فهرست مطالب

تامین اجتماعی - سال سیزدهم شماره 2 (پیاپی 47، بهار 1397)

نشریه تامین اجتماعی
سال سیزدهم شماره 2 (پیاپی 47، بهار 1397)

  • تاریخ انتشار: 1396/01/20
  • تعداد عناوین: 8
|
  • عباس خندان * صفحات 11-39
    سازمان تامین اجتماعی بیش از نیمی از جمعیت کشور را تحت پوشش خود دارد و بزرگ ترین صندوق تامین کننده درآمد بازنشستگی در ایران است. سرنوشت بسیاری از افراد جامعه به سرنوشت این سازمان گره خورده است. شرایط نامناسب صندوق از لحاظ نسبت پشتیبانی و کسری فزاینده سازمان را بر این امر واداشته تا به منظور حفاظت از حق بیمه ها و حقوق مستمری بگیران طلب خود را از دولت وصول نماید. این مطالعه در ابتدا به بررسی منشا قانونی بدهی های دولت پرداخت. سپس با مدل اقتصادسنجی ADL تاثیر بلندمدت و کوتاه مدت عوامل مختلف و برخی از قوانین گذشته مورد بررسی قرار گرفت. نشان داده شد که بدهی دولت به میزان 85 هزار میلیارد تومان در سال 93 به رقم 450 هزار میلیارد تومان به قیمت جاری سال 1400، در صورت تداوم روند موجود، خواهد رسید. این حجم بزرگ از بدهی در کنار شرایط نامناسب مالی دولت از ضرورت تادیه مطالبات تامین اجتماعی از دولت به منظور حفظ حقوق بیمه شدگان و مستمری بگیران حکایت دارد.
    کلیدواژگان: تامين اجتماعي، بدهي دولت
  • زینب عصمتی *، داود محبی صفحات 41-62
    در سراسر دنیا توافق های نهادی بسیار گسترده ای جهت ارائه چهارچوبی یکسان برای اداره تامین اجتماعی حاصل شده است. هدف اصلی این پژوهش، مطالعه تطبیقی نقش و حدود دخالت دولت در سازمان تامین اجتماعیو اهداف فرعی آن تبیین نظام های تامین اجتماعی کشورهای منتخب قاره های پنج گانه است. این پژوهش به روش توصیفی - تحلیلی انجام شده است. روش جمع آوری اطلاعات در این پژوهش، کتابخانه ای است و اطلاعات مورد نیاز آن، از کتب، مقالات و اسناد موجود در کتابخانه ها و سایت های معتبر گردآوری و سپس اطلاعات به روش توصیفی- تحلیلی پردازش و تحلیل شده است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد که مدل و الگوی مخصوص، استاندارد، یکسان و مشترکی، برای نقش و حدود دخالت دولت در سازمان تامین اجتماعی وجود ندارد؛ به عبارت دیگر دربرخی از کشورها، استقلال اداری و مالی و عدم تمرکز تامین اجتماعی، اقبال یافته و در برخی دیگر، تمایل بیشتری به کنترل مرکزی همه فعالیت ها در بخش دولتی وجود دارد. در ایران نیز، وظیفه تامین اجتماعی را صندوق های بیمه ای دولتی، غیر دولتی و سازمان ها و موسساتی نظیر سازمان تامین اجتماعی بر عهده دارند.
    کلیدواژگان: مطالعه تطبیقی، نقش دولت، حدود دخالت دولت، سازمان تامین اجتماعی
  • محسن جعفری مقدم * صفحات 65-97
    تامین اجتماعی به معنای سیاست های بیمه ای مرتبط با شغل و بازنشستگی و برنامه های حمایت از آسیب دیدگان که می تواند رفاه و آسایش جامعه را تضمین کند، از مهم ترین عوامل تحقق توسعه پایدار در جوامع امروز است. در کشور ما دولت، عهده دار اصلی سیاست های رفاهی و تامین اجتماعی است و به تدوین و اجرای این سیاست ها اقدام می کند.
    در این مقاله با هدف ارائه تبیین نهادگرایانه از نظام تامین اجتماعی و عملکرد آن، برنامه های دولت در حوزه تامین اجتماعی در دوره زمانی 1376 تا 1392، براساس نظریه نهادگرایی اقتصادی داگلاس نورث و با استفاده از روش های تحلیل محتوا، تحلیل گفتمان و بررسی اسنادی، مورد مطالعه قرار گرفته است. داده ها در سه سطح قوانین و برنامه های تامین اجتماعی (محدودیت های رسمی) ، ایدئولوژی، فرهنگ و هنجارهای مرتبط با تامین اجتماعی (محدودیت های غیررسمی) و همچنین سازمان های اجرایی تامین اجتماعی در دوره زمانی مورد نظر واکاوی شده اند.
    نتایج پژوهش نشان می دهند نظام تامین اجتماعی در کشور ما زیرساخت های نهادی مطلوب ندارد و چالش های این نظام، ریشه در ضعف نهادهای رسمی و غیررسمی دارد. به طوری که «بی ثباتی» ، «ناکارآمدی» و «چالش های عملکردی نظام تامین اجتماعی» ، به ترتیب ناشی از «بی ثباتی نهادی» ، «ناکارایی نهادی» و «ضعف اجرای نهادی» است. برای اصلاح این وضعیت باید از بنیان های نهادی آغاز کرد و تا زمانی که نهادهای رسمی و غیررسمی اصلاح نشوند، تحولی در سطح عملکردی و اجرایی اتفاق نخواهد افتاد.
    کلیدواژگان: تامین اجتماعی، دولت، نهادهای رسمی، نهادهای غیررسمی، سازمان های اجرایی
  • مصطفی السان * صفحات 99-104
    امروزه بخش قابل توجهی از مبادلات تجاری و کسب وکارها به صورت مجازی و با استفاده از اینترنت صورت می گیرد. در این فرایند، بانکداری الکترونیکی امکان پرداخت هزینه این خدمات و مبادلات را فراهم آورده است. شکل گیری شرکت های مجازی و اینترنتی، موجب رونق کسب و کار مجازی و سود آوری فضای مجازی برای کاربران و شاغلین در آن فراهم آورده است. قوانین حمایتی کشور، دارای کاستی های زیادی در حمایت از مشاغل مجازی و شاغلین این نوع از کسب وکارها می باشند. قانون تامین اجتماعی به عنوان یک قانون قدیمی، همانند بسیاری از قوانین جاری کشور، در ارتباط با فضای کسب و کار مجازی حاوی مقررات خاصی نمی باشد. در حالی که زمینه و دلایل تشکیل بنیادی تحت عنوان تامین اجتماعی، ایجاب می نماید که مشاغل مجازی نیز تحت شمول و حمایت مقررات تامین اجتماعی قرار گیرند. در این مقاله زیرساخت ها، چالش ها و قوانین و مقررات مرتبط با تامین اجتماعی برای مشاغل مجازی بررسی گردیده و لزوم پوشش بیمه های اجتماعی برای شاغلین مشاغل مجازی مورد تحلیل و تاکید قرار گرفته است.
    کلیدواژگان: بیمه، تامین اجتماعی، کسب وکار مجازی، چالش ها، قوانین و مقررات
  • رضا حمیدی کیا، عزت الله عباسیان، نیما مختارزاده صفحات 115-139
    با توجه به نقش بی بدیل مدیریت دانش در عملکرد کارکنان، هدف این پژوهش، «بررسی رابطه بین مدیریت دانش با میزان نوآوری و عملکرد کارکنان» بوده و بدین منظور، از مدل مدیریت دانش در پژوهش مک کین و زوک که مدل نسبتا جدید و کاملی است، استفاده شده است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ روش، از نوع توصیفی- همبستگی بوده، به صورت میدانی و کتابخانه ای انجام گرفته است. جامعه آماری، شامل کارکنان و مدیران سازمان تامین اجتماعی استان لرستان می شود و حجم نمونه آماری، تعداد 93 نفر از این جامعه است که به روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی انتخاب شده اند. در این پژوهش، محقق به منظور سنجش مولفه های مدیریت دانش، نوآوری و عملکرد کارکنان، از پرسش نامه چهاربخشی با پایایی و روایی اندازه گیری شده استفاده می کند و تجزیه وتحلیل اطلاعات، با استفاده از تکنیک های آمار توصیفی مانند جداول توزیع فراوانی، درصد فراوانی، میانگین و انحراف استاندارد و تکنیک های آمار استنباطی مانند ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندمتغیره و تحلیل مسیر (پس آنالیز [1]) مورد بررسی قرارمی گیرد و نتایج پژوهش نشان می دهد که ضریب همبستگی بین مدیریت دانش وعملکردکارکنان درکل نمونه با0. 57که درسطح خطای0. 05معنی دارمی باشد. بنابراین فرضیه ارائه شده در این پژوهش، در سطح اطمینان 95% مورد تائید قرار گرفته است. این بدان معنی است که بین مدیریت دانش با نوآوری و عملکرد کارکنان اداره تامین اجتماعی استان لرستان، رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
    کلیدواژگان: ریت دانش، خلق دانش، اکتساب دانش، نوآوری، عملکرد کارکنان
  • علی ابوترابی، فرهاد کوهی * صفحات 141-166
    تغییر سبک اداره بیمارستان ها به عنوان یکی از راه های ارتقاء شاخص های کارایی و کیفیت معرفی می شود. به منظور شناخت وضع موجود بیمارستان های سازمان تامین اجتماعی و دستیابی به شاخص های جهت تصمیم گیری برای تغییر شیوه اداره آنها و در صورت تغییر شیوه اداره، ارزیابی دوره ای تاثیر آن در شاخص های مذکور، مقرر شد که مطالعه ای با رویکرد هزینه ? منفعت در شش بیمارستان منتخب سازمان شامل شهید معیری تهران، دکتر غرضی اصفهان، استاد عالی نسب تبریز، امام رضا (ع) ارومیه، فارابی مشهد و حضرت معصومه (س) کرمانشاه صورت گیرد.
    مطالعه حاضر در پی پاسخ به سوالات زیر می باشد:تعداد نیروی انسانی غیرپزشک به ازای هر تخت در بیمارستان های منتخب چه میزان است؟
    وضعیت شاخص های مرتبط با خدمات سرپایی و بستری در سال 1394 چگونه است؟
    نسبت درآمد به هزینه بیمارستان های منتخب در سال 1394 با احتساب تعرفه دولتی و تعرفه عمومی غیردولتی چگونه است؟
    سهم هر یک از دو حوزه بستری و سرپایی از کل هزینه های بیمارستان های منتخب چه مقدار بوده است؟
    هزینه هتلینگ (هزینه اقامت بیمار) به تفکیک بیمارستان های منتخب در سال 1394 چقدر بوده است؟
    در این مطالعه با استخراج اطلاعات مورد نیاز از سیستم های اطلاعاتی بیمارستان (شامل سیستم های حقوق و دستمزد، اموال، انبارداری، پرسنلی، ثبت و پردازش آمار و...) سعی شده است که هزینه تمام شده هر یک از مراکز مسئولیت بیمارستان تعیین شود. به همین منظور از سیستم هزینه یابی جذبی و به روش مرحله ای، شناسایی هزینه ها و تخصیص آنها به مراکز مسئولیت صورت گرفته است. پس از گردآوری داده های مورد نیاز، داده ها در نرم افزار Excel وارد شد و در ادامه، ارزیابی های لازم جهت کسب اطمینان از صحت و درستی اطلاعات مذکور انجام شد.
    کلیدواژگان: سازمان نیز توجه شود، واژه گان کلیدی: هزینه تمام شده، خدمات هتلینگ، تعرفه خدمات درمانی
  • حسن داداشی آرانی، وحید مختاری * صفحات 167-208
    در چند دهه اخیر، در بسیاری از کشورها نظام های بازنشستگی با مشارکت معین، جایگزین نظام های با مزایای معین شده است. با توجه به این که در نظام های با مشارکت معین، ریسک مالی بیش تر متوجه اعضای صندوق می باشد، مدیریت سبد در قبل از بازنشستگی و همچنین بعد از بازنشستگی برای اعضا دارای اهمیت بسیاری است. در این مقاله، دوران بعد از بازنشستگی را فرض کرده و به مسئله انتخاب بهینه زمان خرید مستمری بعد از بازنشستگی (دوران توزیع سرمایه) که در کاهش ریسک مستمری اهمیت دارد، می پردازیم. محققان زیادی مسئله زمان بهینه خرید مستمری را در مدل های مختلف حرکت برآونی و برای توابع مطلوبیت مختلف بررسی کرده اند. این مطالعه از سه جهت متفاوت مورد بررسی قرار گرفته است. اولا، استفاده از دینامیک پخش-پرش برای مدل کردن دارایی ریسکی? به جای استفاده از حرکت برآونی است. دوما، به جای ماکزیمم سازی یک مطلوبیت اقتصادی، ارزش بازاری جریان نقدی آینده را ماکزیمم می کنیم. همچنین، با استفاده از تجزیه وینر-هوف نشان می دهیم که ناحیه تداوم به وسیله یکی از کران های بالا و یا پایین در دامنه زمان-بازده محدود می شود. به علاوه، از نرخ مرگ و میر غیرثابت با توزیع گامپرتز ماکهام استفاده می کنیم. در نهایت یک روش برای محاسبه احتمال خرید مستمری ارائه می شود.
    کلیدواژگان: معمای خرید مستمری، زمان توقف، تجزیه ی وینر، هوف، ارزش حال مورد انتظار
  • مایکل هولم کویست * ترجمه: رضا امیدی صفحات 209-242
    چگونه یک سازمان رفاهی، به نهادی رسمی تبدیل می شود و به تدریج موجودیتی می یابد که دنیایی متعلق به خود دارد و حفظ این موجودیت، از اهداف تاسیس آن مهم تر می شود؟ ادبیات نظری گسترده ای درباره نهادینه سازی سازمانی وجود دارد که برخی از آن ها نیز بر حوزه رفاه اجتماعی تمرکز دارند. این ادبیات، پرسش های اساسی را می پروراند و بینش هایی را پیش رو قرار می دهد. در این مطالعه، ضرورت بازنگری درباره شناخت عمومی از نهادینه سازی نظام مند و به ویژه نهادینه سازی رفاه اجتماعی مطرح می شود. این بازبینی، بر این نگرش مبتنی است که سازمان های رفاه اجتماعی در محیط خود، با هیچ گونه نیازهای عینی انطباق ندارند، بلکه به واسطه «پزشکی کردن مدیریت» تشخص یافته اند. این نگاه، ابزار بهتری برای تحلیل چگونگی پدیدآمدن نهادهای رسمی، در اختیار قرار می دهد. مسائل نهادینه سازی چگونه یک سازمان رفاهی، به نهادی رسمی تبدیل می شود و به تدریج موجودیتی می یابد که دنیایی متعلق به خود دارد و حفظ این موجودیت، از اهداف تاسیس آن مهم تر می شود؟ ادبیات نظری گسترده ای درباره نهادینه سازی سازمانی وجود دارد که برخی از آن ها نیز بر حوزه رفاه اجتماعی تمرکز دارند. این ادبیات، پرسش های اساسی را می پروراند و بینش هایی را پیش رو قرار می دهد. در این مطالعه، ضرورت بازنگری درباره شناخت عمومی از نهادینه سازی نظام مند و به ویژه نهادینه سازی رفاه اجتماعی مطرح می شود. این بازبینی، بر این نگرش مبتنی است که سازمان های رفاه اجتماعی در محیط خود، با هیچ گونه نیازهای عینی انطباق ندارند، بلکه به واسطه «پزشکی کردن مدیریت» تشخص یافته اند. این نگاه، ابزار بهتری برای تحلیل چگونگی پدیدآمدن نهادهای رسمی، در اختیار قرار می دهد.
|
  • Abbas Khandan * Pages 11-39
    Social security organization in Iran covers more than half of the country’s population and is the biggest pension fund in Iran. Future life and fate of many depends on this organization’s destiny. Unsuitable situation of the fund due to low dependency ration and increasing deficit has forced the organization to cash in government debt as mean to protect its beneficiaries. This article, at first, investigates legal roots resulting into this amount of unpaid debt by government. Then, as the second step, an autoregressive distributed lags model is employed to study short and long term impact of various factors and different last regulations. It was shown that government debt from 850 thousands billion rials in 1993 will be increased to 4500 thousands billion in 1400, based on status quo scenario. This huge amount of debt beside bad financial situation of government indicates the necessity of reimbursement of debt in order to protect insurers and pensioners.
    Keywords: Social security, public debt
  • Zeynab Esmati * Pages 41-62
    All over the world, is agreement for presenting the role and limits of government interference framework in social security organization. The main goal of this research is The Comparative Study of the role and limits of government interference in social security organization and the second goal of this research is analyze of role and limits of government interference in social security organization. All over the world. The method of research is analytical. Outcome of this research have shown that there isn’t standard model for role and limits of government interference in social security organization. In one of the country maybe government have role in social security organization and the other isn’t it. Social security In Iran, handle white governmental insurance cash and nongovernmental organization or institute so social security organization.
    Keywords: comparative study, Social Security Organization, role of government, interference of government
  • Mohsen Jafarimoghaddam * Pages 65-97
    Social security by meaning insurance policies related to job and retirement and plans to support damaged persons that can guarantee of the welfare and comfort, is one of the most factor of getting sustainable Development in nowadays societies. Government is main responsible for welfare policies and social security in our country and also codify and enforce these policies.
    We studied Government’s plans at social security field during the period 1376-1392 base in Douglas north institutional economics theory, by using content analysis, Discourse Analysis and Documentary review methods for Institutionalized Explaining the social security system and it’s performance in this article. Data investigated by social security plans and laws (formal rules), ideologies, culture and norms related to social security (informal restrains( and also social security’s enforcement organizations aspects in mentioned period.
    The results of research show that social security system doesn’t have desirable institutional basis and it’s challenges rooted in weakness of formal and informal institutions. So that “unstable”, “inefficiency” and “performing challenges of social security system” respectively caused by “institutional unstable”, “institutional inefficiency” and “institutional enforcement weakness”. For reform this situation have to begin from institutional bases and if formal and informal institutions don’t reform, it wouldn’t happen any evolution in performance and enforcement aspects.
    Keywords: Social security, government, formal institutions, informal institutions, enforcement organizations
  • Mostafa Elsan * Pages 99-104
    Today, a significant portion of business and business transactions are done virtually by using the Internet. In this process, e-banking provides the opportunity to pay for these services and exchanges. The formation of virtual and Internet companies has boosted the virtual business and profits the virtual space for users and employees. The Iran's supportive Acts have many vague in supporting virtual businesses and employees of these types of businesses.
    The social security Act, as well as many of the ancient Acts of the Iran, does not contain specific provisions regarding the virtual business environment. While the grounds for establishing a foundation under the heading of Social Security Organization require that virtual businesses be included and protected by social security provisions.
    This paper examines the infrastructure, challenges and laws and regulations related to social security for virtual businesses. Also, the necessity of covering social insurance for the employees of virtual businesses has been analyzed and emphasized.
    Keywords: Insurance, Social security, Cyber Business, Challenges, Regulations
  • Reza Hamidikia Pages 115-139
    The purpose of present study, considering the sole role of knowledge management on staff performance, examines the relationship between knowledge management and the innovation and staff performance. For our aim, McCain knowledge management model which is fairly complete model has been used. This research is applied. The method of this research according to its type is a cross-correlation that performed on the field and library. The method of this research according to its type is a descriptive survey. The actuarial population contains social security organization's managers and staff which are totally 93 individuals. Sampling method was random sampling. In this study, in order to measure the components of knowledge management, innovation and staff performance, the researcher uses the Four-part questionnaires with the reliability and validity of the question. In this study, the researcher in order to measure the components of knowledge management, innovation and staff's performance, using via measured four-part questionnaire with reliability and validity and analyses of data via techniques of descriptive statistics such as frequency distribution tables, percent frequency, average and standard deviation and inferential statistical techniques such as Pearson correlation, multiple regression analysis and path analysis were investigated respectively and the results shows that there is a significant positive relationship between knowledge management with innovation and staff performance of social security organizations of Lorestan province.
    Keywords: knowledge management, knowledge creation, knowledge acquisition, Innovation, staff performance
  • Ali Abotorabi Pages 141-166
    In order to find out the current status of social welfare organization's hospitals and to obtain indicators for their periodic evaluation of their performance, a cost-benefit study was conducted in six selected hospitals of the organization, including Shahid Moayeri-e Tehran, Dr. Garazi-e Esfahan, Aali Nasab-e Tabriz, Imam Reza-e Urmia, Farabi-e Mashhad and Hazrat-e Masoumeh-e Kermanshah.
    In this descriptive study, by extracting the required information from the hospital's information systems, it is tried to determine the cost of each hospital liability center. For this purpose, a system of absorption costing and a stepwise method, identifying costs and allocating them to the responsibility centers has been made. Collected data was processed by Excel software.
    The findings showed that in 1994, in terms of public sector tariffs, the revenues of the hospitals covered 60 to 90 percent of their costs, and the cost of hospitality hotel services was higher than the approved tariffs. It seems that with the existing structure, the introduction of more tariffs (such as public non-governmental tariffs) could, to a certain extent, provide Basis for the autonomy of hospitals. This conclusion, assuming that other conditions are stable, will be correct, and in addition to the cost and revenue, attention should be paid to the dimensions of quality, equity and access.
    Keywords: Cost, hotel services, health care tariffs
  • Hassan Dadashi Arani Pages 167-208
    In the last few decades, in many countries, the defined benefit pension plans havebeen replacedby the defined contribution plans. Since the financial risks are mostlyborne by the plan membersin defined contribution plans, the portfolio managementis very important to the members inboth accumulation phase and de-accumulationphase of the plan. In this thesis, we consider thede-accumulation phase and studythe problem of choosing the optimal time of annuitization inpost-retirement that isvital in reducing the annuity risk. Many researchers have studied theannuitizationoptimal time in different Brownian motion models and by employing various utilityfunctions. We have considered three new directions in this study. Firstly, we usejump-diffusion process instead of the Brownian motion for modeling the risky asset.Secondly, insteadof maximizing an economic utility, we maximize the market valueof future cash-flows. By usingthe Wiener–Hopf factorization, we determine the continuation region, which is restricted in thetime-return domain by an upper and a lowerboundary. Furthermore, we consider the nonconstant mortality rate with GompertzMakeham law. Finally, a method is proposed to computethe probability of annuitization.
    Keywords: Annuity puzzle, Hitting time, Wiener?Hopf factorization, Expected present value
  • Mikael Holmqvist * Pages 209-242