فهرست مطالب

پژوهش نامه قرآن و حدیث
پیاپی 22 (بهار و تابستان 1397)

  • تاریخ انتشار: 1397/05/07
  • تعداد عناوین: 6
|
  • علی اوسط خانجانی صفحات 7-25
    قرآن کریم به عنوان رهاورد نبوت پیامبر اسلام (ص)، متنی و حیانی است که در قالب ادبیات بشری تجلی یافته است. این متن بر اساس مبانی کلامی، معجزه ی قولی و برخوردار از دو ویژگی «حکمت» و «بلاغت» است. ویژگی نخست ناظر بر محتوی و ویژگی دوم حاکم بر قالب است. هریک از دو ویژگی یاد شده شرایط و مقتضیات خاص خود را دارد از جمله به اقتضاء بلاغت مستلزم اسلوبی شکوهمند و متنی سرشار از عناصر زیبایی شناختی است از این رو تاریخ قرآن پژوهی آکنده از پژوهشهای بلاغی جهت تبیین اعجاز لفظی قرآن کریم می باشد. مقاله پیش رو با عنوان «بررسی جلوه های بلاغت و زیبایی در سوره ی مبارکه اخلاص» پژوهشی نظری است که به روش تحلیلی – توصیفی سوره ی اخلاص را با معیارهای علوم بلاغی و ملاکهای زیبایی شناسی مورد بررسی قرار داده است. پژوهشگر از رهگذر پردازش داده ها تکنیک حصر، فصل و وصل، ایجاز، سجع و ترکیب اسلوب علمی و ادبی از مهمترین مصادیق زیبایی سوره ی اخلاص یافته است، ضمن آنکه معتقد است با توجه به رسالت سوره ی اخلاص، علم بیان در این سوره کارکردی ندارد
    کلیدواژگان: معجزه ی قولی، بلاغت، ایجاز، حصر، فصل و وصل
  • محمدحسین لطفی صفحات 27-50
    علامه طباطبایی اخلاق را ملکات فاضله می داند که تحصیل آن با تکرار عمل صالح به دست می آید. و اساس و معیار فعل اخلاقی را ذات مقدس خدا و عشق به او و کارکردهای اجتماعی اخلاق را تامین سعادت دنیوی و اخروی، تامین بهداشت جسمی و روحی انسان، اصلاح جامعه، ایجاد وحدت و همبستگی اجتماعی، تنظیم زندگی اجتماعی انسان، شکوفایی تمدن و فرهنگ، و... می داند. از دیدگاه ایشان جامعه برخوردار از عینیت و حیثیت حقوقی بوده و شخصیتی مستقل از تک تک افراد دارد و نیروی آن بر نیرو، فکر و شعور فرد غالب است. در نتیجه، اخلاق در دیدگاه او امری جدا از شرایط اجتماعی نیست و به محض تغییر شرایط، اخلاق هم تغییر می کند. وی معتقد است قرآن با پذیرش وجود، عمر، کتاب، شعور، فهم، عمل، اطاعت و معصیت برای اجتماع، بر وجود مستقل آن دلالت دارد. علامه اخلاق را موثر در جامعه و متقابلا نیز به تاثیر جامعه در اخلاق نظر دارد. به عقیده ایشان اخلاق، روح جامعه است؛ و قوانین اجتماعی در جامعه در گرو و بر عهده اخلاق می باشد. بین اخلاق و اعمال در جامعه ارتباط تعاملی وجود دارد و اعمال در عقاید و اخلاق، و عقاید در اخلاق و اعمال، و اخلاق در عقاید و اعمال موثر است
    کلیدواژگان: اخلاق و جامعه، دین، کارکرد اخلاق، اخلاق قرآنی، تفسیر المیزان، علامه طباطبایی
  • حمیدرضا امینه، محمد سپهری صفحات 51-78
    آل بویه در قرون چهارم و پنجم هجری(322-447) با سه شاخه: آل بویه فارس، آل بویه ری و آل بویه عراق بر بخشهای گسترده ای از قلمرو خلافت شرقی در مرکز و غرب ایران فرمانروایی کردند. این روزگار عصر زرین فرهنگ و تمدن اسلامی ایرانی است و علوم مختلف از جمله دانشهای اسلامی پله های بزرگ رونق و ترقی را زیر پا نهاد. دوره طلایی تمدن اسلامی ایرانی در کنار تعالیم و آموزه های اسلامی، و همت و پشتکار عالمان و متعلمان، دستاورد حمایتهای مادی و معنوی امیران و وزیران بویهی و محصول رفتار ملایم و توام با تسامح و تساهل آنان با پیروان ادیان و مذاهب مختلف است. عوامل دخیل در این عرصه را می توان به اختصار چنین برشمرد: امیران دانشمند، و حمایت، تشویق و ترغیب عالمان و متعلمان، تساهل و تسامح دینی و مذهبی آل بویه و نصب وزرای دانشمند، ادیب و دانش دوست همچون خاندان ابن عمید و صاحب بن عباد، و بنیاد زیرساختها، مراکز و نهادهای علمی و آموزشی قابل برای دانشمندان و دانشجویان در مناطق مختلف خصوصا شهرهای بغداد، ری و شیراز نشان از همت بالای این امیران در عرصه فرهنگ و تمدن دارد. مساجد، بیمارستانها، کتابخانه ها، خانقاه ها و رباطها مهمترین مراکز علمی و آموزشی فارس در این دوره اند و دانشمندان، خطیبان، پزشکان و عارفان بزرگی پرورش داده و علوم و دانشهای روز را به شکوفایی و درخشش بی مثال رسانده اند. این مردان دانشی در حوزه های مختلف از جمله علوم اسلامی و در راس آن دانشهای قرآنی و علوم حدیث به شکوفایی و رونق تمدن اسلامی ایرانی مدد رساندند. بررسی تحول و نقش نهادهای آموزشی آل بویه فارس در رونق و گسترش فرهنگ و علوماسلامی خصوصا دانشهای قرآن و حدیث، وجهه همت این پژوهش است
    کلیدواژگان: اسلام، ایران، آل بویه، فارس، علوم اسلامی، نهادهای آموزشی، قرآن و حدیث
  • اسمر جعفری، محمدکاظم رحمان ستایش صفحات 79-115
    امروزه تبیین کارکرد اسلام در امر توسعه جامعه انسانی خصوصا توسعه اقتصادی و رابطه میان آموزه های قرآن با این بعد از توسعه از جمله مسائل مهم دین پزوهی معاصر است .توسعه نایافتگی اکثر کشورهای اسلامی در عصر حاضر و پیشرفت های شگفت جوامع غربی در همه ابعاد توسعه خصوصا بعد توسعه اقتصادی ،عده ای را به طرح دیدگاهی کشانده که توسعه نایافتگی ملل اسلامی را به آموزه های دینی آنان پیوند دهند و قرآن را عامل این ایستایی و عدم پویایی بدانند .پژوهش حاضر نه تنها درصدد بطلان چنین دیدگاهی است ،بلکه برآن است تا با استفاده از آیات قرآن این کتاب آسمانی را محرک و مشوق توسعه اقتصادی معرفی کند . ضمن آنکه این پژوهش به دنبال ارائه مدل و سیستم توسعه اقتصادی از بطن قرآن نیست و چنین امری را رسالت علم و تجربه بشری می داند و هدف اصلی در این اثر اثبات همخوانی و همسویی آیات قرآن با عوامل توسعه اقتصادی است . در این تحقیق ضمن معرفی مولفه های مهم توسعه اقتصادی از منظر اندیشمندان این حوزه ،با گزینش مهمترین آنها و عرضه بر قرآن ، آیاتی را که بر این شاخص ها دلالت روشن دارند استخراج گردیده و همخوانی آموزه های قرآن با این مولفه ها نمایانده شده است. با این توضیح مهم ترین مولفه های توسعه اقتصادی که مورد واکاوی قرار گرفته اند عبارتند از: عمران و آبادانی زمین ، نقش انسان در تسخیر طبیعت ،کار و سخت کوشی ،تکثر زدایی و مبارزه با فقر گرایی ، نهی از معاملات اقتصادی باطل و نفی وابستگی اقتصادی
    کلیدواژگان: قرآن، توسعه اقتصادی، همخوانی، جامعه انسانی
  • محمدرضا رحیمی، عباس همامی صفحات 117-160
    بی گمان الهیات عهد جدید برخلاف الهیات قرآن کریم (که برتوحید بنا نهاده شده است)، مبتنی بر آموزه تثلیت است. این آموزه بر سه اقنوم مجزا، یعنی پدر، پسر و روح القدس مبتنی است. پدر در الهیات مسیحی همان روح خداوند است که ضرورتا الهی است و روح القدس حقیقتا خود خداست. پسر، عیسی مسیح است که برای رستگاری و نجات بشریت آفریده شده است. این سه اقنوم در میان متکلمان و متالهان مسیحی مبتنی بر نوعی چندخدایی و یا شرک نیست. هدف اصلی این مقاله پاسخ به این پرسش است که دیدگاه قرآن کریم و عهد جدید درباره چندخدایی و آسیب های مترتب بر آن در عهد جدید چیست؟ از این رو، برای فهم بهتر این موضوع، به رویکرد قرآن کریم نسبت به چندخدایی در مسیحیت نیز اشاره شده است
    کلیدواژگان: چندخدایی، دیدگاه قرآن، تثلیث، مسیحیت، عهد جدید
  • سید مهران موسوی، عباس مصلایی پور صفحات 161-189
    قرآن کریم به عنوان مهم ترین معجزه رسول مکرم اسلام(ص)، و سندی بر نبوت ایشان مطرح است. کتابی که کسی نمی تواند نه «مثل» آن و نه همانند قسمتی از آن- حتی به اندازه یک سوره- بیاورد. این مسئله در آیاتی چند از قرآن به صورت عبارات «مبارز طلبانه ای» که به آن «تحدی» گویند، به چشم می خورد. در تعیین وجه اعجاز قرآن، وجوه متعددی ذکر شده است که از آن جمله می توان به بلاغت و فصاحت خارق العاده، زیبایی های ظاهری، تناسب و هماهنگی بین آیات، عدم اختلاف بین محتوای سوره ها با یکدیگر، امی بودن آورنده آن و سبک منحصر به فرد آن اشاره کرد. اما در آیه 49 سوره قصص، به صراحت به جنبه «هدایت بخشی» این کتاب مقدس «تحدی» شده است. به نظر می رسد این ویژگی قرآن، از اصلی ترین عوامل اعجاز آن در بعد محتوا و معنا باشد که از نظر بسیاری، مغفول مانده و از آن به عنوان یکی از آیات تحدی یاد نکرده اند. این دیدگاه علاوه بر تحدی صریح در سوره قصص با مواردی چون یافتن معنای «مثلیت» در روش تفسیری قرآن با قرآن، محدود نبودن مخاطبان آیات تحدی به مکان یا زمان خاص، عجز فصیحان و شاعران عرب در بیان معانی متعالی و هدایتگر همانند قرآن و همچنین تاکید ویژه آیات قرآن و روایات معصومین(ع) به جنبه «هدایت بخشی» قرآن، تقویت می شود
    کلیدواژگان: اعجاز قرآن کریم، اعجاز هدایتی، اعجاز معنایی، تحدی، آیه 49 سوره قصص
|
  • Ali-Osat Khanjani Pages 7-25
    The Holy Quran, as the product of the prophecy of the Prophet of Islam (p.b.u.h.), is a revelatory text represented in the form of human literature. Based on theological principles, this text is a verbal miracle with the two features of ‘wisdom’ and ‘eloquence’. The former governs the content and the latter governs the form of this text. Each one of these two features has its own specific requirements and conditions. For example, eloquence has given it a glorious structure and made it a text full of aesthetic elements. Hence, the history of Quranic research is full of research on the rhetorical aspects of the Quran to explain the verbal miracle of this Holy Book. The present study is a theoretical research work conducted on the basis of the analytical-descriptive method. It aims at analyzing Surah al-Ikhlas using the criteria of rhetorical sciences and aesthetics. Based on the data analysis, it was revealed that restriction, detachment and attachment, brevity, and rhythm techniques and a combination of scientific and literary forms are among the most important examples of beauty in Surah al-Ikhlas. The findings also revealed that given the mission of Surah al-Ikhlas, such figures of speech as simile, metaphor, etc. have no function in this surah
    Keywords: verbal miracle, eloquence, brevity, restriction, detachment, attachment
  • Mohammad Hossein Lotfi Pages 27-50
    Allameh Tabatabai believes ethics is ‘the most virtuous of habits’ acquired through repeating good deeds. He holds that the basis and the criterion of a moral act is the sacred essence of God and love for Him, and the social functions of morality include securing worldly and otherworldly bliss, securing physical and mental health of man, betterment of the society, creation of social unity and solidarity, regulation of the social life of man, development of civilization and culture, etc. From Allameh Tabatabai’s point of view, the society has a legal identity and disposition, is of a nature independent of the individuals, and its potency dominates the authority and mind of the individual. Accordingly, he believes morality is not isolated from social conditions, and it changes as soon as conditions change. He holds that the Quran hints at its independent nature by accepting the existence, life, book, understanding, practice, obedience, and sin for the society. Allameh believes that morality affects the society, and the society reciprocally impacts on morality. According to him, morality is the spirit of society, and the regulations in a society are influenced and determined by morality. There is an interactive relationship between morality and actions in the society, and actions, beliefs, and morality reciprocally impact on each other
    Keywords: ethics, society, religion, function of ethics, Quranic ethics, Tafsir al Mizan, Allameh Tabatabai
  • Hamid-Reza Amineh, Mohammad Sepehri Pages 51-78
    The Buyids with three branches, i.e. the Buyids of Persia, the Buyids of Rey, and the Buyids of Iraq, reigned over widespread parts of the territory of the eastern caliphate in the center and west of Iran in the 4th and 5th centuries AH (324-447). This era is the golden age of the Iranian-Islamic culture and civilization, and it witnessed the growth and development of various sciences, including the Islamic sciences. The golden age of the Islamic-Iranian civilization is the product of the material and spiritual support of the emirs and ministers of the Buyids and their gentle behavior, coupled with their indulgence and tolerance toward the followers of various religions and religious schools, in addition to the Islamic teachings and the dedication and perseverance of the scholars and learners. The contributing factors can be summarized as follows: the learned emirs and the support and encouragement of the scholars and students, the religious indulgence and tolerance of the Buyids, the appointment of such learned, well-educated ministers as the family of ibn Amid and Sahib bin Ebad, and the establishment of worthwhile infrastructures, centers, and educational institutions for scholars and students in different regions, especially in Baghdad, Rey, and Shiraz, which is indicative of the great ambition of these emirs in the field of culture and civilization. Mosques, hospitals, libraries, monasteries, and ribats (centers for Sufi fraternities) were the most important academic and educational centers of Iran in this period, great scholars, orators, physicians, and mystics were educated in them, and they made the sciences of the day reach an unexampled level of flourishment and brilliance. These men of knowledge contributed to the prosperity and progress of the Islamic-Iranian civilization in various fields, including Islamic sciences, especially the Quranic and hadith sciences. The present study is aimed at investigating the transformation of the educational institutions during the reign of the Buyids of Persia and their role in the prosperity and expansion of the Islamic culture and science, especially the Quranic and hadith sciences
    Keywords: Islam, Iran, the Buyids, Persia, Islamic sciences, educational institutions, the Quran, hadith
  • Asmar Jafari, Mohammad Kazem Rahmansetayesh Pages 79-115
    Today, the explanation of the role of Islam in the development of human society, particularly economic development, and the relationship between the teachings of the Quran and this dimension of development is one of the important issues of contemporary research on religion. The underdevelopment state of the majority of Islamic countries in the present era and the amazing advances of Western nations in all respects, particularly their economic development, has led some people to link the underdevelopment of the Islamic nations to their religious teachings and to consider the Quran to be the cause of this stagnation and lack of dynamism. The present research seeks not only to invalidate such a view, but using the verses of the Quran, to demonstrate that this heavenly book promotes and encourages economic development. This study does not seek to present an economic development model and system based on the Quran as we believe it is what the human science and experience is expected to fulfill. The study merely seeks to demonstrate that the Quranic verses are compatible with economic development factors. In this research, evaluating the important factors of economic development from the perspective of the scholars of this field, introducing the most important ones from among them, and comparing them against the Quran, we extract the verses which clearly refer to these indices and represent the correspondence between them and the Quranic teachings. The most important elements of economic development that have been extracted include ‘the development and prosperity of land’, ‘the role of man in the conquest of nature’, ‘labor and hard work’, ‘anti-pluralization and the fight against poverty’, ‘the prohibition on void economic dealings’, and ‘rejection of economic dependence
    Keywords: the Quran, economic development, compatibility, human society
  • Mohammad Reza Rahimi, Abbas Hemami Pages 117-160
    Undoubtedly, the theology of the New Testament, unlike the theology of the Holy Quran (based on Unity), is based on the teachings of the Trinity. This doctrine is based on three distinct hypostases, i.e. the Father, the Son, and the Holy Spirit. In the Christian theology, the Father is the spirit of the Lord, who necessarily has a divine nature, the Holy Spirit is truly God Himself, and the Son is Jesus Christ created for deliverance and salvation of mankind. According to Christian theologians, these three hypostases are not established as polytheism. The main purpose of this paper is to answer the questions, what is the view of the Holy Quran and the New Testament on polytheism and how is the New Testament negatively affected by it? Hence, in order to better understand this issue, the approach of the Holy Quran towards polytheism in Christianity is also pointed out
    Keywords: polytheism, Quranic perspective, the Trinity, Christianity, the New Testament
  • Seyed Mehran Mousavi, Abbas Mosallaeipour Pages 161-189
    The Holy Quran is considered the most important miracle of the Prophet of Islam (p.b.u.h.) and is the proof of his prophethood. This is the book that one can produce neither something like it nor something like a part of it – even like a surah from it. This issue is seen in several verses of the Quran in the form of ‘challenge phrases’ termed ‘tahaddi’. The inimitability of the Quran has various aspects among which one may point out the extraordinary rhetoric, fantastic beauty, symmetry and harmony among the verses, lack of disparity between the content of the surahs, the illiteracy of its introducer, and its unique style. However, in verse 49 of Surah al-Qasas, the term tahaddi has been explicitly used about the ‘guidance aspect’ of the Holy Book. It appears that this characteristic of the Quran is one of the main factors of its miraculousness in terms of content and meaning, which, in many respects, has been neglected and has not been mentioned as one of the tahaddi verses. This view is supported not only by the explicit tahaddi in Surah al-Qasas, but by such issues as finding the meaning of ‘mesliyyat’ (sameness) in the Quran through the Quran interpretation method, the addressees of the tahaddi verses’ not being limited to a particular place or time, the inability of the Arab eloquent speakers and poets in expressing transcendent and guidance concepts like those of the Quran, as well as the special emphasis of the Quranic verses and the narrations from the Infallible (a.s.) on the ‘guidance aspect’ of the Quran
    Keywords: the inimitability of the Holy Quran, guidance miraculousness, semantic miraculousness, tahaddi (the challenge of the Quran), verse 49 of Surah al Qasas