فهرست مطالب

توسعه تکنولوژی صنعتی - پیاپی 33 (پاییز 1397)

مجله توسعه تکنولوژی صنعتی
پیاپی 33 (پاییز 1397)

  • تاریخ انتشار: 1397/06/24
  • تعداد عناوین: 6
|
  • مقاله ترویجی
  • یاسمن سرمدی، عباس خمسه*، فریدون اوحدی صفحات 5-16
    مدیریت تکنولوژی در واقع مدیریت سیستمی است که خلق، کسب و به کارگیری تکنولوژی را ممکن می سازد و شامل مسئولیتی است که این فعالیت ها را در راستای خدمت به بشر و برآورده ساختن نیازهای مشتری قرار می دهد. هدف این پژوهش ارزیابی عملکرد مدیریت تکنولوژی در شرکت مپنا بویلر می باشد. لذا این پژوهش از حیث هدف کاربردی و از نوع روش توصیفی ? پیمایشی می باشد، در این پژوهش از مدلی با 6 عامل، 12بعد و 36 شاخص که برازش آن با Smart Pls مورد تایید قرار گرفته، استفاده شده است. برای رتبه بندی شاخص های عملکردی وضعیت موجود مدیریت تکنولوژی از فرآیند تحلیل شبکه ای (ANP) و نرم افزار Super Decisionبهره برده ایم. نتایج ANP نشان دهنده آن است که در مدیریت تکنولوژی عامل انتشار در رتبه اول و عوامل اکتساب، توسعه وبهبود، شناسایی وگزینش، بهره برداری و حفاظت، به ترتیب در رتبه های بعدی از نظر خبرگان شرکت قرار دارند.
    کلیدواژگان: تکنولوژی، مدیریت تکنولوژی، فرایند تحلیل شبکه ای، شرکت مپنا بویلر، صنعت نیروگاهی
  • سهراب عبدالله زاده * صفحات 17-24
    امروزه فناوری و مدیریت درست آن، عامل مهمی در کسب موفقیت شرکت ها در عرصه های رقابت ملی و بین المللی است. مطالعات شکاف فناوری به عنوان یکی از عوامل تعیین کننده در مزیت رقابتی، به صورت یک مشکل اساسی پیش روی کشورهای درحال توسعه است. از طرف دیگر، برداشت حاصل از ارزیابی های اقتصادی و عملکردی سالیانه نشان می دهد که فناوری بایستی به عنوان نقطه عطف تغییرات در شرکت مدنظر و موردتوجه ویژه قرار گیرد. یکی از روش های ممتاز در ارزیابی سطح فناوری در شرکت های کوچک و متوسط، روش «کپ تک» است که مولفه های فناوری را در هشت محور مورد ارزیابی قرار می دهد. این شرکت ها می توانند از این ابزار کارآمد در جهت ظرفیت سازی برای جذب فناوری و هم در سرمایه گذاری برای ارتقای فناوری استفاده کنند. در تحقیق جاری، رویکرد و الگویی بدیع برای تهیه گزارش شناخت و ارزیابی سطح فناوری و تدوین سند فناوریارائه شده است. این رویکرد در «رشته فعالیت پرورش طیور» با محوریت دو شرکت ایرانی به مرحله اجرا گذارده شده است. نتایج نشان داد که در این رشته فعالیت، مولفه دانش فنی در بهترین سطح و پشتیبانی اطلاعاتی در پایین ترین وضعیت نسبت به رقبای برتر و نقطه مطلوب قرار دارند. بر مبنای این گزارش شناخت، استراتژی ها و برنامه های بهبود پیشنهاد گردید. این الگو قابلیت تعمیم به سایر رشته فعالیت ها را دارد.
    کلیدواژگان: استراتژي فناوري، کپ تک، الگوي شناخت فناوري، رشته فعاليت طيور
  • علی محمد مندگاری بامکان*، محمدحسن مندگاری بامکان، علیرضا محمدی هامانه صفحات 25-38
    مفاهیم؛ معرف شخصیت، افکار، ایده ها و نظریه پردازی های یک محقق در زمینه ای خاص با کاربری خاص است که باید برای همگان گویا، قابل فهم و دور از هرگونه گزافه گویی و هرج ومرج در افکار نویسنده باشد. این مفاهیم، چون ابزار ویژه ای برای پاسخ گویی به سوالات یک حوزه هستند، بنابراین از نظر محققین و شخصیت های متفاوت، هرچند در بیان گزاره ها، تفاوت هایی دارند اما ریشه و عمق معنایی مشابهی خواهند داشت. طی سال های اخیر نیز محققین زیادی به مفهوم قابلیت های پویا پرداخته و آن را ارتقا داده اند. مهمترین نویسنده ای که به بررسی این موضوع پرداخته، تیس و همکارانش بوده اند که در واقع آن را به عنوان یک تئوری جدید در شاخه های مختلف مدیریتی مطرح نمودند. این مقاله نیز با بهره گیری از نظرات نویسندگان مختلف در ابتدا قابلیت پویا را به عنوان یک تئوری مطرح می کند و ساختار فرضی و عملی این تئوری را بررسی نموده و بیان می دارد که این تئوری چه سوالاتی را در حوزه مدیریت پاسخ خواهد داد و مزیت آن برای افرادی است که تازه با این مفهوم آشنا شده و یا هیچ گونه بینش و درکی نسبت به این مفهوم ندارند
    کلیدواژگان: قابلیت پویا، تیس، پاسخ سوالات، تئوری قابلیت پویا
  • زهره کریمی*، حبیب زارع احمدآبادی، سیدمحمود زنجیرچی صفحات 39-54
    بکارگیری صحیح دانش از مهم ترین گام ها به منظور بقا، توسعه و انطباق با محیط، و عملکرد های جدید سازمان است. از طرف دیگر تکنولوژی عامل اصلی و موتور توسعه ی اقتصادی در صنعت بوده؛ لذا پرداختن به دانش تکنولوژی امری انکار ناپذیر است. کاهش هزینه و افزایش بازدهی از پایه ای ترین اصول صنعت می باشند. لزوما افزایش بازدهی بهره گیری از تکنولوژی های گران قیمت نیست؛ گاهی اوقات با پیاده سازی اصول صحیح مدیریتی و مهندسی، بهره گیری از نیروی انسانی متخصص و کارآمد، برنامه ریزی صحیح و شناسایی اولویت های تاثیرگذار، می توان علاوه بر افزایش بازدهی، هزینه ها را نیز بسیار کاهش داد. دانش تکنولوژی به معنی دانش شناخت راه ها و روش انجام کار است. لذا شناخت و بکارگیری صحیح تجهیزات موجود از ورود دانش تکنولوژی جدید اهمیت بیشتری دارد. تجهیز نوار نقاله از دسته قطعاتی هستند که در حمل مواد سنگین در کارخانه ها و معادن نقش آفرینی می کنند. خرابی این تجهیز هزینه های بسیاری بر دوش کارخانه می گذارد. در این پژوهش عوامل شکست زایی که در خرابی تجهیز نوارنقاله در زمینه تکنولوژی و ابزار کارخانه گندله سازی شرکت معدنی و صنعتی گل گهر سیرجان پرداخته شده است، در این راستا با شناسایی عوامل شکست زا و بررسی نقش کاربردی آن ها از دید مهندسین و تکنسینهایی که با آنها سروکار دارند، و با توجه به سوابق قبلی تعمیراتی تکنولوژی و ابزار تجهیز نوارنقاله و نظر کارشناسان نت شناسایی و استخراج گردید، و با استفاده از تکنیک تجزیه و تحلیل آثار شکست بحرانی ترین عوامل شناسایی گردید. در این ارزیابی نصب نامناسب بیرینگ بالاترین رتبه را با عدد ریسک 0. 362 به خود اختصاص داده است. پس از ان الاین نبودن کوپلینگ بین گیربکس و موتور با عدد ریسک 0. 34 به دست آمده است و استفاده از بیرینگ با کیفیت پایین با عدد ریسک 0. 314 سومین اولویت است. در انتها با توجه به عوامل شکست زای تعیین شده مقوله های دانشی مرتبط با هر یک از عوامل شکست زا در راستای افزایش بازده نوار نقاله و کاهش هزینه ها و زمان تعمیر، ارائه شده است.
    کلیدواژگان: تجزیه و تحلیل آثار شکست، تکنولوژی و ابزار، کارخانه گندله سازی، شرکت معدنی و صنعتی گل گهر، نوار نقاله
  • روزبه حبیبی*، زهرا اصغری، کامران جعفری صفحات 55-64
    پژوهش حاضر به شناسایی و اولویت‏بندی استراتژی های توسعه کارآفرینی فارغ‏التحصیلان دانشگاهی در بین فارغ‏التحصیلان کارشناس ارشد دانشگاه گیلان پرداخت. جامعه آماری پژوهش حاضر را ابتدا متخصصان و کارآفرینان و بعد فارغ‏التحصیلان کارشناس ارشد دانشگاه گیلان تشکیل دادند. از بین جامعه آماری متخصصان تعداد 20 نفر و از دانشجویان تعداد 100 نفر به عنوان افراد نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از دو پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. پرسشنامه اول به شناخت استراتژی های استراتژی ها پرداخت که با استفاده از روش دلفی داده های مربوط به آن جمع آوری شد و پرسشنامه دوم به اولویت‏بندی استراتژی های شناسایی شده با استفاده از روشTopsis پرداخت. روایی و پایایی هر دو پرسشنامه مورد تایید قرار گرفت. بر اساس پایان‏نامه رییسی (1394) و مجموعه مقالات مطالعه شده 29 استراتژی شناسایی شد و با استفاده از تکنیک دلفی مورد تایید قرار گرفت. استراتژی ها در 6 بلوک شامل بلوک 1 تا 6 به ترتیب تناسب با موقعیت اکولوژیک جامعه مورد بررسی دسته‏بندی شدند. اولویت اول که همان بلوک اول را شامل می‏شد شامل استراتژی اداری، استراتژی بازاریابی، استراتژی فرهنگی، استراتژی شناختی توسعه کارآفرینی، استراتژی نوآوری سازمانی و استراتژی رشد از مقیاس کوچک بود. بلوک دوم شامل 5، بلوک سوم 5، بلوک چهارم 4 و بلوک پنجم شامل 4 و بلوک ششم شامل 5 استراتژی بودند. مدیران حوزه کسب و کار می‏توانند از نتایج این پژوهش جهت توسعه کارآفرینی و انتخاب استراتژی مناسب برای فارغ‏التحصیلان دانشگاهی اقدام کنند.
    کلیدواژگان: کارآفرینی، استراتژی کارآفرینی، توسعه کارآفرینی، استان گیلان
  • ناصر آزاد *، هادی حسینی صفحات 65-84
    بر اساس نظریه نوآوری باز سازمان‏ها به منظور نوآوری و رقابت در بازار بهتر است درهای خود را بازکرده و با محیط خود به تعامل بپردازند. طبق این اصل سازمان‏ها نیازی نیست تمامی فعالیت های مرتبط با تحقیق و توسعه محصولات یا فناوری های موردنیاز خود را در داخل سازمان انجام دهند، بلکه می‏توانند با محیط پیرامون خود در این خصوص همکاری کنند. اما رصد محیط و شناسایی تمامی فناوری های موردنیاز سازمان و حتی شناسایی مشتریانی جهت فروش فناوری های داخلی سازمان کاری بسیار سخت بوده و کمتر سازمانی توانایی انجام تمامی این فرایندها را به تنهایی دارد. درنتیجه نیازمند پل ارتباطی به نام واسطه ها هستند که سازمان ها را با محیط پیوند دهند. در این مقاله‏ قصد داریم به بررسی خاستگاه واسطه ها از دو بعد نوآوری باز و بازارها و همچنین به تحلیل و دسته بندی کارکردهای واسطه ها در فرایند مدیریت فناوری و نوآوری بپردازیم. همچنین در انتها با روش گروه کانونی و طریق نظرات خبرگان کارکرد کلیدی جهت فعالیت واسطه ها استخراج گردید.
    کلیدواژگان: واسطه ها، نوآوری، نوآوری باز، واسطه های نوآوری باز
|
  • Sohrab Abdollahzadeh * Pages 17-24
    Nowadays, technology and its proper management is a significant factor in gaining success for companies in national and international competitions. Technology gap, as one of determining factors of competition advantage, is a serious problem encountering developing countries. On the other hand, the resulting inference from annual economic and operational assessment shows that technology should be given specific consideration as the turning point of changes in companies. One of the best methods for assessing the technology level in small and medium companies is CAPTECH approach which evaluates technology elements in eight areas. These companies can make use of this efficient tool in both capacitating for technology recruitment and investing for technology improvement. In this study, an inventive approach and model has been proposed for reporting the identification and evaluation of technology level as well as for developing the technology document. This approach has been operationalized in “poultry’s field of activity” with focus on two Iranian companies. The results showed that in this field of activity, the technical knowledge and the information backup are respectively in the highest and lowest levels in comparison with the best rival companies and the optimum point. Based on this identification report, improving strategies and plans were suggested. Besides, this model can extend to other fields of activity.
    Keywords: Technology strategy, CAPTECH, Technology identification model, poultry's industry
  • Ali Mohammad Mondegari Bamkan*, Mohammad Hassan Mondegari Bamkan, Ali Reza Mohammadi Hamaneh Pages 25-38
    Concepts introduce a researcher’s ideas, thoughts, or theories in a certain field or a special use. They must convey the writer’s idea clearly and without any vagueness or exaggeration. According to different researchers and personalities, these concepts, being special instruments of answering questions, imply similar meaning, though they might be different in conveying ideas. In the recent years, a lot of researchers have dealt with the concept of dynamic capability and refined it. The most important authors who have dealt with this issue are Teece and his colleagues who have introduced it as a new theory in different management branches. This article, enjoying the ideas of different writers, at first, introduces the theory of dynamic capability and then analyzes its hypothetical and practical structure. It also shows which questions in the management field can be answered based on this theory. It is advantageous to the beginners or those who have no knowledge of this concept.
    Keywords: dynamic capabilities, Teece, Answer the question, The dynamic capabilities theory
  • Ruzbeh Habibi *, Zahra Asghari, Kamran Jafari Pages 55-64
    The present research recognizes and prioritizes the strategies of university graduates’ entrepreneurship among the Master’s Degree graduates of the University of Guilan. At first, statistical society of this research included the specialists and entrepreneurs of Guilan Province and thereafter the Master’s Degree graduates of the University of Guilan. Among the statistical society of the specialists, 20 persons and among the university students, a number of 100 students were selected as sample. In order to data collection, two researcher questionnaires were applied. The first questionnaire paid attention to recognition of strategies that was collected applying the Delphi Method of the pertinent data, and the second questionnaire studied on prioritizing the recognized strategies through applying the TOPSIS Method. Validity and reliability of both questionnaires were verified. On the basis of Thesis of Raeisi (2015) and the studied Articles Collection, 29 strategies were identified, and verified using the Delphi Technique. Strategies were classified in 6 blocks, respectively in appropriate with ecologic situation of the society of the case study.
    Directors of business domain may take an action for developing entrepreneurship and selection of appropriate strategy for graduates, through applying the results of this research.
    Keywords: Entrepreneurship, Entrepreneurship Strategy, Entrepreneurship Development, Guilan Province
  • Naser Azad *, Hadi Hosseini Pages 65-84
    According to the theory of open innovation, organizations are better off to open their doors and interact with their environment to innovate and compete in the market. According to this principle, organizations do not need to do all activities related to the research and development of their products or technologies within the organization, but can collaborate with their environment in this respect. However, observing the environment, identifying all the required technologies of the organization, and even identifying customers to sell the unused technologies of the operating organization is very difficult and less organizationally able to carry out these processes alone. As a result, they need a bridge called intermediaries to link organizations to the environment. In this paper, we intend to check the origin of the intermediaries from the two dimensions of open innovation and markets, as well as the analysis and categorization of intermediary functions in the process of technology and innovation management. Finally, with the focus group method and through expert's opinions, the key function for intermediaries was extracted.
    Keywords: Intermediary, innovation, open innovation, open innovation intermediary