فهرست مطالب

نشریه پژوهش های ادیانی
پیاپی 4 (پاییز و زمستان 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/08/21
  • تعداد عناوین: 7
|
  • عبدالرحیم سلیمانی* صفحات 9-26
    در تاریخ مسیحیت، اندیشه غالب، انحصارگرایی دینی بوده و نجات و رستگاری مخصوص مسیحیان شمرده می شده است. شورای دوم واتیکان، که در سال 1962 تشکیل شد، کوشید از این موضع انحصارگرایانه سخت، فاصله بگیرد و موضعی شمول گرایانه، که نجات غیرمسیحیان را ممکن می دانست، اتخاذ کند. دو تن از عالمان الاهیات مسیحی معاصر، یعنی کارل رانر و هانس کونگ، کوشیده اند موضع اعلامیه این شورا را به صورت نظری مدون کنند. رانر نظریه «مسیحیان بی نام و نشان» و کونگ نظریه «حرکت از کلیسامداری به سوی خدامداری» را مطرح می کند. این نوشتار به بیان موضع شورای دوم واتیکان و نظریه رانر و کونگ در این باره و بررسی این دو نظریه می پردازد. به نظر می رسد این دو نظریه پرداز در تطبیق این نظریه بر متون مقدس و آموزه های اساسی پذیرفته شده در تاریخ الاهیات مسیحی موفقیت چندانی نداشته اند. با این حال، باید اصل نظریه این دو عالم را در مقایسه با نظریه انحصارگرایانه عالمانی چون کارل بارت، مترقی به شمار آورد
    کلیدواژگان: شورای دوم واتیکان، انحصارگرایی، شمول گرایی، کارل رانر، هانس کونگ
  • سید مرتضی میرتبار*، مهراب صادق نیا صفحات 27-46
    کتاب مقدس بزرگ ترین منبع الاهیاتی مسیحیت است که از لحاظ درون دینی بیشترین حجیت و اعتبار ممکن را دارد. حجیت ویژگی ای است که در تاریخ هر نوشته یا شرح آن به وجود می آید و از احترام و تقدسی سخن می گوید که خالق آن کار، آن را حفظ کرده است. الاهی دانان بزرگ مسیحی از همان سده های نخستین، کتاب مقدس را کلام و وحی الاهی دانسته اند که از طریق روح القدس نازل شده و انبیا و رسولان فقط وسیله و قلم او بوده اند. آیات مختلفی در عهد جدید وجود دارد که حجیت کتاب مقدس را اثبات می کند. عیسی مسیح نیز کتاب مقدس را معتبر و دارای حجیت فراوان می دانست. لذا باید گفت کتاب مقدس معتبر است و همه موظف به اطاعت از آن هستند. انسان ها و اعتقادنامه ها و کلیسا باید تابع اعتبار کتاب مقدس باشند. اما اشکالات متعددی به حجیت دورنی کتاب مقدس وارد است که باعث بی اعتباری استدلال های آن می شود. در این مقاله استدلال های حجیت کتاب مقدس را بررسی و نقد می کنیم
    کلیدواژگان: حجیت، کتاب مقدس، مسیحیت، وحی
  • عباس مسیحی*، زهرا حق پرست صفحات 47-70
    مرگ اندیشی و اندیشه پایان هستی انسان یکی از دغدغه های بشر از ابتدای پیدایش بوده و هست. در این خصوص آموزه های مختلفی در فرهنگ های جوامع مختلف، اعم از دینی و غیردینی، شکل گرفته که طیف وسیعی از انکار همه آنچه بعد از حیات است تا آموزه فروغ جاودانه در جهان بعد را در بر می گیرد. ادیان الاهی با تکیه بر آموزه های غیربشری در خصوص این مسئله ماوراء الطبیعی گزاره های کامل تر و مفصل تری عرضه کرده اند که می تواند دورنمایی شفاف تر برای پیروانشان به ارمغان آورد. در این میان، دو دین اسلام، به عنوان مدعی خاتمیت ادیان، و دین زرتشت، به عنوان مدعی کهن ترین ادیان الاهی، هر کدام به تفصیل این انگاره را با بیانی شیوا به تصویر کشیده اند. مقایسه این دو تصویر از مرگ به همراه آموزه های پیشینی و پسینی آن تشابهات و تفاوت های شگفت انگیزی را نمایان می کند که می تواند نکات آموزنده ای را در بر داشته باشد. این نوشتار در پی آن است که با مقایسه تطبیقی نگاه به مرگ به عنوان یکی از مهم ترین آیین های گذار بین دو دین، تشابهات و تفاوت های این دو و میزان تاثیر و تاثر آنها از یکدیگر را معین کند
    کلیدواژگان: مرگ، زرتشت، اسلام، دخمه، قبر، تدفین، آیین های عزاداری
  • محسن گلپایگانی*، عارفه گودرزوند صفحات 71-88
    تصلیب، مرگ و قیام حضرت عیسی (ع) از رویدادهای بنیادی و جنجالی تاریخ مسیحیت، و در عین حال یکی از نقاط اختلافی میان مسلمانان و مسیحیان است. اگر برای مسئله تصلیب و مرگ عیسی (ع)، دو بعد الاهیاتی و تاریخی قائل شویم، باید گفت تفاوت الاهیاتی آموزه مسیح در دو دین، ناظر به تفاوت روایت تاریخی آن است. رویداد تصلیب و مرگ مسیح در کل نظام دینی مسیحیت جایگاه محوری دارد و اساس بسیاری از آموزه های بنیادین شده است. مطابق اناجیل، مسیح به دست سربازان رومی دست گیر، محاکمه و به صلیب کشیده شد و پس از آن دفن گردید، اما پس از سه روز از میان مردگان برخاست و به آسمان صعود کرد. روایت تصلیب عیسی و مرگ او در اسلام بسیار متفاوت با روایت مسیحی آن است. دیدگاه برخی مفسران درباره به صلیب رفتن عیسی، به نوعی هم طراز و همسان با روایت مسیحیان از ماجرای تصلیب عیسی است. با بررسی تفاسیر و ادله متفاوت می توان گفت مفسران اسلامی به نظری کاملا قطعی درباره به صلیب رفتن عیسی یا وفات او نرسیده اند و ادله هر کدام نقاطی مبهم و مناقشه پذیر دارد و شاید بتوان ادعای مفسران همدل با روایت مسیحی از به صلیب رفتن عیسی را خالی از وجه ندانست و به آن نزدیک شد
    کلیدواژگان: صلیب، مرگ عیسی، قرآن، احادیث، تفسیر
  • قهرمان نوری*، سجاد دهقان زاده صفحات 89-116
    یکی از پدیده های مهم که از دیرباز ارباب ادیان به آن توجه داشته اند، نظم کی هانی است. اصطلاح «نظم کی هانی» بر راستی و انضباطی دلالت دارد که در تمام ساحت های عالم هستی جاری است و امور بر اساس آن انتظام می یابند. عنایت به این موضوع ظاهرا در زرتشتی گری و تائوئیسم جلوه های ویژه ای دارد؛ بنا بر متون مقدس این آیین ها، طبیعت تا حدی به واسطهٔ ظهور نظم کی هانی در آن مقدس است. در ایران باستان، نظم کی هانی معادل «اشه» است و به عنوان یکی از مبانی اصلی دین زرتشتی، قلمرو معنایی گسترده ای دارد. «اشه» به معنای راستی است، اما اصطلاحا عبارت از قانون معنوی و اخلاقی سرمدی است که اهورامزدا تاسیس کرده است. بنا بر اشه، در حوزه رفتار و اخلاق انسانی، هر کنشی، واکنشی و هر کار نیک یا بدی، پاداش یا پادافره خاص خود را در پی دارد؛ در حوزه قانون طبیعی نیز، تبلور اشه نظم و تعادل طبیعت است که علت مبقیهٔ آن به شمار می رود. تائو، اصطلاح دال بر نظم کی هانی در تائوئیسم است و به عنوان قانون فراگیر حیات، انتظام طبیعی و نظم اخلاقی را شامل می شود. تائو قانون ثابت و جاویدانی است که معیار تکامل هستی و سیر اشیا به شمار می رود. انسان، تائو و طبیعت، رئوس مثلث عالم هستی را در تائو ته چینگ شکل می دهند و هماهنگی آنها از طریق عوامل دیگری همچون یین- یانگ به عنوان دو اصل فعال و پذیرای هستی و پنج عنصر (وو- شینگ) میسر می شود
    کلیدواژگان: نظم کیهانی، اشه، تائو، اوستا، تائوته چینگ
  • ولی عبدی، سیدعلی حسینی* صفحات 117-130
    «درمه» یکی از آموزه های مهم بودایی به شمار می آید، به طوری که بسیاری از تعالیم این دین پیرامون همین مفهوم شکل گرفته است. مشابه مفهوم «درمه» پیش از آیین بودا در فرهنگ هندو وجود دارد که در آنجا به «ریته» معروف است و با نظم کی هانی ارتباط دارد. بعدها در آیین بودا نیز معانی و کارکردهای مختلفی به خود گرفت و با شریعت، اخلاق و چهار حقیقت برین ارتباط پیدا کرد. ما در این نوشتار بعد از تبیین و توضیح معانی و کارکردهای مختلف درمه در هندوییسم و بودیسم به اختصار به مفاهیم مشابه آن در ادیان دیگر اشاره می کنیم. در نهایت به این نتیجه می رسیم که شبیه آموزه درمه را می توان در آیین ها و فرهنگ های دیگر هم تشخیص داد. همچنین، با اینکه بودا درباره خداوند به معنای متعارف کلمه تعلیم نداد، اما آموزه های وی راجع به درمه شبیه مفهوم خداوند در ادیان دیگر است. یکی از این آموزه ها مفهوم لوگوس در مسیحیت است
    کلیدواژگان: درمه، بودا، ریته، اشه، لوگوس
  • مهدی لکزایی* صفحات 131-160
    در این مقاله مفهوم «فمینیست» در دائو د جینگ بررسی شده است. نویسنده در پی آن است که به جای مفهوم دائویی زنانگی، مفهوم دائویی مکمل بودگی زوج های متضاد را نشان دهد. وی در بخش نخست، مفهوم زنانگی در دائو د جینگ، و ارزش ها و آرمان های مرتبط با آن را مد نظر قرار می دهد. سپس در بخش دوم، مفهوم دائویی زنانگی را در پرتو اندیشه فمینیستی در فلسفه معاصر غرب به گونه ای محتاطانه بررسی می کند و نشان می دهد که مفهوم دائویی زنانه نگری به خودی خود چیز چندانی برای تفکر فمینیستی معاصر ندارد؛ در بخش سوم نیز استدلالی اقامه می شود به سود این مدعا که تفکر دائویی «سرچشمه های مفهومی» مهمی برای عرضه به فلسفه فمینیستی معاصر دارد. در این بخش دو مفهوم اساسی تفکر دائویی، یعنی «دائو» و «د»و رابطه میان آنها به عنوان نمونه ای از اندیشه های اساسی مربوط به مفهوم دائویی مکمل بودگی بررسی می شود؛ نویسنده در این بخش نشان خواهد داد که این اندیشه های اساسی، مبنایی برای رویکردی تازه به مفاهیم زنانگی و مردانگی در اختیار می نهند که می تواند موضوع بحث تفکر فمینیستی معاصر قرار گیرد
    کلیدواژگان: گفت وگوی اسلام و مسیحیت، ایران معاصر، وضعیت پژوهی، آسیب شناسی
|
  • Abdorrahim Soleimani* Pages 9-26
    Dharma is one of the most important teachings of Buddhism upon which many other teachings of the religion are based. A notion similar to Dharma preexists Buddhism in Hindu culture under the title of Ryth that is associated with the cosmic order. Later in Buddhism, the Ryth has also taken several meanings and functions, getting related with law, morality and the four noble truths. In this paper, first, we will briefly survey and explain various meanings and functions of Dharma in Hinduism and Buddhism and point to some similar notions in the other religions. Finally we conclude that teachings similar to Dharma could be detected in the other religions and cultures. Although the Buddha does not actually teach anything about God, but his teachings on Dharma looks like the concept of God in other religions such as Logos in the Christianity
    Keywords: Dharma, Buddha, Rita, Asha, Logos
  • Morteza Mirtabar*, Mehrab Sadeghnia Pages 27-46
    Bible is the greatest theological source of Christianity that enjoys the ultimate intra-religious legitimacy possible. Legitimacy can be defined as a feature formed in the history of a scripture or that of its interpretation, dealing with the sanctity being kept by its creator. The prominent Christian theologians considered Bible as the revelation of God that was descended by the Holy Spirit, while prophets and messengers were merely His medium. There are several verses in the New Testament confirming the legitimacy of the Bible. It is also considered by the Jesus Christ of high validity and legitimacy. Therefore it should be emphasized that everyone is to respect and obey the Bible as a legitimate and valid holy book. The Church, doctrines and the community should follow the Bible in terms of validity, but there are many problems regarding its internal legitimacy that result in the invalidity of its reasoning. This article critically surveys the reasoning for the legitimacy of the bible
    Keywords: legitimacy, the Bible, Christianity, revelation
  • Abas Masihi*, Zahra Haghparast Pages 47-70
    from the very beginning of the world human being has been preoccupied with the fact of death and the end of life. Regarding death, there are various instructions in different cultures either religious or irreligious including a wide range of beliefs from the eternal world to denial of whatever after life is. It can be claimed that Divine religions, relying on non-humanly teachings, supply their followers with a more brightened perspective through a comprehensive and consistent package of instructions about this supernatural subject. Amongst the religions, Islam as the termination of divine ones and Zoroastrianism as the oldest religion separately explained the subject of death in a clear method. A comparison between these explanations along with their pre-instructions and post-instructions indicates some amazing similarities and differences including some informative points as well. The present article aims at investigating and comparing the views of Islam and Zoroastrianism on death rituals according to the instructions of transmission, surveying their influences on each other as well
    Keywords: Death, Zoroastrianism, Islam, Mind, Impurity, Crypt, Grave, Ghosl, Funeral, Burial, mourning ceremony
  • Mohsen Golpayhani, * Arefeh Goudarzvand Pages 71-88
    While the Crucifixion, death and Resurrection of Jesus is amongst the most fundamental and controversial events in the history of Christianity, it has become a place for disagreement between the Muslim and the Christian. If we consider the Crucifixion and death of Jesus, from two aspects i.e. theological and historical, it must be said that the theological difference between the two religions in terms of the doctrine of the Christ originates from their different historical narrations of it. According to the Gospels, Jesus Christ was arrested by the Roman soldiers, put into trial and then crucified and buried, but after three days rose from the dead and ascended to the Heaven.
    The Muslim Narrations of the Crucifixion and death of Jesus is very different from its Christian version. The viewpoint of some Muslim exegetists on the event looks like that of their Christian counterparts. Surveying the Muslim Narrations It could be told that they did not manage to get to a determined account of the Crucifixion, death and Resurrection of Jesus, each of them having some vague and challenging points. It might be told that those Muslim narrations that are in the same direction with the Christian ones could be more justifiable to assent
    Keywords: Crucifixion, Death of Jesus, Resurrection, the Gospels, Muslim Narrations
  • Ghahraman Noori*, Sajjad Dehghanzade Pages 89-116
    The cosmic order has always been one of the most important phenomena drawing the attention of the scholars of all religions. Cosmic order organizes the Cosmos and governs all the events in Nature enveloped within Earth’s environment. It seems that cosmic order has received a special attention in Zoroastrianism and Taoism since the nature is to some extent a holy notion as a result of the expression of the cosmic order. In the ancient Iran cosmic order equals Āshā, enjoying an extensive range of meaning, as a principle foundation of Zoroastrianism. The term Āshā means the Truth but terminologically it denotes an eternal spiritual and ethical law established by Ahura Mazda. Based on Āshā, any action in the realm of human behavior and morality is followed by a reaction and any good or bad deed has its own specific reward. Similarly in the realm of natural rules the expression of Āshā is the order and balance of nature which is the cause of its permanence. The term denoting cosmic order in Taoism is Tao, including the natural ordering and moral order as the comprehensive rule of life. Tao is a permanent law based on which the nature moves forward and the balance dominating the world is the result of such a movement. According to Tao Te Ching, human, Tao and nature are the heads of the triangle of being and their harmony is secured by some other factors such as Yin-Yang, the two active and receiving principles of being, and the Five Elements (Wu Xing)
    Keywords: Cosmic Order, Āshā, Tao, Avesta, Tao Te Ching
  • Vali Abdi, Ali Hoseini* Pages 117-130
    Dharma is one of the most important teachings of Buddhism upon which many other teachings of the religion are based. A notion similar to Dharma preexists Buddhism in Hindu culture under the title of Ryth that is associated with the cosmic order. Later in Buddhism, the Ryth has also taken several meanings and functions, getting related with law, morality and the four noble truths. In this paper, first, we will briefly survey and explain various meanings and functions of Dharma in Hinduism and Buddhism and point to some similar notions in the other religions.
    Finally we conclude that teachings similar to Dharma could be detected in the other religions and cultures. Although the Buddha does not actually teach anything about God, but his teachings on Dharma looks like the concept of God in other religions such as Logos in the Christianity
    Keywords: Dharma, Buddha, Rita, Asha, Logos
  • Mahdi Lakzaee* Pages 131-160
    In this article the author studies the notion of feminist in Dao De Jing and intends at replacing the Daoist notion of femininity with the Daoist notion of complementarity of the contrasting couples to present interesting perceptions on how to explain femininity (and masculinity). The author of the article interprets the notions of femininity and masculinity in Dao De Jing as interdependent notions. He also suggests that this project is not fruitful unless the dualistic viewpoints or cliché frameworks are purged away from this notion. In the first part he contemplates on the notion of femininity in Dao De Jing as well as the values and ideals associated with it, and then in the second part cautiously studies the Daoist notion of femininity under the light of the feministic thought in the contemporary western philosophy to demonstrate that the Daoist notion of femininity by itself does not have anything for the contemporary feministic thought. In the third part a reasoning is presented to support the claim that Daoist thought enjoys significant "notional origins" to bestow to the contemporary feministic philosophy. In this part two basic notions of Daoist thought namely Dao and De as well as their interrelation are surveyed as an example of thoughts pertaining to the Daoist notion of complementarity. The author demonstrates in this part that these basic thoughts supply us with the ground for a new approach to the notions of femininity and masculinity that could be addressed as a subject of contemporary feministic thought
    Keywords: Dao De Jing, feminist, femininity, complementarity