فهرست مطالب

نشریه پژوهش های ادیانی
پیاپی 1 (بهار و تابستان 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/03/16
  • تعداد عناوین: 7
|
  • علیرضا شجاعی* صفحات 9-30
    برخی پژوهش گران غربی معتقدند سنت مهایانه به شدت از سنت هینه یانه فاصله گرفته است. در واقع اینان معتقدند مهایانه معرف آیین بودای جدیدی است. زیرا، از یک سو، مفاهیمی را به کار می برد که در سنت اولیه چندان برجستگی ندارند، و از سوی دیگر، در مقابل سنت تیره واده ادعای برتری اخلاقی دارد. این جستار ضمن معرفی اخلاق مهایانه می کوشد نشان دهد که سرشت اخلاق مهایانه پیچیده است، به طوری که در برخی موارد نشان دهنده رشد و تحول آموزه های اولیه است و در مواردی هم در تضاد با آنهاست. اما در اخلاق مهایانه تقریبا هیچ دستور یا فضیلتی را نمی توان یافت که در نظام های اخلاقی دیگر مکتب های بودایی یافت نشود. این پژوهش همچنین نشان خواهد داد که اخلاق مهایانه در قبال اخلاق هینه یانه از چهار جنبه برتری دارد که عبارت اند از: دسته بندی اصول اخلاقی، نوع قواعد اخلاقی مشترک و خاص، گستردگی اخلاقیات، و عمق آموزه های اخلاقی
    کلیدواژگان: اخلاق مهایانه، آیین بودا، کمالات، فراشناخت، دستاویز، غمخوارگی
  • نعیمه پورمحمدی*، سید صدرالدین طاهری صفحات 31-49
    مقارنه گرایی (اکازیونالیزم) عبارت است از نفی رابطه علیت و نشاندن اراده و فعل خدا در جای آن، که دستاورد مهم فیلسوفان دکارتی (از دکارت تا لایب نیتس) محسوب می شود. واقعیت آن است که این اندیشه در کلام اشعری نیز به عنوان اندیشه ای محوری و مرکزی حضور دارد و پایه طبیعیات و حتی الاهیات آنهاست. اشاعره با طرح نظریه «عادت الله »، قانون «العرض لایبقی زمانین»، ماهیت عرضی نفوس، سببیت خدا در معرفت و نظریه «کسب»، در واقع اراده و فعل الاهی را جایگزین رابطه علیت می کنند. این مقاله در نظر دارد با اخذ ساختار و ادبیات فلسفی دکارتیان، اندیشه مقارنه گرایانه کلام اشعری را عرضه کند. چهار ساحت طبیعت، رابطه نفس و بدن، معرفت انسان و اختیار انسان، زمینه های مناسبی برای مطالعه مقارنه گرایی در مکتب دکارتی و اشعری است
    کلیدواژگان: مقارنه گرایی، اکازیونالیزم، علیت، اراده، نظریه کسب، دکارت، ابوالحسن اشعری
  • مهراب صادق نیا*، فاطمه حاجی زاده صفحات 51-67
    در قرون وسطا، با قوت گرفتن رویکردهای فلسفی در میان ربی های یهودی، اخلاق یهودی نیز رنگ و بوی فلسفی به خود گرفت. دل مشغولی فیلسوفان یهودی در آن زمان، نسبت میان ایمان و عقل و پرسش از ماهیت خدا بود که سبب پیدایش رویکردهای اخلاقی متفاوتی می شد. پاسخ به این دو پرسش، به ترتیب، میزان وابستگی اخلاق به تورات، و جایگاه اخلاق را مشخص می کرد. در این میان، موسی بن میمون، مهم ترین فیلسوف یهودی است که در آثارش به تبیین دیدگاه های اخلاقی خود پرداخت. وی در تفسیری بر میشنا می کوشد نشان دهد اخلاق یهودی بر متن مقدس استوار است و در دلاله الحائرین ضمن فکور دانستن ذات خداوند (پاسخی که به پرسش دوم می دهد)، نشان می دهد که کمال انسان در ایمان اوست و اخلاق جز به عنوان مقدمه ای برای رسیدن به ایمان درست ارزشی ندارد. در این مقاله، جایگاه اخلاق در اندیشه ابن میمون و مسایل مرتبط با آن را می کاویم.
    کلیدواژگان: ابن میمون، اخلاق عقلی، اخلاق دینی، کمال عقلانی، کمال اخلاقی، اعتدال
  • محمد دهقانی*، محمدرضا بارانی صفحات 69-82
    رواداری عامل پویایی، بالندگی و رشد اندیشه های مختلف است و باعث بالا بردن ظرفیت پذیرش و تحملعقاید‏ مختلف جامعه در معرض تضارب آرا می شود. رواداری مذهبی و شکیبایی در برابر ادیان و مذاهب مختلف، جامعه را به سمت پویایی و نشاط علمی پیش‏ می‏برد. در قرن چهارم هجری، که به عصر شکوفایی فرهنگی و تمدنی اسلام و یا به تعبیری رنسانس اسلامی مشهور است، رواداری مذهبی یکی از موارد برجسته است. در سایه رواداری مذهبی و دوری از تعصب است که اندیشه های مختلف و گاهی متضاد اجازه ظهور پیدا می کنند و زمینه شکوفایی فرهنگ و تمدن اسلامی فراهم می شود. در این مقاله، پس از اشاره به معنای رواداری، و پیشینه آن در فرهنگ و تمدن اسلامی، ابعاد رواداری مذهبی و تاثیر آن در گسترش تمدن، فرهنگ و علوم اسلامی بررسی خواهد شد
    کلیدواژگان: رواداری مذهبی، تمدن اسلامی، علم، مذهب، آل بویه
  • طاهره حاج ابراهیمی*، شهربانو رامیشی صفحات 83-103
    اعتقاد به آخرالزمان و فرجام جهان و انسان یکی از مولفه های سنت های دینی است. در مکتب عرفانی یهود، یعنی قبالا، نیز اعتقاد به فرجام امور، در دو حوزه انسانی و کی هانی، بسیار پررنگ است؛ در فرجام شناسی انسانی این مکتب، انسان ها کالبدهای معنوی خاصی موسوم به نفش‏، روئح و نشامه دارند که هر کدام اقتضائات خاص خود را دارد و بر این اساس تاکید شده که حیات آدمیان پس از مرگ منقطع نشده و آنها در عوالم مختلفی با درجات متفاوت، به زندگی خود ادامه می دهند. انسان ها پس از مرگ مورد داوری خداوند قرار می گیرند و بر حسب اعمال نیک و بدشان به بهشت یا دوزخ می روند. در برخی متون قبالا به تناسخ نیز اشاره شده؛ بدین ترتیب که بعد معنوی انسان بدکار پس از مرگ دوباره به این عالم بازخواهد آمد. فرآیند بازگشت های متوالی آن قدر ادامه می یابد که او نسبت به سفیروت (صفات الاهی) معرفت کافی کسب کند
    کلیدواژگان: قبالا، فرجام انسانی، مرگ، بهشت، دوزخ، عوالم پس از مرگ
  • زهرا امرایی*، محمد جواد رضایی ره صفحات 105-122
    آیه شصت و یکم سوره آل عمران که در جریان مباهله پیامبر با مسیحیان نجران نازل شده و مشهور به آیه «مباهله» است، از روشن ترین دلایل قرآنی بر فضیلت اهل بیت عصمت و به ویژه امیر مومنان (ع) است. در این آیه آمده است: «... فقل تعالوا ندع ابناءنا و ابناءکم‏ و نساءنا و نساءکم و انفسنا و انفسکم ثم نبتهل فنجعل لعنت الله علی الکذبین». علمای شیعه، به اتفاق، با استناد به قرائن درون متنی و برون متنی مصداق «انفسنا» را علی (ع) به تنهایی یا محمد (ص) و علی (ع) می دانند. اما دانشمندان سنی در این باره اختلاف نظر دارند. بخش اعظم آنها با توجه به روایات مربوط به شان نزول آیه هماهنگ با دانشمندان شیعه، مصداق آن را علی (ع) به تنهایی یا پیامبر (ص) و علی (ع) شمرده اند. شیعیان به موجب این آیه علی (ع) را برترین انسان پس از پیامبر اکرم (ص) دانسته و به همین دلیل با حضور او احدی را شایسته رهبری امت اسلام نمی دانند، همان طور که با حضور شخص پیامبر کسی را شایسته رهبری نمی دانند. پاره ای از دانشمندان سنی با این استدلال مخالفت کرده و شبهاتی درافکنده اند. در این مقاله این دیدگاه ها به تفصیل طرح شده و پاسخ شبهات مخالفان عرضه شده است
    کلیدواژگان: آیه مباهله، امامت، علی (ع)، اهل سنت، شیعه
  • محمد شکری فومشی* صفحات 123-133
    از انجیل مانوی مهم ترین اثر مانی تاکنون سه دست نویس به زبان فارسی میانه و به خط مانوی شناخته شده بود: M17، M172/I/ و M644. مقاله حاضر نشان می دهد که قطعه کوچک و منتشرنشده M5439 نیز بی تردید بخشی از دست نویس های انجیل بوده و همانند سه قطعه بالا بخشی از سرآغاز انجیل زنده مانی و باب الف آن را تشکیل می داده است. قرائت کامل این قطعه آسیب دیده و بدخوان نه تنها موجبات اصلاح بازسازی های پیشین را فراهم آورد، بلکه سبب تکمیل شدن بخش کوچکی از متن نیز شده است. این متن نشان می دهد عقاید مانی که خود را در انجیلش آشکارا «فرستاده عیسی مسیح» خوانده و «پدر، پسر، روح القدس» را ستوده است در کلیات تا حدود زیادی به باورهای دیگر گنوسیان مسیحیان همانند بوده است
    کلیدواژگان: انجیل مانی، دست نویس ها، قطعات تورفانی، بازشناسی، بازسازی، انجیل زنده
|
  • Alireza Shojaei* Pages 9-30
    Some scholars believe that Mahayana Buddhism goes extremely far from early Buddhism. Indeed, they believe that Mahayana is a deviation from the early Buddhism; since Mahayana, as I myself believe, on the one hand, makes use of the conceptions which are not so much important in early Buddhism, and on the other hand, it claims to be superior to Hinayana as regards morality. This article will try to show that the nature of Mahayana ethics is complex; and there is evidence for its development in some respects. In either case it will be shown that Mahayana ethics contains no precepts and values which cannot be found in other major Buddhist ethical traditions. Mahayana texts indicate that Mahayana morality is superior to Hinayana morality. According to this view, Mahayana morality can be regarded as superior to its Hinayana counterpart in four respects: classifications of moral principles, shared and different moral rules, extension, and depth
    Keywords: Mahayana ethics, Buddhism, perfections, meta, cognition, Karuna
  • Naeme Pourmohammadi, * Seyed Sadreddin Taheri Pages 31-49
  • Mehrab Sadeghnia*, Fatemeh Hajizadeh Pages 51-67
    In the middle ages, with strong philosophical attitudes among Jewish rabbis, Jewish ethics became philosophical as well. At the time, Jewish philosophers were concerned with the relationship between faith, reason, and questioning the nature of God which resulted in different ethical attitudes. The answer to these two questions, in addition to the place of ethics, distinguishes the degree of its dependence on Torah (the Old Testament) as well. Moses Maimonides is the most important Jewish philosopher who discusses his own ethical views in his writings. His Commentary on Mishnah tries to show that Jewish ethics is based on the Holy Text. In the Guide for the Perplexed, knowing God as wise in essence, he explains that Human’s perfection is achieved through faith, and true value of ethics lays on its role as an introductory to true faith. This article studies Maimonides ’views on ethics and other related issues
    Keywords: Maimonides, intellectual ethics, lawful ethics, intellectual perfection, ethical perfection, moderation
  • Mohammad Dehghani, * Mohammad Reza Barani Pages 69-82
    Tolerance is the reason for mobility, development and growth of different ideas and causes to enhance capacity of acceptance and toleration of different opinions confronting various views. Religious tolerance and forbearance toward different religions and denominations advance community to dynamism and scientific vitality. In the fourth century of Hegira, being well known to Islamic Renaissance, religious tolerance is one of the highlights. It is because of tolerance that different ideas can emerge and Islamic culture and civilization develop. In the paper, first it is refered to the meaning of tolerance and its history in Islamic culture and civilization, then dimensions of religious tolerance and its impact on the the development of civilization, culture and Islamic Studies have been studied
    Keywords: Religious Tolerance, Civilization, science, religion, Buwayhid
  • Tahere Hajebrahimi*, Shahrbanu Ramishi Pages 83-103
    The belief in apocalypse and the end of the world is one of the components of religious traditions. In Jewish mysticism, as an esoteric aspect of Judaism, belief in both human and cosmic spheres is so important. According to Kabbalah Eschatology, human has spiritual bodies, called Nefesh, Roah, and Neshamah, and each has special requirements due to its level. Accordingly, the human life is not finished after death; rather it will continue to live in different levels. After death, man, being judged according to his deeds, goes to heaven or hell. Reincarnation is also referred in some texts of Kabbalah, thus the spiritual dimension of human evil comes back to this world after death. The process continues until the human attains sufficient knowledge to Sefirot (divine attributes)
    Keywords: Kabbalah, Human Eschatology, Death, heaven, hell, Worlds after death
  • Zahra Amraei, * Mohammad Javad Rezai Rah Pages 105-122
    In the Holy Quran, addressing His Messenger, God states: "say," Come! Let us call our sons and your sons, our women and your women, our souls and your souls, then let us pray earnestly and call down Allah's curse upon the liars." (3:61), this verse, which has been given the name 'Mubahalah', has been sent down in the course of a dispute between the Prophet Muhammad (PBUH) and the Christian people of Najran. It has always been, and will continue to be, one of the clearest Quranic evidences of the virtues of the Prophet's household (Ahl al-Bayt) and especially Ali (PBUH). On the strength of the content of the verse and trusted historical sources, Shia theologians and interpreters and The majority of Sunni scholars have reached a general consensus that in the verse, 'our soul's points to the Prophet and Ali, together or to Ali alone. However, whether Ali alone is the referent or both the Prophet and Ali, it shows his high position with the Prophet and that in the conflict between truth and falsehood, Ali is the complete manifestation of the Prophet. Shia theologians use the Verse of Mubahalah to prove Ali's superiority over all except the Prophet. Since the Prophet is God's best creature and Ali, according to the verse is as his soul, then, except for prophethood Ali is similar to the Prophet. As a result, Ali is superior to all except Muhammad himself. Shia theologians use this verse to prove Ali's rightfulness for caliphate after the Prophet and believe that choosing others for caliphate while Ali was present was wrong, for God never approves that the superior becomes the follower while the inferior is the leader. Despite believing in Ali's superiority over all or at least over some companions of the Prophet, Sunnis reject Shia reasons for Ali's rightfulness for caliphate and try to oppose in different ways. In this article while analyzing the different attitudes towards the verse, we offer replies to the objectors
    Keywords: Verse of Mubahalah, Imamat, Ali, Ahl al Bayt
  • Mohammad Shokri Fumashi* Pages 123-133
    Of the Manichean Gospel - the most important work of Mani - three Middle Persian manuscripts in the Manichean script were identified as of yet: M17, M172/I/ and M644. This article aims to show that the small unpublished fragment M5439 also is undoubtedly a part of the manuscripts of Mani’s Gospel and, like the above mentioned fragments, contains a part of the beginning of the first chapter (the chapter aleph) of Mani’s Living Gospel. A complete reading of this damaged fragment rendered not only a correction of the former reconstructions, but also the completion of a small section of the text. This text shows that the beliefs of Mani, who clearly introduced himself in his own Gospel as the ‘Apostle of Jesus Christ’ and praised ‘the Father, the Son and the Holy Ghost’ - by and large - have a likeness to other Gnostic-Christian thoughts in general
    Keywords: Mani's Gospel, mauscripts, Turfan fragments, identification, Reconstruction, the Living Gospel