فهرست مطالب

نفس - سال سوم شماره 2 (تابستان 1395)

فصلنامه نفس
سال سوم شماره 2 (تابستان 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/06/30
  • تعداد عناوین: 7
|
  • سعید پژوهان، احسان عارف، مهدی اسلامی، محمد جوان، سهراب حاجی زاده، محمدرضا رئوفی * صفحات 1-12

    آسم بیماری التهابی مزمن مجاری هوایی است. خصوصیات آن شامل تنگی برگشت پذیر مجاریی هوایی، افزایش پاسخ دهی مجاری هوایی، التهاب و رمدلینگ مجاری هوایی می باشد. هرچند داروهای رایج در کاهش علایم حاد بیماری موثرند اما بر بیشتر جنبه های آسم تاثیری نسبی دارند. سیگنالینگ Rho/Rho-kinase در بسیاری از فرایندها از جمله سازماند هی مجدد اکتین سیتواسکلت سلولی، انقباض، مهاجرت و تکثیر سلولی و التهاب دخیل است. به نظر می رسد که این عملکردهای Rho-kinase،  با جنبه های پاتوفیزیولوژیک آسم مانند افزایش پاسخ دهی مجاری هوایی، غیرحساس شدن گیرنده های بتا دو آدرنرژیک، رمدلینگ و فراخوانی ایوزینوفیل‌ها ارتباط داشته باشد. مطالعات اخیر روی مدل های حیوانی آسم نشان داده اند که مهار Rho-kinase با کاهش انقباض، التهاب و رمدلینگ مجاری هوایی همراه است. از این رو مسیر سیگنالینگ Rho-kinase بعنوان یک هدف درمانی جدید در درمان آسم پیشنهاد می شود. این مطالعه مروری با تمرکز بر Rho-kinase بعنوان یک هدف درمانی جدید، اطلاعات متقاعد کننده ای را در مورد نقش مهم این آنزیم و سیگنالینگ همراه آن بر جنبه مختلف آسم مرور می کند.

    کلیدواژگان: آسم، Rho-kinase، درمان
  • بررسی سطح آگاهی و نوع نگرش دانشجویان پرستاری-مامایی دانشگاه آزاد ورامین-پیشوا نسبت به تاثیر طب سنتی در درمان آسم آلرژیک
    فریده افشاری، سیده معصومه اطهاری، سید شمس الدین اطهاری صفحه 2

    آسم یک بیماری التهابی دستگاه تنفس و شایع است که تمام گروه های سنی را می تواند درگیر کند. التهاب واسپاسم ناشی از آسم در مجاری هوایی وغلیظ شدن ترشحات ریه، باعث کاهش یا بسته شدن راه عبور هوا به ریه ها می شود. آلرژی مهمترین علت آسم است. طب سنتی ایران عمدتا بر پایه ی استفاده از گیاهان دارویی بوده که دانشی کهنسال است. لذا ارزیابی آگاهی و نگرش دانشجویان در مورد تاثیر این طب در درمان آسم امری مهم به نظر می رسد.

    این مطالعه توصیفی-تحلیلی بر روی 200 نفر دانشجوی پرستاری و مامایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین-پیشوا در پاییز 1392 با استفاده از پرسش نامه طراحی شده انجام شد.

    در این بررسی 186 نفر مونث و 14 نفر مذکر بوده اند که میانگین سنی آنها 98/1±84/21 بوده و 168 نفر از رشته پرستاری و 32 نفر مامایی بودند. از این تعداد، 174 نفر مجرد و بقیه متاهل بوده اند. از کل افراد شرکت کننده 3 نفر با دوره های طب سنتی آشنا بوده است. نتایج نشان داد که نگرش دانشجویان در کل مثبت بوده ولی آگاهی آنها در این زمینه کامل نمی باشد.

    با توجه به نتایج به دست آمده اقدامات مهمی جهت روشن تر شدن ابعاد مختلف علمی طب سنتی و برگزاری دوره های آموزشی ضروری می باشد.

    کلیدواژگان: طب سنتی، آسم آلرژیک، نگرش و آگاهی، دانشجویان پرستاری و مامایی
  • تاثیر 9 هفته تمرین تناوبی شدید برفعالیت های میتوژنیک بافت ریه
    مهدی یادگاری، شادمهر میردار، غلامرضا حمیدیان صفحه 3

    استفاده از تمرینات تناوبی شدید به طور روز افزون در حال افزایش است. با این حال اطلاعات روشنی در ارتباط با تاثیر این نوع تمرینات ورزشی بر فعالیت های رشدی و میتوژنیک بافت ریه وجود ندارد. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر 9 هفته تمرین تناوبی شدید بر فعالیت های میتوژنیک بافت ریه بود.

    12 سر رت نر نژاد ویستار (سن 4 هفته، 9±68 گرم) به صورت مساوی به گروه تمرین و کنترل تقسم شدند. مدت زمان برنامه تمرین ورزشی 9 هفته بود. تمرین تناوبی شدید با سرعت 25 متر بر دقیقه شروع و با سرعت 70 متر بر دقیقه در انتهای هفته نهم به پایان رسید. جهت انجام آزمایشهای ایمونوهیستوشیمی، هیستولوژی و استریولوژی، بافت ریه خارج و بیان VEGFR-2، حجم عروقی، حجم مسیرهای هوایی هدایتی و قطر طبقه عضلانی برونش مورد اندازه گیری قرار گرفتند.

    تجزیه و تحلیل آماری نشان داد متعاقب 9 هفته اجرای تمرین تناوبی شدید، بیان پروتیینی گیرنده VEGFR-2، حجم عروقی ریه، حجم مسیرهای هدایتی(برونش و برونشیول) و ضخامت طبقه عضلانی برونش به طور معنادار افزایش یافت(P≤0.05).

    بر اساس یافته های این پژوهش، به نظر می رسد تمرینات تناوبی شدید این قابلیت را دارند که فعالیت های میتوژنیک و رشدی ریه را تقویت کنند و مورفولوژی عروقی و مجاری هدایت کننده هوا را دستخوش تغییر نمایند.

    کلیدواژگان: تمرین تناوبی شدید، VEGFR-2، ریه، عضله صاف، مسیرهای هوایی
  • هاجر فیلسوفیان، محمدرضا رئوفی، بیژن رنجبر * صفحات 13-26

    افزایش سن با تغییراتی در عملکرد بافت ها و سلول ها ازجمله غشای سلولی ارتباط دارد. اریتروسیت ها یکی از مناسب ترین مدل‌های زیستی برای مطالعه اثر افزایش سن بر روی رفتار سلولی می باشند، زیرا برخلاف سلول های دیگر هسته و دیگر اندامک های سلولی ندارند و تغییرات آن ها با تغییر در جذب نور ماورای بنفش و مریی(UV-Visible)  همراه است. همچنین از دیدگاه بیوفیزیکی، خصوصیات پروتئین های اسکلت غشای اریتروسیت ها و هموگلوبین موجود در سیتوپلاسم آن‌ها که دارای قابلیت تغییرشکل پذیری می باشند، از اهمیت قابل توجهی برخوردارند. با افزایش سن میزان تراکم و چسبندگی اریتروسیت ها افزایش یافته و قابلیت تغییر شکل پذیری آن ها کاهش می یابد. همچنین با افزایش سن تمایل هموگلوبین به اکسیژن بیشتر شده و رهایش اکسیژن به بافت ها به دشواری صورت می گیرد. لذا در این گزارش به بررسی اثر سن بر روی تغییرات ساختاری و ترمودینامیکی پروتئین های اسکلت غشای اریتروسیت ها و هموگلوبین در موش های صحرایی بالغ با استفاده از روش های طیف سنجی دورنگ نمایی دورانی (CD)، مادون قرمز (FTIR)، ماورا بنفش و مریی (UV-Visible) و کالریمتر روبشی تفاضلی (DSC) پرداخته شده است. نتایج نشان داد که افزایش سن در موش های صحرایی بالغ، منجر به فشردگی ساختار پروتئین های اسکلت غشای اریتروسیت ها می شود. بدین ترتیب انعطاف پذیری اریتروسیت ها کاهش می یابد. همچنین فشردگی و سختی ساختار هموگلوبین افزایش می یابد، بطوری که اتصال آهن به اکسیژن با شدت بیشتری همراه و رهایش اکسیژن به بافت ها کمتر می شود.

    کلیدواژگان: پروتئین های اسکلت غشای اریتروسیت، قابلیت تغییر شکل اریتروسیت، دورنگ نمایی دورانی (CD)، کالریمتر روبشی تفاضلی (DSC)
  • مهران یاری، مختار سهیلی زاد، علی اصغر ولی پور، علیرضا افتخاری، سلمان خزایی *، بهزاد غلامعلیئی صفحات 27-33

    یکی از عوامل موثر در عدم موفقیت در مبارزه با بیماری سل، تاخیردر تشخیص بیماری و شروع درمان به موقع آن می‌باشد. مطالعه حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر در تاخیر تشخیص بیماری سل در شهرستان آبادان طی سال های 1389 تا 1392 انجام شد.

    در این مطالعه کوهورت گذشته نگر 367 بیمار مبتلا به سل شهرستان آبادان وارد مطالعه شدند. تاخیر در تشخیص شامل فاصله زمانی از شروع علایم تا زمان تشخیص بود که برابر و بیشتر از 3 ماه در نظر گرفته شد. جهت جمع‌آوری اطلاعات از چک لیستی شامل: جنسیت، محل سکونت، گروه سنی و زمان تشخیص و همچنین متغیرهای بالینی شامل نوع سل، نتیجه آزمایشگاهی اسمیر خلط بدو درمان، وضعیت ابتلا به HIV و گروه درمانی استفاده شد. به منظور تعیین ارتباط بین متغیرهای مورد مطالعه با تاخیر در تشخیص از آزمون کای مربع استفاده شد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار Stata نسخه 12، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

    از مجموع 367 بیمار مبتلا به سل (68%) 250 نفر مرد و (1/86%) 316 بیمار ساکن مناطق شهری بودند. مدت زمان تاخیر در تشخیص بیماری در بین مناطق شهری و روستایی اختلاف معناداری داشت (025/0=P) به نحوی که در مناطق روستایی نسبت به مناطق شهری، بیماران با تاخیر شناسایی شده بودند. تاخیر در تشخیص در موارد مبتلا به HIV نسبت به بیماران غیر مبتلا کمتر بود (04/0=P). میانه تاخیر در تشخیص بیماران 2 ماه بود.

    تاخیر تشخیص در شناسایی بیماری سل در مردان و در مناطق روستایی بیشتر بود. بنابراین، بایستی برنامه‌های بیماریابی در بین مردان و همچنین در مناطق روستایی تقویت گردد.

    کلیدواژگان: تاخیر تشخیص، سل، آبادان
  • محمدعلی حجتی کرمانی، مریم حسن زاد، منصور رضایی، صابره تشیعی نژآد، حسن مظفری خسروی *، علی اکبرولایتی صفحات 34-39

    بیماری سیستیک فایبروسیس یک اختلال ژنتیکی اتوزومال مغلوب است که می‌تواند بسیاری از ارگان‌ها از جمله ریه‌ها و دستگاه گوارش را تحت تاثیر قرار دهد. از دیگر عوارض این بیماری اختلال در عملکرد غدد اندوکرین و ایجاد دیابت، نارسایی پانکراس و سوء تغذیه ناشی از کمبود ویتامین‌های محلول در چربی است که منجر به کاهش ویتامین‌ها به خصوص نوع محلول در چربی می‌گردد. کوآنزیم Q10 همچنین یک جزء کلیدی در زنجیره تنفسی میتوکندری می‌باشد که مسیول تولید و سنتز آدنوزین تری فسفات می‌باشد. این نقش باعث می‌گردد که کمبود آن باعث کاهش انرژی لازم برای فعالیت سلول‌ها و اندام‌ها گردد. از عوارض کمبود می‌توان به آسیب کبدی، درد عضلات، کاهش حافظه، افزایش ریسک ابتلا به آریتمی قلبی و سرطان اشاره کرد. در این مطالعه که بر روی 40 بیمار مبتلا به سیستیک فایبروزیس بستری در بخش کودکان بیمارستان دکتر مسیح دانشوری انجام شده است ارتباط بین کوآنزیم کیوتن با شاخص‌های دموگرافیک و آنتروپومتری مورد بررسی قرار گرفت. با استفاده از آزمون پیرسون مشخص گردید که شاخص‌های آنتروپومتری مانند وزن (408/0- =r، 02/0=P value)، سن (422/0- =r، 016/0=P value)، قد (520/0- =r، 002/0=P value)، وزن هنگام تولد (286/0- =r، 0113/0=P value) و قد هنگام تولد (37/0- =r، 037/0=P value) رابطه معنی‍دار و منفی با کوآنزیم کیوتن دارند و به بیان دیگر با افزایش هر کدام از شاخص‌های بالا میزان کیوتن کاهش پیدا می‌کند. ولی با شاخص‌های دیگر مانند دور بازو و تعداد افراد خانواده رابطه‌ای دیده نشده است. از طرف دیگر میانگین کوآنزیم کیوتن در گروه زنان بطور معنی‌داری بالاتر از گروه مردان بود (04/0=P value). همچنین بین گروه‌های سنی زیر 8 سال و 9 تا 16 سال تفاوت معنی‌داری دیده شد (041/0= P value). از طرفی در گروه‌های تحصیلاتی، بین گروه‌ها تفاوت معنی‌داری دیده شد و این تفاوت بین پیش دبستانی و دبستان با گروه دانشگاهی بود (001/0P value<).

    کلیدواژگان: سیستیک فایبروزیس، کوآنزیم کیوتن، استرس اکسیداتیو، عوامل دموگرافیک
  • گزارش یک مورد کلسترول پلورال افیوژن
    نادر فیاضی، علی ملک پور افشار، فاطمه یحیی پور، سید عبدالله موسوی صفحه 40

    کلسترول  پلورال  افیوژن  (Cholesterol pleural effusion) که به  نام سودوشیلوتوراکس (pseudochylothorax) نیز شناخته می شود، حالتی غیر شایع می باشد که در وضعیت هایی مثل عفونت و یا التهاب مزمن ، اغلب بیشتر از 5 سال ، رخ میدهد . روماتویید آرتریت  و سل ریوی  دو علت مهم و شایع آن می باشد. افیوژن حاوی غلظت بالای کلسترول می باشد که ظاهری شیری و کدر به آن می دهد.

    در این  مقاله به معرفی بیمار آقای 84 ساله ای پرداخته شده است که مورد سل ریوی 20 سال قبل بوده و بدنبال علایم تب و سرفه خلط دار و تنگی نفس مراجعه که علایم بیمار مربوط به پنومونی  ایجاد شده برای بیمار بوده و در کارهای تشخیصی انجام شده جهت بیمار بدنبال روییت پلورال افیوژن و سپس آنالیز مایع و روییت کریستال کلسترول تشخیص کلسترول پلورال افیوژن  تایید گردید.

    کلیدواژگان: کلسترول پلورال افیوژن، سل ریوی، سودوشیلوتوراکس
|
  • Saeed Pazhoohan, Ehsan Aref, Mehdi Eslami, Behroozi, Mohammad Javan, Sohrab Hajizadeh, Mohammad Reza Raoufy * Pages 1-12

    Asthma is a chronic inflammatory disease of the airways, characterized by reversible airway narrowing, inflammation, airway remodeling and airway hyper-responsiveness. Although current drugs are effective on decreasing the acute symptoms of disease, they are only partially effective on most features of asthma. Rho/Rho-kinase signaling is contributed in many biological processes, including reorganization of the Actin cytoskeleton, contraction, cell migration and proliferation, and inflammation. It seems that these Rho-kinase functions are related to pathophysiological features of asthma including airway hyper-responsiveness, beta 2-adrenergic receptor desensitization, remodeling and eosinophil recruitment. Recent studies demonstrated that the inhibition of Rho-kinase reduced contraction, inflammation, and airway remodeling in animal model of asthma. Hence Rho-kinase signaling pathway is recommended as a novel therapeutic target in the treatment of asthma. So, as a novel therapeutic target in asthma, this review focuses on Rho kinase and offers compelling evidences on its critical role and its associated signaling on different features of asthma.

    Keywords: Asthma, Rho-kinase, Treatment
  • Hajar Filsoofian, Mohammad Reza Raoufy, Bijan Ranjbar * Pages 13-26

    The aging process is related to some functional changes of the tissues and cells, including cell membrane. Erythrocytes, are among the most suitable biological models to study the effect of aging on cell function, as they have no nuclei and other organelles. Moreover, any alterations of erythrocytes are accompanied by changes in absorbance detection in UVvisible emission. Also, the biophysical properties of the erythrocyte membrane skeleton proteins and hemoglobin, play important roles in deformability of erythrocytes. Furthermore, the erythrocytes’ deformability and aggregation declines and increases respectively, during aging process. Also hemoglobin affinity to oxygen increases and oxygen release to the tissues decreases in aging process. Therefore in this report the effect of age on structural and thermodynamical changes of erythrocyte membrane skeleton proteins and hemoglobin in mature rats are studied by different spectroscopy methods like circular dichroism (CD), FTIR, UV-Visible and differential scanning calorimetry (DSC). The results showed that aging of the rats’ erythrocytes leads to the compactness of erythrocytes membrane skeletal proteins structure. Thus, the reduction in erythrocytes flexibility and increment in the compactness and rigidity of the hemoglobin structure occur. Accordingly, these changes result in more severe iron binding to oxygen and decrease in oxygen delivery to the tissues.

    Keywords: Age, erythrocyte membrane skeleton proteins, erythrocytes deformability, circular dichroism (CD), differential scanning calorimetry (DSC)
  • Mehran Yari, Mokhtar Soheylizad, Aliasghar Valipour, Alireza Eftekhari, Salman Khazaei *, Behzad Gholamaliee Pages 27-33

    Delay in diagnosis and timely beginning of treatment are among the effective factors on successful fight against tuberculosis. This study aimed to identify the factors leading to delayed diagnosis of tuberculosis in Abadan during 2010-2013. As a retrospective cohort study, 367 patients with tuberculosis were studied in Abadan. The delayed diagnosis was defined as the 3 month or higher interval from onset of symptoms until diagnosis. Data were collected by the prepared check list including gender, residence location, age group and time of diagnosis, together with the clinical variables including type of tuberculosis, sputum smear test result, HIV status and treatment groups. The chi-square test was applied to evaluate any relationship between variables and delay in diagnosis. Data were statistically analyzed by STATA version 12. Among the 367 enrolled tuberculosis patients, 250 (68%) were male and 316 (86.1%) participants were living in urban areas. Delayed diagnosis was significant different between the residence locations (p=0.025) i.e. delay in rural area was higher than urban areas. Furthermore delay in diagnosis of HIV positive cases was lower than HIV negative patients (p=0.025). Median of delay was 2 months. The delay in tuberculosis diagnosis was higher in men and in rural areas. Thus, patient screening programs should be strengthened, especially for men and rural areas.

    Keywords: Delay in diagnosis, Tuberculosis, Abadan
  • Mohammad Ali Hojjati Kermani, Maryam Hassanzad, Mansour Rezaie, Sabereh Tashayoie Nejad, Hassan Mozaffari Khosravi*, Ali Akbar Velayati Pages 34-39

    Cystic fibrosis is an autosomal recessive genetic disease that can affect many organs, including the lungs and gastrointestinal tract. Other side effects of this disease are impaired endocrine function and the development of diabetes, pancreatic insufficiency and malnutrition due to a deficiency of fat-soluble vitamins, leading to a decrease in vitamins, especially fat-soluble ones. Coenzyme Q10 is also a key component of the mitochondrial respiratory chain responsible for the production and synthesis of adenosine triphosphate. Because of this role, its deficiency reduces the energy required for the activity of cells and organs. Complications of the deficiency include liver damage, muscle pain, memory loss, increased risk of cardiac arrhythmia and cancer. In this study on 40 patients with cystic fibrosis admitted in pediatric ward of Dr. Masih Daneshvari Hospital, the relationship between Coenzyme Q10 with demographic and anthropometric indices was investigated. Pearson test showed that anthropometric indices like weight (r=-0.408, P value=0.02), age (r =-0.422, P-value=0.016), height (r=-0.520, P-value=0.002), birth weight (r=-0.286, P-value=0.0113) and birth height (r=-0.37, P-value=0.037) had significant and negative relation with the Coenzyme Q10. In the other words, with increasing of each of the above indices, the amount of Coenzyme Q10 decreased. But there was no relationship with other parameters such as arm circumference and number of family members. On the other hand, the mean Coenzyme Q10 was significantly higher in women than in men (P value=0.04). There was also a significant difference between the age groups <8 years and 9-16 years (P value=0.041). On the other hand, a significant difference between the educational groups was found. This difference was between university degree group with preschool/primary school degree groups (P- value<0.001).

    Keywords: Cystic fibrosis, Coenzyme Q10, Oxidative stress, demographic factors