فهرست مطالب

نشریه پژوهش های ادیانی
پیاپی 8 (پاییز و زمستان 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/11/19
  • تعداد عناوین: 6
|
  • سودابه حسین زاده اصل*، قربان علمی صفحات 9-31
    مسئله کرامت انسان مبحثی از علم انسان شناسی است که انسان را هم از لحاظ تکوینی و هم از لحاظ تکاملی دارای شرافت معرفی می کند. این مقوله در نگاه دینی بر دو قسم ذاتی و اکتسابی است. کرامت ذاتی قوه و استعداد نهفته در ذات انسانی است که با عمل خلاقانه خدا به انسان اعطا شده است. اما کرامت اکتسابی با سلوک علمی و عملی خاص حاصل می شود. این مقاله به شیوه توصیفی تحلیلی، این مسئله را از منظر قرآن و کتاب مقدس عبری بررسی مقایسه ای می کند. این متون مقدس انسان را از لحاظ ذاتی دارای کرامت معرفی می کنند، اما کرامت حقیقی و سعادت انسان را که تحقق عینی کرامت ذاتی در هیئت کرامت بالفعل او است، در گرو کمالاتی همچون تقوا و پای بندی به عهد می دانند که او در نشئه دنیایی خویش کسب می کند. بنابراین، تفاوت این مسئله از منظر این دو متن مقدس «غیرساختاری» است؛ یعنی در نوع تبیین مسئله است نه در اصل آن
    کلیدواژگان: قرآن، کتاب مقدس عبری، انسان، کرامت ذاتی، کرامت اکتسابی
  • مرتضی پیروجعفری*، علی شهبازی صفحات 31-52
    جریان شناسی خداناباوری جدید و معضلات پیش روی دینداران از جمله مسائلی است که در این سال ها، الاهی دانان مسیحی را به موضع گیری واداشته است. خداناباوری جدید، خوانشی جدید از الحاد است که هجمه ای خصمانه علیه هر گونه دین باوری، به ویژه دیانت مسیحی را سرلوحه فعالیت های خود قرار داده است. در سال های منتهی به دهه اول قرن بیست ویکم، دفاعیه های متعهدان به دین در برابر این هجمه جدید رو به فزونی گذاشته است. در این مقاله، پاره ای از استدلال های متالهان مسیحی در دو دسته کلی استدلال های مبتنی بر گزاره های علمی و استدلال های کلامی فلسفی در دفاع از دین را گزارش می کنیم و ارزیابی مختصری از آنها خواهیم داشت.
    کلیدواژگان: خداناباوری جدید، الاهیات مسیحی، مسائل جدید کلامی، نظریه تکامل
  • بهروز حدادی* صفحات 53-79
    نهضت اصلاحات پروتستانی، جنبشی عظیم بود که تاثیر فراوانی بر همه ساحت های نظری و عملی مغرب زمین گذاشت. لذا بعضی از متفکران جهان اسلام با ملاحظه مشکلات عدیده جهان اسلام، چاره کار را نوعی اصلاح از سنخ اصلاحات پروتستانی دانستند. در نتیجه نگاهی همدلانه و گاه توام با شیفتگی به آن داشتند؛ اما با بررسی دقیق تر این تحول بزرگ در جهان مسیحی می توان گفت این گرته برداری، نوعی ساده اندیشی و سطحی نگری در این موضوع است. چون اصلاحات پروتستانی، اولا، آنچنان مترقی، آزادمنشانه و یکسره برخوردار از عناصر مثبت و سازنده نبوده، و ثانیا این نسخه نمی تواند عینا درباره جهان اسلام صدق کند که تا حدی به دلیل تفاوت در مبانی کلامی و الاهیاتی خاص اسلام است. در قمست انتهایی مقاله، رویکرد منفی نگرانه به اصلاحات دینی، که آن را عامل استبداد دینی معرفی کرده، نقد شده است.
    کلیدواژگان: آیین پروتستان، جهان اسلام، اصلاحات، متفکران ایران
  • حبیب الله خالقی*، شاکر لوایی صفحات 81-104
    کسانی که درباره دین زرتشت پژوهش می کنند، قاعدتا با این پرسش مواجه شده اند که به باور زرتشتیان، «آیا جهان و انسان، یک آفریدگار دارد یا دو آفریدگار: یکی خالق خوبی ها و دیگری خالق بدی ها؟». اندیشمندان معاصر زرتشتی، «توحید» را باور بنیادین خویش می شمرند و موکدا «ثنویت» را رد می کنند؛ اما با مراجعه به منابع زرتشتی، با تفکیک بین گات ها و غیرگات ها، عبارات گوناگونی در این باره به چشم می خورد که برخی از آنها با «توحید» سازگار است و برخی با «ثنویت». اندیشمندان زرتشتی دربارهٔ این مضامینی که با توحید سازگار نیست، تفسیرهایی مطرح کرده اند و حتی گاه آنها را با برخی باورهای اسلامی تطبیق کرده اند تا پذیرش آنها آسان تر شود. نیز ایشان «توحید» و «صفات خداوند» را به گونه ای تبیین می کنند که کم و بیش با نقد باورهای اسلامی همراه است. این تبیین را می توان بررسی و نقد کرد
    کلیدواژگان: اهورامزدا (هرمزد)، سپندمینو، انگره مینو (اهریمن)، توحید، گات ها، خیر، شر، امشاسپندان
  • حسین بادامچی، کلثوم غضنفری*، پروین داوری صفحات 105-121
    در دین زردشتی و اسلام صحت طلاق منوط به احراز شرایطی است. شرایط مطرح شده در این خصوص خود جزئیات و مسائل خاصی دارد که پژوهش و بررسی آن به روشن شدن بیشتر ابعاد این موضوع و مسائل حقوقی مرتبط با آن می انجامد. مسئله اصلی پژوهش حاضر بررسی تطبیقی شرایط و حق طلاق در دین زردشتی و اسلام و به دنبال آن مسائل مربوط به جنبه های مالی زوجین هنگام جدایی است. بررسی ها نشان می دهد در هر دو دیانت شرایط خاصی برای طلاق وجود دارد که خود حاکی از سخت گیری برای طلاق است. افزون بر این، اگرچه نقاط اشتراک چندی بین دو دیانت در این زمینه وجود دارد اما در قوانین طلاق دین زردشتی با توجه به اقتضای زمان تغییراتی رخ داده است که از جمله دلایل بسیار مهم آن می توان به تلاش برای حفظ بنیاد خانواده زردشتی در دوران حاکمیت اسلام اشاره کرد
    کلیدواژگان: طلاق، زردشتی، اسلام، سالاری، شرایط طلاق
  • محمد شکری فومشی*، سونیا میرزایی صفحات 123-142
    جستار حاضر، در مقام نخستین نوشته فارسی در این زمینه، سه دست نویس نویافته چینی را معرفی و تفسیر می کند که در سال 2008، در ناحیه شیاپو، استان فوجیان در جنوب شرقی چین، کشف شده اند. یکی از این اسناد، مانوی است و دو دست نوشته دیگر غیرمانوی، اما در باب کیش مانوی و مانویان چین. این میراث مهم که بسیار قدیمی است و اصل آنها حتی به دوران سونگ و تانگ باز می گردد، جلوه هایی نو از مانویت با ویژگی های چینی را به نمایش می گذارند و نمایشگر نفوذ مانویت در بطن مذهب مردم چین و هم آمیغی با آیین های دائویی و بودایی هستند. در این مقاله برخی تحلیل های پیشین اصلاح شده است.
    کلیدواژگان: کیش مانوی، شیاپو، دست نوشته های چینی مانوی، آیین دائویی، آیین بودایی
|
  • Soudabeh Husseinzadeh-Asl*, Gorban Elmi Pages 9-31
    Researches on human dignity which are practiced within the territory of human studies, consider human being with dignity in genetic term as well as evolutionary. This is two types, inherent dignity and acquisitive dignity, in theological view. Inherent dignity is hidden talents in the nature of human that granted to him by creative divine act. But acquisitive dignity acquired by special theoretical and Practical behavior. This dissertation, by using a descriptive-analytical method and within a comparative framework, studies the issue through the views of the Qur’an and The Hebrew Bible. These scriptures consider dignity inherent term, for human being. In this regard, they believe that human bliss and real dignity, which is the concrete realization of the inherent dignity within the actual dignity, is dependent upon the qualities acquired during worldly mode of being, god-fear and allegiance of the testament for example. Therefore the difference between the perspectives of these sacred texts on human dignity seems to be “non-structural”, or in other words, rooted in different explanations and not contrasting principles
    Keywords: Quran, Hebrew Bible, Human, Inherent Dignity, Acquisitive Dignity
  • Morteza Peirojafari*, Ali Shahbazi Pages 31-52
    Understanding the New Atheism and its challenges with religious believers in these years are the issues that involved Christian theologians in response. New Atheism is a new version of atheism that hostile has attacked against any kind of religious belief especially Christianity. In the years leading up to the first decade of the twenty-first century, religious apologetic has increased in the face of these new attacks. Some of these arguments are mentioned in this article by Christian theologians in two general categories, Arguments based on scientific propositions and philosophical- theological arguments in defense of religion and provide a brief evaluation of them
    Keywords: New atheism, Christian theology, New theological issues, evolution
  • Behrooz Haddadi* Pages 53-79
    The Protestant Reformation was a great movement that had a great impact on all theoretical and practical spheres of the West. Similarly, some thinkers of the Islamic world, considering the many problems of the Islamic world, considered the solution as a reformation and reform of the type of Protestant reform and so, they have a sympathetic look and sometimes a fascination with it, but by examining more precisely this great transformation in the Christian world, in fact, we find it is a kind of simple thinking and superficiality on this subject The reason for this is that the Protestant reformation is not so progressive and free of some charges, as it were, and secondly, it cannot apply equally to the Islamic world, partly because of the difference in the theological foundations of Islam. At the end of the article, a critique of the negative approach to religious reform introduced as a cause for religious tyranny has been presented
    Keywords: Islam, Protestantism, Iranian intellectuals, Protestant developments
  • Habib Khaleghi*, Shaker Lavaei Pages 81-104
    The contemporary Zoroastrian scientists consider Towhid as the most important principle tenets. They believe that Ahura Mazda is the only creator of the world. They say Ahura Mazda has all attributes of perfection. Also they sometimes refer to waḥdat al-wujūd. Meanwhile they talk about Towhid-e Sefati, but without any clarifying it.
    They claim that they do not believe in dualism. In their view some sentences about dualism in Gathas should be interpreted. Never the less their interpretation is consistent and they must interpret it again
    Keywords: Ahura Mazda, Sepand minoo, Ahriman, Gathas, monotheism, Amesha Spenta
  • Hossin Badamchi, Kolsoum Ghazanfari*, Parvin Davari Pages 105-121
    In Islam and Zoroastrianism certain rules govern the divorce without which it is not valid. An examination of these rules and the legal details involved can shed more light on this important problem. The present study will examine the conditions of divorce and the right to divorce in Islam and Zoroastrianism and the financial obligations that come with the divorce. Our study show that in both religions certain conditions are imposed that make the divorce more difficult. Although there are certain similarities between the two religions, the divorce law in Zoroastrianism went through certain changes as the political situation changed and made the divorce more difficult as a desperate attempt to keep the foundations of Zoroastrian family strong under the rule of Muslims
    Keywords: Divorce, Zoroastrianism, Islam, guardianship, Conditions of divorce
  • Mohammad Shokri-Foumeshi, * Sonia Mirzaei Pages 123-142
    This paper, as the first Persian writing in this context, tries to introduce, present and comment on three newly found Chinese documents discovered in 2008 from the Xiapu county in Fujian province, southeastern of China. One of them is Manichaean and two others are non-Manichaean but about the Manichaeism and the Chinese Manichaeans. This important heritage, some of which are very old and even go back to the Song and Tang periods, illustrates new effects of Manichaeism with the Chinese characteristics and shows the Manichaean influences on the Chinese popular thoughts on the one hand and the combination of this religion with Taoism and Buddhism on the other. Here, some previous commentaries have been corrected
    Keywords: Manichaeism, Xiapu, Chinese Manichaean manuscripts, Taoism, Buddhism