فهرست مطالب

پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی - پیاپی 26 (پاییز و زمستان 1396)

پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی
پیاپی 26 (پاییز و زمستان 1396)

  • تاریخ انتشار: 1396/11/30
  • تعداد عناوین: 20
|
  • مقاله پژوهشی
  • میثم شیرخدایی*، فرزام فرزان، سیده سعیده عالم طلب پشتیری صفحات 15-26
    با ایجاد رشته های ورزشی جدید، اهمیت پذیرش آنها مورد توجه قرار می گیرد. هدف این مقاله بررسی نقش عوامل اجتماعی در پذیرش رشته ورزشی جدید پینت بال در میان بانوان است. عوامل اجتماعی در این مقاله شامل رسانه های جمعی، خانواده و همسالان می باشند.
    جامعه مورد مطالعه ی این پژوهش، 5195 نفر از دانشجویان دختر دوره کارشناسی دانشگاه مازندران می باشد. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران، 358 نفر محاسبه شد ولی تعداد نمونه ی بیشتر به میزان 390 نفر از دانشجویان مورد تحلیل قرار گرفته اند. داده ها از طریق پرسشنامه پذیرش رشته ورزشی جدید پینت بال جمع آوری و برای تحلیل توصیفی و استنباطی داده ها، به ترتیب از نرم افزارهای SPSS 21 و Smart PLS استفاده شد.
    بر اساس نتایج پژوهش، مهم ترین عوامل موثر بر پذیرش رشته ورزشی جدید پینت بال در میان بانوان خانواده و گروه همسالان می باشند و تاثیر رسانه های جمعی بر پذیرش این رشته ورزشی در میان بانوان رد شد.
    کلیدواژگان: پذیرش رشته ورزشی جدید، پینت بال، خانواده، همسالان، رسانه های جمعی
  • فریبا عسکریان*، زهرا شیر علیزاده پریخانی صفحات 27-38
    مقدمه و هدف
    در قرن حاضر، ورزش به عنوان یکی از چند صنعت برتر در سطح دنیا شناخته شده است و در بین فعالیت های گوناگون ورزشی، بی تردید فوتبال به عنوان پرطرفدارترین فعالیت ورزشی محسوب می شود تا جاییکه در بیشتر کشور های پیشرفته به عنوان صنعت فوتبال نام برده می شود، اما موفقیت بین المللی تیم های ملی فوتبال به طور قابل توجهی متاثر از عوامل اجتماعی - اقتصادی است؛ که در تحقیق حاضر تاثیر عوامل اقتصادی بر عملکرد تیم های شرکت کننده در جام جهانی فوتبال 2014 برزیل می باشد. روش پژوهش توصیفی – تحلیلی بوده و با توجه به ماهیت موضوع، گردآوری داده ها با استفاده از روش کتابخانه ای و به شکل اسنادی می باشد. جامعه و نمونه آماری این تحقیق، شامل 32 تیم حاضر در بیستمین دوره ی جام جهانی می باشد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های کلموگروف – اسمیرنف و رگرسیون تک متغیره انجام شد. یافته ها نشان داد که بین تولید ناخالص داخلی و عملکرد تیم های فوتبال رابطه ی معنادار و مثبتی وجود دارد (049/0=, p335/0-t=). اما میزان بیکاری (723/0p= و 358/0t=) ، و تورم (872/0p= و 162/0-t=) تاثیر معناداری بر عملکرد یا موفقیت های ورزشی تیم های فوتبال ندارد. با توجه به نتایج حاصله موفقیت های ورزشی به خصوص فوتبال تا حدود زیادی با ثروت یک کشور و تولید ناخالص داخلی آن مرتبط می باشد.
    کلیدواژگان: جام جهانی فوتبال، عملکرد ورزشی، عوامل اقتصادی
  • ایمان میرزایی*، عبدالرحمن مهدی پور، طاهره ازمشا صفحات 39-52
    حمایت مالی شرکت ها از ورزش یکی از پرکاربردترین فعالیت های حوزه بازاریابی و از مهمترین منابع درآمدی در ورزش می باشد. هدف تحقیق حاضر شناسایی، تحلیل و اولویت بندی عوامل موثر بر جذب حمایت مالی شرکت های صنعتی بزرگ در ورزش جنوب غرب ایران می باشد.
    جامعه آماری تحقیق شامل متخصصین مدیریت ورزشی در استان های فارس و خوزستان، مدیران تیم های ورزشی حرفه ای استان های فارس و خوزستان و همچنین مدیران ارشد (مدیر عامل، مدیر امور مالی یا مدیر فروش) شرکت های صنعتی بزرگ در استان های فارس و خوزستان می باشد؛ که از این بین تعداد407 نفر (205 نفر در استان فارس و 202 نفر در استان خوزستان) به عنوان نمونه تحقیق مشخص گردیدند. پرسشنامه تحقیق حاضر، پرسشنامه ای محقق ساخته بود که روایی صوری و محتوایی آن توسط اساتید مدیریت ورزشی مورد بررسی قرار گرفت. روایی سازه پرسشنامه 94/0=KMO و پایایی به روش آلفای کرونباخ برابر با 97/0 محاسبه شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده های تحقیق حاضر از روش های آماری تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل مسیر به وسیله نرم افزار های Spss و Smart- PLS استفاده شد.
    نتایج تحلیل عاملی نشان داد که در کل 4 عامل حدود 812/68 درصد از واریانس ها را شامل می شدند. نتایج تحلیل مسیر نیز نشان داد که عامل رسانه با تاثیر (35/0=β) بیشترین تاثیر بر جذب حمایت مالی واحدهای صنعتی بزرگ در ورزش جنوب غرب کشور را دارا می باشد.
    کلیدواژگان: حمایت مالی، ورزش، عوامل موثر، Smart- PLS
  • محمدحسین قهرمانی*، مهدی سهرابی، صادق صفری صفحات 53-68
    مقدمه و هدف
    بررسی نیم رخ عملکردی بازیکنان در پست های مختلف فوتبال به مربیان کمک می کند تا برنامه های علمی و دقیق-تری را برای ارتقاء عملکرد بازیکنان طراحی کنند. هدف این پژوهش بررسی تحلیل عاملی مقیاس نیم رخ عملکردی بازیکنان پست های مختلف فوتبال بود.
    روش شناسی: به منظور بررسی ساختار عاملی مقیاس به روش تحلیل عاملی اکتشافی، از گروه نمونه ای با حجم 403 نفر از فوتبالیست های پست های مختلف با رعایت مفروضات نمودار طبیعی از نظر تعداد بازیکنان در هر پست و سطوح رقابتی و با میانگین سنی 3/5 ± 56/21 سال، خواسته شد با تکمیل این مقیاس در این تحقیق شرکت کنند.
    یافته ها
    نتایج تحلیل عاملی اکتشافی در روش تحلیل مولفه های اصلی با چرخش وریماکس نشان داد که متغیرهای مورد بررسی از نظر ارزش ویژه، توان قرارگیری در هفت عامل جداگانه، شامل عوامل تکنیک، تاکتیک، جسمانی، توجه، تصمیم گیری، حرکت و اجرا را دارند. در تحلیل داده ها از نظر ضرایب همبستگی پایایی زمانی (60=n) و همسانی درونی (ضریب آلفای کرونباخ) به ترتیب اعداد 77/0 و 78/0 به دست آمد.
    نتیجه گیری
    بر اساس یافته های این پژوهش می توان نتیجه گرفت که مقیاس نیم رخ عملکردی بازیکنان پست های مختلف فوتبال از نظر ساختار عاملی مورد تایید است.

    کلیدواژگان: فوتبال، نیم رخ عملکردی، ساختار عاملی، پست های مختلف، روایی، پایایی
  • یدالله بیننده *، فرهاد قدیری، عباس بهرام صفحات 69-78
    مقدمه و هدف
    هدف این پژوهش بررسی تاثیر سبک های شناختی بر یادگیری حرکتی ضمنی بود. مهارت های حرکتی به خاطر تفاوت های فردی در سبک های شناختی به شیوه های متفاوتی کسب می شوند. در این راستا، آزمون گروهی شکل های نهفته شده بین دانشجویان رشته ی تربیت بدنی دانشگاه خوارزمی توزیع شد و در نهایت براساس نمرات به دست آمده از آزمون، 90 نفر به صورت تصادفی در سه گروه وابسته به زمینه، بی طرف و مستقل از زمینه قرار گرفتند. در مرحله اکتساب، شرکت کنندگان در یک بلوک 10 کوششی تکلیف ردیابی آینه را برای اندازه گیری یادگیری حرکتی ضمنی انجام داده اند. آزمون یادداری شامل 4 کوشش بود که 24 ساعت بعد از مرحله اکتساب انجام شد. بعد از بررسی طبیعی بودن توزیع داده ها و برابری واریانس ها، داده ها به کمک روش های آماری تحلیل واریانس یک راهه و آزمون تعقیبی توکی تحلیل شد. نتایج نشان داد که افراد مستقل از زمینه و بی طرف نسبت به افراد وابسته به زمینه عملکرد بهتری در زمان کامل کردن تکلیف ردیابی آینه داشتندکه نشان دهنده این بود که این افراد مهارت های حرکتی را به صورت ضمنی بهتر یاد می گیرند.
    کلیدواژگان: مستقل از زمینه، وابسته به زمینه، یادگیری حرکتی ضمنی
  • سعید اشرف پور نوایی *، علیرضا فارسی، بهروز عبدلی صفحات 79-92
    مقدمه و هدف
    هدف از تحقیق حاضر، تعیین تاثیر بازخورد هنجاری بر کنترل تعادل درسطوح با دشواری متفاوت در افراد مبتدی بود.
    روش شناسی: بدین منظور، 30 شرکت کننده بطور تصادفی در سه گروه هنجاری مثبت، منفی و کنترل قرار گرفتند. افراد در گروه بازخورد هنجاری مثبت و منفی، به ترتیب اطلاعاتی بهتر و یا بدتر از میانگین عملکردی خود در هر بلوک تمرینی دریافت می کردند. مرحله اکتساب شامل 160 کوشش تمرینی در قالب16 دسته کوشش ده تایی بود. تمرین طی 4 روز و پس آزمون عملکرد، پس از آخرین جلسه تمرین برگزار شد.
    یافته ها
    نتایج آزمون آنوا مکرر با عامل بین گروهی و آزمون تعقیبی توکی نشان داد که بازخورد هنجاری بر هر سه شاخص تعادلی کلی (P=0. 004) ، قدامی خلفی (P=0. 01) و میانی جانبی (P=0. 001) تاثیر معنی داری به لحاظ آماری داشت، به گونه ای که در هر سه شاخص، گروه بازخورد هنجاری مثبت دارای خطای کمتری در کنترل تعادل خود بود.
    نتیجه گیری
    یافته های تحقیق حاضر نشان داد که، بازخورد هنجاری می تواند کارکرد انگیزشی مهمی را به طور مستقیم بر روی کنترل مهارتهای حرکتی افراد خصوصا تکلیف تعادلی داشته باشد.
    کلیدواژگان: آگاهی از نتیجه، بازخورد انگیزشی، تعادل، عملکرد، کنترل حرکتی
  • سید رضا حسینی نیا *، ناهید داروغه عارفی صفحات 93-104
    مقدمه و هدف
    والدین نقش مهمی در مشارکت ورزشی فرزندان دارند، سطوح مشارکت والدین می تواند اثرات مثبت یا منفی را در مشارکت ورزشی فرزندان داشته باشد. ازاین رو، هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین مشارکت والدین با اضطراب رقابتی، لذت و تعهد ورزشی ورزشکاران دختر رشته بدمینتون بود.
    روش شناسی: روش پژوهش توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی بود. نمونه برابر با جامعه آماری و شامل 103 ورزشکار با میانگین سنی96/0 ±13 سال بود که پرسشنامه های ویژگی های فردی، مشارکت والدین در ورزش (لی و مک لین، 1997) ، اضطراب رقابتی (مارتنز، 1990) ، لذت و تعهد ورزشی (اسکانلن و همکاران، 1993) را تکمیل کردند. داده ها با استفاده از آزمون های ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.
    نتایج
    نتایج نشان داد بین خرده مقیاس های مشارکت والدین یعنی رفتار هدایتی (24/0r=، 05/0 p≤) ، رفتار حمایتی (25/0r=، 05/0 p≤) و رفتار فشار والدین (19/0r=، 05/0 p≤) با اضطراب رقابتی ورزشکاران ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد، اما بین تشویق والدین و اضطراب رقابتی رابطه معناداری مشاهده نشد. هم چنین بین لذت و تعهد ورزشی همبستگی مثبت و معناداری مشاهده شد (78/0r=، 01/0 p≤) و نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که لذت ورزشی بهترین پیش بینی کننده تعهد ورزشی است.

    بحث و نتیجه گیری
    به طورکلی، رفتارهای افراطی والدین (در دو بعد منفی و مثبت) موجب افزایش اضطراب رقابتی در بین ورزشکاران شده و از سویی دیگر ایجاد جوی لذت بخش موجب افزایش تمایل افراد به تداوم مشارکت در فعالیت بدنی می شود.
    کلیدواژگان: اضطراب حالتی رقابتی، اضطراب صفتی رقابتی، بازیکنان رشته بدمینتون، والدین، تعهد ورزشی
  • حیدر عبداللهی*، غلامرضا شعبانی بهار، حبیب هنری صفحات 105-118
    مقدمه و هدف
    هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثر سرمایه اجتماعی بر بالندگی اعضای هیات علمی تربیت بدنی و علوم ورزشی بوده است. این تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی است که به شکل میدانی به اجرا در آمده است و جامعه آماری را تمامی اعضاء هیات علمی دانشکده ها و گروه های دولتی تربیت بدنی و علوم ورزشی بوده که طبق پورتال اینترنتی دانشگاه ها برابر با 460 نفر می باشد. با توجه به شرایط خاص تحقیق و تعداد محدود جامعه آماری، در این پژوهش کل جامعه به عنوان نمونه استفاده شده است و تعداد 202 پرسشنامه بعد از پیگیری مستمر برای تحلیل داده ها استفاده شد. برای گرد آوری داده ها از دو پرسشنامه بالندگی اعضای هیات علمی شفیع زاده (1389) و سرمایه اجتماعی ناهاپیت و گوشال (1998) استفاده شد استفاده شد. طی یک مطالعه مقدماتی بر روی 30 نفر از جامعه پژوهش، پایایی پرسشنامه سرمایه اجتماعی 95/0 و بالندگی اعضا هیات علمی 96/0 محاسبه گردید و جهت بررسی روایی از دو نوع روایی محتوایی و روایی سازه (همگرا) استفاده شده. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و همچنین از آزمون های مدل معادلات ساختاری بهره گرفته شد. یافته های تحقیق نشان داد که میانگین بالندگی اعضای هیات علمی برابر با 65/3 و میانگین سرمایه اجتماعی برابر با 58/2 بوده و علاوه بر این، یافته های پژوهش بر برازش قابل قبول مدل سرمایه اجتماعی (073/0= RMSEA،90/0GFI=) و بالندگی (063/0= RMSEA،92/0GFI=) در جامعه پژوهش قابل می باشند. همچنین بین سرمایه اجتماعی و هر یک از ابعاد آن با بالندگی اعضای هیات علمی رابطه معنی داری مشاهده نشد. مدل و ابزارهای سرمایه اجتماعی و بالندگی منتج از پژوهش حاضر می تواند به عنوان ابزاری جهت بررسی و سنجش سرمایه اجتماعی و بالندگی در بین اعضای هیات علمی مورد استفاده برنامه ریزان و محققان قرار گیرد.
    کلیدواژگان: سرمایه اجتماعی، بالندگی، اعضای هیات علمی، تربیت بدنی
  • رضوان عظیمی*، افخم دانشفر، معصومه شجاعی صفحات 119-128
    هدف از مطالعه ی حاضر بررسی اثر کانون توجه و سطح مهارت بر زمان حرکت در تکالیف ساده و پیچیده نیازمند سرعت و دقت می باشد.
    شرکت کننده ها 60 دانشجوی سالم و راست دست بودند که در یک طرح تحقیق سه عاملی ترکیبی شرکت کردند. آن ها به صورت تصادفی به دو گروه تکلیف ساده و پیچیده تقسیم شدند و از طریق همترازسازی متقابل با استفاده از مربع لاتین دستورالعمل آموزشی را تحت سه شرایط کانون توجه (درونی، بیرونی و خود توجه) دریافت کردند. زمان حرکت تکلیف هدف گیری زنجیره ای قبل و بعد از انجام 432 کوشش به عنوان دو سطح مهارت اندازه گیری شد. تمام شرکت کننده ها در دو سطح مبتدی و ماهر قبل از شروع هر دسته، دستورالعمل توجهی دریافت کردند و در پایان هر دسته کوشش در خصوص اعمال کانون توجه در یک مقیاس 10 ارزشی و کانون توجه ترجیحی مورد سوال قرار گرفتند.
    نتایج تحلیل واریانس ترکیبی 2×2×3 نشان داد که در هر دو سطح مهارت و پیچیدگی تکلیف، گروه خودتوجه کوتاه ترین زمان حرکت را داشت (P<0. 05).
    کلیدواژگان: کانون توجه درونی، کانون توجه بیرونی، پیچیدگی تکلیف
  • مرجان صفاری*، محمد علی قره صفحات 129-140
    مقدمه و هدف
    پیری جمعیت و شهرنشینی اوج توسعه انسانی موفق در قرن اخیر است؛ تعداد افراد 60 ساله و بالاتر از آن به عنوان یک نسبت از جمعیت جهان از 11٪ در سال 2006 به 22٪ در سال 2050 خواهد رسید. هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل بازدارنده مشارکت سالمندان تهرانی در ورزش و تفریح فعال و اولویت بندی آنها است.
    روش شناسی: پژوهش حاضر توصیفی بود و به صورت پیمایشی انجام شد. جامعه آماری سالمندان شهر تهران انتخاب شدند و نمونه آماری 385 سالمند تهرانی بودند که با روش نمونه گیری خوشه ایچند مرحله ای انتخاب شدند و ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه ساخته شده براساس مدل سلسله مراتبی عوامل بازدارنده اوقات فراغت است.
    تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی با در نظر گرفتن ضرایب مسیر برای بررسی عوامل بازدارنده مشارکت نشان داد که ضریب رگرسیون عوامل بازدارنده ساختاری بیشترین تاثیر را بر عدم مشارکت سالمندان در ورزش و تفریح فعال دارد و 60 درصد از واریانس عدم مشارکت را پیش بینی می کنند. به دلیل عوامل بازدارنده ای چون نبود فضاها، امکانات و تجهیزات ورزشی مناسب، آلودگی هوا و صوت، ترافیک، مسئولیت-های خانوادگی، نداشتن سلامت جسمانی، ترس از افتادن و آگاهی نداشتن از برنامه های ورزشی و تفریحی امکان مشارکت مستمر در ورزش و تفریح فعال ایجاد نمی شود. در مرتبه دوم عوامل فردی بر عدم مشارکت تاثیر می گذارد و 24 درصد بر پیش بینی عدم مشارکت در ورزش و تفریح فعال سالمندان می افزاید و در مرتبه سوم عوامل بین فردی هستند که بر عدم مشارکت تاثیر می گذارند و تنها 16 درصد بر پیش بینی کنندگی می افزاید.
    بطورکلی یافته های پژوهش حاضر نشان داد که ترتیب موانع در مدل سلسله مراتبی موانع مشارکت در اوقات فراغت ثابت نیست و این مدل مدور است به طوری که نقطه ی آغاز جایی است که شخص یا گروه در آن زندگی می کنند بطوریکه که عوامل بازدارنده در زمینه های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی- حقوقی متفاوت، متغیر هستند.

    کلیدواژگان: عوامل بازدارنده، سالمندان، ورزش، تفریح فعال
  • الهام حاتمی شاه میر*، شهزاد طهماسبی بروجنی، فریبا حسن بارانی صفحات 141-156
    مقدمه و هدف
    کنترل موفقیت آمیز زمان بندی پیش بین انطباقی منوط به عمل سیستم حسی است. از این رو، هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر اطلاعات بینایی و حس عمقی بر دقت تکلیف زمان بندی پیش بین انطباقی در ورزشکاران مبتدی هندبال بود.
    روش شناسی: بدین منظور، 10 دختر ورزشکار مبتدی هندبال (با میانگین سنی 4/0±3/15) در آزمون زمان بندی پیش بین انطباقی شرکت کردند. در آزمایش اول، شرکت کنندگان به منظور بررسی اهمیت دسترسی به اطلاعات بینایی در زمان های متفاوت حرکت محرک شش بلوک انجام دادند. در آزمایش دوم، جهت بررسی تاثیر دست کاری اطلاعات حس عمقی بر دقت زمانبندی پیش بین انطباقی، افراد ابتدا در پیش آزمون شرکت کردند. در پس آزمون حس عمقی افراد با استفاده از اعمال ارتعاش بر کف دست، دست کاری شد تا عملکرد افراد در زمان بندی پیش بین انطباقی در پاسخ به انحراف اطلاعات حس عمقی بررسی گردد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که اطلاعات بینایی به دست آمده از آغاز و پایان حرکت نقشی بسزا در عملکرد موفقیت آمیز افراد در زمانبندی پیش بین انطباقی ایفا می کند. همچنین اطلاعات حس عمقی در کاهش خطای زمان بندی پیش بین اثرگذار است.
    نتیجه گیری
    این یافته ها بر اهمیت اطلاعات حس عمقی و بینایی در کنترل تکالیف زمان بندی پیش بین انطباقی تاکید می کند.
    کلیدواژگان: اطلاعات بینایی، حس عمقی، زمانبندی پیش بین انطباقی، مبتدی
  • محمدرسول خدادادی *، محمد سرلاب، رقیه سرلاب صفحات 157-170
    مقدمه و هدف
    صنعت ورزش یکی از اساسی ترین پایگاه های توسعه ی اقتصادی و پیشرفت اجتماعی می باشد و نقش مهیج و مهمی بر روی اقتصاد ورزش و حتی رشد اقتصاد ملی یک کشور دارد. یکی از مهم ترین فواید اقتصادی مستقیم ورزش، تاثیر این صنعت بر مبادلات خارجی کشورها می باشد که کشورهای توسعه یافته از اثرات آن بهره مند بوده اند. به دلیل وجود ظرفیت صادراتی کالاهای ورزشی ایران، برنامه ریزی در این حوزه ضروری می باشد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی بوده و از نوع تحقیقات اسنادی تحلیلی است. برای مدل سازی صادرات کالاهای ورزشی ایران از اطلاعات سری زمانی بانک مرکزی و گمرک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در طی سال های 1391- 1371 استفاده گردید. در این تحقیق برازش مدل های مختلف خودتوضیح جمعی میانگین متحرک بررسی شده و در نهایت با استفاده از معیار آکائیک و در نظر گرفتن حداقل تعداد عوامل، مدل ARIMA (1, 1, 2) به عنوان الگوی بهینه نهایی برای صادرات کالاهای ورزشی انتخاب گردید. مقادیر 3 دوره آخر با استفاده از مدل بهینه پیش بینی شده و با مقادیر حقیقی مقایسه گردید. ضریب نابرابری تایل (TIC) برای خطای پیش بینی مدل ساخته شده معادل 13/0 بدست آمد که بیانگر دقت پیش بینی خوب مدل می باشد. با توجه به ناپایا بودن متغیر صادرات کالاهای ورزشی می توان اظهار کرد که هر گونه سیاست گذاری در جهت افزایش صادرات کالاهای ورزشی نه تنها در دوره ی سیاست گذاری موثر بوده، بلکه موجب افزایش میزان صادرات دوره های بعدی نیز می شود.
    کلیدواژگان: صادرات، مدل ARIMA، صنعت ورزش، کالاهای ورزشی
  • همتا هادیان *، محمدرضا برومند، سعید امیرنژاد، مسعود نجفی صفحات 171-194
    مقدمه و هدف
    پژوهش حاضر با هدف تدوین برنامه راهبردی آکادمی های فدراسیون بسکتبال ایران انجام گرفت. این پژوهش از نوع مطالعات راهبردی است که به روش آمیخته از نوع اکتشافی متوالی انجام شده است. جامعه آماری تحقیق شامل هیئت رئیسه و مسئولین کمیته های آموزش و استعدادیابی فدراسیون، مدیران آکادمی، معلمین تربیت بدنی، کارشناسان و صاحب نظران خبره، اساتید صاحب نظر، خبرنگاران تخصصی، مربیان، داوران و روسای هیئت ها بوده که 27 نفر از آن ها به صورت هدفمند شناسایی شدند و در تحقیق مشارکت نمودند. اطلاعات از طریق مصاحبه، پرسشنامه های باز و بسته و همچنین به روش دلفی جمع آوری شد. پرسشنامه نهایی شامل 167 گویه در قالب 48 فرصت، 34 تهدید، 36 قوت و 49 ضعف و در 8 متغیر مدیریت و برنامه ریزی، آموزش، منابع انسانی، منابع مالی، استعداد یابی، علمی – پژوهشی و فن آوری اطلاعات، اماکن و زیر ساخت ها تنظیم گردید. روایی ابزار تحقیق توسط 15 نفر از صاحب نظران مدیریت ورزشی و کارشناسان بسکتبال و پایایی آن ها با آلفای کرونباخ به تایید رسید. برای وزن دهی و اولویت بندی گویه ها از روش AHP بر اساس مقایسات زوجی و برای تدوین راهبردها از تحلیل SWOT استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزارهای SPSS و ExpertChoice استفاده شد.
    براساس نتایج، 7 راهبرد SO، 7 راهبرد ST، 9 راهبردWO ، 7 راهبرد WT و در مجموع 30 راهبرد برای دستیابی به چشم انداز تدوین شده آکادمی های بسکتبال ارائه شد.
    کلیدواژگان: برنامه ریزی راهبردی، آکادمی بسکتبال، SWOT، AHP
  • سیده ام ایمن رضوی *، حسن دانشمندی، امیرحسین براتی صفحات 195-210
    مقدمه و هدف
    هدف از تحقیق حاضر بررسی اثر چهار هفته تمرینات آکواژیمناستیک بر میزان خستگی، کیفیت زندگی و ناتوانی جسمانی بیماران مولتیپل اسکلروزیس بوده است.
    مواد و روش ها
    در این پژوهش 21 زن مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس، با دامنه سنی 20 تا 45 سال و مقیاس ناتوانی جسمانی از 1 تا 5/4 به صورت تصادفی شرکت کردند. تمرینات آکواژیمناستیک این گروه با استفاده از وسایل کمک آموزشی و با رعایت اصل اضافه بار و به شکل افزایشی به مدت 4 هفته و برای 12 جلسه طراحی گردید. اطلاعات کیفیت زندگی، خستگی و ناتوانی جسمانی بیماران مولتیپل اسکلروزیس از روش های مصاحبه، پرسشنامه و مراجعه به پزشک متخصص و پرونده پزشکی بیمار جمع آوری شد. به منظور بررسی میزان کیفیت زندگی از نسخه فارسی پرسشنامه استاندارد (SF-36) و جهت سنجش میزان خستگی از پرسش نامه مقیاس شدت خستگی (FSS) استفاده گردید. همچنین در راستای تعیین میزان ناتوانی جسمانی بیماران از پرسشنامه مقیاس ناتوانی جسمانی توسعه یافته کروتز و از مقیاس اندازه گیری شدت تمرین بورگ برای پیش آزمون و پس آزمون استفاده گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون تحلیل کوواریانس در سطح اطمینان 95% بررسی شدند. لازم به ذکر است از آزمون شاپیروویلک و لوین برای بررسی پیش فرض های آمار پارامتریک استفاده گردید.
    یافته ها
    نتایج نشان داد، چهار هفته تمرینات آکواژیمناستیک به طور معنی داری سبب کاهش خستگی و مقیاس ناتوانی جسمانی شده است (05/0P
    نتیجه گیری
    بنابراین تمرینات آکواژیمناستیک برای کاهش خستگی و مقیاس ناتوانی جسمانی و بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس توصیه می شود.
    کلیدواژگان: آکواژیمناستیک، خستگی، کیفیت زندگی، مقیاس ناتوانی جسمانی، مولتیپل اسکلروزیس
  • فاطمه رضایی ، رسول زیدآبادی صفحات 211-222
    مقدمه و هدف
    توجه، یک پیش نیاز شناختی است که برای اجرای موفقیت آمیز در ورزش، حائز اهمیت است. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثرات نوع تمرکز توجهی بر اکتساب و یادگیری پاس پنجه و سرویس ساده والیبال در دانشجویان تربیت بدنی عمومی بود.
    روش شناسی: روش پژوهش حاضر نیمه تجربی بوده که به صورت میدانی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشجویان دختر تربیت بدنی عمومی دانشگاه سمنان بوده که از این میان36 نفر به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. شرکت کنندگان پس از اجرای پیش آزمون به 2 گروه تمرکز توجه درونی و بیرونی از طریق عبارات خودگفتاری آموزشی تقسیم شدند. گروه ها در طی جلسات اکتساب پس از دریافت آموزش های لازم، در هر جلسه 20 پاس پنجه و 10 سرویس ساده را اجرا کردند. قبل از اجرای پاس پنجه و سرویس ساده، گروه خودگفتاری با کانون توجه درونی به ترتیب عبارت "پنجه محکمتر " و "کشش دست به عقب "و گروه خودگفتاری با کانون توجه بیرونی کلمه "هدف "را در هر دو مهارت با صدای بلند تکرار کردند. آزمون های یادداری تاخیری و انتقال یک هفته بعد از مرحله اکتساب اجرا شد.
    یافته ها
    با استفاده از تحلیل واریانس عاملی (2×6) با اندازه گیری مکرر در مرحله اکتساب و در آزمون های یادداری و انتقال با آزمون t مستقل نتایج نشان داد که اثر جلسات تمرین و کانون توجه و همچنین اثر تعامل جلسات با کانون توجه، در مرحله اکتساب، یادداری و انتقال معنی دار نبود (0. 05≤P).
    بحث و
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج پژوهش حاضر پیشنهاد می شود مربیان و مدرسان آموزشی مدت زمان بیشتری را صرف آموزش و تکرار این مهارت ها نمایند و به جای انتظار یادگیری صرف، سعی شود به پیشرفت دانشجویان توجه گردد.
    کلیدواژگان: مهارت پایه، توجه بیرونی، توجه درونی، خودگفتاری آموزشی
  • محمد هادی اسماعیلی، ، محمدرضا معین فرد، ، پروین شوشی نسب ، ، علی بنسبردی صفحات 223-236
    مقدمه و هدف
    در دنیای امروز کیفیت خدمات به عنوان ابزاری حیاتی در به دست آوردن مزیت رقابتی نقش مهمی در بقا و سودآوری سازمان ها و رضایتمندی مشتریان دارد. همچنین کیفیت خدمات از موضوعات مهم در سیاست گردشگری است که توجه به آن می تواند منجر به توسعه گردشگری ورزشی به عنوان یکی از مهم ترین انواع گردشگری گردد. هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط بین کیفیت خدمات با رضایتمندی گردشگران ورزشی مجموعه های آبی مشهد بود.
    روش شناسی: روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود. نمونه آماری این پژوهش 384 نفر از گردشگرانی بودند که در اردیبهشت ماه 1392 با هدف اولیه و یا پانویه استفاده از خدمات ورزشی پارک های آبی به شهر مشهد سفر نموده بودند. ابزار گردآوری اطلاعات برگرفته از پرسشنامه استاندارد لیو (2008) بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه با استفاده از نظر متخصصین مدیریت ورزشی مورد تایید قرار گرفت. پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از روش آلفای کرونباخ بررسی شد (87/0=α). از آزمون کلموگروف اسمیرنوف برای تعیین طبیعی بودن توزیع داده ها، از آزمون فریدمن برای رتبه بندی ابعاد کیفیت خدمات و از آزمون رگرسیون چندگانه روش گام به گام برای تعیین ارتباط بین متغیرهای پژوهش استفاده شد.
    یافته ها
    بر اساس یافته های پژوهش تفاوت معنی داری بین ابعاد کیفیت خدمات (ملموسات، قابلیت اعتبار، پاسخگویی، اطمینان و همدلی) به دست آمد. همچنین به استثنای بعد ملموسات، بین تمام متغیرهای ابعاد کیفیت خدمات با رضایتمندی ارتباط معنی داری یافت شد.
    بحث و
    نتیجه گیری
    یافته های تحقیق نشان می دهد که هر یک از ابعاد کیفیت خدمات می تواند تاثیر به خصوصی در رضایتمندی گردشگران ورزشی پارک های تفریحی آبی ورزشی و در نتیجه توسعه گردشگری ورزشی تفریحی داشته باشند.
    کلیدواژگان: پارک های آبی، رضایتمندی، کیفیت خدمات، گردشگری ورزشی
  • شیرین زردشتیان، سجاد غلامی ترکسلویه، حامد فرزی صفحات 237-246
    هدف
    ورزشکاران علاوه بر تمرین های منظم، جدی و پیشرفته، ازنظر روانی نیز باید در وضعیت مطلوبی قرار داشته باشند. برخورداری از عزت نفس، خودکارآمدی و اضطراب مناسب دررسیدن ورزشکار به سطح نخبگی و اجرای عملکرد خوب نقش دارند. هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط بین عزت نفس و خودکارآمدی ورزشی با اضطراب رقابتی در بین کشتی گیران شرکت کننده در جام بین المللی تختی برگزارشده در شهر کرمانشاه بود. روش شناسی: این پژوهش از نوع تحقیقات توصیفی - همبستگی است. برای گزینش نمونه آماری با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده، با توجه به جدول کرجسی و مورگان، 159 نفر از 277 نفر از کشتی گیران انتخاب شدند. جهت جمع آوری اطلاعات از سه پرسشنامه اضطراب رقابتی ورزشی (مارتنز 1990) ، عزت نفس کوپر (1967) و خودکارآمدی ورزشی کرل و همکاران (2007) ، استفاده شد. جهت بررسی پایایی ابزارهای تحقیق، تعداد 30 پرسشنامه به عنوان مطالعه مقدماتی میان نمونه ها پخش شد و بعد از تجزیه و تحلیل داده ها میزان آلفای کرونباخ برای پرسشنامه عزت نفس 79/0، پرسشنامه خودکارآمدی 81/0 و پرسشنامه اضطراب رقابتی 84/0 به دست آمد. روایی پرسشنامه ها هم توسط چند تن از اساتید تائید شد. برای تحلیل آماری داده ها از آمار توصیفی و به منظور بررسی فرضیه های پژوهش از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون خطی به روش همزمان استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج تحلیل داده های این پژوهش نشان داد که بین عزت نفس و اضطراب رقابتی در سطح (01/0>p) و خودکارآمدی و اضطراب رقابتی در سطح (01/0>p) رابطه منفی و معناداری وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که عزت نفس 38 درصد و خودکارآمدی 34 درصد از تغییرات واریانس اضطراب رقابتی را تبیین می کنند.
    کلیدواژگان: عزت نفس، خودکارآمدی ورزشی، اضطراب رقابتی، جام بین المللی تختی
  • نازنین راسخ ، سوسن رحیمی، مریم کردی صفحات 247-260
    مشارکت و همکاری کارکنان برای پیشبرد امور سازمان ها ضروری است، زیرا آنها منبع تغییر، نوآوری و ابتکار محسوب می شوند. هدف از تحقیق حاضر، پیش بینی سکوت سازمانی برمبنای رهبری معنوی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بود. روش شناسی: این تحقیق به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی – همبستگی، که به شکل میدانی انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق را، کلیه کارکنان پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تشکیل دادند، که به علت محدود بودن جامعه ، نمونه آماری به صورت تمام شمار و برابر با جامعه آماری در نظر گرفته شد (50 N=n=). برای گردآوری داده ها، از پرسشنامه های رهبری معنوی (89α=.) و سکوت سازمانی (76α=.) استفاده و بین نمونه تحقیق توزیع شد. داده های پژوهش با استفاده از آمار توصیفی، آزمون کلموگروف- اسمیرنف برای تعیین توزیع طبیعی داده ها ،آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه و آزمون t مستقل و تجزیه و تحلیل آنوای یک طرفه (ANOVA) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های تحقیق: نتایج بیانگر آن بود که بین رهبری معنوی و سکوت سازمانی ارتباط مثبت و معنی داری (01/0, P≤7 /0r=) وجود دارد. همچنین بین سن، جنسیت و میزان تحصیلات با سکوت سازمانی و رهبری معنوی ارتباط معنی داری وجود نداشت. نتایج تحقیق نشان داد که 1/49 درصد تغییرات سکوت سازمانی کارکنان، مربوط به تغییرات رهبری معنوی بوده است. بحث و
    نتیجه گیری
    برداشت های مشترک و فضای سکوت به توسعه ی آن چیزی کمک می کنند که در میان کارکنان مبنی بر اینکه صحبت کردن درباره مسایل یا موضوعات، کاری عبث یا خطرناک است می انجامد و زمانی که چنین فضایی وجود داشته باشد، واکنش اصلی کارکنان در سازمان، به جای اظهار عقاید و ایده ها، سکوت خواهد بود.
    کلیدواژگان: رهبری معنوی، سکوت سازمانی، پژوهشگاه تربیت بدنی
  • حمید صالحی صفحات 261-274
    زمینه و هدف
    هدف از پژوهش حاضر بررسی روایی سازه و پایایی نسخه فارسی سیاهه تصمیم به بازنشستگی ورزشکاران (P-ARDI) بود. فرناندز، استفان، و فوکاره (2006) نسخه اصلی این پرسشنامه را بر اساس چارچوب مفهومی عوامل وادارکننده، ترغیب کننده، ضدوادارکننده و ضدترغیب کننده توسعه داده اند. روش شناسی: یک نمونه 536 نفری از ورزشکاران ایرانی (313 مرد، 223 زن) فعال در ورزش های مختلف (با میانگین سن 80/3±93/24 سال) این سیاهه را کامل کردند. روایی عاملی با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی بررسی شد
    یافته ها
    نتایج نشان داد ساختار عاملی اصلاح شده نهایی با داده های حاصل از کل نمونه، برای هر دو جنس و برای ورزشکاران رشته های گروهی و انفرادی به خوبی برازش می شود و ساختار چهار عاملی P-ARDI تایید شد. نتایج همسانی درونی و ثبات زمانی نیز پایایی پرسشنامه را مورد تایید قرار داد.
    نتیجه گیری
    با در نظر گرفتن ویژگی های روان سنجی مطلوب گزارش شده، از P-ARDI می توان برای ارزیابی دقیق دلایل تصمیم به بازنشستگی ورزشی استفاده نمود.
    کلیدواژگان: بازنشستگی ورزشی، تصمیم گیری، روان سنجی، ورزشکار
  • زهرا فتحی رضایی ، صفیه ابراهیمی، سید حجت زمانی ثانی صفحات 275-289
    هدف از پژوهش حاضر بررسی روایی و پایایی پرسش نامه کوتاه شده خودتوصیفی بدنی مارش و همکاران (2010) بود. بدین منظور 421 دانشجو به طور تصادفی خوشه ایاز سه دانشگاه استان آذربایجان شرقی انتخاب شدند. شرکت کنندگان پرسش نامه اطلاعات دموگرافیکی و پرسشنامه ترجمه شده فرم کوتاه خودتوصیفی بدنی که شامل 40 سوال با 11 مولفه را تکمیل کردند.
    نتایج با استفاده از تحلیل عامل اکتشافی، تحلیل عامل تاییدی، آلفای کرونباخ، ضریب همبستگی پیرسون و آزمون تی مستقل تحلیل شدند. نتایج تحلیل عامل اکتشافی 10 مولفه با 39 سوال با پیش بینی 70% واریانس نشان داد. پایایی با استفاده از آلفای کرونباخ برابر با 95/0 بود. همبستگی بین عامل ها با کل نشان داد که پرسش نامه از ثبات درونی قابل قبولی برخوردار است. نتایج تحلیل عمل تاییدی نشان داد که مدل به طور مناسبی تایید شد. بنابراین نتایج نشان داد که پرسش نامه کوتاه شده خودتوصیفی بدنی وسیله کارآمدی برای اندازه گیری خودپنداره بدنی میان دانشجویان ایرانی است.
    کلیدواژگان: خودتوصیفی بدنی، خودپنداره بدنی، روایی، پایایی، دانشجویان