فهرست مطالب

نفس - سال سوم شماره 1 (بهار 1395)

فصلنامه نفس
سال سوم شماره 1 (بهار 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/03/30
  • تعداد عناوین: 7
|
  • حسین مهدوی، ماندانا احمدی *، زهره حدادی صفحات 1-8

    تشخیص بالینی آسم بر پایه نشانه‌های این بیماری انجام می‌شود که شامل خس‌خس سینه، پیشینه خانوادگی بیماری، اگزما و رینیت آلرژیک می‌باشد. عوارض جانبی، هزینه‌های بالا و استفاده از مواد نگهدارنده در محصولات شیمیایی سنتزی موجب تمایل بیشتر به استفاده از محصولات گیاهی شده است. فلاونوییدهای شیرین بیان باعث مهار ترشح ایوتاکسین از فیبروبلاست‌های ریه انسان شده و از این طریق مانع تجمع ایوزینوفیل‌ها در محل التهاب مجاری هوایی می‌شوند و از طریق فعال‌سازی گوانیلات سیکلاز، مهار فسفودی استراز و افزایش cGMP موجب باز شدن کانال‌های پتاسیمی وابسته به کلسیم و رفع انقباض نای می‌شود. بنفشه معطر موجب کاهش سطح IgE سرمی می‌گردد و مانند اینترلوکین 3 و اینترلوکین 4 عمل می‌کند. از طرفی باعث کاهش پاسخ مسیر‌های هوایی و ایوزینوفیل‌ها می‌شود و نیز از تولید بیش از حد موکوس ممانعت می‌نماید. گیاه تربد دارای ویژگی ضد اسپاسمی می‌باشد، که با کمک افزایش کلسیم آزاد سیتوپلاسمی این‌کار را انجام می‌دهد. مکانسیم انجام این عمل مشابه وراپامیل (گشاد کننده برونش) با واسطه‌گری کلسیم می‌باشد، از طرفی وجود فلاونویید‌هایی از جمله ساپونین و تانین باعث اثرات ضد اسپاسمی این گیاه روی سیستم گوارشی و تنفسی می‌شود.

    کلیدواژگان: آسم، طب سنتی، شیرین بیان، تربد، بنفشه معطر
  • مرضیه خاتونی، فاطمه سمیعی سیبنی، مریم مومنی، فریبا عبدالهی *، شقایق موسوی صفحات 9-15

    بیماری انسدادی مزمن ریه حالتی است که مشخصه آن محدودیت جریان هوا بوده و بطور کامل برگشت پذیر نیست. اسپری های استنشاقی رایج ترین داروهای تجویز شده در این نوع بیماری هستند که استفاده ی نامناسب آن ها توسط بیماران منجر به کاهش اثربخشی برآیندهای درمان استنشاقی می گردد. هدف این مطالعه تعیین میزان کاربرد صحیح اسپری های استنشاقی توسط سالمندان مبتلا به بیماری های انسدادی مزمن تنفسی و آسم می باشد. در این مطالعه مقطعی 150 بیمار سالمند مبتلا به آسم و بیماری انسدادی مزمن ریه به روش نمونه گیری آسان از بیمارستان های آموزشی درمانی ولایت و بوعلی سینای شهرستان قزوین انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده پرسشنامه حاوی اطلاعات جمعیت شناختی و بالینی و چک لیست استاندارد کاربرد صحیح اسپری های استنشاقی بود. میزان کاربرد صحیح داروها پس از مشاهده توسط چک لیست از صفر تا 16 امتیازدهی گردید. نتایج این مطالعه نشان داد که کلیه بیماران شرکت کننده در این پژوهش (با میانگین سنی 7±44/73، 1/64% مرد و 3/79% دارای تحصیلات ابتدایی) اسپری های استنشاقی را به صورت نادرست بکار می بردند بطوری که صد در صد بیماران (150=n) حداقل در انجام یکی از مراحل دارای اشتباه بودند. میانگین امتیاز بیماران در کاربرد اسپری 67/2±42/9 بود. کمترین مهارت مربوط به شستن دهان بعد از استفاده از اسپری (3/1 درصد) برآورد شد. سایر مهارت هایی که به طرز صحیح انجام شد شامل بازدم عمیق قبل از استنشاق (7/18 درصد)، صبر کردن به مدت یک دقیقه قبل از عمل بعدی (7/28 درصد)، حبس نفس به مدت 5 تا 10 ثانیه (34 درصد)، بازدم آرام از طریق دهان بعد از اسشتنشاق (34 درصد)، خارج کردن اسپری همزمان با حبس نفس (3/47 درصد)، ادامه عمل دم به مدت    3-5 ثانیه (3/51 درصد) بود. ارتباط مثبت و معنادار بین دریافت آموزش قبلی توسط افراد و عملکرد آنها در کاربرد اسپری (001/0≥P) وجود داشت. بین سایر متغیرها و عملکرد فرد در کاربرد اسپری ارتباط معناداری مشاهده نشد. نتایج مطالعه حاضر نشان داد که اکثر سالمندان حداقل یکی از مراحل کاربرد اسپری استنشاقی را بصورت  نادرست انجام می دهند. با توجه به اینکه عدم انجام صحیح حتی یک مرحله از مراحل کاربرد صحیح اسپری استنشاقی می تواند به میزان زیادی اثربخشی داروهای استنشاقی را کاهش دهد ضروری است که به منظور بهبود عملکرد سالمندان در استفاده از این دسته داروها آموزش کافی در ارتباط با نحوه صحیح کاربرد داروها توسط کادر درمانی ارایه گردد.

    کلیدواژگان: اسپری استنشاقی، سالمندان، آسم، بیماری مزمن تنفسی، کاربرد صحیح
  • سجاد شجاعی دوست، محسن قنبر زاده *، عبدالحمید حبیبی صفحات 16-22

    هدف پژوهش حاضر تحلیل شاخص‌های عملکرد ریوی FVC و FEV1 در مردان غیرفعال متعاقب اجرای تمرین بیشینه هوازی و بی‌هوازی می‌باشد‌. این پژوهش نیمه تجربی بوده و جامعه آماری شامل ‌دانشجویان پسر دانشگاه شهید چمران اهواز در سال تحصیلی 1394بوده است .

    در فرایند دعوت از داوطلبین شرکت در پژوهش، تعداد 55 نفر داوطلب علاقمندی خود را برای شرکت در پژوهش اعلام کردند. از بین داوطلبین تعداد 15 دانشجوی پسر غیرفعال که واجد شرایط شرکت در پژوهش بودند به عنوان گروه تجربی غیرفعال انتخاب شدند. برای اطمینان از سطح آمادگی جسمانی و سطح VO2max از آزمون "بروس" و برای  اجرای تمرین بیشینه هوازی از آزمون هوازی نوار گردان "استراند" و همچنین برای اجرای تمرین بی هوازی بیشینه از آزمون بی‌هوازی "وینگیت" استفاده گردید. برای ارزیابی شاخص های ریوی، دستگاه اسپیرومتر مدل Ganshorn (IF8) بکار گرفته شد.

    نتایج مطالعه اخیر نشان داد که مقدار FVC و FEV1 متعاقب اجرای تمرین های بیشینه هوازی (500/10±600/81، 090/10±666/73) و بی‌هوازی (507/19±666/77، 461/18±533/70) از مرحله پیش‌آزمون تا پس‌آزمون در گروه غیرفعال تفاوت نداشته است (05/0<P).

    نتایج این مطالعه تفاوت معنا‌داری را در شاخص‌ها نشان نداد. شاید مدت اجرای تمرین دلیل اصلی این نتایج باشد. لذا بطور کلی بنظر می‌رسد که برای کسب نتایج قابل استناد لازم است در آینده نوع تمرینات ورزشی با دامنه و شدت تمرین متفاوت در بین گروه‌های مشابه مورد استفاده و تحلیل قرار گیرد.

    کلیدواژگان: شاخص های ریوی، FVC، FEV1، تمرینات هوازی، تمرینات بی هوازی
  • مهران یاری، سلمان خزایی *، فرزاد ملکی، علی اصغر ولی پور، بهزاد غلامعلیئی، مختار سهیلی زاد صفحات 24-30

    یکی از اهداف توسعه هزاره سوم کاهش 50% میزان مرگ از بیماری سل در سال 2015 در مقایسه با سال 1990 است. هدف از این مطالعه تعیین عوامل مرتبط با مرگ در بیماران مبتلا به سل در شهرستان آبادان طی سال‌های 1388 تا 1392 بود.

    مطالعه حاضر یک مطالعه مقطعی از نوع توصیفی- تحلیلی می باشد که در آن کلیه موارد مبتلا به سل شهرستان آبادان شامل 367 بیمار طی سال های 1388 تا 1392 مورد بررسی قرار گرفت. اطلاعات بیماران مسلولی که ازطریق برنامه نرم‍افزاری ثبت بیماران مسلول (Tuberculosis Register) و همچنین دفاتر ثبت بیماران در مرکز بهداشت شهرستان شناسایی شده بودند، استخراج گردید.

    از مجموع 367 بیمار مسلول شناسایی شده، (8/9%) 36 بیمار فوت کرده بودند. شانس مرگ در افرادی که اسمیر خلط بدو درمان آنها 3+ بود، 8/12 برابر بیمارانی بود که اسمیر بدو درمان 1+ داشتند. بیماران با گروه 2 درمانی (شامل بیماران عود، شکست درمان و غیبت از درمان) به شکل معنی‌داری 87/2 برابر شانس مرگ بیشتری نسبت به بیماران جدید که در گروه یک درمانی می‌گنجند، داشتند.

    عواملی مانند گروه درمانی و تعداد اسمیر خلط مثبت در میزان مرگ و میر بیماران مسلول موثر هستند. لازم است سطح حساسیت سیستم بهداشت و درمان جهت شناسایی و درمان به موقع و مطابق با پروتکل بیماران در جهت کاهش میزان شکست درمان، عود و از همه مهمتر کاهش مقاومت بیمار به درمان، افزایش یابد.

    کلیدواژگان: سل، مرگ، آبادان، عوامل خطر
  • مرجان جلالی مهر *، نادر مصوری، کیومرث امینی صفحات 31-40

    سل، بیماری زیونوزی است که از دیرباز شناسایی شده و هنوز به عنوان یکی از مهم ترین بیماری های تهدید کننده مرگ خودنمایی می نماید. با وجود همه پیشرفت هایی که در زمینه درمان این بیماری حاصل شده است، سازمان بهداشت جهانی در سال 1993 از آن به عنوان بیماری با اولویت نخست مبارزه یاد نمود. در حال حاضر در بین عوامل عفونی سل دومین علت مرگ و میر به تنهایی است. از این رو برای درمان موفق بیماری، تعیین هویت گونه های کمپلکس مایکوباکتریوم توبرکلوزیس از اهمیت ویژه ای برخوردار است. هدف از این پژوهش شناسایی ملکولی گونه های مایکوباکتریایی در جدایه‍های مسلولین استان خراسان رضوی که به آزمایشگاه رفرانس سل موسسه رازی ارسال شده اند، می باشد.

    امروزه از روش های مختلف مولکولی به عنوان ابزار مفید و سریعی برای شناسایی جدایه ها استفاده می شود. در این پژوهش،  به منظور تشخیص هویت، ابتدا آزمون PCR بر روی ژن 16S rRNA تعداد 100 جدایه انجام شد و مشخص گردید که جدایه‍ها به جنس مایکوباکتریوم تعلق دارند. سپس با آزمون تکمیلی IS6110 تعلق تمامی جدایه ها به مایکوباکتریوم توبرکلوزیس کمپلکس به اثبات رسید. همچنین برای افتراق میان اعضای کمپلکس از روش RD Typing استفاده شد و با استفاده از این روش گونه اعضای کمپلکس مشخص گردیدند.

    با استفاده از تعیین هویت مولکولی نمونه های ارسالی از استان خراسان رضوی مشخص گردید که تمامی جدایه ها مایکوباکتریوم توبرکلوزیس می باشند. نتایج فوق نشان داد که مسلولین استان مورد آزمایش، به مایکوباکتریوم بویس و دیگر اعضای کمپلکس آلوده نبودند. این موضوع یا بدلیل استفاده گسترده از شیر پاستوریزه و عدم استفاده از شیر آلوده به مایکوباکتریوم بویس و یا بدلیل برنامه منظم کنترل و ریشه کنی سل در این شهر می باشد. البته لازم به ذکر است این مطالعه برروی تنها یکصد عدد از جدایه های افراد مسلول صورت گرفت و برای بررسی بیشتر به حجم بالاتری از جدایه هایی این استان احتیاج است.

    کلیدواژگان: مایکوباکتریوم توبرکلوزیس، RD Typing، 16S rRNA
  • ستاره آقا کوچک افشاری، محمد کرد، پیام طبرسی، افشین منیری، مجید مرجانی، زهرا صالحی، میهن پورعبدالله توتکابنی، عبدالرضا محمدنیا، سمیه شریفی نیا صفحات 48-54

    کریپتوکوکوزیس عفونت قارچی ایجاد شده توسط گونه های مختلف مخمر فرصت طلب کریپتوکوکوس می باشد. بخش عمده ای از بیماران را افراد سرکوب شده ایمنی تشکیل می دهند به طوری که یکی از چهار بیماری عفونی کشنده در مبتلایان به ایدز می باشد. در مطالعه حاضر به بررسی یک مورد عفونت مننژیت کریپتوکوکال در فرد مبتلا به ایدز و همچنین مروری کوتاه بر گزارشاتی از موارد کریپتوکوکوزیس طی دهه های گذشته در ایران پرداخته می شود.

    بیمار به علت تب، لرز و سردرد شدید در بهمن ماه سال 1395 به بیمارستان دکتر مسیح دانشوری مراجعه کرده است. در بررسی های آزمایشگاهی به عمل آمده از نمونه مایع مغزی نخاعی (CSF) مخمرهایی با هاله ای شفاف در اطراف، در زیر میکروسکوپ دیده شد. جهت تایید عامل بیماری تست های سرولوژیکی و مولکولی صورت گرفت.

    بیمار با تشخیص اولیه مننژیت کریپتوکوکال تحت درمان با آمفوتریسین و فلوکونازول قرارگرفت و بعد از دو هفته درمان و بهبودی کامل از بیمارستان مرخص گردید.

    به طور کلی در کشورهایی که اطلاعات زمینه ای از بیماری هایی نظیر کریپتوکوکوزیس اندک بوده و نیز به علت عدم وجود ابزار تشخیصی دقیق در مراکز آزمایشگاهی، شناخت حقیقی بیماری امکان پذیر نیست. از طرفی با توجه به اهمیت این بیماری به ویژه در افراد دارای نقص سیستم ایمنی، تشخیص سریع و درمان به موقع و مناسب فرد اهمیت زیادی در کاهش میزان مرگ و میر مبتلایان به این عفونت دارد.

    کلیدواژگان: HIV، کریپتوکوکوزیس، گونه های کریپتوکوکوس، مایع مغزی نخاعی، ایران
  • بررسی پاسخ دهی راه هوایی به برونکو دیلاتور در بیماران با انسداد راه هوایی ناشی از آنتراکوفیبروز ریه مراجعه کننده به بیمارستان افضلی پور کرمان در سال 94 -1393
    احمد شفاهی، علی جعفری زاده صفحه 55

    آنتراکوفیبروز به رسوب ذرات کربن همراه با فیبروزوچسبندگی وتنگی یا کلاپس همراه با آن گفته میشود که میتواند محدود یا منتشر باشد. افراد مبتلا به بیماری انسدادی ریوی بر اساس معیارهای GOLD میزان پاسخ دهی انسداد راه هوایی به برونکودیلاتور کوتاه اثر اگونیست بتا دو را ارزیابی کردیم چرا که وجود یا عدم وجود پاسخ دهی راه هوایی به برونکودیلاتور در درمان علایم این بیماران نقش مهمی دارد.هدف از انجام این مطالعه بررسی پاسخ دهی راه هوایی به برونکو دیلاتور در بیماران با انسداد راه هوایی ناشی از  آنتراکوفیبروز ریه مراجعه کننده به بیمارستان افضلی پور کرمان بود.

    مطالعه مورد نظر مداخله ای انجام می گیرد. در این مطالعه از میان تمامی بیمارانی که به علل مختلف از بخشهای بیمارستانی – کلینیک های تشخیصی ، درمانگاه ها و یا مطب اساتید کاندید برونکوسکوپی شده اند و به بخش برونکوسکوپی ،بیمارستان افضلی پور ارجاع گردیده اند و در برونکوسکوپی انجام شده برای آنان تشخیص آنتراکوفیبروز ریوی داده شده و انسداد راه های هوایی داشتند، 40 نفر وارد مطالعه شدند. معیارهای Gold شدت انسداد و میانگین یافته های اسپیرومتری را قبل و بعد از تجویز برونکودیلاتور با هم مقایسه شدند. سپس این یافته ها استخراج و با نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.  

    میانگین FVC/L  و FVC و FEF پس از تجویز برونکودیلاتور به طور معناداری افزایش یافت ولی میانگین FEV1 L و FEV1 و FEV1/FVC  تغییر معناداری نداشتند. در این مطالعه قبل از تجویز برونکودیلاتور، 1 نفر Gold I ، 14 نفر Gold II، 21 نفر Gold III و 4 نفر Gold IV بودند ولی بعد از تجویز برونکودیلاتور 3 نفر Gold I، 11 نفر Gold II، 22 نفر Gold III و 4 نفر Gold IV بودند.

    با توجه به یافته های این مطالعه در افرادی که دچار انسداد راه های هوایی شده بودند با تجویز برونکودیلاتور  FVC/L  و FVC و FEF افزایش پیدا کردند و همچنین در این افراد تجویز برونکودیلاتور موجب بهبود انسداد مجاری هوایی شد. بنابراین توصیه می شود که در بیماران انتراکوفیبروز که دچار انسداد هوایی شده اند، برونکودیلاتور تجویز گردد.

    کلیدواژگان: آنتراکوفیبروز، برونکودیلاتور، اسپیرومتری
|
  • Hossein Mahdavi, Mandana Ahmadi *, Zohreh Hadadi Pages 1-8

    Asthma Diagnosis based on the clinical signs, such as wheezing, family history of asthma, eczema, and allergic rhinitis. The side effects, high cost and use of preservatives and flavoring agents in synthetic chemical compounds have led to increasing interest towards using herbs. The Flavonoids of licorice (Glycyrrhiza glabra) have anti-inflammatory effects. These flavonoids are chemokine, involved in eosinophil migration into the lung. Moreover, they inhibit phosphofiesterase (PDE) and increase the cGMP that leads opening of BKca channels and thus tracheal relaxation. Viola odorata considerably repressed the total serum level of IgE. As a result, IL-3 and IL-4 effectively decrease over-response of the airways and eosinophilia and excessive secretion of mucus. Extract of Operculina turpethum possesses antispasmodic activities, which is dependent upon an increase in the cytoplasmic free calcium. The presence of flavonoids such as saponin and tannins are responsible for Operculina turpethum antispasmodic activities in gastrointestinal and respiratory tract.

    Keywords: Asthma, Traditional Medicine, Glycyrrhiza glabra, Viola odorata, Operculina turpethum
  • Marzieh Khatooni, Fatemeh Samiei Siboni, Maryam Momeni, Fariba Abdollahi *, Shaghayegh Mosavi Pages 9-15

    Chronic obstructive pulmonary disease (COPD) is characterized by progressive airflow limitation. Inhaled metered dose inhalers (MDI) is commonly prescribed for the treatment of asthma and chronic obstructive pulmonary disease (COPD), but it often not properly used by elderly patients. Older people commonly have poor inhaler technique. If these medications are not used properly, they will not be effective. The purpose of this study was to assess the correct usage of inhalers by elder patients. In this cross-sectional study, 150 elderly patients with asthma and chronic obstructive pulmonary disease were selected by convenience sampling method in Boo-Ali and Velayat Hospital of Qazvin. Data collection was done by use of demographic and clinical questionnaires. Using a standardized inhaler-specific checklist, the inhalation technique was assessed, too. Following observation of the inhalation technique, the check list was scored from 0 to 16. All of the 150 elderly participants (mean age: 73.44±7.23 years, 64.1% male, 79.3% with primary school education) failed to use their inhalers correctly and performed at least one mistake in the inhalation technique. The mean±SD score of the correct usage of inhalers was 9.42±2.67. The least skills was related to rinse mouth with water, following inhaler usage (1.3%). The proper performed skills were exhaling prior to inhalation (18.7%), waiting 1 minute before a needed extra dose (28.7), breath-hold for about 5-10 seconds (34%), breathe out slowly away from mouthpiece (34%), holding breath while remove inhaler from mouth (47.3%) and breathe in slowly through mouth for about 3-5 seconds at start of inspiration (51.3%). Receiving previous training was the most important factor related to inhalation technique (P=0.001). No associations were found between inhalation technique and another demographic and clinical variable. Training elderly patients with COPD and asthma to use MDIs properly is the essential component for their prescription and special attention should be given to education regarding inhaler techniques, in order to increase the effectiveness of medications.

    Keywords: Elderly Patients, Chronic Obstructive Pulmonary Disease, Asthma, MeteredDose Inhaler, Correct Inhalation Technique
  • Sajjad Shojaee Doust, Mohsen Ghanbarzadeh *, Abdul Hamid Habibi Pages 16-22

    This study aimed to analyze the pulmonary function indices of FVC and FEV1, following of maximum aerobic and non-aerobic exercise in non-active men. It was a quasiexperimental study and the study population was defined as the male students of Shahid Chamran University of Ahwaz in the academic year 2015. In the process of inviting volunteers to participate in the study, 55 volunteers announced their interest to participate in the study. Out the volunteers, 15 non-active male students who met the inclusion criteria of the study were selected as the experimental group. To ensure their physical fitness and VO2max levels, the Bruce test was used. Furthermore, the Astrand treadmill test and the Wingate anaerobic test were carried out as the maximum aerobic and anaerobic exercises, respectively. Using Ganshorn (IF8) spirometer device, the pulmonary function indices were evaluated, too. The results showed that FEV1 and FVC values, following of the maximum aerobic exercise (73.666±10.090, 81.600±10.500) and maximum anaerobic exercise (70.533±18.461, 77.666±19.507) had no statistically differences between the pre-test and post-test stages in non-active participants (P>0.05). The study showed no significant differences in indices. The main reason for this finding could be duration of exercises. Therefore, it seems that usage and analysis of various exercises types, with the different scopes and intensities in similar groups, are necessary to obtain reliable results in the future.

    Keywords: Pulmonary Indices, FVC, FEV1, Indicators, Aerobic Exercises, Anaerobic Exercises
  • Mehran Yari, Salman Khazaei *, Farzad Maleki, Ali Asghar Valipour, Behzad Gholamaliee, Mokhtar Soheilizad Pages 24-30

    One of the Millennium Development Goals is 50% reductions in tuberculosis (TB) mortality rates by 2015, compared to 1990. This study was aimed to determine the factors associated with mortality in patients with tuberculosis in the city of Abadan during 20092013. The present cross-sectional survey studied all of the registered tuberculosis cases in Abadan during 2009 to 2013. The patients’ information were provided through tuberculosis registration software, together with patients’ records in health centers of Abadan. Among of the total 367 identified TB patients, 36 (%9.8) patients have been passed away. The mortality relative risk of patients with early treatment 3+ sputum smear test was 12.8 increased compared to the patients with 1+ sputum smear test. Furthermore, the risk of death in group 2 of treatment (including relapses, treatment failures and the absence of treatment) were significantly greater (2.87 times) than the new treated patients (group 1 of treatment). The mortality rate of TB patients is affected by some factors like treatment group (previous treatment history) and the result of sputum smear test at the beginning of treatment. So, the health care system should be more sensitive to identify and treat TB patients at the proper time and in accordance with the standard protocol, in order to reduce treatment failures, relapses, and most importantly resistance to treatment of the patients.

    Keywords: TB, Death, Abadan, Risk factors
  • Marjan Jalalimehr *, Nader Mossavari, Kiumars Amini Pages 31-40

    Tuberculosis has long been recognized as one of the important threatening zoonotic diseases. Despite all the advances in its treatment; in 1993, WHO has announced that tuberculosis remains as the first major problem and the second cause of mortality by infectious agent in the world. Successful treatment of this disease, relies on the identification of species between Mycobacterium tuberculosis complexes. Regarding this matter, through application of molecular techniques, this research aims to identify the Mycobacterial isolates from Mashhad tuberculosis patients, which were submitted to the Reference Laboratory of Tuberculosis at Razi Vaccine and Serum Research Institutes. Nowadays, different molecular techniques are used as effective rapid tools for identification of Mycobacterial isolates. In this research, the initial PCR test for 16s rRNA gene of 100 isolates, revealed that all the isolates belonged to the Mycobacterium genus. Then, the supplementary test of IS6110 confirmed that all the isolates belonged to the Mycobacterium tuberculosis complex. Furthermore, the RD Typing techniques were used to differentiate between the species of complex and accordingly, they were identified. Results showed that all the one hundred isolates from Khorasan Razavi are Mycobacterium tuberculosis and the tested tuberculosis patients are not contaminated with Mycobacterium bovis or other species of the complex. This is either due to the widespread usage of pasteurized milk (instead of contaminated milk with Mycobacterium bovis) or due to the proper and regular “Control and Eradication Scheme” of bovine tuberculosis in this city. It should be noted that this study was done on merely 100 isolates of tuberculosis patients, however, further studies with higher sample size of isolates of this province is needed to find more reliable results.

    Keywords: Mycobacterium tuberculosis, RD Typing, 16s rRNA
  • Setareh Agha Kuchak Afshari, Mohammad kord, Payam Tabarsi, Afshin Moniri, Majid Marjani, Zahra Salehi, Mihan Pourabdollah Toutkaboni, Abdolreza Mohamadnia, Somayeh Sharifynia * Pages 48-54

    Cryptococcosis is a fungal infection which caused by various Cryptococcus species. The majority of patients are immunodeficienct cases. Cryptococcosis is known as one of the four fatal infectious disease in patients suffering from AIDS. The current study presents a case of cryptococcal meningitis in patient with HIV, and also briefly reviews the cases of cryptococcosis in Iran over the past decades. In February 2017, a patient with fever, chills and headache was admitted to the Dr Masih Daneshvari hospital. The microscopic examination of cerebrospinal fluid (CSF) specimen, showed yeast cells, followed by serological and molecular tests which confirmed the diagnosis. The primary diagnosis was cryptococcal meningitis and patient was treated with amphotericin and fluconazole. Generally in countries with poor epidemiological information on cryptococcosis, which usually have restricted accurate diagnostic facilities in their laboratory centers, the true incidence of the disease cannot be assessed easily. Furthermore, regarding to importance of this disease, especially in immunocompromised individuals; early diagnosis and proper treatment of the patients have crucial roles in mortality rate reduction in infected patients.

    Keywords: Cryptococcosis, Cryptococcus species, HIV, cerebrospinal fluid, Iran