فهرست مطالب

عصر آدینه - پیاپی 22 (تابستان 1396)
  • پیاپی 22 (تابستان 1396)
  • بهای روی جلد: 295,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1397/06/19
  • تعداد عناوین: 6
|
  • کریم خان محمدی *، سیدعباس حسینی صفحه 5
    این پژوهش با روش تحلیل معنایی درصدد بررسی روایات ارتباطی عصر ظهور است. با کاوش دیدگاه های مختلف در خصوص تبیین فناوری حاکم بر زمان ظهور این نتیجه حاصل شد که هرچند در ارتباطات عصر ظهور احتمال اعجاز و طریق غیرعادی ارتباطی وجود دارد و نمی‏توان آن را ناممکن دانست، اما با توجه به سنت الهی (جریان امور طبق اسباب) به نظر می‏رسد این روایات بیشتر نمایانگر بعد ارتباطی طبیعی است که دست‏کم چشم‏اندازی از آن برای ما در عصر فناوری ارتباطات حاصل شده است. شاید بر همین اساس است که معاصرینی که رشد و پیشرفت فناوری های نوین را مشاهده نموده اند، برخلاف گذشتگان که اغلب وجود این ارتباطات و فناوری ها را بر نوعی کرامت و اعجاز حمل کرده اند؛ روایات ارتباطی عصر ظهور را بر سرعت طبیعی اما خیره کننده فناوری ها حمل کرده اند. از این رو، می توان مدعی شد که با ظهور هرچه پیشرفته تر فناوری های نوین ارتباطی، روایات ارتباطی عصر ظهور قابل فهم تر می شود.
    کلیدواژگان: روایات ارتباطی، عصر ظهور، فناوری
  • مهدی بهرامی *، مرتضی حسنی نسب صفحه 31
    در این نوشتار ضمن پای بندی به روش توصیفی _ تحلیلی، به طرح نظریه علامه طباطبایی در باب اخلاق قرآنی می پردازیم. آن گاه ضمن بیان وجه زیبایی شناختی این اخلاق از منظر علامه، پیامدهای نگرش ایشان را در هنر انتظار تشریح خواهیم کرد. اهمیت این تامل از این روست که با تطبیق دو نگرش فلسفی علامه در باب زیبایی و اخلاق و توجه به ریشه های قرآنی نظریه علامه، نتایج حاصله بر آموزه هنر انتظار منطبق شده و چشم اندازی را برای کار پژوهشی و آفرینش هنری در این حوزه نوپا ترسیم می نماید. فرضیه های این مقاله که پس از تشریح در متن نوشتار به عنوان
    نتیجه
    بیان می شود، عبارتند از: اولا اخلاق قرآنی مورد نظر علامه معادل تخلق به اخلاق الهی بوده و غایت زیبایی در حیات انسان نیز رهایی از امر قبیح و معادل اتصاف به جمال الهی است. ثانیا تخلق و اتصاف آدمی به حسن و جمال الهی، در بستر فعلیت یافتن فطرت آدمی تحقق می یابد. ثالثا از آن جا که هدف و فرآیند تولید اثر هنری، فعلیت بخشیدن به فطرت انسانی از مجرای انعکاس نظام تکوین و تشریع الهی است، می توان گفت که این پویایی فطرت، همان طریق مطلوب برای تربیت منتظران و برپایی جامعه انتظار است.
    کلیدواژگان: اخلاق در قرآن، اخلاق و زیبایی، فطرت، هنر انتظار
  • مجید محمدی *، فرشته جمشیدی صفحه 51
    بشر در طول تاریخ خود، مکتب ها و حکومت های زیادی را تجربه کرده است؛ ولی در هیچ یک از آنها گمشده خود را که عدالت و صلح و امنیت است، پیدا نکرده و پیوسته در ناکامی و شکست بوده است. امروز بشریت به دنبال اندیشه سیاسی دیگری است که ارزش های انسانی را در آن بیابد و آن، اندیشه سیاسی منجی است که در اسلام با حکومت مهدوی تحقق می یابد. موضوع مهدویت و منجی از موضوعاتی است که توجه ادیبان و شاعران را به خود معطوف داشته است. مطالعه و تعمق در این عرصه؛ بعد از ادبیات عاشورا، سهم چشم گیری را به خود اختصاص داده است.
    از این رو، مهدویات _ به عنوان یکی از موضوعات شعری شیعی _ گستره وسیعی از ادبیات شیعی را در دوره های گوناگون فراگرفته و کانون توجه شاعران فراوانی قرار گرفته است. از جمله، شاعران قرن اول تا چهاردهم هجری است که در مجموعه ده جلدی کتاب ادب الطف تالیف جواد شبر، نام و اشعار عاشورایی آنها گردآوری شده است. برخی از این شاعران نیز در شعر خود ارادت خالصانه خویش را به محضر امام عصر اظهار داشته اند و در زمینه ها و موضوعات گوناگون درباره آن حضرت به سرایش پرداخته اند. لذا، این جستار بر آن است تا با رویکردی تحلیلی _ توصیفی سیمای مهدویت را در پنج جلد نخست مجموعه ادب الطف بپردازد و بازتاب مفاهیمی همچون غیبت، انتظار، دادخواهی، انتقام جویی، ادامه دادن راه اهلبیت و برپایی حکومت عدل را در اشعار آنان تبیین و تحلیل کند.
    کلیدواژگان: ادب الطف، شعر عاشورایی، منجی، مهدی موعود
  • محمد تورنگ *، امیر جوان آراسته صفحه 77
    در این مقاله پس از تنقیح دامنه معنایی و ضمن تشریح کارایی اخلاقی و زیبایی شناختی خیال، به تشریح کارایی خاص آن در تکوین و گسترش هنر انتظار توجه خواهیم کرد. نتیجه ای که از این توجه و تحلیل حاصل شده این است که خیال، به عنوان ساحتی که همواره در نقش واسطه عمل می کند، در رابطه با هنر انتظار نیز به نقش واسطه گرانه خود تعین می بخشد و زمینه تکوین و گسترش این هنر را در ابعاد اخلاقی و زیبایی شناختی خاص خود فراهم می نماید. به این ترتیب که: الف) خیال در کارکرد وجودی خود زمینه ارتقاء هنر انتظار از ساحت مادی به عالم مجردات را فراهم می کند؛ ب) از وجه معرفتی نیز خیال زمینه ای برای نقب زدن هنر انتظار از عالم محسوس به عالم معقول است؛ ج) در جنبه معنایی، خیال ساحتی است که معانی باطنی را در امتداد معانی ظاهری مستقر ساخته و این معانی باطنی را به هنر انتظار منتقل می نماید. در تمام کارکردهای سه گانه فوق، خیال زمینه ساز تربیت اخلاقی مخاطبان است و این تربیت را با تمرکز بر مضامین عشق و فضیلت، در هنر انتظار منعکس می نماید.
    کلیدواژگان: عالم خیال، قوه متخلیه، خیال خلاق، هنر متعالی، تربیت اخلاقی، هنر انتظار
  • صفورا ترک لادانی *، رضوان صادقی قهساره صفحه 95
    گفتمان اسلام هراسی در رابطه میان غرب و جهان اسلام نقش مهمی در ارائه تصویری هراس انگیز از اسلام دارد. کشور فرانسه به علت مهاجرت عظیم مسلمانان آفریقایی به آن به ویژه پس از جنگ جهانی دوم بیشتر از کشورهای اروپایی دیگر با این پدیده دست به گریبان است. این تحقیق در نظر دارد به بررسی بازنمایی اسلام و مسلمانان در فیلم فرانسوی «یک پیامبر» به کارگردانی ژاک اودیارد بپردازد. با تکیه بر نظریه بازنمایی استوارت هال، رویکرد شرق شناسی ادوارد سعید و گفتمان اسلام هراسی مطرح شده توسط سعید رضا عاملی، این مقاله، بر اساس پنج رمزگان بارتی دخیل در روایت و مربع ایدئولوژیک ون دایک فیلم ذکر شده را مورد بررسی قرار دهد. بر اساس این رویکرد، سعی داریم به این سوال پاسخ دهیم که اسلام و مسلمانان در این فیلم چگونه بازنمایی شده اند؟ پنج رمزگان بارتی عبارتند از رمزگان هرمنوتیکی، دالی یا ضمنی، نمادین، کنش های روایی و فرهنگی. در ابتدا با تشریح این مفاهیم سعی در کشف کلیشه هایی که جنبه اسلام هراسانه این فیلم را نشان می دهد، داریم. در آخر به این نتیجه می رسیم که فیلم یک پیامبر سعی در القای اسلام هراسی داشته و تنها جنبه های منفی مسلمانان را بازنمایی کرده است.
    کلیدواژگان: بازنمایی، اسلام هراسی، نشانه شناسی، پنج رمزگان بارت، مربع ایدئولوژیک ون دایک، یک پیامبر
  • حدیث بابائی *، کبری خسروی، حسین چراغی وش صفحه 115
    امام مهدی طبق روایات متواتر و کتاب های معتبر شیعه، بعد از شهادت امام حسن عسکری و همزمان با آغاز امامت ایشان غبیت صغری خویش را آغاز نموده و زمان آن تا به هنگام درگذشت آخرین نائب از نواب اربعه به مدت 69 سال ادامه داشته و از بعد آن غیبت کبری ایشان تا به امروز به طول کشیده و جهان در تلاطم آمدن او دست بر دعا گشوده است. تاریخ زندگی تشیع، گواه آن است که سالیان متمادی مسلمانان از حضور مستقیم امام مهدی بنابر مصلحت الهی محروم شده اند اما همیشه به این نکته واقف بوده اندکه ایشان در جامعه حضور دارند و به طور ناشناس در جوامع کنونی زندگی می نمایند. شاعران متعهد به اهل بیت در طول تاریخ تشیع علیرغم تمام فشار ها و ظلم حکومت های فاسد، به وصف امام مهدی پرداخته اند. مسئله غیبت امام مهدی یکی از موضوعاتی است در شعر و ادبیات مهدوی عصر معاصر به واضح تجلی یافته است. مسئله غیبت امام مهدی در موضوعات مختلفی همچون؛ غبیت و انواع آن، غیبت کبری، فلسفه غیبت کبری، فلسفه طول عمر امام مهدی، عصر غیبت،پاسخ به انحرافات و حضور امام مهدی در جامعه که خود شامل موضوعات متنوع می باشد.
    کلیدواژگان: امام مهدی (ع)، شعر معاصر عربی و فارسی، غیبت کبرا، بررسی تطبیقی
|
  • Dr. Karim Khan Mohammadi *, Seyed Abbas Hosseini Page 5
    The present writing is trying to analyze the communicational narrations of the Age of Presence using an analytic-semantic approach. Having reviewed different viewpoints regarding the common technologies used during the Age of Presence, we can conclude that, although it is possible to have miraculous or extraordinary way of communication during the Age of Presence, it seems that, based on the Allah’s tradition which is handling worldly affairs through natural means, these narrations are trying to illustrate the natural aspect of communication used during the Age of Presence. In the current age of technology, we have and are experiencing a glimpse of such ways of communications. It may be based on this conclusion that some of the contemporary scholars have tried to interpret those narrations as the result of astonishing pace of technological advancements rather than a kind of miraculous or supernatural quality of the communications of the Age of Presence. Hence, we can claim that the more the communication technology develops, the more conceivable the communicational narrations of the Age of Presence will become.
    Keywords: communicational narrations, Age of Presence, technology
  • Mahdi Bahrami *, Dr. Morteza Hassani Nasab Page 31
    Mahdism and theory of waiting for Imam Mahdi are one of important theory in Shia that is very powerful and effective in Shia society. so it is necessary to think and research in all of its aspects. One of the important aspects of it is art. On the other hand, by attention to the important situation of Tabatabaei, The article of Awaiting Art in his theory and the consequences of his theory to this issue is explained. For this purpose, first of all, by attention to Tabatabaei’s philosophical vision on the ethics and the aesthetics and attention to the Quranic roots of his thought,is described. Afterward, aspects of the aesthetics of this Quranic ethics is clarified. At the end, the consequences of his discourse in Awaiting art by the descriptive-analytical method is interpreted.
    Keywords: beauty, ethics, Quran, nature, religious art, Awaiting Art
  • Dr. Majid Mohammadi *, Fershteh Jamshidi Page 51
    Human beings have experienced many schools and governments throughout the history, but in none of them they have found what they have lost, i.e. justice, peace and security. Human being have consistently failed or been defeated in this regard. Today, humanity is seeking another political thought to find human values in it, and it is the political thought of the Savior which is accomplished in Islam with Mahdavi government. The issues of Mahdism have attracted the attention of the scholars of literature and also poets. Investigation and reflection in this research area, after the Ashura literature, has been extensively increased. Therefore, Mahdaviat - as one of the subjects in Shii poetry - has formed a wide range of Shiite literature in different periods and has grabbed the focus of many poets. Among them, the poets from the first century to the fourteenth century whose Ashura poems have been compiled in a ten-volume collection called " Adab al-Taf ", by Javad Shebar. Some of these poets have expressed their genuine dedication to Imam-Al-Asr (the Imam of the "Period") in their poems and have written poems about this Imam in various areas and subjects. Therefore, the current investigation, by adopting a descriptive-analytic perspective aims to describe the face of Mahdism in the first five volumes of the Adab al-Taf collection and analyze the reflection of concepts such as absenteeism, waiting, advocacy, revenge, the continuation of the Ahl al-Bayt’s path, and the establishment of a just government in their poems.
    Keywords: Adab al-Taf, Ashura poetry, Savior, Mehdi Moud (AS)
  • Mohammad Toorang *, Dr. Amir Javan Arasteh Page 77
    In this article, after spelling out the semantic domain and explaining the ethical and aesthetic efficacy of imagination, we will focus on its specific function in the development and development of the art of excitement. The result of this attention and analysis is that imagination, as an area that always acts as mediator, determines its intermediary role in relation to the art of expectation, and determines the field of development and development of this art in the moral and aesthetic dimensions. It provides its own. Thus: a) The imagination in its existential function provides the basis for the promotion of the art of expectancy from the material realm to the divine world. B) From the epistemic point of view, it is also a good idea to screw the art of expectation from the sensible world into a reasonable world. C) In the semantic aspect, imagination is a place that employs intrinsic meanings along the apparent meanings and transfers these inner meanings to the art of excitement. In all of the three functions above, imagination is the basis for the ethical education of the audience, and reflects this education by focusing on the themes of love and virtue in the art of excitement.
    Keywords: imaginative world, fusion, creative imagination, transcendental art, moral education, art of excitement
  • Dr. Safoura Tork Ladani *, Rezvan Sadeghi Ghahsareh Page 95
    Islamophobia, as an inclusive discourse in the relationship between the West and the Islamic world plays a prominent role in shaping various processes which all arise from a particular basis that is projecting a frightening image of Islam. Due to the massive immigration of African Muslims to France especially after the World War II, this country has faced this topic more than other European countries. This study is considering the analytical representation of Islam and Muslims in French film of “A prophet”, directed by Jacques Audiard. Relying on Stewart Hall’s representation theory, Edward Said’s Orientalism approach and Islamophobia expressed by Saeed Reza Ameli, this research tries, according to five codes theory of Roland Barthes involved in narratives and Van Dijk's concept of ideological square, to consider the mentioned film. According to this approach, we try to answer the question about the state of representations in this, we try film. The five code of Barthes include the hermeneutic code, tacit code, symbolic code and validity and cultural actions. Primarily, by explaining the concepts, we try to discover the stereotypes showing Islamophobia aspect. Finally, we concluded that the film “A prophet” tried to induce Islamophobia, representing the negative aspects of Muslims.
    Keywords: Representation, Islamophobia, Semiology, Barthes five codes, Van Dijk's concept of ideological square “A prophet”
  • Hadith Babaei *, Dr. Kobra Khosravi, Dr. Hossein Cheraghivash Page 115
    Imam Mahdi according to the traditions and authoritative Shiite books, After the martyrdom of Imam Hasan Askari And at the beginning of his Leadership, started his short absence and the time took up until the death of the last successor of the four successors for 69 years and the world has prayed for His coming. The history of Shiite life is Certificates that have been for many years Muslims have been deprived of the direct presence of Imam Mahdi for divine favor But they always knew that he was in the community and lives anonymously. The poets committed to the Ahlul-Bayt during Shia history, in spite of all the pressures and cruelty of corrupt governments, Describe Imam Mahdi. The topic of the absence of Imam Mahdi is one of the topics that has clearly manifested in the poetry and literature of Mahdaviyat of the contemporary age. In a variety of subjects, such as absence and its types, the long absence, philosophy of absence, the philosophy of the long life of Imam Mahdi, Evening of absence, Reply to deviations, and the presence of Imam Mahdi in a community that includes diverse topics.
    Keywords: Imam Mahdi, contemporary Arabic, Persian poetry, the long absence, Comparative study