فهرست مطالب

نشریه هفت آسمان
پیاپی 56-57 (بهار 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/02/17
  • تعداد عناوین: 12
|
  • سید رضی قادری صفحات 21-37
    بدون تردید زن نیمی از پیکره اجتماع است و شخصیت و رفتار او در شکل گیری جامعه نقش مهمی دارد. در طول تاریخ مباحث مختلفی در خصوص زن طرح شده که بسیاری از آنها به افراط یا تفریط کشیده شده است. آنچه در این میان قابل توجه است آموزه های ادیان آسمانی در این زمینه است. آیات و کلمات متعددی در قرآن کریم، تورات و انجیل به موضوع زن پرداخته که هر یک نشانگر اهمیت آن در این متون مقدس است. آنچه تورات و انجیل در خلقت زن و گناه اولیه آدم مطرح کرده اند با آیات قرآن کریم سازگاری ندارد. قرآن برای خلقت زن، همچون مرد، اصالت قائل است و صرفا زن را در گناه اولیه و خطای آدم مقصر نمی داند، بلکه هر دو را در آن سهیم می کند. البته آموزه های تورات و انجیل درباره سرشت زن با آیات قرآن مطابقت دارد و همگی قائل به فطرت خداشناسی و کرامت ذاتی زن شده اند
    کلیدواژگان: زن، قرآن، عهدین، آفرینش، انسان، سرشت
  • آرویند شارما، سید سعید رضا منتظری صفحات 39-67
    تاکنون تعریف درستی از اصطلاح حقوق بشر که مورد پذیرش تمام اقوام و ملت ها باشد، ارائه نشده است. بسیاری از حقوق دانان علت این امر را در این می دانند که هر دین و فرهنگی به یک دسته از ارزش ها، عقاید و مبانی اهمیت می دهد که چه بسا در دین و فرهنگ دیگری این قبیل ارزش ها اهمیت چندانی نداشته باشد. با وجود این، حقوق دانان بسیاری کوشیده اند ارزش های مرتبط با انسان و حقوق او را در بین تمام ملت ها و ادیان و سنن بیابند و بر اساس آن، تعریف درستی به همراه الزامات آن ارائه کنند. از موضوعاتی که به این امر کمک شایانی می کند، بررسی مبانی حقوق بشر در میان ادیان مختلف است. هندوییسم از جمله ادیانی است که اهمیت زیادی برای انسان و حقوقش و رابطه او با محیط اطرافش قائل است. در این مقاله، نویسنده می کوشد حقوق بشر را در هندوییسم از منظر حقوقی، اخلاقی، دینی و غیره بررسی کرده و سپس با استفاده از منابع اصلی هندوییسم، پایه های اصلی حقوق بشر در آیین هندو را بکاود و ارتباطی بین این پایه ها و ارزش هایی چون مکشه، دهرمه، ارته در هندوییسم برقرار کند. او در پایان بیان می کند که دهرمه یا اخلاق می تواند امن ترین تکیه گاه برای حقوق بشر در هندوییسم باشد.
    کلیدواژگان: حقوق بشر، هندوییسم، کرمه، دهرمه، ارته
  • پیتر ال. برگر*، باقر طالبی دارابی صفحات 69-87
    نوشته پیش رو متن سخنرانی یکی از جامعه شناسان دین برجسته در روزگار ماست که در این زمینه آثار فراوانی دارد. پیتر برگر در این نوشتار می کوشد جایگاه جامعه شناسی دین در روزگار کنونی را تبیین کرده، مهم ترین مباحث و چالش های پیش روی آن را طرح کند. او که خود از نظریه پردازان و منتقدان نظریه سکولاریزاسیون یا عرفی شدن است در این سخنرانی نکات مهمی را طرح می کند که می تواند خط مشی های کلی این رشته را ترسیم کند. برگر، ضمن اشاره به نظریه عرفی شدن و ارتباط آن با مدرنیسم، تاکید می کند که با ظهور جامعه شناسی دین و توجه آن به شواهد و ادله تجربی، نظریه عرفی شدن و نیز سکولاریسم مورد تردید قرار گرفت و پدیده هایی در کشورهای مختلف ظهور کرد که این نظریات از عهده تبیین آن برنمی آمد. وی پس از مقایسه آمریکا و اروپا در مسئله عرفی شدن به عوامل موثر در این زمینه اشاره کرده و در انتها تاکید می کند که بهتر است جامعه شناسی دین در بستر جامعه شناسی شناخت بررسی شود.
    کلیدواژگان: جامعه شناسی دین، سکولاریزاسیون، عرفی شدن، مدرنیسم، کثرت گرایی
  • جی. ای. لیتون*، علی فتحی صفحات 89-108
    فلسفه دین هگل با اندیشیدن و تامل او درباره خدا آغاز می شود. این نوشتار نشان می دهد که این ایده چگونه در منطق، طبیعت و فلسفه دین او بسط یافته است و آیا با عنایت به دیدگاه او درباره روح مطلق و خدا، می توان نگاه یکپارچه و هماهنگی را در باب این حقیقت در مجموعه آثار او یافت؛ آیا تفاسیر انسان گرایانه محض و غیردینی با بیان هگل از ایده مطلق و خدا سازگار است؟ تلقی هگل از خدا نه یکی از فروعات و زیرشاخه های بحث او، بلکه اساس بحث او در باب فلسفه دین است. نگارنده با استناد به آثار هگل و ارائه تفسیری دینی، الاهی، و عرفانی از ایده هگلی، معتقد است ظهور و حضور خدا در اندیشه هگل به نحوی است که نمی توان او را در هیچ یک از قرائت های سطحی انگارانه و زمینی و ناسوتی، که هگلیان چپ از آثار او داشتند، تفسیر کرد
    کلیدواژگان: فلسفه دین، ایده، روح مطلق، خدا، مسیحیت، خودآگاهی
  • فضیله الشامی*، زهرا اسحاقی صفحات 109-130
    در مقطعی که قدرت ها، از جمله زیدیان، در یمن گرفتار ضعف جدی بودند، شیعیان اسماعیلی مذهب توانستند در قالب دولت صلیحیان (439532 ق.) حاکمیت را در این کشور به دست بگیرند. یکی از برجسته ترین حاکمان دولت صلیحی و آخرین آنان بانویی است به نام «اروی» (440532 ق.) که به دلیل توانایی در مدیریت و اقتدار در حاکمیت، از او به عنوان برترین زن فرمانروا در تاریخ اسلامی یاد می شود. اروی علاوه بر موفقیت های چشمگیر در عمران و آبادی و سامان دادن به امور سیاسی یمن، در زمینه مذهبی و دعوت بر اساس مذهب اسماعیلیه نیز فعال عمل می کرد و به خلفای فاطمی مستعلوی مستقر در مصر وفادار بود. وی پس از فوت خلیفه فاطمی «الآمر باحکام الله »، از ایده وجود فرزندی به نام طیب برای الآمر، که در پس پرده ستر، امامت اسماعیلیه را استمرار می بخشید، حمایت کرد و این گونه شاخه طیبی در برابر شاخه حافظی در میان اسماعیلیه مستعلویه به صورت جدی طرح شد؛ اما شاخه حافظی در طول زمان رقیب خود را کنار زد و تاکنون تنها نماینده اسماعیلیه مستعلویه باقی مانده است. نویسنده، در این مقاله می کوشد زندگی شخصی و سیاسی اروی را بررسی کند
    کلیدواژگان: اروی (سیده حره)، صلیحیان، یمن، اسماعیلیه، فاطمیان
  • سارا استراومسا*، علی قناعتیان جهرمی صفحات 131-159
    در فاصله قرن های 9 تا 12 میلادی، فلسفه اسلامی به اوج رسید و در مناطق مختلفی از جهان اسلام گسترش یافت. در این دوره، زبان عربی به عنوان زبانی رسمی در میان یهودیان رایج شد و بسیاری از اندیشمندان یهودی به رغم تسلطشان بر زبان عبری، آثار خود را به عربی تالیف می کردند. تا پیش از این دوره، که همان قرون وسطاست، در دین یهود فیلسوف برجسته و نیز آثار فلسفی مدونی، جز فیلون و مکتوبات او، وجود نداشت. اما از قرن سوم هجری، یهودیان به تدریج با فلسفه اسلامی آشنا شدند و بسیاری از مسایل مسلمانان، دغدغه های یهودیان نیز به شمار آمد. با مطالعه بسیاری از آثار فلاسفه یهودی به وجود چنین اخذ و اقتباس هایی پی می بریم. البته نباید فراموش کرد که آثار مسلمانان نیز با هم متفاوت است؛ و هر فیلسوف یهودی از فرد یا مکتبی خاص متاثر شده است. نویسنده در این مقاله، ضمن اشاره به ظهور فلسفه یهودی در قرون وسطا می کوشد بافت اسلامی موجود در فلسفه یهودی را تبیین کند.
    کلیدواژگان: فلسفه اسلامی، فلسفه یهودی، قرون وسطا، بافت اسلامی
  • کبری گودرزوند، فاطمه وکیلی صفحات 161-182
    اصلاح رویکرد اخلاقی در یهودیت رویه ای بود که از دوران انبیا آغاز شد. موعظه های شورانگیز پیامبران بنی اسراییل رهیافت تازه ای به اخلاق بود و همه انبیا در پیدایش این رهیافت نقشی داشته اند. اما پیامبر خیرخواه و نقادی چون ارمیا نقش موثرتری را ایفا کرده است. نگاه ارمیا به اخلاق تا اندازه زیادی به آنچه از عیسی در اناجیل همدید روایت شده مشابهت دارد. اخلاق در اناجیل همدید بر محور شخص و زندگی عیسی استوار است و همواره به عنوان نمونه اخلاقی پیش روی مسیحیان در جامعه حضور دارد. هدف اخلاق در این اناجیل ورود به ملکوت خداوند است و شریعت یگانه راه رستگاری نیست، آن گونه که شریعت خشک فریسی بر آن استوار است. ارمیای نبی و اناجیل همدید به مفاهیمی چون اطاعت و خشیت درونی، پرهیز از ریاکاری و ناکافی بودن تن دادن ماشین وار به اخلاق تاکید داشته اند. در این مقاله می کوشیم رویکرد اخلاقی ارمیا و عیسی را به روایت کتاب ارمیا و اناجیل همدید مقایسه کنیم
    کلیدواژگان: ارمیا، اناجیل همدید، امر اخلاقی، زیست اخلاقی، غایت زیست اخلاقی
  • مائده سادات حسینی زاده* صفحات 183-198
    غایت عرفان یگانگی با حقیقت است و عرفان عملی عهده دار بیان طریقه دست یابی و نیل به این هدف. عارفان در دوره های زمانی مختلف در باب چگونگی سلوک و مراحلی که باید پیموده شود، سخن گفته اند. این مقاله به بررسی تطبیقی دیدگاه های اولین آندرهیل (عرفان پژوه و عارف معاصر) و امام خمینی در باب مراحل سلوک می پردازد. هر دو عارف مراحل سلوک را به سه مرحله کلی بیداری، تصفیه و اشراق تقسیم می کنند، گرچه در باب شرح و تبیین آن اختلاف نظرهایی دیده می شود که ریشه در سنت عرفانی، دین و فرهنگی دارد که به آن متعلق اند. نکته مهم این است که هر دو عارف در جهت هدف مشترکی می کوشیده اند و آن بیان عرفان به زبانی در خور فهم مردم عادی است تا آنان نیز بتوانند در حیات معنوی سهیم شده و از مواهب آن برخوردار شوند؛ زیرا به زعم هر دو، عرفان ضرورت حیات انسان معاصر است و قدم گذاردن در این وادی تمامی جوانب حیات انسان را در برمی گیرد، لذا باید آن را از دشواری ها و پیچیدگی های خاص علمی پیراست تا بتواند کل جامعه بشری را فرا گیرد
    کلیدواژگان: سلوک، بیداری، تصفیه نفس، مراقبه، اشراق، وحدت، حیات عارفانه
  • ویلیام چیتیک*، معصومه نقد بیشی صفحات 199-210
    ویلیام چیتیک، نویسنده و پژوهش گر توانای عرفان و تصوف در آمریکاست. وی در این نوشتار به شیوه ای محققانه پس از مقدمه ای مختصر، به تشریح ویژگی های شخصیتی و برخی دیدگاه های شمس تبریزی پرداخته، به گونه ای موجز خواننده را با لایه های درونی و شخصیت تو در توی او آشنا می کند. چیتیک می کوشد تصویری روشن تر از شمس در ذهن خوانندگان ایجاد کند. نقل قول هایی که نویسنده در این مقاله به آن استناد کرده، علی رغم ایجاز، حاکی از ژرفای اندیشه شمس تبریزی است. لحن تا حدودی تلخ و گزنده این شیخ، همچون دارویی است که شفا و سلامت را در پی دارد و بی گمان دیدار او با مولانا، آن زمان که وقتش در رسید، طوفانی بود که هر چه را مولانا ساخته بود به ویرانی مبدل ساخت. صراحت و نفوذ کلام شمس و به قول خود وی با «گفتن آنچه گفت» شاعر، اندیشمند و عارفی بزرگ را تقدیم جهانیان کرد که تاکنون نظیری نیافته است.
    کلیدواژگان: چیتیک، شمس تبریزی، مولانا، متابعت
  • جیمز رابرتسون پرایس*، امیرعباس صالحی صفحات 211-225
    نوکانتیان معتقدند تمام تجارب ما واسطه شده و تحت تاثیر ویژگی های اجتماعی، عقیدتی و... هستند و اساسا نمی توان از تجربه عرفانی واحد در میان عرفا دم زد. پرایس در پاسخ به این دیدگاه و در مخالفت با آن، فهم ماهیت تجربه عرفانی را از خود عرفا طلب می کند. وی، با استناد به آثار جان روزبروک، نشان می دهد عملکردهای روح انسانی در تجربه عرفانی، نقطه ای است که در آن به ظرفیتی فطری و یکسان در تمام انسان ها می رسیم. این نقطه را می توان قرینه ای بر مشابه بودن تجارب عرفانی گرفت. روزبروک معتقد است می توان بر اساس تمایز سنتی مسیحی بین سه زیستن فعال، معنوی و لاهوتی سه مقام متفاوت زندگی عرفانی را از هم متمایز کرد. مرحله لاهوتی، همان ساکن شدن تمام فعالیت های آگاهی، و اتحاد محض و بی واسطه روح با خداست
    کلیدواژگان: واسطه بودگی، آگاهی قصدمندانه، زیستن فعال، زیستن معنوی، زیستن لاهوتی
  • چارلز اچ کاکس*، جین دبلیو. کاکس*، محمدحسین محمدپور صفحات 225-238
    نویسندگان این مقاله ضمن مقایسه دیدگاه های عرفانی موجود در آثار ویتگنشتاین با مکتب ذن بودیسم، پرتو تازه ای بر تجربه عرفانی از منظر این دو مکتب فکری افکنده اند. آنها عرفان را نوعی شیوه نگریستن به عالم تلقی کرده و معتقدند شیوه نگریستن یک فرد یا یک مسلک مشروط به دلیل نیست و کسی نمی تواند با دلایل منطقی و فلسفی شیوه نگریستن یک فرد را تغییر دهد. به اعتقاد آنها، عرفان از منظر این دو مسلک پدیده ای این جهانی است و تجربه عرفانی هرگز تجربه ای رازآمیز و سری نیست، بلکه در حقیقت آن را الگو و روش اعتدال و میانه روی می دانند و معتقدند فقط عارف کاملا هم سو با واقعیت و منطق زندگی می کند و با مشاهده خود، در مقام دریافت کننده هدیه بزرگ حیات، درمی یابد که همه انسان های دیگر نیز همچون او دریافت کننده این هدیه هستند و هیچ انسانی و حتی هیچ موجود زنده و ذی شعوری برتر و فراتر از موجودات و انسان های دیگر نیست.
    کلیدواژگان: تجربه عرفانی، ویتگنشتاین، مکتب ذن بودیسم، عرفان
  • نعیمه پور محمدی صفحات 239-259
    سال 2013 میلادی در جامعه علمی دنیا به نام «سال کیرکگور» نام گذاری شده است. دلیل این نام گذاری دویستمین سال تولد اوست. او هم پدر فلسفه اگزیستانسیالیستیاست و هم به تعبیر خودش (که آن را درباره ابراهیم (ع) به کار برد) شهسوار ایمان است؛ چرا که رسما آغازگر رویکرد ایمان گرایی در الاهیات مسیحی است. بیشتر دپارتمان های فلسفی، دین پژوهی و یا الاهیاتی دنیا در این سال به نوعی به موضوع کیرکگور پرداخته اند. برخی از گروه های فلسفه با فراخوان مقاله، همایش هایی را تشکیل می دهند. دیگر گروه های الاهیات مسیحی یا دین پژوهی، کارگاه ها یا نمایشگاه هایی از آثار مربوط به او یا تفکرات برگرفته از او تشکیل می دهند. متاسفانه علی رغم فعالیت های گسترده مجامع علمی دنیا برای بزرگ داشت سال کیرکگور، در ایران شاهد هیچ گونه تحرکی از سوی گروه های فلسفه، الاهیات یا دین پژوهی نیستیم. این مقاله بنا دارد، در سال کیرکگور، با عرضه کتاب شناسی توصیفی او، در یادکرد او سهیم باشد و به نوبه خود سهم جامعه علمی ایران را ادا کند. کیرکگور 56 تالیف در قالب کتاب و مقاله دارد که در این نوشته تمامی آنها به اختصار معرفی می شود.
|
  • Seyyed Razi Ghaderi Pages 21-37
    There is no doubt that women are one half of the body of a society and their personal behaviors play an important role in shaping the society. But throughout history women have been the subject of going to extremes. Divine teachings are significant in this regard. Several words and verses in the Quran and the Bible address the issue of women as representations of its importance in the scriptures. Sayings of the Bible about the creation of woman and Adam's original sin are incompatible with Quran's verses. According to the Quran, Eve was not to blame for the original sin singly and both were guilty.However the Bible's teaching about the nature of women is compatible with the Quran and all of them accept the dignity of women
    Keywords: Woman, The Koran, the Bible, Creation, Human, Nature
  • Arvind Sharma, Seyyed Saeed Reza Mintazeri Pages 39-67
    Human rights are among the major issues about which bitter controversies have been aroused. A great many jurists hold that since every religion or culture emphasizes a certain series of values, beliefs, and principles, which may be regarded as insignificant by another nation or culture is the main reason for this problem. However, many jurists have made attempts to identify the values shared by all nations, religions, and traditions; and, based on these values they are concerned to provide an accurate definition of "human rights" along with its implications. One of the factors, which have contributed to dealing with this problem, is the examination of the foundations of human rights in different religions. This article first examines human rights in Hinduism from legal, moral, ethical, and religious perspectives; and then, it proceeds to consider the foundations of human rights in Hinduism based on the original Hindu resources
    Keywords: human rights, Hinduism, Karma, Dharma, Artha
  • Peter Berger*, Bagher Talebi Darabi Pages 69-87
    What follows is a lecture given by one of the prominent contemporary sociologists of religion, who has a great many works on this subject. In this writing, Peter L. Berger is concerned to explain the status of the sociology of religion nowadays, and discuss its challenges and related topics. Berger, who is himself one of the critics of the theory of secularization, in this lecture makes some important considerations, which can provide a general framework for this discipline. Considering the theory of secularization and its relationship with modernism, he emphasizes that with the coming of the sociology of religion and its emphasis upon empirical evidence, the theory of secularization and also secularism were doubted; and these theories could not explain some events, which occurred in some countries
    Keywords: Sociology of Religion, Secularization, secularism, modernism, new challenges
  • J. A. Leighton*, Ali Fathi Pages 89-108
    Hegel's philosophy of religion begins with the thought of God, which is the result, he says, of the other parts of his philosophy. But God is a reality that eternally manifests itself. He is the result only in the sense of being the goal of philosophy. There are three stages in the movement of philosophy towards truth, first, the logical, or stage of pure thinking; second, nature; third, finite spirit. From finite spirit we move upward to God, who is the last result of philosophy. Hegel gives us the standpoint from which to view human history, and then vitiates his work by assuming an air of finality and infallibility
    Keywords: Philosophy of religion, consciousness, Idea, God, Christianity
  • Fazilah Al Shami*, Zahra Eshaghi Pages 109-130
    In Yemen, when governments like Zeidis were very weak, the Ismaili Shiites managed to seize the power; they established the Salihian government (439-532). One of the most remarkable rulers of Salihi government who was also its last ruler was a lady called Arwa (440-532). Because of her authority and firm character, she has been regarded as the most powerful female ruler during the Islamic history. In addition to her impressive achievements in constructing the country and organizing the political affairs, she was active in religious matters, spreading Islam in Ismaili lines. She was also loyal to Mustali Fatimid caliphs of Egypt. After the death of Al-Amir bi-Ahkami l-Lah, a Fatimid caliph, she supported the idea of the existence of Al-Amir's child called Tayyib, who was supposed to sustain the Ismali Imamate in occultation; she thus separated herself from the rulers and so called Imams who claimed to be the successors of Al-Amir in Cairo
    Keywords: Arwa (Seyyedeh Horreh), Salihian, Yemen, Ismailism, Fatimids
  • Sarah Stroumsa*, Ali Ghanatiyan Jahromi Pages 131-159
    The period with which this chapter is concerned is the heyday of Islamic philosophy, between the ninth and the twelfth centuries, in the area dominated by Islam and stretching between Persia in the east and the Iberian peninsula in the west and as far south as Yemen. In this area, Arabic was adopted as a lingua franca for all walks of life and in all cultural milieus; and despite their mastery of Hebrew, a great majority of Jewish thinkers wrote their works in Arabic. Before this era, except Philo of Alexandria, there was no prominent Jewish philosopher. However, from the beginning of the third Islamic century, Jews gradually became familiar with the Islamic philosophy; and a great many philosophical problems dealt with by Muslim thinkers were also considered by the Jews; one can see this fact by reading the philosophical works of Jews. One should bear in mind that Islamic works are, it goes without saying, different, and that each Jewish philosopher may have been influenced by a certain thinker or school of thought
    Keywords: Islamic Philosophy, Jewish philosophy, middle ages, Muslim context
  • Kobra Ghodarzvand, Fatemeh Vakili Pages 161-182
    Modification of Judaism's ethical approach began at the age of the Jewish Prophets. Exalting preaching of the Jewish Prophets resulted in the rise of a new ethical approach on which the role of Jeremiah as a Benevolent and critic prophet was more than other ones. Jeremiah's viewpoint to ethics was largely similar to what is narrated in the Synoptic Gospels about Jesus. Ethics in Synoptic Gospels is on the basis Jesu's character and life and has been always a moral pattern for Christians in their social life. The purpose of ethics in Synoptic Gospels is perception of the kingdom of God and contrary to Pharisaic strict Law; religious Law is not the only way to salvation
    Keywords: Jeremiah, Synoptic Gospels, Moral command, Moral life, Utmost of life
  • Maedeh Hossini Zadeh* Pages 183-198
    The ultimate goal of mysticism is union with the truth and Practical mysticism is responsible to express How to achieve this purpose. Mystics have spoken in different periods on how to behave and steps that should be taken. This paper studies comparatively, the views of Evelyn Underhill and Imam Khomeini about steps of mysticism. Both of them divided steps of mysticism into three General branches including awakening, purification and illumination. However they have differences of opinion in explanations of mysticism that root in the mystical tradition, religion and culture in which they are. The important point is that both of them, tried to express and explain mysticism such a way that commons can understand it
    Keywords: mysticism, Awakening, Purification, Illumination, meditation
  • William Chittick*, Masomeh Naghd Pishi Pages 199-210
    Few people who have heard of Rumi are unfamiliar with the name Shamas-i Tabrizi. Little is known about him for certain. The only thing that completely clear is that his arrival in Konya marked a decisive turning point in Rumi''s life and led to his prodigious output of inspired poetry. Given the importance of Rumi''s poetry for persianate Islam, one can easily conclude that Shams played a providential role in Islamic history.
    The accounts of Shams in the popular literature on Rumi in the West have tended to emphasize the dramatic sides to the Shams legend. We are given the picture of a wild lover of god who was utterly unconcerned with societal and religious conventions
    Keywords: Shams, I Tabrīzī Rumi, Rumi''s poetry, Islamic Thought, mysticism
  • James Robertson Price*, Amir Abass Salehi Pages 211-225
    Neo –Kantians believe that all of our experiences are influences by social,ideological and … and basically it is impossible to accept a single mystical experience among all mystics. James Robertson Price, opposing this view, seeks the understanding the nature of the mystical experience from the mystics. According to John Ruusbroec's works, he proved that we through the human soul operations in mystical experience reach an Innate and equal capacity of all people. Ruusbroec believes that, it is feasible to distinct different three senior spiritual lives through three kind of active, spiritual and contemplative livings, according to traditional Christian distinction. The Contemplative stage is deactivation of all the actions of Awareness and absolute and unmediated unity with God
    Keywords: Mediation, awareness, Active living, Spiritual living, Contemplative living
  • Charles H. Cox*, Jean W. Cox*, Mohammad Hassien Mohammad Pour Pages 225-238
    Author of this paper, with an emphasis on Wittgenstein and Zen, regards mysticism as a way of seeing the world and believes that a person’s way of seeing or an ideology is not conditional on reason and no one can change seeing way of a person with logical and philosophical reasons. He believes that mysticism is a worldly phenomenon from the perspective of these two ideologies and mystical experience is not a cryptic and mysterious experience at all but he regards it as one of the moderation model and method and believes that only the mystic lives completely based on reality and logic and observes that all of the other humans receive great gift of life by observing him as the person who receives this gift and no human and even living and conscious creatures are superior to other creatures and humans
    Keywords: Mystical experience, Wittgenstein, Zen religious study, mysticism
  • Naeemeh Pour Mohammadi Pages 239-259