فهرست مطالب

مجله دانشگاه علوم پزشکی جیرفت
سال سوم شماره 1 (بهار و تابستان 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/09/30
  • تعداد عناوین: 9
|
  • برزو امیرپور *، علیرضا آقایوسفی، احمد علیپور، حسین زارع صفحات 69-81
    بیماران مبتلابه اختلال استرس پس از سانحه، واکنش های فیزیولوژیکی نابهنجار به رویدادهای استرس زا نشان می دهند. هدف از اجرای پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی درمانگری پردازش شناختی با درمان شناختی مبتنی بر طرح واره بر متغیرهای زیست شناختی جانبازان جنگ مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه مزمن بود.
    روش پژوهش نیمه آزمایشی بود که در آن از طرح پیش آزمون- پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری مشتمل بود بر کلیه جانبازان جنگ عراق علیه ایران و مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه که در سال 1393 ساکن استان کرمانشاه بودند. از جامعه آماری پژوهش، 36 نفر بر اساس نمونه گیری هدفمند که معیارهای شمول در پژوهش را داشتند انتخاب و در سه گروه گمارش شدند. شرکت کنندگان به مدت 12 جلسه تحت درمان گروهی پردازش شناختی و 14 جلسه درمان مبتنی بر طرح واره یانگ قرار گرفتند و مرحله پیگیری نیز 1 ماه پس از پایان درمان انجام شد. جهت جمع آوری داده ها از چک لیست اختلال استرس پس سانحه-نسخه نظامی، مصاحبه بالینی ساختار یافته برای اختلالات محور اول فشارسنج و دماسنج دیجیتالی استفاده شد. داده ها با سطح اطمینان 95/0 به کمک نرم افزار آماری IBM SPSS22 و با روش آماری تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر چند متغیری تحلیل شدند.
    P). همچنین نتایج آزمون تعقیبی سیداک (Sidak) حاکی از عدم تفاوت معنادار بین دو روش درمانی بر کاهش متغیرهای زیستی بوده است (05/0< P).
    کلیدواژگان: اختلال استرس پس از سانحه، جانبازان جنگ، درمان پردازش شناختی، طرحواره درمانی، متغیرهای زیست شناختی
  • سمیرا خیری دستنایی، عباس دوستی * صفحات 82-91
    هلیکوباکتر پیلوری عامل بیماری هایی مانند گاستریت، زخم های گوارشی و سرطان غدد لنفاوی و دستگاه گوارشی است. هنوز واکسن موثری علیه هلیکوباکتر پیلوری تولید نشده است. آنزیم اوره آز یکی از عوامل مهم تحریک سیستم ایمنی میزبان است. بنابراین هدف این تحقیق کلون سازی و بررسی بیان ژن ureB به عنوان کاندیدای واکسن ژنی علیه هلیکوباکتر پیلوری می باشد.
    در این بررسی تجربی، ژن کد کننده ی ureB از ژنوم هلیکوباکتر پیلوری به روش PCR جدا شد. محصولات PCR به روش کلون سازی T/A در وکتور pTZ درج شدند و سپس با آنزیم های XhoI و XbaI بریده شده و وارد وکتور بیانی pcDNA3. 1() گردیدند. وکتور نهایی pcDNA3. 1()-ureB به روش الکتروپوریشن در سلول های CHO ترانسفرم شد. برای بررسی بیان پروتئین از روش SDS-PAGE استفاده شد.
    نتایج نشان دهنده تشکیل وکتور نوترکیب pTZ-ureB می باشد. هضم آنزیمی و تعیین توالی نیز صحت کلونینگ ژن ureB در وکتور pcDNA3. 1() را تایید کرد. نتایج الکتروپوریشن و سپس بررسی بیان ژن کلون شده در سلول های جانوری، تشکیل باند پروتئینی مورد نظر را روی ژل SDS-PAGE نشان داد.
    کلیدواژگان: هلیکوباکتر پیلوری، واکسن ژنی، همسانه سازی، ژن ureB
  • رقیه نوروزی *، آرمان منوچهری صفحات 92-96
    بیماری های انگلی ازجمله مسائل مهم و مشکلات غالب بهداشتی در کشورهای در حال توسعه می باشند. بدیهی است مطالعه میزان شیوع آلودگی و آگاهی از اپیدمیولوژی انگل ها، نخستین گام در جهت کنترل آن ها خواهد بود. مطالعه دقیق اپیدمیولوژیک و اختصاصی در شهرستان سنندج انجام نشده است و تصویر روشنی از وضعیت انتشار این انگل ها در شهر نامبرده وجود ندارد؛ بنابراین بر آن شدیم تا میزان شیوع انگل های روده ای را در 3000 مراجعه کننده به بیمارستان شهید قاضی شهرستان سنندج بررسی کنیم.
    مطالعه حاضر از نوع مقطعی بوده و با استفاده از داده های مربوط به 3000 نفر با گروه های سنی متفاوت مراجعه کننده به بیمارستان شهید قاضی شهر سنندج در سال 1393 انجام گرفت. نمونه های تازه به روش گسترش مستقیم آزمایش گردید و اطلاعات توسط نرم افزار آماری SPSS نسخه 1 8 مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.
    از بین 3000 نفر مورد بررسی، 392 نفر (1/13 درصد) حداقل به یک نوع انگل روده ای (تک یاخته یا کرم) اعم از بیماری زا و غیربیماریزا آلوده بودند. فراوان ترین تک یاخته روده ای شامل انتامبا کلی (7/6 درصد) بوده و در رتبه های بعدی ژیاردیا لامبلیا (3 درصد) ، بلاستوسیستیس هومینیس (2 درصد) ، اندولیماکس نانا (1 درصد) ، یداموبا بوتچلی (3/0 درصد) ، انتاموبا هیستولیتیکا (06/0 درصد) ، یک مورد تخم فاسیولا (03/0 درصد) و یک مورد تخم آسکاریس (03/0 درصد) بودند.
    کلیدواژگان: انگل های روده ای، سنندج، ایران
  • مهران محمدیان فضلی، سیده پروین موسوی * صفحات 97-104
    بخش بزرگی از ترکیبات آلی که باعث ایجاد آلودگی در آب های طبیعی می گردند مواد رنگی شیمیایی هستند. رنگ های اسیدی کاربرد فراوانی در صنایع مختلف دارند. تخلیه فاضلاب های رنگی به دلیل سمیت بالای این فاضلاب ها و تجمع احتمالی در محیط زیست مشکلات زیست محیطی جدی را پدید می آورد. این مطالعه با هدف بررسی امکان سنجی استفاده از نانوتیوب های کربنی تک جداره به عنوان جاذب در فرآیند جذب رنگ اسیدی بنفش 17 از محیط های آبی انجام شده است.
    این تحقیق آزمایشگاهی به صورت جریان ناپیوسته بوده و اثر پارامترهای مختلف غلظت رنگ اسیدی بنفش 17، دوز نانوتیوب و pH و زمان تماس در حذف رنگ بررسی شده است. غلظت رنگ در نمونه ها با استفاده از اسپکتروفتومتر UV/Visible مدل SP-3000 Puls-Japan و رسم منحنی کالیبراسیون در طول موج 587 نانومتر سنجیده شد. داده های جذب با استفاده از ایزوترم های لانگمویر و فروندلیچ تجزیه و تحلیل شد.
    نتایج نشان داد که با کاهش غلظت اولیه رنگ از 100 به 25 میلی گرم در لیتر، راندمان از 7/74 به 7/93 درصد افزایش می یابد. با افزایش دوز جاذب از 4/0 به 8/0 گرم راندمان حذف رنگ از 7/93 به 7/98 درصد افزایش می یابد. حداکثر ظرفیت جذب سطحی رنگ، 675/18 میلی گرم بر گرم است. زمان مناسب جهت دستیابی به حالت تعادل جذب 3 ساعت می باشد.
    کلیدواژگان: نانوتیوب های کربنی تک جداره، رنگ اسیدی بنفش 17، جذب سطحی
  • زینب جلمبادانی، داوود شجاعی زاده *، مهدی یاسری صفحات 105-113
    اسیدفولیک خطر نقص لوله عصبی در جنین را کاهش می دهد و از زایمان های زودرس و نارس و عارضه ای مانند فقدان یک عضو در بدو تولد پیشگیری می کند. این مطالعه، باهدف بررسی آموزش بر مبنای تئوری رفتار برنامه ریزی شده بر مصرف روزانه قرص اسیدفولیک جهت پیشگیری از آنمی ناشی اسیدفولیک در زنان باردار شهرستان مشهد انجام شده است.
    در این مطالعه نیمه تجربی،180 نفر از زنان باردار (90 نفر گروه آزمون و 90 نفر گروه کنترل) مراجعه کننده به مرکز بهداشت شماره 1 شهرستان مشهد در سال 1393، به طور تصادفی انتخاب شدند. شرکت کنندگان ابتدا پرسش نامه سنجش متغیرهای دموگرافیکی و سازه های تئوری رفتار برنامه ریزی شده را به صورت خودگزارشی تکمیل نمودند. سپس محتوای آموزشی طراحی شده براساس تئوری رفتار برنامه ریزی شده را در قالب جزوه، کتابچه و سی دی آموزشی دریافت نمودند. مداخله در چهار جلسه 60 دقیقه ای برگزار شد. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری spss (ویرایش 22) و آزمون های تی زوجی، تی مستقل، کای دو و من ویتنی مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند.
    P). تفاوت آماری معنی داری در هنجارهای انتزاعی دو گروه بعد از مداخله مشاهده نشد (05/0 کلیدواژگان: قرص اسید فولیک، زنان باردار، تئوری رفتار برنامه ریزی شده، لوله عصبی
  • رقیه نوروزی *، آرمان منوچهری صفحات 114-119
    استرونژیلوئیدس استرکورالیس (Strongyloides stercoralis) نماتودی است که در افراد دچار نقص سیستم ایمنی عفونت کشنده ای را ایجاد می کند. این عفونت در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری از شیوع بالایی برخوردار است و در عمده موارد به شکل مزمن و بدون علامت دهه ها باقی می ماند ولی در افراد دچار ضعف سیستم ایمنی بیماری به شکل ازدیاد عفونت (hyperinfection) بروز می کند و در صورت عدم درمان به مرگ این افراد منجر می شود. با توجه به افزایش تعداد بیمارانی که به نقص سیستم ایمنی مبتلا هستند استرونژیلوئیدیازیس به عنوان یک مشکل بهداشتی مطرح می گردد. این تحقیق به منظور بررسی شیوع استرونژیلوئیدس استرکورالیس در روستاهای توابع شهرستان کامیاران استان کردستان انجام شد.
    در این مطالعه 32 نمونه شامل 16 نمونه مدفوع انسان و 16 نمونه خاک از 8 روستای توابع شهرستان کامیاران طی سال 1393در فصول مختلف سال برداشته شد و از نظر آلودگی به لارو استرونژیلوئیدس استرکورالیس به دو روش مستقیم و تغلیظی فرمالین-اتیل استات مورد آزمایش قرار گرفت.
    از کل روستاهای مورد مطالعه، روستای پنیران دارای بیشترین آلودگی، روستاهای رمشت، اشکفتان و گائیدر کمترین (در فصل تابستان یک نمونه خاک) و روستاهای قورق، مارنج، کانی سواران و سرکاریز صفر بودند. در روستای پنیران از 32 نمونه 75/43 درصد مثبت بودند که 5/12 درصد آن متعلق به نمونه مدفوع انسان و 25/31 درصدآن مربوط به نمونه های خاک بوده است.
    کلیدواژگان: استرونژیلوئیدس استرکورالیس، شیوع، کامیاران، کردستان
  • رضا فاریابی، رضا میرزایی، الهام سالاری، عباس جوادی * صفحات 120-129
    امروزه استرس یکی از علل عمده بسیاری از اختلالات روانی، بیماری های قلبی، سرطان، ناراحتی های گوارشی، پوستی، مشکلات سیستم ایمنی و... محسوب می شود. مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر مدل تعاملی لازاروس و فولکمن بر مهارت های مقابله با استرس در کارکنان بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت انجام شده است.
    پژوهش حاضر مطالعه مداخله ای و از نوع نیمه تجربی است که بر روی 84 نفر از کارکنان بهداشتی شهر جیرفت با روش سرشماری و با استفاده از پرسشنامه روش های کنار آمدن لازاروس و فولکمن که روایی و پایایی آن در مطالعات متعدد اثبات شده، با استفاده از نرم افزار SPSS18 و آزمون های آماری توصیفی و استنباطی، کای دو و ویلکاکسون در سطح معناداری کمتر از 05/0 انجام شده است.
    p) در حالی که این تفاوت در گروه شاهد معنی دار نبود (05/0 کلیدواژگان: استرس، مهارتهای مقابله ای، کارکنان
  • سمیرا بهروزه *، منصور شاه ولی، جلال جمالیان صفحات 130-137
    علی رغم این که دست یابی به غذا از حقوق اجتماعی و فرهنگی افراد است، ولی شمار بسیاری از خانوارهای ایرانی دچار و یا در معرض آسیب پذیری تغذیه ای می باشند؛ لذا، پژوهش حاضر باهدف بررسی وضعیت تغذیه و تامین کالری موردنیاز بدن اعضای خانوارهای روستایی انجام گرفت.
    تحقیق حاضر از نوع کاربردی است که با روش پیمایش انجام گرفت و داده های آن با پرسشنامه جمع آوری شده است. جامعه آماری را خانوارهای روستایی جنوب استان کرمان تشکیل می دهد؛ که از بین آن ها تعداد 390 خانوار با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای با انتساب متناسب انتخاب شدند. برای تحلیل داده ها از نرم افزار spss نسخه 21 و از تکنیک های آماری توصیفی و استنباطی استفاده شد.
    کالری دریافتی روزانه بیش از نیمی از خانوارهای موردمطالعه «بسیار ضعیف» است، به طوری که میزان کالری دریافتی آن ها با درآمد ماهانه، بعد خانوار، فرهنگ تغذیه و نگرش شناختی و رفتاری خانوارها نسبت به مواد غذایی رابطه معنی داری در سطح 1 درصد داشت.
    کلیدواژگان: تغذیه، کالری، امنیت غذایی، خانوارهای روستایی، کرمان
  • محمد امین بهرامی، مرضیه صالحی *، عارفه دهقانی تفتی، محمد مهدی کیانی، سمانه انتظاریان اردکانی صفحات 138-147
    رفتار شهروندی سازمانی، نوعی رفتار داوطلبانه و فراتر از وظایف تعریف شده شغلی است که به اعتقاد نویسندگان، تقویت آن در هر مجموعه ای می تواند منجر به بهبود بسیاری از شاخص های عملکردی فردی و سازمانی شود. هدف این پژوهش، بررسی وضعیت رفتار شهروندی سازمانی پرستاران در 3 بیمارستان آموزشی شهر یزد بود.
    پژوهش حاضر، پژوهشی توصیفی، مقطعی و کاربردی است که در سال 1393 در 3 بیمارستان آموزشی یزد انجام شده است. مجموعا 171 نفر از پرستاران بیمارستان های مذکور در این پژوهش شرکت کردند. نمونه گیری به صورت طبقه ای-تصادفی از بخش های مختلف بیمارستان های مورد مطالعه انجام شد. داده های مورد نیاز توسط پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی پودساکف و همکاران (1990) جمع آوری شد. داده های جمع آوری شده توسط نرم افزار آماری SPSS19 و با استفاده از آماره های توصیفی و آزمون ANOVA در سطح معنی داری 95 درصد مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    بر اساس یافته های پژوهش، میانگین امتیاز رفتار شهروندی سازمانی پرستاران مشارکت کننده در پژوهش در 3 بیمارستان مورد مطالعه 47/0±09/3، 42/0±90/2 و 46/0±06/3 بود. همچنین نمره رفتار شهروندی سازمانی پرستاران در این بیمارستان ها تفاوت معنادار آماری با یکدیگر نداشتند)0. 060(P value =.
    کلیدواژگان: رفتار شهروندی سازمانی، پرستار، بیمارستان