فهرست مطالب

نشریه پژوهش های ادیانی
پیاپی 6 (پاییز و زمستان 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/11/13
  • تعداد عناوین: 6
|
  • کلثوم غضنفری* صفحات 9-25
    در منابع دورهٔ اسلامی، بارها داستان های اساطیری متعلق به ایران باستان با داستان های سامی و یهودی آمیخته شده است. در این فرآیند، بسیاری از شخصیت های اساطیری و ملی ایران با شخصیت های مذکور در قرآن کریم و تورات پیوند یافته یا تطبیق داده شده است. از جمله اشخاصی که در این منابع با برخی انبیای بنی اسرائیل پیوند داده شده، زردشت، پیامبر باستانی ایران، است که بارها او را با ابراهیم، ارمیا و عزیز مرتبط دانسته اند یا با آنها تطبیق داده اند. هدف این مقاله بررسی این روایت ها، چگونگی و چرایی تطبیق های انجام یافته و دلایل به وجود آمدن آنها است. افزون بر آن، می کوشیم با بررسی منابع به این نکته پی ببریم که چه کسانی مسبب پدیدآمدن چنین روایاتی بوده اند
    کلیدواژگان: اساطیر ایرانی، منابع اسلامی، زردشت، ابراهیم، آتش، بت شکن
  • سجاد دهقان زاده*، مهرنوش فکری صفحات 27-40
    «انکی»، لفظی سومری و «اآ»، عنوانی آکدی- بابلی برای رب النوع آب های تازه در فرهنگ بین النهرین باستان است. با توجه به اثربخشی و کارکردهای آب در معیشت مردم باستان و نیز با اهتمام به نمادپردازی های آب در اساطیر، ایزد انکی (اآ) در اساطیر بین النهرین اهمیت ویژه و خویش کاری های متنوعی دارد که همه آنها با نظم کی هانی هم سویی دارند. ظاهرا غالب ایزدان بین النهرین باستان را می توان ایزدان نظم یا کارگزاران نظم طبیعی قلمداد کرد. در مقایسه با ایزدان دیگر، نقش انکی در استقرار و ابقای نظم طبیعی پررنگ تر است. انکی، به منظور برقراری یا صیانت از نظم طبیعی، تصویری دوگانه از خود نمایش می دهد و گاهی له و گاهی علیه انسان رفتار می کند. همچنین می توان حضور فراگیر انکی در اساطیر را با توجه به اهمیت آب در تمام شئون حیات انسان تبیین کرد. تک گویی های انکی و آشکارسازی احکام و رموز خدایان برای انسان را می توان از صور اولیه وحی تلقی کرد. مقاله می کوشد با روش توصیفی-تحلیلی، فلسفه تضاد رفتاری و سیمای دوگانه انکی را در اساطیر بین النهرین تبیین کند
    کلیدواژگان: اسطوره های میان رودان، انکی (اآ)، دوگانگی رفتاری، نظم کیهانی
  • مهدی صالحی*، محمد مسجد جامعی، احمد مقری صفحات 41-63
    در نیم قرن اخیر، وقایعی مانند تغییر منظر رسمی کلیسای کاتولیک در شورای واتیکانی دو، تشکیل شورای جهانی کلیساها و به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی در ایران در رشد و گسترش گفت وگوی اسلام و مسیحیت نقش برجسته ای داشته است. علی رغم پیشرفت های حاصل شده در این زمینه، کماکان معضلات و موانعی در مسیر رسیدن به گفت وگوی مطلوب وجود دارد. نظر به اینکه ایران در دوران معاصر بیشترین سهم را در گفت وگوی اسلام و مسیحیت در منطقه داشته، آسیب شناسی کارنامه گفت وگوی اسلام و مسیحیت در ایران معاصر ضروری است. مقاله حاضر می کوشد با نگاهی به گفت وگوهای مهم اسلام و مسیحیت در ایران معاصر، نقدها و کاستی های آن را به بحث بگذارد. این پژوهش مبتنی بر روش تحقیق کیفی است و از رویکرد توصیفی- تحلیلی بهره می برد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که گفت وگوهای اسلام و مسیحیت در ایران معاصر، به رغم دستاوردهای نسبی آن، با نقدهایی مواجه بوده است
    کلیدواژگان: گفت و گوی اسلام و مسیحیت، ایران معاصر، وضعیت پژوهی، آسیب شناسی
  • علیرضا اسلام* صفحات 65-87
    قربانی کردن، از آیین ها و مناسک بسیار کهنی است که خاستگاه اولیه آن را باید در نظام های اسطوره ای و جادوگرانه جست وجو کرد. این آیین با وجود عمومیت و رواج در بیشتر اقوام و ملل، یکسان نبوده و دست خوش تحولات فراوان شده است. یکی از مهم ترین تحولات، جایگزینی سوژه قربانی، یعنی قربانی شونده، از انسان به حیوان است. قربانی انسانی در برخی فرهنگ ها گزارش شده است. بر اساس تورات و برخی منابع تاریخی، این آیین در میان قوم یهود و سایر شاخه های نژاد سامی رواج گسترده ای داشته است. برخی محققان، رواج این آیین در قوم یهود را به دوران پس از خروج از مصر و استقرار در سرزمین کنعان و تاثیرپذیری آنها از کنعانیان مرتبط می دانند؛ هرچند دیانت اولیه موسی منزه از این اقدام خلاف طبیعت انسانی است و به نوعی بدعت و تحریف در آن دین به شمار می رود. مطالعه تورات و تاریخ دین یهود نشان می دهد که قربانی انسانی ریشه هایی عمیق تر در میان قوم سامی دارد و پیشینه آن را باید دست کم تا دوران ابراهیم ردیابی کرد. از این رو، ابراهیم بر اساس همین سنت و به امر خداوند اقدام به قربانی کردن فرزندش اسماعیل می کند که در نیمه راه و پس از سربلند بیرون آمدن از آزمون الاهی، خداوند وی را از ادامه کار منصرف و به قربانی کردن قوچ اشارت می کند. این جایگزین شدن حیوان به جای انسان به عنوان قربانی را می توان، مطابق با آرای ماکس وبر، نقطه عطفی در روند عقلانی شدن در تاریخ ادیان ابراهیمی دانست.
    کلیدواژگان: آیین قربانی، عقلانی شدن، ماکس وبر، جامعه شناسی دین، ادیان ابراهیمی
  • مهراب صادق نیا، محمدباقر ناییجی* صفحات 89-116
    رنج ها و دردها که زندگی انسان را فرا گرفته اند، همواره ذهن تاریخی بشر را نیز با پرسش ها و تردیدهایی مواجه کرده اند. از این رو اگر بتوان ثابت کرد که درد و رنج با همه سختی هایش، مفید، آموزنده و دارای کارکرد است، سنگی بزرگ از سر راه دغدغه مهم بشریت برداشته می شود. پیداکردن راه حلی برای قانع کردن ذهن آشفته و پاسخ به چرایی این رنج ها، الاهیدانان و متکلمان ادیان الاهی، همچون یهودیت، را در طول تاریخ به تکاپو انداخته است. در این پژوهش، با بررسی کتاب مقدس عبری و دیگر منابع یهودی، کارکردهای تربیتی و اخلاقی رنج در یهودیت را می کاویم و برمی شماریم. با دست یابی به این کارکردها می کوشیم این حقیقت را تبیین کنیم که رنج ها در زندگی انسان کارآیی دارند، مفید هستند و پرورش روحی و تکامل اخلاقی انسان را به همراه می آورند
    کلیدواژگان: رنج، درد، کارکرد تربیتی، اخلاق، یهودیت
  • احمدرضا عبادی*، محمد مهدی علیمردی صفحات 117-137
    هند به عنوان سرزمینی برخوردار از تکثر دینی همواره در طول تاریخ شاهد شکل گیری انشعابات جدید دینی و فرقه ای بوده است. با ورود اسلام به این سرزمین، از سویی این روند شکل گسترده تری به خود گرفت؛ از سوی دیگر حفظ حکومت برای حاکمان مسلمان در قلمرویی با این تکثر دینی و فرقه ای مسئله ساز شد. هر کدام از حکام مسلمان در رویارویی با این مسئله روشی را برگزیدند. اکبرشاه گورکانی یکی از این حاکمان در 989 ه.ق.، برای مقابله با این مسئله به فکر ایجاد «دین الاهی» افتاد. در این تحقیق با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی مهم ترین دلایل شکل گیری این ایده بررسی شده است. این تحقیق نشان می دهد می توان مطرح شدن دین الاهی از سوی اکبر را حاصل شخصیت تساهل گرای او، بافت متکثر قلمرو وی به لحاظ دینی و ویژگی های خاص دوره حکومت اکبر به لحاظ اجتماعی و سیاسی دانست.
    کلیدواژگان: اکبرشاه گورکانی، دین الاهی، شبه قاره هند، تساهل دینی
|
  • Kolsoum Ghazanfari* Pages 9-25
    In several occasions in the sources of Islamic period, the mythological stories of ancient Iran have been combined and merged with Jewish and Sami stories. For this matter, many mythological and national characters of ancient Iran have been connected to or identified with their corresponding ones in the Torah and Koran. Zoroaster is the ancient Iranian prophet who has been associated or occasionally identified with some Jewish and Semitic prophets such as Ebrāhīm/Abraham, ʾArmiyāh/ Jeremiah and ʿOzayz/Ezra. The present study is thus aimed at investigating these narratives and the reasons behind their identification. Moreover, it has attempted to find those responsible for creation of such narratives
    Keywords: Iranian Mythology, Islamic Sources, Zoroaster, Abraham, Fire, Iconoclast
  • Sajjad Dehghanzadh*, Mehrnoosh Fekri Pages 27-40
    Enki, later known as Ea in Babylonian-Akkadian mythology, is a Sumerian word for the god of fresh waters in Mesopotamian mythology. Given the effective and functional role of water in the livelihood of ancient people and its symbolization in mythology, Enki seems to have had particular importance and presence in Mesopotamian mythology. He is characterized with various functions as vivification, fertility, purgation, cure, sorcery, wisdom and intelligence. They are all particularly in line with the cosmic order. Apparently, the gods of ancient Mesopotamia can often be considered as "the gods of order" or at least "the gods affected by natural order". Compared to other gods, Enki plays an outstanding role in establishment and retention of this natural order of things, for which he exhibits a dual image and acts for and against the man. Moreover, Enki's immanence in various myths is justified by the significance of water in all aspects of human life such as agriculture. Enki's monologues and his disclosure of god's commands and secrets to man can be considered as the early forms of Revelation. Using a descriptive-analytical approach, the present study attempts to explain the philosophy of Enki's behavioral contradiction and his dual image in Mesopotamian mythology
    Keywords: Enki (Ea), Behavioral Dichotomy, Cosmic Order, Myths of Mesopotamia
  • Mehdi Salehi*, Mohammad Masjed Jamei, Ahmad Moghri Pages 41-63
    Over the half past century, some affairs as the change in the policy of Catholic Church in the second Vatican Council, formation of the World Council of Churches and Islamic Revolution of Iran have had a great impact on the development of dialogue between Islam and Christianity. Thus, a better perception of fundamental issues has been formed by the disciples of these two religions. More importantly, some praiseworthy solutions have been suggested for the existing conflicts. Nevertheless, there are still challenges and obstacles toward a desired dialogue. Since the Islamic Republic of Iran has the highest contribution level in the Islam-Christianity dialogue, the pathology of this field in the contemporary Iran is quite necessary and required. Therefore, by studying the most important dialogues of Islam and Christianity in the contemporary Iran, the present article attempts to discuss its reviews and shortcomings. This qualitative research is conducted based on a descriptive-analytical approach. The findings suggest that despite their partial achievements, the existing dialogues between Islam and Christianity encountered criticisms
    Keywords: Islam, Christianity Dialogue, contemporary Iran, Research Qualification, Pathological Approach
  • Alireza Eslam* Pages 65-87
    Sacrifice is amongst those ancient rituals and rites the primary origins of which should be explored in mythical and magical systems. Despite its popularity and prevalence in most nations and cultures, sacrifice has not been the same and has undergone many changes. One of the most important changes is the replacement of human as the subject of sacrifice by animals. A human sacrifice has not been common in all cultures. According to Torah and some historical sources, human sacrifice has been practiced by the Jewish and other branches of Semitism. Some scholars suggest that this tendency of Jewish people toward human sacrifice returns back to post-Egyptian era and after accommodating in Canaan (Palestine) under the influence of Canaanites. Although the primary religion of Moses was free from this inhuman action which is somehow considered as an innovation and distortion in the religion, it can be demonstrated that a human sacrifice was deeply rooted among the Sami people. Therefore, its origin should be explored to the time of Abraham who, by God's order, attempted to sacrifice his son Ismail. After gloriously passing the Divine test, Abraham stops the deed and sacrifices a ram instead by the God's command. According to Max Weber, the replacement of human sacrifice by an animal one can be considered as a milestone in the rationalization process in the history of Abrahamic religions
    Keywords: Rationalization, Sociology of religion, Abrahamic Religions, Sacrifice Ritual
  • Mehrab Sadeghnia, Mohammad Bagher Naeeji* Pages 89-116
    Suffering and pain have always been present in human life. They have also faced the human mind with many questions and challenges. Thus, despite their all difficulties, if suffering and pain are proved to be useful, informative and functional, human beings will become released of this concern. Finding a solution for the man's troubled mind as well as the reasons of these sufferings have long been the concern of many theologians in such divine religions as Judaism. The present study attempts to find the educational and moral functions of suffering in Judaism by studying the Hebrew Bible and other Jewish sources. Accordingly, it is attempted to prove that the human sufferings are useful and functional in human spiritual and moral perfection
    Keywords: suffering, pain, Educational Function, Ethics, Judaism
  • Ahmadreza Ebadi*, Mohammad Mahdi Alimardi Pages 117-137
    India, as a land of religious diversity, has always been witnessing the formation of new religious and sectarian splits. Along with the emergence of Islam in the country, this process was expanded. On the other hand, the maintenance of government for Muslim rulers in a land of diverse religions and sects became a serious challenge. Therefore, each Muslim ruler selected a particular approach to overcome the challenge.
    In 1581 (989 AH), Akbar the Indian Mughal emperor promulgated a new religion called Divine Religion (Persian: Deen-e Elāhi:). By using a descriptive-analytical approach, the present article aims at studying the effective factors underlying the promulgation of Deen-e Elāhi, a crude form of peaceful coexistence of religions. Thus, it demonstrates that the promulgation of Deen-e Elāhi by Akbar can be due to his religious tolerance, the religious diversity of his territory and specific social and political features of his reign
    Keywords: Akbar, Deen, e Elāhi, India, Religious Tolerance