فهرست مطالب

نشریه پژوهش های ادیانی
پیاپی 7 (بهار و تابستان 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/05/13
  • تعداد عناوین: 6
|
  • محمدعلی طباطبایی*، محمدعلی مهدوی راد صفحات 9-28
    این پژوهش سابقه دعوای تحریف بایبل از قرن دوم تا هفتم میلادی در نزاع های درونی و بیرونی یهودیان و مسیحیان را بررسی می کند و نشان می دهد که چگونه این مسئله از اتهام زنی های بی مطالعه و مبتنی بر کم اطلاعی آغاز شد و به تدریج با رشد الاهیات مبتنی بر کتاب مقدس در میان یهودیان و مسیحیان، این موضوع هم در مسیر تحول و پیشرفت قرار گرفت. در این تحقیق فقط نزاع های میان دو فرقه عمده یهودی، یعنی یهودیان ارتدوکس و یهودیان سامری، و همچنین اتهام زنی های دوجانبه میان یهودیان و مسیحیان درباره اصل عبری و ترجمه های یونانی تنخ بحث و بررسی می شود. بنابراین، اتهام های مطرح شده در این زمینه از جانب فرقه های دگراندیش مسیحی در اینجا مد نظر نیست
    کلیدواژگان: تحریف، تورات، بایبل عبری، مجادلات یهودی، مسیحی
  • علی نظری*، علیرضا فهیم صفحات 29-54
    هدف از این پژوهش امکان سنجی تاثیر و تاثر و مقایسه دو مکتب عرفانی «ابن عربی» و «قبالای نبوی» ابوالعافیه از طریق مطالعه اسرار حروف در این دو مکتب با توجه به خاستگاه جغرافیایی مشترک آنها، یعنی اندلس در عصر شکوفایی نهضت ترجمه، است. این تحقیق از طریق بررسی مستندات تاریخی (روش برون متنی) و همچنین تحلیل کیفی آثار مکتوب به جا مانده از این دو سنت عرفانی (روش درون متنی) دنبال می شود. بدین منظور با مقایسه دو نمودار، وجوه تشابه و تمایز این دو نظریه را می کاود؛ یکی برگرفته از عرفان قباله، تحت عنوان «درخت زندگی» که واحد ازلی را به ده سفیرا تقسیم می کند، 22 حرف الفبای عبری را به منزله پل هایی میان سفیراها نشان می دهد و از 32 راه حکمت بحث می کند؛ و دیگری عرضه الگوی برساخته و مقتبس از نظریات ابن عربی در کتاب شجره الکون. کفه فرضیه استقلال مکتب ابن عربی از قباله بر سایر فرضیات سنگینی دارد؛ یعنی با وجود تبادلات فرهنگی میان ادیان ابراهیمی و ارتباطات دوسویه میان قباله و تصوف اسلامی در شرق جهان اسلام (اندلس) و غرب آن (بغداد) پیش از دوران ابن عربی، ویژگی شخصیتی منحصر به فرد ابن عربی به گونه ای شکل گرفته است که علی رغم امکان دسترسی به متون و آشنایی با دیدگاه های گوناگون بزرگان ملل و نحل، کمتر از آنها تاثیر پذیرفته و به دلیل اصالت و استقلال رای، بیشتر بر دیگران تاثیرگذار بوده است
    کلیدواژگان: حروف تهجی، علم الاعداد، حساب جمل، ترکیب حروف، سفیروت، درخت زندگی
  • مهدی قاسمی*، حسین سلیمانی صفحات 55-82
    الیاس نبیj از شخصیت های مشترک ادیان ابراهیمی و یادشده در قرآن و کتاب مقدس است. تصویر رسالت او در این کتب، بیانگر چیرگی او بر فضای فرهنگی معاصرش، و نیز ترسیم الگویی علمی و عملی در تحقق رسالت دینی است. با اتخاذ نگرشی روشمند به جایگاه کتاب مقدس در تفسیر قرآن، می توان گفت دست کم بخش هایی از این سه کتاب می توانند در فهم متن یاری کنند. رهیافت «بینامتنیت» در موضوع الیاس، ما را به فهم بهتری از آیات قرآنی نزدیک می کند. کیفیت مبارزه با بعل پرستی، بنیان گذاری روش مباهله، پرورش مخلصینی چون الیشع جانشین، میزبانی مادر یونس و معجزه احیای یونس، گوشه هایی از این رهیافت است. رسالت الیاس نبیj در یهودیت و مسیحیت، محدود به زمان حیات او نیست و پس از صعود، به ویژه در حوزه های عرفانی، برخی آیین ها و نیز در رخداد بازگشت مسیحا تداوم یافته است. در اسلام نیز اشارات اندکی به رسالت غیبی وی دیده می شود
    کلیدواژگان: الیاس نبی، روش شناسی رسالت دینی، رسالت غیبی الیاس، عرفان یهود، روش بینامتنیت
  • یوسف جعفرزاده*، نصرالله امین کلیبر صفحات 83-98
    در طول تاریخ 3400 ساله یهودیان از زمان حضرت موسیj به بعد، اعتقاد به معاد و مفاهیم مرتبط با آن در خصوص آخرالزمان تحولات بسیاری داشته است. تا قبل از دوران اسارت بابلی، آموزه درخور توجهی درباره اعتقاد به معاد نزد بنی اسرائیل دیده نمی شود، اما بعد از اسارت بابلی، اعتقاد به معاد نزد ایشان پدید می آید. در دوران های بعد تحت سلطه رومیان و آوارگی بزرگ، عقیده به ظهور مسیحای منجی و مباحث آخرالزمان نزد یهودیان برجستگی بیشتری یافت. در فلسفه و عرفان قرون وسطا نیز طیفی از دیدگاه های راجع به معاد نظیر انکار معاد جسمانی، جزئیات بهشت و جهنم و تناسخ محل بحث واقع شد. در عصر حاضر، با ظهور صهیونیسم، در میان یهودیان افراطی صهیونیست، تشکیل دولت مستقل و قدرتمند یهودی در کشور اسرائیل بر توجه به آخرت و معاد غلبه پیدا کرده است. با وجود این، نزد یهودیان ارتدوکس عقیده به معاد یکی از اصول دین یهودی محسوب می شود. به نظر می رسد سیر تحول اعتقاد به معاد نزد یهودیان محصول وضعیت تاریخی آنان بوده است؛ به طوری که این عقیده در ایام مصیبت بار یهودیان محل توجه قرار گرفته و در ایام خوشی آنها نادیده انگاشته شده است. در مقاله حاضر، به روش توصیفی، سیر تحول اعتقاد به معاد در تاریخ یهودیت بررسی خواهد شد
    کلیدواژگان: معاد، سیر تحول، تاریخ، یهودیت
  • محمد شکری فومشی* صفحات 99-118
    در این تحقیق، که برای نخستین بار مطرح می شود، برخی دست نویس های مانوی تورفان که در مجموعه برلین نگهداری می شود و عنوان «سروده های انجیلی» دارد، معرفی می شود. این سرودها که تصنیفاتی از ایرانیان پارتی زبان در خراسان و ماوراءالنهر است و مهم ترین مطالب آنها در باب «اسطوره آفرینش مانوی» است، در نظم ابجدی و الفبایی تالیف شده است. مقاله به پیشینه کاربرد سرودهای مذهبی پیش از عصر مانی و به چگونگی شکل گیری چنین سروده هایی نزد مانی و مانویان می پردازد و می کوشد نشان دهد که چرا عنوان «انجیلی» برای این متون برگزیده شده؛ و آیا این سروده ها همان مفاهیم و بن مایه هایی را بیان می کند که انجیل مانی نیاز داشت؟ می کوشیم در اینجا نشان دهیم که مانی تا چه حد می توانست تحت تاثیر سبک زبور داوود و سرودهای ابن دیصان باشد. در اینجا همه قطعات سروده های انجیلی معرفی و مهم ترین مطالب آنها تفسیر شده است. افزون بر این، تشخیص هویت یکی از قطعات مانوی تورفان و تاکنون منتشرنشده در این مقاله ثابت می کند که میان ایرانیان مانوی ترانه ای از انجیل زنده مانی نیز وجود داشته که در مانستان های مانوی در آسیای مرکزی سروده می شده است. در این مقاله، دو قطعه دست نویس مانوی بازیافته از تورفان چین را قرائت و بازسازی کردیم تا نمونه ای از سروده های انجیلی را عرضه کنیم
    کلیدواژگان: انگاره سه روز بزرگ، سروده های انجیلی، تورفان، مانویت، مانی، زبور داوود، ابن دیصان
  • محمد جواد رحمتی* صفحات 119-142
    هم زمان با دوران زمامداری جلال الدین اکبر گورکانی، گروه های تبشیری ژزوئیت نفوذ خود را در پهنه ایران، هند و عثمانی آغاز کردند. آنچه باعث آغاز گفت وگوهای دینی در هند شد، دعوت جلال الدین اکبر گورکانی از ژزوئیت های پرتغالی به هندوستان بود. در پی این دعوت گروه تبشیری ژزوئیتی با انگیزه ترویج نحله خود، و با اشتیاق فراوان تن به سفری طولانی داد و اندیشمندانی را روانه دربار گورکانیان هند کرد. اکبر گورکانی ابتدا از فرستادگان درخواست تالیف کتابی را کرد که ژروم خاویر این خواسته را با تالیف کتاب آیینه حق نما عملی کرد. اما نهایتا و در پی آن، شاه گورکانی مکتبی با عنوان «دین الاهی» تاسیس کرد. در این گفتار، ضمن بررسی فرضیه خودشیفتگی اکبر گورکانی و تحرکات ژزوئیت ها در دوره او، با بهره گیری از روش توصیفی- تحلیلی می کوشیم علل و انگیزه های اکبر گورکانی در دعوت از ژزوئیت ها، و نیز تاسیس «دین الاهی» را بیابیم و بررسی کنیم
    کلیدواژگان: ژزوئیت ها، گورکانیان، خاویر، علوی عاملی، تبشیری
|
  • Mohammad Ali Tabatabaei, * Mohammad Ali Mahdavi Rad Pages 9-28
    This paper aims at surveying the history of the idea of biblical falsification among Jew and Christian theologians within the period of the second to seventh century AD. It shows how this matter began from unstudied accusations towards Jews by Christian theologians and how it developed by the developments of biblical theology. This paper surveys the polemics among two more important Jewish sects, i.e. Orthodox and Samaritans, as well as Jewish-Christian polemics, based on the historical sources, rabbinic literature, including Talmud and Midrashim, theological and polemic works of Christian fathers, as well as modern studies on the Bible and the history of its translations. Therefore allegations expressed in this area on the behalf of the dissident Christian sects are not considered here
    Keywords: Biblical falsification, Hebrew Bible, Jewish, Christian Polemics, Biblical Translations
  • Ali Nazari*, Alireza Fahim Pages 29-54
    This paper aims at studying the feasibility of the affect and the affected and comparing two mystical schools including "Ibn Arabi" and "prophetic Kabbala" by studying the secrets of the letters in these two schools According to their common geographical origin namely Andalusia in the flourishing era of translation movement. This paper addresses this subject by studying historical documentation (out-texual method) as well as qualitative analysis of surviving written works of these two mystical tradition (intertextual method). The paper studies the similarities and differences of these two theories. One of them is rooted from Kabbala named “Tree of Life” that divides the eternal units to ten Saphirot, and shows 22 letters of the Hebrew language as bridges among Saphirot and suggested 32 ways of wisdom. Another one is based on and adopted from Ibn Arabi’s ideas in his book “Shajar al-Koun”. Ibn Arabi's unique characteristic traits are in the way that was less influenced from others despite access to texts and familiarity with the great diversity of views of religions and denominations and had more effects on others because of originality and independence of thought.
    Keywords: Saphirot, Combination of letters, Tree of life, Numerology
  • Mahdi Ghasemi, * Hosein Soleimani Pages 55-82
    Elijah the Prophet is one of the common figures of Abrahamic religions mentioned in the Quran and Bible. The description of his mission in the scriptures shows his mastery of contemporary cultural atmosphere at that period, and designates a scientific and practical model of a religious missionary. By taking a systematic approach to status of Bible in interpretation of the Quran, it can be suggested that at least some parts of these two books together are capable of intertextual echoes. Intertextual approach in the case of Elijah, will lead us to a better understanding of the Quranic verses. How to fight against idolatry, establishment of cursing method (Mubahalah), training Elisha as substitute of Elijah, hosting mother of Jonah and the miracle of the resuscitation of Jonah, are samples of this approach.The mission of the prophet Elijah in Judaism and Christianity is not bounded to his lifetime and has extended after the ascension, especially in the areas of mystical, some rituals and also in the event of the return of the Messiah
    Keywords: Elijah the Prophet, the Methodology of religious mission, the Mission of Elijah, Jewish mysticism, Intertextual method
  • Yosof Jafarzadeh, * Nasrollah Amin Pages 83-98
    During the 3400 years of Jewish history from the time of Moses to the next, believing the resurrection and the related concepts has encountered many developments. In particular, there is no significant belief in resurrection among the Jews before the Babylonian captivity in 597 BC. But after the Babylonian captivity under the influence of Zoroastrians, belief in resurrection came into being among the Jews. After the domination of Romans and Jewish Diaspora, believing in Messiah and the Apocalypse were taken into account. After this period also, especially in the Middle Ages, new viewpoints about the Resurrection such as denial of bodily resurrection, heaven and hell and reincarnation came into appearance. Nowadays with the advent of Zionism, the formation of an independent state and a powerful Jewish State of Israel has replaced the belief to afterlife and resurrection. It seems that evolution in belief of resurrection before the Jews is the product of their historical situation; So that it was during the disastrous days of the Jews, and in the days of joy was excluded. In this paper, evolution of believing in resurrection in Jewish history will be studied through descriptive method
    Keywords: Resurrection, evolution, History, Judaism
  • Mohammad Shokri* Pages 99-118
    In this new study presenting for the first time some of the Manichaean Manuscript fragments which are preserved in the Berlin collection entitled Ewangelyōnīg bāšāhān, ‘Ewangelyōnīg Hymns’ or the ‘Hymns of the Gospel’ introduce. These hymns that are composed by Parthian-speaker writers in Khorasan and Transoxania and their most important topic is about the “myth of the Manichaean Creation” are composed in the abecedarian and alphabetic order respectively. The article deals with the background of the hymns before Mani and the forming of them before him as well the Manichaeans. The present article tries to show why these texts are called Ewangelyōnīg, in addition, to answer whether the hymns show the same ‘concepts and motifs’ that Mani’s Gospel needed. Here we attempt to show to what extent Mani could have been influenced by Psalms of David and by Bardesanes’ style of hymnology. Additionally, Identification of one of the hitherto-unpublished Turfan Manichaean fragment in this article proves that there was a melody of Mani’s Living Gospel that it sung in the Manichaean church of Central Asia. Here, we have read and reconstructed two Manichaean Turfan manuscript fragments to represent an example of a “Hymn of the Gospel”
    Keywords: Concept “Three Great Days”, Hymn of the Gospel, Turfan, Manichaeism, Mani, Psalms of David, Bardesanes
  • Mohammad Rahmati* Pages 119-142
    With the advent of Akbar the Great’s reign, the Jesuits preaching the Catholic Church started their dominance in Iran, India and Ottoman Empire. What started the religious dialogues in India was Jalal ud-din Muhammad Akbar‘s invitation of the Portuguese Jesuit preaching groups to India. After such invitation, in order to spread their religious sect, willingly, the Jesuits started travelling and sent some thinkers into Indian Mughal Empire. Akbar the Great asked the convoys to write a book, which was done by Jaerom Xavier by compiling a book entitled “Right presenting mirror”. Finally Akbar the Great made a school of thought called “Divine religion” intending to merge the best elements of the religions of his empire, and thereby reconcile the differences that divided his subjects. In this paper, while studying Akbar the Great’s Narcissism, the Jesuits, movements in his time are analyzed, using a descriptive analytic method to study Akbar the Great’s motivation in invitation of the Jesuits and establishment of “ Divine Religion”
    Keywords: Jesuites, Xavier, Alavi Ameli, Missionary