فهرست مطالب

نشریه هفت آسمان
پیاپی 58 (تابستان 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/05/15
  • تعداد عناوین: 8
|
  • وحید ستارزاده صفحات 7-23
  • محمدعلی محمدی صفحات 23-42
    بررسی موضوع رابطه تمدن و معنویت از منظر قرآن کریم، از تحقیقات بایسته ای است که برای پی ریزی تمدن علوی و زمینه سازی برای ایجاد تمدن مهدوی اهمیت فوق العاده ای دارد. در این مقاله به دو پرسش پاسخ می دهیم: نخست اینکه آیا از منظر قرآن، دست یابی به تمدن، بدون توجه به معنویت امکان پذیر است؟ اگر پاسخ مثبت باشد، آیا چنین تمدنی پایدار، مطلوب و سودمند است؟ به نظر نگارنده، بدون توجه به معنویت نیز دست یابی به تمدن تک بعدی، امکان پذیر ولی ناپایدار و برای دنیا و آخرت مردمان ناشایسته است. تمدن بدون معنویت، نه تنها نمی تواند آدمی را رستگار کند بلکه گاه موجب دور شدن آدمی از سعادت دنیوی و اخروی می شود. در تمدنی که بر پایه معنویت بنا نشود، برخی از نمادهای تمدنی همانند معماری، توسعه صنعتی، کشاورزی و... قابل دست یابی است ولی تمدن جامع، تنها در سایه توجه به معنویت و با عنایت به عقاید حقه حاصل می شود. در این مقاله، برای اثبات نظریه یادشده به مهم ترین تمدن هایی که قرآن از آن سخن گفته و سرنوشت تمدن های مذکور اشاره خواهیم کرد
    کلیدواژگان: قرآن، تمدن، معنویت، قوم ثمود، تمدن مصر
  • یونس نوربخش صفحات 43-67
    امروزه با جهانی شدن ارتباطات، موضوع هم زیستی فرهنگ ها و ادیان و تلاش برای کاهش خشونت بیش از پیش اهمیت یافته است. هم زیستی انسان ها، با هر عقیده و ملیت، و پرهیز از خشونت و جنگ یکی از نیازهای اساسی جهان امروز است. از این رو بررسی رابطه دین و هم زیستی، به خصوص دین اسلام که امروزه با افزایش قدرت گروه های سیاسی مذهبی بیشتر مورد توجه قرار گرفته، اهمیت بیشتری یافته است. بیشتر نظریه های کلاسیک در حوزه جامعه شناسی دین بر وجود رابطه بین دین و خشونت تاکید دارند، اما در دهه های اخیر با تحقیقات جدید، این پارادایم محل تردید واقع شده است. در این مقاله، نظریه های مختلف در حوزه دین و هم زیستی و تکثرگرایی به روش توصیفی و تبیینی بررسی، تحلیل و نقد شده است. در نهایت مدل مطلوب در هم زیستی ادیان از نظر سلامی یا به عبارتی برای جوامع اسلامی پیشنهاد شده است.
    کلیدواژگان: ادیان، هم زیستی، شکیبایی، تکثر فرهنگی، خشونت، اسلام، گفت وگو
  • لیندا زاگزبسکی*، امیر قربانی صفحات 69-95
  • محمدرضا ملانوری* صفحات 97-121
    بدعت را تمامی فرق اسلامی، به پیروی از کتاب و سنت، حرام می دانند. پیروی از هوای نفس، کتمان حق، افترا و... که در آیاتی از قرآن، مذمت شده، در روایات، به بدعت در دین تفسیر شده است. در سنت، افزون بر زشت شماری این عمل و اشاره به خطرهای آن در دنیا و آخرت، بدعت گذار، ملعون خوانده شده و تاکید گردیده که اعمال وی نیز پذیرفته نیست. با این همه، چون ماهیت بدعت به درستی روشن نشده، در شناخت و مبارزه با آن، گاه افراط شده و گاه تفریط. مقاله حاضر بر آن است تا جوانب موضوع را بررسی و پس از بیان معنای لغوی و اصطلاحی واژه «بدعت»، به آیات و روایات موجود در این زمینه پرداخته، مصداق هایی از بدعت را ارائه دهد. سپس ضمن نقد برخی از دیدگاه ها، بهترین دیدگاه و تعریفی که تاکنون از بدعت شده را نتیجه گرفته تا بسیاری از مواردی را که به عنوان بدعت های رایج در میان جوامع اسلامی بیان شده از شمول این مفهوم خارج کند.
    کلیدواژگان: دین، بدعت، نوآوری، تقسیم بدعت
  • مایر ام. براشر*، محمدحسن محمدی مظفر صفحات 123-149
    درباره تفسیر منسوب به امام حسن عسکری (ع) تاکنون پژوهش های متعددی در قالب کتاب و مقاله منتشر شده است. عمده حجم این آثار به بررسی سند این تفسیر اختصاص یافته و نویسندگان کمتر به بررسی و تحلیل محتوای آن پرداخته اند؛ اگر هم به محتوا نظر کرده اند بیشتر در پی دست یابی به شواهدی بر تایید یا رد انتساب آن به امام عسکری (ع) بوده اند. ترجمه مقاله حاضر از این جهت که نویسنده بحث کمتری را به بررسی سند اختصاص داده و عمده بحث خود را بر تحلیل محتوای این تفسیر متمرکز ساخته، آن هم از نگاه یک پژوهش گر بیرونی و خاورشناس، برای خوانندگان و پژوهش گران فارسی زبان مغتنم است. بدیهی است که ترجمه مقاله دلیل بر موافقت مترجم با همه تحلیل های نویسنده نیست.
    کلیدواژگان: تفسیر قرآن، امام حسن عسگری، تفاسیر شیعی، تفاسیر روایی
  • دمیتری سوروک*، محمدحسین محمدپور، سیدعلی بلند نژاد صفحات 151-170
    هدف این مقاله مروری کوتاه بر تاریخ و باورهای دینی فرقه مرشدیه است؛ گروهی که کمابیش در تاریخ نوپاست و آن طور که باید و شاید تاکنون بررسی نشده است . توصیف ها و بررسی ها [درباره این فرقه] تنها تا سال 1946 را پوشش داده اند و/ یا به شدت انتزاعی بوده اند. در این مقاله می کوشم بر پایه منابع مکتوب و کارهای میدانی ای که تا سال 2010 انجام شده، به تشریح تاریخ این فرقه در حکم یک جماعت دینی مستقل، که در اصل انشعابی از علویه است، بپردازم. مرشدیه جماعت دینی نوپدیدی در کشور سوریه است که در اواخر قرن بیستم میلادی به عنوان گروهی انشعاب یافته از فرقه علوی/ نصیری ظهور کرد. هیچ آمار رسمی ای درباره تعداد اعضای این گروه در دست نیست، اما بنا بر گزارش های مختلف می توان تقریبا 300000 نفر[i] را که بیشتر در غرب سوریه، ایالت های لاذقیه، طرطوس، حمص و در برخی از حومه های دمشق مانند (جبر، مامونیه و...) زندگی می کنند، تخمین زد
    کلیدواژگان: مرشدیه، سلمان، سلیمان المرشد، مجیب المرشد، نورالمضی المرشد، ساجی المرشد، عشیره غساسنه، تناسخ
  • معرفی کتاب آتوریته معرفتی
    نعیمه پور محمدی* صفحات 171-191
    این اثر زاگزبسکی یک طرح معرفت شناسی دینی است که باید آن را بدیل طرح «تضمین به جای توجیه» پلانتینگا یا طرح «توجیه زاید» آلستون در دفاع از باور دینی در نظر گرفت. زاگزبسکی در امتداد معرفت شناسی برون گرای فضیلت محور خود، در این کتاب برای اثبات باورهای اخلاقی و دینی طرحی نو درمی اندازد. البته طرح جدید او بر دوش طرح پیشین او استوار است. طرح پیشین وی با عنوان معرفت شناسی فضیلت محور و همین طور «اخلاق فضیلت انگیزش محور الگوگرا» در ایجاد بخش اول طرح فعلی او نقش مهمی دارند. بخش اول طرح فعلی او عبارت است از «اعتماد به معرفت و عواطف دیگران» که با تکیه بر طرح های قبلی خود می تواند آن را اثبات کند. وی در طرح جدید خود دفاعی متمایز از اخلاق و دین بر عهده گرفته است. دفاع او از راه اثبات آتوریته معرفتی باورهای اخلاقی و دینی است. او برای این کار از راه اعتماد طبیعی به خود آغاز می کند و سپس اعتماد معرفتی و عاطفی به دیگران را به طور منطقی نتیجه می گیرد. قدم بعدی او گذار از اعتماد معرفتی به آتوریته معرفتی گواهی و آتوریته معرفتی اجتماع است. هدف او آن است که اثبات کند از نظر معرفت شناسی کاملا بجاست که انسان گواهی اخلاقی یا جماعت دینی را برای خود به منزله منبع آتوریته معرفتی یا عملی در نظر بگیرد و از آن تقلید کند.
|
  • Mohammad Ali Mohammadi Pages 23-42
    This paper is a review of the relationship between civilization and spirituality from the Holy Quran's points of view. It attempts to answer two questions: (a) is it possible from the Quran's point of view to achieve civilization regardless of spirituality? (B) If the answer is yes, is such a civilization sustainable, appropriate and useful? In author's point of view, it is also possible to achieve a one-dimensional civilization regardless of spirituality, but it can be unstable and improper for people's lives in the world and the Hereafter. Civilization Without spirituality, not only is unable to bring salvation to the human, but sometimes causes him to stay away from welfare in the world and the hereafter. In a civilization not based on spirituality, some of the symbols of civilization, such as architecture, industrial development, agriculture and ... are achievable, but comprehensive civilization is only achievable by spirituality and right beliefs.To prove the referred theory, the most important civilizations in The Quran along with their fates are mentioned and finally the hypothesis has been proven according to The Quran's verses
    Keywords: Civilization, Quran, Relationship, spirituality, salvation
  • Yunes Noorbakhsh Pages 43-67
    Due to globalized communication, today the coexistence of cultures and religions has become more significant as well as the efforts to diminish the violence. Coexistence of people apart from nationality and religion along with avoiding violence and war are among the basic requirements of today, s world. Therefore it is very important to review the relation between coexistence and religion specially Islam which is paid more attention due to the increasing power of Islamic political groups. Most of the classical theories in sociology of religion lay emphasis on the existence of a relation between religion and violence, a paradigm which has been doubted in recent decades due to newer researches. In this article different theories regarding religion, coexistence and pluralism are surveyed and criticized descriptively. At the end the ideal pattern of religious coexistence from an Islamic point of view or for Moslem communities is suggested
    Keywords: Religious Tolerance, Violence, Culture, Coexistence of people
  • Linda Zagzebski*, Amir Ghorbani Pages 69-95
    Virtually all religions include a code of moral conduct. In fact, the only feature of religion that comes close to being universal is a practical one: to offer human beings a way to cope with the human condition, particularly suffering and death. Coping might be aided by the promise that suffering will eventually be overcome, or it might involve seeing suffering as a natural consequence of wrongdoing in a past life, or it might involve changing the way humans perceive suffering.
    In any case, suffering has to be faced, and it cannot be faced without first understanding it. Most religions give a diagnosis of the human condition and an explanation for the existence of suffering and death, as well as a remedy for the problem. Moral behavior as defined by the particular religion is part of the remedy, but each religion teaches that the ultimate goal of moral living is unattainable without the practice of that religion. So not only is morality an intrinsic feature of almost all religions, but most also teach that morality is incapable of standing alone
    Keywords: Morality, Religion, Consequence, Human, Death
  • Mohammad Reza Mollanoori* Pages 97-121
    All of the Islamic sects consider Bid,ah (Heresy) as Harām (unlawful), based on Kitāb (Quran) and Sunnah (Tradition). Adhering the passion, denying the truth, traducing the people and etc., being reprehended in some verses of the Quran, have been considered as heresy in religion throughout traditions. Sunnah not only denounces Bid,ah (Heresy) referring to its perils in the world and futurity but also names the heretic person as Mal,oon (Cursed), stressing that his practices are not accepted. However, because the essence of Bid,ah has not been clarified yet, there is some intemperance in recognizing and counteracting it.This article aims at presenting some instances of Bid,ah, scrutinizing different aspects of it along with its exact lexical and idiomatic meaning, referring to the available verses and traditions in this regard. Then, having criticized some viewpoints on Bid,ah it selects the best definition ever done and excludes a lot of prevalent instances of it in Moslem communities from the range of its meaning
    Keywords: Heresy, Heretics, Quran, Sunnah, Shia, Sunni
  • Meir M. Bar-Asher*, Mohammad Hasan Mohammadi Mozafar Pages 123-149
  • Dmitry Sevruk*, Mohammad Hossien Mohammad Pour, Seyyed Ali Boland Neghad Pages 151-170
    The aim of this paper is to give a brief overview of the history and religious beliefs of the Murshidiyyah, a group that is relatively new in history and has not been sufficiently analyzed yet. Descriptions and analyses have only covered the time up to 1946, and/or have been extremely subjective. In the paper, it is attempted to trace the history of this group, an originally Alawite “sub-sect”, into an independent religious community, based on hitherto neglected written source material and fieldwork undertaken in 2010. The Murshidiyyah is a modern Syrian religious community which emerged as late as the 20th century as a split-off group from the Alawi/Nusayri sect. There is no official statistics about the number of its members, but according to different reports it can be estimated at approximately 300000 persons living primarily in the Western Syrian Provinces of Latakia, Tarsus, Homs and in some suburbs of Damascus (Jobar, al-Mamuniyaets)
    Keywords: Murshidiyya, Salman, Sulayman al Murshid, Mujib al Murshid, Nur al Mudi al Murshid, Saji al Murshid, Tribe of al Ghasasina, Metempsychosis
  • A Review of
    Naemeh Pour Mohammadi* Pages 171-191