فهرست مطالب

نشریه پژوهش های ادیانی
پیاپی 2 (پاییز و زمستان 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/08/21
  • تعداد عناوین: 8
|
  • مهراب صادق نیا، رضا کاظمی راد* صفحات 9-27
    برداشت نادرست از آموزه ظهور یا بازگشت منجی موعود، نظر به جایگاه و اهمیت این آموزه در ادیان ابراهیمی، از جنبه های مختلف در طول تاریخ، نقش مهمی در پیدایش فرقه های متعددی در این ادیان داشته است. در اسلام، فرقه شیخیه و در مسیحیت فرقه مورمون ها از این دسته اند. در اسلام، پیروان شیخ احمد احسایی با ادعای کشف و شهود و طرح نظریه رکن رابع به عنوان نایب خاص امام عصر (عج)، موجب جدایی فرقه شیخیه از بدنه اصلی تشیع شدند. در مسیحیت نیز جوزف اسمیت با ادعایی مشابه، یعنی ادعای تجربه مکاشفه و نیز دریافت ماموریتی اصلاح گرایانه، به منظور مقدمه چینی برای بازگشت عیسی مسیح، مورمونیسم را پایه گذاری کرد. نکته قابل توجه در خصوص این دو فرقه، شباهت نحوه پیدایش این دو فرقه است که در این مقاله بررسی خواهد شد
    کلیدواژگان: شیخیه، مورمون ها، موعودباوری، شیخ احمد احسایی، جوزف اسمیت
  • عزالدین رضانژاد*، رحیم دهقان سیمکانی صفحات 29-47
    کثرت گرایی نجات را می توان بر اساس مبانی فلسفی حکمت متعالیه به نحوی فلسفی تبیین کرد. ملاصدرا با اتخاذ مبنای خیر بودن وجود، تشکیکی بودن مراتب وجود، هم سنخ بودن وجود و علم و...، انسان ها را به استعدادهای درونی خود برای رسیدن به اوج انسانیت و کمال اخلاقی آگاه ساخته، برای هر انسانی به مقتضای درجه معرفتش قائل به نجات است. بر مبنای نگرش وی، هر انسانی به مقدار معرفت و آگاهی خویش به حقیقت متعالی و به میزان تلاش و عمل صالح خویش در جهت رسیدن به خیر محض، بهره ای از نجات را به دست می آورد. این مقاله ضمن تبیین رهیافت کثرت گرایی نجات، می کوشد رویکرد ملاصدرا را در این زمینه تبیین کرده، موضع وی را درباره مسئله نجات روشن کند. روش این مقاله در مراجعه به آرا، استنادی و در تبیین محتوا، تحلیلی- انتقادی است
    کلیدواژگان: کثرت گرایی نجات، تشکیک، معرفت، نجات، ملاصدرا
  • پروین کاظم زاده* صفحات 49-73
    بشر در تاریخ دیرپای خود از اندیشه های دینی متنوعی بهره مند بوده است. پرستش مادر- خدایان، یکی از انواع آنهاست. تندیسه های فراوان به دست آمده از حفاری های انجام شده در مناطق گوناگون، موید وجود سنت پرستش مادر- خدایان و ایزدبانوان، کهن ترین سنت مذهبی، در جهان قدیم است. این سنت به مثابه یکی از باورهای پراهمیت ایران باستان نیز درخور بررسی است. مقاله پیش رو به بررسی برجسته ترین ایزدبانوان ایران باستان، مانند اناهیتا، اشی، دئنا، ارشتات، پارندی و چیستا، می پردازد که روزگاری به شدت مورد احترام بودند و معابد بی شماری به خود اختصاص داده بودند. همچنین تحلیلی است از جایگاه و کارکردهای لاهوتی و ناسوتی زنان در ایران باستان، و نقش آن در شکل گیری پرستش این ایزدبانوان
    کلیدواژگان: ایران باستان، زنان، ایزدبانوان، کارکردهای زنان، خویش کاری های ایزدبانوان
  • حسن طارمی، حسین رهنمایی* صفحات 75-97
    نظریه تجلی در زمره تاثیرات یا تقلیداتی است که بهاییت از عرفان داشته است. طبق تعالیم آیین بهاییت، عالم هستی از سه مرتبه تشکیل شده است؛ عالم حق، عالم امر و عالم خلق. منظور از عالم حق ذات باری تعالی است که غیب مکنون است و از شدت تنزه هیچ ارتباطی با عالم هستی ندارد. در نظریه تجلی، برای رفع نیاز عوالم دیگر به ذات حق واسطه ای به نام مظهر امر در نظر گرفته می شود که محل تجلی اسمای الاهی است. پیامبران اولوالعزم مصداق این واسطه هستند که حقیقتی واحد دارند و آخرینشان، بنا به اعتقاد بهاییان، میرزا حسینعلی نوری (بهاءالله) است. با توجه به خصایصی که برای مظهر امر نام برده می شود نظریه تجلی سر از الوهیت و حلول و اتحاد درمی آورد. این پیامدها از نظر فلسفه اسلامی باطل است. در این مقاله می کوشیم ارکان و پیامدهای نظریه تجلی را با توجه به دیدگاه اندیشمندان مسلمان نقد و بررسی کنیم
    کلیدواژگان: تجلی، بهاییت، عرفان، حلول، اتحاد، مظهر امر
  • الله کرم کرمی پور* صفحات 99-116
    این مقاله مروری است بر موضوع تغییر دین و تغییر شخصیت؛ ابتدا، در چشم اندازی کلی، نمونه هایی از «حکایت نودینان» در تجربه تاریخی را روایت می کنیم. سپس مفاهیم تغییر دین و تغییر شخصیت تعریف می شود. در ادامه، چشم انداز روان شناختی در خصوص تاثیرگذاری تغییر دین بر شخصیت فرد، چگونگی این تغییر و سطوح و جنبه هایی از شخصیت فرد که مشمول آن می شود، بررسی خواهد شد. تحلیل پدیده تغییر دین، فراتر از جنبه های روان شناختی، می تواند به صورت «میان رشته ای و جامع» سایر ابعاد فرهنگی، اجتماعی، فکری و تاریخی را مورد توجه قرار دهد. این مدل به شکل نمودار فرآیندی و تعاملی در هفت مولفه «زمینه»، «بحران»، «پرسش»، «تعامل»، «مواجهه»، «تعهد» و «پیامد» طرح می شود. این مقاله با روش تحلیلی- اسنادی و با رجوع به نظریه های تغییر دین سامان یافته است. از مجموع حکایت نوکیشان و مطالعات نظری در این باره به دست می آید که: 1. تغییر دین در سطوح خاصی از شخصیت اتفاق می افتد؛ 2. تغییر دین بیانگر درک جدیدی در خوداتکایی و خودیابی فرد است؛ 3. پژوهش گران شخصیت و دین پژوهان می توانند فرضیه های خود را در خصوص امور غایی نسبت به تغییر و تحول شبکه های باور از نو ارزیابی کنند
    کلیدواژگان: تغییر شخصیت، تغییر دین، نوکیشی، نودینی، دین، شخصیت
  • حسین سلیمانی، مهدی قاسمی* صفحات 117-138
    نماز در آیین یهود، جزء ارکان اساسی دین به شمار می آید . خاستگاه و ریشه تشریع نماز در یهودیت، «قربانی» هایی است که خود از شعائر بزرگ یهودیت بوده، در کتاب مقدس عبری به مناسبت های گوناگون از آن یاد شده است. نماز در ایام پس از تخریب معبد سلیمان و به سبب فاصله گیری جامعه ایمانی از معبد، با مساعی ربی ها و به همت مجمع کبیر سامان یافت. در این پژوهش، پس از تبیین مفهوم و نحوه تشریع نماز، مقدمات و سپس ارکان اصلی و موخرات آن بررسی شده است. ضرورت این اثر، پرداختن به مقولات مشترک ادیان ابراهیمی و از آن جمله نماز است. نماز، پل ارتباطی جوامع ایمانی فرض شده است؛ پلی که رهروانش فراوان، و پیمودنش در اوقاتی از صبح و شام، فریضه است. نگارنده بر آن است که پرداختن به این روزانه پرتکرار، راه کاری اساسی در همدلی جامعه مومنان، و بستری ره گشا و مناسب برای گفت وگوی بین الادیانی در برابر جبهه کفر و الحاد است
    کلیدواژگان: نماز، قربانی، دعا، رساله براخوت، تفیلا، شمونه عسره
  • هادی صادقی، وحید سهرابی فر* صفحات 139-155
    نسبت دین و تجدد یکی از موضوع های مهم عرصه دین پژوهی است. از مهم ترین نظریاتی که در این زمینه مطرح شده، نظریه عقلانیت و معنویت مصطفی ملکیان است. این نظریه با محوریت بخشیدن به مولفه های اجتناب ناپذیر تجدد به مواجهه با دین سنتی می رود و ضمن مقایسه این مولفه ها با ویژگی های اصلی دین سنتی، حکم به تعارض میان این دو کرده، فهم سنتی از دین در جهان مدرن را، کارآمد نمی داند. در جنبه ایجابی، این نظریه، فهمی جدید از دین را که سازگار با مولفه های تجدد است معرفی می کند. در این مقاله می کوشیم با استفاده از گزارش های متعددی که در طول 13 سال گذشته از این نظریه ارائه شده، تصویری روشن و شفاف از این دیدگاه به دست دهیم. سپس به تحلیل این نظریه می پردازیم و در نهایت ارکان و یکی از لوازم آن را بیان می کنیم. ارکان این نظریه عبارت اند از: عقلانیت، معنویت، زندگی آرمانی و زندگی اصیل. همچنین، لازمه این نظریه انکار دین سنتی است، هرچند نظریه پرداز آن، چنین لازمه ای را نمی پذیرد
    کلیدواژگان: عقلانیت، معنویت، ملکیان، دین، تجدد
  • حیدر (عماد) عیوضی* صفحات 157-172
    فارسی هود شاخه ای از ادبیات فارسی به شمار می رود و سابقه آن به حضور یهودیان پس از اسارت بابلی در ایران برمی گردد. یهودیان ساکن در ایران، علاوه بر آرامی و عبری، به فارسی نیز سخن می گفتند و برخی از نویسندگان آنها متونی را به زبان فارسی با الفبای عبری و گاهی برعکس (به زبان عبری با الفبای فارسی) می نوشتند که امروزه زبان شناسان این متون را «فارسی هود» می نامند. در این مقاله، نسخه خطی کتاب دانیال را که نمونه ای از این ادبیات است و در کتاب خانه مسجد اعظم قم نگه داری می شود بررسی می کنیم. این نسخه به زبان عبری و الفبای فارسی است و نویسنده ناشناس آن ترجمه فارسی را نیز به صورت زیرنویس و تحت اللفظی نگاشته است. در مقایسه با دیگر ترجمه های موجود از کتاب دانیال مشخص شد که این ترجمه مستقل است
    کلیدواژگان: ادبیات فارسی هود، کتاب دانیال، یهودیت
|
  • Mehrab Sadeghnia, Rez Kazemi Rad* Pages 9-27
    Belief in the Apocalypse is the crucial common point among the all of major world religions. The teachings of all great religions of the course refer to apocalypse. The coming of the savior is one of the most important features of this course. Teaching of the promised savior of Apocalypse, have a special place in particular in Islam and Christianity. Therefore, throughout history, especially in the last two centuries, considering the importance of this issue for the followers of these religions causes the rise false saviors. To be present the savior time, there were people who abused the public interest and by the name of Promised Messiah made the factions. The remarkable point in this regard is that common factors in both Islam and Christianity have been abused by the leaders and founders of the factions. In this paper, we investigate the factors based on the appearance of the promised Savior, in both Islam and Christianity that have caused emerging different denominations
    Keywords: Shakhiah, Mormonism, Messianism, Al-Ahsai, Joseph Smith
  • Ezzeddin Rezanejad*, Rahim Dehghan Simkani Pages 29-47
    Salvation pluralism can be explained according to the foundations of Molla Sadra’s philosophy such as the priority of existence, gradation in it and so on. These foundations show that every man according to his degree of knowledge will be attached to the salvation. According to Molla Sadra’s view, every human being, according to the extent of his knowledge to the transcendental truth, and the extent of his deeds and efforts can be reached to salvation. This paper explains pluralistic approach to salvation, attempting to introduce Molla Sadra’s approach. The method of this research in referring to the cited ideas is analytical _ critical
    Keywords: Salvation pluralism, Knowledge, Gradation, salvation, Molla Sadra
  • Parvin Kazem Zadeh* Pages 49-73
    Humankind has had various religious thoughts during the history, and worshiping of “Mother Goddesses” is one of them. Plenty of statues being found in different regions corroborate that worshiping of “Mother Goddesses” is the oldest custom in ancient world. We can study this custom as one of the most important beliefs in Ancient Iran. Anahita, Asi, Daena, Arashtat, Parendi and Chista are some Goddesses of ancient Iran, which are still worshiped by many people and many temples are devoted to them. This article attempts to verify the metaphysical and humane roles of women in ancient Iran and their influences on forming these Goddesses
    Keywords: ancient Iran, women, Goddesses, Functions of women, Functions of goddesses
  • Hasan Taromi Rad, Hossein Rahnamaei* Pages 75-97
    In accordance with the teachings of the Bahai Faith, universe is composed of three stages: the universe of right, the universe of affair and the universe of creation. The purpose of the universe of right is God. God in his universe is the divine hidden being and has nothing to do with the other universe because of his transcendental being. According to the theory of Tajalli, we need an intermediate to compensate the being of God in other universes. This intermediate is called the symbol of affair and crystallized in Major Prophets like Abraham, Jesus, Muhammad, and _according to Bahai faith_ Bahaullah. The theory of Tajalli leads finally to unity with god. These outcomes are rejected in Islamic philosophy.This paper is an attempt to analyze the elements and outcomes of the theory of Tajalli and finally to prove that this theory is void and wrong. The authors have used the ideas of Islamic theologians, philosophers and mystics during this work
    Keywords: The theory of Tajalli, The symbol of affair, Bahai Faith, incarnation, union
  • Allahkaram Karamipour* Pages 99-116
    Belief in the Apocalypse is the crucial common point among the all of major world religions. The teachings of all great religions of the course refer to apocalypse. The coming of the savior is one of the most important features of this course. Teaching of the promised savior of Apocalypse, have a special place in particular in Islam and Christianity. Therefore, throughout history, especially in the last two centuries, considering the importance of this issue for the followers of these religions causes the rise false saviors.To be present the savior time, there were people who abused the public interest and by the name of Promised Messiah made the factions. The remarkable point in this regard is that common factors in both Islam and Christianity have been abused by the leaders and founders of the factions. In this paper, we investigate the factors based on the appearance of the promised Savior, in both Islam and Christianity that have caused emerging different denominations
    Keywords: Shakhiah, Mormonism, Messianism, Al, Ahsai, Joseph Smith
  • Hossein Soleimani, Mahdi Ghasemi* Pages 117-138
    Prayer is the most pervasive way of the communication between the man and God. This important tradition in Judaism is one of the basic principles in this religion. Studying it in Abrahamic religions is an introduction to understanding its different impacts on the lives of believers and faith community. The origin and roots of Jewish prayer legislation are "victims" being the great ritual in Judaism and it is mentioned in Hebrew Bible on various occasions. The prayer was organized by Rabbi and efforts of the Great Assembly when the Solomon temple was destroyed. This was an admirable effort in that age. The current paper investigates the content and legislation of prayer, its introductions and main elements.Addressing the common issues relating to Abrahamic religions including prayer is significant. Prayer is assumed as a bridge in faith communities which is obligatory for its followers at different times in day and night. The author suggests that praying is the fundamental solution for sympathy in the believers and it is suitable context for inter-religion dialogue against the heresy and atheism
    Keywords: Prayer, Sacrifice, Berakhot paper, Tefillah, Shmoneh Esreh
  • Hadi Sadeghi, Vahid Sohrabifar* Pages 139-155
    One of the important issues in the study of religion is relationship between religion and modernity. One of the theories in this field is the theory of "rationality and spirituality" posed by Professor Mustafa Malekiyan. In this article, authors try to give a clear image of the theory through his different works, being published in the past 13 years. Then, the theory has been analyzed and the basics and one of the consequences of the theory have been discussed; basics are: rationality, spirituality, ideal life and authentic life. This theory entails rejection of traditional religion, even though theorist doesnt agree with it; authors try to show how the theory's idea results to this rejection
    Keywords: rationality, Spirituality, Malekiyan, religion, Modernity
  • Heidar(Emad) Eyvazi* Pages 157-172
    Judeo-Persian literature is considered as a branch of the history of the Jews after the Babylonian captivity. Jews in Iran spoke in Persian Along with Aramaic and Hebrew; meanwhile some Jewish writers have made some works in Persian by Hebrew alphabet, and sometimes vice versa, and today they are well-known as Judeo-Persian literature. In the late, this kind of literature has attracted the attention of Western scholars, especially linguists.This paper reviews the literature that a sample is kept in the library of the Azam Mosque in Qom: the manuscript of the book of Daniel. This version belongs to the second type, i.e. in the Hebrew language with Persian alphabet. The anonymous author also subtitled and translated it literally in Persian. Compared with other existing translations of the Book of Daniel, it shows that it is an independent translation. In this article, after a brief introduction to unique manuscripts in the Library and the character of Prophet Daniel, this kind of literature in the book has been analyzed
    Keywords: Judeo–Persian Literature, Jew, The book of Daniel, Persian alphabet