فهرست مطالب

نشریه پژوهش های ادیانی
پیاپی 9 (بهار و تابستان 1396)

  • تاریخ انتشار: 1396/05/18
  • تعداد عناوین: 6
|
  • احمد رضا مفتاح*، محمدحسن عبداللهی صفحات 5-28
    جایزنبودن طلاق در مسیحیت و احکام مترتب بر آن همواره برای مسیحیان، به ویژه کاتولیک ها، مشکلات فراوانی به دنبال داشته است. در دوره معاصر مسائلی چون ازدواج های مدنی بدون رعایت قوانین کلیسایی و زندگی های مشترک بدون ازدواج رسمی و شرعی کلیسا را با مشکل مواجه کرد و نگرانی در خصوص فاصله گرفتن بیشتر مومنان از ایمان و سنت مسیحی، کلیسا را به چاره اندیشی، بازنگری و اصلاح قوانین کلیسایی واداشت. این مقاله دیدگاه برخی الاهی دانان همچون هانس کونگ و کاسپر را در این زمینه می کاود و به تغییرات و تصمیمات کلیسا در این موضوع اشاره می کند. مطالبات عمومی و اندیشه های نوعالمان مسیحی، کلیسا را بر آن داشت تا با تشکیل شورای اسقفی ویژه ای در این باره تصمیم گیری کند. این شورا در قوانین کتاب مقدسی مربوط به طلاق تغییری ایجاد نکرد، ولی در تبعات مترتب بر آن تا حدی انعطاف نشان داد و شرکت در آیین عشای ربانی را به حسب مورد و با تشخیص کلیسای محلی اجازه داد.
    کلیدواژگان: کلیسای کاتولیک، ازدواج، طلاق، قوانین کلیسایی، کاسپر، هانس کونگ، اجلاس خانواده
  • حمیدرضا اردستانی رستمی* صفحات 29-48
    پژوهندگان کیش مانی بسیار اشاره کرده اند که کیش مانی از جمله فرقه های گنوسی است. گنوسی ها از میان انجیل های رسمی، انجیل یوحنا را برگزیده اند؛ از آن روی که دربردارنده عناصر گنوسی درباره تصلیب و رستاخیز عیسی مسیح است. از آنجا که مانی و مانویان انجیل های رسمی را به گفته ابوریحان بیرونی مجعول می دانستند، از اصل انجیل های رسمی استفاده نکرده اند. نگارنده در پژوهش پیش رو نشان خواهد داد که مانی و مانویان دست کم از انجیل یوحنا که گنوسیان به این انجیل توجه داشته اند، به دلیل داشتن گرایش های گنوسی، مستقیم یا غیرمستقیم بهره برده اند؛ بر همین بنیان، یکی از متن های پارتی مانوی درباره تصلیب (ویراسته انریکو مورانو) را برگزیده و در پی مطابقت و سنجش آن با انجیل یوحنا برآمده تا ویژگی های گنوسی متن پارتی را بازنماید.
    کلیدواژگان: تصلیب، رستاخیز، عیسی، مانی، انجیل یوحنا
  • موسی سبزی*، حبیب حاتمی کنکبود، ابراهیم رایگانی صفحات 43-114
    عصر ایلامی (عیلامی)، در مقام بخشی از تاریخ سرزمین ایران، اهمیت بسزایی در مطالعاتروشنگرانه دیگر دوره های تاریخی، از جمله هخامنشیان، دارد. باورهای اعتقادی عیلامیان، که خود به نوعی تلفیقی از عناصر حاصل از جبر جغرافیایی و همچنین ارتباط فرهنگی با بین النهرین و ریشه های تاریخی و قومی این مردمان است، در روزگار پس از انقراض واحد سیاسی تحت نام عیلام، نیز همچنان تداوم داشته است. هدف از پژوهش حاضر بررسی آن دسته از عناوین خدایان و همچنین نمادهای مذهبی عیلامی است که به دلایل متعددی در عصر هخامنشی و حتی پس از آن نیز محترم و بوده و حتی پرستش می شده است. این مقاله به دنبال پاسخ گویی به این پرسش برآمده که کدام یک از عناصر مذهبی و نمادین عیلامی در دوره هخامنشی مجددا محترم بوده و پرستش می شده است. بدین منظور با رویکرد توصیفی تحلیلی به اثبات می رساند که خدایان و نمادهای مذهبی عیلامی به صورت دگردیسی شده یا دست خورده در دوره هخامنشی، چه در آثار هنری و چه مستقیم، اهمیت شایانی داشته اند
    کلیدواژگان: عیلام، خدایان، نمادهای مذهبی، دوره هخامنشی
  • سید حامد علی زاده موسوی*، مهراب صادق نیا صفحات 49-66
    قاعده طلایی در اخلاق ایجاب می کند که «دیگران را چون خویشتن دوست بداریم» یا «با دیگران آن گونه رفتار کنیم که دوست داریم با ما رفتار شود»؛ قاعده ای که گاه به صورت سلبی بیان می شود: «چیزی را که برای خود دوست نمی دارید برای دیگران نیز دوست نداشته باشید». اما این «دیگران» چه کسانی هستند؟ این آموزه ساده در دل خود پیچیدگی های فراوانی دارد. مفسران کتاب مقدس بر سر تفسیر این آموزه مشاجرات بسیار داشته اند. نزد برخی مفسران، «دیگران» صرفا به هم کیشان اشاره دارد و قاعده طلایی رفتار اخلاقی را صرفا با آنان لازم می دارد. در نزد گروهی دیگر، «دیگران» قدری عام تر تعریف می شود. مفسران عام گرا معتقدند کتاب مقدس رفتار اخلاقی و محبت در حق همه انسان ها را لازم شمرده است. در این میان مفسرانی هستند که با در نظر گرفتن درجاتی برای محبت، معتقدند محبت کامل فقط باید در حق هم کیشان صورت پذیرد و پایین ترین درجه محبت معطوف به ناهم کیشان است. این مقاله می کوشد دیدگاه الاهیاتی مسیحیت را درباره این مسئله بکاود. برای بررسی دیدگاه های این دین به سراغ متون مقدس و منابع تفسیری آن رفته است.
    کلیدواژگان: اخلاق، ناهم کیش، رفتار اخلاقی، مسیحیت، تفاسیر کتاب مقدس
  • فاطمه توفیقی* صفحات 67-91
    در این مقاله، به دو آیه مهم دستور به حجاب (آیات 59 احزاب و 31 نور) و سیر تفسیر آنها در طی تاریخ می پردازم و با استفاده از نظریه دریافت، به این نتیجه می رسم که در دوران مدرن، یعنی اواخر قرن نوزدهم، تفسیر آیات حجاب و به ویژه توجیه همراه با آن تحول می یابد. در تفسیر پیشامدرن مفسران بیشتر در پی آن بوده اند که توجیه را به تفاوت طبقاتی میان زنان آزاد و کنیزان مربوط کنند. در این دوران حفظ عفت معمولا به خانه نشینی زنان مربوط می شد. اما در دوران مدرن تفاسیر تحولی جدی پیدا کرد. مهم ترین هدف برای پوشش سر حفظ عفت فردی و اجتماعی دانسته می شد. این تحول چند عامل احتمالی دارد: ظهور توجی هات عقلانی برای احکام پس از دوران اصلاح، الغای برده داری، و حضور فعال زنان در جامعه. این تحول را همچنین با استفاده از نظریه رهایی بخش «گفتمان وارونه» می توان توضیح داد.
    کلیدواژگان: آیه 59 احزاب، آیه 31 نور، مسئله حجاب، اصلاح دینی در جهان اسلام، تاریخ تفسیر، نظریه دریافت، گفتمان وارونه
  • سجاد دهقانزاده* صفحات 115-137
    به زعم برخی از دین شناسان، صورت بندی نظام مند الاهیات مهایانه عمدتا مرهون بسط فلسفی عرفانی آموزه های بودیسم سنتی (تهراواده) است. با وجود این، تاثر از ادیان و فرهنگ های غیربودایی و سازگاری با فرهنگ ها و سنت های دینی بومی نیز در آن نقش بسزایی داشته اند. پژوهش حاضر به روش توصیفی تحلیلی در پی تبیین مشابهت ها و تاثیر فرهنگ های غیربودایی بر انتظام دینی مهایانه است و یافته های آن نشان می دهد که تاثیر هندوئیسم بر بودیسم نه تنها در زمینه کی هان شناسی و مجموعه معبودهای مهایانه ای، بلکه در مناسک و ادبیات مهایانه نیز دیده می شود. فرهنگ ایرانی عمدتا بر بوداشناسی، نجات شناسی و خلق معبودهای شخصی مهایانه تاثیر داشته و ظاهرا اثربخشی فرهنگ یونانی مخصوصا در زمینه هنر قدسی و شمایل نگاری است. انعطاف پذیری مهایانه در مواجهه با ادیان خاور دور نیز عمدتا در زمینه یزدان شناسی مهایانه قابل تفحص است
    کلیدواژگان: ادیان ایرانی، بودیسم مهایانه، بودی ستوه، شمایل نگاری یونانی، هندوئیسم
|
  • Ahmadreza Meftah*, Mohammad Hassan Abdullahi Pages 5-28
    Impermissibility of divorce in Christianity and canons deriving from it, like privation of participation in Holy Communion, always causes many difficulties for Christians, particularly for Catholics. In contemporary world the problems, such as civil marriage without following Christian laws and cohabitation in which two persons live together without any canonical and formal marriage, has confronted the church with a great challenge. Finding out that it is necessary to present new ideas about family issues, some theologians like Hans Kung has demanded to reform and alter marriage and divorce laws. In contrast, traditional theologians persist in keeping Christian traditions and speak purely of more pastoral cares, without any alterations in laws. Meanwhile, some theologians like cardinal Kasper, though considering the prohibition of divorce as a dogmatic and inconvertible law, sympathetically accept reconsidering the established divorce dictums in the church. General demands and new ideas of Christian thinkers made the church to form an episcopal council and make decision on the subject. This council didnt make any changes in the biblical laws related to divorce, but showed some flexibility toward its consequences and permitted participation in the Eucharist in the case of the local church identification. This flexibility shows that, though the alteration of Christian dogmas and laws is difficult, it is possible to alter some Christian laws
    Keywords: Catholic Church, marriage, Divorce, Canon laws, Kasper, Hans Kung, family assembly
  • Hamid Reza Ardestani Rostami* Pages 29-48
    Manichaean scholars have frequently suggested that the faith is taken from the gnostic. Gnostics have chosen Johanne's gospel among canonical gospels because it contains many gnostic elements regarding the resurrection of Jesus Christ and crucifixion. Since Mani and Manicheans, as Al-Biruni has said, believed that the canonical gospels were apocryphal, they did not consider them as religious sources. The present article tries to show that Manicheans have used Johanne's gospel directly and indirectly for the gnostic elements in it; so the researcher has chosen one of the Parthian Manichean texts which is about the crucifixion of Jesus Christ, ( the text edited by Enrico Murano) and then has compared it with Johanne's narration about crucifixion to show the gnostic elements of Parthian Manichean text
    Keywords: Crucifixion, Resurrection, Jesus Christ, Mani, Johanne's gospel
  • Mosa Sabzi*, Habib Hatami Kankabood, Ebrahim Raigani Pages 43-114
    Studying the Elamiteera, as an important period of the history of Persia, paves the way to study the other historical periods such as the Achaemenid. Studies reveal that religious beliefs of the Elamite, a complex outcome of their geographical, cultural and historical interactions with Mesopotamian civilization, survives even after the political extinction of Elam. This paper surveys those Elamite gods and religious Symbols that were still being respected and worshiped during the Achaemenid era and even after that period, due to various reasons .Based on a descriptive-analytical method of study, the paper concludes that Elamite gods and religious symbols were still being respected and worshiped during the Achaemenid era but in a transformed or distorted manner. And they were of a great importance, whether directly or symbolically in artworks
    Keywords: Elam, Gods, Religious Symbols, Achaemenid Era
  • Seyed Hamed Alizadeh Mousavi*, Sadeghnia Mehrab Pages 49-66
    The Golden rule in ethics states that "one should treat others as one would like others to treat him" or "One should love others as he would love himself". But an important question here arises: who are "the others"? Do they include just the followers of the religion, or everyone? The answer to this important and also challenging question leads to the following question: do moral teachings of the Bible only apply to Christians? Many immoral conducts inside a religion and between two different religions have their roots in the above-mentioned basic question and most of them have happened in the name of religion when believers have committed the wrong for the sake of God. This essay studies this issue from the Biblical point of view and its interpretation. There are different views concerning this issue. For some interpreters "the others" includes everyone, and moral teachings of the Bible apply to all people, including Christians and non-Christians. Some other interpreters have made a distinction between Christians and non-Christians by explaining the concept of "perfect and complete love". They maintain that the "perfect love" which is the love in behavior and heart together, only applies to Christian. In this essay, we refer to the most important interpretations and finally study different views in this regard
    Keywords: Morality, non, Christian, moral conduct, Christianity, Bible commentaries
  • Tofighi Fatimah* Pages 67-91
    In this paper, I offer a reception history of the Quranic verses on the hijab -- 33:59 and 24:31. The interpretation of these verses have changed over time, with a major turning point being the beginning of thex Islamic Reform toward the end of the nineteenth century and the beginning of the twentieth. In pre-modern interpretations, exegetes usually explained veiling based on the distinction between free women and slave ones. It was, in this sense, a mark of free women. Modesty was to be preserved if a woman stayed in the seclusion of her house, with limited mobility. However, in modern times, the interpretations changed. The major reason for observing the hijab in modern interpretations is the protection of individual and social modesty. Several factors may be involved in this change: the emergence of rational interpretation in the Islamic Reform, the abolishment of slavery, and women's active presence in the society. This change in interpretation can also be explained through liberationist theories on "reverse discourse"
    Keywords: Quran 33:59, Quran 24:31, hijab, Islamic Reform, reception history, reverse discourse
  • Sajjad Dehghanzadeh* Pages 115-137
    Comparing to other Buddhist sects, Mahayana Buddhism is of more religious cohesion, and its integration has an important role in its inner cohesion and development to other cultures. Having such qualities as religious tolerance, flexibility and explicable teachings have had outstanding role on its propagation. Some of scholars believe that systematic formulation of Mahayana’s theology is due to philosophical and mystical dissemination of traditional Buddhism (Theravada), having impressed by non-Buddhist religions and cultures, and harmony with aboriginal cultures and religious traditions. Hinduism’s effects on Buddhism is observable not only in cosmology and Mahayana gods, but also in its rituals and literature. Iranian culture has affected Buddhism mainly on Buddha-ology, soteriology and creation of personal gods of Mahayana (bodhisattva) and it seems that Greek culture has inspired sacred art and iconography. The main purpose of this survey, which has been done through descriptive-analytical method, is identification and explanation of the effects of non-Buddhist cultures on Mahayana Buddhism’s religious cohesion; and it, based on the presupposition of outstanding religious scholars, refers to some evidence of the influences of Hindu, Iranian, Greek, Christianity and Islamic religious cultures on Mahayana construction as a religious system
    Keywords: Iranian religions, Mahayana Buddhism, Bodhisattva, Greek iconography, Hinduism