24
    آفرینش انسان و دستور خداوند به تمام فرشتگان برای سجده کردن بر او، و سرباززدن ابلیس از این فرمان نظرگاه های اعتقادی مختلفی را سبب شده است. شهرستانی در الملل والنحل، بر مبنای دیدگاه های شارحان تورات و اناجیل اربعه، هفت شبهه مهم ابلیس در موضوعات اعتقادی ادیانی را بیان می کند و معتقد است هر یک از این شبهات، زمینه ای برای شکل گیری بخشی از مذاهب اسلامی شده است. مقاله حاضر، ضمن بررسی مهم ترین رهیافت های کلامی یهود و مسیحیت درباره شیطان، دیدگاه کلام اسلامی، به ویژه کلام معتزله و اشاعره، را نیز می کاود. نتایج پژوهش نشان می دهد آنچه شهرستانی به عنوان گفت وگوی شیطان و فرشتگان، و شبهات ابلیس بیان کرده در تورات و انجیل، و شروح و تفاسیر معتبر و شناخته شده این دو کتاب وجود ندارد و چنین به نظر می رسد که شهرستانی، با زمینه قراردادن برخی رهیافت های توراتی یا انجیلی، و روایات اسرائیلی دخیل در اسلام، این موضوع را محملی برای مطرح کردن مباحث کلامی بر مبنای دیدگاه اشاعره، که خود نیز بدان معتقد بود، قرار داده است
    کلیدواژگان: ابلیس، آفرینش انسان، شبهات کلامی، اسلام، مسیحیت، یهودیت
  • فروغ مسعودی، مهراب صادق نیا* صفحات 25-40
    به باور یهودیان سنتی، کتاب مقدس عبری دارای منشا الاهی است و تماما وحی شمرده می شود. آنان معتقدند این نوشته ها به املای خدا و نیز نگارش حضرت موسی (ع) و دیگر نویسندگان این کتاب ها نوشته شده است. از نگاه آنان، این کتاب از هر گونه خطا و تحریفی پیراسته است. قرآن کریم نیز از کتاب مقدس عبریان یاد می کند و آن را دارای منشای الاهی و وحیانی می داند؛ خداوند در قرآن کریم می فرماید تورات را تایید و تصدیق می کند (بقره: 53) و آن را محفوظ شده از آسیب و انحراف می داند (اعراف: 150). در مقابل، شماری آیات قرآن کریم و تفاسیر کمی رسمی تر از این آیات، شاید این دریافت را تایید نکنند. این نوشته مدعی است که هرچند قرآن کریم یهودیان را به تحریف معنوی کلام خدا متهم می کند یا اینکه به آنان نسبت جعل می دهد و آنها را افرادی توصیف می کند که کلام خود را به مثابه کلام خدا معرفی می کنند، ولی در آیات قرآن دلالت آشکاری بر اینکه یهودیان تورات را تحریف لفظی می کرده اند وجود ندارد.
    کلیدواژگان: الهام، وحی، کتاب مقدس عبری، تحریف، سنت یهود
  • سید محمد حاجتی شورکی*، حسین نقوی صفحات 41-62
    از ارکان اساسی دین اسلام، آموزه معاد بوده که در طول تاریخ شبهاتی درباره اصل معاد و جزئیات آن مطرح شده است. از جمله شبهات، مسئله تاثیرپذیری مستقیم (بی واسطه) اسلام از دین زرتشت در آموزه معاد است که دربرگیرنده دو دیدگاه است: دیدگاهی که معارف اخروی قرآن کریم را متاثر از آموزه های دین زرتشت دانسته است؛ دیدگاهی که قائل به تاثیرپذیری تعالیم اخروی اسلام از دین زرتشت شده است بی آنکه از چگونگی این اقتباس سخنی به میان آورد. شباهت های ظاهری میان دو دین در آموزه معاد و تقدم تاریخی دین زرتشت بر اسلام، منشا اصلی مسئله تاثیرپذیری شده است. نوشتار حاضر پس از توصیف و بررسی هر دو دیدگاه تاثیرپذیری بی واسطه اسلام از دین زرتشت، دیدگاه صحیح در این باره را مطرح می کند
    کلیدواژگان: اسلام، قرآن، پیامبر، دین زرتشت، معاد، تاثیرگذاری
  • فهیمه شکیبا* صفحات 63-82
    خورشیدنیایش نخستین نیایش از پنج نیایش مذکور در خرده اوستا است. خرده اوستا یا اوستای کوچک یکی از بخش های اوستای متاخر است. تدوین خرده اوستا به آذرباد مهرسپندان، موبدان موبد زمان شاپور دوم ساسانی (309- 379 م.)، نسبت داده شده است. در دوره ساسانی موبدان زردشتی بر آن شدند تا اوستا را که تا آن زمان به صورت شفاهی حفظ و نقل می شد و برای مردم قابل فهم نبود به زبان زنده آن عهد، یعنی فارسی میانه، ترجمه و تفسیر کنند. این ترجمه ها و تفسیرهای مترجمان از عبارات اوستایی اصطلاحا «زند» نامیده می شود. در این مقاله، متن زند خورشیدنیایش بر اساس شیوه آوانویسی مکنزی نوشته شده و برگردان فارسی آن در زیر عبارت آورده شده است. سپس متن زند با متن اوستایی آن تطبیق داده شده و تفاوت های موجود بین آنها در پی نوشت یادداشت شده است
    کلیدواژگان: زند، اوستا، خرده اوستا، نیایش ها، خورشیدنیایش
  • حمیدرضا اردستانی رستمی* صفحات 83-95
    ریشه ایرانی باستان واژه wāxš، wak- به معنای «سخن گفتن» و ریشه اوستایی آن vak-، دربردارنده معنای «گفتن» است و vāxš در یسنا، 17: 44 به معنای «سخن» در حالت فاعلی مفرد مونث به کار رفته است؛ اما در دوره میانه، این واژه در معنای «روح/نفس» بروز یافته و لغت نویسان این معنا از واژه را مطرح کرده اند. می توان از این واژه به «نفس سخن گو» تعبیر کرد. در متون پهلوی زردشتی نیز واژه waxšūr (پیامبر) را برای زردشت به کار برده اند. همچنین، در متن های کهن فارسی، اگرچه این واژه دیده نمی شود، معنای در پیوند با هم این واژه، یعنی سخن گویی و نفس (نفس سخن گوی) پدیدار است. ناصر خسرو «سخن» را «طعام جان» خوانده و بارها از ترکیب نفس سخن گو (همان نفس کمال یافته در متون مانوی) یاد کرده است. او چنان وصفی از «سخن» به دست می دهد که گویا می توان واژه «جان» را جانشین آن کرد و آن دو را یکی انگاشت. این موضوع می تواند از معنای واژه wāxš برخاسته باشد
    کلیدواژگان: wāxš، نفس سخن گوی، روح، سخن
  • سیدسعید رضا منتظری*، پیمان صمیمی صفحات 97-122
    دین مانی سرشار از آموزه های عرفانی است که ریشه در اندیشه های گنوسی، ایرانی و یونان باستان داشته و با باورهای مسیحی و بودایی پربارتر شده است. بی شک یکی از عوامل رشد و پیشرفت سریع این دین ویژگی های عرفانی آن است. عرفان مانوی در بطن آموزه ها و مفاهیم دینی مانویت نهفته، و کمتر به شکل مجزا به آن توجه شده است. این عرفان با تاکید بسیار، راه نجات روح انسان از اسارت عالم ماده را در کسب معرفت می داند. وصول به این معرفت، از طریق خودشناسی و کشف و شهود قلبی است. اهمیت تزکیه نفس و زهد و ریاضت از پررنگ ترین بخش های این عرفان است. با مروری در متون به جامانده از مانویان، عناصر بسیاری یافت می شود که دارای اشتراکات بسیار با شاخصه های مکاتب عرفانی است. این مولفه ها را می توان جداگانه دسته بندی کرد تا به جهان شناسی، معرفت شناسی و خداشناسی مستقلی برای این دین عرفانی دست یافت.
    کلیدواژگان: مانی، گنوسی، عرفان مانوی، معرفت شناسی، جهان شناسی، خداشناسی
|
  • Yahya Noor- Ul-Dini Aqdam* Pages 5-24
    The creation of man, and the command of God to all angels to prostrate on him, and the devil refusal of this command (on the basis of Holy Quran and Islamic traditions) is the most important and challenging issue that has led to many doctrinal and theological views within Islamic religions to the extent that a great part of theological disputes between religions and different sects of Islam is related to the causes and effects of Devil creation and his seduction and temptation of man. It finally has resulted in philosophical/ theological discussions such as good and evil acts, determinism or free will, compensation and punishment for sins, theodicy, problem of evil and etc. In the sixth century, Muhammad ibn Abd al-Karim shahrestani in his popular book called " Melal-Va-Nehal ", enumerates seven devil doubts in religious matters based on the views of commentators on Torah and Gospels.Then he states that each of these doubts is a base for the formation of Islamic sects such as Murjia, Khawarij, Mutazilah, Ravafez (Shiite) and etc. Shahrestani by addressing some biblical or evangelical approaches and Israeli narratives involved in Islam, considered this issue as a means of proposing theological issues based on Ash’arites view (as he himself believed in it)
    Keywords: Devil, Creation, man, theological doubts, Islam, Christianity, Judaism
  • Forough Masoudi, Mehrab Sadeq Nia* Pages 25-40
    Traditional Jews believe that the Hebrew Bible is not merely a historical document, but it is legal to life. According to them, this book is alive because of eternal values and divine origin and purpose; and these are its differences with other books. On the other hand, the Quran reminds the Hebrew Bible and sometimes gives references to it. This study is trying to examine Quran and traditions of the Jewish about inspiration of Holy bible and its nature. According to traditional Jews, this book is revealed in the form of words spoken to Moses and other prophets that have written it. They believe that the Holy Bible is without any errors and there are no distortions in their holy book either. The Quran also speaks of the earlier scriptures and has taken a stand against them. According to Quran, Jewish Holy book has divine origin and is reveled to Prophet Moses, who also confirmed the Quran as well (Al-Baqarah 53, Al- Omran 3). In addition, the Quran confirms that the Torah has been reserved (Araf 144, 150). It should also be noted that the Quran declares that the Torah has been distorted semantically, not literally
    Keywords: Inspiration, revelation, Hebrew Bible, Distortions, Jewish tradition
  • Seyyed Mohammad Hajati Shoroki, * Hossein Naghavi Pages 41-62
    One of the basic pillars of Islam is the doctrine of the eschatology, which has raised some doubts concerning its root and details. The subject of direct impressibility of Islam from Zoroastrianism in this doctrine is among these doubts that includes two perspectives: one of them says that everlasting teachings of Quran have been impressed by the teachings of Zoroastrianism and the other says that everlasting teachings of Islam have been under the effect of the teachings of Zoroastrianism without reference to how they are adapted. The apparent similarities between the two religions in this doctrine and the historical precedence of Zoroastrianism over Islam are the main reasons of this claim. This paper describes and examines both aspects of the immediate Zoroastrianism influence on Islam, and provides the proper perspective on this issue
    Keywords: Islam, the Quran, the Prophet (pbuh), Zoroastrianism, eschatology, impress
  • Fahima Shakiba* Pages 63-82
    "xwaršēd niyāyišn" is the first niyāyišn of the five ones in the Khūrtak Avesta. Khūrtak Avesta or small Avesta is one of the recent Avesta sections, including the collection of short invocations of Zoroastrian people, read in special situations. Khūrtak Avesta was collected by Ādurpād ī Mahraspandān, Šāhpuhr II ʼs Mowbedān Mowbed (309 379 AD.). In the sassanian period, Zoroastrian priests decided to translate and interpret Avesta, which was memorized verbally and was not apprehensible for people. These translations and commentaries of the translators of avestan texts are called "Zand". In this article, the Zand text of xwaršēd niyāyišn is written according to Mackenzie, D.N. ̓s transcription system, and its Persian equivalents is printed underneath. Then, Zand and Avesta texts are compared together and the differences are noted in footnote
    Keywords: Zand, Avesta, Khurtak Avesta, Niyāyišn, Xwaršēd niyāyišn
  • Hamid Reza Ardestani Rostami* Pages 83-95
    The ancient Persian root of the word wāxš is wak- which means “to speak” and its Avestan root is vak- which means “to tell” and vāxš in Yasna 17:44 has used as the singular female subject pronoun, but it has been used in middle Persian period as soul/spirit, and philologists have presented the latter meaning. The researcher believes that it can be defined as the talking soul, and based on Manichean texts, it should be considered as the soul in which the words of God have been planted. The word waxšūr (prophet) has been used for Zarathustra in Zoroastrian Pahlavi text too. Even though this word is not found in Old Persian texts, its equivalent and associated meanings, speech and soul (The talking soul),can be found. Naser Khosrow considered speech as the food of soul and had spoken many times about the expression of the talking soul, the perfected soul, in Manichean texts. He described speech in a way that we can substitute soul for it, and they can be considered as one. Perhaps this has been derived from the word wāxš
    Keywords: wāxš, talking soul, spirit, Speech
  • Sayyed Saeid Reza Montazeri, * Peyman Samimi Pages 97-122
    Manichean religion is full of mystical teachings rooted in Gnostic, Iranian and Greek thoughts which has been enriched by the Christian and Buddhist beliefs. Undoubtedly, one of the reasons behind the rapid growth and development of this religion is its mystical properties. Yet, it is inherent in the teachings and religious concepts of Manichaeism and has less frequently been investigated separately. This mysticism strongly emphasizes that the survival of the human soul from the bondage of the material world is in acquiring knowledge. Attaining this knowledge is done through self-knowledge and heart intuition. Also, self-purification, piety, and asceticism are the significant parts of this mysticism. Through a review of the literature left by Manicheans, it is possible to find an abundant of elements which have much in common with the features of a mystical schools. These elements can be separately categorized to enable us to discover an independent cosmology, epistemology and theology for this mystical faith
    Keywords: Manichaeism, Gnosticism, Manichean Mysticism, Epistemology, cosmology, theology